Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
ft
No. 45.
Zaterdag 3 Februari 1906.
Negentiende Jaargang.
DE EENBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist..
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnomenteprija per drie nuito
Franco per po*t
Afzonderlijke nummer*
«0,40.
f 0,05.
Bureau: Breedesiraat 18, Amersfoort.
Uitgave van de Vereenfging De Eembode.
Frijn dar AdvortontiAm
Van 1 tot 6 regel*f0.30
Voor lederen regel meer«0.05
De nieuwe kiezerslijst.
Nu de tijd is aangebroken, dat de
samenstelling tan de kiezerslijst voor
1906—1907 moet geichieden en ons
opnieuw gebleken is, hoe onkundig velen
nog zijn omtrent de meest belang
rijke bepalingen van de Kieswet, achten
wjj het noodig deze nogmaals te ver
melden. Bjj stiptelijk nagaan dezer bepa
lingen kan ieder vooi zich dan gemak
kelijk uitmaken, op welke wijze men
kiezer worden kan.
Allereerst zij hier opgemerkt, dat men
tóór of op den 15en Mei 1906 den leef
tijd hebbe bereikt van 25 jaar.
Op verschillende wijzen kan men zich
een plaatsje op de kiezersiy«t verzekeren,
liet grootste aantal zijn de
Belastingkiezcre zijn zij, die over bet laa-sto
dienstjaar al hun uauslageu in de Rijksbelas
tingen hebben voldaan. Die belastingen zijn:
Peraoneele belasting, Grondbelasting, Vermo
gensbelasting en Bedrijfsbelasting. Deze aan-
slagen behoeven niet te loopen over een vol
dienstjaar; men moet eenvoudig de belasting
op tijd hebben betaald.
De rijwielbelasting telt niet mee.
Bolastingkiczers behoeven zich niet aai
geven; zn worden ambtshalve op de kieze
lijsten gebracht.
Alleen zij, die mede-eigenaren zijn van
roerend goed, bchoorende tot eene onverdeelde
nalatenschap, waarvoor in 1905 grondbelasting
is betaald, terwijl bnn aandeel In die belasting
fl bedraagt, behooren zich tusscheu letilö
Februari aan te geven opeen formulier,dat
vóór 15 Februari ingevuld en ondortcekend
moot worden ingeleverd met het belasting
biljet.
Wie verhuisde naar een andere gemeente i
*\jnvorigegemeentebelasting bet<
de huur-, loon-.
het voldaan geteekendo
Alle overige kiezers, d.
spaarbank- cd eiamcnki
non te geven tusschen 1 en IS Februari ter
secretarie. Zij ontvangen een formulier, dat
onderteekend en ingevuld moet worden inge
leverd.
Huurkiezei
Buurkiezers zijn zij, die op den 31n Januari
sedert 1 Augustus van bet vorige jaar in oen
buis of een deel van een huis hebben ge
woond van de huurwaarde voor iedere ge
meente bepaald. Men mag in dien tijd ook
itnmaal verhuisd zijn, mits dan ieder dei
'oningen den huurprijs heeft door de w
vastgesteld,
poch nu komt er nog iota bij.
woont, niet den gedachten huurprijs heelt.
>ch wanneer men in zijn woonplaats grond
hunr heeft, en daarmee het voor do go-
Irag wordt verkregen,
dion
Natuurlijk moe
l»pg i
Do bepaiingon voor de buurkiezers golden
10k voor de schippers-, zij moeton alleen den
rastgestelden tijd oen schip in eigcudom of
tuur hobbcu gehad van 24 M' inhoud, of
1000 K.G. laadvermogen.
Loonkiezors.
in het voorgaande
volgende achter-
ondernemingen, openbaro of bijzot
llngen in dienstbetrekking zijn geweest, ot
als inwonende zoon in het bedrijf oi horoep
dor ouders werkzaam zijn geweest, on als
bedrag haalt,
an kiezer worden.
het juiste bedrag v
of inkomen op te geven, doch kan volsta
de verklaring dat hot loon hel door
gevorderde bedrag bereikt.
Is loon wordt ook gerekend bot pensioen
o lijfrente, dat door-
gen of bijzondere instellingen uitbetaald. Ni
tuurlijk blijtt het bedrag van het iukomo
voor iedere gemeente onveranderd.
Ongevallenrente wordt ook als loon bo-
boek of het bestuur der Spaarbank, dat hij
derdaad sedert con jaar eigenaar is van
govordordo bedragen,
liet is niet ineor noodig. dat men oen boekje
hebbe van do Jt(jkspostspaarbankandere
spaarbanken, zooals die van liet Nuf tellen
meedoch natuurlijk moeton do lichamen,
xvan deze spaarbanken uitgaan, rechts-
lOontfjkheUI hebbou, en, zoo zo na 1 Mei
11)00 zijn opgericht, moeton zo een waarborg
som van 125,000 bij do Nedorlandsche bank
hobben gedeponeerd.
'on slotte do examen-kiezers. De wet zegt,
zij kiezor kannon worden, .die met goed
gevolg hebben afgelegd een examen, inge
steld door ol kruchtons do wet of aangewezen
bij algemconon maatregel van bestuur en
rband staande mei de benoembaarheid
enig ambt, de vervulling van conige
betrekking of de uiloclcning van eonig be
drijf of beroep."
Ten slotte nog deze opmerking:
Wie stedelijke inkomstenbelasting betaalt,
moet niet ineenen, dat hij daardoor ambts-
behalve wordt gebracht op do lie -lijst.
Immers stedelijke inkomste'.: ting is
geen «öfcrbolasting.
Al wie dus wel stedelijke belasting betaalt,
en geen /fj/fcabolastiug, moot, om op de
kiezerslijst geplaatst te tferden, dat door
aangifte mogelijk maken, dan veroorzaakt
de stedelijke inkomstenbelasting bovendien,
dat men óók wordt kiozer voorden gemeente-
BUITENLAND.
Staat in een of ander bedrijf in don regel
bet werk gedurende een gedeelte van liet jaar
stil, dan wordt de tijd. waarin niet gewerkt
wordt, toch als diensttijd beschouwd. Is men
hoogstens twee maanden ziek geweest, dan
wordt toch het loon gerckendonivaugontezyn.
Ook de kost en de Inwoning worden als loon
gerekend, naar een daarvoor bjj de wot voor
iedere gemeen vastgesteld bedrag. Wie op
Zon- en Christelijke feestdagen den kost
eebter niet geniet, behoeft voor deze dagen
niets at te trekken. Hij wordt toch gerekend
vollen kost en inwoning te genieten.
Aan loonkiczers, die op de lijst van het
vorige jaar reeds voorkomen, wordt oen
blanco-aangiftebiljet toegezonden.
Spa.
lankklozers.
n naar de Spaarbank- en
Zien we nu eve
Grootboek-kiezers.
Wie op 1 Februari a.s. sedert een jaar f 100
nominaal op bet Grootboek beeft staan ol
f50 in de spaarbank, zóó dat bot inderdaad
zijn eigendom is, kan op grond daarvan
aanspraak maken op bet kiozerschap.
Hij moot tnsachen 1 en 15 Februari ziel.
op de secretarie aanmelden onder overlegging
van een bewijs van do directie van het Groot
FEUILLETON.
Een dronk water.
Een verhaal nit den tjjd van den Boksers-opstand.
i) Zoster Johanna brengt na berend een
lepel rijst ten zgne lippen, doch Kwan-Sbeng
perst se opeen ep sinit de oogen.
.Heden svond kom ik terug," spreekt sjj
Buisterend in zjjn eigen taal. ,Of wil ik eerder
komen? Heb je ergen dors!?"
Geen antwoord! Z|j herbaalt hare vraag met
sacbte, medelijdende stem. Hg openv de oogen,
en zegt, met rnwe, toornige stem: ,Ga been!"
Zuster Jobenna gaal zuchtend van ds .kooi"
weg ea door de menigte been. Van alle kanten
richten zich dreigende blikken op baar, ofschoon
nlsmsnd het waagt haar leed te berokkenen.
En nn komt de avond. Een trouwstoet trekt
roorbg. Dal ia aantrekkelijker en vrooljjker voor
ds groote msiaa dan bet kijkou Qur deo gefol
terde. Leofxamerhaod loopt bet plein leeg en
Kwao-Sbeog is alleen. Zjjoe ledematen trilleo
van pijn en half vertwijfeld ziet ujj de straat
in, waaruit sutler Johtnna tegen den middag
gekomen is. Zal zjj terugkomen? Wellicht heeft
möa toorn haar voor goed verjaagdVoor goed t
O. dat vuur in mjjo binnenste I Neen, geen
vergil had zjj hem toegediend, zooals bjj vroesde.
Geen vergil, neen; de levende teng bad hem
airawe levenskrachten geschonken. De .vreemde
iumni'nii'Ud h#m werkelBk nieU d™ *oed
Zjjn tong kleeft aan zjjn gehemelte. .Zal zjj
komen?" mompelt b
;etig. Plotseling span
verbreken. .Zjj komt, zij komt! Daar is zjj!
Zjj komt naar mg toe! Water, waterl" komt
het krampachtig over xgn lippen. Weder neemt
Kwao-Sbeog een langen teug, en als len slotte
de hevige dorst geleschl is, vraagt bjj naar
rijst. Een bijna onmerkbaar lacbje speelt om
den mond der zuster, zoo stil en zedig, als
ware baar bet grootste geluk ten deel gevallen.
Zg neemt de rjjst uit bet mandje, legt ze den
gevangene in deo mond en voedt bem met de
liefde en zorgvuldigheid eener moeder. Daarna
wasebt tjj zijn bals en koelt de bloedige sporen
van den ring af. Maar dat belet bssr een der
wachters en zegt: .Het is vergood bem spgs
en drank te geren, doch niet zgne wonden
verbinden."
Bedroefd legt zuster Jobaona de spons weer
in het mandje.
.Morgenochtend kom ik lerng," zegt zg tot
Kwao-Sheng. .Goddank, dst is de laatste dag!"
Zg boopt nog een dankbaren blik, een woord
van erkentelijkheid van den beiden te ontvangt
doch tevergeefs. Kwan-Sbeng sinit de lippen
rast opeen en geeft geen teeken meer. Zwijgend
gaat de zuster heen.
Toen den volgeaden morgen de zon opgiog,
werd de lastsle ateen ónder zijn voeten weg
genomen cn nu eerst bereikten de folteringen
baar hoogste punt. Telkens weer viel hy
onmacht, daar toch de gebeele zwaarte v
zjjn lichaam nutte op den ring, welke zjjn h;
omgaf, en de ponten zjjner voeten nauwelyka
den grond aiaraakten,
Daarom kwatn suiter Johanna dan ook
Maandagmiddag is tc Kopenhagen
overleden koning Christiaan IX van Dene
marken. Nadat hijin den voormiddag
de gewone grooie Maandag-audiëntie
had gegeven, voelde hij zich vermoeid
en ging naar bed om uit te rusten voor
liet dejeuner. Om drie uur begaf de
keizerinweduwe van Rusland zich naar
den koning, die zich niets wel gevoelde.
De' keizerin riep de leden van de konink
lijke familie bij het ziekbed, waarvan
er verscheidene kwamen. Om 10 minuten
over half vier overleed de koning zonder
smart, zonder doodstrijd.
Christiaan IX koning van Denemarken,
der Wenden en Golhen, hertog van
Sleeswijk—Holstein, Stormarm, der Dit-
marsen, van Lauenburg en Oldenburg
werd 8 April 1818 te Gotorp geboren
ils vierde zoon van hertog Wilhelm
an SleeswijkHolsteinSonderburg
Glücksburg en prinses Louise var, Hessen.
In 1842 huwde hij met prinses Louise
von Hessen Kassei, nicht van Christiaan
in 1898 stierf zij. Door deze Louise
door onderlinge familie-schikking
bekloi
loozei
op 15 November 1853.
Zjjn oudste zoon, kroonprins Frederik,
nu koning Frederik Vlll, geboren in
1843, is getrouwd met prinses Louise,
dochter van koning Karei XV van Zweden;
zijn tweede zoon besteeg in 1863 als
George I den Griekschen troon. Zyn
oudste dochter, prinses Alexandra is
met koning Edward van Engeland, die
toen nog prins van Wales was, gehuwd.
Zijn tweede dochter, prinses Dagmar,
trouwde in 1866 met keizer Alexander
HI, den vader van den tegenwoordigen
Czaar, en de derde, prinses Thyra, is
sedert 1881 niet Ernst August hertog
van Cumberland, den Hannoverschen
kroonpretendent, getrouwd.
Van zyn kleinkinderen werd een, de
tweede zoon van Frederik, koning van
Noorwegen Haakon VIE en een klein
dochter kroonprinses van Zweden.
Bij gelegenheid van den verjaardag
van Keizer Wilhelm hield graaf Balie-
strem in den Rijksdag een feestrede,
waarin hij er op wees, dat de keizer
sedert zijn troenshestijging geen andere
eerzucht l.ad gekend dan de handhaving
van den vrede tot welzijn van het
Duitsche volk, maar ook van do andere
natiën. Spr. herinnerde, dat de keizer
persoonlijk er had toe bijgedragen, dat
het misverstand in zake Marokko, dat
zoo licht een ongunstigen keer had
kunnen netnen, is opgehelderd en bijge
legd. Door de beroemde landing te
Tanger had de keizer machtig er toe
bijgedragen, dat de Marokkaansche
kwestie in een voor ons gunstig stadium
kwam.
Om echter den vrede te handhaven
moest men zoo zjjn toegerust, dat
ieder, die den vrede lichtzinnig wil
storen, kan weerstaan cn hem
dwingen den vrede te bewaren. Dat
zullen de andere mogendheden dan ook
wel doen, zonder dal men haar direct
behoeft te kastijden, indien zij slechts
weten, dat zij, indien noodig, geslagen
zullen worden dooi het eerste legorder
wereld cn een in bloeiende ontwikkeling
zich bevindende vloot.
In dienzelfden nev'
De Duitiche keizer heeft op zijn ver
jaardag ten bate van de werklieden op
zyn landgoed Kadinen een aantal be
schikkingen tot verbetering van hun lot
getroffen. Zy worden voor zijne rekening
erzekerd tegen ziekte, overlijden en
brand, krygen met hun weduwen en
weezen recht op pensioen eu voor zich
cn hun kinderen spaarbankboekjes.
De rede, die de Duitsche gezant, prins
Radolin, te Parij* gehouden heeft op
het feestmaal, dut daar ter cere van den
verjaardag van den Duilschen Keizer
gegeven werd, heeft een vaster stem
ming teweeg gobrachl op de Berlijnsche
beurs. De gezant heeft daarin gezegd,
:cn reden is om bezorgd te zijn,
dat de ontwikkeling van vriendsehappe-
lyke betrekkingen tusschen Duitschland
cn Frankrijk eene storing zal ondergaan,
en omdat hy eene blijvende toenadering
van de beide landen als de zekerste
waarborg van dun wereldvrede aan
geduid heeft.
In vele streken van Frankrijk gaat het
opmaken van den inventaris der kerke-
lylce goederen gepaard met protest en
beloogingen der geloovigen. Zelfs is op
sommige plaatsen tegen dit bedryfdoor
burgemeesters geprotesteerd.
De justitie tc Montpellier beeft een
vervolging ingesleid tegen den aarts
priester der kathedraal aldaar, omdat
deze vóór het opmaken van den inven
taris der kerkgoederen een schilderij had
laten wegnemen, hetwelkzijn
eigendom was. Een proces kan hier
niets anders ten gevolge hebben, dan
dat de scctariisen er zelf inloopen.
Naar de .Semaine Religieuze" van
Grenoble mededeelt, zyn op last van
den gemeenteraad in genoemde stad uit
de zalen van al de vcrwereldlykte zieken
huizen de kruisbeelden verwijderd.
De Fransche rcgcering heeft langs offl-
cieusen weg het Vaticaan in kennis
gesteld van de beschikkingen, die in
verband met het uitvoeren van de wet
op de scheiding tusschen Kerk en Staat
genomen zyn. Het administratief-regle-
ment zal, zoo luidt het in de kennis
geving, de aanstelling van de bisschoppen,
door den Paus benoemd, niet meer aan
het „exequatur" van de Fransche regee
ring onderwerpen, zoodat do Paus nu,
volgens deze kennisgeving, vry de kerk
voogden kan aanstellen, liet uitvoerend
gezag, zoo luidt het verder, zal onder
geen enkel opzicht de scheidingswet
verzwaren. Het zal volledig het uitsluitend
in en brsebt hem rijst en water on geheel
nctraatig gebruikte bg het hem aangebodene.
En toch lag nog aterds in de roodbeloopen
oogen, op de hardvochtige trekken dezelfde
diepgewortelde Christenhaat. Eiudelgk, eindelijk
daalt de zon ter kimme. Kwan-Sbeng wordt
nit de kooi verlost. Hg is vrg en toch onvrij,
want tgn gezwollen uitgerekte ledematen zijn I
niet meer in staat bem te dragen. Zgne kniefn
knikken; bg valt tegen deo muur en bljjft be
wusteloos liggen. Maar znster Jobanna wacbl.
Zy wacbt geduldig tot de menigte genoeg krygt
van dit treurig tooneel en langzaam weg gaat.
Daarna richt zg den bewuztelooze met veel
moeite op en zet hem tegen den munr. Weder
gaf zg hem apga en drank en aprak vol medelgdeo,
vol troost en liefde tol bem. Kwan-Sbeng echter
a.oeg net donkere, van baal flikkerende oog op
.Spaar uw woorden, ik word toch nooit
Christen."
«Dat verwacht ik ook aiet," antwoordde de
zester zacht.
«Waarom zgt gg dan lot my gekomen, die
door bloedverwanten en vrienden zoo harteloos
ben verlaten, dien zg van honger zouden hebben
laten sterven!"
En by.de berinnering daaraan knarste hg op i
de tanden.
«Omdat ik medeiyden met u heb," aprak zjj,
«omdat mga godsdienst mg oplegt den nood- I
Igdende te helpen. En als gg nn op mga arm
wilt leunen, zal ik u naar de missie geleiden
en n daar verzorgen tot gy weer hersteld zyt."
Kermend richtte hy zich op, leunde zwaar
op baar achonder en probeerde zgne ledematen
inder elkaar verdeelen. Verder ondervinden zy
net verhelen woede, boe missionarissen, inge
nieurs, bnilenlandvcbe kooplieden een invloed
n, die van dag lot dag aangroeit. Hun
matige trots, waarmedo zij op de barbaren
het westen neerzien, wordt dageiyks diep
ld, door nederlagen bun toegebracht door
goed gewapende en gedisciplineerde bar
baren, of door nieuwe uitvindingen, spoorlgoen,
telegrafie en machinerietin, welke alle zoo veel
bewgzeo zyn, dat Confucius, de stichter van
hun beiJensch gsloof nog niet alles gezegd heeft,
en dat met de kennis der ÏO.COO letterteekene
en met bet opzeggen van citaten uit Coofucins
en Tnengius de gebeele wetenschap oog niet
uitgeput is. Daarom hebben de mandarynen,
wier kennis niet verder gsat, zicb verzet legen
de nieuwe ideeën, welke Japan zon snel hervormd
bebben. Zg kunnen bet den Europeanen niet
vergeven, dat zjj door hen in eigen land over
vleugeld zjjn.
Veel meer gehaat echter dan ingenieurs en
kooplieden zyn de missionarlraen. Want boe
meer Christenen, hoe meer Europeanen, en dea
te minder Cbioeezen, om ze te onderdrukken
uit te zuigen eo te plagen. En ten slotte werd
het Christendom toch ook door Europeanen
ingevoerd. Als dit de gedachten der geleerden
ago, wat valt er dan niet te verwachten van
de fanatieke heidenache priesters, bonzen ge
noemd, en van ds door bygeloof, door laster,
persoonlgke vechtlust, door hoop op buit opge
hitste lagere volksklassen. Zoo was de stemming
van het meerendeel der bevolking te Peking
en in de noordelijke provinciën in 'l jaar 1869.
(Wordt vervolgd).