HET CIRCUS IS EEN wereld op zichzelf FILMS voor deze Week: ^STADSNIEUWS Moederdag r De tentmeester is ook kapelmeester R.K. Militair Tehuis O.L. Vrouwe Gilde BEDRIJFSLEVEN ^jFÏNATORj JOH. BOTTINGA GARNIZOEN Wandelmarsch Leusderkwartiei Qrand-Theatre City-Theater 3e BLAD PAG. 1 AMERSFOORTSCH DAGBLAD ZAltKDAG 13 MEI 1B33 Sneller dan een auto aan den loopenden band groeit de groote tent OP een grasveld onder Hoogland, met dotterbloemen hier en daar en wat vergeet-mij-nietjes als blauwe aquareltinten er overheen gespikkeld, stond vanmorgen een olifant. Geen koe, geen schaap, maar een olifant. Piccolo heet het kolossale grijze dier en het is een van de groote werkers van circus Strassburger. Piccolo steekt een slurf, zoo verschrompeld als oud karton, in een sloot. Piccolo voelt zich hier thuis, zooals hij zich overal in de wereld leerde thuisvoelen: In Afrika, in Scandinavië, in Parijs, Brussel, Boedapest en nu in Hoog land, op het Lunaparkterrein nabij onze stad. Piccolo zet zijn slurf achter een wagen. Het terrein is nat en zwaar, de wielen verzinken er in en wórden vastgezogen, maar voor een werk- olifant befeekent zooiets niet heel veel. Hij duwt hem vooruit alsof het een kruiwagen is. Zoo'n olifant heeft ook z'n beroepseer. Hij zou dit werk niet graag aan anderen overlaten. ("ET circusleven is een leven apart. en nu een wereld, bedrijviger schier dan een bijenkorf. Nu staat, dan de chapiteau, strak ge spannen op het veld met dotterbloemen. Strassburger, de koning van dit circus, kijkt keurend rond. Hij is hier dictator en zijn wil is wet. Het is zijn stem, die beveelt. En het zijn zijn arbeiders, die gehoorzamen. Maar nubuigt hij zich en rle man met den hoed en de elegante handschoenen draagt samen met drie van z'n werkers met modderlaarzen een ijzeren plaat weg, omdat het hem niet H Buitenstaanders leeren het nooit bevalt dat die hier ligt, waar straks de kennen. Wie nu, terwijl de groote tent in bezoekers zullen passecren. Straks opbouw is. over bet vochtige grasveld TRAKS: dat is over enkele wandelt, merkt hef weer. Nergens klinkt V een steni, die U vraagt terug, te gaan. uren. Dan zal de tent zie i Nergens een hand^ die U tegenhoudt, vullen met de eerste bezoekers. Nooit staat er een bordje: Verboden Toe- Zij zullen opnieuw onder de beko ring komen van dit oude vermaak: gang. Maar de zestig werkers, die er nu zijn, zien U'niet. Wat interesseert hen Uw aanwezigheid?bent een burger: zij zijn circusmenschen. Circusmenschen hebben den naam: cir cusklanten. Het klinkt niet heel eerbie dig. Er ligt haast een afkeuring in den klank van dit woord. Maar de burger het circusspel. Strassburger's cir cus is een circus van den ouden stempel. Het variété-achtige, dat eenige jaren terug zoozeer het eigen karakter van het reusachtige kent en weet dan ook niets van dit circusspel ondermijndevindt men vreemde wereldje. Er zijn daar altijd tien. r, r» of vijftien of twintig nationaliteiten bij- blJ Strassburger met. De paarden een, en weet U hoe nauw al die na- zijn hei, die het voornaamste deel tionaliteiten zich met elkaar verbonden. t-. voelen? Zoo één voelen zich nauwelijksva/2 het programma innemen. LJe twee burgers van eenzelfde natie. paarden zijn het. die Strassbur- Reeds klinken de hamers op de ijze- XT ren palen, die de haringen zijn voor de £er S tocht door fy ederland tot groote tent oftewel: „chapiteau". In een- een triomftocht maakten. En de zelfde rhythme dalên de mokers en gaan zij omhoog. Vijf werkers zwaaien er den paarden zijn het, die nu op een hamer en met dollen galm ontmoeten sappig grasveld vlak bij onze stad moker en haring elkaar. Het is of de sta- 7 len paal in den grond glijdt, zoo gelijk- het klassieke circusspel met ver- matig gaat-het, bluffende staaltjes van dressuur Het opbouwen van een tent is een zullen doen herleven. prachtig staal van.'circusorganisatie. Bij Strassburger, waar de organisatie door lange ervaring verfijnd is geworden, ge schiedt liet optrekken van de chapiteau al drie of vier jaar door eenzelfde groep pienschen. Het. zijn Tsjechen, en be halve een tent bouiven kunnen zij in de circuskapel spelen. De tentmeester is ook kapelmeester. Het is een merkwaar dige combinatie van twee beroepen. Zoo iets vindt men alleen in 't circusleven. De extratrein,. die heel in de vroegte is aangékomen, bracht natuurlijk ook het gereedschap voor den tentbouw. Op het sappige luiiaparkterrein vatten vaardige handen nu reeds het ijzeren materiaal aan. Iedere hamerslag doet het werk verder vorderen op den weg •van het gereedkomen. Terwijl de hamers ratelen, groeit het zeildoeken huis nog sneller dan een Ford-automo biel aan den loopenden band. Straks staat reeds de groote mïddenpaal, die als een kolom de gansche tent draagt. Wie eenmaal een paar zolen in het circus versleten heeft, laat dit artiesten leven niet meer los, zegt men. Maar men moet toch minstens een paar schoenen versleten hebben om te begrijpen, hoe dit werk zoo razend snel geschieden kan. Het is haast een wonder. Enkele uren geleden nog een vredig grasveld Vrijdagavond ingewijd door den garnizoenspastoor W. A. J. M. Oostveen Vrijdag is de R.K. Militairen Ver- eeniging verhuisd van de oude St. Aechtenkapel aan 't Zand, naar het perceel Kortegracht, waarin voor heen gevestigd was Hotel „Natio naal". 't Was aan de gezichten der jongens te zien, hoezeer zij met hun nieuwe „home" waren ingenomen, dat bedoeld is als een werkelijk Te huis voor hen in de vreemde garni zoensstad De ingebruikneming van het nieuwe pand is geen officieel ge beuren geworden. De plechtige inwijding geschiedde Vrijdagavond door den garnizoens pastoor, den Z. Eerw. eeHer W. A. J. M. Oostvee'n, in tegenwoordigheid van den hoofdaalmoezenier Kolonel J. J, J. Xoordman, den Majoor-Aalmoezenier H. J. J. M. v. Straelen, den Eerw. Direc teur Kapelaan B. Velt man, het bestuur, bestaande uit de heeren Rehvcld, Ko- rink en Visser en zeer vele onderofficie ren, korporaals en manschappen van het garnizoen. Ook was aanwezig het echtpaar de Nooij van het Algemeen Militair Tehuis. Na de inwijding werd een woord van gelukwensch gesproken door den Gar nizoenspastoor Oost veen en werd door Z.Eerw. gewezen op de zorgen en moeite die het den Eerw. Directeur en het ijve rige bestuur heeft gekost om dit mooie gebouw te betrekken. Spr. wenschte Ka pelaan Veltman Gods beste zegen toe. Kolonel Noordman sloot zich aan bij de woorden van gelukwensch gespro ken door den garnizoenspastoor en uitte zijn vreugde over hetgeen hier tot stand is gebracht. De Kolonel schetste in hu moristische bewoordingen de voorge schiedenis van den aankoop en wees er op, dat gebracht is wat menschelijker- wijzc bereikt kon worden. Nu is 't woord aan de manschappen van liet garnizoen om liet uiteindelijk resultaat te berei ken, een trouw bezoek aan het Tehuis van de R.K. Militairen Yereeniging. Die voldoening wenschte de hoofdaalmoeze nier toe aan den garnizoenspastoor, den Directeur, aan de ouders en tenslotte aan de manschappen, omdat deze vol doening lien het geheele leven bij zal blijven. Kapelaan Veltman dankte den garni zoenspastoor voor de inwijding van het gebouw, den hoofdaalmoezenier voor zijn woorden, en tenslotte het ijverige bestuur. Z. Eerw. spoorde de „jongens" aan trouw te komen naar hun Tehuis. Een strijkje onder leiding van den heer van Doorn verhoogdo de gezelligheid. M OEDERDAG is óók reclame Voor een bakker en bloemist. Maar wie meent: alleen reclame, Wete, dat hij zich vergist Denk maar eens met hóeveel liefde 't Moedertje haar kind begroet, Denk maar eens aan wat een Moeder Voor haar kind als baby doet. Ieder jaar weer nieuwe zorgen, Varieerende van aard, Moeder geeft haar kind het béste, 't Kind is haar het beste waard... Sta eens stil bij Moeder's rimpels Als je plots in nood verkeert, Denk eens na. wat elke Moeder Voor haar kinderen ontbeert. Moeder vraagt niet. Moeder geeft je Van wat zij te geven heeft En dat blijf je ondervinden Nét zoo lang als Moeder leeft Heb je goed nieuws? Heb je vreugde? Moeder déélt je vreugdetijd! Heb je zorg en smart en lijden? Moeder lijdtbeurt öp en leidt Ook wanneer er in de jaren 'n Eigen nestje werd gebouwd. Worden alle gróóte zorgen Nog aan Moeder toevertrouwd... Als wij nog eens overdenken. Wat zij doet en heeft gedaan. Zal op Moeders tafel Zondag Dankbaar een attentie staan (Nadruk verboden) PHILIA HOOGE TEMPERATUUR IN CELSIUSSTRAAT Door kortsluiting bij een snoer van een electrische strijkbout in een perceel in de Celsiusstraat, geraakte een lampe- kap in brand. De bewoners, bang voor uitbreiding van het vuur, waarschuwden de brand weer. Toen deze ter plaatse verscheen bleek het vuurtje echter reeds met eigen middelen zijn gebluscht Vrijdagavond had in St. Aechten de jaarvergadering plaats van het O.L. Vrouwe Gilde van Amersfoort onder leiding van den heer P. v. Wees, die in zijn openingswoord wees op de beteekenis van het afgc- loopcn jaar voor het Gilde, vooral door het in bezit krijgen van het schoone beeld uit de middeleeuwen dat nu weer in volle glorie prijkt in de kerk van O.L. Vrouw. De jaar- lijksche omgang wordt gehouden in den nacht van Zaterdag op Zondag 2021 Mei. De plechtigheden van gen aan te'half één in de Kerk van O.L. Vrouw en zijn alleen toeganke lijk voor de mannelijke leden boven 16 jaar. Van 1212.30 uur kan men zich nog melden als lid in het pa tronaatsgebouw Elleboogsteeg. Voor de damesleden is Dinsdagavond 23 Mei plecchtig Lof met de Getijden van Maria. Zij maken den omgang op eigen gelegenheid. De Jeugdbeweging zal den omgang houden des Woensdag- en Donderdag morgen. Naast de algemeene intentie is de bijzondere intentie van de Wereld vrede. Kapelaan Kuiper uit Baarn sprak een gloedvolle rede uit en het was spr. een genoegen als rasechte Keientrekker over Amersfoort als Mariastad te mogen spreken. In zijn betoog stelde de spr. Maria ten voorbeeld als echtgenoote en Moeder. Nadat een dameszangkoor onder lei ding van den heer Thanhauser eenige Marialiederen ten gchoore had gebracht, volgde sluiting der bijeenkomst met ge bed. URAN'D THéaTRE. Van Vrijdag 12 t.m. Donderdag IS Mei vertooning van de film „Gunga Din". Zondag en Hemelvaartsdag 1.45, 4.00, 6.15 en 8.30 uur. Overige dagen 8.15 n.m. Zaterdag en Woensdag matinee 2.30 uur. CITY THEATER. Van Vrijdag 12 t.m. Maandag 15 Mei vertooning van de films „Algiers" en „Geef liefde een kans." Voorstellingen: Zondag doorloopend 1.45. 4.00. 6.15 en 8.30 uur. Zaterdag 6.15 en 8.30 uur. Overige dagen 8.10. Zater dag 2.30 uur matinee, van Vrijdag 12 t.m. Zondag 14 Mei van de films „De rebellen van La Santa" er „De Westlandzaak". Voorstellingen: Zondag 1.45 doorloo- pend Overige avonden 8.15 uur. Zater dag vanaf 6 uur doorloopend. GILDEHUIS. Voorjaarstentoonstelling A. K. G. STERHUIS Beekenst.laan 6. Voor alle meisjes iederen avond geopend des Zon dags van 2 uur JPENBARE LEESZAAL MET JEUGDLEES ZAAL. Muurhuizen 9 R.K LEESZAAL Wjjersstraat 2. Filiaal Uitleenbibliotheek Edisonstraat 35. MUSEUM FLéHITE. Westsingel. - Geopend dagelijks van 10—12 en 14 uur. uitge zonderd Zondags, 's Zaterdags 1012 en 1.308 uur. (Stadgenooten hebben 's Za terdags vrijen toegang). PRINSENHOF. - 13 Mei. Thé-dansant van de Brulboei-amusementsclub. 2 uur n.tn. CIRCUS STRASSBURGER. Optreden te Hoogland van 1315 Mei. 8 uur nam. Des Zondags matinée om 2 uur. GILDEHUIS. 15 Mei. N.R.V. 8.15 uur. ALG. MILITAIR TEHUIS. 17 Mei. Ver koopdag. DE VALK. 17 Mei. E.H.B.O. 8.15 uur. HUISHOUDSCHOOL. 17 Mei. Ned. Fabri kaat. Jaarvergadering. 8.15 uur. DE VALK. 20 Mei. Feestavond wandel sportver. „Oké". 8 uur. AMICITIA. 26 Mei. Mij. voor Nijverheid en Handel. Alg. vergadering. 8 uur. DE VALK. 27 Mei. Derde lentefeest- van Bert Kampeiman, 9 uur. Van Roon's ijsbuffet Van Roon's ijsbuffet is heden ge opend. Als onderdeel van de geheele uitbreiding valt deze vernieuwing wel bijzonder op. Architect W. van Gent is er in geslaagd het interieur te doen aanpassen aan dit seizoenartikel. De marmeren toonbank rondom geeft gelegenheid om de vele ijssoortcn en combinaties te genieten. De nieuwste Amerikaansche koelin stallaties zorgen, dat het ijs op „tempe ratuur" blijft De bezoekers staan geheel overdekt. Een speciale electrische verlichting geeft een goed effect. EXAMENCOMMISSIES In de commissies, welke samenge steld zijn voor het afnemen van exa mens in de Fransche, Hoog-Duitsche en Engelsche taal zijn resp. tot leden be noemd: mej. E. van Teutem. dr. H. Spar- naay en mej. E. Feldbrugge. Tot lid van de examencommissie Handenarbeid (district Haarlem) is de heer A. B. v. d. Klein benoemd. lde licM. -erende ding. Eemgerkena Langestraat 28 Tel. 59 V-'e, n, J"*- DAT DOET MEN NIET Maar denk wel even aan Uw kachel. Want nu gelden de lage voorjaarsprijzen. Bestelt dus nu Uw brandstoffen. vanACHTERBERGH Z van EIST KOLENHANDEL KOE57EEG 5 TELEFOON 155 De eerste luitenant' der Artillerie L. Crockewit, adjudant bij den Staf der IVe Artillerie-brigade, wordt overge plaatst bij de School voor Reserve-Offi cieren der Bereden Artillerie te Ede. De wachtmeesters O. C. Woudhuizen en G. B. Berends van het 5e Regiment Veld Artillerie worden overgeplaatst bij het 8e Regiment Veld Artillerie te Ede. Honderden wandelaars verzamelden zich hedenmiddag in den speeltuin van „Het Leusderkwartier" :aan de Ampère straat, om deel te nemen aan den wan delmarsch van de speeltuinvcreeniging „Het Leusderkwartier', over een afstand van 30 k.rn. Hoewel het weer nu niet bepaald aan lokkelijk toescheen, lieten de deelne mers zich hier niet door' afschrikken. Te ongeveer 3 uur verlieten de wande laars in de beste stemming den speel tuin om de 30 k.m. af te leggen. Aan dezen marsch was een jeugd- marsch verhonden. De kinderen w.o. wij een groep opmerkten van Z.U.T. liepen slechts 18 k.m. Onnoodig te zeggen, dat één en an der in deze stadswijk nog al belangstel ling trok. ONTHEFPING WINKELSLUITINGS WET B. en W. maken bekend, dat zij aan het bestuur van de Speeltuinvereeniging „het Leusderkwartier" ontheffing heb ben verleend van het bepaalde in de Winkelsluitingswet in dier voege dat het geoorloofd zal zijn, tijdens de op 19 en 20 Mei 1939 in het clubgebouw aan de Marconistraat te houden bazar, te verkoopen tot uiterlijk des avonds 11 uur. Gunga Din T N ons blad van Donderdag j.l. hebben wij aan de hand van een recensie op de bijzondere eigen schappen van de film „Gunga Din" gewezen. De kern van het toen weergegevene kunnen wij geheel ben, om het publiek een reeks van mooie eigenschappen bij te brengen. Spanning en vaart kenmerken zijn film, wisselen elkaar af en nemen el- kaar's invloed over. Spanning is er in de verbitterde gevechten tusschen de Thugs en de Britsch Indische Koloni alen, gevechten, waarin het bloedig toegaat en veelal ook het lijkt een tegenspraak humoristisch. Wij mogen als het ware proeven van iedere opwin dende scène, want, wanneer het hoogte- bent een beter mensch (men leze: sol daat), dan ik Tegenover deze opofferingsgezindheid stelt hij de figuur van Guru, de aan voerder van de Thugs, de volgeling van godin Kali, die het dooden van andere mensehen predikt. Ook hij sterft vrij willig voor zijn ideaal, maar hij gaat den dood in met de gedachte, in zijn val velen mede te slepen. Van 'het driemanschap is Victor Mac- Laglen de steunpilaar, de krachtmenech die voor -zijn kameraden door het vuur gaat, omdat hij geen andere idealen heeft. Zoo denkt ook de vroo- lijke Gary Grant erover, al drijft hij den spot met alles, behalve wanneer het om goud en rijkdom gaat. Douglas Fairbanks heeft wel een ideaal, hij wil trouwen en den dienst vaarwel zeggen. Maar per slot van zaken blijkt de vrouw ook in zijn leven een onderge schikten rol te spelen en zet hij eerst nog zijn leven eenige malen op het spel, alvorens hij afscheid neemt van het avontuurlijke. Sam Jaffe beeldt Gunga Din als ka- raktermensch eenvoudig en treffend uit en Guru, de menschendooder, vindt de ware vertolking door den angst, die men onwillekeurig voor hem en zijn on doorgrondelijke trawanten voelt. Den- inhoud 'van deze film meenen wij achterwege te moeten laten, enkel en alleen om de spanning zelve... In het korte voorprogramma wordt o.rn. een belangwekkend Duitsch vlleg- filmpje vertoond. wij de noodzakelijkheid der gebeurte nis, die zich in de film „Algiers" afspe len. De zelfbeperking van den regisseur en de ingehouden gloed der spelers geven deze, door den achtergrond zoo -•xotische beeldenreeksen een suggestie ve kracht. Wanneer de alom gezochte misdadi ger Pépé le Moko (Charles Boyer), op een oogenhlik dat voor hem het begin van het einde beteekent, de „fatale vrouw" ontmoet, beleven wij de volle noodlottigheid daarvan mee. Pépé le Moko houdt zich schuil in een gedeelte van Algiers dat voor vreemdelingen practisch ontoeganke lijk is, in de z.g. Kaehba. De politie weet, dat een inval in dat warnet van sloppen, stegen, trappen en ineenloopen- do terrassen een onmogelijkheid is. Een al te energiek commissaris, pas uit Pa rijs, kan dat niet dadelijk inzien. Hij laat toch een inval doen, en verliest. Onder het politiepersoneel bevindt zich echter een inlandsche inspecteur, die de kwetsbare plek van dezen Achilles onder de misdadigers kent. Dié zwakke plek isde vrouw. En geduldig, zooals de kat op de muis loert, wacht de inspecteur, voor wien de Marokkaan- sche wijk van Algiers geen geheimen heeft, op zijn kans. Pépé krijgt bezoek van een Fransch gezelschap, waarin zich een vrouw be vindt, een rasechte Parisienne. Dadelijk bestaat, er een onuitgesproken genegen heid tusschen haar (Hedi Lamar) en den misdadiger. Zij komt nog eens en nog eens, en wekt de jaloezie van haar, die tot op dat oogenhlik Pépé's favorite was. (Sigrid Curie). En, zonder het zelf te willen of ook maar te begrijpen, verraadt de verlaten vrouw hem en stuurt daardoor de plan nen van den inspecteur, die hem uit ridderlijkheid nog een kans wilde ge ven, in de war. Na een dramatische scène, waarin hij vergeefs een laatst contact met de geliefde vrouw zoekt, sterft Pépé. „Algiers" is een Aimerikaansch meesterwerk, in de Fransche stijl opge trokken. Vooraf ging een pittige en onderhou dende Amerikaansche liefdesfilm, „Geef liefde een kans" die een mini mum aan sentimentaliteit, en een maxi mum aan gezond en levendig spel gaf. De populaire Ginger Rogers en Douglas Fairbanks Jr. spelen er de hoofdrollen onderstrepen. Men maakt kennis met een film, die los staat van de seriefilms, waarmede de markt de laatste jaren overstroomd wordt. De regisseur, George Stevens, heeft niet naar het praedicaat „Kunst", ge streefd. Gewapend met de meest technische hulpmiddelen en een ge zonde dosis humor, heeft hij Kip ling's gedicht bewerkt en het niet vermengd met versieringen, welke alleen maar ten doel zouden heb- punt nadert, Jaagt het tempo alweer naar een episode met nieuwe avon turen. Het ecne oogenhlik griezelt men en even later kan men- hartelijk lachen om den humor het enthousiasme, waar mede dé sergeants zich door hun avon tuurlijk leventje heenslaan. Men ge voelt sympathie voor de naieveteit van den waterdrager Gunga Din, die ten slotte den dood zal vinden om het leven van vele anderen te redden. Deze figuur heeft men tot voorbeeld willen stellen. Laat Kipling bij zijn graf niet de veelheteekende woorden zeggen door een van zijn blanke broeders: Jij Algiersen Geef liefde een kans" T7 EN film, waarvan men kan zeg- gen: dit is een meesterwerk, mag niet slechts een min of meer waarschijnlijke vertolking zijn van willekeurige gebeurtenissen, die langs ingenieus uitgedachte kron kelpaadjes naar hun ontknooping voeren, neen, het scenario moet een volmaakte vorm zijn, waarin de in houd die de spelers eraan geven, een onafscheidelijk geheel wordt. In een volkomen harmonisch samen gaan van handeling en vertolking zien Ginger Rogers in de film „Geef Liefde een kans' (City Theater)

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1939 | | pagina 7