Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 25. Zaterdag 19 September 1896. Tiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATEBDAO. Abonnementsprijs par dria maanden: Franco per postf0,40. Afzonderlijke nummersf o,05. BureauKrommestraat, F 227Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Bij dit nummer behoort een i. De opkomst en de snelle verbreiding van het socialisme waren voor velen iels onbegrijpelijks, een onoplosbaar raad- Men hield de predikers van 't socialisme voor waanzinnig, han theoriën le dwaas en te dolzinnig dan dat ze ooit ingang zouden vinden onder het volkmen haalde medelijdend de schou ders op over hun doel en streven, men achtte het volk te verstandig ooit hun onzinnige dwalingen te aanvaarden. Eenige jaren zijn voorbij gegaan en het socialisme heeft zich uitgebreid, zich met verbazende snelheid ontwikkeld tot macht, die reeds zijn afgevaardigden zendt naar's Lands vergaderingen en in Gemeentebesturen, en alom 't liberalisme verdringt, deszelfs heerschappij rukt uit zijne handen. Menigeen kan boven de snelle uitbreiding en voortwoekering van het socialisme schrijven.nooit ge dacht 1" toch staat men voor het historisch feithet socialisme machtig en sterk, de moderne staten bedreigend Hoe dit historisch verschijnsel te ver klaren Alleen in het licht der ge schiedenis, alleen door af te dalen tot de bron dezer dwaling, tot de oorzaken, welke deze gevolgen in de geschiedenis hebben voortgebracht. Thans, nu al de geheimen der vrij metselarij, in latere jaren veropenbaard, voor ons openliggen, is het niet moeilijk meer de bron aan te wijzen, en de oorzaken uiteen te zetten, waaruit bet socialisme is ontstaan, en deszelfs snelle verbreiding te verklaren. Bij de open baringen dezer geheimen werd de sleutel san dit geheimzinnig raadsel meer en meer zichtbaar, thans ligt hjj open en bloot voor ons. De kennis der vrijmet selarij voert tot de overtuiging, dat er een nauwe band beslaat tusschen haar en 't socialisme, een verband van oor zaak en gevolg, een verwantschap van moeder en kind. Dit onderling verband zullen wij trachten nader aan te loonen. leder weet, dat 't socialisme streeft naar opheffing van eigendom, naar ge lijke verdeeling der tijdelijke goederen. Het ongeloof ligt hier ten grondslag, hel socialisme kan niet anders dan on- geloovig zijn. Want zoowel de natuurlijke als de bovennatuurlijke veropenbaarde godsdienst veroordeelt deze stelling en verkondigt eene leer daarmede in lijn rechten strijd de natuurwet in 's men- schen hart gegrift spreekt reeds van m jn en dijn, terwijl de bovennatuurlijke openbaring vervolledigt, wat in de na tuurwet als in kern ligt besloten. De godsdienst i3 niet alleen de bodem, maar ook de beschermster en de hand haafster van het eigendomsrecht; 't is God zelf, wien de aarde behoort in haar gansche volheid, die ons de eer biediging van het rechtmatig verworven bezit beveelt en ons tevens de schending daarvan verbiedt.Gij zult niet stelen." Door dit verbod wordt hel volledig eigendomsrecht in zjjn vollen omvang door de wet Gods bekrachtigd en de eerbiediging daarvan ieder mensch ten plicht opgelegd. Duur derhalve, waar de godsdienst verdwijnt, valt ook het gebod des Heeren de omheining is ver broken, de bodem van het eigendoms recht wordt weggeslagen, alles wordt aan het grillig spel van 'smenschen willekeur onderworpen. Dit heen de loge van den beginne af begrepen, dat tot verwezenlijking van haar doel de vernietiging van het eigendomsrecht, ook de vernietiging van den godsdienst een conditio sine qua non is, absoluut noodzakelijk was alleen op den bodem des ongelools kan het onkruid van het socialisme groeien. Vandaar haar strijd legen den gods dienst. De godsdienst wordt door haar aangewezen ali de hoofdvijand, die met alle mogelijke middelen moet worden bestreden, die tot in de diepste grondslagen moet worden verdelgd en vernietigd. In hoeverre de loge daarin reeds is geslaagd, leert ons de geschiedenis onzer eeuw, die wij met overtuiging voor een zeer groot gedeelte de geschiedenis der vrijmetselarij noemen, omdat wij haar program zich daarin heb ben zien ontwikkelen, volvoeren, belicha men in de zeden der volkeren. Alles, wat de vrijmetselarij wil, heeft zich een weg gebaand op godsdienstig, maat schappelijk en staatkundig gebiedhare revolutionnaire beginselen worden ge huldigd en toegepast, de pestwalm, op gestegen uit de satanische hellekrochten der loge, waiit over de wereld en verspreidt overal verderf en dood. Hot liberalisme, zijne revolutionnaire beginselen van gelijkheid, vrijheid en broederschap huldigend, heeft zich de getrouwe dienaar betoond der geheime secte, in de uilvoering van eenharer plan- i, de verwoesting van den godsdienst. Zij, van haren kant, wist langs alle mogelij ke wegen het liberalisme in het leven te roepen, het te steunen en te bevorderen, het te doen ontwikkelen tol een macht, die vele jaren de opperheerschappij voerde in Europa's Staten. Hel liberalisme stond onder haar commandohare br wa ren de invloedrijkste mannen zjj schoof in en door het liberalisme hare voor posten vooruit tot de hoogste staats ambten, tot de regeeringen en de volkeren werden volgens hare beginselen bestuurd, voortgedreven in hare richting, bezield met baren geest. Gelijkheid van godsdienst was het motto, dat men in den beginne aanhief, neutraliteit het volgend masker, waarachter zich de satanische geest verborg, de verbanning van God en godsdienst uit Staat en maatschappij het laatste werk door het liberalisme te verrichten en tevens des zelfs zwanenzang. Hiermede liad 't libe ralisme zjjn taak volbracht, een tweede bedrijf moest worden afgespeeld, andere acteurs werden op het tooneel geroepen de sociaal-democraten. Welke rol wordt door de loge het Prija dar Advertontigni Van 1 tot 6 regelsf 0,30 Voor iederen regel meer- 0.05 socialisme opgedragen? Vooreerst het uitgediende liberalisme afmaken en het een eerlooze begrafenis bezorgen vervolgens een ander punt op het pro gram der loge te realiseeren: ,ni la propriété", geen eigendom meer, het communisme. Hel liberalisme, bestaande uit de deftige bourgeoisie, hel gelijk heidsbeginsels der loge, ingevoerd op gods dienstig en staatkundig gebied huldigend, deinsde echter uil bezorgdheid voor eigen portemonnaie terug voor de con sequente doorzetting van dit beginsel op economisch gebied. Zonder het te weten had het echter door de verwoesting van den godsdienst het volk rjjp gemaakt voor de communistische ideeën der loge. Zonder godsdienst toch bestaat er voor den minderbedeelde geen hoogere wet meer, die hij als handhaafster van het eigendomsrecht heeft te ontzienhij be schouwt bijgevolg den rijkdom als onrecht vaardig, den eigendom diefstalhjj vor dert de genietingen des levens als zijn recht en als middel daartoe het com- BUITENLAND. Da grand old man van Engeland, Gladstone, heeft zijn hart weer eens gelucht over den Turk, ,den moorde naar op den troon," zooals hjj liera noemt. Met den dag neemt dan ook de verontwaardiging in Engeland toe Zondag 1,1. hebben dan ook verschei dene predikanten van den kansel de gruwelen openlijk veroordeeld en Glad stone zond wederom een schrijven, waarin hjj er op aandringt, dat er ge weld worde toegepast op „den moor denaar", die de oorzaak is van gruwelen, welke in de geschiedenis van onzen tijd hun weerga te vergeefs zoeken. En nog schijnt de Turk er zich niets van aan te trekken, daar hij nu zelfs de onbeschaamdheid heeft aan de Euro- peesche gezanten te Conslantinopel te doen weten, dat, daar hij nieuwe aan vallen der Armeniërs vreest, het den gezanten wellicht aangenaam zou zijn, wanneer de ambassade-gebouwen door militairen werden bewaakt. In de nieuwe nota, door de gezanten te Konstantinopel aan de porte gezonden, wordt gezegd dat het antwoord der Porie op de vorige nota deze niet weer legt. Na eenige punten te hebben op gesomd, verklaren de gezanten dat de orde en de rust alleen oppervlakkig hersteld zijn, en dat de verantwoorde lijkheid voor verdere onlusten op de Turksche regeering zal komen. De nota sluit met de verzekering dat de gezanten niet langer zullen rede twisten over feilen die nu volkomen vaststaan. Generaal Tsjisjatsjef en de Russische millitaire attaché te Athene, kolonel Kalnin, hebben de versterkingen der Dardanellen in oogenschouw genomen, waarna eerstgenoemde den Sultan rap port uitbracht over den toestand en over de gebreken die, hg had waar genomen. De gezanten hebben bedankt voor het aanbod der Porte, hun woningen door Turksche troepen te laten bewaken. Hel volgend besluit is genomen ten opzichte der officieren, die aan Dr. Jamesons inval in Transvaal hebben meegeholpen. De vjjf veroordeelde H. H. hebben .verlof ontvangen" Hr. M's dienst le verlaten, zoo lief mogeljjk dus. Zjj zijn majoor Willoughby, twee ma joors White, Kapitein Gray en Kapitein Coventry. De acht overige officieren, die waren vrijgesproken in weerwil hun ner deelname aan den rooftocht, hebben van den adjudant-generaal eenestrenge(!) berisping opgeloopen met bevel den dienst te hervatten. Eene belangrijke vangst heeft de Bel gische in vereeniging met de Lon- densche en de Rotterdamsche politie, 1.1. Maandag te Berchem bij Antwerpen gedaan. Alle vier in hechtenis geno men personen blijken beruchte dyna- mitards te zjjn het zjjn Graty, Bell, James Kerry en Patrick J. Tynan, bij genaamd „No. 1". Zjj werden in 't be zit gevonden van alle mogeljjke werk tuigen, noodig voor een grooten aanslag. In het laboratorium te Berchem werden verscheidene gereed gemaakte bommen gevonden en met enkele schijnt reeds een van hen naar Brealau gereisd te zijn, ten einde een aanslag op het leven van den Czar te doen. Van daar wordt althans gemeld, dat een heer van eene dame eene kamer wenschte te huren, om bij den bljjden intocht tegenwoordig te zjjn. De dame echter weigerde, waarop de huurder haar 500 mark per dag bood een bewijs dat hjj juist dat huis gaarne te zjjner beschikking had. FEIHLLETOIL Opwaarts met God I Uit h i) Hjj wist na weder waarheen. Snel ging hij op de Koolmarkl toe en de hooge trap zijner vroegere Honing op. *De onde kousenweelater opende voor hem. Nuuwelgks had xjj hem ontwaard of hare trek ken werden koud en streng. •Mijnheer Haydn," aprak ijj, ,wat wilt ge hier?" >lk zon a willen verzoeken •Om wat verzoeken?" viel zij hem in de rede. .Ik meende, dat ge bjj de goede paters Serviten waart en hoopte in vollen ernst, dat ge een voortreflelgk monnik zondt worden ou komt het mg voor dat ge weggeloopen, of, nog erger, weggezonden zjjL" Zeg mghoe staat Itet er mee?" •Het was niet mjjn beroep," bracht Haydn verontschuldigend in. •E, wat zeg je," pruttelde de onde 'oor! ,1a 't niet het beroep van ieder mensch gelukkig te worden? En waar kunt ge dat beter bereiken, dan in het klooster? Dos hebt ge uw beroep verzaakt I" Met verontwaar- digde oogen zag zjj hom aan. .Gy xjjt toch ook niet in het klooster ge- ï*an," hernam Haydn, weder tot zich zelf ge komen, ,an niettemin xjjt go braaf en een ge lukkige huisvrouw geworden. Waarwüjnlflk uw beroep ook MB andsr. dia dat in MB klooster te gaan." De oogen der vronw werden merkbaar zachter van uitdrukking. ,Ja, 't is waar, ik ben geluk kig, dat weet God, die mjj in het harte ziet En ton slotte hebt go ook geljjk, want wanneer alle goede menschen achter kloostermuren gingen, dan bleven de slechte alleen in de wereld. Dat mag toch ook niet zjjn Haar met het onde leven was ook de onde nood weder bjj Haydn teruggekeerd. Wel ia waar had hem een goed vriend, dien hjj toe vallig gevonden had, een muzikant, en ook niet veel rjjker dan hjj, een oude piano gekocht, zoo dat Haydn nn naar hartelust speleu en compo- neeren kon. Maar zjjn composiliên werden overal afgewezeo, en de schalden bjj zjjn goede kousen wevers hzddea zich vermeerderd. Doch deze ver ekerden hem, dat alles in orde was. Op zekeren namiddag «at Haydn treurig in zjjn kamertje. Lust, liefde lot het leven, en alle vertrouwen in de toekomst hadden hem schier ver- laton. Daar opende zich de deur van zjjn kamertje en Marie verscheen in de deurstgl. „Mijnheer Haydn," smeekte het meisje, gaat ge ook niet eens in Gods r-hoone natuur 1 Dat zon n weder vrooigk en opgeruimd maken." De aangesprokene wendde onvriendelijk het hoofd halt naar het meisje- .Waarom," zeide hij, .zfit gij dan niet met uwe ouders in de heerlijke natuur gegaan? Het zon n zeker goed hebben gedaan I" „Ja," antwoordde liet meisjo met waardig heid, „gij hebt gelijk. Mjjn zieke borst genoot toch blgf ik st deze kieino verdienste arme, „Niemand is zoo aim, dat hg niet in de een of andere zaak een nog armer medemenscb dienen kan. Maar ik ben gekomen," ging zjj, zich schijnbaar opgeruimd toonend, voort, „om n te vragen, waarom gjj bijna niet meer op uw piano speelt? Eerst waart ge zoo ijverig' dat vader menigmaal 'a morgens zich Terdrielig het voorhoofd wreef en zeide„Mjjnbeer Haydn heeft rnjj dezen morgen met zjjn mnziek weder den slaap gerooid," en nn schijnt bet als hsdt ge alle lost en liefde voor de mnziek ver- loreu. Wat is er toch met n voorgevallen Haydn had zich opgericht en stond naast zjjn „Dat arme inslrnment hier draagt niet de schold" antwoordde hjj weemoedig. „Hier diep binnen in het hart ligt het leed, dat geen lied meer weet voort te brengen. Marie, God is mijn getuige, dat ik allea gedaan heb, om het mij door God geschonken talent vruchtbaar le maken.Weet gij, watjik geoogst heb Bitteren hoon en spot Welnu, wanneer de gebeale wereld mjj ver- stoot, dan wil ik vertrekken en leerling worden. Als zoodanig zal ik dagelgksch brood vindt geefs getracht heb Zondags de schoolmeester bet orgel onder de Hoogmis speelt, dan tal ik mjj herinneren, dat ook ik eenmaal getracht heb in bet rijk der „En wanneer nn alle menschen u miskennen en slechts een eenige ziel met n voelde en u toeriep: „Haydn, word niet moedeloos, de vonk in n is een goddeljjko on gg hebt goen recht hem te dooven; zoudt ge dan oqk nog uwen genius den rug keeron „Neen,", „Bigt hem dan getrouw 1 Haydn, ik bid alle dagen voor mjjne ouders, en ook voor n. En wanneer my de Onze Vadera van de lippen zweven als engelen, die ten hemel vliegen, dan weet en voel ik het, dat ik niet te vergeefs bid. Gg zult gelukkig worden, gelukkig jen groot in bet rgk der toonen 1 Vraag nn niet welk recht ik arm, zwak meisje heb. zoo le spreken. Wan neer des nachts alles reeds leng in sluimer lag en gg voor nw piano zal en uwe liederen zoo vroom en big weerklinken liet, dan hief i bet ki en luisterde nd; en als ik einde- g rnjj als een droom o als gy in to< te spreken, die nog door de ziel. Wie lot mensehenbarten wee niet ondergaan." Haydn stond met de armen over elkander geslagen eenige oogenblikkeu sprakeloos, wilde die woorden in zyne ziel zacht en zoenend laten nitklinken Eindelijk verhief bg het hoofd en zgn diepliggende oogen nul het meisje. „Ik zal het met God beproeven I Zjjn heeft mg moed en nieuwe bigde hoop gebracht Marie, hond niet op te bidden een menschenziel mg verstaat; daarvan uit gaande wil ik de wersld en de hartoa veen turen Marie's troostwoorden schenen bijzonderen zegen te hebben. Enkele degen later slenterde Haydn 'a avonds door de straten, daar zag hy by een boekban delaar onder mnziekstnkken, tot zyn onuitspre kelijke verrassing zyn eigen werk tmel grooten titel gedrukt liggen. Zyn vriend Ditlers leende hem een gulden, Haydn trad binnen en wilde zgn eigene composition koopen, om ze gedrukt te bezitten, de boekhandelaar echter herkende beu en gaf hem een dozjjn gratis-exemplaren en een goudstnk erbg met de heats verzeke ringen over den grooten aftrek der muziek- stukken. Vol jnbel in het hart over dezen onver- wachten uitslag ging Haydn in een herberg in de voorstad, waar een groep muzikanten speelde Haydn hoorde een tgd lang toe en waa geinige ven den geestdrilligen bjjsal. In overmoed en tegelgk uit ootmoed begon hg echter nn over zyn eigen werk te schimpen lot de muzi kanten en het publiek, dat hem passeerde, hem pakten, ranselden en bniten de dear zetten, om dat hy Haydn gesmaad had. Ondanks deze twgfelzchtige zaek ging Haydn in bigde stemming heen. Den volgenden morgen zette Haydn zich, nadat hy de kamerdenr geopend had, voor zyn piano. Zacht ruischten de toonen, ais dauwdrop pen, die in den morgen van de toppen en twggen der boom en door hel boaeb ritselen, nn weer klon ken zy vol en spelenderwijze, dan weemoedig en stichtend... het klonk, geiyk wanneer een kind Hoer met bloemen zyn reine ziel in stil .en uitstort. „Mjjnheer Haydn I" risp tut meisje, wat

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1896 | | pagina 1