Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 26. Zaterdag 27 September 1890. Vierde Jaargang' DE EEMBODE voor Amersfoort. Apeldoorn, Baam, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie maasden: Franco per postf 0,40. Afzonderlijke nummersf 0,05. BureauKrommestraat, F 241, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der AdvertenfciJn: Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 Correspondentiën en A ircnu bezorgd zjjn. lerljjk Vrijdagavond Wonderen. Het verdient opmerking, dat hoe meer hel geloof af-, hel bijgeloof toeneemt, hoe meer men het bovennatuurlijke verwerpt, des te meer men het geheimzin nige zoekt en zich met de duistere geestenwereld in belrekking tracht te stellenhoe meer men het bestaan der ware wonderen ontkent, hoe meer men de nieuwsgierigheid tracht te be vredigen en zich verdiept in navorscliing van bedriegelijke en vreemdsoortig, verschijnselen en feilen, welke asfli verdachte oorzaken doen denken, daar ze de gewone krachten der natuur te boven gaan. Ieder onbevooroordeeld toeschouwer ziet hierin de erbarmelijkste inconsequentie en tevens de bitterste ironie voor het moderne ongeloof. Niet, dat wij er iels tegen hebben, dat men de krachten der natuur leert kennen enten algemeenen nutteaanwendt, dat men de raadselen dei natuur tracht te ontcijferen en ongewone verschijnse len te verklaren, dat men poogt door te dringen tot de natuurlijke oorzaken van de zonderlinge uitwerkselen van hypnotisme magnetisme, somnabulismc enz. (de natuur met al hare krachten en wette.; en werkingen is een heerlijk veld voor den menschelijken geest ter ontginning), maar dal men van de cene zijde het materialisme huldigend van de andere zijde geesten oproept tot openbaring van geheimen, tot bereiking van buiten gewone uitwerkselen maar dat men, zich beroepend op de vreemdsoortige verschijnselen en uitwerkselen in gegeven gevallen, welke men aan de ongekende krachten der natuur toeschrijft, de ware bovennatuurlijke wonderen ontkent, dit is het waartegen wij noodzakelijk in verzet moeten komen. Al is het waar, dat men al de oor zaken der natuur nog niet kent, dat er in haar krachten zijn, die lot hiertoe het men- schelijk oog ontsnapten, zoodat de grens FEUILLETON. fVrrcolg) „Toen gjj mij voor acbll.cn jaren |den knaap braebt, Pierre, om bem le verplegen, loen vroeg ik u naar ons aller rjjand Jean Rollan. .Hel noodlot heell hem reeds getroffen," autwoorddet gij inel eeo grijnslach„.hij verloor zjjn eenigen zoon en erlgenaam. Het kind, een oogenblik builen toezicht van bet kindermeisje, naderde den vijver en viel in bel waterbel lijkje heelt laarsje dat men vond bevestigden de schrikke lijke waarheid."" God heelt geoordeeld, riep ik loen ontroerd uil, maar gij zcidet, ,„ja, maar op mjjn tijd voltrek ik de wraak, die ik bem heb toegezworen."" „En toch heb ik mjj nog niet gewroken," viel Pierre zjjne groolmocder in de rede. „Jean Rollan leeft nog steeds als een groot heer op La Charette." ,Gjj verliet toen drdeljjk ons eilandje weer", I ng de oude voort, ,en ik had tjjd genoeg om daarover na te denken, wat gjj mjj mededeeldel, lang was bet mjj duister, maar eindeljjk werd bet mjj helder. Toen gjj mjj den knaap over bracht, vond ik maar één laarsje aan zijne voetjes, het andere was blijven liggen aan den rand van den vjjver van La Charette, ook vond tk aan bet kind een onderkleedje, waarop het der natuur nog niet nauwkeurig te bepalen is, even waar is het dat er feilen plaats hebben, welke zoozeer al de krachten der naluiir overschrijden, dut zij bü geen mogelijkheid meer aan de krach ten der natuur kunnen worden toege schreven, en welke derhalve een hoven- natuurlijke oorzaak moeien hebben. Zoo zal ieder gemakkelijk begrijpen, dal de krachten der natuur niet kunnen uit werken, dat b. v. een ongeneeslijke ziekte plotseling geneest, een doodo tot het loven opstaat. Vandaar dal ieder, die weet wat de katholieke Kerk vordert tot liet conslaleeren van wonderen, welke vercischt worden lol de zalig- of heiligverklaring, hoe uiterst nauwkeurig en gestreng haar onderzoek I is, overtuigd is van de kwade trouw of de totale onkunde der vijanden des gcloofs, die de katholieke Kerk beschul digen van lichtzinnigheid on lichtgcloo- vigheid le dien opzichte. Want wat et- al volgens de katholieke leer gevorderd wordt tot een waar wonder, is meer dan voldoende out daarin volkomen te berusten en geloovjg aan le nemen. 7.ij eisdit, dat iets een wonder zij, drie gewichtige zaken, welke alle vrees van scliijnwonderen builen sluiten. Zij vordert ten 1ste dat het een daad, een feil of gebeurtenis zij, welke op een of andere wijze onder dc zinnen valt, welke kan worden waargenomen, daar het onzichtbare, liet onwaarnectn» bare geen verwondering wekken en bijgevolg geen wonder zijn kan. Vervol gens eischt zij, dat het zij een uitwer king, welke het vermogen, de krachten der gansche natuur te boven gaat. 't Is haar niet genoeg dat het bewijs ge leverd wordt, dat een of andere uitwer king niet kan veroorzaakt worden door de stoffelijke en zichtbare wereld, maar zelf tnoel hel haar blijken, dat tot eene dusdanige uitwerking de onzicht bare schepping, de geesten niet in staal zijnbewezen moet worden, dal ze niet het werk kan zijn vaneenig schep sel hoe verheven en hoe machtig ook, waaruit dan noodzakelijk volgt dat ze La Clmrelte geslikt was. Pierre! ut Jean Rollan is niet dood, ia niet maar een boosdoener heelt het gestolen, en die dief zjjl gjj! ,Xu ja, die ben ik," riep Pierre woest, ,ik d bet terstond besloten, toen op La Charette t zoon geboren word en Jean Rollan zich het toppunt van geluk waande. Het kind was zijn afgod maar dal geluk duurde slechts 1. Eens sloop ik op hel middaguur iu den slottuin, alles was stil on het was drukkend het kindermeisje vast ingeslapen tegen een booiu geleund, en bet knaapje ,op eenigen alstand in bel gras spelende. Snel vatte ik den kleine aan, wierp hoed en laars' aagde onbemerkt te ontkomen. Wat moest ik echter met den knaap aanvangen Op mijne stroop tochten kon ik hem toch niet meenemen. Toen dacht ik aan u, grootmoederinel veel moeite paste ik op lieio totdat ik hein gezond en wel bij u gebracht had. Ne woel gij alles." „Zoo, en gü Z(jt nu gekomen, oin de wraak le voltrekken, die gij achttien jaren lang uitge steld hebt", riep dc oude, ,ik ken u. Pierre, 'I is te vergeefs, dal gij tnü om den tuin leidt en mjj van het tegendeel verzekert; gij kwaainl zoek le brengen. Gjj will Robert mede nemen als een gewillig werkluig in uwe handen. Wie weet met welke fabeltjes gjj het hoofd van den licht ontvlambaren jongeling opvult, gjj zult zijne hand bestoren, om de wraak te voltrekken, die God lot onmiddellijk werkende oorzaak heeft, dat ze hel onmiddellijk werk is van God en van God alleen. Eindelijk verlangt zij, dat de uil werking de ge wone orde der natuur in dusdanige mate overschrijdt, dat niet de natuur, maar God ze alleen kan voortbrengen en wel zóó legen allo krachten en wellen der natuur in, dal ze om het buitengewone de hoogste verbazing en verwondering wekt bij den waarnemer of toeschouwer. Daar i het v nder e t feit i: dc gansche geschapen natuur te boven gaat en bijgevolg hel werk moet zijn van den Gehepper, van den ahnachligeii God, vloeit daaruit voort, dat in het wonder de hoogste, dc onfeilbare be wijskracht ligt der waarheid. Waar God wonderen werkl, daar is de getuigenis Gods en waar God een leer bekrachtigt titel wonderen, het kan niet anders, deze leer moet waar zijn. l)c netiigo leer, welke bevestigd is door wonderen, is do leer dor katholieke Kerk, en der halve is zij dc ccnig ware. De katho lieke Kerk beroept zich dnarop als op de onfeilbare getuigenis Gods. Zij ver schijnt op aarde omgeven door wonde-1 rente midden van wonderen werd zij geslicht en bevestigd, door schitterende wonderen heeft zij zich uitgebreid over dc gansche aarde, de wonderen volgen haar op den voel door de geschiedenis lol op den litiidigen dag. 't Is alsof God juist in onze tegen woordige ongcloovigc lijden de leekerten en wonderen vermenigvuldigt, om daar door de ongeloovige wereld tot God terug te voeren en wankolntoedigcn te bevestigen in het geloof. Wij hebben slechts te wijzen op de geschiedenis van Lourdes, die beroemde bedevaart plaats, waar zoovelen op wonderdadige wijze worden genezen. Of heeft ook dit jaar de groote na tionale bedevaart van Parijs naar Lourdes zich niet in talrijke wonder bare genezingen mogen verheugen? gjj eens zjjnen vader loegezworea hebt, dat is uw helsch plan „Wel grootmoederriep Pierre verward, „waar denkt gjj aan 1 ik ,.Xcom u in acht. Pierre 1" zeide dc oude op vermanenden toon, „dat g(j niet ingrijpt in beschikking des Hemels, die don haat der ders verzoent in de liefde hunner kinderen". „Zoudt gij dan van mij willen, dat ik als een awmoedige mgnen doodvijand zijn zoon zal wedergeven V" vroeg Pierre. „Wanneer gij ver- ocddel dat de naamlooze knaap de zoon van Jean Rollan was, waarom hebt gjj hein dan liet aan zjjne ouders terug gegeven 'f' mdat ik in deze beschikking Gods hand erkende, die niet wilde toelaten dat hel kind onder de leiding en door hel voorbeeld zijns aders zou bedorven worden. Hier, in hetmid- en van de zee en in dc ruwe zeelucht, werd uowel geest als lichaam gestaald en groeide hij frisch en bloeiend op. Waag liet daarom om zjjn jeugdige ziel te vergiftigen 1 Ik geene rust, zoolang ik weet dat gij op het eiland zijl; gij zoudt er maar om lachen, als ik u met mjjnCn vloek bedreigde- belaas eens was ik misschien ook niet beter dan gjj nu! maar ik bid u, Pierre, verlaat toch dit eiland, opdal ik van de vrcescljjke angst, die mij terneerdrukl, bevrijd worde. Pierre laebUe op eigenaardige wijze toen bij zeide: „Dat beloof ik U, grootmoeder, mijn lfld om bier le blijven is bcporklzoodra liet donker wordt, komt de boot, die mjj naar hel scMp De Tijd van 29 Aug. jl. geeft daarvan het volgende treffende verslag: Waren reeds op de heenreis te Por tiers Iwcc lammen plotseling gem op liet graf van de H. Hadegondis, ook te Lourdes, zoodra de processie daar Woensdag 20 dozer was aangeko men, werd liet vertrouwen der pelgrims terstond beloond niet de totale ctt plot selinge genezing van een 19-jarigen jongeling, die aan ruggemergstering leed j in den hevigslen graad. De brancard- dragers, hem naar liet hadhuisje vervoe rende, waren diep begaan met zijn deer niswaardig lol. Een oogenblik later cell ier verliet hij de Piscine geheel genezen en liep met het grootste gemak Lusschen de pelgrims rond. Ook tydens do jiroccssie met hel II. Sacrament en des avonds tijdens do llambouwcnproccssiehaddcndicn Woens dagen op die volgende dagen votscheidetie genezingen plaats. Aan die procession namen h-lkeus 30 a 40 duizonde personen deel, ouder welke circa 1000 priesters (een 50-tal ut kazuifel, duhnaliok of koorkap gekleed). Wanneer deze indruk wekkende processie de honderden zieken voorbijging, die lusschen de Grot en de Piscine langs den weg geknield of op matrassen uitgestrekt lagen (in het ge bed meer dan 1000), dan was het alsof de Messias rondwandelde in hel 11. Land„Jezus, Davidzoon, ontferm tt mijner!" riepen de zieken; „Heer, dat ik zien moge!" Meer! indien gij wilt, gij kunt ons genezen!" En de pelgrims verdubbelden linn gebed en riejien even liticfe out barmhartigheid voor dc ongcltikkigen. Maar dan ook zag ntcn jtlotseliug vele gebrekkigen opslaan, hun krukken als ex-voto's in de Grot nedei'leggen en jubelend de processie volgen. Iiitusschon was liet aantal genezingen te Lourdes in die vier dagen der aan wezigheid van dc parijsche processie gaandeweg reeds boven de 50 gestegen, en de geneeshecren hadden druk werk mot hel onderzoeken en conslaleeren der merkwaardigste gevallen. Lu Croij deelt een reeks van die gevallen uitvoerig mede, o. a. van een 29-jarige Zuster van den Goeden Herder te Troyes, die aan tering en bloedspuwing leed van een 35-jarigcn man, Alphonse ('.rundon van Sainl-Qucntin, die door tuberculosoen kecltering zijn einde nabij scheen, van een vrouw uit Passy met slechts emig j jongeling en staarde steeds achterwaarts in richting van hel eiland, lerwjjl zjjn blond h chronische bronchitis en nog oenige ande re hopclooze kwalen, zoodat zij slechts met bijzondere assistentie de reis had kunnen maken; van een meisje, dat sinds haar vijfde jaar stokdoof was en in den laulstcn tijd hevige pijnen leed door verzweringen in het hoofd, maar nu verbaasd stond als zij jtlotseling alle omringende geluiden duidelijk hoorde en zelfs het tikken van een horloge waarnam van een liefdezuster, uitgemergeld door de lering en door zulke benauwdheden gekweld, dat zij sleeds zittende moest slapen en bijna niets meer at en die nu alle geestelijke oefeningen en proces sion meemaakte en een verbazenden eetlust had. Enz. enz. Opmerkelijk was het, dat sommigen plotseling genazen, anderen eerst na herhaalde indompelin gen; eenigen bij de Grot, anderen bij de H. Communievelen tijdens de pro cessie, maat' ook eenigen onderweg, deels op de hoen-, deels ojt de terugreis. En nog merkwaardiger, dat ook de honder den niet-genczcnen allen opgetogen en tevreden huiswaarts keerden, zonder een zweem van afgunst op de bevoor- Ziedoar het kort verhaal van meer dan dc vijftigtal genezingen, die gedu rende vier dagen te Lourdes plaats hadden in dc tegenwoordigheid van vele geloofwaardige getuigen en door geneesheeren onderzocht en geconsta teerd. Wei een reden, om den ongeloo vige lot ernstig nadenken te stemmen en zelf eens oen onderzoek in te stellen, persoonlijk zich derwaarts te begeven, om op de plaats zelve zich daarvan te overtuigen. De katholieke Kerk schroomt het nauwkeurig onderzoek niet. De ongeloovige wereld schuwe het. licht niet! Men onilcrzoeke alvorens te ver- oordcclcn, men ovortuige zich alvorens de wonderen te loochenen of daarmede te spotten. Wij vorderen van de onge loovige wereld niets, wat onredelijk is, maar onredelijk is, iets te verwerpen, le ontkennen en bespottelijk te maken, wat men eerst niet heeft leeren kennen en nauwkeurig onderzocht. pelde trekken vau dc oi verder naar den kant van I'ierre buigende, vroeg zjj „En belooft gjj mjj, dat gjj Robert niet zult overreden om met u mede te gaan?" Wederom vertrokken de gelaatstrekken van „Ja grootmoederdat beloof ik u. en meer nog, ik geef u mjjn woord, dat ik tot aan inijn alrcizc uwen lieveling niet zonder getuigen spreken wil. Zjjl gjj nu tevreden?" „Da oude stak hem hare verwelkte band „Ja, Pierre, ik ben levreden. Misschien kan ik nu na deze inspanning eens lustig slapen, laat ons daarom nu maar afarbeid nemen, want iedere storing in mjjne sluimert tg moet ik gewoonlijk met lange slapelor boeten. Hel was nacht geworden. Op het c. 1 vreed zame eiland lag alles in diepe rust -r daar builen rustten de elementen niet. Reeds gedu rende den dag liepen er liooge zeeën, opge zweept door den lievigcn wind. Deze groeide in den nacht met groote lievigheid aan, en igen haast het schip voor et water opDat wordt gevaarljjk voor ons ;ag gelegen eilandjeen ik, die u daar allen io onuitsprekelijk liefheb, ik ben er niet om u bjj te staanO Godwcest hun en mjj genadig." Herouw over zjjné rassclie daad vervulde de ziel van Robert, maar liet was te laat. Evenals liet schip, dat hem en Pierre meevoerde, door storm en golven geteisterd zich steeds voort bewoog, zoo ook moest hjj steeds voorwaarts, voor hein was er geen terugkeer meer mogeljjk Hel was twaalf uur. Met luider en luider geraas sloegen de golven, en kwamen reeds de vloed opkomen, maar nu, reeds een paar eiland, die door don licvigen storm voortdurend opgejaagd ieder lager gelegen huis als met een gordel omsloten, en wee de hellingen, wee liet huis welks palen niet sterk genoeg waren, om aan den licvigen aandrang van hel water weer stand te kunnen bieden. De kleine meid, die het huiswerk voor moeder „Waar is Robert!" vroeg de opgeschrikte oude vrouw„gauw naar beneden, naar zjjn kamer, roep hem, want hjj heeft ailjjd zoo'n ier, snikte hel meisje.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1890 | | pagina 1