bijzonder met bet tijdelijk belang en de stoffelijke welvaart in verband ataat. En bier mag wel worden her innerd, dat Christus, toen Hij de vraag had te beantwoorden van de leerlingen des Doopers: Zijt Gij het die komen moet of verwachten wij eenen anderen den aard van Zyn zending onder de menschen aanduidde uit de beoefening dier liefde, door te wijzen op den tekst van IsaiasDe blinden zien, de kreu pelen wandelende melaatschen worden gereinigd, de dooven hoorrn, de dooden verrijzen, aan de armen wordt het Evangelie verkondigd,Dezelfde Zalig maker, wanneer Hy zieh uitspreekt over het laatste oordeel en over de belooningen en straffen, die alsdan den menschen zullen ten deel vallen, betuigt dat Hij op geheel bijzondere wijze rekening ermeë houden zal in hoever de onderlinge liefde door hen in beoefening werd gebracht. En in dat woord des Heeren vernemen wij, merkwaardig genoeg, hoe Hij zwijgend voorbijgaat, wat de taak was der erbarming, die de zielen vertroostte, om alleen te herinneren aan de licha melijke werken van barmhartigheid en deze aan te merken als aan Ilera- Zeiven verrichtIk heb honger gehad, en gij hebt Mij gespijzigdIk heb dorst gehad en gij hebt Mij gelaaid; Ik was vreemdeling, en gij hebt Mij opgenomennaakt, en gij hebt Mij ge kleed; ziek, en gij hebt Mij bezocht; in de gevangenis, en gij zijt tot Mij ge komen. ken der liefde, ter behartiging van het geestelijk en stoffelijk heil des naasten verricht, voegde Christus, ge lijk iedereen weet, Zijn eigen boven alles duidelijk voorbeeld. Uit Zijn vaderhart klinkt ons bier de liefdevolle verzuchting in de oorenIk heb mede lijden met de schare, 'i en wij herin- Deren ons aan Zijn bereidwilligheid om, zelfs door een wonder, aan die schare Zijn hulp te verleenen. Van Zijn erbarming spreekt ons nog liet getui genis: Hij ging rond al weldoende en genezende allen, die van den duivel overweldigd warm.De dienst der liefde, door Hem opgedragen, werd allereerst door de Apostelen met hei ligen ijver ter harte genomeu en ua dezen hebben zij, die liet christelijk geloof oprecht aanvaardden, zich vin dingrijk betoond in liet tot stand brengen van allerlei instellingen tot leniging en verzachting der mensche- lijke ellende, waar die zicli ook ver toonde. Die instellingen, aanhoudend meer uitgebreid en vervolmaakt, vor men het eigenlijke en schoonste sieraad van Christendom en menscli- heid, zóó, dat geen onbevooroordeeld man er zijn bewondering aan kan onthouden, vooral waar hij in het oog houdt, hoe geneigd men is vau Dature om, met voorbijzien van anderer be langen, het eigenbelang te dienen. Van het getal dier liefdewerken mag men niet uitsluiten de stoffelijke gave, als aalmoes geschonken, waar Christus zelf vermaant: Geeft tot aal moezen heigeen overig is. De socia listen maken daartegen bezwaar en willen het geven van aalmoezen zien afgeschaft, als zoude dit beleedigend zijn voor de menschelijke waardigheid. Waar evenwel de aalmoes wordt uit gereikt volgens het evangelisch voor schrift en op christelijke wyze, strekt zij noch tot zelfverheffing van dengeue, die geeft, noch tot bescha ming van hem, die ontvangt. En, in plaats van den inensch onwaardig te zyn, dient de aalmoes veeleer om den gemeenschapszin te onderhouden, door het verband van wederkeerig dienst betoon onder de menscheu te bevorde ren. Niemand toch is zóó ryk, of ook by heeft aan iets behoefteniemand is zóó arm, of hy kan in iets tenminste anderen van dienst zijn. Van natuur»- wege is dit zoo verordend, opdat de menschen onderling met vertrouwen elkanders hulp zouden vragen en goed willig die verleenen. Zóó toch staan gerechtigheid en liefde met elkaar verbonden, en omvatten zjj op bewon derenswaardige wijze, naar Christus' rechtmatige en liefdevolle wet, het samenstel der menschelyke maat schappij, terwijl zy voor alle bestand- deelen ervan eigen en gemeenschap pelijk heil aanbrengen. Dat aan de noodlijdende volksklasse, niet door tydelyke hulp alleen, maar door zekere blijvende instellingen te gemoet wordt gekomen, strekt even eens de christelijke liefde tot eer. Immers die wyze van hulpbetoon zal voor degenen, die haar behoeven, meer zekerheid geven en zich deugdelijker betoonen. Te prijzenswaardiger nog is het streven van hen, die den hand werksman of arbeider zoo trachten te vormen tot spaarzaamheid en voorzorg, dat zy, na verloop van tijd, tenminste eenigermate in hun eigen behoeften kunnen voorzien. Zulk een streven vei hoogt niet enkel de waarde van het diens-betoon, door den vermogende aan de armen verricht, maar verheft do armen-zelven, door hen op te wek ken tot inspanning, ten einde huD lot te verbeteren. Zulk een streven doet menig ge 'aar voor den noodlijdende wijken, behoedt hem tegen onmatig heid in zyn verlangens en noodt hem tot de beoefening der deugd. Daar derhalve dit streven zoo hoogst nuttig is en zoo in overeenstemming met de behoef! e onzer dagen, verdient het zeker de vaardige en omzichtige toe wijding van alle welgezinden. Derhalve blyve het vaststaan, dat dit streven van de Katholieken het volk een beter bestaan te ve keren en op te heffen, geheel strookt met den geest der Kerk en met de voorbeelden, bij voortduring door haar gegeven. Of nu de beweging, welke daartoe leidt, genoemd wordt christe lijke sociale actie of christelijke demo cratie, doet zeer weinig tot de zaak af, indien slechts de door Ons gegeven vermaningen in haar geheel met de verschuldigde gehoorzaamheid worden gevolgd. Doch het komt er ten zeerste op aan, dat by een onderwerp van zooveel gewicht ëón en dezelfde geest alle Katholieken beziele, dat aller wil en werken één en dezelfde zyn. Van niet minder beteekenis moet het ge acht worden, dat de actie zelve, by versterkt en steun van personen en stoffelyke middelen, worde vermeer derd en uitgebreid. Van diegenen inzonderheid is de welwillende mede werking in te roepen, welke èn door hun maatschappelijke stelling èn door rijkdom èn door gaven van geest en bart een meer dan gewoon gezag in den Staat hebben verworven. Indien de steun van zoodanigen gemist wordt, zal ternauwernood iets van beteekenis kunnen tot stand worden gebracht in het beoogde belang van het volk. Ongetwijfeld zal zekerder en korter weg hiertoe leiden naarmate de meest uitstekende burgers op velerlei gebied vau werkzaamheid de handen ineen slaan. Laten dezen dus verlangen Wij niet meenen, dat het geheel aan hun goedvinden is overgelaten, zich het lot der zwakken al of niet aan te trekken, doch mogen zij be grijpen, dat zy door hun plicht daartoe gedrongen worden. Immers men heeft niet te leven in de maatschappij ieder voor zyn eigen belangen alleen, doch ook voor de algemeens belangen, zoo dat degenen, welke daartoe bij machte zijn, ook hebben by te drageu tot het algemeen welzyn voor diegenen, welke daartoe voor hun aandeel niet iu staat zyn. Van hoeveel gewicht deze plicht is, blijkt uit de voortreffelijkheid der ontvangen goederen, waarmede nood zakelijk moet overeenstemmen een strengere rekenschap, af te leggeD aan den hoogsten Gever, aan God. Dit leert ook de jammer der ellenden, welke eenmaal, zoo niet tijdig het geneesmiddel wordt aangewend, tot verderf van alle maatschappelijke klassen zal losbreken immers degene, welke de zaak van het noodlijdend volk veronachtzaamt, handelt roeke loos ten opzichte van zich-zelven en van de maatschappij. Bijaldien deze op christelijke leest geschoeide sociale werkzaamheid hare vleugelen steeds breeder uitslaat en vrijelijk hare krach ten ontplooit, staat allerminst te vree zen, dat de overige instellingen, welke door de vroomheid en voorzorg van vorige geslachten reed9 vroeger be staan hebben en tot bloei gebracht zyn, óf zullen verdorren óf, als ware het door de nieuwe instellingen ver zwolgen, zullen te niet gaan. Deze en gene toch, als ontsproten uit de zelfde bronader van godsdienst en menschenliefde, en door hare natuur geenszins met elkander strijdig, kun nen gemakkelijk verbonden worden en op zóó bekwame wyze samengaan, dat aan de nooden van bet volk en aan de dagelijks klimmende gei door samenvoeging der werkzaamheid van alle welgezinden op geschikte wyze het hoofd wordt geboden. De behoefte immers aan edelmoedige zielen en vereenigde krachten doet zich gevoelen en dringend gevoelen, als men ziet hoe een overvloedig zaad van rampspoed wordt uitgestrooid eD hoe vreeselyk-- gevaren ten gevolge van noodlottige beroeringen dreigende zyn, voornamelijk door de toenemende kracht der socialisten. Op sluwe wyze weten dezen zich in den Staat in te dringen in de duisternissen van ge heime vergaderingen, zoowel als in het openbaar, nu eens door redevoe ringen, dan weder door geschriften, sporen zy de menigte aan tot oproer: met verwerping van de tucht vau den godsdienst erkennen zy geen plichten meer, weten alleen van rechten en verleiden dagelijks grooter wordende scharen van behoeftigeu, welke door hun armoede gemakkelijker kunnen bedrogen en tot dwaling kunnen ge bracht worden. Het geldt hier zoo wel het belang van de maatschappij als van den godsdienst: beiden in hun eer te bandhaveu moet allen welden- kenden ter harte gaan. Opdat deze krachtige samenwerking naar wensch moge plaats hebben, dient men zich verder te onthouden van alle geschillen, welke de gemoederen verbitteren en verdeelen. Dat derhalve in dagbladartikelen en in redevoerin- voor het volk gezwegen worde sommige spitsvondige vraagstuk ken, welke van zeer weinig belang vraagstukken, die niet gemak kelijk zijn op te lossen en tot welker juist, begrip een hooge mate van scherp zinnigheid en meer dan gewone studie vereÏ8cht worden. Het is zeer zeker den mensch eigen, omtrent veel zaken toe te geven aan twijfelingen en van verschillende meening te zynhun echter, die met hart en ziel de waar heid najagen, betaamt het, ook bij stryd van meeningen, de gemoedsrust, de bescheidenheid en de onderlinge welwillendheid te bewaren, opdat niet, waar de meeningen uiteenloopen, ook de gezindheden gaan verschillen. Welk gevoelen echter in vraagstukken, twijfel geoorloofd is, deze of gene goedvinde to omhelzen, te allen tijde beschouwe hy het zich ten plicht ile stipste gehoorzaamheid te tooneu ten opzichte der uitspraken van den Heiligen Stoel. Doch deze werkzaamheid der Katho lieken op elk gebied zal nog heilzamer gevolg hebben, indien al hun vereeni- gingen, met behoud der rechten van elke dezer, door één en dezellde lei dende en bewegende kracht bestierd worden. De taak, welke Wü hier bedoelen, wordt in Italië vervu'd door de instel ling voor katholieke congressen en vergaderingen, die reeds meermalen door Ons geprezen is en aan welke Onze Voorganger en Wy-zelven de zorg hebben opgedragen, om de alge- meene werkzaamheid der Katholieken, onder bescherming en leiding der Bisschoppen, te regelen. Evenzoo moge het geschieden by de overige volken, indien hij hen dergelijke aanzienlijke vereeniging wordt 'langetroffen, aaD welke die taak door het wettig gezag In deze geheele orde van zaken, welke teD nauwste verbonden is met de belangen der Kerk en van het Christenvolk, blijkt van hoe groot nut de werkzaamheid kaD wezen van hen, die het priesterambt bekleeden, en op hoe velerlei wijzen zy deze werkzaam heid kunnen betoonen door leering, wysheid en liefde. Dat het in de tegenwoordige omstandigheden en tyden nuttig is tot het volk te gaan en daarmede op heilzame wyze te verkeeren, hebben Wy meer dan eens, tot geestelijken het woord richtende, Ons ten plicht gesteld te bevestigen. Meermalen ook, zelfs in de laatst verloopen jaren, heb1"-" Wy door brieven aan Bisschoppen en andere geestelijke waardigbeidbekleeders deze liefdevolle bezorgdheid voor het volk geprezen en haar ten volle passend geheeten voor beide klassen van geestelijken (seculiere en reguliere). Mogen dezen echter by het vervullen van de daarmede samengaande plich ten een groote mate van voorzichtig heid en wysheid doen gepaard gaan naar het voorbeeld der Heiligen. De arme en nederige Franciscus, de vader der ongelukkigen, Vincentius a Paulo, veel anderen, aan wie in geheel de Kerk de herinnering levendig is, pleeg den hunne voortdurende zorgen voor het volk op zóódanige wijze te regelen, dat zy, daardoor niet meer geboeid dan biilyk, noch ook hun eigeD heil uit het oog verliezend, met gelijken ijver hun eigene ziel tot de volmaakt heid van alle deugden opvoerden. Eén punt willen Wy hier eenigs- zins uitvoeriger bespreken, waardoor niet alleen de priester, doch waardoor allen, die zich met de volksbelangen bezighouden, zich te haren opzichte hoogst verdienstelijk kunnen maken, en dit op gemakkelijke wyze. Name- lyk door gelijkelijk te trachten, indien de gelegenheid zich daartoe voordoet, vooral het navolgende door broederlijke toespraak het volk op het hart te drukkendat zij zich te allen tyde van oproei en van oproerlingen verre mogen houdendat zü de rechten van ieder ander mogen eerbiedigen dat ~an hun meesters gewillig onder werping en dienstbaarheid mogen be wijzen dat zij de zóó heilzame ge woonten van huislykheid niet mogen verachten dat zy allereerst den gods dienst mogen onderhouden en in dezen een zekeren steun mogen zoeken by de bekommernissen van het leven. Van hoe machtigen steun zal het niet wezen, tot het vervullen dezer goede voornemens óf wel in herinnering te brengen het heerlijke voorbeeld van het heilige Huisgezin van Nazareth en de voorbede daarvan aan te bevelen, óf ook de voorbeelden aan te halen diegenen, welke juist hun armoede voerde tot de hoogste deugd, öf einde lijk de hoop te verlevendigen op een blijvend loon in het betere leven! Ten slotte herhalen Wy met ver sterkten aandrang Onze vermaning, dat, wat ook bijzondere personen of vereeDigingen op dit gebied onder nemen, in herinnering behoort te blijven, dat ten volle aan het gezag der Bisschoppen moet gehoorzaamd- worden. Dat men zich niet late ver leiden door eenige te onstuimige begeer te om wel te doenwelke, indien zy er toe leidt de verplichte gehoorzaam heid uit het oog te verliezen, niet oprecht is, noch blijvend nut kan tot stand breDgen, noch Gode aaDgenaam kan wezen. In den geest van diegenen schept God behagen, die, met terzijde stelling van hun eigen meening, gaarne luisteren naar de herders der Kerk, als naar Hem-Zelvenhun staat Hy met Zijne hulp bereidwillig ter zijde, zelfs by de moeilijksteondernemingen, en pleegt deze goedgunstig tot de gewensebte doeleinden te leiden. Hiermede bebooren samen te gaan voorbeelden van persoonlijke deugd, inzonderheid zoodanige, welke den Christen doen kennen als een vijand van luiheid en verboden genoegens, bereid om welwillend zyn rijkdom te besteden tot nut van anderenstand vastig en onoverwonnen by beproe vingen. Van dergelijke voorbeelden toch gaat een groote kracht uit, om den heilzamen geest by het volk op te wekkeneeDe kracht, welke des te grooter is, Daarmate zy het leven van aanzienlijke burgers versieren. Tot u- Eerwaarde Broeders, gaat Ons vermanen, dat gij, voor de ver schillende behoeften van personen en plaatsen, overeenkomstig uw wysheid en over deze zelfde zaken by uwe gewone samenkomsten onderling zult beraadslagen. Uwe zorgen en de kracht van uw gezag mogen doen leiden, door voorkomeD, door beletten, er tegen waken, dat niet door eenigen valschen waan van weldoen de kracht der kerkelyke tucht verslappe of stoornis worde gebracht in de orde, welke Christus voor Zijne Kerk beeft vast gesteld. Door de gepaste, eendrachtige en toenemende medewerking van alle Katholieken blyke het steeds duide lijker, dat de orde, de vrede en de waarachtige voorspoed der volken nergens meer bloeien dan onder leiding en bescherming der Kerk, wier heilig ambt het is, een ieder overeenkomstig de christelijke geboden omtrent zyn plicht te onderrichten, de ryken en de armen door broederlijke liefde samen te binden, de gemoederen by wederwaardigheden op te heffen en te Laat Onze voorschriften en wen- schen worden bevestigd door deze vermaning, vol apostolische liefde, van den H. Paulus tot de Romeinen „Ik bid u dan wordt .rannderd naar de vernieuwing uws gemoeds die uitdeelt in eenvoudigheid, die over iets gesteld is in zorgvuldigheiddie barmhartigheid doet in blijmoedigheid. De liefde is ongeveinsd. Hebt afkeer van net kwade en hecht u aan het goede. Bemint elkander met broederlijke liefde, voorkomt elkander met eerbied. Zijt in de zorgvuldigheid niet traag; weest blijde in de hoop; lijdzaam in de verdrukking, volhardend in het gebed. Voor de be hoeften der Heiligen weest mededeelzaam; beoefent de gastvrijheid, weest blijde met de blijden, iceent met de weenenden. Hebt tot elkander hetzelfde gevoelen. Vergeldt niemand kwaad met kwaad; betracht het goede niet alleen voor God —aar ook voor alle menschen." Als on irpand van deze gunsten strekke de apostolische zegen, welken Wy u, eerwaarde Broeders, en uw volk vol liefde verleenen in den Heer. Gegeven te Rome bij Sint Pieter _jn 18en Januari 1901, van Ons Pausschap bet '23ste. LEO XIH, Paus. Er h*ü. - -'V, t-6. - 1 Rom. XIII, t, 5. - Act. XX, 48. - Htfbr. XIII. 17. - I - II, 18. - IoaDQ. XIH, 3t-35. - 5- - lb. XXV, 35-36. - V»'. - "Md. X. 38. - Luc. Xt, IV - M.ub. VI. J-4 Ad Minis- Irum Geoeralem Ordio's Fralrum Mioorum. dia XXV^Dov. an. MDCCCLXXXXV1II. - XII,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1901 | | pagina 4