Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 49. Zaterdag 6 Maart 1897. Tiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eeinnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnemsntiprij. ptr drie miindsni Franco per postf0 40. Afzonderlijke nummersf o,05. BureauKromnmtraat, F 227. Amersfoort Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs d«r Advsrtsntitni Van 1 tot 6 regelsf 0,30 Voor iederen regel meer- 0.05 Bewas van de Wetering, door de genade gods en de gunst van den Apostolischen Stoel Aartsbisschop van (Jtrecht. Zaligheid in den Heer. Door de zonde is de harmonie lus- schen 's menschen hoogere en lagere vermogens verbroken, en is in den mensch de strijd ontstaan, van welken de H. Paulas zegtHet vleesch begeert tegen den geest, en de geest tegen het vleesch. Het leven van den mensch is dan ook een voortdurende, een onaf gebroken strijd tegen de ongeregelde neigingen en booze lusten van zijn hart. Geneigd als wij zijn tot het kwaad, hebben wij voortdurend met die ge neigdheid te kampen. Vandaar dat de Kerk ons verplicht op bepaalde dagen ons te versterven door vasten, door onthouding, opdat wij onze lusten lee- ren bedwingen, meester worden van onze neigingen, heerschappij voeren over onze zinnelijke natuur. Wanneer toch de H. Paulus, de uitverkorene door God om Zijn naam bekend te maken aan heidenen en Koningen, die getuigen mocht: Ik ben mij niets bewust, wan neer deze ons zegt: Ik kastjd mijn lichaam en breng het lot dienstbaarheid, opdat ik, na anderen gepredikt te heb ben, zelf niet verwerpelijk uorde, dan zullen wij, B. G., die in heiligheid zoo ver bij hem achter slaan, wel overtuigd zjjn, dat wij ons lichaam moeien tuch tigen, om hel tot dienstbaarheid te brengen. Die van Christus zijn, zegl de Apostel, hebben hun vleesch gekruisigd, met zijn kwade lusten en begeerlijkheden. Willen wij Christus volgen, dan moeten wij ons-zelven verloochenen d. i. ver loochenen onze zinnelyke, tot het kwaad, tot de zonde geneigde natuur, en dat, B. G., kost moeite, kost strijd en is tonder versterving onmogelijk. De tijd is weer aanstaande, dat de Kerk ons verplicht door vasten en ver sterven ons te oefenen in de zelfver loochening en zelfbeheersching. In het volle bewustzijn van onze schuld zullen wij ons voor God vernederen en ons vasten aan Hem opdragen als een boete, ons opgelegd om voor onze zonden te voldoen. Maar tevens zullen wij ons sterken voor den strijd, die on9 nog wacht, door ons te oefenen in het be dwingen der lusten en begeerlijkheden van onze zinnelijke natuur, en wel op de eerste plaats in het bedwingen van onze ongeregelde zucht naar bevredi ging dor zinnelijkheid door het genot van spijs en drank. Behalve dat het vasten, zegt de H. Franciscus de Sales, den geest lot God verheft, het vleesch onderdrukt, de deugd vergemakkelijkt en onze verdiensten vermeerdert, is het een machtig middel om onze gul zigheid tegen te gaan en de zinnelijke lusten van het lichaam te onderwerpen aan de wet des geestes. Wij hebben het leven, de gezond heid, de krachten van God ontvangen en zijn verplicht die gaven Gods te onderhouden. De eerste zorg dus, die wij voor ons lichaam, voor onze ge zondheid, voor onze krachten moeten hebben, is: dat wij ons behoorlijk voe den. Dan, B. G., het voeden moet mid del zijn en mag geen doel worden. Wij moeten eten om te leven, en met leven om te eten. Niet daarvoor, zegt de H. Joannes Chrysostomus, zijn wij gemaakt of leven wij, opdat wy eten en drinkenmaar opdat wij kunnen leven, eten wij. Zorg moeten wy dra gen voor ons lichaam, maarwg mogen die zorg niet overdrijven. Wij moeien ons lichaam verzorgen als een werz- tuig der ziel, zoodat het geschikt blijft om haar te dienen, maar het niet te veel toegeven, opdat het »ch met aan haar dienst ontlrekke. Het !|chawn, xGgt de H. Gregorius, is het zwakkere deel van den mensch, waarover de ziel met verstand moet waken, zorg dragend, dat zij het niet ondermijnt, maar ook, dat zij er niet door ondermijnd wordt. Kortom, B. G., wij moeten by de zorg voor ons lichaam matigheid en zelf beheersching beoefenen. Wandelt naai den geest, vermaant de Apostel, en gij zult de begeerlijkheden des vleesches niet volbrengen. En meermalen herhaalt hij de vermaning, dat wjj matig moeten Wij betreuren het dan ook, B. G., dat er onder ons zjjn, die aanstonds klagen wanneer zij verplicht worden zich te versterven. Die om nietswaar dige redenen meenen dat de vasten- en onthoudingswet hen niet verplicht. Die bij den minsten last, welken liet vasten hun veroorzaakt, meenen daarvan ont slagen te zijn, alsof het ons niet werd opgelegd als een boctewerk en om ons vleesch te kruisigen. Maar meer nog betreuren Wij het, dat er onder ons gevonden worden, die niet alleen zich niet kunnen versterven, maar zich zoo weinig weten te beheer- schen, dat zij zelfs de matigheid niet onderhouden en zich aan onmatigheid schuldig maken, vooral in hut gebruiken van drank. En wanneer Wij hier spre ken van omnatigen, dan bedoelen Wjj niet alleen hen, die zich aan dronken schap overgeven, maar ook hen, die een te ruim gebruik maken van sterken drank. Met beschaming, B. G., moeten Wy het zeggenbijna geen gemeente, waar niet meerderen gevonden worden, die zich aan onmatigheid in dien zin plichtig maken. Die zich aan die zonde overgeven, worden gevonden onder alle standen, in eiken leeftijd, op bijna alle plaatsen. De onmatigheid wordt te recht genoemd de kanker van onze volkswel vaart. Zij ruïneert den meergegoede en brengt den arbeider tot den bedelstaf, 'legen dien kanker is geen geluk, geen forfuin, geen gestel, geen gezondheid bestand. Hij sloopt de giootste fortui nen, doet de bloeiendste zaken kwijnen, vernietigt de beste werkkrachten. Hij verstompt den geest, verlamt den wil, ondermijnt de krachten, sloopt den ge- heelen mensch. Wie teil de personen, de huisgezinnen, de families, die door dal kwaad tot armoede en ellende zijn gebrachtMaar vooral, wie lelt de zon den, welke uit deze zor.den geboren wordenGod, en God alleen, B. G., kent de zonden, bedreven door den mensch, die, bedwelmd door den drank, aan het dier gelijk geworden, zich door zijn dierlijke lusten laat beheerscben. Onmatigheid is de oorzaak van zooveel ongelukkige huweiyken, van zooveel twist en tweedracht in de huisgezinnen. Kan de vrouw hart hebben voor den man, die haar en de kinderen niet zel den gebrek laat lijden en zijn huisge zin besteelt, door het geld, dal den zijnen toekomt, aan den drank te of feren Kunnen de kinderen eerbied hebben voor hel ouderlijk gezag, wan neer zij zien, dat de verstandhouding tusschtn vader en moeder niet is, zoo als die zyn moet, wanneer zij vader soms zien in een slaat, waarin zij niets anders dan de diepste verachting voor hem kunnen gevoelen Dan, het is niet noodig, B. G., u te wijzen op de ont zettende gevolgen van dit kwaad. Zij zijn genoeg bekend. Wat, B. G., kan er dan door daan worden, om dat verderfelijk kwaad zooveel mogelijk te keeren? Zullen wij, wetend welk een ontzettende lamp het is, lijdelijk toezien en ons tevreden stellen met te zeggen: Wij kunnen die ramp niet afwenden Zullen wij staan bij den stroom, die voor onze oogen zoovelen in het tijdelyk en misschien in het eeuwig verderf stort, zonder dat wij ten minste pogingen aanwenden om dien stroom te stuiten en te redden, wat te redden is Neen, B. G., dal kunnen, dat mogen wjj niet. Erkennen wij, dat het misbruik maken ven sterken drenk de kanker is van onze volkswelvaart, ramp, die zoovelen om ons heen ongelukkig maakt naar lichaam en ziel, voor tijd en eeuwigheid, dan dienen ize krachten in te spannen, 1e doen wat mogelijk is om dat kwaad te keeren. Van harte juichen Wij daarom elke poging toe, die wordt aangewend om de onmatigheid tegen te gaan. Leert nu de ondervinding, dat iemand, die aan den drank verslaald uiterst moeilijk daarvan is af te brengen, zoodat biyvende, duurzame be- keeringen van dit kwaad zeldzaam zijn, dan, B. G., n eenen Wy, dal hel plicht dure plicht is tegen dut kwaad vooral te waarschuwen en te waken, te meer daar de ondervinding dagelijks leert, dat de drank zoo verleidelijk is. dan, Eerwaarde Medebroeders, die moet zijn het zout der aarde, de behouders tegen bederf, lol u herhalen Wij hel woord van den H. Paulus Predikt litl woord, dringt aan, tijdig, ontijdig vermaant, bestraft in alle lank moedigheid en leeringHoudt niet op, tegen de onmatigheid te waarschuwen, al ware hel alteen maar, opdat wy het woord van den profeet niei als zelfver- wijl behoeven ie herhalenWee mij, omdat ik gezwegen heb. Waken en waarschuwen tegen dat kwaad is voorts dure plicht voor allen, aan wie de zorg over anderen is toe vertrouwd. Daarom vermanen Wij u, ouders, waakt over uwe kinderen, Prent uw kinderen een diepen afschuw in voor die zonde. Wijst hen dikwyls op de verschrikkelijke en noodlottige gevolgen van dat kwaad. Leert uw kinderen van jongs af hun trek, hun lust bedwingen. WiUigt niet onvoor zichtig en zonder oordeel de verlangens, de wenschen uwer kinderen in, maar oefent hen reeds in jonge jaren in de zelfbeheersching, En zijn de kinderen grooter geworden en op den leeftijd gekomen, die in den regel de gevaarlijk ste is van 's menschen leven, waakt dan vooral en ziel wel toe, met wie uw kinderen omgaan, welke gezelschappen en plaatsen zy bezoeken. Veel kinde ren loopen onbezonnen de gevaren ii omdat de ouders niet waken en geen toezicht over hen houden. Stelt uw kinderen niet aan verleiding bloot door toe te laten, dat zij over te veel geld kunnen beschikken. Geeft zelf steeds hel voorbeeld van matigheid en zorgt, dal uwe kinderen gelegenheid hebben om zich op geoorloofde en onschuldige wijze te ontspannen, Ontspanning ver langen zy en hebben zij noodigwordt de gelegenheid niet gegeven voor ge oorloofde ontspanning, dan loopen zij groot gevaar, gelegenheden van onge oorloofde ontspanning te zullen be- bezoeken. Overheden, waakt over uwe dienst boden en ondergeschikten. Meent niet, dat ge aan uwen plicht voldaan hebt, wanneer ge slechts over hen waakt, zoo lang zy onder uw dak zijn. Ook daarbuiten moet zich uwe waakzaam heid over hen uitstrekken. Waarschuwt uwe ondergeschikten tegen dat kwaad. Zijn zij verplicht naar u te luisteren, dan rust ook op u de verplichting te spreken, wanneer hun tijdelijk en hun eeuwig geluk dit vorderen. Uw invloed vermag dikwerf zooveel op hen. Wan neer de overheden meer waakten over huu ondergeschikten en door hun voor beeld, hun invloed en gezag het gebruik sterken drank bij hun onderge schikten trachtten tegen te gaan, dan zou, B. G., de verleiding op de werk plaatsen niet zoo algemeen zjjn, en dik werf veel kwaad worden voorkomen. Laat ieder in zijn kring zich zooveel mogelijk beijveren om het drankmis bruik tegen te gaan. Wanneer ieder van ons ernstig gemeend dat kwaad wilde bestrijden, in plaats van het te bevor deren, wat, helaas, bij feesten en andere gelegenheden maar al te veel geschiedt, dan, B. G., zullen Wy oiet beweren dat hel drankmisbruik geheel zou worden uitgeroeid, maar wèl dat het veel zou verminderen. Bidden wij voor hen, die aan den drank verslaafd zijn. Bidden voor de bekeering der zondaars is ons aller plicht. Bidden wij in dezen H. vastentijd bijzonder voor de bekeering dier zondaars. Offeren wij een gedeelte onzer verstervingen op aan God als een voldoening voor hetgeen zij mis doen door het inwilligen hunner lusten. Bidt, vermanen Wij u met den Apostel, bidt met alle gebeden en smeeking te allen tijde in den geest en waakt daar toe met alle volharding en sineeking voor ulle de geloovigen. Ten slotte verzoeken Wij u, B. G., veel te bidden voor de belangen der H. Kerk en voor haar grijzen Opperherder, Paus Leo XIIIvoor het heil van ons Vaderland, van onze jeugdige Koningin en haar koninklijke moeder de Koningin- Regentes, en voor al uwe Overheden, zoo geestelijke als wereldlijke. Krachlens Apostolische volmacht vcr- leenen Wij bij dezen aan de geloovigen van ons Aartsbisdom voor dit jaar dis pensatie in de onthoudingswet op alle Zaterdagen, uitgenomen die Zaterdagen welke geboden vastendagen zijn. De geloovigen blijven derhalve ver plicht zich van vleeschspijzen te onthou den op de Zaterdagen van de Vasten, de Quatertemper-Zaterdagen en de Vigi lie-Zaterdagen, waarop moet gevast wor den om hel hooge feest, dat zij vooraf gaan. Deze dispensatie geldt tol de veertigdaagsche Vasten van het volgend Wy vermanen u evenwel, om door aalmoezen en andere goede werken te vullen wat door het gebruik van deze disp' nsatie aan uw boetedoening ont breekt. Overeenkomstig de Ons daartoe door den Apostolischen Stoel verleende vol macht geven Wij voor dit jaar de ge wone dispensaties in de vastenwet on der de gewone voorwaarden. En zal dit Ons herderlijk schrijven in alle tot Ons Aaitsbisdom behoorende kerken, alsmede in kapellen, waarover een rector is aangesteld, op Zondag Quinquagesima op de gebruikelyke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Utrecht den 19n Februari 1897. H. VAN DE WETERING, Aartsbisschop van Utrecht. Op last van Z- D- Hoogwaardigheid, Dr. A. C. M. Schaepman, Secretaris, BUITENLAND. reden tot hoop geven hierbij de gebeden, welke de gansche Christenwereld tot dit doel opstiert. De neiging van dezen tijd begunstigt die verwachting veeleer, dan ze te ont moedigen, want de beweging voor de vereeniging houdt het tegenwoordige geslacht geheel bezig. Ook de ontwik keling der stoffelyke beschaving bevor dert de overeenstemming van zeden en strevingen. Er heerscht thans onder de volkeren een levendig gevoel van broe derlijkheid, dat aan andere eeuwen on bekend was, God zal de neigingen der menschen richten op de eenheid des geloofs. Die beweging te bevorderen, was het doel Onzer beslissing in zake de Angli- caansche wijdingen, en ze werd genomen na een langdurig, onpartjjdig en nauw gezet onderzoek. Wy bidden den zonen van het Britsche ryk, die afgescheiden zijn van ons geloof, die beslissing niet met wantrouwen te ontvangen, maar overtuigd te zijn, dat alleen de onwrik baarheid van Onzen plicht Ons eene uitspraak oplegde overeenkomstig de waarheid. Ook uit liefde voor de eendracht ondernamen Wy met voorzichtigen ijver een werk ten bate der zonen van Frank rijk. Wij hadden de groote geestelyke belangen op het oog, welke boven de staatkunde en hare twisten zweven. Wij stellen er prijs op, de tweedracht uit te roeien, daar ze niet alleen onvrucht baar is, maar ook schadelyk voor de zaak van den godsdienst en der Kerk. Een aigemeene kennisgeving ware onvol doende en krachteloos geweestzy moest geschieden met passende practische rege len. Wij wezen het wettelyk, het grond wettelijk terrein aan, waarop allen kunnen samenwerken aan tiet gemeenschappelyk, godsdienstig en zedelijk welzijn. Velen steunden ons met hun gezond verstand en goeden wildoch welk een invloed van vruchten zouden Frankryk en de Kerk plukken, als de eendracht geheel en volledig, hel optreden eenvormig was De Paus eindigde met te spreken over het herstel der op dien dag inge huldigde Borgia-zalen in het Vaticaan en wees er op, hoe de kunst met onver breekbare banden aan het Christendom is gesnoerdalleen het Vaticaan reeds ware genoeg, om het heerlyk verband tusschen den waren godsdienst en de ware schoonheid aan te geven. Het bericht, als zou Italië zjjne troe pen geheel uit Erythrea terugroepen, wordt Ihans van ofiicieele zijde tegen gesproken Italië zal voorloopig een ge deelte van Erythrea bezet houden en dus zijne koloniale politiek nog niet ge heel laten varen. Z. H. Paus Leo XIII vierde 1.1. Dins dag, 2 Maart, zijnen 87sten verjaardag en den dag daaropvolgende het feest van Z. H. kroning. De Heilige Vader blyft zich nog steeds in eene goede ge zondheid verheugen, in weerwil van zynen hoogen leeftijd en het steeds beweren van andersdenkenden, dat Zijne Heiligheid lydende is. Z. H. werd ge- lukgewenscht door de prelaten zijner naaste omgeving, door zijne familieleden, de officiet zyner lijfwacht en door het H. College der Kardinalen. Gods beschermende hand rust zicht baar op onzen H. Vader en schenkt Hem eene helderheid van geest en eene scherpziendheid, welke de wereld ver baasd doet staan en met eerbied doet opzien naar Christus Stedehouder. Op het adres, door den kardinaal deken Oregalia di Santo Slefano aange boden hield de H. Vader, zichtbaar ontroerd, doch met krachtige stem, en vol uitdrukking en majesteit ongeveer de volgende toespraak De Christelyke eenheid is het hoogste doel der Kerk. De onderneming is stout, maar God waakt voortdurend over de apostelen der waarheid, om hunnen arbeid vruchtbaar te maken. Groote Omtrent de steeds ingewikkelder wordende Kreta-quaestie werd Dinsdag in hel Engelsche Hoogerhuis, door lord Kiinberley inlichtingen gevraagd, welke door Lord Salisbury werden verstrekt. De minister meende dat een aansluiting van Kreta bij Griekenland indien deze over eenige jaren door de bevolking van Kreta wordt gewenscht, geen be zwaar by de mogendheden zou ont moeten, maar thans tot een Europeeschen oorlog zou kunnen leiden. Ik zelf, ver volgde lord Salisbury, sympathiseerde met oen wensch om een einde te maken aan de onderdrukking, maar toen de keus stond tusschen handhaving van den stand van zaken of Europa in een oorlog te storten, toen moesten de be langen van de groote massa's zwaarder wegen dan die van een klein aantal het was dus onze plicht, den tegen- woordigen staat van zaken te hand haven totdat wij kans zien op een vei lige en vreedzame oplossing. Het onmiddellyk terugroepen van de Turksche troepen is nief uitvoerbaar, maar men is overeengekomen dat zjj later zullen teruggetrokken worden. Fei telijk is Kreta aan de willekeurige macht van den Sultan onttrokken, maar

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1897 | | pagina 1