Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 34. Vijftiende Jaargang. voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Bemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zéist. Verschijnt eiken ZATERDAG. prijs per drie miudn i Franco per posti 0,40. Afzonderlijke nummersf 0,05. BureauBreedestraat, 18 Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs dar Advertentièni Van 1 tot 6 regels Voor iederen regel meer Bij dit nummer behoort een bijvoegsel Liberalisme ee Socialisme. Het liberalisme spreekt ook ten on zent van een Rechtstaat, springbron van alle rechten. Het socialisme wil 't woord behouden, maar de bron niet slop zetten, voor dal het program der .rechten van den mensch" geheel is afgewerkt. Grond en bodem moeten dan gemeen goed, of collectief bezit der gemeenschap worden, volgens het verdichtsel der socialistische wetenschap. De productie en verdeeling der goederen of waren wordt door de gezamenlijke maat schappij georganiseerd. Maar dit is voor huisheer, landheer, eigengeërfden land man een opheffing van 't privaat-bezit. Juist geoordeeld. Voor 't kapitaal, groot of klein, zal 't als een oordeelsdag zijn, wanneer al 't goud en zilver, waarin opgespaarde, opgepotte arbeid is om gezet, naar omlaag stort. Maar dan breekt ook de dag aan van gelijkberechtigd te zijn voor allen, de vrouw heeft dan dezelfde rechten als de man. De echt wordt een puur private zaak, waarmee geen ambtenaar of bedienaar van den godsdienst iels heeft te maken, noch bij de sluiting, noch bij de ontbinding. De toekomst- Staat moeit er zich niet mee. Godsdienst wordt eveneens als private zaak be schouwd. Wie godsdienst uitoefenen wil, goed, mits hij zelf zorge voor godsdienst leeraar, Bijbel of heilsoldaat. In gods dienst erkent hel socialistisch-systeem geen maatschappelijk noodigen arbeid maar waar bljjft dan zjjn ruilwaarde Iet eerzaam liberalisme, we erkennen het volgaarne, gruwde van die conclu sies met hare enormiteiten. Het kapitaal was verontwaardigd over de vraag van t proletariaat, of sommige menschen met zak of taich in hun natuurlijken pels of huid werden geboren, in plaats van zakloos of taschloos op aarde te ver schijnen. De oude vader verloochende ander maal den verloren zoon, die deze maat schappij met haren mooien buitenkant, gepolijste zeden, vooruitschrijdende be schaving poogde terug te zetten tot een toestand, waarin de mensch een half wild dier geleekt Voor een onnoozele, dat jong te hou den, gaat niet. Dus gaat het liberalisme met den wildeman aan 'l rodcnecren. Hij zou eenvoudig de ontwikkeling en den vooruitgang stuiten met zijn holder de bolder gespring. Wie het eind van de reis wil, moet eerst over 't midden en nu belet de ruwe knaap, door zijn woeste overijling naardal eind te komen, aan het liberalisme om het midden van den weg te halen. De natuur gaat geleide lijk, niet met sprongen, en gjj, met uw orkanenvaart, stremt de évolutic, die wjj beiden volgen. Gij jaagt tegen ons, die bedaard vooruitgaan, heel het cleri- cale leger en de conservatieve staats lieden in 't harnas. Het uit den liberalen band springen der Vrijzinnig-democraten hielp Rome en Dordt, en nu is dr. Kuyper, President van den Ministerraad. Dat is achteruil werken. Met dit gekwezet is het socialisme niet weggepraat, en verwijt aan het liberalisme, dat de stapvoets quasi- vooruitgang en ontwikkeling van den kouden grond, verraad plegen is aan zijn beginsel, verkondigd in hel axioom de Staat bron van alle recht. Zijn hand verzegelt die bron, of laat door een kunstbewerking daaraan vooral het on recht ontwellen. De liberale Slaat, bron van alle recht I En waar is, naar eisch der volkssoeve reiniteit 't algemeen kiesrecht ook aan de vrouw bedeeld Waar is de benoe ming van ambtenaren voor 't Hoog ge zag, vervangen door de volkskeuze? De burgers boelen gelijk voor de wet, maar de wet kent geen gelijke rechten toe aan de vrouw met den man. De wet beschermt 'l privaat eigen dom dus enkelen in plaats van grond en bodem en alle productie-mid delen te vermaatschappelijken, te ver klaren lot collectief bezit. Terwijl de vangvingeren van het uitbuiterskapilaal al meer milliarden gekristaliseerden arbeid omklemmen, verellendigt de groote massa, het proletariaat. Zoo wordt de Staat de bron van alle onrecht. Het egoïsme belet aan het liberalisme, de evolutieleer op zijn beginselen in volle ruimte toe te passen en voor revolutie is deze oude conservatieve bang. Ten einde de staatsburgers zoet en aan zijn leiband te houden, wiegt hel dezen lie ver in slaap met een liedeke, waarbij 't roode spook als dreigement dienst doel. Het socialisme verwijt nog aan het libe ralisme de theorie zijner staatkundige leermeesters, A«>. Smith e. a. als een openbaring te hebben begroet, ducht te zjjn voor de toepassing. De arbeid, maatstaf voor do ruilwaarde aller goederen; de arbeid, alleen bron en grond van alle waarde, met deze economische stellingen in praktijk te brengen zou hel heel den vierden stand weten te lijmen. Maar de praktijk Och hier en daar werd iets gedaan, en verder werden er wis sels op de toekomst uitgegeven. De arbeider begreep nu eerst de waarde van zijn arbeid, grimmig streek hij zijn weekgeld op, in zijn bol ruischte en raasde het van loonslaven en honger loon en van uitbuilen. Het liberalisme schrikte terug voor de toepassing bij 't vernemen, dat arbeid voortaan ieders recht en plicht wezen zou en vooral de eonige waarde-meter. Daarbij liep 't arbeidlooze kapitaal van landheeren en couponknippers, tot niels- nultig verklaard, ernstig gevaar; ook de eigengcörfde boer rook lont, hard werken, zoo als nu plocgknecht of maaier deed, werd zijn toekomst, en hij raakte boer af, terwijl zijn eigendom op de gemeenschap werd overgeschreven. Pa troonschap, heerschap, baasschap, onder wat vorm ook, moest aan kant worden gezetgelijkheid in alle richting, niet voor de mannen alleen, maar tevens de vrouwen moest worden inge voerd, of liever worden hersteld. Want de plannenmakers vertelden, dal hel geweest in den natuurstaat, van welken natuurstaat de historische bestaanswijze nog niet is ingeleverd. Aan het liberalisme was deze som matie te kras van het socialisme, dat de leuzearbeid alleen bron en grond slag van alle waarde, overnam. Om de lijn tol de laatste gevolgen door te zet ten, sneed zij eenvoudig dien gevolgen- staart af. Ja de theorie heette te een zijdig, 't kapitaal toch moet den arbeid vruchtbaar maken; weigert nu de levende arbeidskracht haar dienst, de machine vervange het werk der mcnschonhand. Maar de wilde zooi beriep zich op 't recht en dat der niunschheid, om in 't belang der maatschappij (1) vooruil te gaan, waar zelfzucht don vader deecT stoppen, en exploiteerde het gemeen erfdeel op eigen hand. Hel socialisme wendde zich tot de onmetelijke schaar van gedwongen wcrkeloozen en broode- loozen, en reeds in 1848 stiel Marx de kreet uitProletariërs van alle landen, vereenigt u! Hel liberalisme zag nu, dat het mooie staathuishoudkundige axioom de meest gevaarlijke bacil was, in het maatschap pelijk lichaam ingedrongen. Tegenover een ijzeren wel van consequentie stelde het stalen klingen en goed gerichte vuur wapenen. Alweermacht is recht. Zeer begrijpelijk is echter diL ter hulpc roepen van de politie en de militaire macht. Want moest het libe ralisme het uitvechten met argumenten- wapenen, aan zijn theorie, zijn systeem of zelfs aan zijne wetenschap ontleend, tegenover het socialisme moet het 't beslist afleggen. Nu hel liberalisme bij de tenuitvoer legging in de praktijk van de gevolgen, uit zijne beginselen gevloeid, zich af wendt, richt 't socialisme, waar dit den arbeid en de waarde-lheorie als laatste uitgangspunt voor zijn krijgstocht of paradijs-vaart ontkent, zich vooral tegen hem de strijd, en die strijd is een inter nationale. Hoe zal 't in de toekomst er uit zien? Het prolotariaat vooral moet er belang in stellen. Want is 't op heden ellondc van ochtend tot avond en is, volgens socialistisch credo, den hemel voor fabel verklaard, dan hunkert hij terecht naar 't weinigje aardsch geluk. Langs welken weg dit paradijs be reikt wordt, is aan dien misdeelde onverschillig, aan de ontdekkers leent hij op hun tocht zijn stem of zijn vuist. Aan de zoogenaamde akkcr-socialis- ton, de agrariërs der parljj, aan de parlementair-socialisten de slem, aan de anarchist-socialisten even graag de vuisl. Wat dat verhoopte land van beloften oplevert is niet gering. Den vrijheidsboom kennen we reeds en die lange, breede gelijkheidslanen insgelijks. Die oude loon slaaf heeft, na bewijslevering van zijn quantum arbeid, recht op de consumptie artikelen in de hoeveelheid, die hem belieft. Voor 'l buitenwerk zjjn machi nes, hij behoeft slechts haar werk te regelen. Maar do kost moet extra zjjn en van den baggerman een fijnproever maken, want de bereiding der voedingsmiddelen zal geschieden naar de eischen der wetenschap. In de zinnelijkheid zagen de oude heidenen des menschen bestem ming zoowel als in de veredeling van den geestdat is dus te benutten. Loopt dat echter soms al te ver, ook hiervoor is een verklaring dat komt nog van de afstamming der menschen van het dier. daar voor hel grjjpen zjjn. Denkt de lezer hier niet aan den ouden Satan en zijn woord, een leugen woord al die heerlijkheid zal ik u geven, indien gij neervalt en mij aanbidt? Trouwens in de materialislisch-athe- Tstische wereldbeschouwing, die op zoo'n toekomst-staal hare voltooiing vindt, spiegelt zich een ideaal af, dat de booze niet behoeft te verbeteren, en de aan wending der middelen kan hjj veilig de ontwerpers overlaten. BUITENLAND. Ziedaar ecnige paradijsvruchten, welke De economische toestand in Duilsch- land geeft rechtmatige reden lot be zorgdheid. Verscheidene industrieele on dernemingen kwijnen of worden opge heven en vermindering van loonen is aan de orde van den dag. Alleen te Berlijn wordt het aantal arbeiders, die zonder werk loopen, reeds op 35,000 geschat. Reeds worden dan ook maat regelen beraamd om dezen ellendigen locstand te lenigen, waartoe de tusschen- kotnsl van het gemeentebestuur werd ingeroepen. Maar behalve deze bedenkelijke wer keloosheid, openbaren zich in de Duilsche Statenbond dingen, die de Duitsche regeering, en vooral Keizer Wilhelm, wel eenigermate zullen verontrusten. Beieren liet bjj voorkomende gele genheden reeds vernemen, dat de Duit sche Statenbond door hem reeds knellend gevoeld wordt, en nu heeft de openings rede in het Saksische Parlement in Duitsche regeeringskringen eene onver wachte ontsteltenis verwekt. In de troonrede toch wordt onomwonden gezegd, dat de toenemende lasten, door hel keizerrijk aan de Duitsche Staten opgelegd, onduldbaar zjjn en dat het financieële systeem van hot Keizerrijk wjjziging behoeft. Met zulke verklaringen, wordt de Duitsche Statenbond toch zeker aller minst hechter gegrondvest. "Al loochent de Engelsche regeering ook nog zoo driest, dat de concentratie kampen in Zuid-Afnka moordholen zjjn, het baat haar al heel weinig meer. In Engeland zelf uit de verontwaardiging zich steeds sterker over de onmensche- lijke behandeling, welke de vrouwen en kinderen der Boeren in die kampen te verduren hebben, al publiceert de regeering ook al gunstige rapporten ter harer verdediging, De Daily Mail o. a. werpt haar voor de voeten ,Wij waarschuwen de regeering, dat FEUILLETON. {Naar het Engelech.) Eo inderdaad, dal werk zon opzien baren by al lUn geleorde kenuieeen. Het zou hem do eenige onaterfeiykheld geven, waarnaar by ver langde. Dit werk wae geschreven ala eene uit daging aan de macht, wjjabeid en rechtvaardig heid van den levenden God. Dit wil niet zeggen, dat de proresaor zulke duivelachtige bedoelingon bad. Neen, hg koes terde nog teedere herinneringen aan een zekere oude kathedraal, waarheen zgne teergeliefde moeder hem ln zyoe kindiche jaren zoo dik- wjjli begeleid had. Doch deze horinnering bleef hem slechts by, zooals een morgendroom I Zyn moeder was vroeg gestorvenzy'n vader, geheel en al onverschillig voor den godsdienst, was hartronwd ia zyn jeugdige jaren gingen onaangenaam voorbij, Een ongodsdienstige va der, scholen en meesters zonder God hadden hun werk gedaan. Thans 4ö jaren ond, was de professor zoo groot een heiden als er ooit een geleefd bad, vödrdat da ster van Bethlehem haar stralen over de duistere wereld liet schijnen. Zoo hy somtyds tan zjjn eigene theorieën Iwyielde, dan weerlegde hg dien twyiel met het wachtwoord der geleerden van zyn rich ting: ,lk kan 't niet begrgpen ik weet het niet." De professor was ongehnwd. Vele jaren ge leden had bg een schoon en edel meisje be mind, doch de liefde »»s niet wederkeerig. Haar reine ziel had reeds ,het betere deel" gekozen, hetgeen zg hem zacht doch beslissend te kennen gaf, en na korten tyd ging zij bui- leolands in een klooster. Sedert dien tyd was de wetenschap zyn koningin geweest en zy had zgn dienst koninklijk beloond. Als sehrgver en professor was zgn roem over twee werelddeelen verbreid en dil werk dacht by met een gevoel ven trols, zo kroon zgn. Het was een koude Decemberavond, waarop de professor zgo groot werk voltooid had. stood op en keek vergenoegd door het rai juist tegenover zgn studeerkamer stond golhieke kerk. De paetoor was eeu bejaard Fransch geeslelgke, aan wion hy min of m< konnis had. Het nas congregatie voor do kinderen v Maria en terwgl hg het dalen derzon beschouwi streelden de plechtige lonen van het orgel, I geleid door bet koor van zoete jonge alemm. zgn ooren. aPuloor Blanc aehgnt vanavond groot feest te hebben," zei de profossor glimlachende terwgl by het raam openschoof om nog beter de mu ziek te kunueu liooreu. Laug stond hg te luis- teren, tot eensklaps zgn vriend dr. Gaze hem flink op de schouders likte en hem opwekte uit zgn beschouwing. ,!k klopte driemaal, Lester, en de deur half open ziende ataan, waagde ik het onaangediend binnen te komen. Wat is er gaande? Zyt gij gehypnotiseerd .Neen," zei de professor lachend. .Ik ben uitspanning aan het neinon, want aedert een jaar heb ik geen lyd gehad om te droomei .Het doet my genoegen geen belet te v den," hernam de dokier. ,Ik kwam met e vreemd verzoek. ,Er is een arme jonge kerel stervende ,La Miséricorde," die aanhoudend om u vraagt." .Wie is hg," vroeg de professor. .0, gg kent hem niet. Zgn naan is Ward Filip Ward, en alhoewel alechta twee of drie en twintig jaar oud, heelt bg naar mgn oordeel niet lang meer Ie leven. Hy ia naar ziel en lichaam ongelukkig." .Doch hoe kon ik hem helpen vroeg de „Gg knnt niets voor hem doen naar myn meening" was het treurige antwoord. .Het is een van die vreemde inbeeldingen, die men niet kan verklaren, maar hy schijnt te deukeu dat gij hem kuot geruststellen en hem moed gtven om den onvermijdelijken dood te goraoel Ie gaan. Het schijnt, dat by uwo lossen hoeft bygewoond, uwe boeken heeft gelezon in liet kort, bg beschouwt u als een soort van hoogeprisster van hel nieuw wetenschappeiyk Verhoud, en hg verwacht van u verlichting en aanmoediging. Ik gat hem te verstaan, dat ik n nog dezen avond zon verzoeken, want de nren van den armen jongen zgn geteld." .Komt gü?" „Zeker," antwoordde de professor, alhoowol hg niet zeer geneigd was te gaan. „Ik ga lorelond met n mee." De afstand naar ,La Mlséricorde" was kloin, Het was een schoon nieuw gebouw - do gift van een ryken philantroop aan zyn geboorte stad het was open voor iedereenhet werd bestuurd door eeD comité en bezocht door dok ters van alle godsdiensten. De stichter had slechts ééne voorwaarde gesteld dal je Zus ters van Liefde er altijd als verpleegster zon- .Het was een kloek on praktisch besluit," zeide dr. Graze, lorwyi hy zjjn vriend door don tuin in het portaal binnen leidde. .Geen twist, goen verkeering, geen krakeel over plaatsen en salarissen. Daar ia een i hier, die, naar ik meen, een leger kan com deerenzg is nit het buitenland voor on* hior gezonden. Zg heeft oorlog, pest, hongersnood medegemaakt en ia nergens bang voor. Zy het hart van een heilige en het hoofd van een diplomaat. Gy kunt zuster Angela niet li kennen, zonder dat gg legelgkorlyil geloolt aan oene plaats, beter dan deze oorden, waar zul ke vrouwen thuis hooren. Doch liier ia de ka mer vau mgn jongen lgder. Gy kont denken, boe govtarlgk hg is, als zuster Angela hem niet baas kan. Ik heb een storken kerel moe ten buren om hem in zyn vlagen van woede vaat to honden." Terwgl hg sprak, gingen zjj door een half geopende deur binnen, ln het midden van een kloino kamer lag op oen sneeuwwit bed het ge raamte van een vroeger krachtig gebouwd .Is hy dood," vroeg hy aan den verpleger. .Neen, mgnheer, afgetobd na oen van zgne aanvallen. Hg zal terstond oen andere krijgen, zgn pols is nog niet sterk. Ik begrijp nifli boe hg hel nilhondL" .Hond bem zoo stil mogeljjk. Dit is profss- De dokter spoedde zich naar de andere ly- „Zyt gy een gecsteiyke, mflohoor," vroeg de verpleger. .Neen," was het antwoord, ,Ik stond anders niet ln voor de beleefdheid van mgn patient, zoo gy het waart. Hy wordt woedend, zoo men er hem van spreekt. Neem een stoel, mgnheer, bg komt by. (Wordt vervolgd,)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1901 | | pagina 1