Kachel
PIET KÖHLER
op zijn praatstoe
FILMS voor deze week:
3 roobe ster
EEN BOEK
STADSNIEUWS
Circus Mikkenie
Strassburger
H. Ittmann
Prachtige Friesche
hengsten
Rotterdamsche
beelden
Van de Politie
Diefstal van f 25.-
Abim geopend
MELKPRIJS
VERHOOGD
Van danser tot
boemel-baron
Hooge prijzen voor
de kaas
Marktkooplieden in
overtreding
AANBESTEDING TE
SOEST
2e BLAD PAG. 1
AMERSFOORTSCH DAGBLAD
ZATERDAG 19 OCTOBER 1940
V.
t-vE verduistering blijkt geen be-
*-J letsel te zijn voor bezoek aan
het circus Mikkenie-Strassburger, dat
zijn tenten thans voor de eerste maal
op Amersfoortsch grondgebied heeft
mogen opslaan. Gisteravond was de
groote tent vrijwel geheel bezet. Het
circus is gemakkelijk bereikbaar, de
Nijverheidstraat is zoo breed, dat
opstopping door het publiek niet
voorkomt, het personeel is afgericht
om het toestroomende en afstroo-
mende publiek rustig in de juiste
bedding te leiden, zoodat ook na
afloop de groote menigte vlot en
spoedig de tent kan verlaten, om in
de avonddonkere stad den weg huis
waarts te vinden. Ruim tien uur is
de voorstelling reeds geëindigd, ze
begint om halfacht en de pauze
wordt ingekrompen, zoodat genoeg
tijd overblijft een omvangrijk circus
programma af te werken.
Het gaat weer even vlot als immer en
Strassburger weet ook onder deze moei
lijke omstandigheden den ouden roem
van een eerste klas circus te zijn geheel
te handhaven. De paarden vormen het
hoogtepunt van het programma. Dircc
teur Hans Strassburger brengt o.m, zijn
zes prachtige tijgerpaarden, een gerou
tineerd circusnummer vol perfectie. Het
voetbalpaard verwekt groote hilariteit
Het groote succes van den avond zijn
weer de Friesche hengsten, thans tot
zes uitgebreid. De levendige, stoere en
toch elegante gitzwarte paarden met het
artistieke harnachement leveren een
uniek gezicht in de manége, ze volgen
getrouw de aanwijzingen van hun dres
seur en vormen zoo een nummer, dat
enthousiast ontvangen wordt. Ter afwis
seling rijdt mej. Regina Strassburger
hooge school op Kobold en de directeur
Spaansche school op Favorit en Othello.
Voor de eerste maal is het gelukt een
Friesche hengst als schoolpaard af te
richten.
Verder vertoonen de Walles Wilke ge
slaagde acrobatiek op het galoppeerende
paard. Frank Jackson werkt elegant, met
zijn lassos en vaardig met zijn messen
en zweep. De drie Lederer zijn knappe
jongleurs, die een opvallend effect" ma
ken met hun lichtgevende ballen. Een
Iheel goed nummer. Ook d<e wielrijder
Sayton, die het bestaat per rijwiel een
hooge trap te beklimmen, bespringen is
juister. De Barbaras geven zwaar spier-
werk zeer beheerscht. de Towers met
hun springplank werken verbluffend
correct onder veel;grapjes. Eerste klasse
werk. Cubanos wekt opzien en angst,
wat dit laatste betreft onnoodig. Zijn
groote stunt aan het einde is misleidend
en kunnen we niet geheel waardeeren
omdat het te ver gaat. jegens het publiek.
Recha toovert menschen te voorschijn,
waar men ze niet waant, zichzelf incluis
Rhum en Fernando brengen amusante
clownerie, de eerste vooral is een ver
dienstelijke clown. Frans Slager heeft de
circuskapel in korten tijd uitstekend op
peil weten te brengen.
Zoo valt er weer veel te prijzen en het
publiek zal wel waardeeren, dat dit cir
cus van uitstekende kwaliteit ons ook
thans bezoekt. Vanavond en morgenmid
dag en avond wordt er nog gespeeld. Het
circus breekt pas Maandag de tent af,
zoodat ook de Zondagavondvoorstelling
geheel normaal verloopt.
Werk over het oude Rotterdam
in Veenendaal's kun<-*
handel
Tegen een Spakenburgsche, die met
ondermaatsche paling ventte, is proces-
verbial opgemaakt. Zeven Kg. paling
werd in beslag genomen.
De chauffeur van een truck met opleg
ger, die gisteravond laat zonder eenige
verlichting reed, werd geverbaliseerd.
De politie heeft een drietal 10-jarige
knapen, dat de baldadigheid beoefende
door het ingooien van een ruit in een
fabriek ernstig onder handen genomen.
De ouders zullen de schade moeten be
talen.
Vanwege de Ned. Spoorwegen werd
aangifte gedaan, dit een doce met
vleeechwaren op haar terrein ontvreemd
is.
Als gebruikelijk werden eenige wiel
rijders, die zonder voldoende afge
schermd licht fietsten, geverbaliseerd.
Aangifte werd gedaan van twee rijwiel
diefstallen.
Door de politie is een zekere B. in
Dewaring gesteld. Deze man, die
geen vast domicilie heeft, wordt er
van verdacht een bankbiljet van f 25
gestolen te hebben.
In zijn gezelschap wis tevens een
hond, waarvan de herkomst duister
is.
Blijkens een desbetreffende adver
tentie in ons blad van gisteren, is van
daag aan den Soesterweg 25. hoek Pieter
Pijperstraat, een Ahim-zaak geopend.
Het publiek kan er inknopen doen op
het gebied van kippen, eieren en kaas.
Eugène van Rensburg stelt ten toon
ÏN ,,'t Consthuys St. Joris" zooals de
1 kunsthandel-Veenendaal op den Hof
voortaan zal heet en) wordt thans een
zestigtal etsen en litho's van Eugène van
Rensburg tentoongesteldAl deze wer
ken hebben betrekking op het oude Rot
terdam. op die schilderachtige oude bin
nenstad met verarmde koopmanspaleizen,
nauwe en kromgebogen straten en buur
ten van het groote stadsproletariaat-
Eugène van Rensburg heeft als etser
zeker verdienste, maar als kunstenaar
is hij waarschijnlijk niet een der groot-
sten. Hij heeft echter in zijn leven een
bewonderenswaardigs hoeveelheid
beid verzet. Er zijn niet veel plekjes van
het oude Rotterdam, die hij op de ets
plaat niet heeft vastgelegd, en nu die
oude stad er plotseling niet meer is.
waardperen wii in van Rensburg den
man, die Rotterdam's archivaris-in-beeld
genoemd mag worden.
Voor den kenner van d,eze stad beeft
deze tentoonstelling uiteraard groote
waarde. Men ziet nog eens het Sleepers-
vest met zijn gammele geveltjes en de
Delftsche vaart, vroeger berucht, maar
de laatste jaren een rustig ingeslapen
buurtje.
Hij etste ook de Maashaven met rap
en woelig verkeer van zee- en rivier
schepen; en het Steiger, donker en aan
den zelfkant van de wereldstad, op welke
ets men nog de eertijds beruchte Stei-
gerbar terugvindt.
Bijkans al het tentoongestelde
werk dateert van vóór 1915. In ze
keren zin is dat jammer, want het
oude Rotterdam in zijn allerlaatste
levensjaren ziet men nu dus niet te
rug. Aan den anderen kant echter
duiken er nu weer beelden op, wel
ke den Rotterdammer, die de vier
kruisjes er nog niet op had zitten,
vrijwel vreemd zijn. De oucten CooL
singel ziet men bijvoorbeeld, toen
J K zou zoo graag in wou
1 zoo graag
Ik zou vandaag nog willen,
Dat jij des avonds in m'n huis
De kilte wat kwam stillen
Je staat eren je bént er voor
En tóch heb ik den moed niet
Je bent zoo zwart ...ie bent zoo
koud
Ofschoon een mensch graag gloed
zie'
Je neemt je oude plaatsje in.
Precies hetzelfde plekje
En vul ik je... en por ik Ie-..
Ik weet het wel: dan trék je...!
Je hebt nog rustwe hebben toch
Elkaar niets te vertellen:
J ii blijf des avonds kil en koud
I k zit te kippenvellen
Hoe graag ik ook in deze maand
filet stoken was begonnen.
Tóch wacht ik nog niet om het
geld
Haar om de brandstof-bonnen
Ik zie ook wel den zonnekant
En zeg hier in vertrouwen:
Ik hoef niet met den kolenkit
Voorloopig nog te sjouwen
Geen kolendamp-vergiftiging
Bedreigt des nachts m'n leven.
Terwiil de meubeltjes in huis
Een dunner stoflaag geven
Een mensch moet net zoo goed het één
Alsook het ander zeggen.
Ik leg in'usschen nog niet aan
Om 't zuinig aan te leggen
PHILIA
(Nadruk verboden)
het nog werkelijk een singel was
en geen boulevard vol neonlichten',
restaurants en groot-stedelijke
bouwwerken.
Voorts rijst de Kolk nog eens op, met
over het water hangende huizen, de
breedgespannen spoorwegviaduct en
uitzicht op de St. Laurens, die gelukkig
gespaard zal blijven.
Gespaard bleef ook de oude molen op
het Oostplein. Men ziet hem op den ach
tergrond omhoogrijzen op een aardige
ets, die van Rensburg maakte van de
markt op den Goudschesingel.
Het oude Rotterdam leek in zijn bin
nenstad veel op andere oude havenste
den. De huizen waren er als groote en
kleine steenen schepen, in rust van
eeuwen voor anker liggend. Men zal dat
beeld in de werkelijkheid niet meer
zien. Maar dank zij clen arbeid van een
van Rensburg, die er omstreeks 380
beelden van heeft vastgelegd, kan men
de bekoring van die verdwenen stad
nog eens ondergaan.
De melkprijs zal met ingang van
Maandag a.s. met 2 cent per liter
verhoogd worden.
2ELD2AAM ZACHT EN UCHT
IN Ül PUP!
50 veelbewogen jaren
op de planken
ZpEN redacteur van het Groninger Dag
blad had een vraaggesprek met Piet
Kohier, die Dinsdag. Woensdag en Don
derdag in het Grand Théatre een voor
stelling zal geven van ..De Boemelbaron"-
Aan dit interview ontleenen wii het vol
gende:
In 1890 begon Piet Kohier zijn ar-
tistenloopbaan in Groningen, als amateur
bij de rederijkerskamer Gruno
Het kan ook zün. dat die naam „Gruno"
niet heelemaal klopt en dat hij een beetje
anders luidde. Piet Kohier vroeg het den
verslaggever.
Maar wat weet een interviewer nog
over een rederijkerskamer in het jaar
1890? Hij weet alleen, dat Piet Köhler nu.
na 50 jaren, nog even levenslustig op de
planken rondspringt ais toen. En het is
niet in de laatste plaats die levenslust, die
de belangstelling wekt voor het wel en
wee uit Piet's lange en vaak moeilijke
loopbaan.
Het was in den strengen winter van
1890, dat Köhler op achttienjarigen leef
tijd na reeds als amateur te zijn op
gevallen door een zekeren heer Maag
denburg werd geëngageerd om mee te
gaan in de provincie, naar Baflo. Met
zijn eerste optreden voor geld verdiende
hij 2.50 per dag vrij geld", iets enorms
in dien tijd.
Het moge vreemd klinken, maar dit
eerste optreden als professional was
niet in een humoristische of operette-
rol, neen, als specialiteit trad hij toen
op in eendansnummer.
Na een paar jaar volgde het eerste
optreden in Holland. In 1899 speelde hij
ter Halls revue: „Het einde der
eeuw".
En men mag zeggen, dat dit het be
rin van een gegarandeerd succe6 betee-
iende. Kort daarna ging Piet Köhler op
tournée met een Duitschen collega.
r
Scène uit de Emtt Jannings-film „De Dorpsrechter"
Grand Thédtre)
Qrand-Théatre
„De dorpsrechter"
HET is met dezen dorpsrechter een
eigenaardig geval. Op een kouden
winterochtend wordt hij kreunend wak
ker, met een bebloed hoofd en stijve le
dematen en vooral met veel zelfbeklag.
Is het nu werkelijk waar, dat de jon
ge boerenzoon Ruprecht Tümpel hem
met de deurklink afgestraft heeft, toen
hij, ouwe zondaar, zich in den nacht in
Eve Rull's kamer gedrongen had?
Dorpsrechter Adam is nog niet heele
maal tot bezinning gekomen, als hij ver
neemt, dat juist vandaag de strenge
rechter Walter, uit Utrecht, ter controle
zal arriveeren.
Hij begint 6nel orde te maken in zijn
archief, waar naast de dossiers vele
worsten en zijden spek dooreeen liggen.
Hii is juist klaar als de bezoeker ver
schijnt. Kruiperig beleefd wordt hij door
den dorpsrechter ontvangen.
Deze dorpsrechter blijkt een slechte
nabootsing van baron von Münchhau-
sen te zijn, een ijdele dorpsdwaas, die
zich aan z'n eigen haar uit de modder
tracht te. trekken. Als de moeder van
Eve Ruil de rechtszaal binnenstormt en
Ruprecht Tümpel aanklaagt, omdat hij
's nachts getracht zou hebben in de ka
mer van haar dochter door te dringen,
ten bewijze waarvan zij een gebroken
kruikje kan laten zien, glundert deze
vertegenwoordiger von het recht. Hij
zal eens in gepaste bewoordingen zijn
verontwaardiging uiten over zooveel ze
delijk verval.
Doch het zit den ouden drogredenaar
niet mee. De situatie wordt voor hem
bepaald onmogelijk, wanneer iemand op
het tooneel verschijnt met de pruik van
den Edelachtbare. De pruik, die op een
plaats gevonden is, waar edele of acht
bare menschen in den regel niet komen.
De dorpsrechter valt door den mand.
Als een van zijn paard gevallen Münch-
hausen wordt hij door het dorp gejaagd,
mét de jeugd achtpr zich aan. Ten slot
te mag hij een bad nemen in het ka
naal, waarbij Ruprecht Tümpel hem
een handje helpt.
Emil Jannings speelt de hoofdrol in
deze film, die vervaardigd is naar den
roman van Heinrich von Kleist „Der
zerbrochene Krug", Gustav Ueickv trad
op als regisseur en hij meende te kun
nen volstaan met een creatie, die in al
le opzichten het karakter van verfilmd
tooneelspel draagt. Aandacht voor de
typi.seh-filnvische mogelijkheden heeft
hij bij dit werk niet gehad, in plaats
daarvan heeft hij ieder, breeduitgespon-
nen tooneelgebaar van Emil Jannings
met groote nauwkeurigheid laten foto
grafeeren. Een der goede resultaten is
nu, dat men Emil Jannings nu eens als
tooneelspcler aan het werk kan zien.
We zouden de film onrecht doen, wan-
nepr we geen melding maakten van Max
Gülstorff, die als de schrijver heel aar
dig spel te zien geeft. Paul Dahlke k«n
er als Ruprecht Tümpel ook mee door,
maar Lina Carstens is een filmfiguur,
die zoo van de tooneel planken schijnt
weggeloopen.
Het Is een aardige film voor men
schen. die bij tijd en wijle hun zorgen
eens willen vergeten door zich rustig
neer te vlijen in een gemakkelijke stoel
in een bioscooptheater.
City-Theater
„Merijntje Gijzen's jeugd"
p\ EZE film van Merijntje is geheel
speelfilm met enkele stemmings
beelden. Het Brabantsche land is er .niet
in gaan leven op een wijze, die doorT een
gevoelige filmcamera mogelijk kan wor
den gemaakt. Maar wel leeft Brabant
er in door de taal, die er zoo prettig
zoetvloeiend in wordt gesproken, dat
zelfs een basterdvloek in den mond van
Merijntje tot een gcnoegelijke sensatie
wordt, waar men in de zaal verheugd,
om monkelt
Er wordt in deze film uitstekend ge
speeld door Piet Bron als de Kruik, die
de film beheerscht, zooals ook in Rub
ber zijn plantersrol van Meesters die
film beheerschte. Vooral treft hij in de
scène tijdens het carnaval in de her
berg, met zijn tot een masker verstarde
kop tusschen de afhangende eerpenti-
nus, broeiende op wraak.
Marcel Krols als Merijntje Gijzen is
een opvallend filmkind, opvallend ook
door zijn uiterlijk, dat geheel gespeend
is van toet kinderlijke Amerikaansche
film-mooi. Er zit karakter in dit kerel
tje en een heel goed begrip van de rol,
die hij moet vervullen.
De schrijver A. M. de Jong speelt zelf
de rol van den pastoor.
De Jong heeft in zijn boek aan de
vrouwen geen aangename rollen toege
dacht. Janekee (vertolkt door Mimi
Boesnach) is de verleidster en de klei
ne Blozekriekske speelt, al hetzelfde
spelletje met Merijntje in een onschul
dig zakformaat.
Köhler denkt nu nog wel eens met
weemoed aan die lang vervlogen tijden
„We gingen door heel Europaik trad
op als danseur als jongleur
IN 1907 werd een eigen operettegezel
schap gevormd, dat in 1908 „De fideele
boer" opvoerde. Het werd een kasstuk
van het zuiverste water. Vijf jaren ach
tereen werd er gespeeld in het oude
Rembrandttheater.
Met Kreeft en Kiehl. dus met de 3
K's, was dit mijn mooiste tijd...
Andere operette's volgden. De wereld
oorlog kwam tusschenbeide. En in No
vember 1914, dus juist als zich kort ge
leden herhaalde drie maanden na het
begin van den oorlog, werd weer eens
een première gegeven van de Boemel
baron.
Deze baron beleefde/ nadat hij aldus
opnieuw uit de mothalletjes gehaald
was, vele voorstellingen voor O. en O.
Maar in Mei strandde hij mèt het gan-
sche tooneelgezelschap in de I.Tsselli-
nie... en toen was het: groote vacantie.
Maar kort geleden werd. er „krijgs
raad" gehouden. De heer Peters yan
de Nationale Revue nam da leiding
van het gezelschap en besloten werd
om de Boemelbaron nog maar eens
uit de kamfer te halen. En hij bleek
nog prima in vorm te zijn.
Het publiek schijnt vooral nu eens
graag een avond te willen lachen.
En binnenkort, a.s. Dinsdag reeds,
zal Amersfoort hiertoe in Grand
Theatre in de gelegenheid zijn.
F") E verslaggever van het Groninger
Dagblad heeft slechts in vogelvlucht
enkele moment-opnamen genomen uit
het leven van dezen 68-jarigen artist,
wien men nauwelijks de 50 zou geven.
Tot slot haalt hij enkele bijzonderhe
den aan, die we hier nog laten volgen:
Korten tijd geleden, in Utrecht, heb ik
een van de meest ontroerende oogen-
blikken beleefd, zei Köhler. We speelden
voor een honderdtal Xederlandsche ge
wonde militairen. "Het waren licht ge
wonden, maar het was yreeselijk om aan
te zien. En toen na afloop der voorstel
ling twee hunner met. bloemen naar mij
toe kwamen strompelen, liepen de tra
nen over mijn wangen. Een van m'n
medewerkers heeft toen het publiek
verzocht- om te .applaudisseeren, niet
voor mij, maar voor onze Hollandsche
jongens. En dat is gebeurd!
Vroolijker is de herinnering aan Goes.
In het tweede bedrijf moet ik een flesch
Champagne leegdrinken. Nou, dat is
dan „tooneelchampagne". Maar in Goes
was het 100 echte. Dat ik toen het
derde bedrijf in een vroolijke bui heb
gespeeld, kunt U begrijpen
En na deze woorden verliet Piet Köh
Ier, die een liefhebber van champagne
is, glimlachend zijn praatstoel.
OP alle kaasmarkten zijn in de laat
ste weken de aanvoeren beduidend
kleiner dan in gewone tijden, zooals dui
delijk uit de marktberichten blijkt. Van
zelfsprekend wordt ook minder uitge
voerd. en zullen wij over 1940 wel zéér
ver af blijven van den totalen uitvoer
van kaas in het vorige. Tien jaren ge
leden was ons kaas-uitvoercijfer nog
93.800.000 gulden per jaar! Het zal wel
schrikbarend zijn. om straks de uitvoer-
cijfers te vernemen over het jaar 1940.
In de betaalde prijzen in de afgeloopen
week kwam geen wijziging, er werd op
nieuw dikwijls 39 cL per pond betaald,
soms tot 40V2 ct. p. p. en óók moest
soms met een prijs van beneden 39 ót.
genoegen genomen worden. Op alle
markten was de handel vlug.
Üjqsunjda
GRAND THéaTRE. Van Vrüdag 18 t.m.
21 October vertooning van de film „De
dorpsrechter".
Zondag doorloopend. aanvangend om
1.45. 4.00. 6.15 en 8.30 uur.
Zaterdag om 2.30. 6.00 en 8.15 uar.
Vrgdag en Maandag om 8 uur.
CITY THEATER. Van Vrjjdag 18 t.m.
Donderdag 24 October vertooning van de
film „Marijntje Gjjzen's jeugd".
Zondag doorloopend, aanvangend om
1.45 4 00. 6.15 en 8.30
Zaterdag om 2.30, 6.00 en 8.15 uur. Ove
rige dagen om 6.30 en 8 uur.
Woensdag matinée om 2.30 uur.
REMBRANDT THEATER - Vertooning
van de film „Je moet maar boffen".
STERHIJ IS Korte Beekstraat 4. Voor alio
meisjes geopend op Dinsdag- en Donder
dagmiddag van 2.30 tot 5.30 uur n.m. Op
andere dagen des avonds.
GILDEHUIS A.K.G. Herfsttentoonstel.
ling.
OPENBARE LEESZAAL MET JEUGDLEES
ZAAL, Muurhuizen 9.
R.K. OPENBARE LEESZAAL. Wjjers-
straat 2.
MUSEUM FLEHITE. Westsingel. Geopend
dagelijks van 1012 en 14 uur, uitge
zonderd Zondag, 's Zaterdags 1012 en
1.303 uur. (Stadgenooten hebben
's Zaterdags vrijen toegang).
TERREIN NIJVERHEIDSSTRAAT. 18 Oc
tober. Openingsvoorstelling van circus
MikkenieStrassburger. 7.30 uur nam.
Zaterdag 19 en Zondag 20 Oct. 2 voor
stellingen 2.15 en 7.30 uur.
's-PRINSENHOF. 19 October. Feestavond
Pont Studie Club. 8 uur n.m.
DE VALK. 19 Oct. "Feestavond- Speeltuift-
ver. „Leusderkwartier". 8 uur n.m.
REMONSTR. KERK. - 19 October. WU-
dingsuur o.l.v. dr. Miedema. 3 uur n.m.
AMICITIA. 20 Oct. Amersf. Kunstkring.
Claudine Witsen Elias draagt poëzie
voor. 2.80 uur n.m.
AMICITIA. 22 Oct. Uitvoering van de post-
fan fare „Amersfoort", met medewerking
der tooneelclub „De Post". S.15 uur.
GRAND THéaTRE. 22-^-23—24 Oc#>ber.
Operette „De Boemelbaron" met Piet
Uw vriend in donkere
dagen
Ruime keuze bij
BOEKHANDEL
UTRECHTSCHESTRAAT 46
TELEFOON 6608
Op de markt is gistermorgen door de
politie proces-verbaal opgemaakt tegen
twee kooplieden, die textielgoederen ver
kochten zonder marktvergunning.
Vier andere marktkooplieden trof.het
zelfde lot. omdat zij goederen hadden
verkocht in ruil voor andere, dan de
astgestelde punten.
Scène azt de film over Mertjntje Gijzen's Jeugd
(City Theater)
Ten kantore van den directeur van
Gemeentewerken te Soest werd aan
besteed het overdekken der schuilloop-
graven te Soesterberg.
Er waren 13 inschrijvingen binnenge
komen:
H. Groen, Amersfoort 32S0,
v. Breukelen en Meufels, Soest - 3460,
G. A. Voskuil, Grocnekan - 3700,
L. Bosnia, de Bilt - 3710,—
J. Vahstal, Amersfoort - 3760,—
G. Appels, Driebergen - 3955,—
J. Metz, Soestdijk - 3999,—
H. KI. Dieters, Amersfoort - 4000,
J. Bos en Zn.. Amersfoort - 4095,
J. G. v. Hees, Utrecht - 4130,—
T. A. Zwart, HeukeLom - 4600,—
Th. de Jager, Utrecfit - 5.992,—
H. WijnandSj Soest - 6240,
De'gunning zal later plaats vinden.
BURGERLIJKE STAND
GEBOREN: Wilhelmus Bartholomeus Ca-
rolus, z. van Alphons Jacob Hulsenbek en Ma
ria Wilhelmina Antonia de Wit; Anthonius
Maria, d. v. Johannes Hendrikus van Luyn
en Ant/honia Maria Siteur; Hendrika. d. van
Wilhelmus van Eeden en' Maria Johanna
Doornekamp.
Overleden: Berendina Huibertus, oud 83 j.
weduwe van Dirk de Voogt; Antonie Hendri.-
kus Jansen, oud 64 j. weduwnaar van Trijntje
van Doesburg.
GEBOREN: Sonja Cornelia, d. van Ri
chard Max Jokel en Corndlie Wilhelmina de
Vries.
OVERLEDEN: Samuel Anthony Meerburg,
oud 52 jaar, echtgenoot van Maria van der
Kraan: Eddy Garagoski. oud 9 jaar:-Corne-
lia Carolina van Buren, oud 85 jaar, wedu
we van Henri Adolf van de Poel.