Kabinetsformateurs als „recidivist" „Boefje" moei hard werken Jongeren nog niet aan bod Nederlandsche Kunstweek een frappant succes Bij de foto's Het is opmerkelijk, hoe dikwijls dezelfde personen v ministeries vormen Gepensionneerden bij Spoorwegen klagen Twee films op stapel Men zoekt naar een bruine koffer MEENINGEN VAN PAUL MONTFORT Hoe Hollandsch vee in de tropen kan aarden Ze BLAD PAG. 4 AMERSFOORTSCH DAGBLAD DONDERDAG 17 AUGUSTUS 1339 AA 1^ 1ST ERIES komen en gaan. Het eene pleegt langer te zitten -* dan het andere, maar voor alle komt er tenslotte een tijd, dat heengaan geboden is, wat ook de reden van dat heengaan moge zijn. Zelden komt het voor, dat een ministerie, dat heengegaan is in den zelfden vorm weer optreedtdat wil zeggen, dat de demissionnaire ministers weer de zelfde zetels gaan bezetten als in het vorige ministerieVaak komt het echter voor, dat verschillende vooraan staande figuren verscheidene malen als ministers plegen op te treden. Zoo is het ook dikwijls gesteld met de formateursDikwijls zijn deze, met min of meer lange tusschenpoozen, dezelfde figuren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is dr. Colijn, die tot nu toe vijf ministe ries gevormd heeft. Een ander illuster voorbeeld was de bekende Katholieke staatsman jhr. Ruys de Beerenbrouck, die drie ministeries formeerde. En ook de tegenwoordige formateur jhr. de Geer vormde niet voor hef eerst een ministerie. IN het jaar 1925 werd het bewind hier te lande gevoerd door een kabinet Colijn, dat steunde op de drie Chris telijke partijen. Dit kabinet kwam op een gegeven oogenblik ten val en wel doordat de Tweede Kamer een amen dement Kersten aannam, strekkende tot - opheffing van het Nederlandsche ge zantschap bij het Vaticaan. Dat dit amendement aangenomen werd, was het gevolg van de houding van de Christelijke Historische Kamerfractie, 'die zich geroepen achtte het voorstel van den heer Kersten Te steunen. Be grijpelijkerwijs waren de Katholieken daarover ontstemd en zij achtten daar om de coalitie verbroken. Hun minis ters dienden hun ontslag in, wat weer tengevolge had, dat de overige minis ters niet alleen het bewind konden voortzetten en het resultaat was, dat het geheele kabinet aftrad. ER ontstond nu een kabinetscrisis, die, in ons parlementair stelsel al thans, eenig in haar soort was door de langdurigheid. Het bleek name lijk uiteret moeilijk een formateur te vinden, die in staat was en kabinet te vormen, dat kon steunen op een •hieerderheia in de Kamer. Achtereen volgens ontvingen mr. Marchant, dr. de .Visser en mr. Limburg een opdracht en zij allen moesten deze teruggeven, daar zij niet de noodige medewerking kon den verkrijgen. Nu was dit alleszins be grijpelijk. De coalitie was verbroken. Van een samengaan met roode minis tère was in die dagen nog in het geheel geen sprake en zoo stonden de forma teurs voor groote moeilijkheden. Zoo was de situatie, toen jhr. de Geer zijn opdracht ontving en ook. In Maart 1926. slaagde in de vor ming van een kabinet, dat men den wijdschen naam van „inter- mezzo"-kabinet placht te geven. En de ze benaming laat zich begrijpen. Zooals jhr. de Geer verklaarde, zou dit kabinet het bewind voeren totdat er weer een meerderheid in het parlement zou zijn, die de vorming van een kabinet steu nend op die meerderheid mogelijk zou maken. Politieke strijdvragen werden dus ter zijde gesteld en men kreeg een soort „zaken"-kabinet, dat zich weinig ilusies maakte over haar politieke be- teekenis en zich er alleen maar mee belastte de loopende zaken zoo goed mogelijk af te doen. Het was tenslotte in de gegeven omstandigheden nog zoo'n kwade oplossing niet en jhr. de Geer verdiende dan ook hulde voor de wijze, waarop hij ons land uit de toen heerschcnde politieke impasse hielp. OP deze wijze werd jhr. De Geer toenmaals formateur. Ook hij is thans „recividist". Men zou zelfs het thans door hem gevormde kabinet een „intermezzo" kunnen noemen, echter met een andere betcckenis dan in 1926. Want van een „zaken"-knbinet is thans in geenen deele sprake en dat politieke kwesties geheel buiten beschouwing ziin en zullen worden gelaten is aan geree- den twijfel onderhevig, gezien de jong ste verklaring van minister Van den Tempel. Men verlieze hierbii niet uit het oog. dat in een periode van 17 iaar acht mi nisteries optraden, terwijl er slechts drie verschillende formateurs waren, te weten dr. Coliin, wijlen jhr. Ruys de Beerenbrouck en jhr. De Geer. Wat te vens een bewijs is. dat in ons land jon geren met genoeg gezag en aanzien om de taak der onderen over te nemen, nog dun gezaaid schijnen te zijn. althans, dat zij niet aan bod komen. JONGEN GEDOOD TERMUNTEN. 17 Augustus. Gis teravond omstreeks zeven uur is de twaalfjarige P. 11. van der L. te Wa genborgen. gemeente Tcrmunten. bij het oversteken van den weg door een vrachtauto gegrepen. De jongen werd naar zijn woning overgebracht, waar hij vannacht is overleden. Een schrijven aan den minister van Waterstaat in verband met de korting van 10 AMSTERDAM, 17 Aug. De Bond van Gepensionneerden der Nederland sche Spoor- en Tramwegen, gevestigd te 's-Gravenhage, heeft zich met een schrij ven gericht tot den minister van Wa terstaat. waarin hij betoogt, dat sedert bijna 3jaar een korting van 10 op de pensioenen wordt toegepast. In ver band met de sedertdien in de Tweede Kamer gehouden debatten over deze materie en bet door de regeering voor gestelde vijf-jaren-plan, dat volgens adressant als onrecht moet worden aan gemerkt, omdat zeer vele gepension neerden reeds op hoogen leeftijd ziin, verzoekt hij den minister het thans in gediende wetsontwerp zoodanig te wijzi gen, dat artikel 11 daarvan slechts het vervallen van de art. 80a en 80b der Pensioenwet zal bevatten. OP BEZOEK IN DE NEDERLANDSCHE FILM-STUDIO'S (II) In verband met het drama te Amsterdam DEVENTER, 17 Augustus. On der leiding van den waarnemend commissaris van politie te Deven ter, den heer J. A. Wuijster, wordt op het oogenblik naarstig gezocht naar een gesloten bruin lederen koffer, welke door een schipper van een hier liggend vaartuig uit Bel gië is opgevischt, doch weer in het water gegooid van één der grach ten. Het onderzoek naar dezen kof fer houdt verband met het drama, dat zich te Amsterdam heeft afge speeld. HET VERTREK VAN DE „COSTA RICA" UITGESTELD AMSTERDAM. 17 Augustus. Het vertrek van het s.s, „Costa Rica" van de K.N.S.M., morgen naar West-Indië, is 6 uur uitgesteld. Het schip zal thans niet om 12 uur maar om 6 uur namid dags van Amsterdam vertrekken. ZAL DIT EXPERIMENT IN DE TOEKOMST HERHAALD WORDEN? DE eerste Nederlandsche Kunst- week ligt achter ons. Meer nog dan tijdens de drukke dagen van de afgeloopen week kan men thans, nu men de vele opgedane indrukken rustig kan verwerken, tot de slotsom komen, dat deze kunstweck een doorslaand succes is geweest, en gezien het hooge intellectueele en cultureele peil der bezoekers een gebeurtenis van groote beteekenis voor ons land, waarmee men het Departe ment van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en den eminenten leider van de kunstweek, mr. J. K. van der Haagen, slechts kan ge- lukwenschen. Dit was propaganda voor ons land van hoogstaanden aard. Het samenbindende element, dat door du Nederlandsche leiders sterk op den voorgrond is geschoven, heeft in belang rijke mate hijgedragen tot het succes van deze kunstweek. Dat vertegenwoor digers van zestien verschillende landen in dezen tijd van internationale span ning. ernstige wrijving en opgezweepte nationalistische hartstochten zich op zoo vriendschappelijke wijze zonder on derscheid van nationaliteit dooreen mengden en gemeenschappelijk zoo vele indrukken ondergingen en uitwisselden, zegt meer dan welk vurig pleidooi ook, er hoe sterk deze geest van onderlinge vriendschap in een week van samen zijn was geworden bleek duidelijk tij dens den afscheidsavond in de Ridder zaal. uit de vele hartelijke woorden, die bier gew isseld werden, en misschien nog duidelijker den volcenden morgen, toen de kunstweek officieel gesloten was, mnnr de deelnemers, die niet ter stond waren vertrokken, van geen schei den wisten en geleidelijk weer allen bijeen kwamen op het terras van het Scheveningsche Palace hotel, waar mr. van der Haagen met zijn staf aanwezig was om zoo noodig nog inlichtingen te verstrekken. De waardeering en dankbaarheid van alle deelnemers voor de uit muntende leiding van den tocht en voor de geheele organisatie van de kunstweek was eveneens Dinsdag avond wel heel duidelijk gebleken, toen na de officieele sluitingsbijeen komst een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van elk deel nemend land met hartelijke woor den een aantal boekwerken en ge schenken aanbood aan mr. van der Haagen en aan elk der leidsters en leiders, die. gedurende de afgeloo pen week als gidsen en voorlichters waren opgetreden. Algemeen was men het erover eens, dat het bij deze eene Neder landsche kunstweek niet mag blij ven, en als vaststaand kan dan ook worden aangenomen, dat door dit geslaagde experiment de Nederland sche kunstweken een vaste, jaar lijks terugkeerende instelling zijn geworden. r N een onderhoud, dat wij na afloop I met mr. van der Haagen had den. sprak deze zijn groote waar deering uit voor de groote medewer king, welke men van de zijde van tal van gemeentebesturen en Y.Y.Y.'s had ondervonden. \Yat vooral in de toekomst voorko men moei worden, is overlading van het program. Ditmaal kreeg men af en toe wel eens den indruk, dat de dagen te vroeg begonnen en te laat eindigden. Gezien liet feit. dat de or ganisatoren zonder eenige ervaring op dit gebied te bezitten liet program heb ben opgezet, was dit niet altijd te voor zien. en het is een kleine fout. die men de volgende maal gemakkelijk zal kun nen vermijden. Trouwens, in het alge meen klaagde niemand over bijzondere vermoeidheid, terwijl toch de leeftijd der deelnemers zeer uiteenliep. Wat vooral in hooge mate opviel was de verwondering der buitenlan ders over de veelzijdigheid van hot vele. dat ons land te bieden heeft en dat zij hier allerminst hadden ver wacht. Uit deze geheele. kunstweck is weer eens opnieuw gebleken, dat men bij de propaganda voor ons land te zeer den nadruk legt op de folkloristische en toeristische merkwaardigheden, terwijl het licht, dat van de rijke schat onzer cultuurgoederen uitstraalt, al te zeer onder de korenmaat wordt gehouden. EEN der buitenlandsche deelnemers, die ongetwijfeld het meest tot oor deel en bevoegd is, is de Brussel- sche teekenlceraar Paul Montfort, di- BOVENSTE FOTO: Anton Roemer (Broeder Menardus) en Annie van Ees in „Boefje". MIDDELSTE FOTO: Pietje Puck (Girns Brox) en de Floddermadam (Mien Duymaer van Twist) twee be kende figuren uit „Boefje". ONDERSTE FOTO: Regie-vergade ring in Fiimstad, van links naar rechts productieleider Leo Meyer, regisseur Detlev Sierck en dialoog-regisseur Jaap v. d. Poll. (Foto's Hans Schrelner) Gevangenisstraf voor een ander uitgezeten Voor f 150.— kon het gebeuren GOES. Vorig jaar had de handels reiziger W. een conflict te Rotterdam. Hij werd voor dit conflict verzet te gen de politic tot een maand gevan genisstraf veroordeeld. Deze maand heeft hij echter niet zelf uitgezeten. Een zekere K. t© Arendskerke heeft dit voor hem opgeknapt. Voor 150 gulden heeft deze man zich hij de strafgevangenis te Rotterdam aangemeld en zich daar uit gegeven voor genoemden W. K. heeft gedurende de maand Septem ber in de strafgevangenis deze zaak uit gezeten. Door een ruzie in de familie van K. i6 thans uitgekomen, dat K. de straf voor \V. heeft uitgezeten. De politie heeft \V. gearresteerd en hem naar Rotterdam overgebracht. Te gen K. is proces-verbaal opgemaakt, al dus. de Arbeiderspers. rectcur der Belgische kunstweken. die vier jaar geleden naar aanleiding van een internationaal congres van toeken- leeraren het initiatief 1ot de eerste Bel gische kunstweek nam, en sedertdien elk jaar een kunstweck heeft georgani seerd. Ook hij noemde de eerste Neder landsche kunstweck in elk opzicht een succes en beschouwde hel als vanzelf sprekend, dat deze gebeur tenis jaarlijks herhaald moet wor den. zoo mogelijk evenals deze eer ste maal in verbinding gebracht met de Belgische kunstweek. De twee weken vullen elkaar voortref felijk aan. Men behoefde stellig niet te vreezen voor concurrentie, verklaarde de beer Montfort. Hij zou het alleen maar toe juichen wanneer ook andere landen het Belgisch-Nedcrlandsche voorbeeld zou den volgen. Dat niet alleen hij er zoo over dacht bleek wel uit bet initiatief van een der Engelsche deelneemsters, miss Tlior- rington, leerares in tie kunstgeschiede nis te Winchester, die vertegenwoordi gers van elk der deelnemende landen verzocht, een petitie mede te willen on- derteekencn aan de Board of Education met. het verzoek, ook in Engeland een kunstweek te willen organiseeren. Een heel stuk Rotterdam is in de Haagsche studio's nagemaakt ZIEN de décors in de Amsterdamsche studio. Cinéfone er zoo troosteloos alt, dat Boris Karloff zich er waarschijnlijk best thuis zou voelen, in de ateliers van Fiimstad heeft de zaak veel meer menschelijksch. En geen wonder, want kent onze Nederlandsche literatuur veel werken die menschelijker zijn, dan Brusse's onopge smukte geschiedenis, vun Boefje, het Rotterdamsche straatjochie, dat door de prach- tige vertolkingen van Annie van Ees wellicht nog meer bekend werd dan door het oorspronke- Wke werk? Er is een heel stuk Rotterdam nagebouwd: de Vlasgang, waar Jan Grovers op zijn bovenhuisje woonde en waar aan den overkant de „Flodder madam" huisde, wier gedragingen zoozeer de kwebbelzucht en den afgunst van de buurt opwek ten, Het décor is een natuurgetrouwe copie van een bestaande Rotterdamsche straat vlak bij den Goudschen Singel en architect W e g er if f had opdracht om de gelijkenis zóó natuurlijk te ma ken, dat het mogelijk was om naast de opnamen van het décor, passages te gebrui ken die in den echten Vlasgang waren opgenomen. Een groot deel van de scones speelt zich uiter aard daar af, maar er staan in de ver schillende ateliers nog décors te over; een rechts zaal; verschillen de vertrekken en nog andere kleine stukjes stad met straatsteenen van triplex en bruggeleuningen van echt vuren hout en echte olie verf; er heeft een kerkorgel gestaan, dat dienen moest voor een van de scènes in het op voed in gsgesti ch t en er is een flink stuk spoorwegem placement aange" legd. waar Boefje en Pietje Puk den REGISSEUR in fiimstad is Detlev Sierck, een groote blonde Duit- scher, van wien we menig werk in de bioscopen hebben gezien. Hij is de man, die de eerste Duitsche films van Zarah Leander heeft geregisseerd en beschikt over een uitgebreide studio- ervaring. Zijn metbode van werken valt op, door de scherpe controle, die (hij over alles heeft. Om'er zijn leiding wordt niefs aan het toeval overgelaten en wordt elk gebaartje en elk woord pre cies gerepeteerd tot alles heelemaal is vastgesteld. Wie hem bezig ziet met Annie van Ees om een close up te repeteeren moet soms denken aan een schilder, die een portret maakt en den stand van de oogen en den mond even nauwkeurig bepaalt als de houding van de banden en den inval van het licht. En die technische perfectie heeft hij dan gemeen met zijn collega, den ge luidsingenieur, dr. Grünbaum, ook een man van ervaring, iemand wiens ge laat weinigen zien, omdat hij altijd in zijn cabine zit, maar wiens 6tem door middel van een kleinen luidspreker on ophoudelijk aanwezig is, om te vertel len, dat het begin van dien zin nog niet heelemaal zuiver was, of dat Annie niet zoo met haar voeten moet schuifelen. Er zijn wel eens menschen, die stil letjes zuchten over zooveel bemoeienis, maar onze filmindustrie moet haar toe komstige ontwikkeling, waarvan we al len hopen, dat ze geen illusie zal zijn, toch voor een groot deel fundeeren op vakkennis en ervaring. Want is het waar, dat er geen goede films komen zonder goede gegevens, anderzijds geldt ook, dat wie niet goed kan filmen, ook geen moeilijke stoffen aandurft. En werkelijk, het ziet er naar uit, dat we optimistisch mogen zijn over die film-toekom6tP. buit van hun diefstal in de pastorie verbergen; een spoorwegemplacement met een aardig hoog hek, waar Annie van Ees overheen moest klimmen. Niet één keer, maar tim, vijftien keer. Totdat ze er zelfs pardoes afviel gelukkig zonder er bij gekwetst te worden. Op dit spoorwegemplacement heeft, de heele studio-bevolking op een keer tot diep in den nacht gewerkt te midden van de bedrieg Mijl? echte rails en allerlei dingen, die voor dé cameralieden \erre van gemakkelijk waren. Het werken aan deze film is toch niet gemakkelijk. Het draaiboek is uiteraard erg ingewikkeld en eischt ieders volle dige aandacht en voor de spelers is de stof verre van licht. Maar en daar zijn allen in de studio's het over eens het is een genoegen om te werken als Annie van Ees er hij is. Zij doet haar werk steeds met de grootste con centratie en toewijding en ook bij de vervelendste en vermoeiendste oogen- hlikken: het instellen en nog eens nstellen en dan weer veranderen van camera, microfoon en belichting, ver liest zij nooit haar geduld. E N nu moet u niet denken, dat ze haar rol niet meer hoefde te lee- ren na zooveel tooneclopvoerin- gen". vertelt Jaap van de Poll. die belast is met de ..dialoogregie" een ondank baar en verantwoordelijk karweitje„Het was wel oorspronkelijk de bedoeling van City-film (de film- en iheatcrexploitatie- maatschappijdie deze film laat maken) om gedeelten uit den tekst van het too- neelstnk over te nemen, maar van dat is later geheel verlaten. Hoewel de film dus wel zeer zeker aanknoopingspunten heeft aan de tooneclversie van het boek. heeft Zuckmayer. die het oorspronkelijke draai boek schreef, een geheel vrije interpreta tie van het gegeven gemaakt, met eigen dialogen en nieuwe scènes, die in het too- neelstuk of in het boek niet voorkomen, maar die noodig waren om de sfeer en de oersoncn levend te maken." Het is een systeem, dat zeker aanbe veling verdient boven het maken van een draaiboek, met een tooneeltekst en ♦ooneelsituaties als ondergrond voor een filmische handeling. De resultaten zul len moeten Jeeren of deze nieuwe inter pretatie in staat is om Brusse's Boefje op het witte doek aanvaardbaar te ma ken. Damascener bloed ter „afhar ding" noodig Interessante proeven DE Palestijnsche correspondent van het A.N.P. meldt uit Haifa: Naar wij vernemen, zullen vijftig koeien van Hollandsche afstamming van Palestina naar Mysore (Britsch-In- dië) gezonden worden, nadat men de ervaring opgedaan heeft, dat recht- streeksche overbrenging van Hollandsch vee naar Britsch-Indië groote moeilijk heden oplevert. Het ligt in de bedoeling, dat dit vee ook over andere deelen van Britsch-Indië verspreid zal worden. Aangezien hierbii ervaringen verkre gen zullen worden op het gebied van de aanpassing van vee van Hollandsche afstamming aan de tropische omstan digheden kan dit niet alleen van be lang worden voor den Hollandschen vee-export, maar is dit een vraagstuk, ook van belang voor den opbouw van de Europecsche kolonisatie in Indië. Het beginsel, waarop bet berust, is dat bet vee door bijmenging van Damasce ner bloed wordt „afgehard" voor de tropische omstandigheden. MIJNBOUW MAATSCHAPPIJ „SIMAU"' AMSTERDAM, 17 Aug. Vermalen in de week, geëindigd 12 Augustus. 1785 (v. w. 1653) ton erts met een gemid deld gehalte van S (v. w. 9.2) d.w.t. goud èn 103 (v. w. 119) d.w.t. zilver per ton.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1939 | | pagina 8