■Hl
SLEDEN
VONDEL'S LUCIFER
DROSTE
BEVA
I
DAGBLAD
GERARD J. van den HEUVEL
HEHENKAMP Co.
..KEITJES"
STADSSCHOUWBURG - UTRECHT
Te huur gevraagd
Tusschen Europa en Amerika
RICKENBACKER IN
ONS LAND
FRANCAIS DE FRANCAISE
diplömée M.O.
CONVERSATION
LITTÉRATURE
GRAMMAIRE
BEEKENSTEINSCHELAAN 24
BOEKHOUDEN
W. VAN DER MAAT
|lllll|lllll
TOCH LIEVER
EEN
in alle maten en
uitvoeringen (ook
bestuurbare)
ALLEEN
HEERENHUIS
Het
Droste-mannetje
luidt de Kerstklokjes!
Kijk... ook al BEVA?
LANGESTRAAT
LUCHTVAART
Aller samenwerking benoo*
digd voor de oprichting
van een wereldluchtlijn
Fokker als propagandist
voor Nederland
(Van onzen eigen verslaggever)
Door den president der Amcri-
kaansche luchtvaartmaatschappij
Easier Airlines, den heer Rieken-
backer, werd dezer dagen een
bezoek gebracht aan Europa, en
daarbij ook aan ons land. De heer
Rickenbacker heeft korten tijd m
het Carlton-hote! te Amsterdam
vertoefd, waar wij hem Zondag
morgen in gezelschap van onzen
Nederlandschcn vliegtuigbouwer
An th. Fokker ontmoetten en
cenige vragen mochten stellen.
Wanneer wij een bijzonder prijzens
waardige eigenschap van werkelijk
gróóte luchtvaart-figuren zouden moe
ten noemen, dan valt er niet te, aarze
len; spontaan kan men zeggen: hun
eenvoud, hun natuurlijke openhartig
heid.
liet viel ons op dat de heer Ricken
backer, president van een maatschap
pij, die 630.000 mijlen vliegt per
maand, in dit opzicht zeker niet ach
ter stond hij den heer Fokker, bekend
door de vlotte wijze, waarop hij een
vrageiulen journalist zijn meening
zegt. En het is ook een der beste eigen
schappen van onze Nederlandsche pilo
ten. dat zij wars zijn van alle humbug
en het niet op prijs stellen van helden
daden beticht te worden, wanneer zij
slechts hun simpele plicht doen.
Er wordt op het oogenblik van beide
zijden der Oceaan gebouwd aan een
lucht-brug tusschen Europa en Ameri
ka. En dat niet alleen van beide zij
den, maar aan heide zijden nog door
verschillende maatschappijen. Mede in
verband met die plannen tot oprichting
van een luchtlijn Europa—Amerika
was natuurlijk dit bezoek van den
heer Rickenbacker van het grootste be
lang, als uiting van een pogen, geen
onderlinge concurrentie, maar onder
linge samenwerking te verkrijgen.
Wij meenen hetgeen de heer Ricken
backer over deze plannen, en de daar
door gestelde problemen, ons vertelde,
het duidelijkst als volgt tc kunnen sa
menvatten.
Bij de luchtlijn Europa—Ameri
ka. die men tracht op te bouwen,
verlangen vele maatschappijen „a
finger in the pie" te hebben. Zoo
ergens, dan is zeker in de lucht
vaart concurrentie een verderfelijke
factor, die kan leiden tot finan-
cicelen achteruitgang en tot het ne
men van teveel risico. De komende
wereld luchtlij ii zal dus door aller
samenwerking moeten wor
den opgebouwd, door geiheenechap-
pelijken arbeid in gemeenschappe
lijk belang.
Er is immers plaats voor "llen, zoo
meende de heer Rickenbacke. gaat
men elkaar fel bestrijden, dan is dat
tot aller nadeel, werkt men in goede
harmonie samen, dan verricht men
niet alleen een economisch nuttigen
arbeid, maar ook goed werk voor de
vriendschap tusschen de volkeren.
Dat deze woorden van den heer
Rickenbacker de volle instemming
mochten vinden van den Nederland-
scben luchtvaartpionier Anth. Fokker
behoeft wel geen betoog. Enkele losse
opmerkingen, door hem gemaakt, be
wezen ons weer eens te meer wat voor
ons reeds lang vaststond: Fokker
een nationaalvoelend Nederlander, die
met een open oog voor de behoeften
van ons kleine landje er tot het uiter
ste toe medewerkt de beteekenis van
Nederland als luchtvaartnatie
zoo veel mogelijk te vergrooten. Teleur
stellingen zijn hem daarbij niet be
spaard gebleven, soms zelfs opzettelijk
schijnend misverstand werd zijn deel
Het deed ons dan ook goed, als Ne
derlander, te bemerken van welk een
waardeering en achting jegens onzen
grootcn luohtvaartbouwer „Tony" Fok
ker door den heer Rickenbacker blijk
gegeven werd. Dit te meer, omdat de
heer Rickenbacker zijn lof voor de Fok
ker-producten niet verborgen hield. Be
langstelling toonde de Amcrikaansche
bezoeker ook voor de plannen tot op
richting van een groote Nederlandsche
vliegtuig-fabriek, waarbij door samen
werking van regeering en industrie
werk van méér dan nationale beteeke
nis verrioht zal kunnen worden. Wan
neer men dan bedenkt zooals de
heer Fokker nog eens beklemtoonde
dat door zijn fabriek voor een 26 mil-
lioen gulden is geëxporteerd in den
loop der tijden, dan beseft men welke
groote mogelijkheden hier gelegen zijn.
De tijd van den heer Rickenbacker
was kostbaar, de reis door Europa
moest snel worden afgewerkt. Een ge
sprek van langen duur was ons dan
ook niet vergund, met enkele opmer
kingen moesten wij ons tevreden stel
len. Maar die brachten ons dan ook
dezen, naar onze eigen overtuiging zeer
belangrijken, indruk dat wij het aan
zien van ons land, van Neerland's
naam als luchtvaart-natie, in zéér groo
te mate te danken hebl»en aan den per
soonlijken invloed en de persoonlijke
beteekenis van Anthony Fokker, als
,.Tony" bevriend met luchtvaartpio-
iiivloed ten goede, die een groote per
soonlijkheid als Fokker voor ons land
uitoefent, merkt men vrijwel nooit iets;
des te meer verheugde het ons dezen
invloed te bemerken uit de woorden
van den lieer Rickenbacker, luchtvaart
magnaat in de voornaamste luchtvaart
natie van onzen tijd.
NIEUWE UITGAVEN
Modern Heidendom. Door
Prof. Dr. A. H. de Ilartog.
Uitgave J. H. Kok, N.V. te
Kampen.
Dit boek bevat drie hoofdstukken, na
turalisme, nationalisme en humanis
me. Prof. de Hartog stelt deze drie be
ginselen in het licht van het Heiden
dom.
Onder Heiden wordt tegenwoordig
zonder meer verstaan, een persoon of
gemeenschap die noch tot het Joden-
noch tot het Christendom gerekend kan
worden. Op deze manier te werk gaan,
leidt al heel spoedig tot ondoordacht
oordeel vellen over dezulken, die men
zonder nader onderzoek, uitgesloten
acht. Dit is niet de weg, die de schrij
ver wil inslaan. Hij karakteriseert het
Heidendom als een geesteshouding die
het natuurlijke en liet Goddelijke zon
der meer verbindt. Het neigt daarom
tot het naturalisme, door zijn aanbid
ding van de aarde en van een geheim
zinnige hoogere Macht. Het bovenna
tuurlijke en het natuurlijke zijn hier
op mysterieuze wijze, een. Als lijnrech
te tegenstelling onderscheiden zich het
Jodendom, waar God tegenover de na
tuur staat als' Schepper en het direct
daarop gebouwde Christendom dat de een
beid tusschen God en creatuur bemid
delt in de God-menschelijke vereeniging.
Het. Heidendom vereenzelvigt natuur en
God onmiddelijk. Hier is geen tebovcn-
koming van de natuur, zooals in liet
Christendom noch een eerbiediging te
genover de Godheid, zooals' in het Jo
dendom. De Heiden stapt als het ware
van dit natuurbestaan, zoo .maar in de
zaligheid, het Walhalla. Zij stellen dit
Walhalla ook boven het Christendom.
Waar de Heiden het natuurproduct
aanbidt, daar wordt hij afgodisch. Zoo
komt de natuurdrift boven de natuur-
onderdrukking en overwinning. Door do
veel-aanbidding, staat het Heidendom
in liet tëeken der accentueering van de
veelheid en daar staat het dus ook voor
het raadsel. Deze veelheid in haar
schijnbare onsamenhang van verschijn
selen, wekt aldus het geloof aan het
toeval. De eenheid van kracht en orde
in het heelal is nog niet ontdekt en
doorzien, hoogstens aangevoeld. Zoo
vindt men in het Heidendom, oud of
modern, de terugval vanuit de hoogere
bezinning welke het geloof aan een
ulomvattende Geest inhoudt, tot een la
gere natuurvergoding en zonaanbidding
der primitieven. Het is ontstaan uit de
na-oorlogsche vertwijfeling aan de we
reld, aan zichzelf en aan God. Door de
ze natuuraanbidding vereeren zij de
wouden en niet de tempel. Hier staat
de natuuraanbidder tegenover de cul
tuuruiting, want de tempelbouw is een
cultuur product: het monument van
den Geest. In cultuur en cultus wordt
de natuur omgezet op hooger plan, van
Godseering en Godsdienst. Daarom
blijft de boomaanbidder ten achter bij
den joodschen eeredienst en Christel ij
ken Godsdienst. Het wijst op een ge-
rek aan inzicht en zelfkennis, om de
germaansch-heidensche natuur boven de
joodsch- en christelijken Geest te ver
heerlijken. De beide laatst.cn stijgen uit
tot een hoogere en vernieuwden staat:
de Geestelijke Staat. Waar in het Hei
dendom de zelfbestendiging en de i k
aanbidding hoogtij viert, staat daarte
genover de deemoed en de ik ontle
dig i n g tot het geestelijk Godsverkeer
de beide andere. De mensch die zich
ontledigt om de hoogere Geest in te la
ten treden, wordt zich van het Godde
lijke bewust en ondergaat en beleeft de
Goddelijke Doop. Hij is als wedergebo
ren door deze ommekeer, deze hervin
ding. Deze wedergeboorte kent noch het
Heiden- noch het Jodendom.
In het hoofdstuk nationalisme laat
Prof. de Hartog sterk de tegenstelling
zien tusschen Babel en de Pinksterge
dachte. Het verval van het nationale
I-iabcl staat tegenover de internationale
eenheid van den Pinksterdag. Afgodi
sche vcreering van ras, volk en natio
naliteit staat tegenover de joodsch-
christelijke vereering van den Messias
én zijn roeping voor het heil der ge
heel e menschheid, hetwelk zich in
den Godmensch van het N. T. verwezen
lijkt heeft. Nationalisme is goed, mits
dit het internationalisme niet afwijst,
hetwelk de volkeren samenbinden en
vcreenigen wil.
Ook in het hoofdstuk Humanisme zet
de schrijver uiteen, dat humanisme, be
paald tot eigen land, eigen staat, eigen
volk of ras, een terugval is tot lagere
geestesgesteldheid. Het Heidendom is
materialistischer er. marxistischer dan
het. denkt te zijn. Maar wie de aarde en
het aardsche verafgoodt, is nog niet rijp
om het hooger geestelijke te kunnen
waard ee ren.
E. S.
WAT ETEN WIJ MORGEN?
VOOR DE KOFFIETAFEL
Soepvlccsch in schelpen.
VOOR DE MIDDAGTAFEL
Runderlapjes in pikante saus.
Aardappelpuree.
Roode kool.
Gevulde appels.
Bereiding: Schil en boor 4 groote
goudreinetten, vul de holten met rozij
nen. schik ze in een vuurvast schaaltje
en bedruip ze met een mengsel van 4
eetlepels gesmolten boter, 4 eetlepels
water en 100 gram basterdsuiker. Laat
ze ca. een V-j uur in de oven gaar wor-
den (niet te heet) en bedruip ze af en
»iers* over de gcheclc wereld. Van den toe met het vocht.
Heden overleed, tot
onze diepe droefheid,
onze innig geliefde
Echtgenoot. Vader, Be
huwd- en Grootvader,
Ir. RUDOLF
LE POOLE,
Inspecteur van de
Volksgezondheid,
in den ouderdom van
59 jaar.
E. G. LE POOLE—
FAURE
Kinderen en
Kleinkinderen.
Amersfoort,
14 December 1935.
Prinses Mariclain 11
De teraardebestelling
zal plaats hebben
Woensdag 18 Decem
ber op de Algem. Be
graafplaats „Rusthof'
te Amersfoort. Vertrek
van het sterfhuis 1
uur.
Volstrekt eenige
en algemeene
kennisgeving.
Heden overleed tct
onze diepe droefheid
in den ouderdom van
84 jaar mijn lieve
Vrouw, onze beste Zus
ter, Schoonzuster en
Tante
CORNELIA
GEERTRUIDA
v. THIEL.
Uit aller naam
C. T. POORT.
Santpoort,
14 December 1935.
Rijksstraatweg 250.
De teraardebestelling
zal plaats hebben
Dinsdag 17 December
a.s. te 11 uur op de
Algemeene Begraaf
plaats te Haarlem.
Eenige en Algemeene
kennisgeving.
Heden ontsliep kalm,
tot onze diepe droef
heid, onze beste Broe
der en Oom,
FRANCISCUS, JOAN
VAN GRASSTEK,
Oud ontvanger der
Directe Belastingen,
in den ouderdom van
80 jaar.
Hoorn:
H. W. SCHUIT-
VAN GRASSTEK.
S. J. SCHUIT.
Velsen:
D. SCHUIT.
W. SCHUIT—
v. d. ABEELEN.
's-Gravenhage:
C. BLOEM.
W. BLOEM—MAAS.
Amersfoort,
15 December 1935.
Fred, van
Blankenheymstr. 12.
Geen bezoek.
De teraardebestelling
zal plaats hebben
Woensdag 18 Decem
ber op dé Algemeene
Begraafplaats to
Hoorn, te l uur n.m.
Eenige konnisgeving.
Gevraagd
EEN AANKOMEND WERKTUIG
KUNDIG TEEKENAAR.
18 a 20 jaar. Bekend met
constructie teekenen. Br.
onder No. 5996 bureau
Amcrsf. Dagblad.
MEVROUW PRINS
v. Campenstr. 10. Tel. 927
(b. h. Vondelplein;.
Inr. voor
Hoogtezon,
Voetverzorging enz.
Specialiste voor de
EPILATIE
(definitief wegn. v. onge-
wensclit haar).
Recomm. v. huidarts v.
naam.
Behandeling, volgens
afspraak.
Koopt geen jas, die er over
een jaar slordig uitziet.
Koopt iets goeds. Laat U een
„stormgaard" jas toonen. De
eenige jas met echte Engel-
sche „snit". Slechts f 32.50.
HUIB HOLSTEIJN.
Opleiding voor verschil
lende examens
Priv. doe. handelsweten
schappen.
P. Pijperstraat 47.
AMERSFOORTSCH
DAGBLAD
Krommestraat 36
Tel. 1773
ZATERDAG, 21 DECEMBER 20 UUR
Regie: A. v. d. Vies. Décor en cost.: Gerard Hordijk.
Prijzen: Faut. en balcon f 3.25; Stalles en le Amphit.
f 2.75; Part. f 2.50; 2e Amphit. f 2.Baignoire f 1.50;
le Zijloge en 3e Amphit. f 1.20; 2e Zij-loge f 1.4e
Amphit. 1 0.75.
Plaatsen kunnen besteld worden bij K. R. POSTMA,
Leistraat 20bis Utrecht en 's avonds aan de Schouw
burg afgehaald.
Zie verder onder Stadsnieuws.
Tegen 1 April 1936 een
door echtpaar zonder kinderen. Huurprijs f 600.
Aanbiedingen met opgave waar gelegen onder
No. 5919 bur. Amersf. Dagblad:
Kerstklokjes... Een nieuwe heerlijke trac-
tatie in een aantrekkelijken vorm. Licht
in gewicht, evenals de Hulstblaadjes.
Beide hóóren bij Uw Kerstfeest.
Voor een bijzondere verrassing een
doos Pastilles of Bonbons, maar
ziet toe, dat ge Droste krijgt!!
ALTIJD WELKOMI
Spaart plaatjes voor het album. „Java 1"
Waarom niet? Waarom zou een kapper er
wel. «n een kruidenier er niet keurig uitzien?
*t Is voor iedereen die in publiek moet werken
een uitkomst, dat BEVA zulke prachtige witte
vakklceding maakt I Voor drogisten, slagers,
kruideniers, kappers en ook voor kantoor
personeel en arbeiders met zwaar werk maakt
Beva ijzersterke en tegelijk mooie vakkleeding.
Alles extra-versterkt. Wascht U ze maar
gerust. Zakken, die niet uitscheuren en naden
die niet losgaan en niet rafelen. En de hoogst
bereikbare krimpvrijheid. Alleen bij BEVA-
kleeding; let dus op het merk!
Betere Vakkleeding!
AU U waterdichte bedrijfakleeding wen acht, vraagt dan naar Jlédf -Beva,
3 MAAL PLAATSEN VOOR