Advertentiën.
Studietoezicht.
Sp ij suit de ding
le Kookdag
A. N. J. VOS
Nederlandsche Dames!
is het Haar!
Lezing Protestantenbond.
verkoopen
A. N. J. V08 te Amersfoort,
Mr. H. F. W. DUBOIS te Utrecht
verkoopen
Een Winkel
en Woonhuis
Amstels Tooneelgezelschap
De Huwelijksmarkt,
Dr. Harrold's Shampoo Powder
A. VAN DE WEG, Langestraat 23.
overdracht van het rectoraat, eene rede
werd uitgesproken: „de koopman
uit een zedekundig oogpunt,"
daar is het bewijs geleverd, dat de
grenzen tusschen Wetenschap en Handel
niet zoo scherp zijn als te voren.
Dat gedeelte dier rede, waarin de be
trouwbaarheid van den koopman werd
besproken en waar er op werd gewezen,
dat in den koopmansstand aan een eens
gegeven woord sterker wordt gehecht
dan in de wereld buiten den handel, werd
door den voorzitter gelezen uit een
uitvoerig artikel in het Handelsblad.
Naar aanleiding daarvan wekte hij op
om inzake de 9 uur-sluiting het eens
gegeven woord gestand te doen, indach
tig aan de oude spreuk: een man, een
man; een woord, een woord! Hij eindigt
met enkele woorden aan te halen uit
de rede van den heer Mr. Aalbersc,
een dezer dagen in de 2e Kamer ge
sproken:
„De middenstand moet zich zelf her-
„zien, verkeerd egoïsme onderdrukken,
„en door verstandige middelen zich zelf
„versterken en zelfstandig maken".
Gulden woorden die ieder middenstander
ter harte dient te nemen.
Bij de rondvraag merkte een der
leden op het te betreuren feit, dat het
orgaan „de Middenstandsbond", niet
meer gratis zal worden verstrekt aan
de leden der aangesloten vereenigingen,
maar tegen betaling. Hij vreesde dat
daardoor de grootc kracht, die van
zoo'n orgaan kau uitgaan, tot nul zou
worden gereduceerd.
Door een ander lid zal bij 't bestuur
een voorstel worden ingediend en in de
eerstvolgende vergadering worden be
handeld, om bij het Bondsbestuur er op
aan te dringen door hot nemen van doel
treffende maatregelen het orgaan te doen
worden een groote stuwkracht voor den
middenstand.
Niets meer aan de orde zijnde sluit
de voorzitter deze zeer geanimeerde
vergadering.
Donderdagavond sprak Dr.Bcijerman
in een openbare vergadering in't Loge-
gebouw, daartoe uitgenoodigd door een
voorloopig comité, met het doel een
afd, van dezen bond alhier op te richten.
Een vrij talrijk publiek vulde het
gezellige zaaltje, dat voor deze gelegen
heid versierd was met artistieke platen
uit de bijbelsche geschiedenis.
De voorz. van het comité Ds. Hooykaas
opende de vergadering en deelde mede,
dat vooral door krachtig werken van
een der comitéleden dit tot stand is
gekomen.
Er waren aanvankelijk wel bezwaren.
Men vroeg: waarvoor is hier een af-
deeling noodig, daar hier toch moderne
kerkgenootschappen zijn.
Bovendien weten we niet hoevelen
er in Amersfoort met ons mede zullen
gaan. Het comité heeft daarom gemeend
aan 't Hoofdbestuur een spreker te
moeten aanvragen, om ons iets van den
Protestantenbond te vertollen.
Dr. Bcijerman is zoo welwillend ge
weest aan onze aanvrage gehoor te
geven.
Hierop gaf de voorz. het woord aan
den spreker.
Deze begon zijn rede met er op te
wijzen, dat de geschiedenis van den
Protestantenbond een stuk van zijn eigen
levensgeschiedenis is. Spr. was van den
beginne aan lid geweest en had steeds
tot de werkende leden behoord, die met
hart en ziel het goede doel van den
Bond trachten te bevorderen. De Bond
toch bestaat reeds 35 jaar en heeft een
roemrijke geschiedenis.
Het was in Juli van 't jaar 1870 dat
hij te Utrecht werd geconstitueerd.
Reeds vroeger waren er stemmen op
gegaan en hadden reeds eenigen de hoof
den bij elkaar gestoken, ouidat meu
voelde dat er als 't ware een tegenwicht
moest gevormd worden tegen den invloed
van een andere Vereeniging, die reeds
in 1862 opgericht was n.l. de Confes-
sioneelc vereeniging. Sinds de 50er jaren
toch was de moderne theologie tot
inenigen kansel doorgedrongen.
De orthodoxie vreesde den ondergang
van den godsdienst en stichtte de Con-
fessioneele vereeniging ter bestrijding
van wat zij noemde den gruwel der
kritiek.
Deze vereeniging bloeit nog steeds
en zet ons overal waar wij komen den
voet dwars.
De modernen begrepen in 1870 dat
vereeniging hunnerzijds ook noodzake
lijk was.
Vandaar de samenkomst in dat jaar
te Utrecht ter oprichting van den Bond.
Men wilde haar eerst den naam geven
van anti-confessioneele vereeniging of
vereeniging voor gewetensvrijheid, maar
tenslotte werd, in navolging van de ook
sinds kort bestaande Protestanten-Yerein
in Duitschland, de naam van Protesten
tenbond aangenomen. IVel vroeg men
van enkele zijden: is dit geen aanma
tiging, waar er toch een breede schaar
van Protestanten is, die buiten onze
vereeniging staan.
Terecht echter zeide Prof. Opzoomcr
op de le jaarvergadering: Dit is geeu
aanmatiging, wij zijn de ware Protes
tanten, wij die de ware gewetensvrijheid
voor ieder individueel wenschen; die
anderen bukken zich nog ten halve
onder het juk, dat onze voorouders in de
16e eeuw hebben afgeschud.
Waren er bij de oprichting geen be
zwaren?
Voorzeker. Prof Kuenen meende' dat
de vereeniging zich te veel op eenzijdig
standpunt zou plaatsen en daardoor
de moderne richting geschaad zou
worden. Later zijn die bezwaren opge
heven en sinds 1872 kunnen wij
zeggen dat het denkend deel der mo
derne Protestanten den Bond beguns-
stigde en heeft liefgehad.
Het jaar 1870, zoo belangrijk voor
de wereldgeschiedenis, was evenwel ook
niet gunstig voor de oprichting. De
hoofden der jongeren, die ook in dezen
tijd getoond hebben, zoo te kunnen
mede strijden, waren in dat jaar te veel
vervuld met de reuzenstrijd tusschen
Frankrijk en Duitschland. Reikhalzend
zag men uit naar telegrammen en met
spanning volgde men de bloedige wor
steling, die ieders hart met afgrijzen
vervulde. Bovendien hield een belang
rijk schouwspel de gedachte geboeid.
In 't oude Rome werd het groote
concilie gehouden, dat het groote be
ginsel vaststelde dat reeds de 11c en
12e eeuw in beroering bracht n.l. de
onfeilbaarverklaring van den paus wan
neer hij ex cathedra sprak. Dat is
het beginsel der priesterheerschappij en
die onfeilbaarverklaring is een bewijs
van de groote macht der R. K. kerk.
Niettegenstaande deze bezwaren in
den aanvang bleef de Protestantenbond
niet alleen bestaan maar groeide zijn
ledental steeds aan.
In den beginne meende men dat de
Bond op moest treden in de Ned. Hcrv.
kerk die men bedreigd achtte. Spoedig
zag men echter in dat zijn terrein niet
op kerkelijk gebied lag maar dat ge
streeft moest worden naar bevordering
van 't vrije godsdienstige leven.
En dat was goed ook, want wij heb
ben helaas zoo dikwijls kunnen zien,
dat waar strijd ontbrandt tusschen aan
hangers ccncr zelfde kerk, daar schijnt
een duiveltje in 't menschen gemoed te
voorschijn te komen en treedt de geest
van den grooten stichter onzer gods
dienst op den achtergrond. De groote
jaarvergadering te Zutphen eenige jaren
geleden heeft dan ook terecht de kerke
lijke actie afgewezen, omdat zij gevaar
lijke hartstochton ontketent.
Zoo is onze Bond gegroeid tot een
ledental van 18000. Dit schijnt in 35
jaar nog niet veel maar wij hopen, dat
haar groei steeds bestendig zal blijken.
Vele der oprichters hebben reeds
het tijdige met het eeuwige verwisseld,
maar zij hebben niet te vergeefs geleefd.
Zeker de Kerkgenootschappen ver
spreiden veel zegen maar vooral daar
waar zooveel verschillende richtingen zijn
is 't zoo goed, dat gelykdenkende zich
vereenigen.
Wat heeft de Bond in die 35 jaar
gedaan?
In de eerste plaats lezingen doen
houden in geheel ons Vaderland en
vooral in de kleine plaatsjes, waar de
orthodoxie meester is van de Kerk en
toch velen behoefte hadden aan een
andere prediking.
Spreker heeft indertijd heel Groninger
land afgereisd en menigmaal gesproken
in boerenherbergen en kolfbanen.
In de beginne ware de lezingen meer
over bijbelkritiek; later behandelde men
ook onderwerpen van socialen aard,
omdat naar de meening van velen, de
vrije vroomheid een werkdadig aandeel
moest nemen ter bevrediging van sociale
nooden.
De Boud heeft ons gegeven een liede
renbundel, een boek, dat met recht een
volksboek mag genoemd worden.
Al had de Bond niets anders gedaan
dan ons dit boek gegeven, dan was er
toch roden te over geweest om hem
dankbaar te zijn. Hij heeft echter ook
gegeven een bundel voor de kinderen,
„Lenteleven" getiteld.
De Bond heeft zich 't Cathechetisch
onderwijs aangetrokken, vooral in plaat
sen waar de kerk niet aan de behoefte
van enkele harer leden wilde voldoen
Godsdienstonderwijzers(cssen) werden ge
vormd, die zeer veel hebben gedaan voor
de verspreiding der moderne denkbeelden.
Een groote gift, door een rijk en mild
geestverwant ons geschonken, stelde ons
in staat op vele kleine plaatsen eigen
gebouwtjes te stichten, godsdienstonder
wijzers te salariëeren, terwijl bovendien
door de bekende schilders Bauer en
Josselin de Jong artistieke platen zijn
vervaardigd, waarvan eenige hier aan den
wand hangen.
Aan socialen arbeid is door den Bond
in de laatste jaren veel gedaan, vooral
op 't gebied van wijkverpleging, die
velen ten zegen is geweest.
Ziehier, wat de Bond heeft tot stand
gebracht. Het beginsel van den Bond is
democratisch.
Het Hoofdbestuur laat de afdeelingen
geheel vrij, mits zij niet in strijd komen
met art. I: bevordering van't vrije gods
dienstige leven.
Ieder kan lid worden. Ballotage wordt
niet toegelaten, geen oordeelen van den
een over den ander, dit komt in onze
vereeniging niet te pas.
In de Ned. Herv. Kerk zijn de leden
gebonden aan de Canones van Dort.
Wij willen geen confessie, wij willen
individualisme op godsdienstig gebied.
Wij vreezen niet dat dit zal leiden tot
oneenighcid, dit individueele heeft toch
één grondtoon den drang naar God.
Waar die drang niet is, is men een
'ncompleet mensch.
Het materialisme dat in 't laatst der
19e eeuw, zooveel aanhangers vond is
dood. Het leeft in minder ontwikkelde
kringen nog wel eenigszins voort, maai
bij de ontwikkelden heeft het afgedaan.
Nu zal men zeggen, in Amersfoort
worden de moderne denkbeelden gepre
dikt, maar denk aan de moderne levens
beschouwing in Nederland.
Hot volksblad „Nieuw leven" dat 8000
abonnés telt, geeft een bewijs, hoeveel
behoefte er bestaat aan verheldering op
godsdienstig gebied.
Waar velen meenden, dat Christendom
en Socialisme samen moesten gaan, heeft
de Bond getoond door steun aan het
Christelijk Sociaal weekblad, dit ver
langen te billijken.
Binnenkort zal er aangevangen worden
met preekverspreiding op groote schaal.
Spr. uit den wensch dat ook hier een
afdceling moge gesticht worden en haalt
de woorden aan van prof. Oort: Alleen
van onze beginselen is heil te verwachten
voor het Ned. volk.
Het Ned. volk moet wakker worden
en leeren vertrouwen op zich zelve.
Wat de bijdragen der leden betreft.
De Bond heft een belasting van 't inko
men, maar laat aan de leden geheel vrij
zulks te bepalen m. a. w. ieder geeft
dus zooveel als zijn hart hem ingeeft.
Nogmaals de wensch uitsprekende dat
hier een bloeiende afd. moge opgericht
worden eindigt de spr. zijn belangwek
kende rede.
De voorz. noodigt hierop de aanwe
zigen uit tot het stellen van vragen.
Daar er zich niemand toe aanmeldt wordt
verzocht aan diegenen die lid wenschen
te worden nog te blijven. Eenigen ver
laten slechts de zaal, zoodat de ongeveer
60 overblijvendcn zich als lid aanmelden.
De voorz. deelt hierop mede wat het
comité zich had voorgesteld omtrent het
werken dezer afdeeling n.l. het houden
van lezingen, het bespreken van vragen
door de leden zelve gedaan enz.
De heer Boukamp bepleit het houden
van een Zondagsschool en een bibliotheek.
Hierop wordt het comité uitgenoodigd
voorloopig aan te blijven tot de volgende
vergadering, die zooals de Voorz. mede
deelt op 9 Januari zal plaats hebben en
waarop deze zal spreken over „de be-
teekenis van 't Oude Testament voor
Yrijz. Protestanten. Daarna wordt do
vergadering gesloten.
Een inzender, die zich J. F. v. W
toekent, schrijft in enkele plaatselijke
bladen het volgende:
Ieder, die maar eenigszins belang stelt in
het leven en streven van onze stad en haar
bewoners, zal met genoegen eonslateeren, dat
er werkelijk wat meer „leven in de brou
werij" begint te komen. Maar toch!
ach, ach! wat zijn we nog achterlijk in vele
dingen! En, dunkt mij, ook zij, die voor het
eerst Amersfoort bezoeken, moeten terstond
dien indruk krijgen. Immers de Utreeht-
schestraat is de aangewezen weg om van
het station af „in de stad" te komen. Ieder
zal toegeven, dat die straat, al is zij dan
ook niet bijster breed, op zich zelf voor de
passage ruim genoeg is, doch nu het
eigenlijke doel van dit schrijven, in wer
kelijkheid is het niet alzoo, ten minste heel
dikwijls niet. Vooral als daar tram en rijtuig
elkaar moeten passeeren, blijft er voor den
voetganger geen plaats meer over.
Maar dan de z. g. kleine steentjes?
Die zijn bijna nooit begaanbaar vanwege
de vele vrachtwagens, die daar, soms vanaf
de Varkensmarkt tot dicht bij het plantsoen,
zijn gestationeerd. Ze staan daar voor het
verkeer ton zeerste belemmerend, voor de
voetgangers evoueens leelijke „sta-in-de-
wegs", zeer zeker ton adeele van vele nering
doenden aldaar en voor het oog alles be
halve aesthetisch.
M. de R., zou daarin verandering kunnen
gebracht worden? Of heeft de gemeente soms
een bron van inkomsten? Diït toch zeker
niet? Welnu als inen werkelijk de belan
gen van onze gemeente wil voorstaan, laat
men dan van bevoegde zijde dat euvel weg
nemen, Velen worden er door tevreden ge
steld en een van de eerste ongunstige
indrukken, die onze stad thans op den
vreemdeling maakt, wordt er door uit den
weg geruimd,
Gaarne nemen we dit stukje over,
daar het o.i. op een eigenaardige toe
stand in onze stad de aandacht vestigt.
Niet alleen toch is het voor voetgangers
vaak gevaarlijk naar de stad te gaan,
maar ook meer buiten, worden zelfs de
trottoirs onveilig gemaakt door fietsers,
karren cn als ze breed genoeg waren
waarschijnlijk ook door automobielen.
Hot trottoir bijv. in de van Persijnstraat
in een gewone rijweg geworden cn
meermalen zijn voetgangers genoodzaakt
zich in veiligheid te brengen midden
op den weg, omdat de meeste fiets
rijders het trottoir verkiezen boven den
vaak modderigen weg.
Als hieraan eens een einde kon ge
maakt worden, zouden waarschijnlijk
veel wandelaars dankbaar zijn voor de
genomen maatregelen.
Burgerlijke Stand.
van 13 tot 16 Dec.
GEBOREN: Antonia, d. v. J. van
den Bedem en A. Rcuwendaal. Ernst
Bertus Nico, z. v. G. de Vink en W.
E. C. Groen. Cornelia, z. v. T. W.
de Wilde en J. A. van Eist. Herman
Hendrik, z. van J. Bixerman en W.
Veenhuizon. - Aunetje, d. van B Poort
en T. van do Kuijt. Barbara Gerarda
Maria, d. v. J. H. Huurdeman en J. A.
van de Ven. Hendriks Josepliina,
d. v. A. Vial en J. Klok.
GEHUWD: H. G. Bovée cn L G.
II. van Horsen. A. Wildeman en
G. M. van Dijkhuizen. J. van dei-
Geld en M. J. M. A. Hugo.
OVERLEDENGerarda Maria Kraa-
nen, oud 41 j., ongeil.; Frederika Jo
hanna Lambrecht8, oud 2 mnd- An
tonia van de Kamp, oud 15 jaar.
Johan Gerard Busch Keiser, oud 71
jaar, weduwnaar van E. C. Tijl.
Margaretha Hoefsloot, oud 78 jaarwed,
van J. Bekker. Als levenloos aan
gegeven een kind van het vrouwelijk
geslacht van J. G. van den Berg en
J. Hoksbergen.
Heden overleed in den
ouderdom van ruim 71 jaren,
onze hartelijk geliefde vader,
behuwd- en grootvader,
JOHAN GERARD
BUSCH KEISER,
Einer. Pred.
weduwnaar van vrouwe E. C. TIJL
Garmerwolde.
M. L. E. TJASSENS KEISER—
Busch Keiser.
G. J. F. TJASSENS KEISER.
Amersfoort.
H. M. BUSCH KEISER.
Ledum.
J. BUSCH KEISER.
J. C. L. BUSCH KEISER—
Bobima.
Amersfoort
G. C. VAN DER MEER—
Buscii Kbiser.
J. C. VAN DER MEER
en kleinkinderen.
Amersfoort, 11 Dec. 1905.
Een ONDERWIJZER met Hoofd-
acte, diploma Fransch en Wiskunde en
met voldoende kennis van het Duitsch,
zag zich gaarne weder Studietoeziclit
opgedragen.
Inlichting, waar informaties te nemen
zijn, geeft VALKHOFI's Bockhandel.
MAANDAG 18 DECEMBER.
HET BESTUUR.
DE NOTARIS
te Amersfoort, zal op Woensdag ÏO
Januari 190G, des voormiddags 9
uur, ten huize van de familie KLEIN
in het LANGE EIND, te SOEST,
publiek
4 kalfdragende koeien, 1 dito vaars, 1
tweejarige os, 1 eenjarige dito, 1 pink,
1 aftands schimmel merriopaard, 1
stekelharig bles aftands merriepaard, 4
boerenwagens met opzet, gierbak met
wagen, wagen met kap op veeren, 2
broodkarren, 2 ploegen, 2 eggen (1
paards), wanmolen, houtmachine, kort-
kist, haverkist, meelbak, 2 (2 spans)
tuigen, 2 éénspans met broek, ploegtui-
gen en touwwerk, hooivorken, schoppen,
groepen, zeefden, melkkarn cn wip,
vlooten, emmers en andere bouwgereed
schappen, melkton met juk, bakkersgc-
reedschappen, lampen (w.o. 2 antiek),
linnen- en tafelgoed, blik-, koper-, tin-,
ijzer, glas- en aardewerk enz.
Eenige meubilaire goederen bestaande
in eikenhouten- cn geschilderde kasten,
fauteuils, stoelen, hangklok, spiegels,
fornuis, vulkachel, kookfornuis, mahonie
houten Chiffonnière.
Voorts: ongeveer 60 ILL. aardappels,
ongeveer 60000 halve kilo's best go-
wonnen paardenhooi, stroo, riet, takken
bossen, een partij gewaterde sparren,
pompen, vredingpalen, brandhout, hekken
en ceu groote 4 roedigc hooi
berg voor afbraak en het hetgeen
verder ten verkoop zal worden aange
boden.
Daags tevoren te bezichtigen.
Betaling kooppenningen van posten
beneden f 10contant en daarboven
opdag tot 1 October 1906, mits de
koopers 2 soliede tn den notaris be
kende borgen stellen.
DE NOTARISSEN
en
zullen op Donderdag 21 Decem
ber 1905, des namiddags 2 uur
precies, in het koffiehuis „DE KOOP
HANDEL" te Soest, bewoond door den
heer L. SCHALKX, publiek
In de gemeente Soest,
onder één dak, plaatselijk gouommerd
A 123a en 123b en erf nabij Soestdijk
aan den Rijksstraatweg, op den hoek
van de Kleine Nieuwe Laan, kadaster
sectie A nommer 1639, groot 2 aren, 40
centiaren, thans bewoond door den heer
J. v. d. KOLK.
Bezichtiging Dinsdag en Donderdag
van elke week van 24 uur.
Aanvaarding bij de betaling der koop
penningen op 21 Maart 1906.
Schouwburg Utrecht.
Onder leiding van S. FRANK,
"an het Grand The'dire te Amsterdam.
Zondag 17 Decenber 1905:
Blijspel in 3 bedrijven van
GEORG OKONKOWSKY.
door A. L. VAN DEN HEUVEL.
Orkest onder leiding san den Heer H. Kuijpers.
Aanvang half Acht ure.
Uw schoonste tooi!
Het meest stof opnemende gedeelte van
Uw lichaam!
Het gevoeligste en daarom het meest zorg
noodig hebbende deel van Uw lichaam, I
waar ieders oog op gevestigd is!
Zeer veel verkeerde toepassingen worden op dit gebied door de Dames gemaakt.
Hoe verzorg ik myn Haar?
is bekend als het beate, wat op dit gebied bestaat.
Zacht en glanzend Haar verkrijgt men alleen door het gebruik van
Dr. Harrold's Shampoo Powder.
In zakjes a 15 cent verkrijgbaar bij: