Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 23.
Zaterdag 3 Sept. 1892.
Zesde Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn. Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum. Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
abonnementsprijs per drie meenden:
Franco per post
Afzonderlijke num
BureauKrommestraat, F 227Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs der Adrertentiin:
Van 1 tol 6 rogelsf 0.30
Voor iedoren regel meer- 0.05
Zij, diezichmetlOctober
1^^ op „DE EEMBODE" abon-
neeren, ontvangen de tot dien tijd
verschijnende nummers gratis.
De Amersfoortsche
Processie naar Kevelaar.
Voor God bestaat geen tijd; onver
gankelijk in Zijn wezen vormen de dui
zenden jaren van 's werelds bestaan geen
enkelen druppel in de oceaan Zijner glo
rievolle eeuwigheiden in die glorie
genieten de Heiligen het leven der on
sterfelijkheid, de eeuwige heerlijkheid
voor den mensch niet te begrijpen, niet
te schatten naar tijd en maat. En daar
troont Zij, de Vrouwe uit Wie het heil
der wereld werd geboren Mariade
Moeder van God en de Moeder der
menschenwant het Woord van God,
Zijn Zoon, daalde neder in den schoot
dier Onbevlekte -, Et Verbum caro fac
tum eathet Woord is vleesch gewor
den en sinds dien oogenblik was Zij
de Moeder Gods en werd Zij de Moe
der der menschen, want voor hen kwam
God in Haar en vormde Haar tot mid-
delaresse, tot Moederden menschen ge
openbaard door het Woord Gods aan hel
kruis gesproken Ziedaar uwe Moeder
En allen die in Christus gelooven
moeten weten en belijden, dat Zij is
de Moeder, naar Wie zij als kinderen
de oogen richten en de harten verheffen
moeten, volgens de woorden, die het
Woord Gods Haar voorzeggen deed:
.Alle geslachten zullen mij zalig prij
zen."
En Zij heeft gezien de geslachten der
vervlogen tijden en die der toekomende
tijden ziet Zij in de aanschouwing van het
Goddelijk aanschijn: namelijk de ge
slachten, de uitverkorenen die de bewijzen
ontvingen en ontvangen van Haar moeder
schap, dat alles omvat, omdat God daarvan
is het scheppend leven en het doel.
Hare moederlijke bezorgdheid verschijnt
herhaaldelijk in den loop der tijden op
wonderbare wijze, niet voor het dan
levende geslacht alleen, maar ook voor
de geslachten die komen zullen, en
daarom bedoelde de voorzienige liefde
van Maria niet alleen het heil der men
schen voor enkele tijden, zooals toen
Zij, in 1542, te Kevelaar den glans van
haar moederlijk hart op wonderbare
wijze verschijnen deedneen I ook de
volgende geslachten, het thans levende,
ook ons wilde Zij naar zich trekken, om
in vervulling te doen gaan wat God als
Zijn wil door Haar sprak .Alle geslach
ten zullen mij zalig prijzen." Zalig om
den wille van dit moederschap, dat
rechtstreeks de menschen henen leidt
naar onzen Vader in den Hemel want
door dit prijzen komt de eenig hoogste
eer aan God alleen. Soli Deo Gloria I
Daarom is de veruering van 's Hoeren
Moeder eenc acte van liefde jegens God,
als een zielsverlangen naar Zijne eeuwige
heerlijkheid.
En die vereering uit heilige liefde
geademd, als de geur uit een welriekende
roos, blijft niet verborgen, maar wordt
op verschillende wijzen geuit en open
baar in het leven. Zoo is de bedevaart
een genade-oord de plaats waar
de heilige Moedermaagd hare kinderen
heenroept eene uitdrukking van gods-
hl, eene vrucht van de overweging
■r ziel, die God bovenal bemint en
Hem geven wil, wat Hem alleen toekomt
de eenig hoogste, de goddelijke eer.
En daarom gaan zoo veel duizenden
i nogmaals duizenden, ook uit ons
Vaderland, naar het genade-oord Keve
laar dóór, waar, nu 250 jaren geleden,
de H. Moeder-maagd hare kindoren bij
eenriep.
Ook dit jaar gaf de van ouds ver
maarde Amersfoortsche processie aan
die roepstem gehoor. Die jaarlijksche
bedevaart ving aan op Maandag 22
Augustus en eindigde op Woensdag
den 24»t«n.
Wat is er geschied in dit drietal dagen V
Dat weet de HemelDe uilstorting van
zoovele genaden in zoovele harten, de
vruchten daarvan voor levenden en
dooden, zijn God bekend; maar van
hetgeen w(j zagen en gevoelden moge
iets althans gezegd worden.
Heerlijk weder begunstigde de bede
vaart. Blijde waren de harten derpelgriins-
schare, die ten getale van byna duizend
uit Amersfoort, Bussum, Blaricum, Hil
versum, Baarn, Soest, Eemnes, Hoogland,
Hamersveld, Achteveld, Stoutenburg,
Nijkerk, Dutten, Harderwijk, Wageniiigcii
en Kenkuin, henen trok naar Kevelaar,
I onder geleide van de ZeerEerw. hceruu
pastoor II. J. Kleve uil Amersfoort en
i pastoor W. II. van Leeuwenberg uit
j Itenkum, en vau de Eerw. heeren G.
I Wyfker van Hamersveld en G. Muitcman
j vau Naardenook de ZEcrw heeren J.
Hoefsloot, pastoor vau Wageningen en
B. J. J. Harperink, pastoor vuil Har
derwijk, en de Eerw. kapelaan G. P. Bom
uit Weesp gingen als pelgrims mede
al de brocdermeesters waren tegen
woordig.
Tot Wceze ging de spoortrein; dóór
werd, na eene opwekkende toespraak
van den ZeerEerw. pastoor Kleve, go-
volgd door den zegen met het Allerhei
ligste, de processie gevormd om op te
trekken naar Kevelaar. Zjj gaf voorzeker
eenschoonenannblik die Processie, welke
bij afwisseling door gebeden en gods-
diensliga liederen, op den apenbaren weg,
van hare godsvrucht blijk gaf en opge
luisterd werd door schuone rijk gebor
duurde vanen en zilveren kruizen, door
bruidjes in gepast kostuum geleid, van
wie tweeschoone hoornen met overvloe
dige bloemen droegen. Drie in witte
sluieis gehulde bruidjes droegen de zin
nebeelden van Geloof, Hoop en Liefde,
namelijk een gulden kiuis, anker en hart.
Omstreeks vijf uur trok de pelgrims-
schaar, opgewacht en geleid door het
Kevelaars muziekkorps, het genadeoord
binnen naar de Oude kupel, waar de
Eerw. heer Muitcman in eene gepaste
toespraak herinnerde aan het (loet van
deze bedevaartdaarna werd de zegen
niet het Allerheiligste gegeven en zoch
ten de pelgrims hunne logementen op.
Welk een luister in de straten van
Kevclaur I De versiering der huizen, du
ecrcpoorlen enz., alles gaf een aurizicn
vuu feestviering in overeenstemming
met aller gevoel.
En dc nieuwe kerk! welk een pracht! Men
gevoelt hut, meer dan een mensch wordt
hier geëerd. Dóór, hoog aan het ge
welf, een prachtige kroon, 't Is of
deze kroon van verheerlijking, met dc
teekenen van liefde: banden van bloemen
en kleurige weefsels, van den Hemel
wordt neergetrokken naar de aarde, om
der incnschen heiligste gevoelens
met de hemelsche liofile te verconi-
gen. En die wondcrschoone bloemen
slingers, lusschcn de kolommen van het
koor en de kerk, zijn als de engelen
welke die verheerlijking omzwevenen
als eerbiedig tegen de kolommen geleund,
getuigen van aanhankelijkheid en trouw,
hangen de schilden cn kentcekenen der
verschillende procession, die gewoon zijn
de H. Maagd in Kcvcluar te cerende
kolommuil en wanden zelfs, ingelegd
en behangen met gebloemde weefsels,
getuigen van vreugde en vcrcering. Voor
zeker, hier heeft du sehoone liefde in
hare tcuderheid do kunstsmaak verfijnd
un naar het hemelsche willen opvoeren.
De avond diende tot voorbereiding
voor den volgenden dag.
Toon, Dinsdag, was de Hoogdicnst
's morgens om 7 uren in de nieuwe
kerk. Reeds le voren waren üe pelgrims
tot de H. Tafel genaderd. Om 10
uren vergaderden allen in Oud-Kevelaar;
de zegen niet het Allerheiligste werd
j gegeven en op het kerkhof hield de
I Eerw. heer Wyfker een treffende rede,
j om dc zielen in het vagevuur door de
i pelgrims te doen gedenken.
Na eene bijeenkomst in de Oude kapel
j werd om 5 uren de optocht aangevan-
I gen naar liet Roode kruis. Dóór boeide
1 dc Zeereerw. heer van Leeuwenberg
t zijn gehoor door eene preek ovo
vruchten van de bedevaartde navol
ging van de deugden der H. Maagd.
Spoedig daarna, omstreeks 8 ure
werd de avondproccssic in Keveluar
gehouden. Ieder pelgrim droeg een licbt-
ballon of lampionaan het hoofd van
den optocht werd een groot, lichtend, van
lampions gevormd, kruis gedragen daar
na volgde een schoon transparant, bjj
wijze van een groot vaan, aan de eene
zjjde de beeltenis der H. Maagd voor
stellende, aan dc andere zjjde da hul
diging der Amersfoortsche processie;
vervolgens nog een kleiner transparant
met lampions: .Hulde aan Maria" en
een groole M in lichlballons aan het
einde van den optocht. Deze, verleven
digd door hol muziekkorps endeeigen-
digc ineensmclting van luid klinkende
zangen, gebeden en godvruchtige inge
togenheid, maakte een tredenden indruk,
sloot een schoonen dag.
Den volgenden morgen waren allen
weer vroegtijdig in de nieuwe kerk,
om 7 uren een H. Mis werd
gelezen voor de overledenen der Broe
derschap, Daarna bereidde een ieder
zich voor de terugreis.
Om half tien werd in de Oude kapel
de zegen met het Allerheiligste gegeven;
de processie vormde zich weder in
ilezclide orde en t< og biddend naar
Weeze lot in de kerk, waar de Zeer
Eerw. pastoor Kleve tot afscheid eene
rede hield, om de pelgrims lot dankbaar
heid en standvastigheid op te wekken.
Verder werd de terugtocht per spoor
trein voortgezet en kwinten de pelgrims
hoogstvoldaau in hunne woonplaatsen
terug.
Wat een pelgrimstocht als dezeken-
incrkl, is de zoo eenvoudig godvruchtige,
opgeruimde geest, die alles beheerscht,
die allen van verschillenden stand
verecnigt in onderlinge toegenegenheid.
Vergeten zijn de lijdelijke zorgen van
huis, beroep en maatschappelijken stand;
eenc inwendige zoete vreugde straalt
uit ieders oogen. Is het eene bedwel
ming maar dan is die heilig. Van waar
dit verschijnsel Vele cn verschillende
zjjn gewis de genaden die de II. Moe
dermaagd verwerft en uitstort over hare
vereerders, maar uén zegen geeft zy
FEUILLETON.
Bakker Frans.
(Uil Se» lijd der Fransche Revolutie.)
3) De bakker, wien het bloed naar het hoofd
steeg, wierp den ruwen kerels een blik toe, die
niet veel goeds voorspelde, en had meer zin
om zijne forsche knuisten eens op hen te beproe
ven. maar ging toch naar eene geslo-.en kast,
opende ze ea baalde er een wittebrood uit, dal
bjj zwjigend den Fraoschen overreikte. Een smal
strookje papier, een dier gevreesde assignaten,
die het arme land overstroomden, gaf de soldaat
ter betaling. Alsof bij zelf de waardi
nietige papiertje gevoelde, lachte de schoft luid
keels en strompelde met zjjn al even vriendelijken
kameraad de deur uit
Bon toir, Citoyenriep bjj nog honend op
de straat. De deken der wevers had zwjjgend
toegezien, hoe de bakker het ontvangen strookje
papier toornig in elkaar frommelde en het b"
de reeds vroeger ontvangene in de toonbanklad
smeet toen heenging, het versmade roggebroo
opraapte en weer op zjjn plaats legde. Hoewi
hel reed? donker begon te worden, bemerkt
meeslei Johan, dat er in de oogen zjjns buur-
mana een traan glinsterde. Maar bjj deed alsol
hjj bet niet merkte, en zweeg.
.Hendrik, sluit den winkelriep de bakker
zjjn oudileu zoon toe, die reeds meehielp
beikerj). De kloeke knaap gehoorzaamde ter- j
stond aan het vaderlijk bevel. Juist voegde zich
uog een andere kennis van dea bakker uil de
Hoogstroat bjj de vorigen.
.Goeden avond, meester Krans," zaidehjj op
gedempten toon.
.Goeden avond, Malthjjs!" luidde de wedergroet.
.Zjjn we alleen?" vroeg de binnengekomene.
wantrouwig om zich heen ziende, lerwjjl bjj
den deken de hand toestak. Deze knikte beves
tigenden vertelde verder van het lol der gildekas
en die der broederschap.
.Ach God!" zuchtte de kruidenier Mat-
thjis, .dat is nog niet eens het ergste. Er
werd mjj daar juist verteld, dat kerk- cn
armbestuur gedaan hebben gekregen. Wat
moet hel worden als dal waar is? Dan houdt
alle openbare godsdienstbetoon op, de trouwe
Katholiek wordt belemmerd in bet uitoefenen
zjjner godsdienstplichien en de heelden en
andere heilige zaken, die vrome getuigen van
den godsdienstzin onzer goede medeburgers,
van huizen en pleinen verbannen. En als liet
niet goedschiks geschiedt, dan zullen ze geweld
gebruiken. Onze eerwaarde pastoor Kohlhaas
heelt, naar ik hoor, nog getrachl tegen te streven,
maar hel hielp niets. Hjj mocht blij zjjn, zoo
beet men hem spottend toe, als hjj nog ongehin
derd mocht rondloopen. Men vreest algemeen, dat
zjj zich gereed houden voor de plundering onzer
kerken. Hoe zal hel in 's hemels naam alloopeo?"
.Wie heeft u dal medegedeeld?" vroeg de
bakker, die moeite bad zjjn toorn le bedwingen.
.Een der inwoners van Düren, die in kennis
le nieuwe administratie."
.Nu, vrienden," sprnk meester Krant, .hebt
ge indertijd niet om die geheimzinnige republi*
bovenst le zuilen keeren en het oude bjjgelool,
gelijk zjj onzen heiligen godsdienst geliefden la
noemen, .niet wortel en lak uil le zullen roeien"
gelachen en hen voor onschadelijke lieetliooldeo
gehouden? Hebben vele burgers, 't is God go-
klaagd, niet gehongerd en gesmacht naar de
ophandeu z(jndc Vrijheid en Gelijkheid, die in
Frankrijk uitgeroepen werd en, helaas! ook hier
nog aanhangers moest vinden, toen allerlei
droevige berichten uil Frankrijk, liet een nog
verschrikkelijker dan het andere, de treurige
bewjjzen gaven van de vruchten, welke die
goddeloozc, ingebeelde vrijheid oplovcrde, en
onze voorvaderlijke grond reeds hel bloed dronk
van zoovele slachtoffers dier gewetenlooze
ongeluk, meer wanorde en schrik over onzo
stad neergedaald, dan toen dat dwaze volk zich
liet wijsmaken, dat er een Ijjdperk van geluk
en vrede voor hen aanbrak? Ja, Ihans, nu de
vrjjlieid, in plaats van ons gelukkig lo maken, ons
met luoden handen drukt en ons hel bloed uil de
aderen zuigt, ja zelfs dreigt, ons lot den bedel
staf te zullen brengen, nu moest men liet niet
hjj redeneeringen laten over den willekeur,
waarmede men ons behandelt, maar veeleer de
banden aan het werk slaan en zich verzetten
als het kon. Een ontuchtig volk heeft thans het
roer in handen, dat noch eergevoel beeft, noch
God of geweten erkentlieden, waarvoor onze
brave geestelijkheid ons reeds zoolang, belaas
is met voelen durven treden. Weg melden adelI
zoo heel hel. Alle menschen zjjn gelijk, we
erkennen geen voorrechten, geen waardigheden,
geen stand!
.En met dal goddeloos beginsel, als men liet
nog eet) beginsel eu geen duivelswerk mag
noemen, vallen zjj ons aan; wjj hebben niets
meer te zeggen, evenals weerlooze lammeren,
assignaten betaald en voider uitgeplunderd te
worden. .Die vervloekte papen hebben te veel,"
zeggen ze, .zjj hebben zoo lang in overvloed
gebaad, laat ze nu maar weer eens arin worden;
hun rjjk voorziene kloosters kunnen wjj wel
gebruiken!" Wat hebben we nuonze kloosters
met al hunue bezittingen en onderhoorigliedon
worden een unit der vreemdelingen; en de ar
men, die er vroeger zoo liefderijk ontvangen
jaagd te worden. En zoo worden onzo geestc
lijken arm, onze armen hulpeloos, en mogen we
God nog danken, als er nog gelegenheid bljjlt
om onze godsdienstplichten waar te nemen. Ja,
ja, geen kruis langs den weg mag bljjvon slaan,
opdat hel ongelukkige volk leere vergeten, dal
er ecu God bestaat, en bet zich des te eerdor
aan de dwingelandij onderwerpe. En wat is er
legen te doen, wanneer de burgers der stad
zeiven het voorbeeld van verreed geven en
il veile
'kluigen laten gebruiken vi
zulke
Sfc*er Frans was vol vuur; mot groote
schreden slapte hjj zenuwachtig dooi het tame
lijk ruime vertrek, terwijl zjin beide buren zwji
gend bjj de toonbank waren gaan zittan.
.Het verschrikkelijkste is nog," viel de wever in,
.dal hel zeil» met onze geestelijkheid niet het
rechte Is. Men zegt, dat paler B. uit het kloos
ter van Schwarzenbroich een woedend repu
blikein geworden is."
.Dat zul wol weer een praatje zjjn," meende
de kruidenier. .Het koint mij haast ongelootel(jk
voor Een katholiek geestelijke zal daar repn-
blikein ga n worden. Men zou waarachtig
beginnen le gelooven, dat de wereld verging."
.Och, daarom juist nog niet," hernam de
bakker, die inmid lele wat bedaard wae. .Het
zou de eerste keer niet lijn, dat geestelijken
ook hunne priesterlijke waardigheden verzaakten
en juist het legenstelde werden van 't geen zjj
waren. Welk een vreeaeijjk voorbeeld hebben
wjj niet aan den ongelukkigen Lulher I
Eerst in hun binnenste aan hunne plich
ten o getrouw; dan doen zjj liet masker der
huichelarij voor en spoedig volgt de verloeiljjke
cedscliennis - en de gelegenheid behoeft zich
•lechts aan te bioden ot zjj valles in 't open
baar af; de trouwelooze verrader laat bet mas
ker vullen en trekt zijne sehaapakleeren uit,
die den griinmigon woll verborgen hielden. Toen
men in hel klooster ven Schwarzenbroich etral-
felooe do ordesregels durfde lebenden, maakte
de lichtzinnigheid zich vu vele onder de jonge.