Als rails en kanaal elkaar kruisen Nieuw Parijs BAKKERIJ „DE LUXE" Joh. BOTTINGA G. G. VEENENDAAL Onderwijs en Opvoeding NIEUWE COLLECTIES ook in AVONDSCHOENEN KUNSTHANDEL G. G. Veenendaal OPENTopdeleETAGE 'n tweede Lijstenwinkel Verkoop D. K. W. Garage F. FREEDE 'n Gloednieuwe Neder- landsche Encyclopaedie door K. TER LAAN f 2.90 Bij Boekhandel van 60 cent nu 30 cent per pond Dat kan alleen VAN DAAL Spoorbrug kan in April 1938 gereed zijn BAANBREKEND WERK Sjoelbakken Ringspelen Langestr. 35 Tel. 308 FOTO-EXPOSITIE EEMLAND Utr. Sted. Orchest Concerteert in het Grand Théatre 2e BLAD PAG. 1 AMERSFOORTSCH DAGBLAD VRIJDAG 29 OCTOBER 1937 TIJDELIJK: UTRECHTSCHESTRAAT 14 SPECIAAL VOOR KLEINGOED LANGESTRAAT 33 - AMERSFOORT vraagt vrijblijvend demonstratie bij: District-Vert. Oostelijk Utrecht. LEUSDERWEG 23—25. Tel. 1819. Langostraat 33 Telefoon 232 VRAAGT WEER DE AANDACHT Appelbeignets 6 cent Appelcarre's 6 cent Appelbollen 10 cent 10 stuks voor 80 cent AFGEHAALD AAN OEN WINKEL ONZE OVERBEKENDE DIKKE SPECULAAS KAPELWEG 58 TEL. 690 heusch wel kan verdragen Dit gemis uitgezonderd, hebben wij volop genoten van dit frissche, gekunde Mozartspel en het orkest stond de soliste, onder leiding van Willem van Otterloo, uitnemend ter zijde. Haar succes was welverdiend. De zelfstandige orkeststukken waren Schuberts ouverture „Rosamunde" (mueikantesk gespeeld) en de sympho- nie Fantas.tique van Berlioz. Dit laatste werk ligt den jongen Van Otterloo zeer goed. Hij is in de partituur volledig thuis en heeft zelfs het notenbeeld niet noodig. Dat dit grootsche, hevig-gein- spireerde werk niet, volledig tot zijn recht kwam, lag zeker niet aan diri gent en orkest, doch dit was toe te schrenvcn aan de eigenaardige acou$- tiek van dc zaal. Klankmenging komt op dit tooneel nagenoeg niet tot stand; het is alsof ieder musicus voor-zich speelt. De afzonderlijke instrumenten klinken niet kwaad, hoewel wat ijl, doch men mist de acoustieke bindstof, welke vooral in dit boeiend geïnstru menteerde werk zoo moeilijk gemist kan worden. De individueele prestaties waren doorgaans zéér prijzenswaard. Ik denk hijvoorbeeld aan de expressie ve eerste hobo in de doorwerking van het eerste deel, aan de soepel gespeel de dansmelodie door de eerste violen- groep in de „Scène du Bal", aan de Engclsche hoorn en de prachtige solo klarinet verderop in de „Scène du Champs", en zoo zou ik nog meerdere momenten kunnen releveeren. In deze acoustische omstandigheid krijgt men trouwens neiging, om meer op de dé tails te letten, dan op het totaal en dit komt den eind-indruk niet ten goede. De Fantastique had thans, iets weg van een geweldig stuk kamer muziek. Er is intusschen met overgave en precisie gemusiceerd en men was. Van Otterloo en zijn musici voor deze vertolking dan ook uitermate dankbaar. WOUTER PAAP. „Oen, waren alle menschen wijs (Dat is heelemael met noodig, als re achter het stuur maar 'n klein beetje beter wilden opletten, dan konden we al héél tevreden zijn I) Lp ENIGE maanden geleden is onder L-~s den rook van onze stad ter hoogte van de zwaaihaven aan de Eem een diepe voor door de landerijen rond den Hooglandscheweg getrokken. Het eerste begin van het afwateringskanaal voor de Geldersche Vallei ten Noor den van Amersfoort was gemaakt. Sedertdien heeft het water zich mei behulp van mensch en machine steeds verder een doortocht gebaand, recht uit en aan weerskanten gevangen tus- schen dijken. Men zou het een scène kunnen noe men uit den voortdurenden strijd, welke gevoerd wordt tusschen de bewoners van de lage landen en het water. Het is een geven en nemen, maar veelal beschikt de menschelijke hand naar het w'enschelijk voorkomt. Wié dezer dagen op de brug aan den Hooglandscheweg het oog naar links en rechts wendt, bespeurt water en moge lijk een baggerschuit, waarin baggerlie- den moeizaam de kanaal-accomodatie verbeteren. Zij leggen de laatste hand aan het baanbrekend werk, dat verder op door machtige machines uitgevoerd wordt. -• Volgen wij het wegje, dat langs het kanaal loopt, dan bei eiken wij ai spoe- dig een dood punt. dat een halt toege roepen heeft aan de vorderingen van het water. Een halt, dat eenige maanden zal duren en gesommeerd is door de spoorrails, welke Amersfoort met het Oosten en Noorden verbinden. De vraag, of hier een viaduct of een brug zou ver rijzen, is opgelost. Een groote spoorbrug zal het kanaal binnenkort kruisen. Alle krachten zijn thans gericht op den bouw van de fundamenten dezer brug. Het kanaal is gelaten voor wat het is, rustig kabbelt het water tegen het zand, in afwachting van de dingen, die gebeuren zullen. Een imposant schouwspel doet zich aan den voet van den spoordijk voor. Over een lengte van ruim veertij; en een breedte van onveer achttien Meter is het zand weggegraven ter diepte van acht Meter. De vierkante kuil Alvorens deze vierkante kuil ontstond, moesten de rails beschermd worden te gen verzakking. De omvang van dit voorbereidend, nauwgezet werk wordt wel het best gedemonstreerd door eenige cijfers. Aan de spoordijkzijde naar Hoogland toe zijn liefst tachtig ijzeren schotten met een dikte van 19 m.m. naast elkaar in den grond geheid, die als een slot hermetisch dicht aansluiten, over een diepte van 13 Meter. Wanneer men in dè acht Meter diepe kuil naar deze ijze ren tandenrij kijkt en daarbij bedenkt, dat zij nog een vijftal Meters vasten voet in den grond heeft, beseft men wel. dat hier wekenlange arbeid voor noodig .was. Aan de andere zijde van den spoor dijk is een rij houten balken ingeheid. Zoo werd het onmogelijk, dat er verzak king kon plaats vinden. Aangezien ech ter over deze drukke lijnen zeer zware jumbo's passeeren, die veelal 100 ton wegen, heeft men nog verdere bescher mingsmaatregelen getroffen. Daartoe zijn tusschen de schotten links en rech's onder de spoorbaan z.g. ankers van 16 Meter lengte aangebracht, welke ieder een gewicht van twintig ton kunnen tor sen.... De uitdieping van de kuil is nog niet geheel gereed. Een groote „schep" voert rusteloos het zand omhoog en stort /.ijn last regelmatig uit boven een trechter, welke op zijn beurt het zand moet door geven aan de af- en aanrijdende vracht auto's. Het overige werk behoeft hierop niet té wachten. Waar reeds tot vol doende diepte uitgegraven is. kon men overgaan tot het storten van beton. In het midden is een klein vierkant ge 6tort, waarop later de pijler van de brug zal verrijzen. Links en rechts daar van zal het kanaalwater stroomen. De brug zal aan weerszijden door groote hoofden gesteund worden; eén van oe fundamenten is reeds gereed. Voor de vorming van den pijler on Je twee hoofden moeten 1700 kubieke be ters beton gestort worden! Over den strijd, die gevoerd moes. worden tegen het grondwater, behoeven wij niet uit te weiden. Een groot aantal buizen, dat zich in allerlei wendingen door de zandbergen kronkeit, vcrraadT voldoende, dat deze vijand op aldocr.de wijze uitgeschakeld is. MocM lui zich nog eens w illen doen gelden, dan is er-n druk op den knop in het hokje, waar de electromotor verborgen is, voldoende om onheil te voorkomen. Op den heeanen grond is men ook 'druk bezig. Timmerlieden maken de be kistingen voor het beton-stonen, auto? rijden met en zonder zand af en aan. Waarheen wordt het zand gebracht. Zand en zand Een sneltrein, die dreunend passeert, Aan ons aan het antwoord helpen. Over »ier maanden hoopt men met den bouw »an de brug klaar te zijn. Dan zullen de •nils verlegd moeten worden en de trei- nen voortsnellen over wat nu nog een afgrond is. Het zand moet dienen voor het aanbrengen van de opritten. Eener- zijds heeft men overlast van het zand, eenige .tientallen meters verder heeft men datzelfde zand hard van noode! De vakterm luidt hier: werk met werk ver zetten. We hebben den aannemer van het werk, den heer De Bruin uit Hoog land, gevraagd, hoe het transpor teeren van de spoorrails naar de brug m zijn werk zal gaan. Dat moet in één nacht gebeuren en heel wat vak kundige arbeiders zullen daaraan te pas komen onder toezicht van de Ned Spoorwegen, welke momenteel door mid del van den technisch opzichter, den heer v. d. Wiel, een oog in het zeil hou den. Reeds zijn verderop, waar de lijn zich splitst in de richtingen Zwolle en Apeldoorn, lichtmasten opgericht, die in een Aprilnacht overvloedig licht zul len verspreiden over de transportage van de rails, 's Avonds passeert dus een trein het kanaal nog op het oude spoor, den volgenden morgen voert hij zijn rei zigers ruim tien Meter meer in de rich ting van Hoogland voorbij.... In de verte klinkt een vroolijk geluid dat de komst van het „lokaaltje" naar Nijkerk aankondigt. Het gaat niet hard en de reizigers hebben den tijd om de situatie op te nemen De witte rookwo] ken, die als een sjerp achter den laat- stan wagen neerglijden, zijn nog niet op gelost, wanneer wij daarachter eqn blik slaan op het toekomstig stroomgebied van het afwateringskanaal. Bouwland met groen knolgewas lacht ons toe.. Over eenige maanden zeggen we tot elkaar: „Ja en hier was eens VAN DE POLITIE Op verzoek van den Commissaris van Politie te Zeist is hier een man aange houden, die ervaii verdacht wordt, op lichting gepleegd te hebben te Zeist. De man is naar Zeist overgebracht. In een perceel aan de Berg- en Dal straat heeft de politie gisteravond laat met behulp van een minimax een schoorsteenbrandje gebluscht. LUTHERSCHE KERK In den ochtenddienst op Zondag 31 October waarin de Kerkhervorming zal worden herdacht zal mevr. L. W. Roebeling-Zevenbergen uit Utrecht eenige gewijde liederen zingen. De be geleiding zal geschieden door den or ganist, den heer J. J. van den Berg. De Winterspelen bij uitstek. In alle maten en prijzen voorradig. Een overzicht van de werkzaamheden, die aan den bouw van de spoorbrug over het afwateringskanaal voorafgaan. Rechts ziel men de schottcnrij welke de spoorbaan beschermt tegen verzakking. In het midden twee van de drie betonblokken, waarop de brug rusten zal. Op den voorgrond is men bezig met het uitdiepen van den kuil. (Foto Weers) Een viertal lezingen van prof. dr. K. Gaulhofer voor de Volks Universiteit alhier Het bestuur van de Volksuniver siteit alhier, heeft prof. dr. K. Gaulhofer, rector van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding te Amsterdam, bereid gevonden in een viertal lezingen een uiteenzet ting te geven van de lichamelijke opvoeding door alledaagscha be wegingen, arbeid, strijd en spel. Prof. Gaulhofer was voor den oorlog leeraar in de biologie en lichamelijke opvoeding hij het middelbaar en voor bereidend hooger onderwijs in Oosten rijk. Na den orolog werd hij benoemd tot inspecteur voor de lichamelijke op voeding en professor aan de Universi teit te Weenen. In nauwe samenwerking met dr. Margarete Streicher kreeg Gaulhofer in ruime mate de gelegenheid zijn in zichten te verbreiden en vooral het gemeentebestuur van Weenen, dat in zijn streven naar sociale verheffing van de bevolking toendertijd aan de spits in Europa stond, had een open oog voor Gaulhofer's arbeid. De jaren 1920—'30 waren vruchtbaar voor zijn opvattingen, ook in het bui tenland, in het bijzonder in Duitsch- land en Nederland (Amsterdam). Het behoeft dan ook geen verwonde ring te wekken, dat men in ons land, dat op het gebied van opvoeding en onderwijs altijd een vooraanstaande plaats heeft ingenomen, enkele jaren geleden alle mogelijke moeite heeft ge daan om prof. Gaulhofer als rector aan de Academie voor Lichamelijke Opvoe ding te verbinden, hetgeen tenslotte is gelukt. Het is de groote verdienste van den bioloog Gaulhofer geweest, dat hij de lichamelijke opvoeding een biologische basis heeft gegeven, waardoor deze be langrijke opvoedingsfacctor in direct contact met andere takken van weten schap werd gebracht, o.w. de physiolo- gie, erfelijkheidsleer, hygiëne, psycho* logie en paedagogiek. Hij heeft ons met dezen grondslag den weg gewezen om door middel van natuurlijke beweging-en, als loopen, springen, terreinspelen, zwemmen, e.a., het lichaam zoodanig op te voeden, dat het zich langdurig, doeltreffend en aesthetisch kan bewegen, wat voor ons geestelijk evenwicht van niet gering belang is. Tal van uitmuntende studiewerken op het gebied der lichamelijke opvoe ding heeft hij geschreven. Op zijn ini tiatief werd de internationale weten* schappelijke vereeniging voor lichame lijke opvoeding gesticht, waarvan ook onze landgenoot, de p6ysioloog prof. Buytendijk, lid is. Het is te hopen, dat prof. Gaulhofer een talrijk en aandachtig gehoor van ouders en opvoeders vindt. Boven: Verschillende familieleden van wijlen dr. Abraham Kuyper woonden Donderdag in de Apollo-hal te Amsterdam de dr. Kuyper-herdenking bii. Op de eerste rij prof. dr. H. H. Kuyper cn echtgenoote met dc dames J. en C. Kuyper OnderTijdens de dr. Kuyper-herdenking in de Apollo-hal te Amsterdam wer den Donderdag door kinderen bloemen aangeboden aan het vrouwen-comité V.U.-plan 1937 De opzet van deze tentoon stelling volkomen geslaagd Door onderlinge samenwerking op het gebied der amateur-fotografie kan veel worden bereikt. Dit bleek ons uit de tentoonstelling van den Film- en foto kring „Eemlandwelke gisteravond in de expositiezaal van Sierkunt aan de Steven \an derHagenlaan w erd geopend. De voorzitter, de heer W. H. M e u r- s i n g, verrichtte deze openingsplechtig heid. Wij komen niet opsnijden over on ze enorme vereeniging, evenmin mee- nen wij, dat hetgeen hier hangt, het laatste woord is op fotografisch gebied, aldus de heer Meursing. Wij willen al leen maar op bescheiden wijze demon- streeren, wat men als amateur-fotograaf meer kan doen dan kiekjes maken en langzamerhand een album volplakken en daarbij de fotografeerende Amers- foorters er op attent maken, dat er een club bestaat, niet alleen „op papier", zooals het wel heet, maar op bromide- papier, hetgeen het beste is wat men van een fotografeerende club kan zeg gen. Wij komen dus niet om ons te be roemen op onze club, maar willen de aandacht er op vestigen, dat er toch met gewone middelen meer te bereiken is dan een alledaagsch kiekje. Wat is zoo'n amateur-fotograaf nu wel voor een soort mensch, zal men zich af vragen. Is het een artist of een peute raar, die met chemicaliën een plaatje als een soort schilderij in elkaar knoeit, een „na-apor" van etsen en schilderijen? Is fotografie kunst of niet? Dat zijn vragen, die opkomen bij diegenen, die staan buiten de fotografie, zooals die. in een echte, werkende club beoefend wordt. Goethe schreef: Und war das Auge nicht Sonnenhaft, wie konnte es die Sonne erblicken? Welnu, in de ziel van den fotograaf sluimert een gevoel voor schoonheid en harmonie, die haar geëigende vormen vindt aan de ver schijnselen om zich heen aan een zonnestraal door een kelderraam, aan een beek tusschen de bergen, aan een olievat op een kade, enz. Deze schoonheid in de ziel, ver bindt zich met de schoonheid buiten den mensch en door het schoon e beeld vast te leggen Hoor middel van fotografische techniek, heeft de be zielde fotograaf een omhulsel gevon, den, waarin hij telkens een stukje van zijn eigen ziel terugvindt. De 'heer Meureing beschouowde het alè hunkeren en wel het hunkeren om den schoonen, vloeienden inhoud van het gevoelsleven aan de beelden der schep ping om ons heen vast te leggen. Deze expositie beoogt niet te zijn een illustratie van onderlingen ijver, maar zij draagt alleen een propagandistisch karakter en wil een impressie geven, hoezeer cle vereenïgingsarbeid stimu- leerend kan werden op de resultaten van hen, die meer willen bereiken door aesthetisch-fotografischen zin. Wat dit betreft, is de opzet der expo sitie volkomen geslaagd. De uiteenloo- pendste dingen zijn hier vastgelegd moderne phvsie, truc-foto's, stemmings foto's en prachtige voorbeelden van compositie. Vooral de detail-opnamen uit de natuur zijn sterk vertegen'woer- digd en het zijn hoofdzakelijk de pad denstoelen. die met allerlei reflexen ziin genomen, die een dankbaar object wa ren. De natuurfoto's, zoowel in als bui ten ons land genomen, vragen vooral cle aandacht door hun vaak zoo een voudig gegeven, doch almachtig fijn beeld. Ook de vak-fotografen hebben een inzending op de expositie BAARN 10 November. Gen. Karei v. d. Hey- denlaan 9a. Veiling inboedel. 11 November. Hotel „De la Prome nade." Verkooping woonhuis School straat 55. 8 uur n.m. 11 November. Hotel „De la Prome nade." Verkooping villa Molenweg 8 uur n.m. 25 November. Hotel „De la Prome nade." Verkooping woonhuis School straat 55. 8 uur n.m. Solistisch gedeelte vertolkt door Steil Andersen De pianoconcerten van Mozart hoort men oetrekkelijk zelden, althans veel te weinig in verhouding tot hun aantal en nun uitzonderlijke schoonheid. Er zijn nu eenmaal pianisten, die liever twintig maal achtereen het concert van Schumann of Grieg spelen, clan dat zij zich twintig maal achtereen in een an der concert an Mozart verdiepen, t Ne gentiende eeuwsche virtuozendom keek eigenlijk tamelijk geringschattend neer op deze „concertjes", waarin voor hen technisch zuo weinig te beieven was en waai mee men het publiek niet zoo ge makkelijk kon épateeren. Toen Hans von Bülow, de groote pianist en diri gent, eens de voorspelling waagde, dat deze concerten mettertijd weer in de concertzaal gespeeld zouden worden, hebben zijn collega s deze bewering nauwelijks au serieux genomen. Zij wa ren dusdanig geabsorbeerd door het pra lende virtuosendom en hun ideaal werd door componisten als Liszt, Brahms en Tschaikowsky zoo volledig in vervulling gebracht en gestimuleerd, dat zij ook menschen van de „eeuw der techniek" het een achteruitgang voor den solisten stand zouden vinden, wanneer men weer op Mozart terug zou grijpen. Toch had v. Bülow goed gezien: de pianoconcerten van Mozart zijn weer tevoorschijn ge haald en er is thans menig solist (den- ke nvvij alleen reeds aan Robert Case- desus), die zich bij voorkeur met deze broze materie bezighouden. Want broos is een concert van Mozart ongetwijfeld; er kan geen nootje in vallen of het is een ramp; het orkest bedekt niets, zoo ais dit in de groote romantische concer ten zoo dikwijls het geval is, en al zijn de technische eischen niet zoo ingewik keld, toch zitten deze concerten, hoe overzichtelijk zij er op papier ook uit zien, vol gevaarlijke plekjes. Van den Mozart-speler wordt vóór alles gaafheid gevergd, maar dan ook gaafheid tot in ieder technisch onderdeel. De pianiste Steil Andersen, die gisteravond op het eerste U.S.O.-conccrt an de Conccrtvereeniging in het Grand Théatre het „Kronungsconcert" van Mo zart voordroeg, bleek zich aan deze zeer peciale opgave gerust te kunnen wa gen, want haar techniek is zeer betrou wen s waardig en uitermate „vast". Ik heb vooral haar pittig staccato bewon derd, waarin zij tal van nuancen weet te onderscheiden, van een puntig stac cato tot een elastisch nonlegato. Ook haar passage-spel is parelend en onbe rispelijk. Zij bezit alle antecedenten, wel ke voor het Mozartspel (in pianistischen zin) noodig zijn. Ook de stijl voelt zij zeer goed aan: alleen zou zij haar (on miskenbare) muzikaliteit met wat meer warmte kunnen uiten. Haar spel is niet bepaald koud. maar het zou expressiever kunnen zijn, minder beangst voor een enkele gevoeligheid, welke Mozart werk is geheel verschillend; foto De Smalen heeft zich gespecialiseerd in portretten, terwijl foto Weers en Foto- cinehouse Jos Hak weer andere objec ten hebben genomen. Vooral het interieurtje en die schit terende gevel vallen bizonder op. Door projectie van opnamen in na tuurlijke kleuren wint deze show ten zeerste aan actueele belangrijkheid. Het betreffen hier diapositieven, welke ee- maakt ziin *r> rjr> Agfa Color kleinheeld film (24 X 36 mM.) en gemonteerd tus schen twee dekglaasies 5X5 c M Deze kleurenfilm die van 8.45 tot 9.00 en van Pin10.00 uur eiken avond wórdt ge projecteerd bestaat uit twee deelen en brengt allerlei plekjes in het buitenland in beeld. Treffend zijn in dit tweetal films de schitterende kleurencxposities. Hedenavond is de tentoonstelling ge- Hun' opend van 8 tot 10 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1937 | | pagina 5