Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 44.
Zaterdag 2
Februari 1895.
Achtste Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonaomenteprijs per drie nuidu:
Franco per post
Afzonderlijke nummers
BureauKromnmtraat, F 227Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs der Advertenties:
Van 1 tot 6 regelsf 0.30
Voor iederen regel meer0.05
Bemoedigend woord.
Volgens gewoonte heeft de H. Vader
ook ditmaal bij gelegenheid van het
Kerstfeest en het naderend Nieuwjaar
op de gelukwenschen van het college
der kardinalen geantwoord, en het woord
door hem gesproken was bijzonder op
wekkend en bemoedigend voor de Ka
tholieken. Na eerst dank gebracht te
hebben voor de heilwenschcn in het
adres vervat, en vervolgens gewezen te
hebben op dan bloei der christelijke
beschaving en de uitbreiding van het
Godsrijk op aarde, waaraan hjj gedurende
zjjn meer dan vijftienjarig pontificaat
alle zorg heeft besteed, vervolgt de H.
Vader
.Wij erkennen het vol dankbaarheid
overvloedig was daarbij in waarheid
Hemels zegen, en die zegen geeft ons
thans nieuwe reden tot bemoediging en
hoop. Ons woord heeft vooral betrek
king op die heilzame en veelbelovende
ontwaking van het godsdienstig geloof,
welke zich begint voor te doen en te
openbaren bij onderscheidene volkeren
Het geschiedt nu door de beschikking
der Voorzienigheid, dat zij juist door de
tegenspoeden, de rampen, de steeds
aangroeiende maatschappelijke nooden,
beginnen in te zien en ook te erkennen,
welk een gToote dwaasheid het is, het
Rijk Gods in zijne gerechtigheid te ver-
wiarloozen en te verachten. Zjj zien
thans, dat zoowel de menschen als de
Staten tevergeefs trachten het ge'.uk,
het welzijn en de volmaaktheid na te
streven, wanneer zjj het niet zoeken in
den oppersten Schepper, den Leider en
het Einddoel van al bet geschapene. Zjj
zien, dat, wanneer eenmaal het geloof
in God is afgelegd, noch plichtbesef,
noch burgerlijke deugjü ets duurzaams
ia, en dat de wetten "of gestrengheid
niet voldoende zijn om de gemoederen
te regeeren, om de menigte in toom te
houden, doch ze veeleer verbitteren."
Dit woord, op 23 December U. door
den Paus gesproken, heeft een electrischen
schok gebracht in de katholieke wereld,
het was voor haar als liet woord eens
Zieners, die ons een bljjde toekomst open
baart en ons met vertrouwen voor de
komende dagen vervult.
Vooral de katholieke pers scheen groote
behoefte te gevoelen aan opwekking en
bemoediging in den feilen strjjd, door
haar te voeren. Haar toon werd van
lieverlede zwaar en somber; hare be
schouwingen dikwjjls pessimistisch. Geen
wonder 1 Zjj had jaren gekend van harden
arbeid en weinig of geen succes; zjj
zag de voorspoed het deel der vjjanden,
terwijl de katholieke zaak slechts tegen
spoed op haren weg ontmoette. De toe
komst vertoonde zich donker voor haar
De duisternissen namen zoo snel toe 1 De
vraag waarheen was as onheilspel
lend I Bij menigeen kwam het*»oord
den profeet op de lippen, door
i beroemden dichter Da Costa in
Nederlandsche versmaat vertolkt:
,Wat is er van den nacht,
,0 wachter welk een dag wordt aan
de kim gewacht?"
Men twjjfelde wel niet aan de belofte van
den Goddelijken Stichter, dat de poorten
der hel tegen Zjjne Kerk niets vermogen,
maar toch velen waren ontmoedigd
geworden en zoo angstig te moede. Men
had vóór zich de diepingrijpende ver
woestingen op godsdiens! ig en zedelijk
gebied, alom aangericht door het libera
lisme, we'ks weg door de geschiedenis
zegetocht geleek. Geloovigcn maakte
het afvallig, van de regecringen maakte
het zich meester, de staatsambten werden
door zijn volgelingen bemachtigd. Het
liberalisme werd zelfs in katholieke landen
oppermachtig. De christelijke staats
stelsels wierp het omver om ze door
moderne te vervangen, het chris
tendom verbande het uit de wetgeving,
den godsdienst uit de opvoeding en het
onderwijs, en in de moderne school
kweekte het een toekomstig geslacht
op, dat geen waarborgen meer bood
ior orde, rust en vrede.
Donkerder werd de nacht toen
de noodlottige vruchten aanschouwde
het godsdienstloos onderwijs i
tot den mannelijken leeftijd opgegroeide
jeugd. Uit de moderne school trad het
socialisme voort, het roode vaandel
der revolutie omhoog heffend. Bekwame
leiders traden op, krachtig werd de
partij georganiseerd, voorspoedige pro
paganda onder het volk gemaakt, geholpen
door de maatschappelijke nooden. Het
werd een macht, een stortvloed geljjk,
welke dreigde zich binnen weinig tijds
de wereld uit te storten, altaar en
troon in zjjn vaart medesleurend.
Maar plotseling komt het woord des
Pausen als een heldere straal door de
duisternissen heen schieten. Als de Wach
ter op Sion's kruin geeft hij ons het
antwoord duidelijk en beslist.Wachter,
is er van den nachtMet zjjn
zienersblik overschouwt hij het tooneel
der wereld, volgt den strjjd, ziet de
beweging der volkeren, en bemoedigend
klinkt zijn woord over de wereld tot
zijne kinderen, tot zjjne medestrijders
Christus en Zjjne Kerkwilt niet
vreezen, kleinmoedigenZiet, de dageraad
heerlijke toekomst voor de Kerk
nadertIk zie de beweging der volkeren,
zjj keeren terug tot Hem, dien zij hebben
verlatenDe reactie is zichtbaarDe
schoot der alleen heilbrengende Moeder-
4 irk zal vele vijanden wederom opnemen,
van haar afvallig geworden, haar
hebben verguisd, bestreden en vervolgd 1
De rampenen nooden,die de maatschappij
teisteren, hebben hunne oogen geopend
zjj erkennen dat er alleen heil en redding is
te vinden in den terugkeer tot Christus
Zijne Kerk!"
Zoo klonk het woord van Gods Plaats-
bekleeder als een heerlijke profetie,
de zwakheid versterkend, geestd' ift op
wekkend, het vertrouwen verlevendigend,
moed instortend te midden der duister
nissen en den lellen strjjd waarin de
katholieke wereld zich in onze dagen
ziet geplaatst.
Deze schitterende uitwerkselen, deze
bewonderenswaardige kracht, aan het
woord van Leo XIII verbonden, ligt in
de persoonlijkheid van den thans regee
renden Paus. Geniaal zjjn zijne talenten,
diep zjjne wetenschap en kennis, scherp
ziende is zjjn blik. Vandaar dat hjj, wan
neer hjj spreekt, de ganschc wereld
krachtens zjjn veroverd gezag tot luiste-
dwingtzjjn grootste vjjanden zelfs
erkennen zjjn machtigen invloed op de
geschiedenis der wereld.
De Katholieken zien daarenboven nog
hem hun teerbeminden Vader, den
onfeilbaren Stedehouder Gods. Elk woord,
door hem gesproken, wordt met kinder
lijken eerbied ontvangen, zijn leer inet
de diepste onderwerping aangenomen,
zijn wenken en voorschriften worden met
de uiterste nauwgezetheid gevolgd. Men is
overtuigd, dat men in Leo XIU een
veiligen gids volgt op het donker pad
des levens.
Duideljjk bljjkt dit uit de geestdrift,
waarmede het bemoedigend woord,
door Leo XIII tot de kardinalen gericht,
werd ontvangen zelfs thans, nu hjj als
ziener optreedt en de toekomst ontsluiert,
gelooft en vertrouwt men op zijn woord,
en bewonderenswaardig is de hoop der
katholieke wereld daardoor gewekt
moed en geestdrift, de machtige factoren
in den strijd, heeft zjjn woord geworpen
onder de gelederen, die den harden
kamp strijden voor het geloof in den
menschgeworden God.
BUITENLAND.
Keizer Wilhelm vierde Zondag zijn
38-ten verjaardag. Bjj die gelegenheid
heeft de Keizer een Kabinetsorder tot
het leger gericht, waarin hjj eraan her
innert, dat het dit jaar de 25ste vie
ring zal wezen van de gedenkdagen uit
den onvergelijkelijk roeravollen oorlog,
die, aan het vaderland opgedrongen,
in bondgenootschap van alle Duitsche
Vorsten en stammen gestreden is, en
die den onwrikbaren grondslag gelegd
heeft voor Duitschland's grootheid en
welvaart.
Ter gelegenheid daarvan verordent
1 de Keizer, dat, zoo dikwijls van 15
Juli 1895 tot 10 Mei 1896 de vaandels
standaards worden ontplooid, waar-
i Keizer Wilhelm I naar aanleiding
roemrijke feiten uit den oorlog on
derscheidingen verleend heeft, gelijk mede
de eerste stukken van de betreffende
batterijen, versierd moeten worden met
eikenloof. De Keizer neemt voorts de
gelegenheid waar de soldaten eraan te
herinneren, dat tot dergelijke daden
slechts de vreeze Gods, trouw en ge
hoorzaamheid in slaat stellen.
Aan de stedelijke Regeering van Ber
lijn heeft de Keizer doen weten dat hjj
ter gedachtenis aan het roemrjjk ver
leden des vaderlands aan die stad een
eere-geschenk wenscht te doen, bestaan
de in een reeks van marmeren stand
beelden, op te richten in de Siegtsallee
van den Thier-garten, van al de Vor
sten van Brandenburg en Pruisen tot
Keizer Wilhelm I, met daartusschen
beeltenissen der mannen, die zich in
die tyden bijzonder onderscheiden heb
ben, soldaten zoowel als staatslieden of
ook eenvoudige burgers. De kosten daar
van neemt de Keizer geheel voor zijne
rekening.
Na het bedanken van Bourgeois voor
de opdracht der Kabinetsformatie is de
oud-minister Ribot terstond aan het
werk getogen, en dezen is het gelukt
een nieuw ministerie voor Frankrjjk
gereed te krjjgen. Daarbjj is echter de
zoo begeerde .republikeinsche concen-
tral wel eenigszins uit het oog ver-
lorei want het Kabinet bestaat uitslui-
le id uit gematigde republikeinen, ter
wijl de radicalen er geheel zjjn buiten
gesloten. Nauweljjks was dan ook dit
Kabinet voor de Kamer opgetreden, of
het werd, na .oorlezing van de bood
schap van president Faure, reeds terstond
aangevallen door deri radicalen oud-mi
nister Goblet. De minister-president Ribot
wist echter een motie van vertrouwen
te ontlokken, die met groote meerderheid
werd aangenomen, doch waarbjj ruim
honderd afgevaardigden zich van stem
ming onthielden.
Een eerste concessie aan de Linkerzjjde
is wel de indiening door den nieuwen
minister van Justitie, Trarieux, van een
Ontwerp tol verleening van algemeene
amnesti» voor vergrijpen tegen de openba
re veiligheid, persdelicien, misdrijven bjj
werkstakingen, enz. De amnestie betrek
kelijk de vergrijpen tegen de publieke
veiligheid werd met algemeene stemmen
verleend, en het geheele Ontwerp werd
aangenomen met 511 tegen 7 stemmen.
De misdaden van aanslagen en sa
menspannen tegen de inwendige veilig
heid van het Rijk, het geval Rochefort
en de overtredingen en misdrjjven be
gaan door middel der drukpers, bjj voor
beeld het geval Gérault-Richard, bjj
FEUILLETON.
De Liefdezuster.
Vrij sur hst F rui et, <w It C. R.
6) ,Kur, hebt gjj reeds tangen tjjd deze
plannen gekoesterd?"
.Reeds gedurende verscheidene jtren", ant-
woordde Ernestine, .gevoelde ik een levendig
vertangen om een einde te maken san bet losse
en wereldsche leven, dtt ik leidde. Ik had eene
begeerte om God te dienen, waaraan ik geen
naam kon geven, omdat ik niet wist wel het
zeggen wil, God te dienen. Maar vooral gedurende
een pear maanden gevoelde ik een onove
neljjken afkeer voor de watts vermaken v
wereld co ik begreep, dal zjj het ware gelok
niet ktinnen aanbrengen. Vandaag ben ik geheel
en tl overtuigd van deze waarheidhet k
mjj voor dat el wat die priester zeiJe, joi
mjj gericht was".
.Gelukkig kind." riep mevronw Benoi
.wrik een Nrjde dag voor n, waarop 0
eee zoo zichtbare gonst heeft bewesen I"
.Maar hoe tsllooze bezwaren, en bovendien,
.Ho," zeide mevronw Benoit, .ik zal zooveel
mogelgk die moeilijkheden voor n uit den weg
ruimen. Ik neem alle verantwoordelijkheid op
mij. Ge morgen lot den prirtfir. die aw hart
gansche ziel open, vertrouw hem alles
k hein uw biecht"
i kwam overeen dat Ernestine den volgenden
morgen, na de H. Mis bijgewoond te hebben,
te biechten zoo gaan. Wat daarde baar bet
wachten intosschen lang. Hel is onooodig te
zeggen, met welk een eenvoud en oprechtheid
zjj aan den priester geheel haar leven blootlegde
en verklaarde, een geheel ander leven te willen
beginnen.
De pastoor van St Médard wist niet h
genoegzaam God zjjn dank zou betmgeo
eene zoo wonderbare roeping dier ziel. Dikwjjls
btd hjj gevreesd, dal het voorbeeld dier nieuw
aangekomene menschen, die geene godsdienstig!
plichten vervulden, besmettend zou werken op
zjjne kodde. Dikwjjls bad bjj deo Heer gebeden,
dat Hjj die oogeiokkigen, die oederzalen in
schaduwen des doods, mocht verlichten,
versterkte Ernestine in hare besluiten. Hjj
derwees haar verder en gaf baar boeken, w
nil zjj verdere kennis van den godsdieost
putten. Zjj las deze met een bvgeerige asnd.
want zjj besefte ten volle bet ongeluk dat baa.-
te beurt was gevallen, van zoo slecht opgevoed
te zjjn. Van dien dag af maakte zjj niea
steeds snellere vorderingen op den w>
volmaaktheid.
Door bare zachte, innemende manieren trok
zjj allen, die haar leerden kennen. Onder
dezen waren vooral twee jonge dames i
Médard ten zeerste een beer gehecht. Degelijks
gingen zjj naar de H. Mis en dikwjjls ook
osderden zjj tot de H. Talel. Bjj aene levendige
godsvrucht voegden zij oen karakter en hoe
danigheden die haar eeoparig de achting en
enheid van ieder deden verwerven. Zjj
behoorden lol twee achtenswaardige familién
en omtrek, waar godsdienstzin en deugd
in zekeren zin erfeljjk waren.
Ernestine beschouwde hen gaarne en wist hvn
op huone juiste waarden te schatten.
Het scheen haar toe niets beters te kunnen
doen. dan zich vriendschappelijk met haar te
verbinden.
Zjj 8prak hierover met mevrouw Benoit, wie
zjj geheel haar vertrouwen geschonken bad.
Mejuffrouw Louise Desportes en Marie de Is
Vigne, zoo heetleo zjj, voldedeo gaarne aan de
wenschen van Ernestine en mevrouw Benoit
en weldra bezochten zjj de jeugdige bekeerlinge
dikwjjls. Het was vooral aan hunne stichtende
geaprekken en niet minder aan hun voorbeeld
dat Ernestine na God baar voortgang in de
deugd had Ie danken. Zjj verdreven de laatste
duisternissen van onwetendheid en deden baar
onverbreekbaar hechten aan den godsdienst.
Zoo vertelde Ernestine met schaamte en
droefheid, dat zjj zelfs hare eerste H. Communie
nog niet gedaan bad; toen gaf zjj te kennen
hoezeer zjj dit gelukkig oogenblik afwachtte.
Louise Des portos en bare vriendin konden
zulke scboooe gevoelens vol geloof niet g
bewonderen. Zjj antwoordden door Ernestine het
beste te laten hopen, zeggendedatGod goedgunstig
op hare weoschen eo verlangens zou nederzien.
Het lang verheide oogenblik naderde eiodeljjk,
waarop zjj zou toegelaten worden lot het heilig
Sacrament des Allsars. Meer dan één redao
noopte den goeden pastoor van St. Médard, om
haar niet langer zulk een gunst to weigoren.
Reeds terstond oadat zjj het geluk had, op zoo
duideljjke wjjze 's Heereo slem té vernemen, was
Ernestine voor ieder een voorbeeld van jjver en
godsvrucht Haar levendig geloof, hare nauw
gezetheid *o eerbied in de kerk, zouden den
pastoor voldoende zjjn om baar tol de eerate H.
sterkte hem de gedachte, dat Ernestine, indieu
men nog langer uitstelde, misschien vooraltjjd,
na den terugkeer barer moeder, van die groote
genade zou verstoken bljjven. Want wio kan
zeggen, hoe mevrouw Dubuisaon deo ommekeer
barer dochter zou beschouwen zou zjj uiet in
hooge mate vertoornd ïjjn? Zou zjj er oiet toe
overgaan, haar te dwingen en te beletten de hei-
Dubuissoo kon iederen dag terug komenmen
stelde daarom niet langer uit. De dag der eer
ste H. Communie werd bepaald op een Zondag.
Ernestine's bekeeriog hsd veel opspraak ver
wekt in hel stadje Sl Médard. Men was ver
baasd over den ommekeer, die bjj haar had
plat Is gegrepen. Gods bijzondere genade was
zoo duidaljjk zichtbaar, dat iidar getuige wilde
zjjn van eene zoo slichtende plechtigheid als
hare eerste H. Communie beloofde té zjjn. Dien
dag waren er veel menschen in Ja kerken
gesticht keerde elk na afloop huiswaarts.
Met een geloof eo een godsvrucht, in alle op
zichten bewonderenswaardig, naderde sjj tot den
disch des Hceren. Op haar gelast kon men de
bljjdachsp en de tevredenheid lezen, waarvan
haar ziel doordrongeo was. Langen tjjd bleal
zjj na 'l ontvangen van hel Lichaam des Heeren
in stille aandacht verzonken. Hort aan hart
mot God die haar ziel liefhad, gevoelde zjj hoe
zoet de Hesr voor hea die Hem beminnen.
Tranen van heilige vreugde verdrongen zich in
hare oogst.
„O, mocht ik den Hoer toch altjjd getrouw
bljjven," zeide zjj tot hare vriondinuen. ,0,
bidt voor mjj, ik heb zoo groote behoefte
aan uw gebod, 't Is alsof een geweldige etorm
mjj wacht. Wellicht zal ik u uiat meer terug
zien, gjj die mjj helpt en ondersteunt met uwe
raadgevingen."
Hare vriendinnen trachltan zooveel zjj ver
mochten bare ongerustheid te verdrjjven. Zjj
toonden haar aan dat God, immer getrouw,
ook haar oiet zou verlaten.
.En indien", zoo zeide Lonise, ,God u be
proeft, denk dan, hoe Hjj zeil gezegd heeft;
.Zalig zjj die vervolging ijlden om de gerech
tigheid, want bon is hal rjjk der hemelen!"
(Worth
K)