Europa's grootste en mooiste reizende Wanderschau. Het werkelijk moderne RECORDCIRCUS komt in Geen oud nieuws. KONINGINNELAAN. NIET TE VERWISSELEN MET BARN UM BAIL 17 Doortochten door de stad zullen niet plaats hebben SLECHTS 4 DAGEN 8—11 JULI AMERSFOORT. r Een Reuzencircus Een wereldtentoonstelling - Een Wereldwonder CIRCUS CHARLES IS ONGEËVENAARD I Kunstenaars uit alle landen der wereld DE O R G~A~N I S A T I E L 0 1 SPEELPLAN Zaterdag 8 Juli 's avonds 7^ uur Gala-Première. Zondag 9 Juli 's avonds 8 uur Reuzen-Voorstelling. Maandag 10 Juli 's namiddags 2 uur en 's avonds 7'|a uur - 2 Schitterende Voorstellingen 2 - Dinsdag 11 Juli 's namiddags Gala-Afscheids-Voorstelling. De ongrijpbare moordenaar. CIRCUS CHARLES. Het grootste en eerste reizend etablissement van Europa zal op zijn schitterende tournée door alle landen en staten van Europa slechts 4 dage* te Amersfoort verblijven en eeue korte rij voorstellingen geven, voorstellingen die in geheel Europa eenig zijn en nooit weer vertoond worden. C'ircns Charles overtreft alles wat circus is door zijne wonderbaarlijke, ongelooflijke uitgebreidheid en afwisseling van programma. Circus Charles is het grootste en modernste van alle bestaande circussen van Europa, het is het werkelijk reusachtigste en prachtigste circus. Het publiek en de pers van alle groote steden van Europa brachten het eenig in zijn soort op de wereld bestaande reuzencircus de meest geestdriftige ovaties. CIRCUS CHARLES is het actueelste en liefste onderwerp van de groote pers. CIRCUS CHARLES staat torenhoog boven iedere seisatie. CIRCUS CHARLES is het toppunt ran alle sensaties. DE VEBTOONINGEW van het Circus Charles zijn de wonderbaarlijkste en genotvolste van den tegenwoordigen tijd. Uit het reuzen wereldstad-piogramma zij slechts het volgende genoemd: VrijheldsdressHren in nooit vertoonde vol. ■naaktheid. Een troep wonderbaar gedresseerde Olifanten. Texas-Tex Ex-adjudant van den beroemden BUFFALO BILL. Scene: Tiet wilde West-Indiana met echte Apachen-Indianen. Dir. CHARLES hoogst koiulseh gedres seerde 1 Jsbercu-groep. Een groot gezelschap hoogst komische Clowns. Origineele Chineezentroep K wang. Wang-Tsl- Hofkunstenaars van Z. M. den Keizer van China. Groote Indische karavaan Abdul Jlea. Goochelaars, Fakirs, Toovenaars, Slangenbezweerders. Geheimzinnig! Fabelachtig! Voor de eerste maal in Europa. De gevaarlijkste van alle Kootdierdressnren. Optreden van 7 wilde Houiiigstijgers 7. Nog nooit gezien. Zonderling gedresseerde Zeeleeuwen. Een reuzentroep Hannelljke Berberleenwen, gedresseerd en vertoond door Miss CHARLES, eenig op de heele wereld, De wereldberoemde QQOKE ruitertroep grootste en sensationeelste sport vertooningen van den tegen woordigen tijd. In een nummer vereenigd Jong leurs te paard, drievoudige Joc keyact op ongezadeld paard Jockeyrijders en rijderes e Baisoeli's Arabterentroep De beste springers der wereld Do besto artistcn in hun soort hebben uit allo landen, uit alle deelen der wereld aau den oproep yan den directeur CHARLES gehoor gegeven. Rouaachtige extra-treinen vervoeren het CIRCUS CHARLES van het ecne land naar hei andere, van den eenen staat naar den anderen. De reuzen Monstertent meet in doorsnee 56 Meter en biedt 6500 personen gemakkelijk cn vrij overzicht op de Manege. van hot CIRCUS CHARLES is de vooibeokligste en voortreffelijkste. Men vindt o.a. bij het CIRCUS CHARLES: EigeD Smederij en Timmermanswerkplaats. Eigen Zadelmakerij en Kleermakerij Eigen Vervoermiddelen. Eigen electrische Lichtinstallatie. Twee eigen muziekkapellen. Eigen Brandweer. Reddingsbrigade. 60 eigen Transport wagens. 2 Straatlokomotieven. De Paardenstoet en de veraameling andere dieren van het CIRCUS CHARLES dio de zeldzaamste exemplaren vreemde dieren bevat is reeds alleen een bezienswaardigheid. Groote kodden Olifanten, Zeboes, Niigan- Antilopen, Lama's, Yaks, Zebra's, Kameeicn, Struisvogels, Buffels, Bisons, Gnoes, gehoornde paarden voert het Circus Charles met zich mede HTAKDFI>AATN; FEUILLETON. Uit het Fransch door GASTON LEROUX. 12) „Voor dat men hem vindt, zal men moeten weten, hoe hij verloren is ge raakt!"... antwoordde vader Jacues, koppig. Eindelijk kwamen we aan de deur der gelo kamer. „Dat is de deur, waarachter iets is voorgevallen," sprak Rouletabille met een plechtigheid, die in andere omstan digheden komisch zou geweest zijn. Rouletabille stelt een on derzoek in onder het bed. gifj Rouletabille opende de deur van de gele kamer. De kamer was donker; vader Jacques w ide de blinden openmaken, maar Rouletabille hield hem tegen: „Heeft het drama zich in het duister afgespeeld?" vroeg li ij. „NeeD, dat deuk ik niet. De juffrouw had altijd een nachtlicht op de tafel, en ik stak het geregeld aan voor ze naar btd ging. Haar Kamermeisje kwam pas 's morgens. De juffrouw werkte altijd zoo laat in den nacht!" „Waar was de tafel, waarop het nachtlicht stond? Ver van het bed?" „Ja" „Kan u het licht nu aansteken?" „Het lampje is gebroken en de olie is er uitgevallen, toen de tafel werd omgegooid. Alles is overigens gebleven zooals het was. Als ik de blinden open maak kan u het zien." „Wacht even!" Rouletabille ging weer naar het labo ratorium. om de blinden van de iwee rameu en de deur van de vestibule te siuiteu. Toen we in volkomen duisternis stonden, stak hij een waslucifer aan, gaf dien aan vader Jacques en vroeg, hem, daarmee naar 't middeu van de kamer te gaan, op de plaats waar het nacht licht had gestaan. Vader Jacques, die op koueen liep, hij liet gewoonlijk zijn klompen in de vestibule staan, ging de gele kamer in met zijn brandenden lucifer en wij onderscheidden bij het flauwe licht van liet kleine vlammetje omgegooide voor werpen op den vloer, een bed in den hoek en tegenover ons een spiegel, die dicht bij het bed hing. Rouletabille zei: „Zoo is bet genoeg. U kan de blinden wel openmaken." „Kom vooral niet dichterbij," vroeg vader Jacques; „u zou spmen kunnen acherlaten van uw schoenen... en u moet niets in de war brengen dat ie een bevel van den rechter, hoewel hij hier reeds kiaar is." En hij maakte de blinden open. Het bleeke daglicht kwam binnen en ver lichtte een droevige wanorde tusschen de gele muren. De houten vloer was bedekt met een gele mat, bijna zoo groot als de kamer, ze lag zelfs onder het bed en de waschtafel. de eenige meubelen, die oog waren blijven staan. De ronde tafel in het middden, het nachttafeltje en de twee stoelen waren omgegooid. Men kon op de mat een groote bloed vlek zieD, die volgens vader Jacques afkomstig was van de woud van juffrouw Stangerson. Bovendien lagen er overal bloeddroppels in de richting van de zichtbare voetstappen van den moorde naar. Alles deed vermoedeD, dat die droppels uit de wond waren gekomen van den man, die een oogenblik zijn roode hand tegen den muur had gedrukt. Er waren nog andere sporen van die hand op den muur, maar veel minder duidelijk. Ik kon niet nalaten uit te roepen: Kijk eens naar dit bloed op den muur... De man diezijn hand zoo krachtig tegen den muur drukte, moet wel in liet donker hebben gestaan en meende zek'-r, dat hij een deur beet had. Hij wilde die open maken! Daarom drukte hjj zoo krachtig, en liet op het gele papier ten vreeselijke beschuldiging achter, want ik geloot niet., dat er veel dergelijke handen op de wereld zijn. Ze is gioot en sterk en, en de vingers bijna alle even langl De duim is er niet bijl Er is alleen de indruk van de vlakke hand. En als we het spoor van de hand volgen", ging ik voort, „zien we, dat ze op den tast de deur wil vinden en het slot zoekt.." „Zeker," vielj Rouletabille mij in de rede, „maar er is geen bloed aan het slot. nog aan deu grendel!"... „Wat bewijst dat?" antwoordde ik met een vindingrijkheid waarop ik niet weinig troisch was, „Hij zal het slot en den grendel met de linkerhand hebben opengemaakt, wat heel natuurlijk is, omdat de rechterhand gewond is". „Hij heeft niets opengemaakt!" riep vader Jacques uit. „We zijn niet gek, cn we wareu met ons vieren, toen we de deur deden springen!" Ik hernam: „Wat een vreemde liaudl Kijk toch eens!" „Het is een heel gewone hand," ant woordde Rouletabille, „waarvan de afdruk misvormd is, doordat hij langs den muur is gegleden. De man heeft zijn hand aan den muur afgeveegdl Die man moet één meter tachtig lang zijn." „Hoe weet je dat?" „Aan de hoogte van de hand op deu muur." Daarna onderzocht mijn vriend het spoor van den kogel iü di.n muur. een rond gaatje. „De kogel is recht op hem aangeko men", sprak hij, dus niet uit de hoogte ook niet uit de laagte" (Wordt vervolgd). ■g A. Wj H. Eymann, Kleine Haag ÖE

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1911 | | pagina 4