ALBERT HEYN. St. NICOLAAS-ARTIKELEN Chocolade en Suikerwerken. ALBERT HEYN, St-N ICOLAAS-CADEAUX J. E. VAN NIE Uit de Pers" C. J. PRINS. Utreehtseheweg 64. SI A T AI COT AAS. KOOPT UW bij D. MULDER HORLOGEE. Ontvangen een groote keuze in LUXE* en x HU IS HO UHE LIJK E- X - ARTIKELEN. Zeer geschikt voor St. MCOL kAS-C ADE AUX. WEERBERICHT. Thermometerstand Advertentie n. J, BOLK, Notaris. Het beste adres voor Zie de prijzen in de Etalages. Langestraat 39 - - - - Amersfoort. MEDEDEELINGEN YAN HET KONINKL. NED. MET. INSTITUUT Opgemaakt voorin 10.50 unr. Do Bilt, 19 November 1910. Hoogste barometersta id 773.8 m.M. te Coruna, laagste 750.3 te Breslau. Verwachting tot den avond van 20 No vember 1910. Meest matige Noordelijke tot Westelijke wind. Gesteldheid van de lucht: Veranderlijke bewolking, waarschijnlijk eenigszins buiïg. Temperatuur: Kouder. Barometerstand te AMERSFOOPT Barometerstand hedenmiddag te 12 uur 762 m.M. Vorige 9tand te 12 uur 756 m.M. te Amersfoort. Hoogste gisteren Laagste hedennacht Hedenmiddag 12 uur F. 41 F. 31 F. 40 schouwt spreker als belangrijk element do .aanwezigheid". Wil men zich op een geheel taalkundig standpunt stellen, dan zou men kunnen zeggen, dat dat huis be woond was, doch wanneer de wetsbepaling wordt toegepast, dan moeten we zeggen, dat het bewonen uitgelegd moet worden als aanwezig zijn". Spreker vraagt vernietiging van het in eersten aanleg gewezen vonnis en eischt met toepassing van art. 3 der wet op de artsenijbereidkunde f 1 boete, subs. 1 dag hechtenisstraf. Mr. Salm begint met mede te deelen, dat de oogen van zeker alle apothekers gericht zijn op deze zaak, en dat 't gaat om het recht van de apothekers, die steeds ten opzichte van deze thans beslist wor dende zaak in dubio hebben verkeerd. In Amersfoort hebben de apothekers onder ling de zaak van de Zonsdagsrust herhaal delijk tot oplossing gebracht en zoo zyn er nu des Zondags 4 apotheken gesloten en kan men den geheelen dag daar bij den vijfden terecht. Het publiek heeft dezen maatregel met iustemming begroet, omdat het vindt dat ook aan een apotheker één rustdag per week toekomt, en hot voldoende is als men des Zondags bij één apotheker in Amersfoort terecht kan. De inspecteur is op eigen gezag naar Amersfoort gegaan op een ZoDdag en heeft proces-verbaal opgemaakt. Spr. stelt thans de twee volgende vragen: lo. Mag er veroordeeling volgen als de apotheek niet toegankelijk is en 2o. Mag er veroordeeling volgen als de apotheek niet bewoond is? Wie kan, vraagt 3pr. een apotheker verplichten aan iemand, die in z'n apotheek komt, te geven wat ve langd wordt? Volgens pl. kan een apotheker ongestraft weigeren iemand te helpen, die bij hem komt. Onder .toegankelijk" verstaat spr. daar om dat er toegang moet kunnen verleend worden. Spr meent dat men nimmer tot een strafvordering zal kunnen concludeeren, en vraagt wat de wet bedoelt met het artikel waarin wordt gezegd dat de apotheek van zoo tot zoo laat voor den inspecteur moet opengesteld zijn. Volgens pl. was de apotheek niet ge sloten want er is opengedaan nadat gebeld werd Pleiter wijst nu nog op het merkwaardige feit dat de wet op de Zondagsrust welke dateert van 1815, zegt, dat op Zon- en feestdagen geen waren mogen worden uit gestald of verkocht en de winkeliers hun winkel niet mogen open hebben, noch verkoopen. Eu nu mag men, aldus gaat pl. voort, I niet zeggen, dat een latei e wet een nieu were derogeert, daaruit volgt dan, dat ook een apotheek gerechtigd is, ja zelfs verplicht, des Zondags te sluiten. Was de apotheek hier bewoond? Wonen beteekent niet dat men als een slaaf gekluisterd moet zijn aan eeu woning. Art. 25 der wet op de artsenijbereidkunde geeft den apo theker de bevoegdheid een wandeling te maken, voorts herinnert spr. er aan, dat de sleutels van de niet-dienstdoende apo theken steeds onmiddellijk kouden gevon den worden om doze zoo noodig te openen. Het is natuurlijk niet te doen om die f 1 boete, maar het gaat om het recht der apothekers. Het lijden der apothekers teu opzichte van de Zondagsrust, zal echter spoedig uit zijn, want hierin zal worden voorzien in een nieuwe wet op de artsenij bereidkunde. Daarna moest torecht staan de apothe- D. H. G. J' uit Amersfoort, die ook niet was verschenen en voor wien oveneensals gemachtigde optrad mr. Salm uit Amsterdam De heer Coebergh, inspecteur van het staatstoezicht op de volksgezondheid was weer de eenige getuige en logde dezelfde verklaring af als in eersten aanleg. Na driemaal gebeld to hebben werd hem in 't geheel niet open gedaan. Ook daar stond een bord voor het raam, waarop vermeld was, dat de zaak gesloten was. Het O. M. verwijst in hoofdzaak naar het requisitoir in do vorige zaak. Spreker meent, dat als pl. de Artsenijwet met de Zondagswet wil afbreken, hij een gevaarlijk terrein betreedt. Dat apothekers winkeliors zijn, is volgens spr. niet juist. Geëischt wordt f 1. boete, subs. 1 dag hechtenis. Mr. Salm wijst er met klem op, dat de uiet-toegankelijkheid geen element is van oen delict. Voorts wijst spreker er op, dat bekl. bij de bekeuring, zijn beroep niet uitoefenende, maar aan het wandelen waB. Dat een apotheker geen winkelier zou zijn, hoort sprekoi vandaag voor het eerst. Spreker kan met een oude keur bewijzen, dat in het oud Ilollaudsch sprake is van don npothokerswinkel. Overigens refereerde pleiter zich aan zijn ploidooi in de vorige zaak. De uistpraak in beide zaken wordt be paald op 28 November. Papendrechtsche Strafzaak. De volgende week zal verschijnen het volledige rapport van de psychiatrische deskundigen in do Papondrechtsche straf zaak, met een voorschrift van prof. Jelgersma. Naar de Tel. meldt, is mr. van Hamel voornemens, zich tot den president van het Hof te Arnhem te wenden met het drin gende verzoek, deze publicatie vóór de uitspraak van het arrest, te voorkomen. Samengaan van Protestanten en Roomsch-Katholieken. De heer M. C. Bronsveld to Santpoort bespreekt in De Beukelaar de coalitie uit het oogpunt van samenwerking van ver schillende partijen voor een bepaald prac tisch doel, als hoedanig bijv Groen van Prinsterer alléén het samengaan van Pro testanten met Roomsch-Katholieken verde digbaar acht. Thans is do vraag van beteekenis: welk maatschappelijk vraagstuk wettigt een samenwerken met Rome? Daar moet een noodzaak zijn voor dit kwaad. En dan natuurlijk op politiek terrein! Laten de maunen van rechts daar nu eens antwoord op geven. Men kan in beginsel van elkan der verschillen en toch in het leven één doel najagen. Bestaat de coalitie ter wille van zulk een maatschappelijk doel? Treedt men bjj verkiezingen op met leuzen, aan het maat schappelijk leven ontleend? Is de coalitie er bijv. ter wille van een betere kieswet; is het defensievraagstuk het „maatschappe lijk vraagstuk, waarom de politiek draait"; vormen meer sociale wetten het alles ver blindend doel; of zjjn het de beschermende rechten die het doen Opmerkelijk is, dat men van zoo'n alles bebeerschend maat schappelijk vraagstuk bitter weinig bemerkt. Juist op dat terrein is men rechts verre van eensgezind En toch is daar do coalitie! Maar juist dit is het fatale. Het samengaan met Rome, dat ter wille van een gemeen schappelijk tjjdelijk belang gewettigd kan zjju, wordt verdedigd met oen beroep op do eeuwige belangen welke op het spel heeten te staan. En zoo ziet men Protes tanten en Roouischeu ter wille van reli- giouse beginselen samenwerken. De heer Bronsveld werkt dit verder uit en betoogt o. ui.Dit nu is velen tot er gemis. Wat wij als Protestanten bezitten aan gewetensvrijheid, onbelemmerdotoepang tot Gods Vaderhart, vrije evangelieprediking is niet veilig in de handen der R.-K. leidslieden. Hoe protestanten dat kunnen vergeten is ons een raadsel. Achten wij de coalitie aldus eon gevaar vervolgt hij wij vinden haar ook onwerkelijk; op godsdienstig gebied staan wij eer lijnrecht tegenover Rome dan naast haar. En op politiek terrein zouden wij dan juist ter wille van onze reügieuse eenheid samengaan? Maar dat is toch niet mogelijk! Voelt men in verkiezingsverga deringen, in de Kamer, de geestelijke, dingen andeis dan in het kerkelijke, meer intiem- godsdien8tige leven? Is de politiek dan het groote tooverwoord, dat goocheltoeren ver richt? Of moet men ook op dat terrein waar blyven, een man uit één stuk? Ja, zeggen gelukkig velen ons na. Ook, als v. ij door waar te zijn ten onder moeten gaan. Dinsdag 22 November, des avonds 8 uur, wordt in „De Arend" gehouden een openbare vergadering tot stichting van een comité Amersfoort en Omstre ken van „Het Nederlandsche Roode Kruis". SprekerGeneraal J. de WAAL. Toegang kosteloos. üi Allen die iets te vorderen hebben van- of schuldig zijn aan mevrouw EVA BEBO, in leven zonder beroep, weduwe van den heer EPHKAIM SCHÖNFELD, gewoond hebbende te Amersfoort, en aldaar 9 November 1910 overleden, worden verzocht daarvan opgave of betaling te doen vóór 35 November a. s. ten kantore van ondergeteekende, Soesterweg 7. - -IN-- - Aanbevelend, BEVEELT ZICH RELEEFD AAN VOOR DE BANKETLETTERS. I Letterbanket 80 ct. per pond. 8t. Jficolaas 50 ct. per pond. ABNHEJISCHESTBAAT 9 AMERSFOORT. :- FTBECHT8CHE8TKAAT.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1910 | | pagina 2