DAGBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. No. 304. ZATERDAG 30 DECEMBER 1911. 8e JAARGANG. Bij dit nummer behoort 'n BIJVOEGSEL. Oudejaarsa vonü. BUITENLAND. Hoe de gevolgen der dure tijden te verhel qen. DE EEMLANDER. Hoofdredacteur: Mr. D. J. van Schaardenburg. A bonoementsprijs Por jaarf 4.Franco per post iti. (5.60. Per 3 maanden id. fl.Franco por post id. f 1.40. Afzonderlijke nummers f 0.05. Bureau: HLKIJIK H.%A« 6. Telet. Tntere. 18». Prijs der Adyertentiën Van 1 tot 5 regels (0.40. Voor iederen regel meer 0.08. Buiten het Kanton Amersfoort per regel f 0.10. (B-j abonnemcot belangrijke korting). Tot plaatsing van advert, en reel, van buiten bet kanton Amersfoort iu dit blad ia .uitsluitend" gerechtigd het Alg Binnen- en Buiteülandsch Advert.- bureau D, Y. ALTA, Warmoesstr. 76- 78 Amsterdam NIEUWE JA tpSBAG zal dc Eeuilauder niet verscbijueii- 't Laatste uur van 't oude jaar! Een, twee, drietot twaalf getold en dan staan velen op, die gezellig om de oudejaarstafel gezeten, elkaar „veel Heil en Zegen in 't Nieuwejaar" wenschen. Die oud-Hollandsche uitdrukking wordt hier en daar vervangen door 't misschien deftiger klinkend „'t Kompliment van den dag" of dergelijke, 't oud-Hollandsche „Veol Heil en Zegen" klinkt voller, forscher. Oudejaarsavond! Avond van stemming! Zelfs de menech die licht en los door 't leven gaat, hij of zij, die zich van den ernst van 't leven, naar 't zoo schijnt, weinig aantrekt, gevoelt iets anders, iets dat op andere verjaardagen niet gevoeld wordt. Mijlpalen heeft men ze genoemd, die dagen op den weg des leveDS. En toch verschillend 1 Is de verjaardag voor 't eigen leven, de oudejaarsavond hoort aan den familiekring. Zie ze verzameld om do gemeenschap pelijke tafel. Yader, moedor en de kinderen. Ook zy die uitgetrokken zijn uit het vader huis, o, als ze maar even kunnen, komen ze dien avond teruggekeerd om te zamen van „oud in nieuw" te vieren. „Te z a m e n", ziedaar de oudejaars- gedachte. Wat verstrooid was, vereenigd, wat uit gevlogen was, teruggekeerd in het onderlijk nestje, waar ouderliefde ze opwacht, waar ouderliefdo ze koestert, maar ook waar kinderliefde ze heentrok, en broeder- en zusterliefde ze wachtte. „Te huis te zijn" met oudejaarsavond! 't Is die trok, die ons allen is aangeboren. O, stellig, andere dagen vertoeven we gaarne thuis, maar oudejaarsavond, dan moeten we, wat het kosten moge, bij de ODzen zijo. Zie ze daar zitten, vereenigd om de ge meenschappelijke tafel! Hoe verschillend is hun opvatting van het leven, hoe verschillend hun begrip van levensomstandigheden, heden zijn ze éen, bij vader en moeder, als teruggevlogen onder do beschermende oudei vleugels. Wat al blijde verhalen, maar ook wat droeve geheuitenissen woiden verteld, hier wordt hoopvol de toekomst ingezien, daar gedachtig aan 't vele leed, angstig gevraagd „zal 't Nieuwejaar beter zijn?" En vader en moeder? Yooral op dezen avond weten ze 't rechte woord te vindeD. Hier een woord van bedachtzaamheid, niet al te veel te vertrouwen op 't geluk, dat zoo broos is, daar een woord van bemoe diging, dat den mistroostige opwekt en met ^vol vertrouwen 't Nieuwejaar in doet gaan. Zij immers, vader en moeder, onder vonden zoo veel. Ja, oudejaarsavond, is wel d e avond van den familiekring, 't Is of egoisme, eigenliefde, zelfzucht en zelfverheffing dien avond zijn verdwenen en ieder zijn best doet, een ander aangenaam te zijn. Moge zoo de stemming wezen, waarin, gij en ik, lezers, dezen oudejaarsavond vieren. Laat ons familieleven zoo wordeu, dat wc Diet alleeD op den oudejaarsavond, maar altijd voor elkaar zijn, in waarheid broeders en zusters, die gezamenlijk van het geluk genieten, maar ook den rouw te zamen dragen, wat zal veel geluk meer gewaardeerd worden, veel rouw gemakke lijker vallen. De oudejaarsavond, de avond van den familiekring! Moge u, moge mij, 't geluk ten deel vallen, nog dikwijls a 1 de onzen dien avond aan den hniselijken haard te vereenigen, dan zal, wat er ook gebeure de avond voor ons zijn, dc avond van dankbare herinnering en ja, ook van die pen weemoed, maar, gedragen door elkan ders liefde, zullen we de verdere toekomst ingaan met opgeheven hoofd en vol ver trouwen op „Hem, die 't altijd wel maakt" ook al weten wij niet altijd het wanneer en het hoe. Dan zal er ook voor ons zijn... „Yeel Heil en Zegen in 't Nieuwejaar!" B. De Geheimzinnige Ziekte te Berlijn. Kaar de Berlijnsche bladen melden, koesterden de geneesheereD de verwachting, dat de ziekteverschijnselen onder de dak- loozen uit het Berlijnsche Asyl zich niet verder zouden voordoen. Echter zijn tegen dezt" verwachtingen io gisteren nog ver scheidene personen ziek geworden, waarvan eeu tweetal spoedig overleed. Naar het Berl. Tagebl. meldt, is uu ook de bestuurder van het A6yl ouder verdachte verschijnselen ziek geworden. Wat den aard der ziekto betreft, heeft meu volgens prof dr. Lentz van het Koninklijk instituut voor infectie ziekten te Berlijn, ongetwijfeld te doen met de bacterie botulinus, met worstgif, zooals de algemcene benaming luidt. Het kan echter nog wel tien dagen duren voor een reincultuur gemaakt is, die op dieren overgebracht kan wordeD, om het resultaat te zien. Id het Kon. Instituut is men overtuigd, dat de zieken weggeworpen bedorven visch opgeraapt en gegeten -hebben. Het „Motu Proprio" en Zwitserland, Volgens eeo verklaring van den Kardi naal-Staatssecretaris zal het „motu proprio" voor Duitschland niet toepasselijk zijn; hetzelfde zal, naar men hier meent, ook voor het ('.katholieke deel van Zwitserland, te verwachten zijn. In het democratische Zwitsersche staats leven heeft een eigen rechtspraak voor den clerus zich nooit kunnen inburgeren. Wel erkenden de oude Eedgenooten in religieuse dingen, waartoe ook de huwelijksquaesties werden gerekend, de rechtspraak van kerk en paus, maar in wereldlijke zaken, in burgerlijke en strafzaken, werd de geeste lijkheid reeds in de middeleeuwen aan de wereldlijke rechtspraak onderworpen, en aan die opvatting hebben ook de regeeringen der r.katholicke kantons steeds vastgehouden, Dit oude, in hat volksleven overgegane gewoonterecht is door Rome steeds stil zwijgend goedgekeurd, en om die reden zal ook naar de opvatting der r.katho lieke pers in Zwitserland en dc geestelijk heid zelve bet „Motu proprio" ook in het r.katholieke deel van Zwitserland niet van toepassing kunoen zijn. De Centrumfractie en het Motu Proprio. In de „Zentral Auskunftstelle der Katho- lischen Presse" wordt medegedeeld: In de pers is reeds herhaaldelijk sprake geweest van een uitiDg van dep Badischen centrums afgevaardigde dr. Kopf-Freiburg over het jongste pauselijke „Motu proprio" betref fende de behandeling van aanklachten tegen de geestelijkheid. Volgens den „Bad. Beo- bachter" zou dr. Kopf gezegd hebben: „dat zjjn partij liever had gezien, dat het privilegium fori Diet opnieuw was afge kondigd." De afgevaardigde Kopf hoeft die uiting, uaar hij aan de „Zentral Auskunftstelle" mededeelde, gedaan, en wel in overleg en overeenstemming met de geheele Badensche contrumsfractie. Dit is dus een bewijs, hoe zelfs io hot Duitsche centrum wordt ingezien, dat het „motu ptoprio" een miBgreep is van den H. Stoel, en dat hot slechts strekken kan om het centrum iD den strijd aan de stom bus te benadeelen. Düt geloovige katholieken iu Duitsch land zich niet storen aan de verklaringen van het Yaticaap, dat de Motu Proprio niet voor Duitschland zal gelden, met welke verklaring de Duitsche regecring genoogou heeft genomen, blijkt weer duidelijk uit hot feit, dat de hoofdredacteur van een katho liek blad in Silezië aan don bisschop toe stemming gevraagd heeft om een geestelijke te mogen vervolgen wegens beleediging. Kerkvoogden uit het land gezet. Hedeo zal een decreet verschijnen, waar bij aan don patriarch van Lissabon, den bisschop van Guards en de administrateur vao het diocees Oporto het verblijf in de districten Lissabon, Castellobranco en Oporto voor twee jaar wordt verboden, het recht op geldelijke toelage van staatswege afge schaft en een uitstel van 5 dagen toege staan om gemelde districten te verlateD. Dit als straf voor den wederstand dier kerk voogden tegen het oprichten van cultueele vereenigingen. De uitsluiting in het Katoenbedrijf. De uitsluiting in N. en N. O. Laocashire is, zooals men weet, begonnen, en heeft 160.000 wevers werkeloos gemaakt. De jongste berichten bewijzen echter dat de vrees, uitgesproken, dat de lock-out niet tot deze 160.000 man beperkt zou blijven, gegrond i9 geweest. Ingevolge do stopzetting in het weefbe- drijf heeft het algemeen bestuur van het Verbond van patroons-spinners en leden hiervan geadviseerd de garen-productie te beperken. Als gevolg biervan zullen deze patroons na Nieuwjaar hun spinnerijen drie dagen iu de week stop zetten, waar door ruim 150.000 arbeiders op half werk en half loon worden gesteld. Bovendien Er is veel geschreven over de zoo zeer ver hoogde prijzen van bijna alle onze voedings middelen, maar wij wenschen hierdoor eenige praktisch uitvoerbare wenken te geven, hoe men zich voor hetzelfde bedrag meer en betere voedingswaarde kan verschaffen Hoewel men, door zijn geringe percentages aan eiwit en vet, bezwaarlijk alleen van brood kan leven en zulks bovendien te eentonig zou zijn, is 't door zijn boog gehalte aan koolhydraten, geschikt om, in 't bijzonder aardappels en vele soorten van groenten, boonen enz. te vervangen, daar bi ood, in verhouding tot zijn voedingswaarde en zuiverheid, veel goedkooper is. Het tekort aan eiwit en vet, waarvan men per etmaal slechts een gering gewicht behoeft, kan door een doelmatige keus voor zijn middageteu en de gewoonlijk bij brood genuttigde eetwaren, gemakkelijk worden aangevuld. Bovendien is goed brood een zuiver voedsel, zoiider eenige schadelijke bijwerking, zooals vooral voorkin deren, door veel aardappelen enz. kan worden veroorzaakt. Door onze vorige feuilleton-ad vertentie „omtrent ons dagelijksch brood'' is het genoegzaam bekend gemaakt hoe wij de granen volkomen zuiveren en er alle schadelijke (vooral zaden als bolderik) en niet voedzame (als kaf) bestanddeelen uit halen door een groot aantal automatisch werkende machines, elk voor eene andere noodige bewerking, Wij vestigen speciaal de aandacht op: Melkbrood (bereid met volle koemelk,/, 9,13, en 18 cent. Moutbrood (geen gewoon meel meteen extract, doch van gemoute tarwe in haar geheel) 10 cent. Gezoudheidsbrood (luchtig) 7, 11, en 17 cent. Munitiebrood [vast militair-brood] 9 cent Verpakt Zoet Roggebrood [met rietsuiker 10 cent. Roggebrood [alleen ongebuild roggemeel], verpakt 10 en onverpakt 30 cent. Verpakte Luxe Tafelbeschuit, 7 yooi* 5 ceut. Fijne 8 voor 5 cent. Desseitbesehuit 12 voor 5 cent. Luxe Theebeschuit 14 voor 5 cent. Luxe Ontbijtkoek, 30 c.m. 20 cent, Délicieux 28 10 ceut. Thomasvaer's 30 10 ceut. Beschuit en koek zonder ons etiket, is niet van ons fabrikaat en gelieve men te weigeren: De eerste kruideniers- en comestibles-handelaars in geheel Nederland [alhier Oosterveen, Water schot, Duchaiel, Stuurman, van der Werff, J. van Doorn enz] leveren onze beschuit, biscuits, gevulde fantasiewafels [prinsesse- boonen, sigaren, tarweareu euz., gevuld met zuivere frambozenjam. melk-choco- lade enz.] en andere artikelen. In minder waardige winkels mogen onze artikelen niet worden verkocht. Hoewel tarwe en rogge thans kostbaarder zijn dan in enkele vroegere jaren, zijn, door ons 10 pCt. dividend, onze brood prijzen toch ongeveer even laag waartoe wij in staat zijn door onzen veel vermeerderden omzet. Door groote voorraden en voorkoopen, kunnen wij aan onze geregelde afnemers garandeeren, tlac gedurende dezen winter onze broodprijzen niet zullen worden verhoogd, hoe duur de graanprijzen dan ook mochten zijn. Bedragen tot ODgeveer f50, - werden als dividend per gezin uitgekeerd, hetgeen per kalenderjaar in Februari geschiedt. Meursing's Machinale Fabriek van Gebak, Amersfoort,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1911 | | pagina 1