HET GILDE EXPOSEERT
J. A. SCHOTERMAM ZN.
ST. EMI LION 1929
Titanenstrijd aangevangen
Hl
Slaats gehuldigd
Tentoonstelling in
't Gildehuis
Een hoog niveau
TERAARDEBESTELLING
MEJ. E. v. d. HOEVE
WIJNHANDEL Ao. 1878 - 17 - Tel. 145
per flesch f 1.35, per anker f 53.
ANTOINETTE VAN
HOIJTEMA
RADIO
B. SCHOOLEMAN
EUWE-ALJECHIN
Eerste partij der revanche-match heeft
voor Eu we gunstig verloop
Krachtig spel van den
wereldkampioen
UIT DEN U.P.V.B.
Radio - programma
Pijn in de ledematen?
AKKERTJES
Bakhuys gearresteerd
2e BLAD PAG. 2
AMERSFOORTSCH DAGBLAD
WOENSDAG 6 OCTOBER 1937
Schilderijen in de bovenzaal,
kunstnijverheid in de
benedenzaal
„In der Beschranking zeigt sich der
Meister" dit woord heeft ook de jury
van het Gilde zich tot parool genomen.
En voor de zooveelste maal er de waar
heid van bewezen. Nu er minder te zien
valt dan wel eens anders, heeft men in
feite méér te zien, meer wezenlijks. De
jury heeft den weg, om alleen en uit
sluitend i n d e z a a 1 en niet op de gan
gen te exposeeren, ook gevolgd met de
bedoeling haken en oogen te vermijden.
De schilderijen zijn nu iets dichter op
een gehangen, maar dat verdraagt deze
ruime zaal met haar gemakkelijke kans
op concentratie heel wel. Over de kwa
liteit van het geëxposeerde hoorde men
bij de opening weinig anders dan lof, en
de kritiek is dankbaar, zich daarbij
grootendeels te kunnen aansluiten.
De nieuwe verschijning in dezen
kring, Wim Chabot komt met werk
voor den dag, dat in verband met den
naam „Chabot" op 't eerste gezicht wol-
licht tam lijkt, maar dat van een die
pere concentratie getuigt dan menig
stuk dat imposanter aandoet.
Zonder eenige opzettelijkheid, met
vermijding van het geoutreerde, is
dit werk, een vrouw met bloemen,
en een stilleven, groot van adem en
intens van beleving. De wijze waar
op deze schilder met groenen en
blauwen tot schoone harmonieën
komt dwingt eerbied af.
Treffend is, hoe Chabot zich goheel
losmaakt van invloeden die hem tot dus
ver beheerschten, en een eigen taal
spreekt.
Van Machiel Branden
burg, die overigens een van de be-
loftenrijkste Gilde-leden is, kan men
nog niet zeggen dat hij geheel eigen pa
den gaat. Jan Sluyters aan de eene, en
Schumacher aan de andere zijde schij
nen hem nog te veel te biologeeren.
Wat niet wegneemt dat wie een portret
schildert als het hier geëxposeerde, een
dame in het zwart, in dit formaat, en
van zulke boeiende kwaliteiten, toch wel
een schilder van ras en een onge
meen kunstenaar tevens ise. Zijn stille
ven meet poon, geeft volgens mij niet de
richting aan, waarin hij 't zoeken moet.
Een andere jonge kracht, van wio veel
verwacht kan worden, Albert Fiks,
gaat steeds meer den kant van de neo
realisten, meer speciaal van de fijnschil
ders op. Ook hij moet oppassen, geloof
ik, niet te ijl te willen worden, en aan
een eerzucht toe te geven, die wel eens
minder kon strooken met zijn van huis
uit robuuste natuur. Zoowel de geschil
derde perziken als de geteekende rozen
dwingen bewondering af. Zij zijn „ra
zend knap", maar zijn ze niet ook wat
cerebraal? Het zou jammer zijn als het
spontane element door dezen kunste
naar opzettelijk werd onderdrukt.
Tot de menschen, aqn wie de vorfij-
ning van nature schijnt toevertrouwd,
Jan Wittenberg en L. T u y n
man, zou ik zooiets zeker niet zeggen.
Zij zouden, als zij anders deden, naar ik
reden heb te veronderstellen, tegen hun
diepsten aard ingaan.
Jan Wittenberg heeft zich in zijn
„witte wereld" een geheel eigen stijl
verworven, en zijn stilleven met den
Japanschen waaier en het wit aar
den vaasje met bloemen getuigt van
een geestesspanning, waaraan ook
het gemoed deel heeft.
De „miniatuurtjes" van Tuynman zijn
mogelijk nog broozer, zij bereiken de
doorzichtigheid van M a n k e s, en
zijn uiterst virtuoos (men zie eens naai
de kurkjes)! maar hier nadert men het
morbiede, en wie zijn geteekend baby
kopje aandachtig bekijkt, komt tot de
conclusie, dat er iets van levensechtheid
aan ontbreekt.
Willy Boer schaart zich ook
onder de neo-realisten, maar de behoefto
aan kleur en aan geestige composities
geeft aan zijn werk vaak een zekeren
zwier, die bij de zoo straks genoemden
onderdrukt is. Gemakkelijk heeft hij 't
zich in dit stilleven van blanke kom
men en kannen, brood en prei niet ge
maakt, maar behoudens de kan die iet
wat wankelt heeft hij een gaaf. subtiel
ensemble verkregen dat weliswaar een
tikje kocl-academisch aandoet.
Louis Schrikkel en J.
Strube, die tot de „populisten"
hooren, komen beide, naar 't schijnt,
ook langzamerhand bij de fijnschil
ders terecht, ofschoon die ontwikke
ling bij hen eerder weldadig is dan
omgekeerd. Het is eer een evolutie
van het maniërisme af, dan zooals
bij menig ander, daar naar toe.
Bij Schrikkel wordt de sappige kleur
tot een element van weligheid, en bij
Strube in het Brabantsche landschap ib
deze verfijning tevens een aangename
verjonging van zijn visie. Humor blijft
een wezenlijk bestanddeel van hun
werk; bij Strube ontdekt men dat nog
ton overvloede aan zijn Boschnimf, een
ironische prent, die gelukkig zonder
eenige bitterheid is.
De humor van M. Cohen heeft
een cerebraler, om niet te zeggen deca-
dentcr karakter, en neigt naar hot sur
realisme. Die reusachtige hand, waaruit
een witte vogel gevlogen is, heeft au
fond niets te maken met de Amsterdam-
sche gracht op den achtergrond. Zijn
„surrealisme" is een mengeling met
heel normaal realisme. Cohen is, hoe
't zij. een knap technicus, alle onderdee-
len zijn voortreffelijk geschilderd, maa
de „humor" is m.l. te opzettelijk toege
voegd.
Bij H e 1 T e n d o o rn komt men iet
wat naar de sfeer van... Pyke Koch en
Charley Toorop. Het bezwaar dat men
soms tegen hot werk van de laatston
heeft, kan men ook tegen hem aanvoo-
ren: het doet wat teveel als geëtaleerd
aan. Bovendien mist men bij hem het
wrange, dat de kracht en (soms) de
zwakte van de anderen uitmaakt, en
zijn woonwagenbewoonster staat even
ver van een echte zwerfster af als do
bergerettes van Honthorst van echte
herderinnen.
Het realisme van J. N i e w e g heeft
iets behouden van het „Urwüchsige" der
zeventiende eeuwers.
Rijk aan détail als zoo'n roode
kool goschilderd is, ontkomt de kun
stenaar toch aan het peuterige van
andere realisten, en aan het navran
te der z.g. neo-realisten.
Zijn werk bevredigt het meest tus-
schen schilderijen van geheel andere ge
aardheid.
Bij Jo Bezaan, die zichzelf rustig
trouw blijft, is men in de sfeer van de
romantiek, maar een romantiek die iets
„volksch" en iets diep-menschelijks be
zit. Aan zoo'n donkere boerderij van
hem blijft de blik lang hangen, evenals
zulké bij dcc meeste etsen het geval is,
waar hij zonder gewildheid bizondere
compositaire problemen stelt en oplost.
Iemand, die meermalen voor verras
singen zorgt is Edith P ij p e r s. Zoo
ook nu Zij weigert in kun6t den factor
avontuur Ie miskennen. Een zeker „fau-
visme" blijft haar eigen en het is haar
goed recht Op een afstand „doet" haar
werk het vooralsnog beter dan dichtbij,
maar voor haar toekomst behoeft men
bij zoo'n blocm-stilleven en dit portret
zeker niet bevreesd te zijn.
Ik zou te vreedvoerig worden wan
neer ik op allo schilderijen inging,
volsta dus ditmaal met do andere in
zenders enkel te noemen, mot de be
doeling. zoo mogelijk, bij andere ge
legenheden wat meer van hen te zeg
gen. Het zijn Joh. Hendriks (wiens
overlijden een donkeren schaduw
werpt over deze expositie), mevr. v.
Haersolte, freule M. L. v. Holt he
tot Echten, Paul Determeyer,
W. J. v. Dam, D. v. Luyn, Louis
C a r d i n a a 16, J. C. N ij 1 a n d, Fr.
Wildenhain, Henk Albers en
Schulman Sr.
Kunstnijverheid in de
benedenzaal
De afdeeling II in het Gilde ver
toont geen minder opgewekt leven
dan de eerste, volgens ingewijden
zelfs méér. Misschien, zou een bui
tenstaander kunnen opmerken, wijl
er door de grootere heterogeniteit
minder kans op botsing en naijver
bestaat.
Hoe 't zij, een wandeling door de be
nedenzaal moge men niet verzuimen.
Het aardewerk, dat hier geëxposeerd
is, van Lanooy om te beginnen, van
Hobbel, Wildenhain en v. Ham
is almee het beste, dat men in ons aan
goede pottenbakkers niet zoo overrijke
land kan ontmoeten. Lanooy blijft aan
artistieke fantasie en vakmanschap wel
de primus inter pares. Hobbel is een
gewetensvol werker, wiens producten
men steeds graag ziet en betast, Wilden
hain experimenteert graag en maakt
stoutmoedige werkstukken als de groote
vaas, die alleen een durver onderneemt
Het weefwerk van Dien Matorman
staat zoowol wat het dessin als de struc
tuur betreft op een hoog plan; daarnaast
zijn Henrietta Drost en Lies
J e 1 1 e m a productieve werksters van
talent, die ook in kleinere zaken als ge
vlochten ceinturen, koord etc. de dames
mode tegemoetkomen.
F. P. dH u y heeft het "monumen
tale album mogen exposeeren, dat
de namen van de gevers bevat voor
een geschenk in 1923 aan H. Majes
teit aangeboden. Het is lang niet al
tijd mogelijk dit werk te zien te krij
gen, dat als spocimen van boekbin
den en leerbehandeling een eerbied-
wekkenden arbeid vertegenwoordigt.
Beschaafd en vindingrijk is het bind-
work van Willem G. J. C a 11 e n -
bach, en do gebonden boeken van zijn
leerlinge Mary Tolsma mogen even
eens gezien worden. Dirk de Leeuw
heeft het idee gehad en uitgevoerd oen
ronden spiegel te maken in een platte
smeedijzeren lijst. Het effect is verras
send; het is of ljcide materialen, glas en
metaal elkaar wederkeerig veredelen.
Hij exposeert verder gelegenheidsgra
fiek, geestig, maar ook wel eens gezocht,
en foto-reproducties van de katheder-
kleeden die hij maakte uit beschilderd
fluweel (een oneindig geduldwerk). N o 1
v. d. C h ij s zond een delicaat werkstuk
in en W. Stuurman maakt zijn „jo
yeuze entree" met geestige, fantasierijke
dierplastiekjes, die ook in de kleur een
oorspronkelijken geest verraden. Ten
slotte is de bouwkunst vertegenwoor
digd in G. Aflriaan s, W. W ij m s t r a
en M.K. v. M echel en. De eerste heeft
voor „Goed Wonen" 64 arbeiderswonin
gen ontworpen (waartoe het voorschot
nog moet afkomen). Vallen zo uit zoo
als de vroeger door hem gebouwde (zie
de foto's) dan beloven ze veel goeds.
Ook is er een teekening van een bakke
rij met winkel in Arnhem, van bovenaf
gezien. De kleuren, die hij op zijn tee-
keningen toepast evenals de stoffage
zijn mij wat te „sappig". W. Wijmstra
bouwde con boerderij aan de Maarsen-
broek. Op de schetstcekening maakt de
schuur m.i. meer een landschappelijken
indruk dan de boerenwoning, die zoo
gezien weinig karakter heeft. M. K. van
Mechelen ontwierp een woonhuis met
atelier.
C. A. SCHILP.
De overledene heeft jarenlang
de belangen der vrou
wen behartigd
Heden werd Mej. E. v. d. Hoeve maar
haar laatste lustplaats geleid. De over
ledene was ruim zestien jaar presidente
van da afdeeling Amersfoort van den
Bond van Staatsburgeressen en de Ver-
ceniging voor Vrouwenbelangen en Ge
lijk Staatsburgerschap en oud hoofdbe
stuurslid van de Vcrceniging voor Vrou
wenkiesrecht en Staatsburgeressen.
Aan het graf sprak notaris Wolzak,
die de overledene dankte voor wat zij
van haar groote gaven hem gegeven
had. Zij gaf haar ideeën, maar steeds
had zij eerbied voor de meening van
anderen. Mevr. Sypkcnsvan Andel
sprak namens de afdeeling Amersfoort
en memoreerde, hoe na iedere vergade
ring de leden met nieuwe moed, door
haar enthousiasme gewekt, naar huis
gingen. Zij dankte voor wat de over
ledene gedaan heeft voor de vrouwen.
Do positie, dia de vrouw thans inneemt
is mede aan haar werken te danken.
Mej. Pieper, presidente van de Neder-
landsche Vereeniging voor Vrouwenbe
langen en gelijk Staatsburgerschap,
sprak namens het Hoofdbestuur.
Wij willen nog memoreeren, dat, de
gestorvene, nadat de vrouwen verkies
baar werden gesteld voor de Tweede
Kamer, gevraagd werd zich beschik
baar te stellen voor een eandidatuur,
doch dat zij daarvoor bedankte, omdat
ze meende, dat haar werk meer lag in
de studeerkamer, dan in de practische
politiek.
EXAMENS
Te Leiden slaagde voor het candidaat-
examen rechten onze stadgenoote Jkvr
E. de Marees van Swinderen.
Tentoonstelling in de toon
zaal van Sierkunst
Het werk, dat Antoinette van Hoy te-
ma in Sierkunst exposeert, is in hooge
mate gaaf en fijn; gaaf van teekening
en compositie, fijn van kleur en voor
dracht. Men moet lang zoeken, wan
neer men een lijn of een perspectief wil
vinden, die niet volmaakt correct zijn
opgelost, terwijl zij hot zich wat haar
thema's betreft, toch niet gemakkelijk
maakt. Een kerkinterieur b.v. als no. 1
(in de Christian Science-kerk van Bcr-
lage to 's-Gravenhage) stelt allerlei pro
blemen op dit punt, die door haar, men
mag niet zeggen met gemak, maar toch
ook niet moeizaam, zijn overwonnen.
Hatzelfde kan men zeggen van haar
boerderijtjes, hofjes en schuurtjes, maar
evengoed van haar stillevens en por
tretten. Het is alles het resultaat van
een groote mate van nauwkeurigheid,
van kennis der juiste verhoudingen,
subtiele beheersching van het vlak. Die
zelfde nauwgezetheid* en onverstoorde
distinctie, doen zich gelden in de voor
dracht, bij het afwegen van kleuren 3n
kleurcontrasten, het geduldig schakee-
ren der timbres, het laaten tintelen van
het licht en het leggen van schaduw.
Dit werk is typisch vrouwelijk in den
zin van trouwhartig en geduldig, liefde
vol en beminnelijk, maar ook in dien
zin, dat het blijft bij het gegevene, ner
gens door een heftige emotie wordt ge
dragen, of dringt naar een origineelen
stijl. Het stelt zich vrij passief tegen
over de natuur in, transponeert wei
nig, haar werk is zelden een geestelijk
avontuur.
Daardoor leent deze kunst zich ge
loof ik meer voor het zien bij kleine
hoaveelheden, tu6schen dat van ando
ren in, dan wanneer men het vereenigd
ziet in grooter getal. Op een solistische
tentoonstelling kan men, bij alle res
pect en waardeering, het gevoel van
zekere onbevredigheid niat van zich
afzetten. Misschien is dit mede een
gevolg van het formaat, dat onderling
weinig verschilt, van de kleine schaal
waarop zij vooral haar landschapjes op
zet, en waar zij dan ook zdden tot de
beelding komt van een interessante
ruimtelijkheid.
Intusschen deze bezwaren nemen
de positieve waardeering niet weg, al
temperen ze haar. Antoinette van Hoy
tema is, dat merkt men bij eersten oog
opslag, een kundig schilderes en een
beschaafd kunstenares, die ook niet
verstoken is van zekeren humor. De
laatste eigenschap ontdekt ge wel 't dui
delijkst in no. 15. feschjes, die niet ten
onrechte door iemand als het Don Ko-
zakkenkoor zijn aangeduid. De stop
van het hoogste fleschje doet inderdaad
denken aan een officierspet, en de kurk
je? rondom hebben heel even iets
van gezichten.
C. A. SCHILP.
VAKKUNDIGE BEDIENING.
v. PERSEIJNSTRAAT 19. TEL. 423
WA TETEN WIJ MORGEN?
VOOR DE KOFFIETAFEL
Cornedbeefsla,
Bereiding: 6 dikke plakken corned-
beef, 2 3 gekookte aardappelen, 1
hardgekookt oi, 2 tomaten, 1 krop sla,
3 eetlepels slaolie, wat azijn, peper,
zout, en een klein uitje.
Wasch de sla en schud ze goed droog.
Maak de sla aan met olio en azijn en
bekleed er de randen van de 6la bak
mee. Leg op de sla een laagje aan
blokjes gesneden cornedbeef en blokjes
aardappel, strooi er vervolgens een ge
snipperd uitje over.
Leg hier en daar een plakje tomaat.
Bestrooi den bovenkant met gehakt ei
wit en de door een zeef gewreven eier
dooier.
Meng de ingrediënten aan tafel door
elkaar en presenteer er wat mayon
naise bij.
VOOR DE MIDDAGTAFEL
Kalfslever in rijstrand.
Gestoofde tomaten.
Appelmoosschoteltje.
Bereiding hoofdschotel: 500 gr. kalfs
lever, 60 gr. bloem, 60 gr. boter, 1 ge
hakt uitje, peper, zout, 2 kopjes lijst, 4
kopjes water.
Kook het water, voeg er zout aan toe
en voeg er de gewasschen rijst bij.
Even flink laten koken en daarna op
een klein pitje gaar laten worden.
Wasch de lever, droog ze, snijd ze
in smalle reepjes. Wentel deze door
de bloem, bestrooi ze mot zout en pe
per. Smelt de boter en smoor het uitje
er in gaar, doe daarna de lever in de
pen en laat deze een minuut of 15
stoven. Maak de sau6 aan met de rest
van de bloem en laat alles tezamen
nog een 5 minuten stoven.
Dien de lever met de gebonden saus
op in rijstrand.
DEMONSTRATIE BIJ
VROOM EN DREESMANN
Bij Vroom en Dreesmann wordt den
geheelen dag gedemonstreerd met een
soort molentje la Moulinette dat
een onmisbaro hulp in de keuken is bij
t fijnmakon' van vleesch en visch (rauw
en gekookt) en voorts van kaas, aman
delen, peterselie, enz. Zonder moeite kan
de huisvrouw met dit molentje gemak
kelijk verteerbaar eten voor kleine kin
deren en zieken klaar maken.
De Moulinette bestaat slechts uit drie
doelen, n.l. een zoef met twee steunsel-
tjes, een slinger met een drievleugelig
wrijfblad en een moer. Het is altijd voor
het gebruik gorced en aangezien het
schoonmakenen uit elkander halen heel
eenvoudig is, is dit apparaat buitenge
woon geschikt voor de practische huis
vrouw.
Dezer dagen zal bij Vroom en Drees
mann een groote najaarsmodeshow wor
den gehouden. Nu worden reeds hand
schoenen, hoeden, mantels enz. in de
étalages getoond door eigen personeel
van V. en D.
Op een kalme, doch overzichtelijke
wijze gaan de verschillende nieuwe mo
desnufjes aan de oogen der belangstel
lenden voorbij.
Het is een nieuw systeem om in een
étalage de artikelen zoo te tooncn, doch
het trekt groote en vooral intense
belangstelling.
WIEL VAN VRACHTAUTO
RICHT SCHADE AAN
Gisteravond omstreeks kwart voor elf
is op de Varkensmarkt een van de wie
len van een vrachtauto losgeloopen en
terecht gekomen in dc étalage van
magazijn „De Adelaar.' De spiegelruit
werd vernield, terwijl goederen in de
étalage beschadigd werden.
Aljechin staat bij afbreken
der partij een pion achter
-'sGRAVENHAGE, 5 Oct.
Onder groote belangstelling is
hedenavond in de Dierentuin-zaal
de eerste revanche-partij gespeeld
om het wereldkampioenschap
schaken tusschen dr. M. Euwe en
dr. A. Aljechin. Deze eerste partij
werd bij den 41-en zet afgebroken
in zeer gunstigen stand voor dr.
Euwe, die met wit speelde. Woens
dagavond te half zeven wordt de
partij voortgezet in Hotel Witte-
brug te 's-Gravcnhage.
Welk een contrast vormde het nuch-
tero begin van deze eerste partij om het
wereldkampioenschap schaken met de
pompeuze openingsceremonie van den
vorigen dagi De eenige aanwijzing, dat
dit het begin van de groote match was,
werd gevormd door het leger photogra-
fen, dat aohter de tafel der officials zijn
lichten liet fitsen en toestellen liet klik
ken op het oogen^lik, dat de partij
zonder plichtplegingen door den heer
Sijthof werd geopend, natuurlijk op be
vel van dr. Euwe, die. zooale bekend,
de witte stukken had geloot.
In verhouding tot de afmetingen van
de groote zaal van den Dierentuin te
's-Gravenhage, leek het publiek niet
meer dan een niet al te groot groepje
menschen en toch waren er meer dan
tweehonderd bezoekers ten tooneele ver
schenen. Aanvankelijk werd de partij
onder doodsche stilte gevolgd, maar
naarmate de toestand op het bord ge
spannener werd. nam do beheersching
af al spoedig moest het stereotype
„est" den al te luidruchtigen eraan her
inneren, dat de beide matadoren een
rustige atmosfeer van noode hadden.
De karakteristieke verschillen tusschen
de twee kampioenen treden ook buiten
de partij scherp naar voren. Zoodra Al
jechin een zet heeft gedaan werpt hij
zich als het ware uit zijn stoel en doet
een paar groote, zware stappen in de
richting van het trapje, dat van het
podium naar de zaal leidt. Euwe daar
entegen doet rustig zijn zetten, beziet,
alvorens bedachtzaam op te 6taan,
het slagveld nog eens met kritischen
blik en wandelt dan eveneens van het
bordt weg hetzij om tegen een balustra
de leunend eens het aantal toeschou
wers te tellen hetzij om op zijn gemak
in den stoel voor het groote demonstra
tiebord plaats te nemen
Wat de partij betreft, deze verliep ge
durende de eerste dertien zetten juist
zooals de beroemde Ermelosche partij
van de vorige match (no. 21) met dat
verschil dat ditmaal Euwe met wit en
Aljechin met zwart speelde Dit eerste
gedeelte wa? tAmwens reeds binnen
tien minuten achter den rug, eerst daar-
na verbruikten de spelers meer bedenk
tijd. Daartoe was ook ruimschoots aan
leiding. want een noviteit van Euwe op
den veertienden zet maakte den strijd
niet alleen uitermate spannend, doch
niet minder moeilijk, met ijzeren hand
hield dr. Euwe echter den draad vast
en wist langzaam maar zeker in het
voordeel te komen, doordat hij een zwa-
ren druk op Aljechin verzwakte dame
vleugel uitoefende.
Euvve's druk op den damevleugol
leidde spoedig tot de verovering van
een pion en hoewel Aljechin nog
trachtte door dameruil een kans op
remise te scheppen en zich ook voor
het overige met man en macht te
weer stelde, gelukte het hem niet
tegen het klassieke 6pel van zijn
tegenstander stand te houden. De
wereldkampioen verkreeg twee ver
bonden pionnen op don koningsvleu
gel en maakte er een toreneindspel
van. Daarna werd de winst feitelijk
slechts een kwestie van techniek..»
en daar wereldkampioenen nog al
tijd een benijdenswaardige techniek
hebben vertoond, stond het resul
taat der partij va6t Toch wist de
voormalige kampioen de partij tot
het einde der zitting te rekken. De
afgebroken stelling is echter nog
steeds zeer gunstig voor dr Euwe.
VOETBAL
Wedstrijdprogramma Zondag
10 October.
Ie klasse A. Oranj'e-Wit—D.E.V.,
VreeswijkU.S.C.L., DriebergenVoi-
harding, F.A.K.Wijk bij Duurstede,
IJ.F.C,St, BoysJ
3e klasse A< De KievitenN.S.C.,
Veensche BoysAmersfoort Vooruit,
Renswoude—De Veluwe.
3e klasse B. Spoorvogels—Hilv. Boys,
Blaricum—Gooivogels, Avance—Dui-
venelftal.
Reserve le klasse A. Velox 4—Laren
2. Amersf. Boys 2H.V.C. 3, Amsvor-
de 2't Gooi 4, A.P.W.C. 2Hilversum
5, B.V.C. 3Donar 3.
Reserve 2e klasse A. A.P.W.C. 3—
Vecnendaal 3, U.V.V. 6Baarn 3, Soes*
terberg 2Scherpenzeel 2, Quick 2—
V.V.O.G, 2.
Reserve 3e klasse C. Putten 2—Ams-
vorde 3, E.S.V.A.C. 3—H.V.C. 4, Amf.
Boys 3—Quick 3, Sopla 3—N.S.C. 2.
Reserve 3e klasse D. D.O.S.V. 2—
Quick 4, B.F.C. 4Blaricum 2.
Reserve 4e kla66e D. N.S.C. 3De
Veluwe 2, Veensche Boys 2Spoorvo
gels 2, Hoevelaken 2—A.P.W.C. 4, Quick
oAmf. Boys 5.
DONDERDAG 7 OCTOBER
HILVERSUM I, 1875 M. KRO. 8.00—
9.15 Gram.niuzick NCRV 10.00 Gram.-
muziek 10.15 Morgendienst KRO
10.45 Gram.muzick 11.30 Godsdienstig
halfuur 12.00 Berichten 12.15 KRÓ-
Orkcst. (Om 1.00 Gram.muziek). NCRV
.00 Handwerkles 2.55 Gram.muziek
3.00 Vrouwcnhalfuur 3.30 Gram.musiek
4.00 Berichten. Bijbellezing 5.00 Handen
arbeid voor de jeugd 5.30 Bas en piano
6.15 Gram.muzick 6.45 Esperanto-cau-
serie 7.00 Berichten 7.15 Journalistiek
weekoverzicht 7.45 Reportage 8.00 Be
richten 8.15 Bijeenkomst van de Gerefor
meerde Jeugdbonden te Utrecht 10.00 Be
richten ANP. 10.05 Orgelconcert 10.45
Gymnastiekles 11.0012.00 Gram.muziek.
Hierna schriftlezing.
HILVERSUM II, 301 M. AVRO. 8.00
Gram.muzick 10.00 Morgenwijding 10.15
gewijde muziek (gr.pl.). 10.30 Het Om
roeporkest en solist. In dc pauzes: Decla
matie 12.30 Gram.muziek 1.00 Orgel
spel 1.30 Gramofoonmuzick 2.15 Lyra-
Trio 3.00 Kniples 3.45 Gram.muziek
4.05 Voor zieken en thuiszittenden 4.30
Viool en piano 5.00 Voor de kinderen
5.30 Omroeporkest 6.30 Sportpraatje
7.00 Voor de kinderen 7.05 AVRO-Dans-
orkest 7.30 Causerie „Het eten van in 't
wild groeiendo paddestoelen" 8 00 Berich
ten ANP. Mededeclingcn. Eventueel gram.
muziek 8.15 Concertgebouw-orkest en gr.-
muziek. In de pauzeReportage 10.30
Gram.muziek 10.45 Voor schakers 11.00
Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkcst
11.4012.00 Gram.-muziek.
DROITWICH, 1500 M. 11.25—11.45 en
12.05 Gram.muzick 12.50 Trocadero Cine
ma Orkest 1.35—2.20 Gram.muziek 3.10
3.30 „Mystery at Versailles", causerie
3.35 Stedelijk Orkest Eastbourne en solist
5.05 Voor do vrouw 5.20 V. Silvester en
zijn Band 6.20 Berichten 6.40 „It oc
curs to me", causerie 7.00 Orgelspel
7.20 Radiotooncel 8.20 Causerie over jazz-
Frans Slaats, de nieuwe houder van
het werelduui ecord, is ïisteravond in
zijn geboorteplaats Waalwijk op buiten
gewoon hartelijke wijze door het ge
meentebestuur en zijn mede-bewoners
van Waalwijk gehuldigd. Het begon
met serenades, welke door muziekcorp
sen voor de wonin<* n Slaats en zijn
ouders ten ge'.ioore werden gebracht cn
niet zoodra was de sympathieke renner
buiten of een duizendkoppige menigte
bracht hem een ovatie, waaraan geen
einde scheen te zullen komen. Met mu
ziek voorop trok men toen naar het
raadhuis, waar Burgemeester en Wet-
muzick (met gr.pl.) 9.00 „Men talking",
actueele causerie 9.20 Berichten 9.40
Viool en piano 10.20 Korto kerkdienst
10.40 Radiotooncel 11.20 Bram Martin's
Band 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.).
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 en
11.20 Gram.muziek 12.60 Gevarieerd con
cert en zang 2.20 Gram.muziek 4.05* en
4.50 Zang 7.20 Warschausch Philharmo-
nisch orkest 9.20 Zang 9.36 L. del Cas
tillo's orkest 10.05 Calvet-kwartct cn so
list 10.50 Gram.muziok.
BRUSSEL, 322 cn 484 M. 322 M.: 12.20
Gram.muzick 12.50 Piano en zang 1.00
Salonorkest 1.30 Omroepdansorkost
1.50 Zang en piano 2.002.20 Gram.mu
ziek 6.20 Salonorkcst 6.50 cn 7.23 Gra-
mofoonmuziek 8.20 dito 8.50 Komische
voordracht 9.20 Symphonicconcert
10.30—11.20 Omroepdansorkost.
484 M.: 12.20 Gram.muziek 12.60 Om
roeporkest 1.502.20 Gram.muzick 5.20
Muzikale causerie 6.35 en 7.36 Gram.mu
ziek 8.20 Omroeporkest 10.3011.20
Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.50
Gram.muzick 8.20 Berichten 8.35 So
listenconcert 9.20 Berichten 9.50 Piano-
duetten 10.05 Weerbericht 10.2011.20
Dansmuziek (gr.pl.).
Die scheuten in Uw
schouder, in Uw arm of
been, neem daarvoor nu
eens die wondervolle
Volgens recept van Apotheker Dumont
houders aanwezig waren om hem voor
zijn schitterende prestatie te huldigen.
Dit geschiedde op een gemoedelijke,
hartelijke manier bij monde van burge
meester Moonen. Slaats bedankte daar
na, mede namens zijn ouders, voor de
buitengewone wijze, waarop hij door al
zijn vrienden, 1' nnissen en bewonde
raars was gehul gd, waarna men het
fees' voortzette in hotel „De Twee Ko
lommen". I ittige muziek, juichende en
vroolijke menschen, een défilé van alle
Waalwijksche sportvereenigingen, het
trotschc Waalwijk had zijn grooten
wielrenm *^ar behooren ingehaald.
Naar wij vernemen is de voetballer
Bakhuys,die gisteren naar Metz zou
vertrekken. Maandagavond door de
recherche te Rotterdam gearresteerd als
verdacht van verduistering. De burge-
meestor van Voorschoten had aan de
politie te Venlo. waar Bakhuys woonde,
aanhouding verzocht. Bij onderzoek
bleek echter, dat Bakhuys op dat oogen-
blik in de Maasstad vertoefde. Bakhuys
moet bij een meubelmagazijn te Voor
schoten meubelen op afbetaling hebben
gekocht en deze te Venlo hebben ver
kocht. Later is Bakhuys weer in vrij
heid gesteld.
SIMULTAANSEANCE
Donderdag 14 October des avonds
om 8 uur zal de Hollandsehe schaak
meester A. D. de Groot, welke bekend
is uit den landenwedstrijd te Stock
holm, voor de schaakvereeniging
„Amersfoort" een 6imultaanséance ge
ven in restaurant „Germania."
OOSTENRIJK—LETLAND 2—1
WEENEN, 5 Oct. (A.N.P.). Van-
daag is te Weonen voor twaalfduizend
toeschouwers een voetbalwedstrijd ge
speeld tusschen Oostenrijk en Letland,
welke als wedstrijd in de voorronde
van het tournooi om den wereldtitel
gold. Oostenrijk behaalde een teleur
stellende 21 zege, waardoor dit land
zich in de slotronde plaatste, welke
van 1419 Juni 1938 te Parijs zal wor
den gehouden.
V.U.C. -ISLINGTON CORINTHIANS
0—0
DEN HAAG, 5 Oct. Voor ongeveer
drieduizend toeschouwers is vanavond
hij kunstlicht een voetbalwedstrijd ge
speeld tusschen V.U.C. en de Engelsche
club Islington Corinthians, welke hier
mee haar wereldtournee begon. Er wér
den geen doelpunten gemaakt, waardoor
V.U.C. iets meer kreeg dan haar toe
kwam. Vooral in do tweede helft waren
de Engelschen beslist sterker.