Bijvoegsel behoorende bij DE EEMLANDER van Zaterdag 21 October ign* STADSNIEUWS. Met Stct. No. 246 zijn de statuten verzonden der R. K. Gemeente Werklie- denvereeniging „St. Gerardus Majella" te Amersfoort. Behalve de ontmoeting Quick—Robur et "Velocitaa op Birkhoven krijgen we mor gen te Amersfoort nog twee voetbalwed strijden. Het eerste elftal van 't Vijfde krggt al. op het terrein aan de Koningin- nelaan bezoek van Gelria uit Arnhem, terw|jl het tweede elftal van H. V. C. achter Rustoord in het veld komt tegen de Combinatie Bereden Wapens van hier. De minister van oorlog brengt ter kennis van belanghebbenden: lo. dat het examen van hen, die wen- tchen te worden toegelaten tot de verbin tenis als vrijwilliger voor het reservekader bjj de bereden korpsen, dit jaar zal plaats hebben: a. b|j de cavalerie en het korps rijdende artillerie op 22 November, en b. bij de regimenten veld-artillerio op 29 November, kunnende de hierbodoelde examens zoo noodig op een of meer volgende dagen worden voortgezet; 2o. dat het toelatingsexamen wordt gehouden in de plaatsen, waar de staven der korpsen cavalerie, die der veld artillerie en de staf van het korpB rijdende artillerie z|jn gevestigd, o.a. te Amersfoort voor het lste regiment huzaren. De zevende prgs der Roeimondsche verloting is te dezer stede gevallen op het lot verkocht door den rijwielbewaarder Groenestein aan het Postkantoor alhier. Tot opvolger van den heer H. W. van Esveld als secretariskerkelijk ont vanger hebben H. H. kerkvoogden der Ned. Herv. gemeente in hun vergadering van 20 dezer benoemd jhr. R. A. P. Sandberg van den Esaenburg alhier. De nieuwe predikant der Herv. gemeente, ds. Pannobakker hoopt Zondag 29 October alhier zijn intrede te doen, na bevestigd te z|jn door ds. de Hollander. In de gisteren te Utrecht gehouden openbare zitting van den Centralen Bond van Beroep (ongevallenverzekering) heeft de uitspraak plaats gehad van het hooger beroep van J. II. M., vroeger hoofdconduc teur b|j de H, IJ. S. M., te Amersfoort tegen de uitspraak van den Raad van Beroep te Utrecht, houdende bevestiging der be| slissing van de Rijksverzekeringsbank, waarbij is herzien en met ingang van 6 Maart 1911 beëndigd de door eischer genotou wordende rente uaar 25 pet. invaliditeit, terzake van een ongeval waar bij hjj eene hoofdwonde bekwam en zich teekenen van' hersenschudding vertoonden. De Raad achtte getroffene niet meer te l|jden aan de gevolgen van dat ongeval. De Centrale Raad bevestigde de uitspraak. De Nederlandsche Vereeniging tot Af schaffing vanAlcoholhoudende dranken hield Donderdagavond 'n openbare vergadering in „Ons Huis". De heer F. U. Schmidt uit Amsterdam behandelde het onderwerp: „Waarom Geheelonthouding en geen ma tigheid?" Nadat de voorzitter, do heer Groenveld, de vergadering had geopend en de talrijk aanwezigen het welkom had toegeroepen, gaf hjj het woord aan den spreker. Vooraf dient gezegd, dat deze het onderwerp behandelde op een aangename en boeiende wijze, waardoor niemand zich ook maar even verveelde. Bewegingen groeien evenals meuschen. Langzamerhand worden ze groot in om vang, kracht en beteekenis. Ditzelfde geldt ook voor den strijd tegen den alcohol. Deze beweging is ook gegroeid en heeft gewonnen aan beteekenis, kracht, enz. In don loop der tijden bleek, dat de aico- holbeweging den toets der critiok met glans kon doorstaan. In groote trekken geeft hjj nu het verhaal van den strijd. Yoor 1800 wa» het nog een ongeorgani seerde bende. Altjjd is er tegen alcohol gebruik ge predikt, zoodat wo kunnen zeggen: de Strjjd is zoo oud als de menschheid zelf. De oude boeken der Chineezen, van Boedha en anderen verhalen over den strjjd tegen het misbruik. Wijsgeeren en Wetgevers uit do grijze oudheid, Solon en Draco stolden de doodstraf op de Dronkonschap. Ook de Romeinen hadden hun bepalingen over hot gebruik van den wijn. Do Germanen roeiden den wijnstok uit. Steeds en overal was er strijd tegen deu wijn. Het gedistilleerd werd bekend tusschen 1500 en 1600 en was alleen in de apotheek als geneesmiddel verkrijgbaar, Omstreeks 1800 kwam er eon kentering. Een Amerikaansch arts, Dr. Benjamin Rus, sticht in Boston do eerste verocui :ing tot matigheid. Van af dien tijd is de matigheid onafgebroken bezongen en gepropageerd. (Dc propagandist p iste- zich aau aan den aard van het volk en zoo kwam het dat de strijd een religieus karakter kreeg. Alzoo werd de propaganda steeds grooter, maar nog niet groot gouoeg. Ondanks de wetenschappelijke basis, on danks de aanpassing aan een levensbe schouwing, ondanks het niet to loochenen feit der noodzakelijkheid is de beweging wel grooter geworden, maar toch nog steeds kleiner gebleven. De oorzakenP Men meende ze te vinden in het onklare van den cisch, die men stelde en wel in de „matigheid". Men meende het wel ernstig, doch het succes was gering. Deze beweging van de matighoidspredikers in statuair omgezet in een andere: de Afschaffing. De afschaffers staan in een sleohten reuk. Zjj waren de de bekeerde dronkaards, die noodgedwon gen hun vrjjheid aan banden legden. En hoewel groote mannen zich aan het hoofd der beweging stelden, toch bleef het bij het oude. De invloed was gering. In 1876 gaf do Nederlandsche Vereeniging nog een tractaatje uit onder den titel: De Ned. Ver. tot afschaffing van sterkeu drank geen vereeniging van bekeerde zondaars. Dit wilde dus zooveel zeggen als fatsoenlijke menschen kunnan zich gerust aansluiten. Uit de matighoidsvereeniging werd de geheel-onthoudersveieeniging geboren. De drie richtiugen bestaan nog, ook in ons land. Het is van groote waarde deze drie richtingen rechtvaardig te beoordeelen, doch het is moeilijk, vooral wanneer men een maal gekozen heeft. Pro- en contraschrijvers brengen hulde aan de geheelonthouding en uit afschafferskringen verheffen zich nooit stommen tegen do onthouding. Een definitie van matig is niet te geven, 't Is geen vast omljjnd begrip De een is matig bij drie, hij die er tien verdragen kan is matig bjj zeven. Wij de Ge- heelonthoudess, hebben argumouteu in voor raad, waartegen niets is in te brengen. We tenschappelijk staat niet vast, dat elke druppel alcohol vergif is. Dit argument schakelen we dus uit; er blijven er nog genoeg, die het onzuivere van de matig heidsbeweging bewijzen. Laton we eens de matigheid uit indivi dueel en medisch oogpunt beschouwen. De matigheidsman zegt: ik gebruik toch zoo weinig, dat het mij niet schaden kan. De geheelonthouder zegt: Berokkent het weinige misschien geen schade, nut doet het toch niet on noodzakelijk is het evenmin. Proeven hebben bewezen, dat het geringste gebruik invloed heeft en dat elk dagelijkscb gebruik misbruik is. Zoo telt dus de matigheidsbond volksbonden ja heel wat misbruikers. Wie het sterkst staan, de matige of do geheelonthouders is dus geen vraag meer. Als lid der gemeenschap wint de laatste het, ook staat hij moreel veel hooger. In de maatsohapplj zien we voortdurend de slechte gevolgen van het .drinken: pauperisme, armoede, ziekten, criminaliteit, e.a. Is hot nu wel geoorloofd het alcohol gebruik te helpen bestendigen? Sommigen willen in matig gebruik staling van den wil zion. Ook dit argument wordt ontzenuwd. Na de pauze werd gesproken over matigheids en onthoudingabeginsol van Sociaal standpunt bezien. Het onthoudingsbcgiusel uit Sociaal stand punt bezien is geen geheim, hot alcoholisme heeft diep ingevreten en verwoestingen aangericht en doet dit nog. Het nam in de 18e eeuw een groote vlucht, als gevolg van do inrichting der maatschappij. Was do productie vroeger klein bedrijf, nu werd het groot bedrijf. De vrijhandel kwam, de slagboomen vielen, er ontstond een reuzen productie en een reuzen afzet. En tege lijkertijd een ellendig proletariaat, vooral in Engeland. Het gevolg: een maatschappij die door alcohol werd gedemoraliseerd. Vanaf dit oogciiblik zijn de gevolgen Sociaal geworden, voorheen waren zij individueel. De uadeelige gevolgen bleven niet uit. Do kracht van een volk zit in do harten en hoofden vuu de enkelingen, in z|jn karakter. Er is niets dat dit zoozeer aantast, als de alcohol. Besmettelijke ziekten, oorlog, hongersnood z|ju niet zoo gevaarlijk als alcohol, die het nagedachte vergiftigt. Do alcohol is oen oorzaak van de ziekte der maatschappij. Geheelonthouding is een geneesmiddel en geen matigheid. Hot is niet in de eerste plaats uw individueel inzicht, uw individueel belang, tl.it u moet dryven tot outhoudiug, maar uw zijn als gemeen6chapsrnonsch. Na al het aangevoerde is de keuze tusschen matigheid en geheelonthouding niet moeilijk. \au de gelegenheid tot debat werd geen gebruik gemaakt. De voorzitter dankte don spreker voor zijn schoone rede en vroeg nog wie lid wilde worden of huisbezoek ontvangen. Hierna sloot hij de druk bezochte verga dering. De afdeeling Amersfoort van de Ver eeniging voor Vrouwenkiesrecht hield gister avond een opeubar'e vergadering in Amicitia. Spreker Prof. Dr. Ecrdmans uit Loiden over „Het gevaar voor Vrouwenkiesrecht". Namens het Bestuur opende Mej. do Hol de vergadering en zeide, dat de spreker z|ju rede in oens zou alhandelen, waarna er gelegenheid zou zijn voor debat of om vragen te stellen. Prof. Eerdmans zeide nu: 't Is mjjn voornemen dozen avond te spreken over het genoemde onderwerp. 't Goed recht van vrouwenkiesrecht is al zoo dikwyls beliandold, is u al zoo duidelijk gemaakt, dat het moeilijk is iets nieuws te toonen. Do argumenten raken uitgepnt. Vandaar dat het misschien juist is, ook eons iets anders te dpen, to be- toogen. Ik doe het mot eeu zekere voor liefde, omdat ik als theoretisch menach elk kiesrecht een gevaar acht. Wanneor ik onze samenleving zou moeten opbouwen, zou ik veeleer een verlicht despotisme willen. Iedere samenleving bestaat uit allerlei lieden, die verschillende belangen hebbon. Hot eigenbelang drijft altijd boven. Wanneer er nu iemand was, die boven alles stond dan zou die goed kunnon regeeren. Wo zouden er ons dan bij neerleggen, net als bij de weergesteldheid, waarover we ook niets te zeggen hebben. Het kiesrecht is een heel verdrietelijk werk. Men brengt de menschen naar de stembus, waut uit eigen beweging gaande meesten niet. In Rotterdam zijn b|j de jongste verkiezingen de helft thuisgebleven, 't Is zoo gelegen, dat een mensch die er voor is, zelf nog naar de stembus moet gebracht worden. Al dat wei ken kost gold, moeite, tijd. Wie betaalt dat? De contributie is dooigaans ontoereikend, en het moet komen uit do zakken van enkole menschen. Er zijn kiesvereenigingen, die met honderden schuld sluiten. Als ge daar eeniger mate kennis mede maakt, ook met de twisten, do moeite, dan zegt ge, als we dat niet hadden, zou het veel rustiger zijn. Degenenen, die ons vroeger bestuurd hebben, hebben ons niet voldaan. Ook nu zijn wo nog maar matig tevreden. Maar men voelt toch altijd 't komt uit ons. Degenen, dio gekozen zijn, hebben nog niet de kunst verstaan, zich te verplaatsen in de andero helft der menschen. Do vrouw is eigenlijk door de wet niet bijzonder hoog gekend. Terecht is menigmaal gezegd, hot zou wijs z|jn als er een eind aan kwam. Bij mij aan huis werd dezer dagen een contract opgemaakt. Do notaris bracht volgens do wet twee getuigen uieo, een meubelmaker en nog iemand, die van de zaak niets afwisten. De vrouw, die or van weet, erbij is, mocht niet getuigeu. 't Is niet wijs van de maunen, dat ze niets naar voren hebben gebracht om dat te verranderen. Vanduar dat vrouwenkiesrecht in de wereld staat. Een nawerking van begrippen uit vroe ger dagen is, dat men in 't opdringen van de vrouw naar publieke ambten iets on heiligs ziet. 't Staar in het Oude Testament. Het Christendom heeft de vrouw verheven. Lees dan niet de oude Kerkvaders want dan blijkt dat er een bondgenootschap bestaan heeft tusschen duivel en vrouw. Dat werkt natuurlijk na en wanneer er nu verzet komt uit godsdienstig conservatieve richting is dit de nawerking. l)e Maatschappij gaat haar gang, stoort ei zich niet aan. De sociale noodzakelijk heid hoeft do vrouw gedrongen te werken, 't Streven der vrouw zal niet doodloopcn. Wo zijn in die lichting eu 't is niet tegen te houden. Waar wc zien, dat in dc wereld overal de vrouw een plaats inneemt, daar is de stroom voor vrouwenkiesrecht uiot te keereu. Do loop der geschiedenis pleit er voor, dut het kouion zal. We moeten er doorheen, maar het is niot onverschillig op welke wijze we eeu zaak tot stand bren- geu, 't Is er mee als uiot een huwelijk; als 't gesloten is begint hot pas. Wat zal hot vrouwenkiesrecht voor do maatschappij geven? We eischen het oui het te gebruiken. Eeu dergehjko beweging verwacht wat meer dan kiesrecht aan vrouwen. Hot aan enkele vrouwen goven is buiten de l|jn, waarop wé onsbowegen. Van het algemeen kiesrecht z|jn wo niet zoo ver meer af. Ook brongt de tijd mee, dat dit uitgebreid wordt tot vrouwenkies recht, niet aau bepaalde vrouwen, die b.v. oon examen hebben gedaan. Eu nu stuiten wo bij het grootste deel op ouvoorbereiding. Maak daarom het getal ongeschikten zoo klein mogolijk. In Noorwegen bestaat het vrouwen kiesrecht zonder dat daar eeoigo verandering is gekomen. De partijen z|jn dezelfde gebleven. Hier by ons zou dat niet het geval zijo, omdat we zitten op ende op in de godgeleerdheid. Dit Jzal in de eerste t|jd wel niet anders worden. Er is een bijzondore band tusschen vrouwon en- kerkelijk en godsdienstig leven, zio maar rond. In Spanje bestaat het katholicisme alleen door de sympathio der vrouw. De mannen willen er weing van welen. Do Engelsche Staatskerk dr|jft op de vrouw en men doet alle moeite dc mannen weer in het kerkelijk leven te betrekken. In ons lund is 't ook zoo. Nu laat hot zich begrijpen, dal als de vrouw het kiesrecht krijet, do macht der geestelijkheid grooter wordt. Deze heeft in doorsnee meer invloed op de vrouw dan op een man. Bij huisbezoek vindt hij de vrouw thuis. Waar kiezers komen, zullen velen geneigd zijn to luisteren naar menschen van den godsdieust. Daardoor zijn velen wat anders gaan denken over vr.kiesrecbt. De sooialisten worden hoe langer boe gevaarlijker, do anarchisten zyn de Soc. hier en daar al de baas. Vryzinnig-Demo- craten en Unie-liberalen komen op voor algemeen kiesrecht. En nu, is er misschien nog een redmiddel en dat is vrouwkiesrecht. Mannen van beteekenis handen z|ch hier de laatsto maanden mee bezig. Vrouwenkiesrecht is vooruitgang. Al wat clerus is, is daar uit zijn aard en oorsprong tegen. De taak, die do kerk vervult heeft op hot gebied vau vooruitgang is gelijk een zwaar voorwsrp, dat meegetrokken wordt. Nu kunt ge begrypen dat het bij zonder onderwijs een nieuw stel kiezers kweekt niet om te hervormen maar om 't oude te behouden. In ons land zijn we er ook noch niet; zien we slechts naar de handelwijze van veel volksvertegenwoordigers. De vrouw, die zal gaan stemmen begint te leeren, te denken, te informeerou, naar haar taak. Ik heb vooral het oog op de gehuwde vrouw, als middelpunt van het gezin. Wij loopen er maar by, al verbeelden we ous de spil te zyn. Deze vrouw moet zich ontwikkelen, eo do dingen der maatschappij kennen. Wanneer ze zich onttrekt aau het publieke leven dan is ze in haar armoede bezig de weield te laten staan op het standpunt, waar wc reeds overheen moesten zijn. Eonige dames en hoeren maakten van de gelegenheid om vragen te stellen ge bruik. Dr. Toxopeüs wilde de meening van den inleidor weten of het politiek geknoei ile fijne vrouwenziol niet zou bederven. Spreker zeide, dat woord niet gebruikt te hebben. Ja er gebeurden dingen berekeud op twcces, op het kantje van het behoorlijke af. Dat zal altijd wel zoo blyven. De poli- ke standaard is in Nederland nog van allerlei dingen zuiver gebleven. Bij ons is nog gewoonte, dat kiesver enigingen, die zich zelf respecteeren waken over den inhoud van strooibiljetten. Er zijn eerste rangs menschen, hoog staande lieden, die het niet beneden zich

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1911 | | pagina 5