„Het Duitsche overwicht op Europa moet worden aanvaard" DE NED. UNIE EN DE NIEUWE ORDE Het A.R.-steunpunt tegenover de Nederlandsche Unie Ons volks karakter „Hechter samenwerking van het Neder landsche volk dient met kracht gesteund te worden" De koop en verkoop van textielgoederen VERGADERING IN DEN BOSCH Engelsche bommen op ons land DE DISTRIBUTIE VAN MAÏZENA, GRIESMEEL EN PUDDINGPOEDERS 2e BLAD PAG. 2 AMERSFOORTSCH DAGBLAD MAANDAG 12 AUGUSTUS :eA) AMSTERDAM. 11 Aug. Te Amster dam is Zaterdag in de Apollohal de vergadering gehouden, welke door het provinciale comité van A.R. kiesver- eenigingen in Noord-Holland, in overleg met de betrokken instanties der Chr. Hist. Unie is belegd en in welke verga dering als sprekers bet woord voerden dr. H. C o 1 ij n en prof. dr. J. R. S 1 o t e- maker de Bruine. Voor deze vergadering bestond een zóó groote belangstelling, dat de grootP zaal. die ruim 5000 personen kan bevat ten. bii lange na geen plaats bood om al len, die de vergadering wilden bijwonen plaats te bieden. Daarom is een drietal vergadering achter elkaar belegd, nl. des middags te halftwee en te vier uur en des avonds te halfacht. Tegen halftwee. het aanvangsuur der eerste vergadering, was de zaal dan ook tot de laatste plaats bezet. De voorzitter van bet comité van A R kiesvereenigingen in Noord-Holland prof. dr. V. H. Rutgers, sprak een ope nings woord. Vervolgens was het woord aan dr. H. Col i in. Spr. ving aan met d© herinnering aan den titel van ziin jongste gpschrift. Hii heeft de critiek vernomen, dat men niet op de grens van twee wprelden moest blijven staan, doch moedig de nieuwe wereld, die voor ons lag. moest binnen treden. Op zichzelf vereischt die critiek geen wederlegging, omdat spr bet er mee eens is Alleen is bet niet juist om het' nieuwe, dat nog grootendeels onbekend is. ongezien te aanvaarden en het oude als waardeloos weg te wprpen En toch ziin er velen, die dit laatste zonder eenige bedenking doen: met name geldt de critiek dan ons staatsbestel en het partijwezen. Wanneer spr. met die critiek ge deeltelijk instemt, dan#is dat geen novum. Twintig iaar lang heeft hii in woord en geschrift op de fouten van de moderne democratie gewe zen. Fouten, die tot gevolg hadden onzelfstandigheid van de Kabinet ten, afhankelijkheid van de politie ke partijen, verzwakking van het eigen recht der overheid. Ook de volksvertegenwoordiging zelf is in de vervulling van haar taak dik werf gehinderd cloor druk van bui ten de Kamer. Maar omdat men op foutert uit hét verleden, wijst, be hoeft men nóg niet alles, wat als nieuw wordt aangeprezen, met gre tigheid te aanvaarden. Een wijze uit de Grieksche oudheid heeft eens terecht opgemerkt, dat wan neer een nieuwe tijd hotst met een ver leden tijd. de groote kunst hierin be staat, dat men het goede in het nieuwe moet trachten te grijpen, zonder het goe de in he oudte te verliezen. Op een keerpunt der tijden Daarom is het nuttig, om op een keer punt der tijden een oogenblik op de grens te blijven staan en oogen en ooreu den kost te geven. Dit rustig waarnemen schijnt voor velen moeilijk. Van alle kanten klinkt het haastig geroep: „er moet wat gebeuren, er moet wat gedaan worden, en dab liefst in hetzelfde tem po, waarmde de Duitsche weermacht haar aanvallen verricht". Men is daar bij al spoedig tevreden en denkt iets ge daan te hebben, wanneer men ergens een kaartje heenstuurt met een adhae- sicbetuiging. Maar om iets te doen. is méér noodig: om iets te doen, is het heb ben van bestuursmacht vereischt en de vrijheid om die bestuursmacht uit te oefenen. Aan die voorwaarde is op het oogenblik echtPr niet te voldoen. Begrijpelijk is het. dat men zoekt naar een nauwere aansluiting, naar een hechter samenbinding van het Neder landsche volk. omdat men niet ten on rechte, daarin een soort waarborg zoekt voor het behoud van wat ons lief is. De Nederlandsche Unie In dit verband wilde spreker iets me- dedeelen over den gang van zaken met de Nederlandsche Unie en van deze ge legenheid gebruik maken, om zijn ad vies aan de kiesvereenigingen in het openbaar toe te lichten. Den eersten Juli van dit jaar is m Den Haag bijeengekomen een twaalftal personen, twee aan twee afkomstig uit de zes groote politieke partijep. Voor de anti-revolutionairen waren dat de heei Schouten en spreker zelf. Deze twaalf personen, overtuicd van de noodzake lijkheid van grooter eensgezindh id. be sloten er naar te streven dat de poli tieke partijen hun verschillen laten rusten en dat zij zich zouden vereeni gen op een kort program van actie, dat aller instemming zou moeten hebben Die algemeene instemming werd ge makkelijk verkregen en vijf dagen la ter (6 Juli) werd een tweede vergade ring gehouden, waarbij ook aanwezig waren drie heeren van de Nederland sche gemeenschap. Weer twee dagen later, den achtsten Juli. werd ook met deze heeren overeenstemming verkre gen over een gemeenschappelijk door de 15 heeren uit te vaardigen manifest Op 18 Juli was er dus een Nederland sche Unie. een gemeenschappelijk ge kozen naam. die geacht kon worden na verloop van tiid waarschiinliik 00 pro cent van het Nederlandsche volk te re- presenteeren. Om redenen, die niet ge legen zijn in verschil tusschen de vijf tien heeren, heeft de uitvaardiging van dit manifest geen voortgang kunnen hebben. Een tweede Ned. Unie? Een goede veertien dagen later duikt nu plotseling een nieuwe Nederland sche Unie op. geleid door dezelfde per sonen (althans twee personen van de drie), die aan de vorming der eerste Nederlandsche Unie hadden deelgcno men; dit optreden ging vergezeld van een geheel nieuw program, dat sterk afweek van het proeram. waarover overeenstemming verkregen was in de eerste Nederlandsche Unie. Dit nieuwe program wekte al dadelijk het vermoe den. dat het voor sommige volksgroe pen moeilijk zou zijn met deze tweede Unie. waarover zij trouwens niet ge- raadplepgd waren, mee te eaan. Vooral de toelichtingen, die van tijd tot tijd in interviews op het program gegeven werden, versterkten dien twijfel. En na den derden Augustus werd die twijfel zekerheid. Het blijkt niet het doel te zijn om te trachten de bestaande orga nisaties en stroomingen in ons volks leven in een bedding le brengen, ten einde één groote nationale beweging te verkriieen, maar feiteliik te komen tot de stichting van een nipuwe partij, met de daarbij gedachte algeheele oplossing van de andere op beginselen opgebouw de partijen. Ook is vrij duidelijk aange kondigd, dat bijv. onze jeugdbeweging, die bijna een eeuw oud is, zal moeten worden sameneesmolten met de andere onder eenhoofdige leiding. Toen spr. op 31 Juli in zijn advies aan de kiesvereenigingen den raad gaf, zich voorshands te onthouden, zal dit voorshands thans dienen te vervallen. Zóó, aldus vervolgde spr., zoo kan het niet, want zoo wordt het voor 1/3 van het Nederlandsche volk onmogelijk mee te doen. Het spoor bijster Dit doet spr. leed voor de zaak, die hem zeer ter harte ging. Het doet hem van goeden wille is, maar dat door on voldoende inzicht in de structuur van het Nederlandsche volk. het spoor bijs ter is geraakt. Op allerlei detailbezwa- ren tegen het program gaat spr. thans niet in. Want veel belangrijker blijft de vraag: A1 s het dan niet zoo kan, wat kan er dan wél geschieden? Spreker begint op den voorgrond te stellen, dat hij voor zich, nog al tijd bereid is tot samenwerking op zoo breed mogelijke basis. Die sa menwerking was verkregen in het program van de eerste Nederland sche Unie. Die samenwerking is nóg mogelijk, indien men zich niet ver liest in fantasieën, maar de nuch tere, klare werkelijkheid tot uit gangspunt neemt. Die nuchtere, klare werkelijkheid beteekent in ternationaal, dat men de gewijzigde toestanden op het continent van Europa als feit moet aanvaarden. Hoe de oorlog ook eindigt, naar den mensch gesproken kan men geen andere uitkomst zien dan dat het Duitsche overwicht op het vasteland van Europa moet worden aanvaard. Heroriënteering noodzakelijk Dat een nieuwe oriënteering op natio naal terrein noodzakelijk ls, behoeft wel geen betoog, maar even duidelijk is het, dat wij aan een hernieuwing van ons staatsbestel tijdens de bezetting niet kunnen bouwen en ook niet moeten willen bouwen, al zijn cr tal van be geerten, die wij in ons hart koesteren en al mogen wij de omtrekken van het toekomstbeeld voor ons zelf trachten in gereedheid te brengen. Heroriënteering is ook op sociaal en economisch gebied noodzakelijk, al was het alleen maar door de veranderde verhoudingen, die op het continent van Europa geboren zijn. Maar hierbij zal men er wel op hebben te rekenen, dat sommige sociale of economische hervormingen zoodanig afhankelijk zijn van de toestanden, zoo als die na den oorlog zullen zijn, dat hel dwaasheid is. er nu reeds bespiegelin gen over te houden. Schade voor de eens gezindheid Al zulk streven schaadt de eensge zindheid, die thans bovenal noodig is. Dit beteekent niet, dat men op sociaal- economisch gebied intusschen niets kan verrichten. Alles wat kan strekken tol versterking van hef gemeenschapsbesef, tot hechter samenbinding van liet Ne derlandsche volk met eerbiediging van de geestelijke verscheidenheid, ver dient met kracht te worden gesteund. Op zulk een basis zou hot mogelijk zijn, samenwerking te verkrijgen, waar van nu een derde deel van het Neder landsche volk om gewichtige redenen zich zal hebben fe onthouden. In dit op zicht is er ook in eigen kring nog hooi wat te doen, want ook daar werd wel wat heel erg naast elkaar heengeleefd. Contactcommissie A.R.-C.Ii. Het is dan ook verheugend te kunnen zeggen, dat Anti-revolutio nairen en Christelijk-Historischen begonnen zijn hun eigen organisa ties met elkander in aanraking te brengen, door een contact-commis sie in het leven te roepen, waarin die organisaties met elkaar hun pa rallel loopende belangen kunnen bespreken. Dr. Colijn besloot met de betuiging van zijn inzicht, dat de vormen waar onder een groote nationale beweging zich moet openbarpn, bijzaak zijn, mits de leidende gedachte van die vormge ving Nederlandsch is in den histori- schen zin, dat volksinvloed niet wordt buitengesloten. Ook de vraag, welke personen leiding moeten geven is bijzaak, mits deze lei ders inderdaad berekend zijn voor hun taak, zuiver Nederlandsch denken e.n voelen en een goede dosis historisch be sef bezitten, en tegelijk beseffen, dat de Nederlandsche bevolking is samenge steld uit 73 Roomsch-katholicken, 1in orthodox-Protestanten en 1/a op wie het humanisme beslag heeft gelegd. DR. H. COLIJN Voor aflevering van textiel dat vóór 29 Juli werd besteld, doch eerst nu geleverd wordt, is vergunning noodig 's-GRAVENHAGE, 10 Augustus. Ter verduidelijking van de desbe treffende medèdeeling in de avond bladen van 9 Aug. wordt bericht, dat de koop en verkoop van textiel producten in de periode van 12 Aug. tot 1 September weliswaar door de handelaars geschieden kan zonder dat zij in het bezit zijn van een al gemeene vergunning van het Rijks bureau voor de distributie van tex tielproducten door den handel, doch dat de aflevering aan het publiek uiteraard slechts kan geschieden tegen inlevering van het benoodigde aantal punten van de textielkaart. Vergunning noodig Naar aanleiding van de vele vragen, hoe gehandeld moet worden ten aan zien \an textielgoederen, die reeds vóór 29 Juli gekocht, maar nog niet afgele verd zijn, deelt de secretaris-generaal wnd. hoofd van det dept van Handel, Nijverheid en Scheepvaart mede, dat in afwijking van alle ter zake reeds gepu bliceerde mededeelingen, de aflevering van reeds vóór 29 Juli gekochte „groote stukk#i" slechts is toegestaan, indien hiertoe vergunning is verkregen van den plaatselijken distributiedienst. Aan vragers dienen hierbij, hetzij door over legging van een desbetreffende schrif telijke verklaring van den leverancier, hetzij anderszins aan te toonen, dat zij het betrokken kleedingstuk inderdaad vóór 29 Juli hebben gekocht en dar dit nog niet aan hen is afgeleverd. Uiter aard blijft de waarde, welke aan een verklaring van den leverancier kan wor den gehecht, ter beoordeeling van den distributiedienst De vergunning moet schriftelijk wor den aangevraagd bij den distributie dienst van de gemeente, waar men in het bevolkingsregister is ingeschreven, en is slechts geldig gedurende een maand nad dagteekening. Een ontvangstbewijs moet worden afgegeven Bij aflevering van de goederen moet de kooper een ontvangstbewijs aan den winkelier afgegeven, waar op vermeld staan: a. het nummer van de speciale ver gunning; b. naam, voorletters en volledig adres van den kooper; c. het nummer van de distributie- stamkaart; d. de gekochte goederen; e. het aantal punten, waarop de ge kochte goederen worden gewaar deerd. Bij afgifte \an een speciale vergunning tot aflevering dezer „groote stukken" worden cloor den distributiedienst 30 punten van de textielkaart verwijderd, indien de puntenvvaardeering van het gekochte .groote stuk", tezamen met die van de reeds op het aanvraagformulier voor de textielkaart opgegeven „groote stukken", meer clan 30 punten bedraagt. Indien echter bii de uitreiking der per soonlijke textielkaart deze 30 punten reeds van de kaart waren verwijderd, omdat aanvragers zich andere „groote stukken" hadden aangeschaft, worden bij rle uitreiking van de speciale ver gunning, geen verdere punten van de kaart geknipt. Prof Slotemaker de Bruine Met alle twee aspecten zal rekening moeten worden gehouden, wil men op vruchtbare resultaten kunnen rekenen. Wat tot nu toe door spr. gezegd is was bedoeld voor het Nederlandsche volk in zijn geheel, voor zoover dit al thans naar hem luisteren wil. Daarna richtte spr. zich tot zijn en gere geestverwanten met de vermaning ook in eigen kring reformatie niet uit bel oog te verliezen. Nadat dr. Colijn zijn rede had geëin digd, werd gezongen Ps. 68 1 en 17. Vervolgens sprak prof. dr. J. R. Slo temaker de Bruine over het Ne derlandsche volkskarakter. Wij zijn samen aldus spr. om ons bewust te worden van ons volks karakter en van onze eigen plaats in liet volksgeheel. Een volk draagt een stempel. Het is niet maar een verzame ling van personen, wonend oj) eenzelfde stuk grond; liet volksleven is niet maar de som van maatregelen op administra tief, economisch en ander gebied. Een volk is een grpotsche innerlijke eenheid met eigen ziel en eigen stempel. Ilot is geen toeval, dat meer dan vroeger de menscliheid zich daarvan bewust wordt. Alom, waar Duitschers wonen, breekt de eene Duitsche ziel naar buiten. Zoo willen wij een klaar naar buiten treden van de Nederland sche ziel. Wie de ziel doorschouwt, ontwaart er elementen, die niet gelijksoortig zijn. Hierbij denkt spr. niet aan verschil van inzicht inzake financieele, organisato rische, economische vragen, verschillen, die er zijn, doch die niet al te tragisch behoeven genomen te worden. Hij denkt aan wat hoogcr reikt en dieper ligt, aan de onstoffelijke wereld, waarin onze wortels liggen en zonder welke wij veroordeeld zijn om in de materie op ie gaan en onder te gaan. Als daarover Nederlanders spreken, zeggen zij niet allen hetzelfde, zij zijn niet gelijk reli gieus, noch gelijk als het den invloed geldt van dit religieuze op heel het openbare levensgebied. Dit is een feit; de'kernvraag is nu, hoe dit feit gehanteerd wordt. Men kan het aldusTianteercn: dat de eenheid van het nationale, het „volk- schc" hoven al is, zoodat de elementen, die verscheidenheid brengen, oji den achtergrond moeten treden, al zijn zij op zichzelf nog zoo waardevol. De diep ste geestelijke overtuigingen hebben dan slechts recht van bestaan, indien zij zich in de volksverbondenheid laten invoegen en daaraan ondergeschikt willen zijn. Men kan het bedoelde feit echter ook aldus hanteeren, dat men do diepste be ginselen niet op den achtergrond kan laten dringen, omdat een aldus gekoch te eenheid te duur gekocht zou zijn. Vraag niet zoo klinkt het dan dat wij bij onzen hartstochtelijken dienst aan ons cene volk het geestelijke he neden het nationale schatten; dit kun nen wij niet. Wij hier in de Apollo-hal aldus spr zeggen onvoorwaardelijk het hveede. Neem ons, zoo vragen wij, ten bate van ons volk, zooals wij zijn; vraag ons niet het. heiligste, dat wij bezitten, buiten het openbare leven te plaatsen, vraag dat niet, juist ter wille van ons volk. Vooreerst zoudt gij door anders te doen onszelf verzwakken en daarmede dus, het volksgeheel. Met verzwakte stukken kan men niet een krachtig geheel bou wen. Wat wij zijn. ziin wij door Chris tus, niet enkel voor de binnenkamer, doch ook voor het openbare leven, maak niet van ons halve mcnschen of minder dan dat. Bovendien zal het nationale, het „volk- srhe", een geestelijken inhoud moeten hebben, anders blijkt het hol. De kern van de kwestie Nu 7ijri wij bij de kern van de kwes tie. De Rijkscommissaris heeft op 29- Mei verklaard, ons onze vrijheid niet te wil len ontnemen en niet ons volkskarakter te willen vernietigen. Best. Maar. hij zei- de nog iets: ter bepaling van ons volks karakter noemde hij onzen vrijheidsoor log tegi'n den geloofsdwang Dat sloeg den spijker precies op den kop. Zonder 156S zou ons volkskarakter anders ge vu ld zijn; 156S stempelde ons. De gees telijke vrijheid zit ons in het bloed. 1568 is echter niet 1789. De Fransche revolu tie bracht een verdraagzaamheid, ver kregen door de onderschatting van de geestelijke goederen en deze was cr dan ook naar Willem de Zwijger vocht voor de geesteljike vrijheid om de hooge waarde der geestelijke goederen. Terwijl 1789 leidde tot secularisatie van het openbare leven, bewaart 1568 ons liet geestelijk goed. Dit is specifiek Neder landseh karakter; de Rijkscommissaris wil het ons bewaard zien. Laten Neder landers niet pogen bet ons te ontnemen. Er is helaas reden, dit met groeten ernst te zeggen; niet van Duitschers, doch van Nederlanders, particulieren en ambtenaren, ontwaren wij pogingen, die. als zc doorgezet werden, op zeer groot verzet zouden moeten stuiten in de krin gen. die bier vergaderd ziin. doch waar lijk niet alleen bij rechtzinnige protes tanten. doch evenzeer bij Roomsch-ka tholicken en vrijzinnigen. Men moet nog een stap verder gaan in het bepalen van het Nederlandsche volk Niemand verstaat de Duitsche ziel hui len Luther om; niemand verstaat de Ne derlandsche buiten Calvin om. Hiermc de wordt natuurlijk niet speciaal ge- 's-HERTOGENBOSCH, 11 Aug. In het Concertgebouw te 's-IIertogenbosch had Zaterdagmiddag een openbare ver gadering plaats van de Nederlandsche Unie, waarin gesproken is door mr. J. Linthorst Homan en prof. dr. J. E. de Quay. Het gebouw was geheel gevuld Bij de opening van de vergadering werd een couplet gezongen van het Wilhelmus. Hierop verzocht de heer Kommer Klein het lied te zingen: „Mijn Nederland", waaraan staande gevolg werd gegeven. Vervolgens nam mr. Linthorst Ho- man het woord. Deze wees er allereerst op, hoe nagenoeg geheel ons volk graag zijn taak wil zien en wil aanpakken, doch dat blijkbaar ook nu het onderlin ge wantrouwen remmend werkt. Er is een groote groep jongeren in het ge- heele land, die reeds inzag, dat de nood der werkloosheid niet een losstaande fout in ons werksysteem was, doch voortkwam uit het gebrek aan werke lijk gemeenschapsbesef en daadwerke lijke naastenliefde, een wonde, van bui ten aangebracht en van binnen uit ver ergerd. De oude schijnwerper van het onder linge wantrouwen is thans op het pro gramma en het werk der Nederland sche Unie gericht, ofschoon ieder kan gevoelen, dat de vaderlandsche taak thans duidelijk is. In het land moet snel en zonder aar zelen verbeterd worden, wat verbeterd kan worden, in een nieuw tempo met pen nieuwe gezindheid en een werke lijke offervaardigheid, jegens den be zetter en jegens het buitenland moet men doen blijken, dat het Nederland- sche volk zich reeds nu aangordt voor pittigen arbeid in de nieuwe Europee- sche verhoudingen, waarir. het, één met Nederland overzee, zakelijk cr. cul tureel veel zal kunnen verrichten ge lijk ook in vroeger eeuwen. Kommer Klein declameerde na deze rede een gedicht van Anton van Duin kerken „Nieuw Nederlandsch lied". Toespraak van Prof. de Quay Vervolgens nam prof. De Quay het woord. In de eerste plaats wenscht de Nederlandsche Unie, aldus spr. voor ons volk te behouden het Christelijk ka rakter, vrijheid van kerk en godsdienst. Er zal nieuwbouw noodig zijn, doch de genoemde fundamenteele waarden zul len wij tot het laatste verdedigen. De hoofdzaak is, dat het besef duide lijk is geworden, dat een nieuwe we reldorde op komst is. Men moet een blinde zijn, wanneer men meent, dat de oude verhoudingen en dingen zullen terugkeeren. Er zal vernieuwing moe ten komen. Men zal zich daarachter moeten scharen, indien men het in eigen hand wil houden en het Neder landsche karakter ervan wil bewaren. Thans geldt het vooral de mentaliteit, die aanvoelt, dat het. algemeen belang gaat boven dat van den enkeling. Spr. was zich ervan bewust, dat bijv. het werkloosheidsvraagstuk groote moeilijkheden zal opwerpen, maar hier is het eveneens de geest, bereid tot of fers, die beslissend zal zijn. De Unie zal in vertrouwen met de autoriteiten moeten trachten inderdaad de noodige veranderingen en vernieu wing tot stand te brengen. Het drie manschap zal hiertoe al het mogelijke doen. Een burger in Noord-Bra bant gedood 's-GRAVENHAGE, 11 Augustus. In den nacht van Vrijdag op Zater dag hebben wederom Engelsche vliegtuigen getracht het Nederland sche luchtgebied binnen te vliegen, hetgeen door het Duitsche luchtaf weergeschut grootendeels is verhin derd. Een vliegtuig, dat nabij Wal cheren de Schelde trachtte te nade ren, is door het luchtafweergeschut verdreven. Een brandbom viel daar bij in het water. Een burger, die zoo onverstandig was geen dekking te zoeken, werd door scherven van het afweergeschut licht gewond. Nabij Alphen in Noord-Brabant nabij de Belgische grens, zijn twee zware bommen in een bosch gevallen, waarbij een burger is gedood en eenige schade aan burgerlijk eigendom werd aange richt. In de omgeving van Aalsmeer viel een twaalftal hommen, waarbij een huis zwaar en een licht werd beschadigd, en talrijke broeikassen werden vernield. In de omgeving van Venlo is een aantal huizen licht beschadigd. EEN NIEUWE SOCIALE ACTIE? Naar het Vaderland verneemt, kan binnenkort van socialistische zijde een nieuwe sociale actie tegemoet gezien worden, welke er op gericht zal zijn de cultureele waarden van he stociaïisme te bewaren en ook in de huidige omstan digheden de sociale positie der arbeiders te bevestigen en te versterken. doeld op werkelijke of dogmatische grootheden; het stempel van het gan- sche volksleven is in geding. Wij in Ne derland vragen, dat hetgeen God ons ge schonken heeft, dóórdringe niet alleen in de kerk, doch ook in de opvoeding, de school, de jeugdbeweging, den barmhar- tigheidsdienst. Onze christelijke institu ten willen wij met man en macht bewa ren; wie daarvan afdoet, verarmt het Nederlandsche nationale karakter. De roep om een steunpunt Alen zal nu vragen, of deze opvatting niet leiden moet tot de vorming van een aantal onderscheiden en elkaar bestrij dende kringen, waardoor het nationale zeer ver te zoeken zal ziin. Het antwoord luidt, dat het tegendeel het geval is. In 1568 bestond een sterk-gefundcerde groep die tot concentratiepunt werd voor de velen. Het is waarschijnlijk, dat dit ver schijnsel zich herhalen zal. Want dage- lijksch beter wordt beseft, dat „natio naal" zonder vulling leeg is. Na den iongsten storm wankelen personen, groe nen. ja heele partijen. Wie thans zal blij\en staan, behoeft een houvast voor zijn handen boven en voor zijn voeten beneden. Wie dit missen, worden duize lig; er is een roep om een steunpunt. Het is nationaal, dien roep te verhooren; het is on-nalionaal. langs het eigenlijke steunpunt heen te werken. Neem de vrij heid. Gij zult haar niet kunnen handha ven, doch juist vervallen, eerst tot een chaos en dan tot een mist, tenzij ge in Gods openbaring de lijnen voor de vrij heid vindt. Dat zien thans telkens meer deren; ongeacht welk geesteskind ze zijn en welke confessie ze belijden. Neem de sociale bemoeienis. Zij is brandend noo dig; denk slechts aan het spook der werkloosheid. Gerechtigheid en erbar men moeten ons voortjagen. Zij wellen nergens zoo krachtig als in Christus, die barmhartige Samaritaan en heilige rich ter tegelijk is. Het christelijke is niet het sectarische. doch het nationale bij uit nemendheid. Spreker eindigt met een roep om eenheid van allen, die bouwen on hetzelfde fundament: met de waar schuwing dat men in dezen kring alle ph'arizeisme moet bestrijden, met den drang, dat dit geestelijk bezit de zware verantwoordelijkheid doe beseffen jegens heel ons volk. Want Christelijk is natio- naai. Wat men op bon 105 krijgen kan 's-GRAVENHAGE, 10 Aug. De se cretarisgeneraal-, wnd. hoofd van het dept. van Landbouw en Visscherij maakt bekend, dat met betrekking tot den met 105 genummerden bon van het algemeen distrubutieboekje. welke gedtirende het tijdvak van 22 Juli tot en met 8 Sept. a.s. recht geeft op het koopen van maizena, griesmeel of puddingpoeders, het volgen de is bepaald: Aangezien in den handel thans nog een groot aantal pakjes mai zena met een inhoud van 225 gram voorrradig is. kan goedgekeurd wor den. dat tot een nader te bepalen dag deze pakjes worden gekocht te gen afgifte van twee der bovenge noemde met 105 genummerde bon nen. Het betreft hier een bepaalde fabrieksverpakking. In verband hier mede is bepaald, dat slechts pakjes maizena .van 225 gram, welke reeds vóór 22 Juli 1910 waren vervaardigd, tegen afgifte van twee bonnen 105 gekocht kunnen worden. Met betrekking tot puddingpoe ders is verder bepaald, dat de met 105 genummerde bon recht geeft op het koo pen van twee pakjes puddingpoeder, waarvan elk ten hoogste 50 gr. zetmeel bevat, dan wel drie pakjes puddingpoe der, waarvan elk ten hoogste 33 gram zetmeel bevat. Van de samenstelling der puddingpoe ders zal dus afhangen, of tegen afgifte van één bon twee of drie pakjes ver kocht mogen worden. Het is echter, on geacht de samenstelling van de pud dingpoeder. verboden meer dan drie pak jes per bon te verkoopen. Voorts zal op den met 105 genum merden bon inplaats van pudding poeder ook puddingsauspoe- d e r gekocht kunnen worden, en wel tot een hoeveelheid welke ten hoogste 100 gram zetmeel bevat. Het is echter, ongeacht de samenstelling, verboden meer dan 6 pakjes pud- dingsauspoeder tegen inlevering van één bon te koopen. In verband met het bovenstaande wordt er de aandacht op gevestigd, dat onder distributieregeling vallen alle soorten puddingpoeder en puddingsaus- poeder, dieS geheel of ten deele zijn ver vaardigd van producten, bereid uit gra nen, rijst of tapioca. AFLEVERING VAN MELK PRODUCTEN 's-GRAVENHAGE, 10 Aug. De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van Landbouw en Visscherij, brengt ter kennis, dat met ingang van 10 Augustus tijde lijk de aflevering van geconden seerde melk, melkpoeder, blokmelk en gesteriliseerde, melk in blik ver boden is. Dit verbod geldt niet voor afleve ringen van magere melkpoeder en voor leveringen aan de Nederlandsche Zui* vc-lcentrale, afdeeling zuivel. Evenmin geldt dit verbod ten aanzien van nor male afleveringen door producenten of handelaren, niet zijnde detaillisten, aan de industrie, welke melkproducten pleegt te verwerken. Deze afleveringen mogen slechts ge schieden, indien hiervoor door genoem de Centrale toestemming is verleend. Onder normale leveringen worden in het algemeen verstaan die leveringen, welke overeenkomen met de afleverin gen in 1939. Aan de winkeliers is het voorts toegestaan hun voorraad geconden seerde melk of melkpoeder aan den consument te verkoopen: aanvul ling van hun voorraad zal tenge volge van dit verbod tijdelijk niet mogelijk zijn.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1940 | | pagina 6