Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
«at»
No. 16.
Zaterdag 19 Juli 1902.
Zestiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricnm. Bussuin, Driebergen. Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden. Nijkerk. Soest, Stoutenburg, Veenendaal eu Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs per drie maanden i
Franco per post1 0,40.
Afzonderlijke nummers f 0,05.
BureauBr eedestraat, 18 Amersfoort
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs der Advertentièn:
Van 1 tot 6 regelsf 0.30
Voor iederen regel meer- 0.05
Martinique.
Als men nagaat met welk cene grim
mige woede zij, die zich aan den dienst
van God gewijd hebben, in Frankrijk
vervolgd worden, dan moet men huive
ren voor de toekomst van het land van
Clovis en den H. Lodewijk. Het schijnt
maar al te zeer, dal het arme land, sinds
de dagen der groote Revolutie, toen ook
zijn wettige koning Lodewijk XVI onder
de valbijl werd gesleurd, niet kan komen
lot die rust, waaraan liet zoozeer be
hoefte heeft.
En toch een wondere natie: ecner-
zijds sectarissen, die niets ontziende,
Christus en Zijne Kerk durven hoonen,
tarten en vervolgen, op eene wijze, die
terecht doel vreezen voor de wrekende
gerechtigheid Gods; en anderzijds
boetelingen, belijders en martelaren, die
voor de Bruid van Christus goed, bloed
en leven voortdurend veil hebben, en
voor de wreedste beproevingen nimmer
zullen terugdeinzen.
Toen de Commune Dr. Schaepman
inspireerde tol het keurige dichtwerk
.Parijs", stelde do dichter in: .Een
woord vooraf" ten aanzien van Parijs
de vraag: „Stad des boozen, stad des
Heeren, Babel of Niniveh, wat is zij
toch?"
Ais we letten op het antwoord thans
,op de/.e vraag door den ex-abbó Combes,
den Franschen minister president, gege
ven ten aanhoore der geheele Fransche
natie, dan meenen wc het woord
„Babel" te verslaan. Want de helsche
wellust, waarmede deze sectaris en zijne
trawanten dsplannen, inde loge gerijpt,
uitvoeren en den strijd tegen Christus
en Zijne gezalfden aanbinden, is schrik
wekkend. Het Fransche volk moet
zonder God worden opgevoed, de Con
gregaties moeten verdreven, de geeste
lijke scholen gesloten, de liefdadige in
stellingen aan geestelijke leiding onttrok
ken worden. Zelfs de gedachte aan een
wrekend God, moet in den boezem van
iler onderdaan gesmoord worden. Er
hoe helsch deze toeleg ook wezen
moge, in het Fransche Parlement wordt
deze geslaag door eene volgzame meer
derheid gesteund en toegejuicht. De
verblinding der sectarissen schijnt zoo
groot, dal de hand Gods, die een parel
der kroon van Frankrijk trol', aan hun
oog omtrokken blijfl.
Die parel was hel aloud Mar
tinique, voorheen in schoonheid met
de verrukkelijkste oorden der we
reld wedijverend, thans, als weleer
een Sodoma, door het vuur verwoesl.
Als bezitting van Frankrijk was het een
pronkjuweel. Maar zijne bevolking bracht,
helaasde goddelooze leer, die van
hoogerhand het arme Fransche volk
wordt opgedrongen, allerschandelijkst in
praktijk. Men verbaze zich dan ook
niet over het ontzettende onheil. .Hij,
die de zaken slechts oppervlakkig be
schouwt, schrijft de „Courrier de Bruxel-
les", ziet in deze vreeselijke gebeurtenis
alleen de ontketening der sluimerende
natuurkrachten, welke de wetenschap
nog niet heeft kunnen bepalen.
.Maar hij, die in de gebeurtenissen
de hand Gods ziet, die ze naar Zijn
wil regelt, hij moet zich wel afvragen
„Is deze ramp iets anders dan de echo
van Gods rechtvaardigheid, die de god
deloosheid straft?"
En het antwoord op deze vraag
moet, r.aar allen schijn, bevestigend
luiden. De bewoners van het ramp
zalige eiland waren geheel zinnelijk,
materialistisch geworden; de Wet Gods
werd niet meer door hen gehoorzaamd.
gebergte I jj Sl. I'ierre smeulde, om de schul
dige -lui onder een regen v.in vuur 1- vnrdel-
V. de dit moderne Niniveh de straf
fen des Heeren voorspeldden.Mug
veertig dagen en Niniveh zal verwoest
worden".
Het blijkt ook uit een schrijven van
den eerw. heer Luonhard Meister, pries
ter der kathedraal van Roseau, op het
dichtst bij Martinique gelegen eiland
Dominica, waarin gruwelen werden ver
haald, nog in dit jaar legen het Aller
heiligste bedreven.
:l|r|jft ,1
Aldus
raak over zich af. Reeds
men wjj uil den mond
r-laal, die van Ie An-
I onzedelijkheid van dit
ir Sodoma, en^ (iod zal
.Bjj de processie op li. Sacramentsdag van
hel vorige jaar, werden, lerwjjl Mgr. de Car-
monl, his-chop van St. Pierre, het Allerheiligste
droeg, de gemeenste beleedlgingen legen God
uitgebraakt, en wel zóó verschrikkelijk, dat de
prelaat met droelheid in het hart de plechtig
heid onderbrak en in zijn kathedraal lerugkeerde.
Op Goeden Vrijdag en op Paaschdag,
dus ettelijke dagen viior de ramp, wer
den de heilige plechtigheden in de straten
van St. Pierre op gruwelijk heiligsohen-
nende wijze nagebootst. Eenzelfde schan
daal werd voorbereid voor den dag
Christus' hemelvaart.
En de onzedelijkheid der bevolking
was zoo verschrikkelijk, dal zij op geen
eiland :n West Indië waar de zede
lijkheid ook zeer ver te zoeken is
wordt nverlrolfen. De modedeelingen.
die tot ons komen over de onzedelijk
heid der bevolking, schrijft
naris, schijnen ongelooflijk.
.Op .1
-n Mei, si
II"nacht vul giuwel-n de laai»
Men huivert alleen bjj de gedachte
aan een zoo ontzettend draina als hier
geschetst. Terecht mag gezegd, dal de
wraak des Hemels werd uilgedaagd.
Maar wilt ge weten op wie de grootste
verantwoordelijkheid drukt van deze
straffe Gods? Welnu de eerw. heer
Leonhard Meister zal het ons zeggen,
luistert slechts
radicaal Knighl, argcvianligdn voordo Fran-cln
Kamer, .dal gaal zoo nietgjj maakt n Ie be
mind bjj het volk, ik zal u hjj de l-'r.msch.
Kegeeriog aanklagen." Alzoo geschiedde. I).
bisschop werd vóór korten ljj-1 naar Parjj»
meenen ondergang onlkoniou.
Welk een laagheidEen bisschop, die
het diep verdorven volk tot inkeer tracht
te brengen, en er reeds in geslaagd
zich bemind te maken en bij eenigen
den godsdienstzin wederom had opge
wekt, werd door de Fransche Regcering,
op aanwijzing van een onbeschaamd indi
vidu, liet voortzetten zijner heilige taak
onmogelijk gemaakt. En nu die Regee
ring voor de gevolgen van deze misdadige
staatkunde wordt geplaatst, nu Saint-
Pierre als een Sodoma is verwoesl er
de bevolking omgekomen, en de bisschop
wonderbaar, ondanks de booze bedoelin
gen der Regeering, is gered gewoi
schijnt ze nog meer in de boosheid te
verharden. Hel vervolgen van priester
en religieust' schijnt haar nog nauwelijks
Ie kunnen bevredigen. En in het Fransche
Parlement, als die quacstie daar aan de
orde- komt, hoort men een gehuil en
gebrul als weleer in de bijeenkomsten
der heidensche lyrannen, ten tijde der
eerste Christenen, waar de belijders
onder eenzelfde woest gelier naar de
arena werden verwezen, om voor de
wilde dieren te worden geworpen.
Terecht schrijft de O. de lir. het tref-
tendc woord: .Een volk, dat niet ont
waakt bij deze vreeseljjke straf Gods, is
een gestorven volk!"
Den dag na de vreeseljjke ramp, aldus
vermeldt de .Courier de Bruxelles",
drong een Franciscaner-pater van Fort-
de-Franco in de kathedraal van St.
Pierre, die g.'heel in puin lag en nog
rookte.
Hij moest over de lijken loopen om de
kerk te bereikenoveral zag hij dood
en verderf.
Op het verwoeste altaar vond hij
de ciborie en de heilige Hoslies on
geschonden
Hel was de Christus, Hij, „die
regeert on hecrschl", hel was de wre
kende God
BUITENLAND.
Uit Rome wordt gemeld, dat de bij
dragen voor hel jubilégeschenk aan den
H. Vader steeds blijven vloeien.
Agoslo Milani, de Romeinsche kunste
naar, wien de bewerking van het kunst
stuk is opgedragen, is voornemens den
binnenmijter van reepen zilver te maken
en de drie kronen van het zuiverste
goud. Het lusschcn de kronen uitkomend
zilver zal versierd worden met gouden
oljjftakkcn en verscheiden medaljons,
waaronder de beeltenissen der drie
eenige Pausen, die 25 jaar hebben ge
regeerd, namelijk de tl. Petrus, Pius
IX en Leo XIII
Eene groote moeilijkheid echter was,
dat de liaar niet meer dan één kilo
mocht wegen, wijl ze anders te zwaar
wordt trni door den grijsaard op het
FEUILLETON.
(Slot.)
i) Met een bezwaard hart keerde de Vendeër
Baar de zijnen terug, want deze scheiding ver
oorzaakte hem veel leed. Ioinsachen wischten
de ttfd en de stormachtige aandoeoingen van
het krijgaleven langzamerhand den indruk, wel
ken dit samentreffen in zijne ziel gemaakt had
den, en Ironw en dapper als weleer streed hij
onder het geliefde wilU vaandel. Zjjn broeder
daarentegen, scheen na zijne terugkeer naar
rNantes nog meer verbitterd dan te voren; hjj
<was tegenwoordig in alle Jacobljnen.clubs, in
alle volksvergaderingen; onafgebroken ijverde
hu tegen de katholieke priesters, legen .deze
euendelingen", zooals hjj zeide, .die bannen
invloed op 't volk slechts aanweDdden, om hel
bloed der republikeinen zonder medelijden te
doen vloeien"
Ondertnsschen brak de oogeluksdag van Save-
nay aan. Het leger der Vendeërs werd geheel
verslagen en onze koninklijke officier deelde in
den roem en de gevaren van dezen beslissenden
slag. Den geheelen dag had hjj dapper gestreden
onder de bevelen van den moedigen Lyrot, en
toen hjj bp 't vallen van den nacht zijne man-
ichappen wilde vereenigon, waren er slechts
drie overde overigen waren gesneuveld, slrjj-
dead om han vaandel. De Vendeër en zijne
drie medestrijders, gewond, uitgeput, en terneer
geslagen, namen nu Ie midden der rlooden af
scheid van elkaar. De boeren zonden beproeven
in Nantes een toevluchtsoord te zoeken. Gedu
rende den geheelen nacht slapte hjj. gebruik
makende van de duisternis, zonder ophouden
voort, om de stad te bereiken. Overal echter
zochten de republikeinen, om gevangenen te
maken en nieuwe slachtoffers Ie vindende
rl.ergen
boschje, welke das
de heide groeien, en in deze schuilplaats den
dag Ie laten voorbijgaan. Toen het weder avond
werd, waagde hjj het uit het boschje te kom-n
hij wist, dal hjj binnen twee uur te Nantes kon
zjjn. Bij dezen nachteljjken tocht was hjj ver
vuld met treurige gedachten. „Ach," sprak hy
tot zich zeil, .als mijne lieve moeder nu nog
eens leelde zou hare leederheid en deelneming
in mijn lot mjj veel troost verschaffen io al
mijoe ellendemaar nu sta Ik alleen. Ik had
trouw» vrienden, doch die stierven onder de
valbijl, ol i" den strijd, of zS dwalen rond
even als ik, verlaten en vervolgd, zonder be-
scbermiog ol onderkomen 1 Ik heb nog eeneo
broeder en ik zal hjj hem aankloppen. In zjjn
ongeluk mocht hij hard en kond tegen mjj zijn,
want dat maakt ons gevoelloos eo hardvochtig
maar thans, in mijne hulpeloosheid, weerloos
en vogelvrij, zal ik zeker in hem den broeder
vinden. O, hjj zal aan onze goede moeder den
ken, die ons beiden zoo teeder liet had, en hjj
zal niet aarzelen, mjj bjj zich op te nemen, mjj
ontwaarde hjj in de verte den lichtglans der
stad, weldra had hjj do eerste huizen hereikt,
edcr woonde; zjjn
bet die u thans om een schuilplaats verzoek 1"
.Eene schuilplaats." antwoordde de republi
kein, „eene schuilplaatsZoo zijl ge dus tol de
vlocht gedwongeo, gij hoogmoedige Vendeërs,
gÜ, die de Republiek zoudt vernietigen De
dag der gerechtigheid is gekomen."
.Broeder, gjj ziel mijnen loestaod!"
.Goed, kom maar binnen I"
.Wacht hier maar I" Hij liep de trap opde
koninklijke ging in gepeina op eene trede zitten,
zonder zich deze ontvangst te kannen verklaren.
Spoedig echter vernam hjj den slap zjjos broeders,
die met hoed en mantel de trap afkwam en tot
.Waarheei
Vendeër.
wilt gjj mjj brengen
De ongelukkige vo'gde h
een woord, dal do oudste der broed
urwachter toefluistert, worden zjj bi
ten. Zjj stegen een prachtige trap o|i en I
bloeddorstige Jean Baptist Harrier!
Op gebiedenden loon en gekrenkt zi
tot den republikeio „Y
Antwoord spoedig! Ik v
„Burger- Verlegenwoo
broeder van den vluchteling, „voor gjj u
goot, kunt gjj de Republiek nog dieoen."
„Hoe zoo? Spreek!"
„Hier is een Vendeër, een oproerling, eeo v
der priesters, een der vijandelijke officierei
jnl"
„Wie heelt hem u uitgeleverd
„Dat hielt hjj zelf gedaan."
„Wie is hjj? Hoe kent gjj hem?"
„Ja, ik lever hern in nwe handen. Hjj kwam
dezen avond bjj mjj een toevlucht zoekeohjj
was ook bjj Savenay."
„En wat wilt gy, dat ik met Item doe?"
.Uji moet hem laten rlooden."
Bjj deze woorden beefde de bloeddorstige
Carrier, en riep onizel uil: „Wat, Uw eigen
„Ja, mfftl broeder/ Ik In-h hem u aangebracht,
ik heb injjne plicht gedaan, doe gij de nwe!"
Een ougenhlik scheen Carrier Ie twijfelen, det
was hem zelfs te afschuwelijk I Maar de vrees
in den razende, die zjjn eigen broeder had ver
raden, zeil een gevaarlijken aanklager Ie vinden
en zjjn aangeboren bloeddorst deden hem zjjn
wijlden snel betreuren. Hjj riep de wachl, welke
hem steeds omgaf, beval den Vendeër gevangen
le nemen en io de Bouffay Ie brengendaarna
wende hjj zich lol den aanbrenger met de woor-
dea.Gjj kunt morgenochtend op de gerechts
plaats komen, dan zult gij zien of ik sjjinden
der Republiek laai leven."
Deze laatste woorden waren niet noodig ge-
Toch vernederde hjj zich niet. om genade te
ameeken, maar riep zjjn broeder slechte deze
weinige woorden toe.Beloont gij mjj zoofGjj
hebt aan mjj uw leven te danken, en daarvoor
brengt gjj mjj den doodVaarwel tot morgen,
dan zult gij mjjn bloed zien vloeien 1"