Volkseenheid - conferentie
Geslaagde St. Hubertusjacht
„DEMOCRATIE"
het onderwerp
Kostprijsberekening
Grondbedrijf
Een groot aantal
deelnemers
Bijeenkomst N.B.A.S.
FEESTVIERENDE
WIELRENNERS
2e BLAD PAG. 1
AMERSFOORTSCH DAGBLAD
MAANDAG 8 NOVEMBER 1937
Prof. Mr. C. W. de Vries, Dr.
,T. Goedewaagen cn Mr. J. C.
Baak houden referaten
In de Int. School voor
Wijsbegeerte
[Vrijdag werd alhier in de Intern. School
Voor Wijsbegeerte een aanvang gemaakt
met de vierde Volkseenheidsconferentie
uitgaande van de Vrije Christ. Stud.
Bew., de Ned. Christ. Stud. Ver., de
,Unie van R.K.S.V., de Soc. Dem. Stud,
clubs, het Dietsche Stud. Verb., de vcr-
eeniging Vrijheid en Cultuur en eenige.
andere organisaties. Voor ditmaal was
als onderwerp gekozen „de Democra
tie." Na de opening der conferentie
door den voorzitter, den heer J. A.
Bergstra, die de geschiedenis van
Volkseenheid in het kort naging, sprak
Prof. Mr. C- W. de Vries uit Rotterdam
over „Grondslagen der democratie".
Spr. begon met aan te geven, dat het
voor alles noodig is, dat men spreken
de over democratie, onderscheid maakt
tusschen de formeele staatkundige de
mocratie als regeeringsvorm (method
of government) en de materieele, door
een idee geladen, maatschappelijke de
mocratie als instelling van den geest
[(concept of society).
Reeds Aristoteles en in navolging van
hem Thomas v. Aquino hebben 3 typen
staatsvormen onderscheiden: monar
chie, aristocratie en democratie, welke
imen daar al deze woorden erfclh'k be
last zijn, hat bst kail benoemen met:
eenhoofdige, meerhoofdigc en veelhoof
dige. Van deze drie vormen existeeren
ontaardingen welke men dan noemt:
tirannie, oligarchie en radicale demo
cratie.
Nederland is volgens spreker
geen monarchie en geen democra-
1 tie, maar heeft een gemengden re-
f geeringsvorm n.l. die van beperkte
monarchie evenwel met aristocra-
J tische en democratische elementen.
Hij laakt zeer scherp het gebruik
F van het woord democratie in ver-
f bindingen als democratisch socia-
lisme, democratisch liberalisme
1 enz., waarin het woord democra-
l tisch ziet op de geestesgesteldheid
I gericht tegen autocratie.
Beter is het te spreken van socialis
tische democratie, daar men hiermee
wel aangeeft dat een bepaalde realisa
tie der democratie, zooveel mogelijk
beantwoordende aan het socialisme,
bedoeld wordt.
De term Eenheid door democratie
!kèn misleidend werken, is echter vrij
juist, hoewel eigenlijk bedoeld wordt:
verscheidenheid in en door democratie
even als met. Volkseenheid bedoeld
jvordt rijpe volksverscheidenhcid.
Mits men streng vasthoudt aan de for
meel staatkundige onderscheidingen
kan men ook de juiste keuze maken
tot wat Aristoteles reeds zag als het
'doel van den staat: het algemeen be
lang.
Inleiding Dr. Goedewaagen
Zaterdagochtend sprak Dr. T. Goede-
fwaagen over: Humanistische en Volk-
sche democratie! Spr. begon met uit
een te zetten, dat het probleem der de
mocratie alleen te benaderen is door
de onderscheiding van staatsvorm en
mythe. De staatsvorm is de leege vorm,
die eerst in de gerichtheid van_ een
mythe zin en inhoud krijgt. Zij is be
paald door haar structuur en door de
haar bezielende ideolgie. De functie van
de mythe in de cultuur is een nood
wendige en wel een religieuse. De hu
manistische mythe is de religieuse ideo
logie der mensch-idee, van de Mensch-
met-een-hoofdletter. Zij heeft zich ver
werkelijkt in individualisme, libera
lisme en communisme. De volksche
mythe in en buiten Europa echter is
er een die als maatstaven heeft: de
volksgenoot, het volksvreemde en de
volkshelden. In de Lage Landen bij de
Zee openbaart zij zich als Dietsche Idee.
Zij moet als elke ideologie eschatolo
gisch begrepen worden.
De staatsinrichting organiseert zich
in staatshoofd, staatsorganisatie en
staatsburgerij, de staatsgeschiedenis is
de zich dialectisch voortscheppende
staatsinrichting, welk proces zich vol
trekt langs monarchie, aristocratie en
democratie. Democratie is die staats
inrichting waarin monarchie en aristo
cratie in absoluten zin zijn opgeheven,
in Hegelschen zin, d.w.z. zijn bewaard.
Spr. verdedigt de verbinding van
volksch nationalisme en democra
tie d.w.z. een nieuwe democratie
vanuit den volksgeest: Eén volk,
één staat, dat is de Dietsche Idee.
Het is een solidarisme van organische
gelijkheid der burgers van den staat:
van individu naar volksgenoot, van
partij naar volksorgaan, van proleta
riaat naar volksarbeidsgemeenschap.
Het monarchistisch beginsel in de volk
sche democratie is het leidersbeginsel.
Het aristocratisch beginsel is de „Ge-
folgschaft" en het democratisch prin
ciep de corporatieve vertegenwoordi
ging. Vooral op dit referaat volgde een
geanimeerd debat.
Zaterdagmiddag sprak mr. J. C. Baak
uit A'dam over de democratie van or-
thodox-protestantsch standpunt.
Mr. J. C. Baak over
democratie van Calvi
nistisch standpunt
Dr. Kuyper zoo zeide deze spreker
©.rn. heeft er in zijn z.g- Stone-lezin-
gen den nadruk op gelegd, dat het Cal
vinisme is een volledige wereld- en le-
vensbeschoinviTw, d.w.z- die haar princi-
pieele werking op alle gebieden des le
vens doet gelden. Het hoofdbeginsel is
wel dat van de souvereiniteit Gods, dat
elk originair menschelijk gezag uitsluit
en uit dien hoofde reeds democratisch
is- In het Calvinisme is een uitvloeisel
van dit beginsel de leer der praedes-
tinatie; ook deze leer heeft een onmis
kenbare „democratische" werking.
Nu heeft men vaak aan de leer der
praedestinatie een groote practisohe be-
teekenis toegekend voor de ontwikkeling
van de politieke democratie. Echter
betreft de praedestinatie de verlossings
orde, terwijl de staatsleer voornamelijk
de onderhoudingsorde betreft, en Calvijn
tusschen beide een zeer duidelijke onder-
schieding maakt vgl- Institutie III
1915 en IV 2021). Men zij dus
zeer voorzichtig op dit punt.
Ook heeft men veelal de Calvinistisch
democratische kerkorde van groot be
lang geacht voor de practische verwe
zenlijking der politieke democratie. Wil
den wij hiertegenover een bepaald
standpunt innemen, dan zou een uitvoe
rig historisch onderzoek vereischt zijn,
dat echter buiten het kader van deze
voordracht zou vallen, temeer waar hier
de verhouding van Kerk en Staat niet
besproken wordt-
Wat is democratie? Tallooze defini
ties; wij nemen het begrip democratie
hier voorloopig globaal als rechten van
het volk ten aanzien der regeering be
nevens de vrijheidsrechten van het volk
zelf.
De Calvinistische democratie behan-
d lt men het beste in verband met de
volgende punten:
1. Grondslag van het Overheidsgezag
cn positie der onderdanen.
2- Rechten en plichten van de Over
heid.
3. Rechten en plichten van de on
derdanen-
Van deze laatsten zijn speciaal van
belang:
A. Het Calvinisme en het recht van
den opstand.
B. De verhouding van het Calvinis
me tot de z-g. vrijheidsrechten.
Elk dezer punten werd in bijzonder
heden door spreker nader uitgewerkt
Wat het laatste punt betreft luidde
spr.'s conclusie, dat het Calvinisme de
absolute individueele vrijheidsrechten
zou aanvaarden. De bekende strijd, of
deze vrijheidsrechten op religieuze dan
wel op humanistische beginselen zou
den zijn gebaseerd, kan nimmer aldus
worden beslecht in dezen zin, dat het
Calvinisme ons de absoluut-natuurrech-
telijke vrijheidsrechten zou hebben ge
bracht.. Nu heerscht over het rechtska-
rakter van deze vrijheidsrechten nog
altijd de grootste strijd. Jellinek moge
gelijk hebben met zijn bewering, dat de
vrijheidsrechten in Amerika een reli
gieuse basis hebben; het Calvinisme kan
slechts met voorbehouden van allerlei
aard met deze rechten in verbinding
worden gebracht. Immer6 altijd bewaart
het Calvinisme een zekere correlatie
tusschen Gezag en 'vrijheid, onder de
volstrekte heerschappij van den al-
machtigen God.
De heer Piek, Praeses 'der R.K. Unie,
en de heer Ds. F. M. Kooyman, alge
meen secretaris der N.C.S.V. alsmede Ds.
A. M. Brouwer oud-praeses en mede
stichter der volkseenheid, woonden een
gedeelte der conferentie bij.
Katholicisme en demo
cratie
Zaterdagavond werd de Volkseenlieids-
conferentie voortgezet met een referaat
v^n Dr. Wijffels uit Heerlen over Katho
licisme en democratie. Spr. begon met
erop te wijzen dat men om de verhou
ding van het katholicisme en democratie
goed te begrijpen, men onderscheid moet
maken in de democratie in socialen zin
en democratie in politieken zin: regee-
ren voor het volk en regeeren door het
volk. Als het gaat om de sociale zijde
dus over een weldadige actie ten bate
van heel het volk met een bijzondere
voorliefde voor armen en verdrukten,
clan is de katholieke kerk democratisch
voor wat betreft het boven-natuurlijk
heil en oengevolge daarvan met volstrek
te consequentie ook voor wat betreft het
tijdelijk welzijn, indachtig het woord
van het Hoofd der Kerk: „Ik heb me
delijden met de schare". Daarom ook
vindt het natuurlijk inzicht dat de staat
en is voor heel het volk, zijn bekrachti
ging in de Openbaring.
1-Iet staatsdoel echter omvat juist per
sé de politieke democratie, waarbij het
gaat om een bepaalde techniek van re
geeren in tegenstelling met andere vor
men van bestuur. Het is daarom begrij
pelijk dat de openbaring ons hieromtrent
niets kan leeren, immers een dergelijk
concreet uitgewerkt systeem vindt men
daarin niet.
Natuurlijke gegevens leeren ons dat
én de orde der tijdelijke dingen alleen
't totaal van algemeen menschelijke goe
deren als orde. vrede, rechtsbedeeling,
deugdelijke wetten, openbare zedelijk
heid, verkeerswegen etc. die elk menscli
als zoodanig noodig heeft, in staat is bij
redelijke menschen gezag af te dwingen.
Een gezond oordeelend volk zal dan ook
alleen die gezagsdragers als zoodanig
ei-kennen die de gemeenschap leidt naar
de bereiking van deze staatsrijkdommen
De heerschappij echter over een volk
berust op overmacht van meening bij
het volk. Het staatsgezag heeft zijn oor
sprong in de erkenning door het volk
In dezen zin is ieder staatsgezag demo
cratisch.
De erkenning van de gelijkwaardigheid
van den evenmensch is een van de on
verbiddelijke consequenties van sociale
en christelijke democratie. De politieke
democratie echter d.w.z. de erkenning
van de gelijkheid der burgers voor de
wet. 6lu<it een gedeeltelijke miskenning
van den evenmensch als doel in zichzelf
niet uit. Zij veronderstelt voorts de
staatkundige mondigheid van het volk.
Voorzoover dus de massa karakterloos
is, kan zij in een democratie het alge
meen welzijn benadeelen. In dit verband
ging spreker uitvoerig in op de positie
van Brabant in het Nederlandsche
volk.
Tenslotte wees spr. erop dat de sociale
uitbloei van het katholieke credo in
onze lage landen, parallel liep met de
medezeggenschap van het volk in het
landsbestuur.
Inzonderheid in den laatsten tijd, nu
het katholicisme weer veel van zijn mo
ralisme verliest, worden de sociale pro
blemen weer met grootere onbevangen
heid gezien.
Maatschappelijke demo
cratie
Nadat 's Zondagsochtends aan een
ieder tijd gelaten was te doen hetgeen
hij wenschte te doen, sprak 's middags
mevr. H. Verwei j-Jonker uit Eindhoven
over Maatschappelijke democratie.
Wanneer men aldus de spreekster
democratie definieert als een systeem,
waarin vrijheid, gelijkheid en broeder
schap huisden, dan wil maatschappelij
ke democratie zeggen het invoeren van
een maatschappelijk stelsel dat aan de
ze criteria beantwoordt. Dat is een oud
ideaal, dat in don loop der historie ech
ter door verschillende personen, groepen
en bewegingen verschillend is geïnter
preteerd en geconcretiseerd. Allen heb
ben gemeen, dat zij de maatschappe
lijke ongelijkheid willen doen verdwij
nen door het privaatbezit van de voort-
brengingsmiddelen te beperken of op te
heffen.
Tot de kenmerken van een maat
schappelijke democratie, zooals de soci
aal-democratie diet ziet, behooren recht
vaardigheid en planmatigheid. Het
huidige maatschappelijke stelsel veroor
zaakt onrechtvaardige verhoudingen, die
met behoud van het stelsel niet op te
heffen zijn. Het leidt bovendien tot'on
redelijke en onrationeele toestanden.
Spreekster noemde als voorbeeld de
leerlingenschaal van 50 leerlingen eener-
zijds tegenover het groote aantal werk-
loozo onderwijzers anderzijds.
Er zijn in het algemeen twee groote
misverstanden ten aanzien van het so
cialisme. Het beteekent geen nivellee
ring van de persoonlijkheid maar volle
dige ontplooiing in volle vrijheid en op
de basis van gelijke kansen voor elk in
dividu. Het beteekent ook niet onge
bondenheid, maar regeling en organi
satie van de voorziening in de voor
naamste levensbehoeften, terwille van
geestelijke vrijheid en volkomen onaf
hankelijk van economischen druk; een
en ander in verband met goed volks
onderwijs. De weg tot regeling van de
levensbehoefte-voorziening is ten on
zent aangegeven in het helaas onop
gemerkt voorbijgegane socialisatierap-
port van 1923 en in het Plan van den
Arbeid.
Tenslotte betoogde de spreekster dat
de maatschappelijke democratie te reali-
seeren is zonder gewelddadige politieke
omwentelingen. De ontwikkelingsgang
der maatschappij en de gerichte wil
van het meerendeel der mensohen, wer
ken in de richting van een maatschap
pij, waarin vrijheid, gelijkheid en broe
derschap zullen kunnen bestaan.
Na de lezring van mevr. H. Verwey
Jonker sprak de heer Tj. A. Bergstra,
de voorzitter der conferentie, een slot
woord, waarin hij een resumé gaf van
wat z.i. deze conferentie aan resultaat
opgeleverd had.
B. en W. bieden den raad de veran
dering betreffende het Gem* Grondbe
drijf ter vaststelling van dc kostprijs
berekening per 1 Januari 1937 aan- De
verkregen uitkomsten van de bereke
ning geven bij vergelijking met het vo
rig jaar aanleiding tot de opmerking
dat nogal een stijging heeft plaats
gehad. De oorzaak is direct te verkla
ren hieruit, dat voor kosten van nog
aan te leggen wegen, in verband met de
stijging der materiaalprijzen in plaats
van 4 per m2 is gerekend met 5.—
per m3 Met verlaging van rente is nog
geen rekening gehouden omdat dit eerst
over 1938 tot uiting kan komen.
Teneinde zooveel mogelijk rekening
te houden met gewijzigde omstandighe
den in de kostprijsberekening verwerkt
de wijziging van het uitbreidingsplan
volgens ontwerp 1935 en 1937 voor Berg-
Noord, Berg-Zuid en Berg-Kop.
Gevolg hiervan is n-1- dat in het com
plex Berg-vi 11 a-terreinen minder wegen
moeten worden aangelegd en een ver
schuiving plaats had van voor plant
soen bestemde gronden, waarvan in
laatstgenoemd complex 9005 m* minder
en in complex Lieve Vrouwe Stichting
9005 m2 meer.
Daar beide terreinen tot één complex
behooren, kon door overboeking van de
balanswaarde der onderdeelen de ver
anderingen tot stand worden gebracht.
In het complex Berg-villa-terreinen is
de grond, die voor plantsoenen bestemd
was, bouwterrein geworden en in het
Complex Lieve Vrouwe Stichting werd
bouwterrein bestemd voor plantsoen,
zoodat de totale grootte ongewijzigd
bleef.
In complex terrein Oskam steeg de
kostprijs van 1.10 op 2.52 per m2.
Daar dit echter een restant bouwterrein
betreft van 1129 m2, waarop een credit-
balanswaarde aanwezig is, zoodat de
overblijvende grond alleen zal moeten
dekken de kosten van aanleg van een
gedeelte weg, is deze uitkomst van
weinig belang.
PRINS BERNHARD IN
ONZE STAD
Hedenochtend heeft Z.K.H. Prins
Bernhard een bezoek gebracht aan on
ze stad teneinde eenigen tijd paard te
rijden in de militaire rijschool aan den
Heiligenbergerweg.
Na een oponthoud van ruim één uur
is Z.K.H. weer per auto naar Soestdijk
vertrokken.
THE MELODY MAKERS
In de concertzaal „De Valk" gaf het
Dansinstituut Ab. Bovenkamp gister
avond een soirée dansante, waaraan de
fameuze band: The Melody-Makers" me
dewerkte.
De band heeft een uitstekende repu
tatie en slaagde er in deze volkomen te
handhaven. Én Henny en Ab Boven
kamp demonstreerden met groot succes
de nieuwste swingnummers. Jammer
dat de opkomst van het, publiek be
trekkelijk gering was. Men zegt zoo
vaak, dat er in Amersfoort niets te doen
is, en als er iets goeds is, blijft men
weg.
De meute van de K.N.J.V., vlak na het begin van de St. Hubertusjacht, op de Leusderheide
Een schilderachtig
schouwspel
Ter officieele opening van haar sei
zoen hield de Koninklijke Nederland
sche Jachtvereeniging Zaterdag haar
jaarlijksche Sint Hubertusjacht in de
omgeving van Amersfoort.
De meet vond om 2 uur plaats op de
Leusderheide nabij de schietbanen en
reeds dadelijk bleek, dat zoowel van de
zijde der leden, als van die van het pu
bliek groote animo voor deze jacht be
stond. Vele deelnemers waren van hein
de en ver gekomen, tengevolge waar
van een zeer sterk veld van over de
zestig amazones en ruiters zich achter
de meute schaarde. Voor de vele wach
tenden bood dit veld met zijn vele kleur-
schakeeringen van roode jachtrokken,
costuums en uniformen in vele tinten
en groote verscheidcndheid in robes der
paarden weer zooals altijd een schil
derachtig schouwspel.
Nadat onder groote belangstelling vele
paarden, welke van elders waren ge
arriveerd, uit de auto's geladen waren,
verzamelden de deelnemers zich nabij
het springterrein, waar het muziekkorps
van het le half-regiment huzaren on
der leiding van Wachtmeester-sta ft rom
petter Kleijnen den tijd kortte door het
spelen van vroolijke marschmuziek.
Toen ten slotte allen waren gearri
veerd zette het veld zich te ruim 2 uur
in beweging in de richting van de Vlas
akkers. Onder de deelnemers merkten
wij o.m. op den Luitenant-Kolonel Ca-
merling Hclmolt, Directeur van de Rij
school, den Majoor Hollertt, comman
dant der school voor reserve-officieren
der cavalerie en den oud-commandant
dezer school, luitenant-kolonel b. d.
Blussé van Oud Alblas.
Het voor deze jacht uitgezochte par
cours bracht de deelnemers door ver
schillende van de mooiste terreingedeel
ten in opze omgeving, zoo werd de eer
ste run 'gehouden over dc Vlasakkers,
waarna langs de Leusderheide werd te
ruggekeerd in de richting van dc Pyra-
mide. Het laatste gedeelte voerde over
het fraaie landgoed de Treek naar „Nim-
merdor", alwaar de Kill plaats vond cn
de honden hun hclooning na een jacht
van welhaast 2*A uur welverdiend ont
vingen.
Ongetwijfeld heeft deze middag voor
de deelnemendcn een sportief genot van
den eersten rang opgeleverd: naast de
opwindende, snelle runs, waanbij alle
aandacht aan het paard en dc omge
ving moest worden gewijd, was er ruim
schoots gelegenheid te. genieten van de
afwisseling van fraaie vergezichten en
prachtige bosschen in herfsttooi. Ge
lukkig werkte ook het weer mede ten
einde het geheel te doen slagen.
Ook onderweg gaf vrij veel publiek
blijk van belangstelling cn volgde bet
jachtgezelschap voorzoover dit mogelijk
was per auto of fiets.
Nadat op het landgoed „Nimmcrdor"
de ontvangst der deelnemers had plaats
gehad volgde tot slot van dezen dag
een geanimeerd jach^diner in hotel „de
Witte".
Mist-Mystificatie
Gouverner c'est prévoir
ZOU U graag een Eden wezen?
Een Del boe wel willen zijn?
Voelt U iets voor Norman Davis?
En wat dacht U van Colijn?
O, regeeren is zoo moeilijk
En vooral in dezen tijd,
,Vol geschillen, vol protesten,
Vol van onverdraagzaamheid..^
Diplomaten komen samen,
Conferenties zonder tal,
En de wereld vraagt in spanning
Of men het voorkomen zal
Wat dat „het" is, weet U zélf wel,
't Is het dreigende gevaar.....*
O, regeeren is zoo moeilijk,
Gouverner dat is: prévoir!
Goed regeeren is vooruitzien,
Wat U ongetwijfeld wist
Dat is moeilijk, a 11 ij d moeilijk,
Maar nóg moeilijker bijmist!
(Nadruk verboden), PHILIA.
Roel Noorman sprak voor
de afdeeling Amersfoort
De afd. Amersfoort van den Ned.
Bond van Abstinent Studeerenden
(N.B.A.S.) hield Zaterdag in de toonzaal
Sierkunst een propaganda-avond. De
zaal was behoorlijk gevuld, toen Piet
Biersma den avond met een kort
woord opende, waarbij hij o.a. de hoop
uitsprak, dat de aanwezige niet-leden
aan het eind van den avond wat meer
van N.B.A.S. zouden begrijpen.
Na een algemeen en enthousiast ge
zongen: „Wij zijn jong" werden door
vier leden volksdansdemonstraties ge
geven, van „de Rozelaar" en „der Spiel-
mann". Dan zong een tweestemmig
koortje een paar trekkersliedjes, waar
na dc spreker van dezen avond, Roel'
Noorman uit Alkmaar, aan het
woord kwam.
Roel Noorman begon met op te mer
ken, dat het voor hem een ongekend
genoegen was, juist voor de afd. Amers
foort te mogen spreken, daar hij aan
onze stad aangename vacantie-herinne-
ringen bezat.
Spreker zeide nu op 't moeilijke punt
gekomen te zijn van te moeten uitleggen
wat N.B.A.S. wil. Dit is heel lastig,
want het leven laat zich niet uitleggen,
en in de Jeugdbeweging, dus ook in den
N.B.A.S. komt het leven zelf in al zijn
vormen tot uiting. De N.B.A.S. wilde de
jongeren actief deel laten nemen aan
de drankbestrijding, dat was, met nog
eenige bijkomstigheden het doel van den
in 1917 opgerichte N.B.A.S.
Maar langzamerhand is de N.B.A.S.
veranderd, omdat ook de wereld er om
heen veranderde.. En de N.B.A.S. wil nu
als belangrijkste zien: opvoeding van
jonge menschen tot zelfstandige, vrije,
tot oordpelen bevoegde, persoonlijkheden
die het komende leven aan kunnen.
Daarom is ook de studie een zoo be
langrijke plaats gaan innemen. Niet na
tuurlijk de droge studie, van deelpun-
ten en stellingen, zooals we die op de
middelbare scholen kennen, maar geza
menlijke discussie en besprekingen van
één bepaald in de honds-studiebladen
behandeld onderwerp, als vredesvraag
stukken, drankbestrijding en de hestu-
deerine van de politieke partijen in Ne
derland. Hieruit mag men natuurlijk
niet afleiden, dat de N.B.A.S.'ers saaie
Huldiging van de kampioenen
de Gans en Fitskie
11-jarig bestaan van
De Pedaalridders
Eenmaal per jaar d'enken de le
den der Pedaalridders niet aan hun
ranke racefietsen. Eenmaal per jaar
vieren zij feest, herdenken zij het
feit, dat hun vereeniging weer een
jaar ouder is geworden.
Het 11-jarig bestaan dezer, veree
ning werd Zaterdagavond her
dacht in de zaal van café d'Oranje-
boom.
Na een kort openingswoord van den
voorzitter, den heer Van Hoeyen, die
o.m. een terugblik wierp op de presta
ties van het afgeloopen jaar, welke al
leszins gunstig waren, werd een aan
vang gemaakt met het afwerken van
het programma, dat bestond uit voor
drachten en muziek, resp. verzorgd door
het tooneelensemble van een voetbal
club en The Harlem Rovers onder lei
ding van den liber Wiim Ripken. Dat
het gebodene zeer gewaardeerd werd
door de aanwezigen, bleek wel uit het
veelvuldig applaus.
Huldiging kampioenen
Het hoogtepunt van het programma
vormde wel dc huldiging van de club
kampioenen korten en langen afstand,
resp. de he eren De Gans en Fitskie.
Het geheele seizoen, zoo zeide de heer
Van Hoeyen, hebben jullie je voorbe
reid" op deze wedstrijden- De Gans heeft
doen blijken over goede sprintcapaoitei-
ten te beschikken- Op verschiMende ba
nen heeft hij diit trouwens laten zien.
Spreker vertrouwde, dat hij hiervan in
de toekomst nog vele malen blijk zal
geven. Tweede en derde prijswinnaars
op den korten afstand waren Van Uitert
en Thol'lenaars. Zich richtend tot Fits
kie, die kampioen werd op den langen
afstand, zeide de voorzitter, dat hij nog
langen tijd een steunpilaar rnag zijn
van „De Pedaalridders", terwijl zijn
prestatie een aansporing voor de overige
leden is.
Op dezen afstand plaatsten de renners
Van Hoeyen en Van Uitert zich als
tweede en derde.
De kampioenen werden gehuldigd met
medailles, bloemen en het kampioens
lint in de blauw-witte kleuren. Ook de
andere winnaars kregen een medaille-
De renner R. Roodbergen, die zich niet
wist te plaatsen, doch buiten de stad
pieten zijn, aldus spr., trouwens, een
kijkje op onze kampen en congressen en
afd -bijeenkomsten, vol uitbundige vroo-
lijkheid en zotheid, de jeugd immers
eigen, zouden iedereen van die dwaling
genezen.
Daarna behandelde spr. nog een laat
ste punt, n.l. het bestaansrecht van den
N.B.A.S. temidden van de andere jeugd
bonden.
De taak die door den bond elk jaar
'vervuld wordt is honderden jonge men
schen van de straat te houden en in de
gezonde sfeer van de jeugdbeweging te
brengen.
Na de pauze werd een bondsprogram-
ma uitgevoerd bestaande uit: zang, mu
ziek. klucht, en 't vertoonen van lan
taarnplaatjes over „Ons kampleven".
Om 10 uur sloot de voorzitter den
avond.
de beste prestaties leverde, ontving
eveneens een medaille.
Bovendien legde Fitskie beslag op den
wisselbeker, geschonken door de U.W-C
„De Volharding" bij hot 10-janig bestaan.
Deze beker moet tweemaal achtereen of
driemaal in totaal gewonnen worden om
eigendom te zijn. Dit jaar won genoem
de renner het kleinood.
En tot 6lot het tradltioneele bal on
der leiding van Bert Ivampernmn, met
muzikale medewerking van The Harlem
Rovers.
Alles te zamen een geslaagde feest
avond, welke schitterend verliep.
Onder de aanwezigen merkten wij op
den voorzitter van de Federatie Midden-
Nederland, den heer J. van Daal.
VAN DE POLITIE
Een persoon werd dezer dagen aan
gehouden, die nog wat met de justitie
te vereffenen had. Hij is in verband
hiermede naar Utrecht overgebracht.
Zaterdagmiddag werd bij de politie
bericht ontvangen^ dat in de Sumatra-
straat een ernstige schoorsteenbrand
woedde. Direct begaf men zich per mo
tor derwaarts. Het bleek, dat geen
brand, doch een ernstige ontploffing
plaats had gehad en hierdoor de gehee-
le schoorsteen uit elkaar was gespron
gen en het dak eveneens schade had ge
kregen.
Tegen een autobusondernemer te de
zer stede is proces-verbaal opgemaakt,
daar een zijner wagens werd bestuurd
door een minderjarigen chauffeur.
Een straatmuzikant werd bekeurd,
daar hij geen vergunning had zijn be
roep uit te oefenen.
Een bleeker werd geverbaliseerd in
zake overtreding van de arbeidswet.
Een bewoner van de van Bemmel-
straat heeft aangifte gedaan, dat bij
hem in den afgeloopen nacht een vier
tal konijnen is gestolen.
JONGEN AANGEHOUDEN
Dezer dagen werd door de politie een
jongeman aangehouden, die verdacht
werd zich schuldig te hebben gemaakt
aan diefstal van een aantal electrische
rijwiellampen en dynamo's.
Thans werd werderom een 18-jarige
jongen gepakt en men vermoedt, dat dit
tweetal schuldig is aan dezen diefstal.
U.S.O.-CONCERT
Woensdag heeft in Tivoli, te Utrecht
het vijfde abonnementsconcert door het
U.S.O. plaats onder leiding van Willem
van Otterloo met medewerking van
Ludwig Werner, violoncel.
Het programma luidt:
1. Ouverture tot het zangspel „Rnsa-
munde". Franz Schubert.
2. Variaties en Fuga over een thema
van Mozart. Max Reger.
3. Concert voor violoncel en orkest.
Edouard Lalo.
4. „Daphnis et Chloé", 2e Suite.
Maurice Ravel.
ONDEROFFICIEREN GEDECOREERD
In verband met het bericht omtrent
dc uitreiking van een tweetal onder
scheidingen aan de onderofficieren W.
D. J. de Goede en Meijer maken wij er
nog melding van, dat aan beide perso
nen de zilveren medaille met de zwaar
den verbonden aan de Oranje-Naesau
Orde werd uitgereikt.
Lt. Kol. Honig reikte de medaille uit
aan den adj. W. D. J. de Goede, terwijl
de sergeant-majoor Meyer de onder
scheiding van overste de Vries in ont
vangst nam.