Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 33. Zaterdag 16 November 1901. Vijftiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnemeutaprij* par d-ia maanden i Franco per post10,40. Afzonderlijke nummers f 0,05. BureauBreedestraat, 18 Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs dar Advertentilui Van 1 tot 6 regelsfo.30 Voor iederen regel meer-0.05 Correspondenten en AdvorlontiCn moeien nilerljjk Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een bijvoegsel Liberalisme en Socialisme. m. Nog enkele aanstippingen omtrent beide verwanten. De grootmeesters van het socialisme erkennen niet de tweeheid: geest en stof, volgens hen is «ff«s stoffelijk (mate ria.). Zij loochenen 't bestaan van God, en de onsterfelijke ziel des menschen. Zij laten den mensch afstammen van een aapgeen hemel bijgevolg en geen hel. Ze zijn bang daarvoor. Arm mcnschdom door hen verstrikt Zij gelijken den rattenvanger van Ha- merln, wiens gepijp de argelooze kleinen meelokte in den vloed, die zich sloot boven hunne hoofden, 't Wordt na een poosje van 's levenswel voor sommi gen op aarde een doode zee van vernieliging. Met de filosofie verklaren ze 't niet, al staan ze na aan Hegel en Darwin over ideeën suffen ze niet, dat geeft hooldpijn. Hoe verklaren ze dan de voortbrenging der stof, en de aanwen ding der kracht en hare gevolgen tot algemeen nut Hoe heel de geschiedenis Door de leer der nationale economie, de staathuishoudkunde. Er wordt ons gezegd, dat in een kapitalistische maat schappij alle producten in één zak zijn te werpen, 'l arbeidsvermogen van den arbeider erbij, en zet daarop 't woord Waren. Pak ze uit, of sorteer ze, daarna komt de bepaling der waarde, en daarbij heelt elk persoon en heel de maalsehappij belang, hoedanig hare inrichting ook zij. In alle product of waar zit waarde, en deze is tweeërleigebruikswaarde en omzet- (ruil-, verkoop-, handels-) waarde. Een koe door zjjn melk en vleesch strekt lot voeding, ook da buid kan benuttigd worden, 't Koebeest wordt omgezet in geld. Ziedaar 't ding ruilwaar geworden, met ruil- ja verkoopwaarde. Kiezen we echter boter voorbeeld, waarbij voor beide waren of dingen de menschelijke arbeid duidelijker spreekt, Is 't ons bekend, dat in den ruilhandel 20 el linnen zich laten omruilen tegen Iwecjassen, dan weten wij meieen, dal in beide dezelfde ruilwaarde schuilt al verschillen ze in gebruikswaarde. Ruil waarde, volgens Marx, zit 'm in den menschelijken arbeid, welke in elke waar is ingesloten. Hoe veel of hoe groot deze is? We rnemen hel, maar in ietwat geleerde uitdrukkingen. De hoegrootheid van in de waren vertegenwoordigden mensche lijken arbeid, stelt ook vast hoe groot hare ruilwaarde is. Zoo veel mensche lijke arbeid derhalve in een ding o( produet, zoo veel ruilwaarde, is korter en klaarder uilgedrukl. Marx zetle dat om in een formule, heel bekend, maar die tot goed begrip tweemaal dient ge lezen le worden. Twee waren, diedezellde hoeveelheid maatschappelijk noodigen arbeid inhouden, hebben ook dezelfde ruilwaarde. Derhalve20 el linnen twee jassen. Komt hierbij 't gebruik, 't nul niet in berekening Wel neen. In de ruilbetrekking der waren /.elf kwam ons hare ruilwaarde voor, als iels van hare gebruiks-nulligheid geheel onafhankelijks. Een gebruiks-lichaam of goed heeft dus slechts waardi, omdat abstract menscheljjke arbeid in hem is belichaamd, gematerialiseerd. 't Gaat ^lles om den arbeid. De arbeid moet immers zijn geboren vijand, het kapitaal, neerslaan. Weerstaat het aan de ruilwaarde-theorie, dan verschijnt de maxim- meer waarde-theorie. Die moet den in "t leelijke kapitaal gestolde en opgehoopte massa menschelijken arbeid, weer vloeibaar maken en verspreiden, natuurlijk ten nutte van 't algemeen. En nog wil onze aarde maar niet ver- hemelen I Keeren we uit de socialistische myste riën-wolk op den vlakken dorschvloer terug, dan blijkt, dat die formulen en theorieën maar onvoldoend houvast heb ben, en strijden met een goed op hare beenen 'staande gezonde praktijk. Het gaat niet op, om als de voor alle waren gemeenzame ruilwaarde, enkel den in de waren opgesloten menschelijken arbeid voor maat te gebruiken en te passen. De bruikbaarheid van waar of product doet ook mee en i voortreffelijkheid weg te moffelen als factor bij ruilwaarde-bepaling V Best bier betalen we graag duurder dan een min soort, al is de arbeid van onzen brouwer by beide brouwsels dezelfde. Redeneeren onze huismoeders anders bij den inslag van heur provisie winteraardappelen? En de voortreffelijkheid, bij producten van den geest, welke alevel ook waren kunnen heel enToen een dichter zijn volksliedje bij Hr. Ms. Huwelijk en een musicus de toonzetting omruilden mei de Telegraaf-<prem\e van f 500, had de jury hun werk boven dat hunner concur renten de premie, derhalve die ruil waarde toegekend. Was 't wegens d* hoeveelheid van het daarin opgesloten waarde vormend gehalte van den arbeid? Best mogelijk dat de dicht-waar of de muziek-waar concurrenten meer menschelijken arbeid inhield, cn toch geen premie Dal aan kleine patroons cn landbou wers een le korl aan socialistische welen- schap inzake waren, arbeid, ruilhandel enz. door Sociaal-democraten wordt verwelen, is te begrijpen. Bij den boer en den houder van klein bedrijf vindt '1 geen ingang. Zij passen Hcinrich Heine's woord toe: ,leli keini' attch die Herren Ver faseer". Zij kennen de wandelleeraars en voorzien wat 't wordt in een loekomsl-staal op athcïstisch- inaterialistischcn grondslag. Zit 't 'm alleen in den arbeid, bepaalt enkel de hoeveelheid menschelijke arbeid in een waar of ding schuilend hare ruil waarde, dan ziet hel gezond versland van den landman opperbest de gevolgen van zoo'n theorie. De blanke schijven, waarvoor hij zijn waar omruilde, behoo- ren dan voor 't meerendeel aan .de bouwknechts, wier menschelijke arbeid aan de waar hel waardevormend gehalte bezorgde. Arme keuterboer en klein baasje I Soms moet ge een man in dienst nemen, wiens menschelijke arbeid aan uw waar ruilwaarde gafkapitalist in 't klein, ge zijt er niet beter aan loe. Het moge nu geen rlynamict-aanslag zijn, waarbij heel de burgermaatschappij wordt opge blazen, plots gelijk een Engelsclie spoor trein in Transvaal, door de Boeren opge wacht. Ook van aderlating kan verbloeding het gevolg zijn. Prijkt nu het socialisme met de eere medaille wegens de uitvinding dezer theorie over waren en ruilwaarde We mogen hierop geen ja zeggen, Aan hem de eer der strenge toepassing der theorie, maar 't liberalisme had vóór hem die theorie reeds ontdekt. Mannen als A'«. Smith, Dav. Reeardo, J. B. Say zijn in 't liberale kamp geëerd, en deze huishoudkundigen zyn voorloopers van hel socialisme, wiens groote en kleine profeten zich op hen beroepen. Die staat huishoudkundigen graaf ten onder hel oude werk den grond weg en legden fundeering voor een nieuw maatschap pelijk gebouw, voorraad-sctiuur van volks welstand 't was sturen in een nieuwen koers. liet liberalisme zette zich aan het werk, maar voorzichtig, 't dak mocht niet le hoog zijn op dit nieuwe gebouw, maar ruim de bergplaats voor 't kapi taal goede inrichting voor ft bourgoisie satisfaite, wal minder engte voor de arbeidklas en de tioop in later tijd beter verzorging in de concentratie kampen der ellende. Met de zelfverklaring van weldoener der menschheid le zijn, hield het liberalisme hall. Geen halt, roept T socialisme; dat is benepen werkgjj beroept u op begin selen, voer ze dan ook door. Gy gaat van n slechts door tot k, en 't prole tariaat, en wij ook, lot z. Zoo niet, dan houden wc aan allen voor, welke de conclusion zijn, uil de beginselen, die gij aanvaardt. Aanvaardt gij de grondstellingen uwer volks-cconomislenarbeid alleen moet de grond van alle waarde zijn, en A1». Smith's stelregel: arbeid is alzoo de ware maat staf voor de ruilwaarde van alle goede ren begrjjpt ge de beteekenis van meer waarde Say gevoelde er iets van van dien opgehoopten cn opgespaarden arbeid, dan eizcht de logica de conse quente doorvoering van de beginselen, die ge als waar erkent, en wier ver wezenlijking in het lev»n, het heil der mensclien-rnaatschappij op ons wereldje kan bevorderen. Is met de halve uit werking dier mooie maximen, het kapi taal, den arbeid uitbuitende, een reus. zelfs van 't reuzengebergte geworden, ain zijn voet ligt de a! meer bevolkte citta dolente van 't proletariaat, waar liet smeult en kookt en vloekt logen uw alstappen op halte halfweg. En de sociaal-democratie trekt de consequentiën met onverbiddelijke logica, o.a. zij waant zich sterk genoeg, zoodat het niet eens noodig is na een geweldige en bloedige revolutie haren blijden intocht le doen houden te midden van rookend puin, op de manier der Engelschen in Trans vaal. Brengt zij liet lol volle meerderheid bij kiezers en in de Parlementen dan kan de omzetting een bloedelooze ope ratie zyn. BUITENLAND. Zoover gaat het reeds met de Kerk vervolging in Frankrijk, dal de II. Stoel eene circulaire tot de Fransche bisschop pen heeft gezonden, om hen aan te sporen hun brieven aan den Paus of aan de Romeinsche Congregaties met de meeste zorg te sluiten, en zóó, dat het onmogelijk is, die te openen. Men heeft in de laatste weken in het Vati- caan een groot aantal brieven ontvan gen, die sporen droegen, dat zjj onder weg geopend waren. De Romeinsche correspondent van den Courrier de Bruxelles schrijft, dat dit het werk is van het kabinet Waldeck Rousseau, dat zich ook niet ontziet, de brieven der kloosterlingen te openen. Genoemde correspondent beweert, zoo noodig, deze beschuldiging mot wonderlijke bewijzen te kunnen staven. De ernst der lijden is ook doorge drongen in de hoofden en harten van de Fransche vrouwen. Deze hebben een verkiezingscomité gesticht, dat in een geestdriftig beroep op het moederschap en het recht van onderwijs in christe- lijken zin alle Fransche vnuwen op roept tol bestrijding der huidige, on christelijke regeering, die het recht der ouders aantast en vertreedt, 't li haar ernst met deze bestrijding, want de Parjjsche dames moeten reeds vast besloten zijn gedurende den volgenden winter alle bals en andere feestelijk heden na te laten. Als verklaring van dit besluit deelde een harer mede, dat zij de droevige tijden niet geschikt ach ten voor wufte feesten, dat zjj derge lijke feesten niet konden bijwonen, nu zoovelen harer bloedverwanten onder de verbannen religieuzen in de diepste droefheid verkeerenen ten slotte, dat zjj de ontzaglijke sommen aan deze weelderige feesten besteed, thans wil den gebruiken tot ondersteuning van den verkiezingsstrijd tegen de huidige regeering. Ieder onzer, verklaarde de dame aan een verslaggever der Soleil, zal iets van haar weelde moeten op offeren voor de groote zaak, welke wij allen voorstaan. Een kloek be^uit voorwaar, en een goed voorbeeld, aantoonende, dat ook de vrouw in het openbare leven kan medewerken aan de verdediging van hetgeen haar heilig en dierbaar is. De berichten uit Zuid-Afrika, door de Engclsche regeering publiek gemaakt, behelzen in de laatste dagen slechts vermeldingen van kleine schermutse lingen, maar Daily Mail bevat een afschrift, over de post ontvangen, van tiet volgende telegram, dat door den censor niet is doorgelaten: .Kitchener FEUILLETON. Wedergevonden. [Slot). 4). Op zekeren avond echter snelde ik als eene waanzinnige weg en stond onbewust voor het vondelingenhuis. Ik trad bionen, stond een oogenblik daar, wilde de hand uitsteken naar de schel, maar een blik op het kind, zijn zacht schreien, deden mg opschrikken, en ik snelde de straat weder op. Miar waar zon ik 'savonds slapen? Omdat ik de huur van het zolderka mertje niet kon betalen, bad men rnjj smade lijk de denr gewezen. Onder den blooten hemel zoo ik den nacht moeten doorbrengen. Mg hin derde zulka niet, maar mjjn arm kind, dat ik bovendien niet genoeg kon voeden, waarom moest dat arme wormpje met mjj en door mij ne schold Ijjden En welke duistere beelden verborg de toekomst voor mjj en mijn kleine? Snel besloten keerde ik terug en lisalde de echel over. Dot weerklouk het geluid en een beambte vorscheen aan het venster. Nog een maal drnkle ik mijn kind aan het harthel be gon inide te weenen. Ook ik weende, terwijl ik zeide: .Als mijn man zijne vrijheid terug krijgt, zal ik mjjo kind komen terughalen." „Wil je miaschien je kind terughebben," vroeg de beambte zooder gevoel, gewoon als lijj waa aan zulke tooneelen, „nog la het tijd." Ik kon niet antwoorden door het weenen, ging in een hoek zitten, waar ik bijna levenloos neerzonk. Toen ik ontwaakte was hel donker en zeer laat, Ik snelde iveg van het hni9, dal mijn dierbaar kind, mjjo alles op aarde, in zich had opgenomen. Nog denzelldcn oachl verliet ik de stad, welke rnjj zoo onzeggeiyk veel leed berokkend had, ging steeds verder en verder tol de plaats, waar nijjo arme man gevangen zal, om hem tenminste nog eenmaal le zien, met hom le spreken, om bjj hem troost te vinden, o( zoo noodig hem deze legeven. Mjjne levensbehoelleo en mjjn onderkomen moest ik door milde giften zien le verkrijgen. Dat was iiel begin van het ellendige, ouleerende werk, dal ik lot nu loe heb moeten doen, want mijne gezondheid, mjjne lichamelijke en zielskrachten waren dusdanig gobroken, dat ik later niet meer kon werken. Eindelijk kwam ik in bet stadje T. aan ging i t vóór d gevangenis, bet oogenblik afwachtend, ik zou kannen binnengaan, of zon te weten komen, hoe en waar ik de noodige stappen moezt doen, om lot mgnen man le worden toe gelaten. Hel was nog vroeg in den morgen, Daar ging de deur open, een priester met een paar misdienaars verschijnt en er wordt een doodkist uitgedragen. Juist ging mjj een werkman voorbjj en deze sprak verachtend,AI weer een dengniel minder op Gods aardbodem." .Wie was die overledene? Hoe heet hjj?" vroeg ik den cipier/ .Lucas DoponL" „Ik wankelde en viel bewusteloos op eene oabjjzjjnde bank. Acb, het wu mjjn man, dien men wegdroeg, wiens hart was gebroken, die do schande der onrechtvaardige seroordeeling niet bad kunnen dragen. Ik volgde liet fijk naar bet Kerkhof." .Wot zegt g(j?" riepen man en vrouw, hoogst verbaasd, tegelijk uil. .Hoe heette uw man? Üupont?" De man hield zich krampachtig vast aao de tafelmar merbleek stood hjj daar. .Ja, zoo heette mjjn ongelukkige man, Lucas Dupoot." .Haar dan zijt gü mjjne moeder," riep de meubelmaker uil, snelde op de oude vrouw loe en sloot de bedelares in zijne armen. De oude vrouw wist nlot, wat haar over kwam zjj keek beiden beurtelings aan, terwijl zjj over haar geheele lichaam beefde. Daarna Jozef zjj geprezeo, zjj gezegend I lk zeg u duizendmaal dank I Gü, injjn kind Mjjn lieve Jozef? Hoe dikwijls heb ik tijdens mijn om zwervend levon aan mijn arm kind gedacht boe vaak heb Ik van hem gedroomd, boe me nigmaal het plan gemaakt den wees uit het vondelingenhuis terug te halen. Maar dan zou ik immers rnjjn eenig kind hebben opgevoed als bedelares en vagebond Neen, hel kind uit hel voodelingenhuis zou gelukkiger, tevrede- ner zijn, gemakkelijker een nuttig lid dor maat schappij wordeo daar, dan bjj mij, de bedelares, zonder onderdek, zonder vaste woonplaats. Zeker zou de goede God mjjn kind, dat een huis, kreeg ik ten antwoord, dat hij lang gele den op veertienjarigen leofljjd bjj etn braven meubelmaker In de leer was gegaan. Men kende zjjn adres niet, daar hjj als werkman de wereld woe ingetrokken, Men las m(j echtei uit de boeken voor, dat bp op school sleeds de beste geweest was, altijd bad uitgemunt door vljjt en gedrag en een schoooe toekomst hem Was weggelegd. Deze troost volgde mjj overal en de hoop, li erng te zalig, ongelukkig leven. Mijn gebed is dan ver hoord geworden, ik heb mijoen Jozel terugge vonden, gelukkig, gezond, in welstand en in golukkigen echt." De teerhartige Agnes weende vol medegevoel over het tijden der martelares, die zjj zoo derbaar aan de kerkdeur had aangetroffc die nu bleek hare schoonmoeder te zjjo, Hier had zichtbaar de Voorzienigheid de band .Hoor eens, moeder," sprak de zoon tol hcldering, .toen ik grooler werd en de deelen van eene goede opvoeding mjj had ten plaats van een rijken inouhelmaker, om mjjn vak le leeren. Door mjjn goed gedrag en bc tengewone gaven naar lichaam en geest, ve wieif ik spoedig aller achting, ook die vi mijnen patroon. Zijne achting ging over in ver trouwen en genegenheid, hij maakte my deel genoot der zaak en gaf mjj zijne eeoige dochter ten huwelijk. Dat is do goedi gevoelvolle Agnes, dia teedere ziel, di ik u thans als uwe dochter tegemoet leid, en die er haar grootste genoegen in zal vinden, u als moeder in uwen ouden dag te verplegen en u schadeloos te stellen voor al, wat gy geleden hebt. Mg, uwen zoon, heelt God willen beloonen, voor bet groote leed en bet u aan gedane onrecht." Een stroom vao tranen onderbrak zyne item; alle drie weenden, Agnea zacht met de handen voor het gelaat, de toon aan de borat der moeder, Maar hel waren vreugdetranen, die haar oorsprong hadden in het medegevoel. De pen is niet in slaat deze tooneelen weer te Nadat de bedelares van Meeding had verwisseld, trad zjj de kamer weder binnen. Mot uitgebreide armen kwam Agnes baar le geraoet, terwgl de zoon in vervoering sprak: .Moeder, zie hier uwe dochter, zy zal O lief hebben in weerwil uwer doorgestane armoede," Vreugdetranen liepen de onde vrouw over de Ter aanvulling zg nog vermeld, dat de ware diet der fabriek, gefolterd door gewetenswroe ging over de veroordeeling, den snellen dood van den onschuldige, eindelgk rouwmoedig be keerde, ee voor zyn afsterven, dat slechte en kele dagen voor bet wedervinden van moeder en zoon plaats vond, zyne schold openlgk bekende en zoodoende de eerherstelling vu den vader, Lucas Dupoul, bad bewerkt. Haar geheele leven lang dankte de onde vrouw den heiligen Jozof voor de wonderbere bescherming ven haren zoon, en voor ijjnezoo wondervolle wedervinding.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1901 | | pagina 1