fornuis SCHOENEN EN SANDALEN
C. H. v. DOORN Zn.
KROON-TAX
RIJKSPERSONEEL BIJEEN
OUDERAVOND SCHOOL 6
HERWONNEN
LEVENSKRACHT
Het Don Kozakken koor
in Amicitia
TELEFOON 304 en 697 POSTREKENING 28860
MIDDENSTANDS-BANK^
EES! AMERSFOORT EN OMSTREKEN
AMERSFOORT
SPAAR-DEPOSiTO
RENTE 3%
Garage Kroontjesmolen 2
STADSRtTTEN 25 ct.
Buiterarïtïen 6 ct. p. K.Rffl.
Onderra: J. v. MoeveSaak
REVUE VAN DE FILM
2e BLAD PAG. 1.
AMERSFOORTSCH DAGBLAD
ZATERDAG 15 JUNI 1935
Gedipl. Voetk. Utr. straat 9.
MODELLEN BOEKJE MET PRIJSLIJST 1935 OP AANVRAGE GRATIS.
Tel. 219.
Resolutie aangenomen in verband
met de aangekondigde
bezuinigingen
Dezer dagen werd in liet Bcrgh'öfel alhier
een congres gehouden van de Centrale van
Vereenigingcn van Personeel in 's Rijks
dienst. Van deze vergadering werd ons het
Volgende communiqué toegezonden:
In zijn openingswoord toonde dc voorzil-
ter, de heer F. Perdok, o.a. aan, dat het
„Terug naar 1914" op het Rijkspersoneel
niet meer van toepassing is, daar lit reeds
zoolang is „aangepast", dat de salarieering
rekening houdende met de index-cijfcrs,
reeds aan den toestand \an 101 i is aange
komen.
De vergadering nam na bespreking van
het wetsontwerp tot verlaging van rle open-
hare uitgaven clo volgende resolutie met
algemeene stemmen aan:
De Centrale van Vereenigingcn van Per
soneel'in 's Rijks Dienst, in algemeene be
stuursvergadering, vertegenwoordigende 42
organisaties, tellende 7925 rijksambtenaren
en werklieden, te Amersfoort bijeen, geboord
de inleiding en bespreking over het „Wets
ontwerp Ier verlaging van de Openbare
Uitgaven",
spreekt als haar meening uit
dat hoewel zij erkent, dat de Regeering
tc midden van deze wereldcrisis Ier bescher
ming van land en volk maatregelen moet
treffen om het evenwicht in de Rijksbcgroo-
ting te hersil'llefi, het op zich zelf juist ge
stelde doel van een sluitend budget niet
zal worden bereikt, wijl door de steeds
toenemende werkloosheid de lasten zullen
blijven groeien, terwijl door het afsnijden
van de toppen der inkomens bij ambtena
ren cn gopensionneerden en daardoor indi
rect bij lalloozc particulieren, door het pro
gressief karakter cler inkomstenbelasting en
dc mindere koopkracht, de indirecte belas
tingen nog meer zullen Icrugloopcn;
dat liet Rijkspersoneel, gelijk ook meer
dere malen door dc Regeering is verklaard,
steeds op een laag levensniveau heeft ge
leefd;
dat binnen dit raam bet „Wetsontwerp
ter verlaging van de Openbare Uitgaven",
voor zoover bet betrekking heeft op dc ver
slechtering der arbeidsvoorwaarden van
het Rijkspersoneel, moet worden beoor
deeld;
is van oordcel:
dat dc .aangekondigde verlaging van de
reeds zoo sterk aangetaste salarissen en loo-
nen, toekomstige pensioenen cn wachtgel
den van het Rijkspersoneel slechts dan te
verdedigen is, indien tevens de kosten \an
lovensonderhoud evenredig dalen;
dat een herbcrekening van dc reeds ver
leende pensioenen mei het kennelijk doei
deze tc verlagen, in strijd moet worden ge
acht met dc pensioenrechten;
dat ernstig bezwaar bestaat togen dc voor
genomen maatregel om een gedeelte van het
Overheidspersoneel uit de „Pensioenwet
1922" te lichten;
dat dc in overweging genomen korting op
dc uitkeering, krachtens de Ziekte- en On
gevallenwet de tijdelijke ambtenaren cn liet
personeel op Arbeidsovereenkomst tc werk
gesteld, met zijn toch al lage bclooning zeer
gevoelig zal treffen cn derhalve behoort te
worden teruggenomen, dan^vcl op dit per
soneel niet van toepassing moei worden cr-
klaar cl;
verzoekt verder:
dat voor liet door dc voorgestelde verso
bering of opheffing van diensten getroffen
personeel, maatregelen zullen worden geno-
Lezing van den heer Vogelsang
over „De openbare school"
Men schrijft ons:
Donderdag j.l. werd in het schoolgebouw
aan de Puntenburgerlaan een ouderavond
gehouden, welke zeer goed bezocht was.
Door de kinderen der 5o en 6e klas wer
den op zeer verdienstelijke wijze vooraf een
3-tal liederen gezongen onder leiding van
mcj. T. Israël, die daarmede een welver
diend applaus oogstte.
Na een openingswoord van het hoofd der
school, den heer A. van Wijngaarden, die
daarbij wees op den moeilijken tijd dien ook
het openbaar onderwijs doormaakt, werd een
inleiding gehouden door den heer Vogelsang
met als onderwerp „Dc openbare school"
Spreker zette uitvoerig uileen het nut van
openbaar onderwijs, dat op de openbare
scholen wordt gegeven. Hij wees er daarbij
uitdrukkelijk op, dat de openbare school
ruimte biedt aan kinderen van gezinnen uit
allerlei richtingen en gezindten.
Met karakter der openbare school wordt
zoo juist bepaald door de Onderwijswet,
waar die aangeeft, dat het onderwijs gege
ven moet worden niet eerbiediging van elke
odsdienslige overtuiging, hetgeen dan ook
zeer nauwgezet wordt nageleefd in de prak
tijk.
Aan de hand van \erschillende uitspraken
van vooraanstaande personen op onderwijs
gebied, ook van religieuze zijde, toont spie
ker aan, dat dc openbare school op dc beste
cn meest juiste wijze de taak van het onder
wijs vervult.
Spreker stelt in het licht verschillende
praktijken, welke door tegenstanders wor
den toegepast om liet openbaar onderwijs
zooveel mogelijk schade Ic berokkenen.
Hij komt daarbij op tegen herhaaldelijk
toegepaste onjuiste middelen om kinderen
van openbare scholen af te houden ten gun
ste van bijzondere scholen. Dit is niet reccl
cn valt ten sterkste af te keuren.
Hij wekt de ouders dan ook op, orn zoo
veel mógelijk propaganda 1c maken voor
liet openbaar onderwijs in 't algemeen en
voor deze school in het bijzonder.
Na afhandeling van verschillende huis
houdelijke zaken (o.a. werd besloten tot
stichting van een schoolfonds), werd deze
geslaagde ouderavond met een woord van
dank aan den inleider cn aanwezigen door
den voorzitter gesloten.
irjSTITUUT PONT JUBILEERT
Een type-wedstrijd
Het Instituut Pont zal dit jaar zijn 25-
jaiig bestaan herdenken. Ter gelegenheid
van dit.zilveren jubileum zal op li Septem
ber a.s. te 's-Gra ven huge dc huldiging
plaats vinden en aanbieding van een hul
deblijk aan de algemeene leiding, van.de
Pont-organisatie, welke tot 30 instituten
Pont en erkende Pontscholcn in Neder
land is aangegroeid. Bovendien zullen ter
cere van dit jubileum steno-typewedstrijden
worden gehouden, waaraan door alle leer
lingen en oud-leerlingen kan worden deel
genomen. Men kan thans reeds als oud-
leerling „in training" gaan hij de erkende
Pontschool aan den Arnhemschewcg alhier.
Men zie verder de elders in dit blad ge
plaatste advertentie.
KOOPT ZQMERPOSTZECELS
Ten behoeve van da noodlijdende
Nederlandsche Orkesten cn van
den Arbeid tot Steun aan Onvol-
waardigen.
Hoeveel brieven, hoeveel kaarten
Doet U eiken dag ter post?
Hebt U wel eens uitgerekend
Hoeveel dat aan porti kost?
Z#>udt U het versclirikk'lijk vinden.
Als U ietsje meer betaalt?
Ook nog, als er door dat „ietsje"
Méér en stérker licht uitstraalt?
Richt op onze pracht-orhesten.
Die een geldnood thans doorstaan;
Licht op hén, die „onvolwaardig"
Door het leven moeten gaan
Met Uw èxtra-zegel-penning
Wordt een dübbel-daad verricht:
Worden èn orkesten én do
On vol waard igen verlicht I
Twee, die door de crisis tijden
Zonder niet kunen gaan.
Twee, die door Uw offer weer op
Eigen beenon zullen staan!
Zakenmenschcn en verliefden,
Suikertantes en hun nicht.
Vrienden- cn familie-schrijvers,
Pennend zestien jarig „wicht",
Kinderbriefkaarten-verzenders,
Ansichtkaarten-legioen,
Leger van vacantic-gangers,
Gentleman .Lui Boezeroen-
U hebt thans het. lot in handen
N on die zorgenvolle twéé!
Doet U brief- en kaarlenschrijvcrs -
Aan de zegel-actie méé?!!
Maandag bicden postkantoren
U de Zomer zege ls aan
l'n dat wordt dan drie, vier maanden
Ook na Maandag nog gedaan
Zult U zorgen, dat „het stempel
Aan den tijd" die twee verlaat?
Dat dit stempel naar het stempel
Op de zegels overgaat
PH I LI A.
(Nadruk verboden).
men om dc nadccligc gevolgen van een
eventueel ontslag door een herplaatsing zoo
veel mogelijk weg te nemen;
besluit deze resolutie te publiceeren en
ter kennis tc brengen van Regccring en
Volksvertegenwoordiging.
Voetbalwedstrijden ten bate
van deze verecniging
Men schrijft ons:
A.s. Zondag wordt op het terrein aan den
Leusdcrweg dc laotst'e voetbal wedstrijd ge
speeld ten bate va tl bovengenoemde verecni
ging, door de R.-K. V. V. „Amersfoort",
Waren de eerste twee wedstrijden erg ma
tig bezocht, voor Zondag rekent het be
stuur van Herwonnen Levenskracht op
groote belangstelling van liet R.-K. sport-
lievend publiek, om deze laatste'nederlaag-
wedstrijden te komen zien en daardoor het
mooie doel van Herwonnen Levenskracht ic
dienen, daar de opbrengst geheel voor deze
verceniging is.
Om twee uur speelt het tweede elftal van
„Amersfoort" tegen het 2e van „Zwaluwen
Vooruit", een der sterke R.-K.-ploegcn uit
Utrecht, terwijl om half drie op het grootc
veld daarnaast dc twee eerste elftallen dier
vereenigingen elkaar zullen bekampen. Hel
is een ncdcrlaagwedstrijd; „Amersfoort" zal
wel verliezen, maar liet belooft ccn faire
strijd te worden.
Op een nader aan te kondigen tijd cn
plaats zal de uitreiking der prijzen plaats
hebben.
Weinig belangstelling voor een
avond met uitstekenden zang
Zij waren in Amicitia, deze 24 Russische
zangers, onder hun leider Nicolas Kostru-
koff. Ze waren er, waarover de courant had
gezegd, sprekende van dc concertbezoekers
„Men brak de zaal af".
Neen, dat was in Amicitia
niet mogelijk. Slechts een
honderdtal toehoorders geno
ten van dezen in zeer vele
opzichten heerlijken mannen-
zang. Een der oorzaken van
dit zuinige bezoek mconcn
we te vindon in de herinne
ring, welke bleef hangen van
vorige concerten der Don
Kozakken van dit of een
ander koor. Toen kwamen
buiten het Wolgalicd hoog
stens drie liederen op het
programma voor, die ons
aangrepen door den zuiver
Slavischcn aard der compo
sitie. Heden evenwel was al
les „echt" zoonis do Tele
graaf zich uitdrukte, alle
veertien liederen niet alleen van Russische
componisten maar levens rnet het Slavische
merk gestempeld. De vijf van het eerste
deel waren van godsdienst igen, kerkelijken-
aard en levend werd voor ons. wat. men
steeds leest over de ontroering, die dc zang
brengt in de Russische Kathedralen van
voorheen.
liet werd een machtig orgel, waaruit vaak
slechts een enkele stem den zang in woor
den omzette. Een orgel met zwaar grond-
geluid.
O, dat# heerlijk mannelijke, dat onwrik
baar stevige van dit bas-fundament. Ita-
liaansche tenoren cn Russische bassen, het
drukt heide oen qualiteit uit van perfectie.
Waar in Holland het zingen van f-klein-
octaaf ccn zanger brengt bij de 2c baspartij,
daar kon men hier als goed gevormde toon
dc bes of a van het contra-octaaf bewon
deren, een sext dus beneden bovengenoemde
laag-f.
Op ons maakte dan ook den meesten in
druk no. 11, de ballade der 12 roovers met
als solistische stem op den voorgrond die
van den hoofdman, een prachtige bariton.
Waar het een is, kan niet het andere zijn,
is een oud gezegde. Russische bassen en
Italiaansche tenoren, het gaat niet samen
in een Kozakkenkoor. Do zanger aan wien
de solo-tenorzang was toevertrouwd, kon
niet boeien. Niet alleen, dat zijn vibreeren
afbreuk deed, maar do stemvorming was
tevens verre van in orde. Zijn falsetzang
Het Don Kozakkenkoor Platoff
cn die van hef middenregister en do borst
stem, het vloeide niet ineen, het vormde
drie sterk afwijkende klankuitingen, zonder
den minsten overgang. Een grooto tekort
koming. Het is echter de cenige aanmer
king, welke te maken valt. Al het andere
was prachtig, alles leefde, alles was echt.
Bij de Avondklokken, die niet waren als
„het Angeles klept ln de verte" maar de
weergave van het bronzen geluid van Iva-
thedraalklokkcn, trof de volkomen naboot
sing van den klokketoon, een eenheid van
samengevloeide metaalstemmcn op verschil
lende hoogte om den dominecrendcn toon
heen, zooals ook bij een gongslag valt op
te merken.
DIRECTIE: A. H. MARTENS
STICHTING BADHUIZEN
Overzicht van Mei
In de maand Mei 1935 werden in het bad
huis aan den Woestjjgcrwcg 3053 baden ge
nomen, of gemiddeld 117 per dag.
Kuipbaden: mannen 194, vrouwen 132, to
taal 326.
Stortbaden: mannen 1415, vrouwen 634,
kinderen 608, wcrkloozen 70 legen een ge-
reducecrdcn prijs, totaal 2727.
JUBILEUM BIJ DE POSTERIJEN
Onze stadgenoot de heer W. F. Har-
desmcets hoopt Zondag 16 Juni den dag te
herdenken, waarop hij 25 jaren geleden in
dienst trad bij het Staatsbedrijf der P.T.T.
VEILIGHEID
VOOR ALLES
De nieuwe films in Grand
Theatre, City Theater
en Cinema Amicitia
ln het Grand Theatre deze week Josef von
Stemberg met een film, die in tweeërlei bc-
teekenis zijn laatste is. De allerlaatste die hij
gemaakt heeft en de laatste als wij de be
richten uit Hollywood mogen gelooven met
zijn schepping Mariene Dietrich als sujet.
Voor dit afscheid, dat misschien voorgoed zal
zijn. heeft von Sternberg nog eens alles wil-
Mariene Dxeirjeh
Jen samenvatten, wat in zijn vroegere
Dielrieh-films tot uitdrukking kwam, om als
in één greep de ideale film van Mariene tc
■nuk< n. Het is merkbaar, dat het ccn afscheid
is. 1-lij hoeft zijn ondcrweip nu uitgeput, ver
der kan op deze weg van de toch waarlijk
wel morbide film niet gegaan worden, maar
ook dit onderwerp kan men zich niet
door een grooter kunstenaar uitgebeeld
denken.
Deze film is een wonder. Er zijn films ge
maakt met een heel wat beter scenario, dan
dit naar een gegeven van John dos Passos
gemaakte, werk. dat aanvankelijk Caprice
Espagnol zou lieeten, later uitgebracht werd
als „Tne devil is a woman", cn hier gaat
onder de meer den oorspronkclijken bcnade-
renden titel „.Carnaval in Spanje." Maar het
scenario is bij von Stemberg bijzaak, hoofd
zaak is wat hij er van maakt. Hij neemt zijn
filmstof ter hand cn gaat aan het werk, fana
tiek aan het werk. Voor liet eerst in dit werk
vergenoegt hij zich niet met alleen regisseur
tc zijn, hij schuift zijn cameramen op zijde en
staat zelfs aan de camera. Dan immers kan
hij zijn stof nog beter belieerschen, dan
heeft hij defilm als uitdrukkingsmiddel
meer in zijn macht en dan ook kan hij zich
nog meer richten op Mariene cn alles van
zijn bewondering voor deze vrouw vastleggen
op de smalle strook celluloid, die nog eens,
voor het laatst, in duizenden theateis voor
millioenen toeschouwei's over de heelc aarde
zal getuigen, van de devote vereering van
dezen regisseur voor zijn schepping, Mariene.
Devoot, het klinkt wonderlijk, omdat hij van
Mariene steeds meer de deerne gemaakt
heeft, die harteloos en genadeloos mannen
verslindt. Und wenn Sie verbrennen, ja da-
für kann ich nicht. Ilct is haar aard, zij
kan niet andei's.
Het verhaal in deze film. Twee mannen, dc
eene, jongere, maakt bij het carnaval in een
Spaansche stad kennis met een vrouw, Con
cha. Hij zal haar weer ontmoeten en vraagt
aan zijn ouderen vriend, Pasquale, of hij haar
kent. En dan vertelt de oudere in filmbeel
den telkens door het gesprek onderbroken,
zijn eigen geschiedenis met Concha. Het is
de oude geschiedenis van Manon Lescaut, de
man die volkomen, tot den ondergang toe.
aan een vrouw is overgeleverd, die niet
voor hem voelt. Een vrouw, dio hem alles
kost, zijn eer. zijn geld, zijn positie, alles wat
een man verliezen kan. Een vrouw, die niet
van hem houdt, die zelf zegt: „Hoe kun ie
iets verliezen, dat je nooit bezeten hebt." En
ongemerkt gaat het verhaal over in de wer
kelijkheid en speelt zich dc tragedie verder
af tusschcn de vrouw en dc beide vrienden.
Tot het einde, dat de terugkeer van Concha
bij Pasquale aankondigt. .Voor wie daaraan
gelooven wil.
Ongelooflijk is de fantasie, waarmede von
Sternberg dit gegeven in beeld gebracht
heeft. Ongelooflijk ook zijn meesterschap
over liet detaik Hebben wij hem in vorige
films bewonderd, ditmaal overtreft hij alles
wat hij eerder gemaakt heeft. Nog eenmaal
heeft hij zijn eigen hartstocht voor deze
vrouw uitgeleefd, nog eenmaal heeft hij zijn
eigen liefde verminkt en vermoord. Want
deze film is spot met zichzelf en zelfkas
tijding.
Het werk van von Sternberg vraagt om
ccn gedetailleerder beschrijving, dan in deze
kolommen mogelijk is. De ruimte gedoogt liet
niet, jammer genoeg. Er zijn, wc geven het
toe, opbouwen der gegevens te verfilmen.
Maar wanneer een kunstenaar zóó harts
tochtelijk de schoonheid van zijn onderwerp
demonstreert, als het genie von Sternberg dat
hier doet van de asphaltlolie Mariene, dan
moeten wij deze schoonheid ook oprecht
kunnen ondergaan.
Aan dit belangrijke werk gaat ccn pro
gramma vooraf, dat ons dcet beseffen hoe de
directie van het Grand Theatre voortgaat
ons met het allerbeste op filmgebied te ver
wennen. De perfecte geluidsinstallatie, waar
door we de film van Mariene Dietrich, waar
in het op het gesproken woord ook zeer aan
komt, door de bijzondere duidelijkheid extra
kunnen genieten, wordt daarin nog eens
extra gedemonstreerd door een koile verfil
ming van Verdi's opera Rigoletto, die naast
de prachtige zang door artisten van de Scala
interessant is, doordat men er het Berlijnsche
Philhannonisch orkest in aan het werk kan
zien. Van Dave Fleischer loopt er een geesti
ge teekenfilm, An elephant never foigets,
verder een zeer goede natuurfilm over Span
je, die beelden brengt uit Catalonië en het
leven in Barcelona. Dan nog de aardige ge
kleurde Philips-reclamefiJm, een van de bes
te dingen, die wij op dit gebied zagen. En,
om te eindigen met het begin, actueel we
reldnieuws, waarbij o.m. de Landdag van den
Vrijw. Landstorm te Barneveld, zeilwedstrij
den te Loosdrecht en de onthulling van het
monument te Den Helder met de toespraak
van H.M. de Koningin.
City Theater
City Theater prolongeert binnen haar mu
ren „Een ster valt van den hemel" waarover
wij reeds vorige weck schreven.
ilet voorprogramma bevat echter ook een
film, getiteld „De Witte Papegaai", die zeer
de moeite waard is oni te zien. Het is span
ning, in den goeden zin des woords, die men
in City het eerste uur voelt Wij kenden het
hoek van Eberhardt, waarnaar dit filmstuk
gemaakt is, niet, maar zooals liet ons op het
doek vertoond wordt, boeit de gang van
zaken in dat geheimzinnige hotel ons van
het begin tot het einde. Geenszins willen wij
hier den inhoud nauwkeurig beschrijven,
want daardoor zou men te veel missen, maar
wel wijzen wij op het volgende, waardoor
men een indruk krijgt van de unheimische
sfeer, die rond dc witte papegaai hangt.
Het hotel ligt aan zee cn wanneer men
de buitendeur opent dan giert en fluit de
wind de gasten om dn ooren, deuren klappen
open en dicht door den tocht. Er is in het
hotel een zekere witte salon, kamer 35, die
nooit bewoond wordt door ccnig inenseh,
maar waar zich heel veel van het drama af
speelt. 's Nachts zien wij zich ccn blonde
gedaante langs de ramen van deze helver
lichte kamer spoeden, juist wanneer een
moord gepleegd is. De vrouw is een oogen-
blik nog te zien, dan gaat liet licht plots
uit en is alles duisternis.
Do menschen worden er doodgeschoten,
maar wel zoo dat men zich niet afvraagt
waarvoor dat noodig is, men voelt hier wer
kelijk de noodzakelijkheid, die juist den in
houd zoo spannend maakt.
Oorspronkelijk krijgt men den indruk dat
een zekere dr. Roberts aan de touwtjes trekt,
maar hoe anders en verrassend komt alles
later uit.
Zeggen wij tenslotte nog. dat geraffineerde
mannentypen door bekoorlijke vrouwen in
evenwicht gehouden worden, waarbij vooral
Ricardo Cortcz en Jcan Aluir zich onder
scheiden, dan hebben wij voldoende weerge
geven, dat City Theater ons een paar uur
op prettige wijze bezig houdt.
Het Eclair journal en actualiteiten brengen
zooals gewoonlijk in het voor-programma be
langrijke gebeurtenissen van den laatsten
op het doek,
Cinema Amicitia
Amicitia brengt ons ditmaal ccn film, die
niet, zooals vele andere films, beurtelings up
cn downs heeft. Zij is 111 twee gedeelten te
splitsen, een zwak begin en een heel goed
slot. Dc regisseur van „ik had ccn wapen
broeder", wiens naam ons onbekend is ge
bleven, liecft zich aanvankelijk niet hoven
het normale peil kunnen verheffen. Maar zoo
gauw hij de situatie verklaard heeft, ken
merkt hij zich als een regisseur, die talent
heeft en ons steeds meer in deze oorlogstra
gedie mcdeslecpt. Allerminst zal men ver
moeden, wanneer men den militairen geest,
rijk aan overdreven plannen waarneemt, dat
dit alles, voor het oog slechts spel, zich lot
harde werkelijkheid zal ontwikkelen. Wij
zien dan in ccn tijd na den oorlog, een be
paalde groep Duitschors zich onder leiding
van majoor von Schil 1 afzonderen cn in strijd
komen me de Fransche bezettingstroepen,
waarbij zijl iet onderspit delft. De elf officie
ren komen in de gevangenis terecht en wor
den door den krijgsraad Veroordeeld tot den
dood door den kogel. Aangrijpend wordt het
leven in de kerker weergegeven van deze
groep van mannen die weten wat hun te
wachten slaat. IIoo goed is die aarzeling ge
zien van den jongslcn officier, die wil blijven
leven cn kracht put uit dc woorden van
troost van zijn aanvoerder. Een hoogtepunt
wordt bereikt wanneer de begeleidingssolda-
fen den militairen groet brengen voor de deur
van de gevangenis waaruit het eenstemmig
aangeheven Duitschc strijdlied klinkt. Op het
executieterrein houdt de Duitschcr, die voor
de Franschen spionnagediensten verrichtte,
zijn starren blik gericht op den laatsten
tocht van zijn landgenooten en buiten zich
zelf over deze misdaad op de elf weerlooze
mannen, richt hij het pistool na het laatste
salvo tegen zichzelf. Sic batten einen Waffcn-
b ruder
Hertha Thielc en Ilans Brausewetter spe
len beide een hoofdrol, waarvan wij vooral
de eerste willen noemendoor haar soberheid
van gebaren en uitdrukking van het gelaat
waardoor zij zich als filmster kenmerkt.
Een film, waarvan het zwakke begin zeer
zeker vergoed wordt door een beklemmend
slot