Katholiek Nieuws-^en Advertentieblad No. 24. Zaterdag 10 September 1904. Achttiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Vörsohijnt eiken ZATEBDAO. Abonnementsprijs psr drie au Franco p«r post Afzonderlijke nummer* (0,40. f 0,05. Bureau Br eedestraat 18, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. PrtJ» dar Advortontiên Van 1 tot 6 regel» Voor iedere* regel meer By dit nummer beboert een Bijvoegsel. Pers, een maehtig wapen. D. Zoo riep op de meest schaamtelooze, hartstochtelijke wijze de vrijmetselarij haar per» ten strjjde legen alles wat den Katholiek heilig en dierbaar is. En deze te wapenroeping gold vooral voor Frankrjjk, waar de loge in de elkaar opvolgende regeeringen steeds trouwe uitvoerder» harer bevelen vindt. Zjj achtte den tjjd gekomen, waarop zij openlijk durfde aanhitsen tot een kamp, die alleen de Katholieke Kerk tot doel wit koos. Zij wist, dat het wapen der dagbladpers machtig was, en reeds zóó geducht onder het geloovig deel des Franschen volks had huisgehouden, dat bjj hernieuwden, stouten aanval veel zou gewonnen worden. En hel katholieke Frankrijk, dat met zoo helsche woede en grimmigen njjd ten strijde werd uitgedaagd, greep niet naar het wapen, dat alleen de macht van den vijand breken konin stede van de eigen per», de katholieke, tot een macht te ontwikkelen, die met succes aan de vrijmetselaarsbende weerstand bieden kon, werd deze miskend en verwaarloosd nog erger, men steunde de loge-pers, men scherpte het wapen der vijanden. Wel bleef het offervaardig, waar het bij zondere scholen, liefdadige instellingen, godsdienstige stichtingen, missiën enz, enz. betrof, maar de goede pers liet men in den steekmen liet zich liever voorlichten door een pers, die soms nog godsdienst huichelt, dcch het program der loge tot richtsnoer beeft. De gevolgen daarvan zijn niet uitge bleven. Of alles, wat den Katholiek heilig wezen moet, met sljjk geworpen of on der den voet vertreden werd, toch bleef het volk in zjjn geheel daatbij koud en ongevoelig. In derelfde bladen, welke zjj met hunne penningen ijverig steunden, werd de Kerk gesmaad en gescholden, het geloof, onze katholieke instellingen, de Paus, het priesterschap en de kloosterlingen verguisd en belasterdde smetstof, door de anti-clericale pers hun ingepompt, miste haar uitwerking niet. Als geheel karakter- en willoos zagen zjj de godtergendsle gruwelen aan, omdat dcor de bewuste pers het anders zoo fiere volk godsdienstig en zedelijk is verstompt geworden. Hel katholieke Frankrjjk is met be rekenend overleg, door die veile pers ten verderve gedreven. En nu kloosterlingen b|j duizenden zjjn verjaagd, godsdien stige instellingen zijn vernietigd en elk katholiek leven onder de schandelijkste verdrukking is gebracht, heeft men zich legen den H. Stoel gericht. De macht des Pausen moet ook wijken voor de macht der loge. Zóó wil het, zóó schet tert de anti-clericale pers. Ja, zoover is het gekomen, dal het revolutionnaire gespuis in Frankrjjk vrjj spel meent te hebben; de lijdzaamheid, die de Katholieken aan den dag hebben gdegd bij al de gruwelen, die tegen de Kerk gepleegd werden, hebben de meening bij die tirannen, om gerustelijk hun helsch werk tot het uiterste door te zetten, volkomen gewettigd. Het katho lieke Frankrijk moet thans de grievendsle en diepste vernederingen ondergaan, dat het de anti-clericale pers door stof- felijken en zedelijken steun oppermachtig heeft gemaakt. Het scheen, helaas, te vergeten, dat het katholieke blad, hetwelk zjjn roeping bewust is. een grooten invloed uitoefent. Het bezoekt in hun eigen huis degenen, die het meest behoefte hebben aan gods dienstige opwekking en onderricht; het kan zijn bewijsvoering afwisselen naar den eisch van de meest werkelijke om standigheden en heeft het recht aan te vallen en te bestrijden niet alleen logen, bedrog en ondeugd in 'talgemeen, maar de lasteraars en bedriegers in eigen per soon om ze te ontmaskeren, te beschamen prijs te geven aan dealgemeene ver achting. De Katholieken in Duilschland hebben hunne taak beter begrepen, zij hebben voorbeeldiger gehandeld dan die in Frank rijk. Toen na den oorlog in 1870/71 verwinnende troepen nog kwalijk onder zegezang en gejubel in hel vader land waren wcêrgekecrd, werd, zooals men weet, door Von Bismarck de Kerk in Duitschland de handschoen toege worpen. Frankrijk was door zjjn politiek geslagen en verpletterd, nu was de beurt gekomen aan do Kerk in zijn eigen Rijk. En niet de macht van het zwaard, maar die van de anti-clericale pers zou hem daarbij ten dienste staan. En ze stond hem bij. Hel niet-katho- lieke volk werd opgehitst, er werd staatsgevaarlijk gerept en daarbij werden de kloosterlingen aangewezen. Met deze te vervolgen en te verbannen moest met de kerkvervolging een aanvang worden gemaakt. Maar er 9tonden mannen op als Windt- horst, Von Mallinckrodt, de gebroeders Peter en August Reigersperger, die den Duitschen Rijksdag zich vierkant plaatsten tegenover den voor niets lerug- deinzenden Von Bismarck. En deze nen begrepen dra, dat zonder een mach tige katholieke pers de strijd hopelooi blijken zou. Zij zouden Von Bismarck staan, maar het volk moesL door de eigen pers bewerkt worden. Daarom werd op de zoo hooggeroemde Katho lieken dagen in Duitschland en tevens bjj iedere passende gelegenheid, altijd op nieuw de groote waarde van de katho lieke pers uiteengezet, werd zjj als een onmisbaar wapen aangeprezen, en altijd die taal met donderend applaus be- En het bleef niet bij juichen en ju belen, ina3r men sloeg ook de handen aan het werk. Vóór den aanvang van den culturkampt vond men in Duitsch land slechts drie of vier katholieke dag bladen, doch zonder invloed van be- teekenis, en bjjna zonder lezers. Maar wijs geworden door de harde les der kerkvervolging en aangespoord door len, die hun gestaftg de oogen daarvoor openden, hebben de Katholieken er hun plicht begrepen en volbracht. Thans beschikken zij reeds over meer dan driehonderd bladen, waarvan er tweehonderd in Pruisen alleen verschijnen. Sommige dezer bladen lel len ondor de incest gelezene van geheel Duitschland, zooals o.a. de „Kólnische Volkszcitung" met 50.000 abonné's, die 18 maal per week verschijnt. DeDuitsche Katholieken ijveren terecht ior hunne pers, die zjj als hun krach tigst wapen beschouwen, met een vol harding en toewijding, die bewondering afdwingt. Vooral immers door het wapen der katholieke pers is hel daar gelukt zulk een invloed en macht te veroveren, dat in den Duitschen Rjjksdag in de meeste gevallen de beslissing in handen der Katholieken berust. En hoe spoedig werd niet de kerk vervolging, die zoo stout en breed werd opgezet, voor Von Bismarck een ver nederende gang naar GanossaI BUITENLAND. Op een feestmaaltijd door Keizer Wil helm te Altona gegeven, deelde Z. M. zelf mede de verloving van den 22-jarigen Duitschen Kroonprins inel hertogin Cecilia van Mecklenburg. Deze mede- deeling van den keizer wekte groote geestdrift bjj de aanwezigen. Cecilia Augustina Maria van Mecklen burg is de jongste zuster van den re geerenden groothertog en werd den 20en September 1886 geboren. Door het huwelijk van deze prinses zal ons vorstenhuis in familiebetrekking komen met de Duitsche keizerlijke familie. De Semaine Keligiemse van Laval ver haalt de bijzonderheden van de reis van Mgr. Geay naar Rome. In een brief van -39 Augustus schreef de bisschop aan zijn vicaris „Ik heb mij op weg begeven, niet alleen uit gehoorzaamheid en om mijn zaak te verdedigen, maar ook om den H. Vader mijn diepe spjjt te toonen, dal ik zjjn vaderhart bedroefd heb door het uitstellen van mjjn reis naar Rome, waarvan ik Z. H, de geheime en gebie dende redenen zal meedeelen." De oud-bisschop van Laval vroug in m naschrift, dat men voor hem bidden Over de ontvangst bjj den H. Stoel geeft genoemd blad het volgende te lezen De H. Vader is ten opzichte van Mgr. onuitsprekelijk goed geweestHij heeft hem een bisschopstitel toegezegd. Daar Z. Heiligheid het Fransch nagenoeg niet machtig is, had b(jna het geheele onder houd in het Latijn plaats. Onder meer zou Pius X gezegd hebben „Gjj waart me dierbaar; nu ben ik voor u een vader, een broeder, een zeer hartelijke vriend. Overvloedige vertroos tingen zullen uw deel zijn." Aan den directeur van den „Echo de la Mayenne" telegrafeerde Mgr. Geay „Ik heb met tevredenheid mijn ont slag als bisschop van Laval genomen, dat ik verscheidene malen tevergeefs aan de regeering had aangeboden. Uit Rome wordt gemeld, de Mgr. Le Nordez, bisschop van Dijon, het voor beeld van zjjn ambtgenoot van Laval heeft govolgd en eveneens zjjn ontslag by dun H. Stoel heeft ingediend. Frankrijk heeft, wegens den moord op Mgr. Verhaegen en zijn twee ge zellen, paters Verhaegen en Robberecht, China de volgende eischen gesteld: le het straffen van de schuldigen aan dezen moord; 2e het ontslag van den onder-prefect en van de andere ambte naren, die hun plicht, het beschermen der vreemdelingen, niet zijn nagekomen, integendeel toonden zjj op de hand der moordenaars te zijn; 3e hel oprichten van een openbaar hospitaal voor alle Chineezen zonder onderscheid van gods dienst; 4e eervolle begrafenis van de slachtoffers; 5e eene schadevergoeding van eenige honderden dollars aan de families van de 4 Chineezen, die met de missionarissen vermoord werden en voor het vernielen van eenige Cbineesche eigendommen. De Chineesche regeering moet vol komen bereid zjjn aan deze eischen te voldoen. Volgens een telegram van 4 dezer uit Tsjiloe heeft Port Arthur een nieuwe bestorming afgeslagen. In dit bericht wordt gezegd: FEUILLETON. Wruk via sea Waas. 4) Wit tl doen? „Geruïneerd," zoo eprek b|J dol„gedurende verscheidene jiren injjne levens heb ik zwaar werk verricht, my afge- obd om een kommerloozen oaden dag te heb ben. En nu ben ik ineens allee kwijt! Mjjoe VTonw niet In atiat bet geringsle werk te ver richten, en ik begin ond te wordenwat kan ik nog nitvoeren? Overal zoekt men jengdlge krachlec." Gedurende deze tertwjjield" ontboe zeming zat vrouw Adèle als een levenloos beeld in haren itoelhara oogen keken zonder geest an onbeweeglijk in de ruimte, hare lippen waren bleek. Zoo niet haar geheele lichaam door een zenuwachtig beven ale in de bitle dar koorts been en weer geschud was, zon msn haar voor dood gebonden hebben. Haar nichtje knielde naast baar en besproeide do handen harer tante met tranen. Zij zocht haar te trooatea, in zooverre dat mogelijk was. Zich daarna tot baren oom weodend, zeldo zjj: „Lieve, beste oom, rortwjjfel niet sle tante eens aan, treft n baar toestand niet Gg doodt baer met nw onbenonnen gepraat. Uw verlies Is wellicht niet zoo onherstelbaar. Misschien Is de schelm reeds in verzekerde bewaring en dec krflgt gjj owe znarverdionde penningen weder. En zoo niet, hier zjn m(jn beide bsndeo, die behooren n beiden. Ik zei werken en n al mya loon brengen. Moed doe en vertrouw op Bod, da Haar vatUat da Zjjoco aiot I" Deze woordeo, welke uit het barl opwelden giDgen tol het bart. Eindelijk erkcude vrouw Adèle bel gouden hart van Tony, hel juweel, dat zy in bare oiebt bezal. Zjj trok haer met de niet verlamde hand naar zich toe eo fluis terde: „Gg lief, goed kind; zoo vergeldt gg het onrecht, dat ik n heb aangedaankunt gy my vergeven?" ,0, tante, eproek zoo niet," antwoordde hel meisje, de ombelzin/ heanlwoordendo „ik was niet boos op u. Heb mg maar oon klein weinipje liefik wil zoo gaarne nwe dochter zyo." Hoe betreurde vrouw Adèle van on af haar verlies, wgl het haar niet vergund wae, haar nichtje dat gemak en genoegen te verschaffen, wat zq vroeger had kannen doen. Tony schreef den dieast af, waarin zy gaan zon, daar zij ds hulpbehoevende zieke niet kon verlaten, en was van na at baar trooatengsl. Van hare prille jengd at bad Antoinette eene vereering gehad voor 't H. Hart van Jezus. Haar vrome Inborst had baar, in hars jeugd, dikwyis afgevraagd of zy niet als Bruid van Christus tot het kloosterleven geroepen was. AU lid van het Apostolaat des Geboda en van de Broodorschap van het H. Hart had zy, zoo veel bet haar mogelgk wat, nauwgezet hare gebeden dor Broederschap geatorl, bad stil den cjjd moeten rooven, om op den eersten Vrydag der maand ot den volgenden Zondag onbemerkt, en zonder voorkennis van oom of tante, de H. Sacramenten le kannen ontvangen, ot de congregaties bg te wonen. Zg wendde zie deze moeilgke omstaodigbadso tot het Bart vso Jezus, meer voor die beiden dsn slob sell. Haar bart was tevreden en san God overgegeven, ja zg dankle den Hemel, dat alles zoo gegaan wat, wgl zjj juist nu beider Melde kon winnen en door bewyzeo van opofTeringen moest zg hun genegenheid en vertronwen zien Ver het brave meisje was hel eene gewetens zaak geworden, hare beide godsdienatlooze bloedverwanten tol vromer gedachten te brengen. Beiden hadden in Metz door huone algeheele onverschilligheid niet als bravo meascben geleefd, en bekommerden zich weinig, by de zorg voor het dageigksch brood cd hun beklante zaak, om God, om hunne onsterlelgke ziel of om den dood. Smarten plegen eveowel het geistesoor te openen zulke aanvallen van beroerte schrik ken op uil den doodslaap der zonde als de donder van het strafgericht. Heil dengene, die tjjo oor opent en zich bekeert. Antoinette vreesde bg hare tante vertwijfeling, bg heren oom echter verhardheid. Zg begon eene novene tot het H, Hsrt van Jezus, met de bedoeling beiden, bg bon gebrek aan gods- erwiideren, deed zich als kinder- en later dame ie Parjja eenige als keukenmeid by dnizonden Iranci hl proelde renteniers on hadden zich in hunnen nood lol deze zoster van Adèle gewend en om een voorschot gevraagd, opdat zg nit hun netcligon toestand konden geraken. Hier viel hun echter eene teleurstelling ten deel e Antol u spottend te spreken en hulp te bieden, opdst alles zich ten beste mocht sohlkken. Als een troostende engel vertoefde zy aan hel bed harer tante, een teeder kind voor haren oom, dia dubbel leed onder de bezoeking van de beroerte zgner vrouw en liet verlies van zyo kapitaal en zg mocbi bet geluk smeken, dat haar goede oom met haar naar de kerk ging en voor bet beeld van het H. Hart knielde. Den achtsten dag der novene scheen er een straal van hoop door le breken. De zuster zgner vrouw, de moeder van het peteklud, die nog zoo kort geleden getracht had Antoinette ul( niet. Do gevlorde neol har zieke lente niet wilde voorlezeo. Antoinette ontving de H. Communale en bleef een uur voor het Allerheiligste hidden. Hoe verwonderde zg zich bg bare thuiskomst, toen zy haar oom Manrits opgewekt en in bigden luim aantrof. Hg schoot zgoen stoel by den leunstoel zijner lamme vrouw, riep Tony en legde on zgn langzaam onlworpen plan bloot. „Als bekeoden en bloedverwanten," zoo sprak by, „niet helpeo kunnen of willen, dan is dat Gods wil, een wenk du Hemels voor mg, van nieuw weer te begionoo, te gedyen en vrachten voort to brongen en wel voor u, beste Tony. Ooze toestand is verre van rooskleurig. Wy zullen onze villa vorkoopen en weer naar Metz gaan. Ik zal de schutdeiscbers, by wie ik borg ben, bgeenioepeo, waarschijnlijk znllen zy met mg een accoord aangaan en mg heel wat minder laten belaleo. Mgoo vroegere klanten kennen mg sla een aolied, degelgk mensen, en zeker sullen tg allen weer ia den winkel komen." Kort daarop vinden wy dan ouden krnide- nier Maurite weder in zjjata winkel, mil jeug dig vuur allee beredderend zooals in vroegere jareo; Aotoioelto slaat hem als winkeldochter behulpzaam Ier zyde eo door bare bescheiden heid en zedigheid trekt zg de klanten neer den winkel. Hare tante bleef lam en aan haran itoel gekluisterd, waaruit baar de dood blanen een jaar verloste. Een engel was en bleel voor haar do eertijds zoo hard behandelde nicht. Er gingen oenige maanden voorbij, zonder verdwenen bodrloger i. Telegi havensleden leidden t wucbta kwtm echter nit Beriyn oen bericht, dat by by toeval ondekt en ingerekend was. De zwendelaar had, helaas, maar een klein be drag meer by zich, hetwelk echter een Maurite werd overgemaakt. Langzamerhand keerde een zekere welstand terug. Manrits en zyne gebrekkige echtgeooote „deden weer zeken," en werden geloovige Chris tenen. Vrede en biydscbap bielden, tegelijk mot voorspoed en gelnk, hunnen intocht in 't buis van den gewezen rentenier. Tony nas de engel des buises, de gelnkezon voor het beproefde stad was zy een ware weldoensler. Wat kwam er van Paal en zyne mooder? Wat ieder kan begrgpeo. Paal, de spotter en belager der arme wees, werd een lat, een na jager van sport en pleizier, het verdriet igner moeder, die bg vroeg ten grave deed dalen. Ook hg zelf ia zjjn moeder reeds in het grsl ge volgd, na zgoe laatste levensdagen in de grootste ellende guleten te hebben.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1904 | | pagina 1