Krijgt Loretta Young
een „groote" kans?
Mendelssohn - débacle
treft beurs slechts
zijdelings
Een carrière
Een nog jonge actrice, die reeds
vijftig films heeft gemaakt
„per ongeluk"
Hollywood herziet
zijn casting"
Guldenkoers
gestegen
T INKS: Loretta Young als
de vrouw van Graham
Bell, den uitvinder van de
telefoon, aan wien 20th Cen
tury Fox Film, een deels his
torische, deels romantische
film heeft gewijd.
Don Ameche (op de boven
ste foto rechtsspeelt daarin
een van de andere hoofdrol
len, terwijl ook Henry Fonda
(op de onderste afbeelding)
een belangrijk aandeel in de
gebeurtenissen heeft.
LANGEN tijd geleden, toen er nog geen
sprekende films waren uitgevonden
en Greta Garbo nog een onbekende
modiste was, draaide er in de bioscopen
van de oude en de nieuwe wereld een film,
die geweldigen opgang maakte: „De sheik".
In die film speelden ook wat kinderen
mee, om naar de begrippen van de regis
seurs uit dien tijd een schilderachtig en
fleurig aanzien te geven aan de hoogst
romantische gebeurtenissen. Wanneer we
thans de foto's van dezen troep kinderen
zouden bekijken, zouden we er een klein
meisje bij vinden, met groote donkere
oogen en volle, breede lippen. Een heel
onopvallend kind. een van den honderden,
die voor een enkele dollar door arme
ouders maar al te graag aan de studio's
werden aangeboden voor figuratiewerk.
Dat kleine meisje heette Gretchen: Gret-
chen Young. En niemand zou op het idee
komen, dat zij nu Loretta Young heet en
onder de twintig meest bekenden van Hol
lywood wordt genoemd....
DAT Gretchen het tot een werkelij
ke ster heeft gebracht is eigenlijk
een puur toeval geweest. Ze was
de jongste van drie kinderen. wier
ouders uit Salt Lake City afkomstig
waren, doch naar Hollywood gekomen
waren, waar een broer van vader
Young er in
zijn functie van
assistent- regis
seur voor zorg
de, dat Sally,
Polly en Gret
chen zoo nu en
dan eens mee
speelden in
films. De kin
deren gingen
naar school en Polly was al zoo'n beet
je vast verbonden aan een van de maat
schappijen zij het dan als figurante.
Op een avond belde regisseur Melvyn
Douglas het huis van de Youngs op en
vroeg naar Pollv. Gretchen was alleen
thuis en wist niet goed wat ze beginnen
moest met dien meneer, die blijkbaar
uit zijn humeur was en beweerde, dat
Miss Young onmiddellijk in de 6tudio
moest komen. Een kwartier later kwam
een Miss Young zich aan de studio aan
melden en werd naar Douglas ge
bracht.
Ik heb wel een miss Young ge
vraagd, merkte hij op, maar niet de
ze
Maar ik weet wat ik doen moet
waagde Gretchen, laat me het eens
probeercn.
Melvyn Douglas keek naar het
zuivere gezichtje van het meisje, naar
haar heldere blauwe oogen en licht
bruine krullen en liet haar probeeren.
Polly Young speelt op het oogenblik
nog rollen in films als „The man from
Utah" en „The border patrolman" en
niemand heeft haar naam ooit gehoord,
terwijl Loretta, die het eens mocht pro
beeren thans „iemand" is
Vijftig rollen
IN de zesentwintig jaren van haar
leven heeft Loretta ongeveer vijftig
films gemaakt, van de meest üiteen-
loopende soorten. Maar vijftig films zijn
nog geen vijftig meesterwerken en om
eerlijk te zijn, de meeste rollen, die men
haar te spelen gaf. hebben haar geen
recht gedaan.
Omdat ze bizonder fotogénique is.
werd ze van de eene pose naar de an
dere gesleept. Ze speelde bedelaressen
en keizerinnen, zonder dat ze een plooi
van Ihaar gelaat behoefde te veranderen
of een gebaar moest maken, dat ze niet
in een andere rol ook had toe kunnen
passen. Alles wat ze te doen had was
haar breede melancholieke lippen wat
uiteen te laten gaan, met haar groote
glanzende oogen een lichtglans op te
vangen en een vleugje van een glimlach
te geven. Het was allemaal vrij een
tonig, maar en dat moet tot haar eer
gezegd worden ze deed het alles zoo
charmant en onopzettelijk, dat de eene
rol na de andere aan haar werd toever
trouwd.
Met wijlen Lon Chaney speelde ze in
„LaCh clown, lach" en met, Richard
Barthelmess „Scarlett seas" en verder
allerlei mondaine geschiedenissen: „The
girl in the glass cage", „Fast life", „Ca-
eless age", „Road to Paradise", „Big
bussiness girl" en tientallen andere
van dezelfde soort.
In „The careless age" speelde ze sa
men met haar zuster Sally maar verder
6chijnt de samenwerking met haar
bloedverwanten niet van veel be,teekenis
te zijn.
Tusschen de vele films, waarin ze
speelde, zijn er echter slechts enkele,
waarvan de naam ons nog iets zegt„Zoo
in Budapest", The house of Rotschild",
„Clive of India", „Sanghai", „Café Me-
tropole" en „Suez".
De groote kans?
OE groote kans van haar carrière
heeft Loretta nog niet gehad. Alle
variatie in haar rollen heeft niet
kunnen beletten, dat ze een „type" is ge
bleven. Thans echter werkt ze aan een
film, die haar wellicht „de" goede rol kan
geven. Het is de geschiedems van den uit
vinder van de telefoon: „Alexander Gra
ham Bell. In dit verhaal, dat onder den
weinigzeggenden titel „The modern
miracle" (het moderne wonder) is aange
kondigd speelt ze de rol van Bell's vrouw
Die vrouw is doof. Ze moet van de lippen
der menschen lezen, wat ze tegen haar zeg
gen. En één zin is er, die ze door de hecle
film gebruikt, rustig en met veel emotio
neel effect: „Mijn oor en zijn toe. Ik kan je
niet verstaan."
Juist het feit, dat ze doof is, kan wel
licht aan de melancholieke uitdrukking van
haar gelaat een diepere en tragische betce-
kenis geven en aan haar rol een grootere
waarde dan wèèr de verschijning van een
mooi meisje, dat over veel routine be
schikt.
Loretta zelf
DIE melancholieke gelaatsuitdruk
king is overigens geen pose, maar
een stukje van Loretta Youg zelf,
en dit is een fragment uit de „chro-
nique scandaleuse" van Cineapolis:
Loretta woont tamelijk eenzaam in Hol
lywood en blijft, weieens tot som-
miger verbazing ongehuwd. Ze is echter
reeds gehuwd geweest.. Op 22-jarigen
leeftijd trok ze, ondanks de protesten
van haar moeder, er plotseling tusschen
uit met den thans reeds vergeten ac
teur Grant Withers, met wien ze in Ari
zona trouwde. Het huwelijk was echter
zooals in filmland meer voorkomt
niet van langen duur en Withers zocht
spoedig weer een andere echtgenoote.
Hoewel Loretta in een scheiding toe
stemde, zijn zelfs de hardnekkigste ge
ruchten, die er sindsdien over. haar in
omloop gebracht zijn. verder afgestoo-
ten op de eenzaamheid, waarin ze zich
teruggetrokken heeft.
Dat is zoo een vaadie tragedies, waar
van het zonnige en nerveuse Hollywood
er vele kent.
P.
NAAR AMERIKA
De F.ngelsche actrice Edna Best en de
jonge Zweedsche Ingrid Bergmann zijn
naar Amerika gegaan om er rollen te
spelen in „Intermezzo", waarin ook Les
lie Howard een belangrijke rol zal ver
vullen.
Ingrid Hermann was tot voor kort aan
de UFA verbonden, waar ze enkele veel
belovende rollen speelde. De nieuwe
film. waarin ze thans zal spelen, is de
levensgeschiedenis, van een beroemden
viool virtuoos.
ADOLPHE MENJ9U
.Vlolphe Meniou zal. samen mpt Joan
Hennett ontreden in een klucht van Hal
Roach „The housekeepers daughter".
CHAPLIN'S FILM
Charlie Chaplin's nieuwe film „The
great dictator" zal spoedig „in de stu
dio's gaan," zoo als dat in vakkringen
heet.
En durft het aan om af te wijken
van zijn „typen"
DE standaardiseering van filmpro
ductie methoden in Hollywood
heeft in den loop der jaren in heel
veel gevallen geleid tot verstarring der
resultaten die, hoewel technisch goed
artistiek niets beteekenden. Voor een
belangrijk deêl was dit te wijten aan
het werk en de opvatting der casting
offices om het beschikbare spélersmatc-
riaal te registreeren in typen. Had een
filmproducent of een regisseur een
.jheavy" noodig, dan zocht men in de
registers onder de rubriek „schurken"
en wipte er het conterfeitsel uit van die
persoon, die men het meest geschikt
achtte.
Daarbij kwam, dat referenties de keu
ze beïnvloedden. Was een bepaald type
reeds in enkele belangrijke films opge
treden, dan had de persoon in kwestie
immers de voorkeur boven de gegadig
den, die niet op de noodige routine kon
den bogen. Pecuniaire omstandigheden,
die vanzelfsprekend nijpender waren bij
degenen, die van werk in, de studio's
verstoken bleven, waren eveneens oor
zaak, dat de kansen van hen, die niet
in staat waren hun garderobe op peil
te houden, veel geringer bleven. Het ge
volg was een gesehabloneerde rolbezet
ting, die vrijwel elke film kenmerkte.
Dat de studio's uit deze impasse be
ginnen te raken, is niet in het minst te
danken aan het initiatief van de film
sterren zélf, die. na jaren lang trouw te
zijn gebleven aan een bepaald type rol
len, waarin zij hun weg naar roem ge-
speeld hadden, het aandurfden hun ta-
enten tot veelztjdifter uitbeeldineen te
leenen.
Een der merk
waardige voorbeel
den hiervan is het
geval Ginger Rogers,
de R.K.O. ster, die,
betrekkelijk kortge
leden, als danseres
op het toppunt van
haar roem gekomen,
de dansschoentjes
uitschopte en mani
festaties van drama
tisch talent gaf in
„Stage Door", „Ha-GINGER ROGERS
ving Wonderful Ti
me" en „Vivacious Lady". Deze open
baringen voor Hollywood waren de di
recte aanleiding tot het schrijven en
produceeren van con film als „The
Story of Vernon and Irene Castle", een
hansfilm met een drainatischen inslag.
Voor Hollywood eigenlijk iets absurds.
C.arson Kanin's „Bachelor Mother" en
LaCava's „Fifth Avenue Girl" volgen
met Ginger Rogers in respectievelijk
een kluchtige- en een karakterrol.
Ook Irene Dunne behoort tot dege
nen, die erkenning verlangen voor hun
veelzijdigheid. Vermaard als Broadwav-
zangeres, zei ze een groote carrière bij
het tooneel vaarwel
om een speelrol in de
film „Cimarron", niet
meer dan een Wes
tern productie zij
het een van klasse
te vervullen. Dit op
treden getuigde niet
alleen van den drang
om zich te vernieu
wen, doch rechtvaar
digde, tevens Irene
Dunne's vertrouwen
te zullen slagen in
een nieuwe artistieke richting. Pat zij
•ten volle geslaagd is, bewijst de nieuw
ste film, waar zij in optreedt. „Love
Affair" met Charles Boyer.
Irene Dunne zal nu onder leiding
van een anderen regisseur, George Ste
vens, in „Parts Unknown" de hoofdrol
spelen.
Claudette Colbert, Bette Davis, Char
les Lauglvton, Greta Carbo, Carole Lom
bard. Kay Francis en vele anderen, zij
allen doen van zich spreken door de
nieuwe aspecten van hun talent in ko
mende producties. I.aughton door zijn
Quasimodo in ,.De Klokkenluider van
de Notre Dame". Garbo door haar op
treden onder Lubitsch. Carole Lombard
door haar omzwaai van het speelsche
naar het dramatische in „Memory of
Love", en Kav Francis door haar urt-
"esnroken antipathieke rol in dezelfde
film.
IRENE DUNNE
STAATSPRIJS VOOR MTTERA-
TUUR IN FINLAND
De groote staatsprijs voor litteratuur
in Finland werd voor 19.19 toegekend
aan Unto Karri voor zijn roman ..Elava
Pelto".
In het Nederlandsch zal dit boek be
gin 1940 bij A.W. Br una en Zoon's uit
gevers Mij. verschijnen onder den ti
tel „Het ijs breekt". De vertaling wordt
rechtstreeks uit het Finsch verzorgd
door Salvador Hertog.
FINANCIEEL OVERZICHT
Onzekerheid over de waarde van het onderpand.
Nadeelige gevolgen voor het Fransche staatscrediet.
Internationale politieke toestand een onbereken
bare factor bij de verdere afwikkeling. Flauwe
stemming op de Amsterdamsche beurs. Petro-
leumoorlog in de Ver. Staten.
DE invloed, welke de surséance van be
taling der firma Mendelssohn en Co.
op de fondsenmarkt heeft uitgeoefend,
is omgekeerd evenredig geweest aan de sen
satie, die het geval op zich zelf heeft ver
oorzaakt. Stond de beurs op den dag, toen
de sluiting der loketten bekend werd, nog
eenigszins huiverig tegenover de gevolgen,
die hieruit voor onze markt zouden kunnen
voortvloeien, al spoedig bleek het. dat het
zeer speciale gebied, waarop de firma zich
bewoog, de belangen der effectenmarkt
slechts zijdelings raakt. Alleen reeds het
feit, dat de ineenstorting der instelling, die
geen deposito-bank was, het groote publiek
geen verliezen berokkent, gaf hieraan een
geheel ander karakter dan een bank-déb&cle
gewoonlijk heeft.
De aanvankelijk nog bestaande onzeker
heid ten aanzien van den omvang, waarin an
dere N'ederlandsche bankinstellingen hierbii
betrokken waren, is sinds de publicatie van
de crediteuren-opgave verdwenen. De opgave
heeft in zooverre een gevoel van opluchting
gebracht, omdat het thans wel vaststaat, dat
de eventueel te lijden verliezen de draag
kracht der betrokken instellingen in geen
geval te boven zullen gaan. De vorderingen
blijken vrijwel geheel gedekt te zijn en al
is de waarde van dit onderpand nog niet
met zekerheid te bepalen, het nadeelige ver
schil zal in elk geval binnen beperkte gren
zen blijven.
Naar men weet, gaat het hierbij voorna
melijk om credieten, verstrekt tegen onder
pand van Fransche en in kleineren om
vang ook Belgische en Argentijnsche
schatkistwissels en/of -obligatiën. De hoogte
der te lijden verliezen zal afhangen van de
vraag, in hoeverre dit onderpand zijn waarde
zal blijken te hebben behouden. Voor de
„gedwongen bezitters" van dit schatkist
papier is het een geruststelling, dat hun
belangen in dezen zij aan zü gaan met die
van het Fransche staatscrediet. Het zou ze-
kaer ernstige schade aan het crediet van
den Franschen Staat toebrengen, indien het
schatkistpapier in groote posten tegelijk op
de markt geworpen en tot lagen prijs van de
hand zou worden gedaan, en men mag dan
ook aannemen, dat de Fransche autoriteiten
tot medewerking bereid zullen worden gevon
den, om iets dergelijks te voorkomen, b.v.
door het geven van disconto-faciliteiten bij
de Bank van Frankrijk. Op den eind-verval
dag (die voor een aanzienlijk deel van het
papier eerst over bes jaar ligt, zal "de Fran
sche schatkist haar verplichtingen moeten
honoreeren en dan zullen de transacties dus
automatisch worden afgewikkeld. Het na
deel voor de banken, die het papier bezitten,
is dan voornamelijk daarin gelegen, dat zij
nolens volens gedwongen worden, geduren
de een aantal jaren het wel en wee van de
Fransche staatsfinanciën mee te maken.
Juist uit de recente gebeurtenissen is wel
duidelijk gebleken dat het Fransche staats
crediet alles behalve first-class" is. Want
hoe men het ook bekijken moge, de eigenlijke
oorzaak van de moeilijkheden der firma Men
delssohn is daarin gelegen, dat bij de mo
gelijkheid tot plaatsing van Fransche lee
ningen, d.w.z. de „standing' van het Fran
sche staatscrediet, schromelijk overschat
had. Ook afgezien van de jongste politieke
ontwikkeling, die natuurlijk niet ten goede
is gekomen aan de bereidwilligheid tot het
opnemen van Fransche leeningen, was de
economische en financieele toestand van
Frankruk nog lang niet van dien aard, om
het verstrekken van leeningen tot een naar
verhouding lage rente te wettigen. Wij heb
ben hierop ten tüde van de uitgifte der
zes-jarige leening hier te lande reeds de
aandacht gevestigd. Het herstel van h.et
Fransche staatscrediet droeg een zeer gefor
ceerd karakter en voornamelijk met het oog
hierop moet men zich er wel over verbazen,
dat een instelling als de Nederlandsche Han
del Mij. in zoo'n grooten omvang bij de fi
nanciering der leeningstransacties betrokken
is geraakt. Ook al zullen zooals het er
vooralsnog naar uitziet, de verliezen be
perkt blijven, het échec van de transacties
heeft een slag toegebracht aan het vertrou
wen in het inzicht van leidende financieele
kringen hier te lande juist op het terrein,
waar deskundigheid het eerst van noode is.
Aan de reputatie van Amsterdam als finan
cieel centrum kan een en ander niet ten goe
de komen.
Wat den invloed der ineenstorting op het
Fransche staatscrediet betreft moet nog
worden opgemerkt, dat de weg, waarlangs
de Fransche regeering tijden achtereen haar
credietbehoeften heeft gedekt, hiermede
waarschijnlijk voor goed is afgesloten. Zü zal
thans moeten pogen, andere kanalen voor
zich te ontsluiten, zoowel voor consolidatie
of verlenging van het telken male vervallen
de schatkistpapier als voor het verkrügen
van nieuwe middelen ter financiering van
de sterk gestegen staatsuitgaven Vermoe
delijk zal zij daarbij wel grootcndecls op het
binnenland aangewezen z'un. Weliswaar is
door terugvloeiing van Frnnsch kapitaal,
voornamelijk uit Londen, de Fransche geld
en kapitaalmarkt aanzienlijk verruimd, en
wordt deze geldruimte door plaatsing van
..bewapeningsbons" aan de schatkist dienst
baar gemaakt, maar het is te vreezen, dat
ook in dit opzicht de Mcndelssohn-affaire
een terugslag zal veroorzaken. De weten
schap, dat in het buitenland aanzienlijke
bedragen „onverteerde" staatsfondsen aan
wezig zün, zal ook in Frankrijk velen tot
terughouding tegenover de cischen der schat
kist nopen. Wanneer men weet, dat alleen
al voor bewapeningsdoeleinden in den loop
van dit jaar nog Frs. 52 milliard noodig is,
dan begrüpt men. hoe slecht van pas de
Mendelssohn-déconfiture aan de Fransche
schatkist komt.
Voorloopig hebben Fransche staatsfondsen
en andere Fransch beleggingswaarden zich
in koers kunnen handhaven. Naar het heet.
worden in Frankrijk voorbereidingen getrof
fen tot het vormen van een syndicaat, dat
steun zou verleenen, voor het geval zwakkere
houders van Fransche staatsfondsen zich
genoodzaakt zouden zien, dit materiaal op
de markt te brengen.
OP de valuta-markt heeft het plotse
linge afbreken der lnopende engage,
mentcn van de firma Mendelssohn al.'
gevolg van de surséance een verandering van
beteekenis in het leven geroepen. Verschil
lende firma's, die zich tegenover Mendels
sohn verplicht hadden, dollars en/of ponden
op termü'n te leveren, hebben zich. nadat
door de surséance-aanvrage was komen vast
te staan, dat de vreemde valuta's niet afge
nomen zouden worden, gehaast, deze van
de hand te doen. Naar schatting gaat het
bü deze termü'n-affaires om een totaal be
drag tot een tegenwaarde van f 50 millioen
en het hieruit ontstane aanbod van dol
lars en ponden heeft tot een koersdaling
van deze valuta's, resp. tot een koersverbe-
tering van den gulden geleid, die wellicht
nog grootere afmetingen zou hebben aan
genomen. indien de Egalisatie-fondsen niet
hadden ingegrepen. Voor de banken, die tot
afwikkeling van hun engagementen, tot de
lagere, thans geldende koersen overgaan,
moeten hieruit wel koersverliezen ontstaan.
Theoretisch kunnen deze verliezen op de
firma Mendelssohn verhaald worden, doch
het is de vraag, of er voor deze en andere
concurrente vorderingen tegenwaarde van
beteekenis aanwezig zal zijn.
Een onberekenbare factor bij de verdere
afwikkeling van de zaak-Mendelssohn vormt
de internationale politieke toestand. Mocht
er een nieuwe politieke crisis intreden, dan
zal de mogelijkheid tot het realiseeren van
het onderpand natuurlijk veel geringer wor
den, om maar niet te spreken van het ri
sico, dat een groot bezit van Fransche
staatsfondsen in tü'd van oorlog voor de
banken zou meebrengen Het is ongetwij
feld voornamelijk aan dergelijke overwegin
gen toe te schrijven, dat de verscherping
van de politieke verhoudingen in de afge-
loopen week tot een sterke koersdaling ter
beurze heeft geleid.
Voor zoover uit de thans beschikbare ge
gevens bekend is, bestaat slechts een klein
percentage van het door Mendelssohn tegen
credieten verstrekte onderpand uit aandee-
len van Nederlandsche ondernemingen en
het is nauwelü'ks aan te nemen, dat reeds
thans tot verkoop hiervan is overgegaan.
Wel. is het mogelijk, dat sommige instellin
gen, die voor een groot bedrag b\i de Men
delssohn-affaire betrokken zün, zich, na
deze vorderingen ten deele „vastgevroren'*
zün, op andere wüze liquide willen maken,
hetgeen dan door verkoop van ander fond-
senbezit zou kunnen geschieden. Hieraan
zou dan het aanbod van aandeelen. dat van
bepaalde züden op de Amsterdamsche beurs
viel waar te nemen, voornamelijk zün toe
te schrijven.
Van dit aanbod hadden vooral aandeelen
Handelsver. .Amsterdam" te lijden, maar
ook in de meeste andere afdeelingen maak
te het in de eerste dagen der week geboek
te koersavans plaats voor verlies. Zeer
flauw waren aandeelen Nederlandsche Han
del Mij.
Aandeelen Koninklyke Petroleum werden,
behalve door de algemeen ongunstige ten
dens, ook nog beïnvloed door de sensatio-
neele berichten uit de Ver. Staten. Er is
daar een „petroleum-oorlog" in het groot
uitgebroken, tusschen de producenten van
ruwe olie en de raffinadery. culmineerend
in de algeheele stopzetting der petroleum-
productie in een aantal olie-produceerende
staten, gedurende een halve maand. Het was
reeds lang bekend, dat de positie van de
petroleumondernemingen allesbehalve gun
stig was. Als gevolg van de lage pryzen
voor ruwe olie zijn de winsten in de eerste
helft van dit jaar aanzienlyk gedaald. De
Consolidated Oil Company leed in deze pe
riode zelfs een verlies van netto 873.0000
tegen een netto-winst van 4 millioen in
denzelfden tijd van 1938. De President van
deze maatschappü schreef dit ongunstige re
sultaat voornamelijk toe aan het feit, dat
de markt door de overproductie in vele ge
bieden overstroomd wordt met te goedkoops
olie. in concurrentie met de petroleum van
producenten, die werkzaam zyn in gebieden,
waar een strenge controle op de productie
wordt toegepast.
De winstverhoudingen zün voor de petro
leumondernemingen nog ongunstiger gewor
den door een verdere verlaging van den aan
koopprijs van ruwe olie door de raffinade-
ryen. Deze laatste beweren, dat zü, wegens
de lage pry'zen. welke zü voor de door hen
geproduceerde benzine maken, zonder een
prysverlaging van het ruwe product hun be-
dryf niet gaande kunnen houden. Het is dus
een stryd tusschen producenten en raffina-
deurs, die des te ingewikkelder is, omdat
de groote petroleumconcerns zoowel petro-
leumvelden exploitceren als raffinaderijen
bezitten, waartegenover echter een groot
aantal op zich zelf minder belangrijke „out
siders" staan, die door Ihun lage aanbieding
gen de prysstructuur telkens weer onder-
mynen. Zoo ergens, dan is op de petroleum-
markt samenwerking dringend noodig, ten
einde zoowel voor de ruwe olie als voor de
geraffineerde producten betere pryzen te
bedingen, die een loonend bedryf mogelyk
zullen maken.
Hieronder volgt een overzicht van bet
koersverloop:
3X pet. Nederland 1911 98 1/2—98 3/4.
3 pet. Nederland '95/05 84 1/16, 93 3/4,
83 7/8.
3 pet. Nederland '36 97 13'16. 98 3/8. 97 7/8.
3 pet. Nederland '37 90 1/16. 90 1/2. 90.
3'4—3 pet. Nederland 94 5/8, 94 7/78, 94 1/2.
4 1 2 pet. Frankrijk '32 42 1/2, 41 1/8,
41 3/16.
Nederl. Handel Mij. 121, 107, 112 3/4.
104 1/2. 106 1/2.
Handelsver. Amsterdam 389. 400 1/2,
385 1/2, 388.
N-I.S.U. 211. 215 3/4., 213.
Amsterdam-Rubber 190. 195, 185, 185 3/4.
Deli Batavia Rubber 138 1/4, 144 3/4,
138 7/8.
Indische Rubber 124 1'2. 128, 122.
Serbadjadi 87, 89 3/4. 86.
Holland—Amerika Lijn 981/2, 96.
Ncd. Scheepvaart Unie 109 1/4, 108 3/4.
Deli Batavia Mo'. 128. 118. 120.
Kon. Petroleum 295 1/2, 301, 291 8/4,
292 3/4.
Aku 36 3'8, 37 3/4. 87 1/8.
Lever Bros. 129 1/8. 1301/4. 128, 128 7 8.
Philips' 196, 203 1/2. 196. 197 1'2.
'n Driehoekig bord (punt
naar boven) met roode*
rand is de waarschu»
4^ wing voor mogelijll
L, gevaar.
B i
Rond sijn verkeer»-
borden, die een verbod r/
of een gebod inhouden. '0 D