Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 39.
Donderdag 24 December 1891.
Vijfde Jaargang.
DE ÉEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Drieborgen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs )«r drie maanden:
Franco per postf 0,40.
Afzonderlijke nummersf 0,05.
BureauKrommestraat, F 241, Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prije dar AdvertentUni
Van 1 tot 6 regels
Voor iederen regel meer
Het lied des vredes.
H>. indrukwekkend en lieflijk is de
Kerstnacht, hoe verrukkelijk eu zoet
ruischt het lied der Engelen, hel lied
des vredes bij 's Hoeren geboorte over
Bethlehem's volden
De gansche natuur stemt in verhe
ven harmonie samen met het geheim
van Jesus' geboorte, met den jubelzang
der hemelsche Geesten, 't Is middernacht,
het uur der diepste rust. De bewoners
van David's stad liggen in zoete slui
mering gedompeld in de stille vallei gra
zen de vreedzame kudden rustig houden
de zachtmoedige herders de wacht,
de Engelen verschijnen en verkondigen
het Geheim in het lied des vredes.
Zelfs de volkeren der aarde, gehoor
zaam aan den wil van het Kindeken
van Bethlehem's stal, zingen met de
hemelsche Geesten den jubelzang.vrede
op aarde aan den menschDe wereld
stad Rome heeft haar oorlogstempel
gesloten het wapengekletter zwijgt, het
zwaard rust in de scheede, alom heerscht
rust en vrede op aarde.
De volheid des tjj.ls is gekomen, waar
op de Vorst des vredes verschijnen moest.
Uit den Hemel, het eeuwig Rijk des
vredes, neergedaald, ligt. Hjj neer in Beth
lehem's stal, om de verzoening te bewer
ken, der rechtvaardigheid voldoening
te geven, en alzoo het Rijk des vredes
op aarde te herstellen.
De vrede toch was door de zonden
des menschcn van de aarde verbannen
en weergekeerd naar zijn oorsprong, den
Hemel. De koning der zichtbare schep
ping verbrak met schuldige hand den
scepter zijner koningsmachtin zijn op
stand tegen God bracht hjj zijn rijksge
bied tegen zich in opstand, en werd de
aarde, om den vloek der zonde, het
tooneel van harden arbeid, worsteling
en strijd.
De raensch zelf gevoelde op het oogen
blik, dat hij opstond tegen zijn Schepper,
den inwendigen opstand geboren wor
den, den stryd der begeerlijkheid, des
vlcesches tegen den geestzjjn hart werd
het verblijf der bedorvenste lusten en der
onedelste hartstochtenzijn leven werd
een strijd op aarde. Maar in dezen strijd 1
zag men meer en meer het hoogere zich
aan het lagere onderwerpen'smenschen
geest werd gevangen gehouden door j
afschuwelijke dwalingen, 's menschcn wil
door de laagste driften gekluisterd. Een
ontzettend schouwspel gaf de wereld te
j zien, een schouwspel van verdeeldheid
onder individuen en volkeren, van haat
en vijandschap, van oorlog, moord en
bloed.
Ook tusschen God en den mensch
was door de zonde de band des vredes
I verbroken, een eindelooze scheiding lus-
schen beiden ontstaan. In zjjn opstand had
de mensch het kindschap Gods verloren en
was hij een vijand geworden zijns Scliep-
i pers, Wiens geschonden rechtvaardigheid
niet, tenzij in eindelooze voldoening,
kon worden verzoend en bevredigd.
Plotseling klinkt te midden der alge
meens vijandelijke worsteling en strjjd
verrukkelijk en zaligend het lied der
Engelen, het lied des vredes. De Vorst
des vredes, door den eeuwigen Vader
uit den Hemel gezonden op aarde, is
geboren en ligt daar neder in de kribbe
i van Bethlehem's stal. Als Koning des
vredes verkoos Hij een slal tot Zijn
paleis, schamele windsels en doeken lot
Zijn purper, de arme kribbe tot Zijn
I troon. Als Koning des vredes verschijnt
Ilij als een hulpbehoevend, sprakeloos
I Kind, in grenzenlooze armoede, in de
oneindige vernederingderzelfverriieliging,
de gestalte van een dienstknecht aanne-
j mond. Eindelooze eere derhalve legt het
Goddelijk Kind in Zijne geboorte voor den
I ttoon Zijns hentelschen Vaders neder,
1 waardoor de oneindige oneer der zonde
j hersteld, de bron en de oorzaak der
vijandschap tusschen God en den mensch
weggenomen, de Hemel tncl de aarde
verzoend wordt, en de vrede op aarde
weder jubelt in het lied der Engelen
Gods.
De menschwording van Gods Zoon is
het bewonderenswaardig geheim des
vredes. De mensch was machteloos ge
worden otn de scheiding te overwinnen
en zich met God te hercenigcnonein
dig was de klove tusschen God en den
mensch. In liet geheim der menschwor
ding Gods zien wij den oneindigen afstand
vernietigd, de eindelooze klove over
brugd. God daalde uil hel hoogste der
Hemelen neder op aarde otn den mensch
van God gescheiden te hereenigen, om I
beiden de goddelijke cn de ntensche-
ljjko natuur in het onontbindbaar Ituwe-
lijk samen te strengelen in de goddelijke
eenheid Zijns persoons. In den stal van
Bethlehem viert de menschelijke natuur
met dc goddelijke de hemelsche brui
loft der liefde en jubelt met de Engelen
het verheven, geheimzinnig lied des
vredes.
De grondslagen voor het Rijk des vre
des zijn gelegd. De nieuwgeboren Koning
zendt Zijne gezanten tol de eenvoudige,
vreedzame herders om de biydc Bood
schap des Evangelies te verkondigen,
het jubellied des vredes. Als de eerste
lingen geroepen, treden zjj hel nederig
paleis des Konings binnen als tie eerste
onderdanen uitverkoren, brengen zij Hem
hunne eerbiedige hulde; nederkniolende
voor de kribbe, aanbidden zij in Hem
den menschgeworden God en in beschou
wing verloren, smaken zij de hemelsche
zoetheden des vredes.
Het Rijk Gods, in den nederigen stal
Zijner geboorte begonnen, zal zich van i
hier uitbreiden lot de uiterste grenspa-
len der aarde. Niet met geweld van
wapenen, niet in het bloed en in de
tranen der inenschhcid zal de Koning j
van Bethlehem's stal zijne heerschappij
des vredes vestigen. Ziet, uw Koning,
o volkeren, komt lot u zachtmoedigj
De minzaamheid is op Zijne lippen uit-
gestort, Zijne schoonheid hoven die Zijner
broeders is bewonderenswaardig ver-
rttkkelijk, waardoor Ilij alles met zoel
geweld tot Zich tiekken zal.
De Vorst des vredes zal uit dit node- i
rig paleis optrekken om de duisternissen
der dwalingen le verdrjjven voor het
stralend'licht Zijner waarheid, den vloek
der zonde, waaronder de aarde zucht,
weg te nemen en, de gerechtigheid her
stellend, het aanschijn dor aarde te
vernieuwen. Omgord met hel zwaard
van het woord Gods, levend en werk
dadig, doordringender dan alle tweesnij
dend zwaard, en gaande tot de scheiding
vnn ziel en geesl, van gewrichten en
nterg, zal Hij dc wet der liefde verkon
digen, welke de tnenschheiti herscheppen
zal tot Gods bruid, haar kronen met
dc vrijheid van liet kindschap Gods.
De openbaringen Zijner eindelooze
liefde zullen de pijlen zijn, waarmee
Hij Zijne vijanden zal treffenscherp
zullen die pijlen zijnvolkeren zullen
voor Hem nedervallendoordringen
zullen zij tot in dc harten van 's Konings
vijanden. Door de schichten Zijner lief
de in - hunne harten gelrofTcn, zullen
zij gcloovig voor Hem ncderknielen, Hem
huldigend als hun Koning, Hetn aanbid
dend als hun God. Do Koning zal met
Zijne genade het werk in de harten vol
tooien de vijandschap Gods zal worden
vernietigd, de gerechtigheid hersteld, de
liefde Gods uilgestort en het Abba, Vader,
zal van den mensch opgaan ten Hcincl.
Zóó zal het Rijk der gerechtigheid
worden hersteld en de Koning Zijnen
onderdanen den vrede schenken des
Hemels, den vrede als erfenis nalaten
tot de voleinding der eeuwenZijne
broeders en medeei fgenainen zullen door
Hem worden begroet met den jubelgroet
.Vrede zij u!" En telkens als het groot
Geheim der mensch wording zal worden
gevierd, zullen zich de overwonnen
volkeren in aanbidding scharen rondom
de kribbe en het lied der Engelen zal
hun lied zijn en uls de stom veler wa
teren zal dat lied weergalmen„Vrede
op narde aan de menschen van goeden
BUITENLAND.
De Duitsche Rijksdag heeft reeds
Vrijdag dc handelsverdragen met Oosten
rijk, Italië en België in derde lezing
aangenomen en is daurna~op'_Kerst-recè«
gegaan tot 12 Januari.
Toen de aanneming der tractaten den
Keizer,'die zich te Teltow bevond b|j
de openingsplechtigheid van een nieuw
gouvernementsgebouw, bekend werd, liet
hij zijne vreugde daarover blijken door
aan hot feestmaal, waar hij aanzat, ter
stond een dronk le wijden aan den
verdienstelijken Rijkskanselier. ,lk geloof
zeker," zeide dc Keizer, „dal het sluiten
van deze verdragen voor het tegenwoor
dig geslacht zoowel als voor de nakome
lingschap eenc geschiedkundige gebeur
tenis is van dc grootste beteekenis, en
ik ben overtuigd, dat niet alleen ons
vaderland, maar ook millioenon menschen
in and-re landen den dag zullen zege
nen, waarop dit grooto tolverbond tot
stand kwam. Lang leve generaal graaf
Von Caprivi!"
Mot deze woorden was dus de Rijks-
kansslier door den Keizer in den Gra
venstand verheven, eene eer die hem
door weinigen misgund zal worden.
Nog een tweeden toast wijdde de Kei
zer aan den landbouw in het algemeen
en dien van hot district Teltow in het
bijzonder. „Niet alleen de landbouwstand
van deze provincie," zoo sprak hij, „maar
alle landbouwers in het geheole Rijk
zullen, naar ik hoop, overtuigd wezen,
dal zij en ik te zamen behooren, dat wij
met elkander arbeiden cn met elkander
gevoelen moeten, en dat steeds de oude
spreuk der Hohenzollern's Suum Cuique
(aan ieder het zjjne I) ook in de hoogste
mate toepasselijk is op het landbouw
bedrijf. Leve de kreits Teltow!"
In de Belgische Kamer is voorlezing ge
daan van een verzoekschrift, waarin wordt
aangedrongen op eenetol-unie met Neder
land. De radicale Afgevaardigde Janson
steunde dit, terwijl de Afgevaardigde De
Heinptinne deed opmerker., dat het met
Duitschland gesloten tractuat het sluiten
eener tul-unie inel andere landen onmo
gelijk maakte. Dit beweren vond echter
bij een ander Afgevaardigde weèr be
strijding.
Met algemeene stemmen werd daarop
besloten liet verzoekschrift te stellen in
handen van den Minister van Financiën
een besluit, waaruit bljjkt, dat aan de
zaak gewicht wordt gehecht.
In Rusland worden voortdurend aller
lei knoeierijen ontmaskerd in bestuurs-
en handelskringen, en dat nog wel door
dc ijverige bemoeiingen van r otvorst
FEUILLETON.
S) Langzamerhand ontstond er eene aangename
veitrouwelijkncid tusschen de twee gevangenen;
de jonge Franschman. die Fernan.i heette, had
voor alle omstandigheden een woord van troost
over, dat hel gewicht der ketenen verlichtte en
dé strengheid der wreede behandeling verzachtte.
Weldra waren Anton en Femand niet alleen
vereenigd door hetzelfde ongeluk, maar ook
door de nauwste toegenegenheid.
Onderweg verhaalden zij elkander hunne droe
vige avonturen. De geschiedenis van Femand
kwam vrij wel overeen mei die van Anton.
Door Korsaren gevangen genomen, was bjj ten
deel gevallen aan een ho oner der Bougiaansche
bergen; met een anderen slaai was bjj er in
geslaagd te ontvlochten, maar viel ongelukkig
lijk in handen der Kabjflen, een der wreed
ste volksstammen nit den omtrek, opgesloten in
den bergketen van don Atlas en voortdurend in
oorlog met de vorsten van Algiers. De zucht
naar goud behaalde de overhand op hun wree-
den inborst; zij verkochten honnc twee slaven
aan Ali-Hassan.
Intnsschen naderde men na een marsch van
veertien dagen, zonder eenig ongeval ontmoet te
hebben, de poorten van Algiers, of zooals de Tur
ken zeggen, Al-Gftair. waaraan zjj den bijnaam
geven van M-Oatit, dat krijgsheld beteekent.
Ik zal niet trachten dit aloude roovershol te be
schrijven, welks geschiedenis slechts sen aaneen
schakeling is van misdaden tegen den godsdienst,
de menschlievendbeid en hel volkenrecht. Ik
zal mij tevreden stellen met aan te stippen het
geen onze jonge slaven bet meeste trof, toen
zjj de stad naderden.
Sombere voorgevoelens kwamen hel hart van
-rnani vervullen, toen bjj Algiers voor de
irate maal aanschouwde. Hg herinnerde zich
onbeschaamde rooftochten zelfs tegen da
njk bebouwde velden vruchlbasr maken, lig
herinnerde zicb, hoe in het vorige jaar, 1681,
de barbareo de Franschen, aangevoerd door
Francois de Vendome, hertog vao Beaufort, en
door ridder Paul van Toulon, genoodiaakl had
den zich terug te trekken.
Bg de nadering der stad sloeg den jeugdigen
slaven de schrik om het hart bjj het zien van
een afzichtelijk schouwspel. De muren, die door
oodiepe grachten omringd zijn, worden geflan
keerd door verscheidene vierkante, even hooge
torens. In do steenen zjjn op verschillende plaat
sen dikke ijzeren punthaken bevestigd, waaraan
men de christenen vastsjort en aan welke zjj
blijven hangen tot zjj den laatsteu adem uit
blazen. De meesten dier baken vertoonden een
atzichleljjk verwrongen aangezicht, waarvan
enkele aanduidden dat de marteling eerst kort
geleden had plaats gehad.
Fernand bemerkte den noodlottig»» indruk,
welken dal vreeseljjk schouwspel op hem maakte.
Om zijne aandacht af le leiden, zeide hjjhcm:
„Ziet gjj aan het zuidelijkste p int der'stad, op
den berg die baar beheerschl, die vesting zon
der eenigen bouwstijl dat is Al-Kassaba."
.Een weinig verder naar het Ooslen ziel gjj
dien hoogen toren, door geduchte versterkingen
omringd, dat is hel fort ,de Keizer", gebouwd
op denreltden heuvel, waarop Karei de Vjjfde
tjjdcns zjjn ougelukkigen veldtocht zjjn hoofd-
kwaitier had opgeslageD."
Anton was geheel oor.
„Ik moet bekennen," vervolgde Fernand, zacht
glimlachend, dal het aanzien van Algiers niet
zeer geschikt is om vertrouwen in te boezemen
msar wij zullen er binnen komen onder de be
scherming van Uod, Die Zjjne dienaars nimmer
Eindelijk traden zij dan die slad binnen, sedert
zoo vele eeuwen zoo noodlottig voor de chris
tenen, te midden der nitjonwingen van hel ge
meen, dal hen omringde en achtervolgde
onder een vloed van scheldwoorden. Anderen
bepaalden er zich toe te schaften, wat naar den
sclijjn ieder van hen waard zuu zjjn.
Zoo kwamen zjj op het marktplein aan. Daar
heerschle een groote bedrijvigheid en geschreeuw.
De knechten van Ali-Hassan riepen met luider
stem al de goede hoedanigheden en eigenschap
pen uit, alsmede het beroep en de waarde san
eiken slaaf.
Tal van liefhebbers verdrongen zich om deze
ongeiukklgen. Zjj onderzochten hunne tanden,
de palmen hunner handen om naar de zacht
heid of ruwheid van hunne huid te oordeelen
of het zwakke lieden waren of gewoo
zwaren arbeid. Vervolgens lieten zjj hen
pas Inopen, driven en rennen alsof h
eerende proeven werden met hen genomen.
Een rijke Algerijn, Abdnl-Cogia genaamd, kocht
Fernand en Anton. Hen aan éen kcten'verbon
den zi
e hg, w
ehjj
koopen. De twee ji
dan ook inderdaad jong en welgevormd, en beza
ten zelfs nog eenlgé kracht, ondanks dc buiten
sporige vermoeienissen, die zjj doorstaan hadden.
Er waren dan ook verscheidene mededingers
Cogia onderdoen. Zoodra hjj betaald had
want deze afgrijselijke verkoopingen moesten
conta.it betaald worden - leverde men hem
bracht hjj se hardvochtig weg, hen onder hevige
zweepslagen voor zich uit drjivend. Onze twee
den gevallen zijn. De wreedheid van Abdul-Co-
gia ging al het denkbare le hoven, zoo zelfs,
dat hü door zijne driftigheid, door zyn roofzucht
en door dc afgrijselijke misdaden, waarvan men
hem niet zonder re len verdacht, de schrik der
barbaren zeiven was geworden.
Anton, die niet dien verheven godsdienst van
Fernand beleed, en niet evenals deze geleerd
had zich te hukken onder do band Gods, ver
viel spoedig in wanhopige gedachten. Iljj kon
1 zich maar niet van overtuigen, dat God één
i al rechtvaardigheid is en hjj zou, de ver-
hrikkeljjke kwellingen, waaraan hjj blootatond,
toeken. In ïulke treurige oogenblikken bracht
'ernand, door de liefelijkheid zjjner gesprekken
n de heilige tslving, die hem bezielde, steeda
an den jongen Franschman zelfs voldoende om
ene verwenscbing van de lippen vua Anton te
Nauwelijks waren zjj op de buitenplaats van
Ahdul-Cogiu, op ten halve mjj! alstands van
Algiers gelegen,, aangekomen, of men liet hen
aanstonds beginnen met een diepe sloot, die
diende tot omheining van een grooten tnlu, schoon
te maken en te verdiepen. Den geheelen dag
waren zjj bezig aan dezen vernederenden arbeid.
Toen dan ook da avond er een einde aan
maakte, en zich naar hel ellendige kot ge*
sleept hadden, dat hen voor eenige uren moest
herbet gen, vielen zjj van vermoeienie in elkan
ders armen op hun strooleger, zondar hel slechte
voedsel san te raken, dat zjj met de honden,
die den hof bewaakten, moesten dealen.
Een stevige ketting, vastgeklonken in een
hechten muur, wdk bevestigd een bun voet, om
hun de mogelijkheid tot vluchten
Tot overmaat van bezorgdheid te
reusachtige - bulhonden hen dou geheelen nacht
inderdaad twee schildwachten, hun wree-
den meester waardig.
(Wtrét iweotpd.j