WEERBERICHT. Thermometerstand BINNENLAND. STADSNIEUWS. MEDEDEELINGEN YAK SET KONINKL. NED. MET. INSTITUUT. Opgemaakt voorm. 10.54 uur. De Bilt, 5 Maait 191'2. Hoogste barometerstand 769.1 m.M. te Horta, laagste 734.S te Shields. Verwachting tot den avond van 6 Maart 1912. Stormachtige, later afnemende Weste lijke tot Zuid-Westelijke wind. Gesteldheid van de lucht: Aanvankelijk zware bewolking, met opklaringen later wellicht weder toenemende bewolking. Temperatuur: Geringe daling vooral van de ochtendtemperatuur. Barometerstand te AMERSFOORT. Barometerstand hedenmiddag te 12 uur 746 mM. Vorige stand te 12 uur 757 m.M. te Amersfoort. Hoogste gisterenF. 52 Laagste hedennachtF. 43 Hedenmiddag 12 uurF. 48 voor risico van den kooper worden afge geven en de South-Eastern Railway.die het spoorwegverkeer tusschen Londen en Parijs onderhoudt, heeft den morgen-trein van 10 uur en den avondtrein van 8.25 laten ver vallen. Ten slotte is een algemeene prijs stijging van verschillende levensmiddelen, in verband met het beperkte treinvervoer, reeds merkbaar; zij doet zich echter na tuurlijk het sterkst gevoelen voor de steen kolen zelf; een centenaar kost thans 21/, shilling tegen vroeger 1 shilling. Dat van deze geweldige prijsverbooging de minder gegoeden het meest te lijden hebben, spreekt van zelf. Dezen kunnen zich echter troosten met de motie welke de stakers van een der mynen in Zuid-Wales hebben aan genomen, waarin zij hun sympathie be tuigen met het publiek en de armen, die het onschuldig slachtoffer zijn van het conflict. In een groote vergadering der spoor wegambtenaren te Sheffield is bosloten aan den Mijnwerkersbond mede te deolen, dat zjj besloten zijn de mijnwerkers te steunen, zelfs zoo het noodig mocht wezen, door zelf in staking te gaan. De eene fabriek na de andere in het Ver. Koninkrijk moet worden gesloten. De bemanningen van de kolenschepen in de havens moeten worden ontslagen, daal de schepen geen lading kunnen krjjgen. Het spoorwegpersoneel lijdt eveneens, door de vermindering van den dienst. Op een lijotje in Yorkshire is de dienst geheel ge staakt. In enkele gevallen hebben de mijnwer kers vergunning geweigerd, dat menschen in de mijnen gaan om de paarden te voe deren en voor het onderhoud van de mijn- inrichtingen te zorgen. Over het algemeen echter heerscht een uitstekende stemming tusschen de mijuwei- kers en de patroons. De Engklsche Suffragettes. De suffragettes hebben gistermorgen een nieuwe „raid" ondernomen in Londen's West-End, en zijn daarbij op dezelfde wijze opgetreden als Vrijdag; ook nu weer heb ben zij een aantal ruiten in bekende win kels ingeworpen. Er werden verscheiden vrouwen in hechtenis genomen. O.a. werden de ruiten ingeworpen inde woniDgen van den Lord-Kanselier en Minis ter Lord Orewe. Een ruit van het ministerie van oorlog werd ingeslagen en op Charing Cross wor den één of twee ruiten ingeworpen. Des avonds werden opnieuw ongeregeld heden veroorzaakt bjj de parlementsge bouwen. Tot dusverre zijn 200 inhechtenisnemin gen gedaan. Duitschk Luchtscheepvaart. Do Tagliche Rundschau verneemt, dat de Duitscbc regeering van plan is een rijksinstelling voor luchtscheepvaart en vliegtechniek in het leven te roepen Deze instelling zal in Fiiederichshaven gebouwd worden. Graaf Zeppelin krijgt de leiding. Een groot aantal adviezen zijn reeds inge wonnen en de onderhandelingen met de betrokken kringen zijn reeds zoo goed als afgeloopen. Thans wordt de financiëele zijde van de quaestie. onderzocht. Waar schijnlijk zal bij de begrooting voor 1913 een crediet gevraagd worden voor de eerste bouwkosten. De Toestand in China. Do schade door den opstand en den brand te Tientsin teweeggebracht, is zeer belang rijk; ongeveer 100 persoueu werden gedood. In de vreemde nederzettingen heerscht rust. De aanwezigheid der vreemde troepen heeft de bevolking gerust gesteld; er zijn geen ongeregeldheden meer voorgekomen. Prins Tsjing is ziek. Meer dan honderd deelnemers aan de plundering zijn ter dood gebracht. De vreemdelingen achten den toestand verbeterend. Roosevelt. Volgens een telegram uit New-York aan Duitsche bladen, heeft een dagblad-refe rendum in do geheele Unie gehouden, uit gewezen, dat Rooseveld verreweg de ern stigste candidaat voor het presidentschap is. Koninklijk Bezoek teAmsterdam. Het N. v. d. D. schrjjft: In tegenspraak met zekere geruchten kunnen wij mededeelen, dat tot dusverten hove het voornemen bestaat, over eenige weken het gewone bezoek aan Amsterdam te brengen. Zeker is het, dat de regeering, voordat het bezoek van de Koninklijke familie plaats heeft, haar standpunt in zake de Paleis-Raadhuis quaestickenbaar zal maken, iD antwoord op het bekende besluit van den Amaterdamscben gemeenteraad. Obstructie in zicht? In een, Zondagavond gehouden vergade ring, heeft het Kamerlid de heer Iiugen- holtz, evenals Vrijdag zijn partijgenoot Troelstra er den nadruk op gelegd, dat de regeering voornemens is, alvorens het on derwerp bakkerswet te behandelen, het aangevraagde pantserschip aan de orde te stellen. De heer Hugenholtz betoogde, dat het streven van de rechterzijde is, het voor de coalitie zoo lastige, ontwerp op de lange baan te schuiven en voegde daaraan toe, dat de sociaal-democraten zich hiertegen tot het uiterste zullen verzetten en daartoe bij elke gelegenheid en tot vervelens toe de motie Troelstra ter sprake zullen brengen. Van de houding, te dezer zake door de meerderheid in de Kamer aangenomen, zouden, aldus de Heer Hugenholtz, die heeren nog long plezier hebbeD. (N R.Ct Lezing Prof. Eerdmans. In het kerkgebouw der Evang. Lutb. Gemeemte hield gisterenavond de afdeeling Amersfoort van de Evangelische Maatschap pij, een openbare bijeenkomst, waarin als spreker optrad prof. dr. B. D. Eerdmans uit Leiden, met het onderwerp: „De jongste besluiten van den Paus". Na een inleidend woord van ds. F. G. Lagers, herinnert prof. Eerdmans er aan, dat de Evangelische Maatschappij is een bestrijdster van het roomsch katho licisme. De Maatschappij is opgericht in het jaar 1853, in het jaar dus, toen door toe doen van het liberale denken het episcopaat in Nederland is hersteld. De grondwet van '4S voerde alB leuze, dat alle burgers in godsdienatigen zin gelijkberechtigd zjjn voor de wet. De roomsche curie heeft daarvan gebruik gemaakt en bij allocutie het epis copaat iugesteld.Er waren echter menschen, die inzagen, dat de roomsch katholieken zich zouden organiseeren en in de toekomst een dreigend gevaar zouden worden. Daar om is de Evang. Maatsch. opgericht. Ze heeft de sympathie der Ned. piotestanten niet mogen winnen. Wel heeft ze een en ander gedaaD, maar wie niet doorgedrongen is in het roomsche doen en denken, begrijpt dat verzet niet. Daardoor komt het ook, dat nog vele Nedeilauders meenen, dat die Maatschappij overdrijft. Maar Spr. meent, dat de mannen, die in '53 tot de oprich ting overgingen, ver vooruit zagen. Komende tot het eigenlijke onderwerp, herinnert Spr. aan het paus zijn van Leo XIII, een man van eminente kennis, die liet gansche leven wilde leiden door het katholieke deuken. Het sociale leven liet bij ziju gang gaan, zelfs heeft hij het aan gemoedigd, maar tevens gezorgd, dat het bleef onder de geestelijkheid. Deze paus heeft aangemoedigd, dat vereenigingen van allerlei soort werden opgericht, maar iedere vereeniging zou hebben een geestelijk ad viseur. Het opkomen van loase gedachten kon dan worden geleid binnen de banen, die vijandschap met de kerk uitsloten. Er is geen stuk actie of ze heeft een geeste lijk adviseur. Daarom is het van groote beteekenia, na le gaan, wat de politiek is van den togenwoordigen paus. De geeste lijke leiding is ingesteld door Leo XIII. Bij die geestelijke leiding denkt er slechts een, d.i. die zit op den stoel van Petrus, de vertegenwoordiger Gods op aarde. Wan neer iemand iets doel, komt het er op aan, dat hij hel doet, zooals door den bisschop is voorgeschreven. En deze volgt weer de leidiDg van den aaitsbisschop en deze weer van de curie. Daarbij bestaat geen zelfstan digheid en daarom is het van belang te weten, welke strooming gaat door het katho lieke denken en wat van uit Rome komt en zijn invloed doet gelden op ons leven. Paus Pius X vaardigde 9 Oct. 1911 het besluit uit, bekend als hot Motu proprio. Het onderscheidt zich van andere pauselijke besluiten, als encycliek en bul, alleen door den naam. Alles wat de paus zegt, is krachtens het leerstuk der onteilbaarbeid, van kracht voor allen, die r. k. zijn, in welk land dan ook. De rechtskracht is overal dezelfde, met dien verstande, dat de geldigheid van een dergelijk besluit, door een verdrag kan zjjn bepaald. Landen, die een concordaat hebben gesloten, kunnen zeggen: Dat en ilat geldt voor ons land niet, omdat we volgens dat concordaat niet vallen onder de Romeinsche jurisdictie. Zoo kunnen er landen zijn, waarvoor het Motu proprio niet geldt. Maar dat is hier geen vraag, daar geen uitzonderingen zjjn opge nomen. De eenigste zekerheid kan worden verkregen door een verklaring van Z. Hei ligheid zelve. Wanneer een kardinaal of hooge geestelijke een verklaring afgeeft, is dat een particuliere opvatting. Evengoed is het dat, als onze minister van justitie zegt, dat het voor ons land niet geldt. Het Motu proprio nu is een vervolg op een besluit van Pius IX van 12 Aug. '69, een aanvulling van de pauselijke bul „Apos- tolicae Sedis", welke met straf dieigt ieder, die een geestelijke dwingt voor den rech ter te verschijnen. Spr. zet dan uiteen, dat een geestelijke een geheel ander mensch is, die recht heeft op eerbied van elk rechtgeaard geloovige. Een roomsch katholiek, die een aanklacht indient tegen een geestelijke, schiet te kort volgens het cannonieke recht en begaat een doodzonde. In dien tijd bekommerden de menschen zich daar echter woinig om, en daarom bedreigde Pius IX nog daarbij met de excommunicatie, zonder dat daar over opzettelijk een proces behoefde te zijn. Nu was de vraag: Wie dwingt een gees telijke voor den rechter te verschijnen Daarom is in '86 een uitspraak gekomen Tan het college van kardinalen. Niet de rechters dwingen, want die doen, wat de wet voorschrijft. Maar degeen, die oorzaak is, dat de wet zoo is, dwingt de geestelij ken, dus de wettenmaker en de uitvoerder er van. Om dit duidelijk te maken, zet Spr. de organisatie van onze rechterlijke macht uiteen, waarna hij er op wijst, dat de tegenwoordige paus is een eerlijk man. Hij is niet slim, maar zegt precies zooals het middeleeuwsch r.k. denken hem ingeeft. Deze paus nu heeft vorig jaar zijn besluit gegeven, eu zegt daarin In deze tijden van groote onbillijkheid, nu men geen reke ning wil houden met de onaantastbaarheid der geestelijken, nu zelf6 kardinalen wor den gedaagd voor do rechtbank van leeken, r.u komt het ons voor, nu men zich van die heiligschennis door de straf niet laat afschrikken, dat we die straf nog moeten verzwaren, om alle particulieren of andere personen te doen vallen, onder de strafbe palingen 7an 1869. Dus, alle personen worden daarmee bedreigd en daarmee een bepaald deel der ingezetenen onttrokken aan het gewone recht. In theorie kan men zeggen, dat het niet zoo is. Ieder, die wil aanklagen, kan immers verlof aan den bis schop vragen Maar de pructjjk leert, dat de beschuldigde dan niet wordt getroffen. Als een ernstig feit voorvalt en de bisschop weet het, dan is morgen de geestelijke niet meer, waar hjj was. Voor de r. gees telijken is dus onmogelyk gemaakt, wat voor allen geldt. Men vraagtIs dat nu zoo erg Het gansche zijn van onzen na- tionalen Staat is de eerbied voor de wet. Als nu van buiten daar inbreuk op wordt gemaakt, bederft men, wat na jaren strijd is verkregen. Door de groote revolutie van 1798 is een einde gemaakt aan de bevoorrechting van adel en geestelijkheid. Dat is geweest tot een zegen. En wanneer nu in den wal van 1798 een bres wordt geschoten, dan is daarmee een begin gi.maakt met wat ons liberale voelen en denken nimmer zal verdragen. En daarom juist is dit besluit zoo ernstig. Spr. zet daarna uiteen hoe de wijding den priester maakt tot een heilig mensch, hij behoort tot het Godsrijk. Waar men zoo over een priester denkt, is de rechts positie voor een dergelijk mensch natuur lijk een andere dan voor een gewoon sterveling. De geestelijke hebben hun eigen recht, leeken spreken over de geestelijken geen recht. Dat middeleeuweche begrip omtrent de geestelijkheid, wordt door het jongste besluit van den paus naar voren gebracht. Spr. zet nader uiteen, hoe in de iniddeleeuwon de verhouding tusschen wereldlijk en geesteljjk gezag was, om aan te toonen, dat het Motu proprio geen toevallige opwelling van den paus is. Het is een ingrijpen in onze staatkundige vrij heid, de kerk stelt zich er mee boven hot Ned. recht. Dat doet ze ook reeds bjj het huwelijk, maar nu gaat ze verder. „Gij zult de geestelijken niet aanklagen, an ders wordt ge geëxcommuniceerd", zegt ze. Hiermee is iets losgemaakt in de rechts- veiligheid. „Nu ja," zegt minister Regout, „wij hebben dat door de gewoonte reeds buiten gebruik gesteld." Maar dat is toch niet geheel waar. Het Motu Proprio zegt: niemand mag oen geestelijke aanklagen. En minister Regout zegt: De rechters klagen immers wel geestelijken aan. Maar de eenvoudige geloovige zoekt het niet haarfijn uit, en zal alleen weten, dat het hem verboden is een geestelijke aan te klagen De practjjk is zoo en niet anders. Spr. herinnert hierbij aan een kindermoord in Brabant. De rechtzaak kon niet opschie ten, maar de pastoor was allang verdwenen en zat in een klooster in Palestina. Spr. heeft een debat gevoerd met dr. Hoffmann te Gouda en deze zei: ik ben in de eerste plaats katholiek en in de tweede plaats Nederlander. Zoo is het ook. Het woord van den paus geldt in de eerste plaats en het Ned. recht in de tweede. Spr. herinnert hierbij aan de brochure van den ex r. k. priester Jos van Veen en aan de opleiding van geeste lijken te Warmond, waar geleerd wordt, dat het geestelijk recht voorgaat. En dat is wel erg. We hebbtn te doen, met iets, dat in grijpt in de vrijheid van de Ned. burgers en dat aantast het met moeite verkregen staatsgezag. Na een korte pauze vei volgt prof. Eerd mans zijn rede. De toestand, dien we beleven, kunnen we niet vergelijken, met den toestand, dien we krijgen. Onze tegenwoordige ambtena ren zijn nog opgeleid aan da Staats hooge- scbool. Dat zal niet lang meer duren. Dank zij de zegeningen van Dr. Kuypei, krjjgen we een r. k. universiteit. En dan is de goedkoopste faculteit, de juridische. En daar zal het katholieke beginsel meer naar vo ren worden gebracht. Men is reeds zeker van zijn zaak. Protestanten zjjn er niet meer, de katholieken bepalen, hoe het gaan zal. Deze dingen zullen dus in de toekomst, met een katholieke opvoeding, nog meer doorwerken. Het katholieke volk kan daar niets aan doen. Het verzet gaat dan ook tegen de geestelijkheid en ten slotte kan alleen de pjus het helpen en daarom gaat het verzet togen de geestelijke leiding, die overal komt. Het algemeen type van den bitsen, spitsen kapelaan heerscht. Jezuïet is tioef, het Jezuïetisme zit voor op de semi naria en zit achter de besluiten van den paus. Daarom moet men zich kceren tegen die geestelijke leiding. Het tweede besluit van den paus is van 1 Sopt. 1910 en is gericht tegen de mo dernisten. Daarin geeft do paus een aantal voorschriften ten opzichte van het geloof, waartoe de priesters zich bij eede moeten verbinden. Ieder greintje zelfstandigheid iB daarbjj uitgesloten. Spr. zet de modernisteneed uiteen en

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1912 | | pagina 2