Als ik filmster was Filmdroomen en film-feiten Het onderwijs in Zwitserland VERFILMING OF FILM? door Dr. K. E. Lusser Amerikaansche publiciteit Voor nrillioenen uit alle lagen der maats schappij heeft de film iets te beteekenen F FILM-ZIEK zijn vele mcnschen. Veel meer dan men bij een opper vlakkige beschouwing zou den ken. Het is een eenigszins besmettelijk© kwaal, vrij ongevaarlijk overigens, en zij telt haar slachtoffers onder men- schen van alle leeftijden en geslachten, van de meest varieerende rangen en standen. Het meisje, dat een uitgebrei de verzameling filmster-portretten heeft aangelegd; de jongeman, die een stille vereering heel stil koestert voor Greta Garbo of een andere groote van het. bioscoopdoek, die hij nooit anders dan vele malen levensgroot in het duis ter van de cinema zag verschijnen en wier stem hij slechts monsterachtig ver sterkt door de mechanische monden van luidsprekers hoorde; de vele enthou siasten, die naar de adressen van film sterren schrijven en misschien eens een portret gezonden krijgen (er zijn tegenwoordig stars, die een kleine ver goeding vragen voor het zenden van hnn beeltenis), en vele, vele andoren hebben allen een tikje besmetting van de filmziekto te pakken. Zc voelen zich er niet ongelukkig onder, integendeel, en dat is het verheugende waar niet vele ziekten mee gepaard gaan. Eigenlijk is het woord „filmziek" niet geheel juist, de Duitschers hebben er een betere uitdrukking voor gevonden en spreken van „filmvcrrüclct" Hoe de naam dan ook zij, het is een verschijn sel dat om zijn talrijke psychologische mogelijkheden zeer interessant is. Het vormt de positieve kant van de wer king der film op het publiek, welke uiterlijk steeds zeer neutraal en weinig zeggend is. Bovendien en dat inte resseert de filmmaatschappijen mach tig, het is soms bijna een barometer voor de financieele resultaten van de rolprenten en een maatstaf voor het soort en het. gehalte van toekomstige producten. Er zijn natuurlijk andere fac toren waarop men de plannen voor nieuwe films en de kansberekening voor hun succes baseert, maar de „filmo- manie" speelt zeker een rol. Of dat ge- wenscht genoemd moet worden is een tweede. Er is een merkwaardige werking van de film op bepaalde menschen, op wie de naam „filmomaan" van toepassing zou kunnen ziin en die menschen zijn in zeer uitecnloopende milieus opge groeid: dienstmeisjes, loopjongens, scholieren, typisten, winkelbedienden, wcrkloozen, tienjarigen zoo goed als menschen met vier of vijf kruisjes ach ter den rug. Geen leeftijd, geen maat schappelijke positie is veilig voor de besmetting van de filmziekte. Hierbij zij opgemerkt, dat in het bizonder besmetting van de filmziekte. Hierbij zij opgemerkt, dat in hel bizonder werkloosheid en lichame lijke overgangsstadia (puberteit) een sti muieeren den invloed kunnen uit oefenen. Maar overigens kunnen de omstandigheden tallooze zijn: gebrek aan kennis of een onjuiste beroeps keuze; onvervuld gebleven jeugddroo- ITet door slechts weinige bevoor rechten bereikte ideaal: de „ster" geheel alleen op het witte doek. (Elisabeth Bergner in „Dreaming lips"). men over verre landen, avonturen en heldendaden doen velen haken naar een tegengif of een manier om zich van het benauwende leven los te maken: de droom van den modernen mensch; de film. Slechte economische omstandigheden roepen het verlangen naar het andere uiterste, onbeperkte rijkdom en vreug de wakker. Minderwaardigheidscomplexen, die een mensch het gevoel geven, dat hij in deze wereld van geen nut is, dat hij miskend wordt, doen een soort roes ont staan: „als ik maar eens op het witte doek kon verschijnen als ster, in close- ups Het zijn maar enkele van de vele oorzaken van dé filmo-manie filmanie zoo men wil een kwaal waarvan de genezing moeilijk is. Droom en werkelijkheid O Ondanks het vele mooie wat men van het filmbedrijf hoort is het bestaan van een ieder, die er mee te maken krijgt, bitter hard. Geen be trekking is meer wankelbaar dan een bij een filmbedrijf. Geen roem is ver gankelijker dan die van de film. Hoe veel beroemde sterren van een paar jaar geleden kent het publiek thans nog. "VVie herinnert zich hun namen? En belangrijker nog wat hebben zij overgehouden van de fabelachtige gages welke hun werden uitbetaald. Het zou de eerste Keer niet zijn wan neer een ex-beroemdheid in armoede stierf. Nog onlangs vernam men van den bekenden filmkomiek Buster Keaton, dat hij totaal berooid in een zenuwlijdcrsinrichting moest worden opgenomen. Maar men behoeft niet naar de groot- sten der grooten le kijken om uit hun geschiedenis te lecren, dat het zoo romantisch lijkende filmwerk maar weinigen bestaanszekerheid biedt. Men behoeft slechts te kijken hij de plaat- singsbureaux, welke bij elke studio te vinden zijn en waar de „extra's" weken, maanden lang dag aan dag in de rij staan om le hooren of er voor hun soms een paar centen te verdienen zijn met een onbeduidend figurairtenrol- letje. Men hoeft slechts te kijken naar de afgebeulde figuren van voor hun tijd oude meisjes, die eens in een bal let, glimlachend en dartel, optraden. Duizenden zijn er in het filmbedrijf, die niets of nauwelijks iets le eten heb ben, hoewel ze misschien al tientallen jaren er aan werken en wachten op hun groote kans. Die groote kans is echter maar voor zeer weinigen weg gelegd. Slechts een enkele talentrijke geluksvogel brengt het tot roem en rijk dom. Belachelijk en Iragisch MAAR tracht niet deze feiten een filmbezetenc aan het verstand te brengen. De hoop doet de mensch leven. Zij zullen niet mislukken, zij be- hooren nu juist wel tot degenen, die on miskenbaar talent hebben. Ze wachten er alleen maar op om te worden ont dekt. Het is op\allend hoeveel mcnschen er tegenwoordig op wachten ol naar ver langen te „worden ontdekt", terwijl ze Dc moderne droomenfabriek: de studio. WANNEER er een land ter wereld is, waar de belangstelling voor film ziekelijke vormen aanneemt, dan is het Amerika. De publiciteits- bureaux kennen er hun werk tot in de perfectie, ze schrikken voor groot- scheepsche maatregelen niet terug èn het publiek leent zich er toe, zich le laten vervullen van al het „schoone en grootsche" wat uit de studio's komt. Geen bekende filmster of ze (of hij) wordt met een weloverwogen reclame campagne steeds weer bij het publiek in herinnering gebracht. Lichtreclames en affiches geven de bekende gelaats trekken honderdvoudig weer. Reclame- auto's met een vernuftig apparaat drukken de namen van de „public sweethearts" in cindeloozc herhaling op het asfalt. Geen bekende filmster echter of zijn villa is door dikke en hooge muren of andere middelen afgeschermd tegen de Wat bereikt kan wors den en wat bereikt is HET is een merkwaardig verschijn sel, dat in de tegenwoordige film productie, welke toch in technisch op zicht op hoog peil staat, zoo ver het oog reikt nog steeds „vei filuid" wordt. Slechts enkele films behandelen een werkelijk eigen stof, het meerendeel be staat uit. gegevens, die reeds eerder op een andere wijze werden verwerkt als een boek, een tooneelstuk (vooral dit laatste komt veelvuldig voor), een operette en wat al niet meer. Het verschijnsel doet ons naar ver betering verlangen, maar is toch alles zins verklaarbaar. Laten we ons eens voorstellen, dat 0111 de een of andere re den de schilderkunst pas uitgevonden werd toen de beeldhouwkunst ul jaren deel van het cultuurbezit van het mensehdom uitmaakte. Omdat niemand ter wereld de moge lijkheden en eischen van de nieuwe kunst zou kennen of weten te voorspel len zou men zeker begonnen zijn met alle bestaande beeldhouwwerken in kleuren op een plat vlak over te bren gen en had men dat misschien „ver schilderen" genoemd. Pas na eenigen tijd zou men dan waarschijnlijk hebben ontdekt, dat de schilderkunst eigen wet ten heeft en dat men dc werking, het effect, van een Laokoongroep niet door een schilderij kan tevoorschijn roepen, evenmin als het met den tegenwoordi- gen stand van zaken door middel van een lichtbeeld volkomen zou kunnen. Opera, roman, novelle, schilderkunst, drama, film ze le\cn alle hun eigen kunst leven en het zou even foutief zijn een fijn uitgesponnen psychologische roman tot een tooneelstuk te verwerken als het onjuist en onmogelijk zou zijn een sterk drama dat lijk aan bewo gen handeling is 0111 te vormen tot een roman. De mogelijkheden van de film zijn grootere en meer in aantal, dan het deel waarvan men op het oogen- blik bij het maken van rolprenten ge bruik wil maken. De grenzen van haar expressie-vermogen reiken eencr- zijds mijlen verder dan die van het toonccl of van het hoek, terwijl zij ander zijds slechts met vage en oppervlakkige aanduidingen moet volstaan, waar een andere kunstvorm rijke gebieden zou kunnen ontsluiten. Op welke directe wijze hij voorbeeld is de film er tot nu toe in geslaagd de gemoedsstrijd van baar menschen aan ons duidelijk te maken zoo ze al een poging doet iets meer te geven, dan vergeten zichzelf te ontdekken en hun eigen beste eigenschappen tot ont- ontplooiing te brengen. Tc velen meenen dat zij tot de en kele tientallen menschen zullen kunnen behooren, wier namen men in licht reclames en in couranten leest, en die niet in het groote leger terecht komen van de duizenden zonder vooruitzicht en zonder bestaan. Een vreemd mengsel van sentimen taliteit, innerlijke zwakte en „Welt- fremdheit" doet in deze menschen het hopclooze verlangen naar de klatcr- glans van de film levend blijven. De verhalen over kilo's „fan mail" (brie ven van bewonderaars) voor filmgroot heden, welke men ons graag vertelt in filmkringeu, zijn geen fantasie. De be kende filmspelers ontvangen dagelijks stapels brieven met de vreemdste vra gen, verzoeken en aanbiedingen. De filmmaatschappijen gaat het precies zoo. ziekelijke belangstelling van het pu bliek. Wanneer men in Hollywood de Beverly Hills Boulevard afrijdt, welke naar het kwartier waar de meeste ster ren wonen leidt, ziet men op een gege ven oogenblik het „kantoor" van de firma O Donncll en Mac Cathrey. Dit bureau bestaat uit twee wankele stoe len, welke in liet gras staan en twee borden, waarop te lezen staat, dat deze firma „per?onol guide to movie stars homes" (privé-gids naar de huizen der filmsterren) is. Deze menschen leven van dc fflmziektc in Amerika. Ze leiden hun klanten langs de huizen van be kende sterren, laten hun soms wonin gen van binnen zien, prachtige palei zen, met namen met een wereld-be kendheid op de deur: Fredric March, Ginger Rogers, Joan Blondell De sterren zelf hebben deze huizen nooit bewoond. Ze hebben zc waar schijnlijk nooit gezien. De publiciteits- ondernemingen hebben ze ingericht om hot kijkgrage publiek iets te geven waaraan het zich vergapen kan, waar van het desnoods kleine souvenirs kan wegkapen (in deze artikelen bestaat een levendige handel). En mr. O'Donnell, zijn firmanten en talrijke collega's verdienen er hun boterham mee Men mag van de film zeggen wat. men wil, men kan haar artistiek op laag peil achten, gevaarlijk voor de jeugd, voor de moraal desnoods, men kan haar veroordeelen (dat gebeurt trouwens niet vaak meer) en beschim pen één ding is onaanvechtbaar: het verschijnsel film houdt miljoenen in zijn bekoring gevangen en be teekent iets voor miljoenen in alle lagen dei maatschappij. En al had de film niets anders te bieden, dan was ze om deze eene reden alléén al onze aandacht ten volle waard. GrootJheden van I^et witte doek: Katharine Hepburn. WAT MENIGEEN NIET WEET In Engeland bestaat een zeer eigen aardige verzameling. Zij bestaat ril. uit 14.500 sigaren, die door den overleden lord Northcliff bijeen gebracht werden. In het jaar 1023 verwisselde zij van eigenaar, na den dood van haar bezit ter. Naast dergelijke verzamelingen van lord Lonsdale en lord Birkenhead, behoort de eerstgenoemde tot de be roemdste in haar soort. Op een hoogte van 15 mijl kon een waarnemer in een stratosfeerballon boven Chicago met het bloote oog 9 sta ten der l'nie zien, nl. Illinois, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Kentucky, Ohio en Wisconsin. De bergen en de zon tegemoet. Een opname in het Zwitsersclie bergland. Een plat blokje hout, met een groo ten knop, die tusschen de eerste en tweede teen inschuift, is de vreemdste schoen ter wereld, die door de inboor lingen van Britsch-Indië algemeen ge dragen wordt. Woudboornen in de V. S. ontvangen en bewaren meer van de zonneuitstra- ling dan de warmte die door verbran ding uit alle steenkool, die gemijnd wordt. Behalve op langen afstand is een •zeweer niet accurater dan een pistool. Een kogel reist verder in een rechte lijn, dan een schot hagel. Van een volwassen walvisch kan ca. 2000 pond baklappen gesneden worden. Een fluitende schelpvisch wordt in den Indischen Oceaan aangetroffen. Een schepel dubbeltjes is meer waard dan een schepel rijksdaalders. Wespen maken soms nesten op de meest ongewone plaatsen. Onlangs had een kolonie zich genesteld in een halve leege kokosnoot dop. De stikstof productie in de V. S. be draagt thans meer dan 510.000 ton per jaar. Niemand wist tot 1828, wat het vaderland van de witle 6ering was; toen werd ontdekt, dat het 't westen van Roemenië was. Mierenzuur werd indertijd verkre gen door distillatie van roode mieren. X-stralen werden aldus genoemd door Röntgen, hun ontdekker, omdat X wordt gebruikt als symbool van een onbekende grootheid. beide in dienst van een doelbewuste eindvorming. Dezelfde geest bezielt de leiding en de leerkrachten; beiden leeren in het dagelijksch tesamen zijn hot persoonlijk karakter der scholieren kennen en bei den zijn specialisten op dit belangrijk gebied, dat de ervaren vaklieden min stens evenzeer van noode hebben als de kennis van machines, van den bouw van elcctriciteiswerken of de organisa tie van handelszaken. Vele Zwitsersclie bijzondere scholen behooren tegenwoordig, zoowel met betrekking tot dc inrichting als de methoden van onderricht, tot de meest vooruitstrevende instellingen van on derwijs en opvoeding van het vaste land. Bijna alle baanbrekende hervormin gen, zooals Zweedsche gymnastiek, het wisselend klassensysteem!, werkplan, openluchtschool enz. Zijn de resultaten van het pionierswerk der bijzondere scholen. Waarom vertrouwen juist 111 de laat ste jaren ouders hun zoons en dochters in steeds grooter aantal toe aan de Zwitscrsche bijzondere scholen, on danks dat daarmede financieele offers gemoeid zijn! Hiervoor zijn vele oorzaken: paeda- gogische, familieaangelegenheden, ge zondheidsredenen; steeds meer breekt ook bij ons baan de reeds eeuwen in Engeland bestaande overtuiging, dat een goede, aan haar doel beantwoor dende bijzondere school in staat is een zeer zorgvuldige opleiding te bewerk stelligen. Niet alleen bezoeken speciaal die leerlingen, wier geestelijke ontwik keling in het bijzonder persoonlijke on derwijsmethoden behoeven tegenwoor dig de particuliere scholen, doch ook die, aan wie de ouders een elite-op voeding wcnschen te geven. Een vaste wil leidt onderwijs en vrijheid en stelt De leider en het leerarencorps zijn er zich van bewust, dat iedere jonge mensch „een wereld voor zich zelf' vormt, een wereld van idealen en zon nige wegen, maar ook van donkere kloven en gevaarlijke afgronden, een wereld, welke zich slechts voor liefde vol begrijpen van haar eigenaardighe den opent en consequent leiden en eisehen behoeft. Het zal overigens geen ervaren pae- dagoog ontgaan, dat voornamelijk in de jaren der ontwikkeling een afwis seling van geestelijk milieu op de vor ming van het karakter even nuttig werkt als dit van het klimaat op het lichaam. De jonge mensch heeft gelegenheid de moderne talen in dagelijksche con versatie te beoefenen, hij leert de ka rakters van anderen kennen, verruimt zijn blik, raakt er gewoon onder de scherpe kritiek van zijn jeugdige ka meraden vele van zijn eigenaardighe den af te leeren. voegt zich gemakke lijker naar do door allen als vanzelf sprekend aangenomen orde en gewent zich, stellig zonder het te weten, aan sociaal voelen en gemeenschaiiszin. Ieder jaar worden duizenden zoons en dochters in de bekende internaten van Duitsch en Fransch Zwitserland opgevoed. Een Engelsche professor gaf onlangs als zijn mecning te kennen, dat Zwit* sorland het land was van de gezonds lucht en van de bekwame paedagogen. (directeur van het jongensinstituut) op den Rosenberg (St. Gallen) dan hetgeen een misschien zeer ver dienstelijke hoofdrolspeler mimisch kan uitdrukken het gelukt haar niet dan met indirecte en vrij vage aanduidingen te werken en hoogstens een stemming te scheppen. Ilct zou juister en. scherper kunnen en dc beste regisseurs geven soms aan duidingen in de richting waarin de film zich nog veel meer dient te ontwikke len en er zou meer uit te drukken zijn dan tot nu toe geschiedde, maar de veel heid van menschelijke gedachten welke in een kort tijdsbestek door iemands brein kunnen gaan, de warreling van gevoelens, die ieder mensch kan be stormen wanneer hij voor een moei lijke beslissing slaat, ze kunnen door de film niet worden weergegeven, zoo min als ze op het tooneel kunnen wor den duidelijk gemaakt. Ook de film zal haar Sturm und Drang periode te boven moeten komen en zich tot een kunstvorm ontwikkelen. De voorboden ervan zullen films zijn die „iedereen wil zien", die steeds weer vertoond zullen worden, zoo goed als klassieke tooneelstukkcn telkens weer worden ingestudeerd en groote literaire werken door de jaren heen herdrukken beleven. In een dergelijke warrelige omgeving ontstaan de meest aangrijpende en tragische scènes. Is het een wonder, dat filmspelers na hun werk de eenzaamheid zoeken?

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1936 | | pagina 12