Stoomdrukkerij „De Eembode" Langegracht 13 Amersfoort Rekeningen - Kwitanties - Nota's - Brievenhoofden Enveloppen - Briefkaarten - Adreskaarten enz. enz. !l Monsterboeken ter inzage Vraagt prijsopgaaf B „De Snuifmolen" j^i1f^p-,CTCTCTmr1rara, aeflBSBta =imr=ii=ir=n=if=^1[^^l[t Speciaal adres voor de levering van Door li'E ERVEN J. J. Till, te Zwoi.l worden uitgegeven de volgende Kaarten vi NEDERLAND 'i de Rijkskweekschool vr PROVINCIËN Onderwijlen ie Groningen. Uitvoerige nieuwe Kaart van NEDERLAND l'laatshepaler of Alplia- hetischen Klapper. Schaal i 4»ki.ooo. 3e Vf.riietf.rde Druk. Bekroond te Dordrecht, Groningen. Parijs en Anislcrdam. en aanbevolen door den hekenden geograaf Dr. II. Blink. Dele wandkaart. 75 X 95 cM. groot, munt uit door haar practisehe inrichting en heldere duidelijke bewerking. De IMnalj.bc- paler nf Alpbabetisclie Klapper geeft gelegenheid in een oogwenk zells hel nietigste dorpje of gehuchtje te vinden. De rechterlijke indeeling is aangegeven: door teekens kan men zien waar de zetels der Gerechtshoven, de Arrondissemeiits-reehlhanken. de Kanton gerechten enz. gevonden worden. Door den franlcn kleurendruk is deze Kaart een sieraad voor kantoor en huiskamer, maar bovendien van groot practise!! nut, ook op reis. PRIJS: in plano, gedrukt op chroinopapicr fl.40; gevernist en voorzien van metalen randlijstcn fl.ut); op linnen geplakt, voorzien van gepolitoerde stokken met gedraaide knappen f .1.40: op linnen geplakt en gevouwen in zakformaat met rood linnen omslag i 2.75. Van de Kaarten der Provinciën zijn tot nu toe verschenenGroningen, (vijfde druk).Drenthe, Nnord-hollond, Noord-ltrahant. Friesland. Overijssel. Zuid-holland. Zeeland. PRIJS van elk der l'rovineiekaarteu: plano, gedrukt op chromopapier ft. gevernist, met metalen randlijstcn fl.JU: op linnen geplakt, gevernist, met metalen randlijstcn f 2. op linnen geplakt, gevernist, met -tokken en knoppen 13.— op papier in linnen portefeuille, zakform. i J.50; op linnen geplakt, in linnen portefeuille, zakform. 12.50. Kaart van Nederland, verdeeld in Kiesdistricten, volgens de Nieuwe Kieswet, door E. Bruins. PRIJSplano, op chromo- papier f 1.40op chromopapicr met metalen randlijstcn fl.HO. Bestellingen worden door alle Boekhandelaren uitgevoerd, maar kunnen ook rechtstreeks tot de Uitgevers worden yericht. SU MT Die van lekkere, geurige en lange tabak houdt, wende zich tot de stoom- tabakskerverij KAMPSTRAAT, hoek Singel te Amersfoort. leder soort tabak wordt op verlangen Lw bij winkeliers verkrijgbaar gesteld. n ]EU=U31=]E)ir3E:E]=:;i^ElE3EH=i!3r^i 1 1 CVfJX HORLOGEMAKER A, 1/ il OIVJL1 JL Breedesfraat 34. Voorhanden een fijne sorteering DAMES, en HEEREN HORLOGES, KETTINGEN in Goud, Zilver en Nikkel. REGULATEURS. KLOK- KEN, WEKKERS, enz. tegen scherp concurreerende prijzen. Eigen Reparatie-Inrichting voor alle soorten Uur. en speelwerken, degelijk, billijk en onder garantie. beleefd aanbevelend. De verdwenen Schilderijen. Des Zoudagsuamiddags kan iedereen zon der entree te betalen het beroemde schilde- rijeninuseum in Londen, De National Gallery aan de Trafalgar Square, gaan bezien. Het minder met aardschc goederen gezegende gedeelte van het volk maakt van deze gun stige bepaling een zeer ruim gebruik. Ook heden wandelde een Zondagspiibilek duur de ruime zalen met de meesterwerken van den eersten rang, uit bijna alle schil derscholen. uit alle landen en tijden aan de wanden. Telken» kwamen er weer nieuwe Waar wil je me eigenlijk naar toe bren gen, Jlm 't vroeg een inan bulten op de Square a.<n zijn metgezel. Hier binnen, Kid. Is dat niet de schilderijen verzameling Wat moeten we daar doen 7 Ik wil je op iets attent maken en dan je oordeel hooren over een plan. dat ik heh uitgedacht. Arm in arm betraden heiden de zalen, hieven hier enkele oogenhlikken voor een Carle Crivclli uit de Oud-Venetiaansche school staan en vertoefden ginds wal langer voor een vertegenwoordiger der Hollnndsche. Eindelijk gingen ze in de zaal der nieuwste Ungelsche school op een rustbank zitten en bewonderden naar hut scheen de klcurrijkc wvrken, welke overal aan de wanden hingen. Je beweert dus, dal alle wanden dub bel zijn? fluisterde Kid. Alle dubbelantwoordde jlm wel zacht, maar op zee-r beslisten toon. Dc voorwanden zijn alle van hout cn staan zoover van de aehterste. welke van steen zijn. dat een tnensch er zich desnoods lusschen bewegen kan. Men heelt die lusschenrutnilen gemaakt, op dat de kostbare schilderijen bepaald droog zullen hangen en de kleuren niet lijden. Maar hoe hen je dat te weten gekomen Zooals je weet. neem ik van tijd tot tijd, hoe moeilijk het mij ook valt, werk aan, dat het mij mogelijk maakt hier cn daar gelegenheden te loeren kenzen. Zoo was ik kort geleden onder de glazenwasschers ge gaan cn heb een liccle week lang hij hel schoonmaken der vensters van dit groote gebouw meegewerkt. Daarbij heb ik. zooals je zult moeten toestemmen, ooren cn oogen goed open gehad. Kid knikte toestemmend en glimlachte. Dc tusschenruimtcn, vervolgde Jim, zijn in elke zaal door een deur van een halve manshoogte, welke slechts mei eendrukslot is gesloten, toegankelijk. De museumsuppoos ten zijn in het bezit van drukkers en openen de deuren menigmaal, daar ze de tusschenruim- ten als bergplaatsen voor allerlei gereedschap gebruiken, doch alleen maar de gedeelten dicht bij de deuren, zoover ze met den arm kunnen reiken. Zelf gaan ze nooit in de tusschenruimtcn. liet is daar ook niet aan genaam: benauwd, pikdonker en alles vol spiiilicwchbcn. Ik was namelijk in twee ervan. Maar luister nu naar mijn plan. Op een stil len avond In de week. even voordat de be zoekers zich moeten verwijderen, zoek je je een observatiepost uit en houdt de suppoos ten en hel publiek, dat er nog mocht zijn. scherp in het oog, Ik ga naast zuo'n kleine deur, die toegang geeft tot de tusschenruimtc, staan en verdwijn op een tccken van jon tusschen de heide wanden. Drukkers, die passen, heb ik: liet openen en sluiten zal niet veel tijd kosten. Jij gaat dan heel be daard het gebouw uit en ik blijf in mijn schuilplaats. Als er geen bezoek tneer is, komen de bewakers elk half uur rond. Na middernacht als ik den bewaker voorbij heb hooren gaan, cn de lucht dus èulvvr is, sluip ik mijn gevangenis uit en haal in de middelste achterzaal van de eerste verdie ping ecnige kleine schilderijen, die zeer kost baar moeten zijn van de wanden. Voor de vensters van die zaal bevinden zich name lijk dichte hoschjcs. Daar houdt jij je op en helpt mij bij het naar huilen klimmen en het In veiligheid hrcngcu van den buit. Wat Kid floot zachtjes door de landen en wieg de liet hoofd heen en weer. Plotseling stond hij op en zei: Daaraan doe ik niet mee. Jitn stak zijn arm door dien van Kid. Maar waarom dan niet? Acht je het zaakje te gevaarlijk? - De uitvoering niet. Maar waar zullen wc de schilderijen welke zoo buitengewoon kostbaar zijn, te gelde maken Geen heler zal er iets mee te doen willen hebben. Want zij kunnen Immers niet gesmolten worden als goud cn zilver, of omgcslcpen als edel gesteenten. En bieden wij ze aan een kunsl- kuopcr te koop aan, dan zal men ons onmid dellijk laten inpikken. Jiiii begon na te dunken. Wat je daar zegt, i» werkelijk waar, zei hij eindelijk vrij wat te. neergeslagen. Ik had dat hcclcmanl niet overwogen. Hoe jammer van mijn mooi plan! Ik meende al eeltige honderden ponden goed en wel in mijn zak te liebheii. - Hm - cenigc honderden ponden! brom de Kid, 't zou niet onaardig zijn. - /ouden we 't zaakje niet anders kun nen aanpakken, Kid? Span je hersens toch eens inl Het paar ging weer de straat op, sloeg den weg in naar de Northumberland Avenue en slenterde die af. Kid peinsde cn peinsde, maar verzuimde toch ook niet nu en dan tersluiks rechts en links te kijken. Er was weinig drukte in de straat. Bij de aanplak borden, waarvoor uien in de week altijd veel leegloopers kan zien staan, stond nti nie- Op een van die horden, welke ze met hun heiden vooriiijsleiitcrden, was een vuurrood reelamehiljet geplakt, dat Kid in de oogen stak. Hij las liet, Jim eveneens. Daar de eerste geen aanstalten maakte om weg te gaan, zei Jim: Kom. waarom zullen we hier zoo lang blijven slaan? Kid keek zijn makker «enigszins verach telijk aan: /eggen jouw kalvcrhersens,nadat je deze reclame lielit gelezen, weet je nog niet, wat we in onze aangelegenheid kunnen doen Jim zette groote oogen open las nogmaals: .Tien pond hclooning voor ieder, die bewijst, dat de uitverkoop van mijn schoenenmaga zijn zwendel is". - Neen, bekende hij aarze lend. In fijnigheden en het uitdenken van dc laatste middeltjes ben jij mij de haas. Kid gevoelde zich blijkbaar gestreeld. -- Als wij doen. wat mij op 't oogenblik voor den geest zweeft, moeten wij dc kost baarste schilderijen uitzoeken, Jim en niet maar drie of vier, doch dadelijk een heel aantal en ook groote erbij. De zaak iroct ontsteltenis verwekken. Maar laat ons aller eerst naar de Portugalstraat gaan en zien, of we Mr. Brasliam thuis vinden. Ik wil hem namelijk eens vragen, hoeveel wij, als de zaak verkeerd gaat, in 't ergste geval op ons boekje krijgen, en ten tweede, of hij legen een behoorlijk honorarium zoo'n beetje voor tusschcnpersoon wil spelen. Dal hij in verschillende mooie zaakjes reeds met succes als zoodanig is opgetreden, weet ik van ver trouwbare zijde. Laten wc dus eens hooren, wat hij zegt. Mr. Brasliam was een van die talrijke zaakwaarnemers van de beruchtste soort, welke in nauwe straten en steegjes achter de met hun front naar de prachtige Slrand- straat gekeerde gerechtshoven wonen. Hij had in zijn avontuurlijk leven alle schoten doorloopen en stond om z:Jn sluwheid, dienst vaardigheid en stilzwijgendheid in de krin gen der Londviischc misdadigers hoog aan geschreven. Dezen braven man gingen Kid cn Jitn dus opzoeken. De kunstschatten der National Gallery worden ook des nachts bewaakt. Bewakers surveilleeren met regelmatige tusschenpoo- zen de zalen cn bedienen hier en daar de conlrole-uiirwerkcn. In den nacht van Maandag op Dinsdag schrikte een der bewakers, die na midder nacht door de zalen der eerste verdieping ging, van een geopend venster. Dat was immers een half uur geleden nog gesloten geweest I Hij keek heter toe en bemerkte tot zijn nog grooter schrik, dat er aan liet venster- kruis een sterk louw was geknoopt, hetwelk j naar heneden hing. Hij keerde zich om en lichtte liij de wanden langs. In de rijen schilderstukken waren heel wat open plekken Er waren dus dieven geweest I ijlings haalde hij zijn collega's er hij. De inspecteur van I museum werd gewekt. De politie werd per telefoon gewaarschuwd. Het ingesteld onderzoek leidde tot oen ver- blulfend en verpletterend resultaat. Er moest een liocle „bende" gewerkt hebben. Gedekt door de bijzonder dichte hoschjcs, welke zich aan den achterkant van t gebouw onder het venster bevonden, was ongetwijfeld een man op de schouders van een ander geklommen, had een vensterruit zorgvuldig met een pik pleister bedekt, de ruit ingedrukt, het ven ster geojiend, het sterke touw aan het vcn- sterkruis bevestigd, zoodat zijn makkers nu gemakkelijk naar boven konden komen. Dc bepleisterde ruit vondmen opden vloer der zaal. Dc bende moest precies hebben geweten, wanneer de bewakers de ronde deden. Wel licht hadden ze geconstateerd, hoe hel licht van de handlantaarns der bewakers eiken nacht op geregelde tijden langs de verschil lende donkere vensters zichtbaar werd. De brutale dieven hadden voor het uitvoeren van hun werk hoogtens ruim twintig minu ten tijd gehad, waarvan hel grootste gedeelte, naar men moest veronderstellen, gebruikt was voor de kunstige behandeling der groote glasruit. I:n toch waren in weinige minuten, welke er overbleven, niet minder dan vijftien groote schilderijen verwijderd - buitenge woon kostbare en niet weer te vervangen origiucelcn van Leonardo da Vinci, Schaslian, del Piombo, Titian, Giovanni Bellini, Paolo Veronese, en in de allereerste plaats de Madonna Aldobrandiui van Raphael Sanzio. Dil laatste is een der heerlijkste en kost baarste schilderijen, welke in de wereld Ie vinden zijn. De volkomen rust der afgebeelde personen en de schoonheid hunner gelaats trekken brengen den beschouwer in verruk king. De directie van het museum schatte de schilderij op een waarde van 115000 pond sterling. Het onbegrijpclijkste echter was, dal de dieven zich niet alleen van liet doek, maar ook van de zeer zware lijst welke aan den wand was geschroefd, hadden meester gemaakt) Men had hier dus mei een buitengewoon geslepen bende misdadigers te doen, welke misschien in bijzondere opdracht van een ander had gehandeld. Bleek deze veronder stelling waar, dan zou dc huil, nadat men hem lang genoeg in de stad verborgen had gehouden, hoogstwaarschijnlijk over den Oce aan in veiligheid worden gebracht. De directie van het museum was het voor- loopig met zich tzclvc nicl eens. of ze dc slechte tijding dadelijk publiek zou maken, dan of zc liever eerst de politic in stille na sporingen zuu laten doen. In den loop van den morgen besloot ze lol het eerste en wel vooral uil vrees, dat kunstschatten voorluo- pig naar het vasteland gebracht zouden wor den. Men loofde daarom een groote hcloo ning uil. Hij, die met zekerheid de plaats aanwees, waar de sehilderl|eii verborgen waren, zou drieduizend pom! ontvangen. Er verliep een week. Van de verdwenen kunstschatten ontdekte men geen spoor. De opgewondenheid van hel publiek over den diefstal steeg steeds honger.De directie van het museum was op liet punt wan hopig te worden. Daar liet zich op zekeren morgen hij Mr. Morlcy, den eersten direc teur. een zekere Mr. Brasliam aandienen met de boodschap, dat hij tijding omtrent de gestolen schilderijen bracht. Hij werd naar aanleiding daarvan direct toegelaten. Mr. Morley snelde den binnentredende, een man met hooge schouders en het gezicht van een vos, opgewonden tegemoet. Krijgen we eindelijk een spoor? riep hij. Spreek, meneert Brasliam trok zijn hoofd zoo mogelijk nog dieper tusschen de schouders, de rimpels, welke in lengte over zijn vossengezicht lie pen. werden nog dieper. Spoor? zei hij. - Ja wel, spoor, meneer de directeur I Maar goed beschouwd is 'l verder (jok niets. Martel mij niet langer, meneer I Dc zaak is deze. meneer dc directeur Ik hen in de eerste plaats een goed Engclsclt- man en in de tweede plaats hen ik zaak waarnemer. Als goed Engelschman heeft hel bericht van het verdwijnen onzer nooit Ie vergoeden kunstschatten mij natuurlijk diep getroffen. Als zaakwaarnemer heh ik dikwijls met aller lei soort volk te doen. Niets was dus na tuurlijk dan dat ik eiken kliënt van twijfel achtig allooi, die mij bezocht, zoo terloops voorzichtig, heel voorzichtig polste of hij misschien ook iets wist omtrent de plaats, waar de kostbare huil verborgen was. Zoo als ik gezegd heb, deed ik dat als goed Engelschman eti volstrekt niet met hel oog op dc uitgeloofde hclooning. En., Hij hield op. Verder verder, menecrl drong Mr. Morlcy aan, Maar de mooie hclooning gebruikte ik toch altijd tegenover de betrokken personen als lokprijs en aansporing. Men moest in zijn omgeving de ooren hebben, ried ik dringend aan. Hier was wat te verdienen. Gisterenavond laat kwam bij mij een man die voorgaf dc tusschcnpersoon voor een tus- sehenpersoon te zijn. Hij verklaarde, dat wanneer ik mij tegenover hem persoonlijk borg stelde voor een eerlijke iiilhelaliug der belooning, hij mij de plaats zou verraden, waar de schilderijen alle en onbeschadigd verborgen waren. (Slnl volgt.) STOOMDRUKKERIJ „DE EEMBODE" - AMERSFOORT.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1908 | | pagina 6