De Duitsche Kerk strijd KEITJES Willem van Hoogstraten RADIO „KONING" BIJ KLEIN Fa. van ACHTERBERGH van ELS1 (öaqbLajd- Ji&damn REGENJASSEN Dr. ARTHUR FREY INDUSTRIE NOOTJES 4 Arnhemschestr. 27 Telef. 999 nieuwe Philips Radiotoestellen Muziekschool 1 GULDEN ,,'T WOLHOEKJE" Frank's Lunchroom Boeken en schrijvers „Der Kampf der evan- gelischen Kirche in Deutschland", met een voorwoord van prof. Karl Barth door Dr. P.H.RITTERJr. BERGSTRAAT NO. 21 Alleen deze maand H.v. GALEN LAST Brandstoffen AANBESTEDING AANBESTEDING Symphonie f 175.- Concerto f 249.- AMERSFOORT VEREENIGING VOOR KLEUTER ONDERWIJS te AMERSFOORT. BEVOEGDE LEERKRACHT La nisrt is usüwanqw Remonstrantsche Gemeente Lezing met lichtbeelden DIT ZIJN ONZE NIEUWE MODELLEN HAARDKACHELS P. NIEROP Langestraat 90-92 GABION Regenjassen Advertentiën de Philips-radio-specialist biedt U de op den Hof ook voor Dames GABARDINE vanaf f 12.50 GUMMI vanaf f3.90 Ouverture f 98.50 T weed-jassen r\E Duitsche Kerkstrijd, zooals hij ons J in dit boek verschijnt, heeft een be- teekenis, niet alleen voor Duitsch- land, maar voor de geheele wereld. Om deze waarheid te doen begrijpen, werd het boek geschreven, dat wij vandaag aankon digen. Het boek van dr. Frey*), die zelf in den Duitschen kerkstrijd betrokken is, geeft een volledig, gedocumenteerd overzicht van de situatie in Duitschland, maar het reikt uit boven deze historische weergave. het tracht den lezer ervan te overtuigen, dat in den Duitschen kerkstrijd twee on verzoenlijke levensovertuigingen tegen el kaar botsen. In de opvatting van Dr. Frey ligt be sloten, dat er maar twee zienswijzen be staan ten opzichte van den godsdienst, óf God als Heer van Hemel en aarde wordt erkend als de eenige Heerscher der wereld, God. zooals Hij zich uit spreekt in de Heilige Schrift, of men heeft zijn toevlucht te nemen tot een mythe die in het bloed, in het ras wor telt, zooals het nationaal-socialisme dat doet. Het nationaal-socialisme is, in de denkwijze van dezen schrijver niet een plotseling-opgokomen verschijnsel, maar het eind-stadium van een proces, dat zich lang voor de opkomst van het nationaal-socialisme begon te ontwikke len. Men zou dat proces, wanneer men zich doordringt van den gedachtengang van Dr. Frey's geschrift, het best aldus kunnen omschrijven: Na de hervor ming, die een belofte inhield van ge hoorzaamheid aan Gods Woord, is d e mensch tegen de goddelijke autori teit in verzet gekomen. De Aufklarung trachtte een geheel nieuw wereldbeeld te vormen, de mensch meende het ver mogen te bezitten, achter het geheim der wereld en van zijn eigen leven te komen. Zoo werd de Heilige Schrift meer en meer verdrongen, de mensch richtte zich daarop in, dat niet de Bij bel, maar zijn eigen wetenschap hem het laatst antwoord op de levensvragen kon bieden. In de kritische wijsbegeer te, bij Kant, is God niet meer de eerste, Hij is een eisch geworden van de prak tische rede, van de zedelijkheid. Het pantheïsme, dat met het Christendom nooit iets had uit te staan, wil in zijn optimistische vormen de geschiedenis der menschheid zien als een voortdu rende ontwikkeling naar de ware hu maniteit. In den loop van de negentien de eeuw heeft dit mystiek pantheïsme, dat inkeer van den mensch tot den God, dien hij in zichzelf vindt, in zich beslo ten houdt, den terugslag ondervonden van de materialistische wereldbeschou wing in geschiedenisopvatting van het Marxisme. Maar binnen het socialisme van alle landen stonden figuren op, die zich tegen het marxistisch materialisme richtten, en zijn oorspronkelijke eenheid met het Idealisme (was de Duitsche idealist Hegel niet de vader van het Marxisme?) weder zichtbaar maakten. Het idealisme en de mystiek waren in de negentiende eeuw de dragers van het nieuwe geloof aan den mensch, en daar mede van de eigenlijke tegenstelling tot het Evangelie van Jezus Christus. ZOO waren de elementen van het verzet tegen het Evangelie reeds lang voor het ontstaan van het Derde Rijk aanwezig. Men poogde het Christendom met de moderne religie en wereld-aanschouwing in overeenstem ming te brengen, men trachtte ja te zeggen, tot de zoogenaamde openbaring Gods in de schepping, in de natuur, in den rnensch zelf en in zijne geschiede nis. Maar het was, van christelijk stand punt bezien, toch eigenlijk niets anders dan dat men „andere goden stelde voor Gods aangezicht". De eene zocht een God in het menschel ijk gemoed, een tweede in de menschelijke rede, een derde in de cultuur, een vierde in het opkomende socialisme. Waarom zou men een vijfde God niet zoeken in het natio naal-socialisme zonder te bespeuren, dat men allen tezamen op weg was, niet naar eene aan het Christendom vreem de. maar aan het Christendom vijandige religie? Volgens Dr. Frey is het een onont koombaar noodlot, dat wanneer de vol ken ontkerstend worden en wanneer zij de Autoriteit Gods prijs geven, de Auto riteit optreedt van de wereldlijke Macht, die in den gesloten, totalitairen Staat belichaamd is. Onze twintigste eeuw, zoo redeneert hij, heeft het axioma der onbevooroordeelde wetenschap prijs ge geven. Men heeft gezien, dat de wijs begeerte het Relativisme, de betrekke lijkheid van onze kennis, niet heeft op gegeven, en is gaan zoeken naar een voor-onderstelling bij eiken wetenschap- pelijken arbeid. En die voor-onderstel ling is da., tot stand gekomen. De „My- thus des 20en Jahrhunderts" van Rosen berg, die wortelt in bloed en bodem, en de „Deutsche Gottschau" van Wil helm Hauer, die de Duitsche ziel als een door God gegrepen ziel kenschetst, zijn de grondslagen geworden van de Religie van den Duitschen Staat, reeds door Hegel, en van het Duitsche volk, reeds door Fichte voorbereid. De tota litaire Staat zou eigen wezen verloo chenen, indien hij niet alle gebieden van het menschelijk leven beheerechte en zijn ideologieën niet liet culminee- ren in een eigen religie. MAAR daartegenover bevindt zich, sedert er een „dialektische theologie" gekomen is, de Kerk, met een even absoluut standpunt. Zij wil niet anders dan het woord Gods bevrijden uit zijn wetenschappelijke en wijsgeerige omsingeling, welke het Evangelie in de betrekkelijkheid van alle menschelijke wereldbeschouwingen heeft getrokken. Zoo staan in Duitsch- lajid twee totaliteits-oischen tegenover elkaar: de eisch van God: „Gij zult geen andere goden hebben nevens Mij", en de eisch der nationaal-socialistische we reldbeschouwing, die de mythe van bloed en ras als den eenigen grondslag van het Duitsche volk aanvaardt. De Kerk kan hier geen vergelijk aangaan, zonder haar éénen Heer, van en door Wien zij leeft, te verloochenen. DE feitelijke uiteenzettingen, waar mee deze beschouwing vergezeld gaat, bevestigen het standpunt van Dr. Frey. Hij toont aan, hoe de bewe ging der zoogenaamde Duitsche Chris tenen een laatste poging in zich bevat, om tusschen de eischen van den abso- luten Staat en de eischen van het door de Kerk beleden absolute Godsgeloof te transigeeren. Maar ondanks die arm zalige poging gaat de op heidensche grondslagen zich laveerende nieuwe Duitsche staatsreligie (men denke aan de beweging van het echtpaar Luden- dorff) voort, zich in het Duitsche volk te planten, en ondanks de schijnbare en aanvankelijke toegeeflijkheid van het Regiem, geleidelijk van de ziel van het Duitsche volk bezit te nemen. Het beeld, dat wij uit het geschrift van Dr. Frey omtrent den Duitschen kerkstrijd verkrijgen, is een heroïsch en tragisch beeld, het beeld van een o: verzoenlijken kamp tusschen Wodan.i' verpersoonlijking van een mystieke n; tuur-religie en het Evangelie van Jezt Christus, in zijn objectieve en volsta te waarde gesteld. De tijd der overga gen is voorbij. fV7 IJ hebben in dit artikel uitsluj yy tend gepoogd, den lezer in te Hch ten over de kern der beschouwin. I gen, die in dit merkwaardige boek \vo.- den gegeven. Wij hebben ons niet in i discussie willen mengen. Prof. Ka: Barth. tot wiens volgelingen Dr. Fret onmiskenbaar behoort, heeft in zij- voorwoord geconstateerd, dat dit boei geen aanspraak kan maken op den t} tel van een alomvattende, en indria geilde geschiedbeschouwing. Hier volgens Barth, slechts een voorloop^ orienteering gegeven, waaruit het vuuij van den strijd ons tegemoet gloeit. Met volkomen eerbiediging van dm schrijvers overtuiging, meenen wij dei> ééne opmerking te moeten geven: \Yjj achten het onjuist, dat het misverstane gewekt wordt, als zou de geloofsaaE vaarding afhankelijk zijn van eene We tenschap met een religieuze vooropstel ling. En even onjuist achten wij he: dat de wetenschap als vrij onderzoeï. de wetenschap zonder vooropstellin: wordt voorgesteld als een poging de; mensch op te heffen uit zijn relati\b me, uit de betrekkelijkheid z'ijner kot- nis van het levens-mysterie. Voor e« wetenschap zonder vooropstelling fc naa6t het geloofsleven plaats, en di wetenschap streeft niet naar oplossin: of bevrediging van levensproblemen maar gaat niet verder dan het vindet' van methoden van onderzoek, en htl1 stellen van hypothesen. Wie aan de wei tenschap hare onbevoordeeldheid zot ontnemen, zou haar ook de mogelijk-1 j heid ontnemen van een rechtvaardiging van het geloof, Ned. uitgave: Callenbach, Nijkeri AMERSFOORTSCHE A. J. C. M00Y Einddiploma Conservatorium Julianalaan 13 3 maal plaatsen JULIANAPLEIN 2 wordt met OCTOBER verplaatst naar worden door ons uitsluitend geleverd uit de mijn WILLEM SOPHIA, omdat deze soort een minimum roetaanslag in Uw ketel veroorzaakt, terwijl zij bovendien een maximum warmte-een- heden bezit (advies van Stooktechni- sche Ingenieurs). nog voordeelige aanbieding KOESTEEG 5 - Telefoon 155, na Kantt. 389 VOOR WEINIG GELD IETS FIJNS BESTELD 2 warme kallscroquetten 0.25 thuis bezorgd. r. t o. STATION. Telel. <1. Groot- en kleinhandel in alle soorten Utr. weg 67a - 79 De Afd. Bouwwerken van P. DE GRUYTER ZOON N.V. zal op 7 October a.s. in het openbaar aanbesteden te AMERSFOORT. Het bouwen van een winkelpand met maga zijnen aan de Punten- tfcurgerlaan No. 80. De inschrijving geschiedt in massa. Bestek en teekeningen ver krijgbaar bij P. DE GRUY TER ZOON N.V. te 's-IIer- togenbosch f 5.per stel of na ontvangst van post- sel groot f 5.20 waarna fran co toezending volgt. Restitutie bij ongeschon den inlevering aan inschrij vers direct na de besteding f 2.50. P. de Gruyter Zoon N.V. Afd. Bouwwerken 's-Hertogenbosch. De architect JOH. H BLOM is voornemens aan te besteden op Vrijdag, 8 Octo ber het bouwen van een pak huis op een terrein gele gen aan de Groenmarkt. Bestek en feekening \er- krijgbaar a f 4.(rest. f 2.—) ten kantore Kortegracht 22. In onze nieuwe zaak is een rustig hoekje waar eventueele betalingsvoorwaarden besproken kunnen worden. Ook Philips-toestellen in huur a 65 cent per week. Alle onderhouds kosten voor onze rekening. Ontvangst van 60 stations, ook Ultra korte golf Aan de SCHOOL BF.EKEN- STEINSCHELAAN 30a kan met ingang van 1 Januari 1938 een geplaatst worden voor f 32.50 per maand. Sollicitatie brieven vóór 15 October a.s. aan het Hoofd der School Mej. H. C. HEL LEMAN, Beekensteinsche- laan 39a. HET BESTUUR. te Amersfoort. op VRIJDAG, 1 OCT. a.s. des avonds te 8 uur in het Kerkgebouw Heerestraat door Dr. R. MIEDEMA. Onderwerp: Oecumenisch Christendom. Indrukken van de Wereldconferentie der Kerken te Oxford. Toegang vrij. Collecte aan in- en uitgang voor de Oecume- nischen Arbeid in Amersfoort. HET BESTUUR. 8.15 uur UTR. STED. ORCHEST WOENSDAG 29 September Tivoli Concert o.l.v. Ouv. Rosamunde, Schubert; 2 Nocturnes, Debussv; Suite, Dohnanyi; Symph. V, Beethoven. Kaarten (f0.60) en pl. hespr. (f 0.10) Dinsdag en Woensdag 10—4 in Tivoli. Leden V.C. Comité en ab. U.S.O. op vertoon diploma f 0.50 met gratis plaats bespreken. de prijzen zijn zeer aanlokkelijk, kwaliteit en capaciteit wor den door ons gegarandeerd. Cap. 160 M3 f 50.50 - 175 M3 f 59.75 - 200 M3 f 67.— mantelplaat en pijp f 8.50 extra. Ziet onze uitgebreide sor teering en het zal U niet moeilijk zijn Uwe keuze te bepaleu Heden werden wij \erblijd met de geboorte van onze dochter WILHELMINA MARIA. H. G. BROUWER. lM. BROUWER- VAN MOORSELAAR. Amersfoort, 24 Sapt. 1937. Groote Koppel 11. niets riskeeren dk.w. probeeren praat met huib holsteijn Hel speciale Waafborgmerk Vlotte modellen. Zuiver wollen gabardine. Gemakkelijke, ruime pasvorm. Een prachtige regenjas. 19/5 23.0° 29.50 tot 45.00 Populaire Regenjassen 9.75 1 2.50 1 4.75 1 7.50 Voorts ook alle merken: Falcons Shelters Aquatites Waarborg-modellen. In mooie, lijn getinte tweed-stoflen. Alle kleuren. Alle maten. 14.75 1 9.75 23.0° 29.50 36.50

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1937 | | pagina 16