IS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. Zes en twintigste Jaargang. Nummer 51. Woensdag 25 December 1912. Verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag Bureau: Langegracht No. 13 - Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. DE EE1I0DE ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maanden50 cent. Afzonderlijke nummers 3 ADVERTENTIEPRIJS: Van I tot 5 regels30 cent. Eiken regel meer6 Bij abonnement minder. Dit nummer bestaat uit twee bladen. TWEEDE BLAD. Epistel en Evangelie. KERSTMIS. In de eerste Mis. LES uit den brief van den H. apostel I'aulus aan Titus; II. 11—15. Welbeminde I Tie genade van God onsen Zaligmaker is voor alle inenschen verschenen en leert ons, dat wij, met verzaking van de goddeloosheid en de wereldsche begeerlijkheden, matig,recht vaardig en godsdienstig leven in deze wereld, verwachtend de zalige hoop en dc komst der heerlijkheid van onzen grooten God en Zaligmaker Jcsus Chris tus, die Zich zeiven voor ons gegeven heeft om ons vrij te koopen van alle ongerechtigheid en voor Zich een vvel- behngelijk volk te reinigen, ijverig in goede werken. Spreek dit en vermaan, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Lucas; II, 1—14. lil dien tijd ging er een gebod uit van keizer Augustus, dat dc licelc we reld moest worden opgeschreven. Deze eerste opschrijving is geschied door Cyrinus. landvoogd van Syrië. En allen gingen om zich aan te geven, ieder j naar zijn eigen stad. I-In ook Jozef trok op van Galilea uit de stad Nazareth naar Judea, naar David's stad, die Beth lehem genoemd wordt, dewijl hij uit het huis en geslacht van David was, om zich aan te geven met Maria, zijne verloofde vrouw, die zwanger was. En het geschiedde, toen zij daar waren, dal de dagen vervuld werden dat zij baren zou. En zij baarde haren eerst geborenen Zoon, en wikkelde Hem in doeken, en legde Hem neder in ecne kribbewant er was voor hen geen plaats in de herberg. Er waren nu in dezelfde streek herders, die waakten en ile nachtwachten hielden over hunne kiultle. En zie, een engel tics Hccren stond naast hen, en Gods heerlijkheid omstraalde hen; en zij vreesden met groole vrecze. En de engel zeide hun Vreest nictl want zie. ik verkondig u «ene grootc blijdschap, die voor al liet volk wezen zal: dat u heden geboren is de Zaligmaker, die Christus de Heer is, in de stad van David. En dit zij u ten teeken: gij zult vinden een Kind, in doeken gewonden en nedergelegd ir cene kribbe. En eensklaps vereenigdt zich niet den engel eene menigte var liet hemelsche heirleger, God lovend en zeggendGlorie aan God in den allerhoogste! en op aarde vrede aan tic inenschen van goeden will MISAANWIJZING. lste H. Mis Dominus. Gloria Credo, l'racfatic ter eere van de geboorte. 3de H. Mis. Puer 2de gebed van de H. Anastatia. Gloria Credo, laatste evangelie van Epipharie. Weekkalender. DE MAAND DECEMBER. WOENSDAG 25 DECEMBER. Geboorte van Christus. DONDERDAG 26 DECEMBER. H. Stephanus. Martelaar. VRIJDAG 27 DECEMBER. II. Joannes. Apostel en Evangc ZATERDAG 28 DECEMBER. HH. Onnoozele kinderen. S KERSTNACHT. 't Is nacht, 't is stille nacht De sterren glinstren zacht En fonklcn door liet duister. O, lieflijk is haar glans Aan 's Hemels verren trans, O, lieflijk is haar luister, Maar meer dan immer thans! „O, Kerstnacht, schooner dan de da,'ren", zoo vaak het licht aan breekt, „dat in uw duisternissen blinkt", jubelt de Christenheid Gloria in excelsis Deo! Op een zoete melodie wiekt de trillende toon door de nachtelijke winterlucht en over dc koude aarde, die ontwaakt uit den langen slaap. En de ontwaakte aarde luistert verbaasd naar de hemelsche stem men, naar de kristal-zuivere tonen 'ol zachte aanbidding, vol machti gen jubel, een heerlijk vreug delied, een overweldigende zege- ang; Blijde tijding, die daalt van Omhoog en alles vervult met zalige vreugde, met heilig genot! „Eere aan God in den llooge" Met dat eerelied op de lippen en met een onbegrensd vertrouwen ons hart gaan wij in tien Hei ligen Nacht op tot de Kribbe, tot het Kindeke van Bethlehem. Wij aanschouwen daar het Eeuwig Woord des Vaders, den Zoon Gods, met onze menschelijke na tuur omkleed, in de meest aan minnige gestalte van een kind, n wij aanbidden. O, heilig is de nacht: Hij kwam, Die werd verwacht! Het Kindeke is geboren! Het Kind, zoo lang beloofd, Toen 't licht was uitgedoofd: Het Kind, zoo lang beloofd te voren! O, juicht, aanbidt, gelooft! Lange, lange eeuwen zijn welhaast voorbijgegaan sinds in den nacht tusschen 24 en 25 December, in een grot buiten de Oostpoort van het kleine stadje Bethlehem, een Kindje werd ge boren, geboren in een stal Eeuwen en eeuwen met haar glo riën en wisselingen, met haar ervolgingen en lijden, met haar verwoestingen en nieuwigheden "n nog geldt voor geheel de be schaafde wereld als haar blijdste hoogste feest de verjaardag van het arme Kindeke van Bethlehem... En nog klinkt over alle zeeën, langs alle stranden, op alle hoogten, in alle vlakten het lied der aan bidding, de hymne der liefde voor dat arme Kind. Zingt met Gods Engelen 111c Het lied van liefde en vrt Want wij zijn niet verloren! Want Jezus is op aard, Met ons, bij ons geschaard, Want Jezus is op aard geboren Hij voert ons Hemelwaarts I De Kerk van Christus knielt in den Heiligen Nacht aan den voet der Kribbe, met de uitnoodiging tot heel de wereld op de lippen Venite adorémus, komt, laat ons aanbidden! Hierin en hierin alleen, in het aanbidden, ligt de ware viering van het Kerstfeest opgesloten, en ook hierin alleen "s het ware heil der wereld te inden. Wie toch is geboren den Kerstnacht? Dc Verlosser, de Redder, de Heiland der zondige wereld. Dat en diit alleen is de oorsprong der vreugde, die „voor het gansche volk", voor alle vol keren wezen zal. Door zijn voor beeld predikt de Godmensch van uit de Kribbe, om de beproevingen des levens in onderwerping te dragen en leert Hij, dat macht en ijkdom dezer aarde niet zoo ver heven zijn in zijne oogen als het kleine, het geringe, het armoedige, Daarom kunnen de armen, de misdeelden der maatschappij in den lichtstralendcn Kerstnacht bo ven allen hun jubellied zingen ter eere van den Eengeborene des Vaders, vol van genade en waar heid O, dan zijn zij zoo rijk bij al hun armoede Lief Kindeken van vreugd, Maak Gij ons hart verheugd, Dat het U tegeusnellc! Wij zijn geen slaven meer. Gelijk, helaas weleer. Wij zijn geen slaven meer der helle, Maar Uw verlosten, Heer! Helaas, daar zijn er nog velen, die geen oog, geen hebben voor de heerlijke geheimen van den Kerstnacht! Als de in woners van Bethlehem weleer, achten zij den Goddelijken Red der van het inenschdoin in Zijn eigen zetelstad een plaats onwaar dig. Zij stooten Hem uit, zij willen niet, dat Hij Zijn leering, Zijn voorschriften zal doen hooren, daar waar voor elke menschelijke 'inding, dwaling maar al te vaak, de deuren wijd openstaan. Geen nood! Terwijl de overwonnen Satan zijn heerschappij niet langer kan handhaven, gaat de menschgewor- den God door de wereld en treft wie Hem in Zijn eeuwig reddings plan behaagt, opent het verzengde Afrika en ontsluit zelfs het onge naakbare China! De laatste last geving aan de Apostelen heeft geklonken: „Gaat en onderwijst alle volkeren!" De barmhartigheid van het Kindeke van Kerstnacht sluit niemand uit, en daarom jubelt het ook over heel de wereld den Heiligen Nacht: Gegroet in 't arme kleed. Gij, Heil in lief en leed. Gegroet, Kind van Maria I O, blijf met ons nog lang Ons lot was dor en wrang! O, blijf met ons nog lang, Messiah 1 Verwin ons onzen rang Naar de oplossing der sociale quaestic, althans naar de wegne ming der sociale moeilijkheden wordt getracht. Om het leger der kranke tschappij staat een heir van artsen geschaard. Wij wijzen alles af, wat zij noodig keuren; envachten toch weinig hen, want zij willen meerendeels niet weten van den Redder der verloren wereld. Men wil de sa- lenleving deinocratiseeren, maar aan Evangeliseeren heeft zij aller eerst behoefte. De geest van den twijfel, de ontkenning, de revolutie moet worden overwonnen. De „her ders" in den staat moeten den eenvoudigen herders uit Bethle hem's velden gelijk worden. Zij, de leiders en bestuurders on2er dood kranke maatschappij, zullen daar door omstraald worden van He- melsch licht en zij zullen verstaan en begrijpen de verschijning van het Kindeke van Bethlehem. Er moet liefde zijn, al zal het lijden kosten. Liefde en lijden zijn éen. Zoo voerde voor het Man geworden Kindeke uit de Kribbe de weg zijns levens van de Kribbe naar het Kruis, maar van daar naar den eeuwigen Hemeltroon. Het Kindeke van Bethlehem ziedaar zoor de menschheid cn de ichappij het alleen reddend „pro gramma". Als over de vragen des tijds het licht opgaat, datvóo in den Heiligen Nacht den wakenden herders in de oogen straalde, dan zal, tot blijvenden zegen van lan den en volken, de waarheid worden bevestigd van de verheven uit spraak, dat de sleutel der ontsluie ring van alle raadsels, die de reld in spanning houden, ligt tusschen de windselen, die het Kindeke dekken in de Kribbe van Bethlehem. O, dat de gansche wereld in den wondcrvollen Kerstnacht, rijk naast arm, machtig naast zwak, mocht nederzinken voor den Heiland, Die daar ligt in de nederige Kribbe, en als met éen stem jubelen: O, eeuwig dierbaar Kind, Wees duizendwerf bemind! Dat ons Uw blik vcrengle! E11 door ons mensclienbloctl Strale Uwer liefde gloed: En door ons aller bloed vermenge Zich Uw genadenvlocd I T. G. Kerstgedachte. rat de Hemel is zonder sterren Aarde zonder bloemen, dat menscliclijk Hart, waarin op liet Hoogheilige Kerstfeest geen enkele toon van het Vrede op Aarde weer klank vindt. De Pauselijke Onfeilbaarheid. Omdat zij mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen», sprak Jezus tot zijn apostelen. Christus, dc die weldoende rond ging, werd door zijn vijanden dricger genoemd, een volksopruier iemand die door tic macht des duivels zijne wonderen verrichtte en zijn aartl- sche loopbaan eindigde aan het schand- houtdes kruises. De leerling moet niot beter zijn dan meester. De strijd, tegen Christus begonnen, wordt met dezelfde verbit tering en woede negentien eeuwen lang voortgezet tegen zijne stichting op aarde, dc Katholieke Kerk. In de drie eerste net bloedig geweld, in de la- vooral in onzen tijd teringen, met leugen en bedrog. En als de eene aanvaller zijn hoofd te pletter heeft gestooten tegen de rots van Petrus, staat weer een ander op. Maar hij gebruikt dezelfde wapenen. Oude, honderdmaal weerlegde beschul digingen, lasteringen en leugens worden weer eens bij elkaar geraapt cn naar de H. Kerk geslingerd. En vooral te gen het zichtbaar opperhoofd der Kerk op aarde worden die aanvallen gericht. Op hem toch steunt dc H. Kerk, niet hem staat of valt zij. Geen leerstuk bijna der H. Kerk is zoo duidelijk uitgesproken als het oppergezag en de onfeilbaarheid des Pauses, geen leer stuk bijna is zoo innig verbonden met :t wezen der H. Kerk dan dit. Na liet artikel van den voorlaatsten Zondag over de Pauselijke onfeilbaar heid, het leerstuk, dal de Paus niet dwa len kan '.als hij als hoofd der H. Kerk een beslissende uitspraak doet c geloof en zeden en alle christenen plicht, die uitspraak aan te nemen' het niet noodig nog lang stil te st bij de bewijzen uit de H. Schrift. Im mers een der gewichtigste plichtf" die Christns ons heeft opgelegd, is 1: geloof. «Wie niet geloofd zal hebben en niet gedoopt zal zijn, zal niet zalig worden^. De H. Kerk, dus met wieChris- tus zal zijil tot aan liet einde der tijden aan wie hij den taak heeft opgelegd ons te onderwijzen, zal het geloof altijd onge schonden moeten bewaren; zou zij maar één enkele valsclie leer als geloofs waarheid verkondigen dan zou zij missen haar doel de geloovigen ter eeuwige zaligheid tc geleidendan zou de duivel op haar dc overwinning hebben be haald. wat toch tegen de goddelijke belofte van Christus is. En deze II. Kerk, die nooit het geloof mag ver liezen, steunt volgens de woorden van Christus op den H. Petrus en zijne op volgers, de Pausen van Rome, zij zijn haar fundament, hare grondslagen. Maar als de grondslagen van een ge bouw wankelen, valt dan niet het ge- heclegebouw? En als de Paus van Rome zou dwalen, en dus vallen, zou 1 met hem niet geheel dc H. Kerk dwaling geraken cn ineenstorten? Als dus de H. Kerk niet dwalen kan, onfeilbaar. Boven dien. Petrus en de Pausen hebben dc hoogste macht in tic Kerk, zij kunnen wetten geven, en wij moeten hun ge hoorzamen, wij moeten de leer, die zij verkondigen, aannemen op straffe de eeuwige zaligheid tc verliezen. Doch hoe kan God, dc eeuwige hcid ons dwingen ons verstand on narlijk tc onderwerpen aan iemand die dwalen kan, hoc kan hij ons be velen, als waarheid aan tc nemen, wat misschien valschheid is Hoe kan dc ook tie lammeren cn schapen Christus weiden, hoe kan hij hen vot dc eeuwige zaligheid, als hij hen tot dwaling uf ongeloof zou kunnen brengen Neen, zoolang wij aan Christus den een goddelijk gezag toekennen, zoolang moeten wij de onfeilbaarheid des Pausen gclooven. Nu is het al een zeer gemakkelijke uitvlucht, om met sommige ongeloovi- gen, tlic van de evidentie van Christus' woorden overtuigd zijn, te beweren, dat die woorden niet door Christus zelf gesproken zijn, doch dat ze eerst ii H. Mattheus zijn ingevoegd door de Pausen om op deze wijze een godde lijke bekrachtiging te geven aan de macht, die zij zicli zouden hebben aan gematigd. De cenige reden, welke die ongcloovigen daarvoor geven in deze, is dat sommige oude kerkelijke schrijvers die texten niet aanhalen. Maar uit liet feit, dat zij daarover niet spreken, valt volstrekt niet te concludceren, dat zij die niet kenden. En dit bewijs klemt tê meer. wijl andere kerkelijke schrijvers uit diezelfde eeuwen, zooals Tatianus en Origincs die texten wel vermelden zonder ecnigen twijfel omtrent hunne echtheid te uiten. Ook wordt nergens in geheel de kerkelijke literatuur van die tijden ecnige vermelding gevonden van dc opname dier woorden in de H. Schrift. Ecne opname, die niet on vermeld kon zijn gebleven, en algemeen op ernstig verzet zou zijn gestuit, als men let op de angstvallige zorg, waar mede ook in de eerste eeuwen der Kerk gewaakt werd tegen de geringste verandering in de H. Schrift. E11 Ter- tulianus, die als ketter het pauselijk gezag niet wilde erkennen, verklaart om zich zelf te rechtvaardigen, die woor den, evenals de latere protestanten, door te zeggen, dat Christus slechts een eereprimaatschap aanPetrusschonk. Hij spreekt echter met geen woord over een latere invoeging dier te xten, over de vervalsching der H. Schrift, wat hij. ware dit geschied, zeker zou gedaan hebben, om daarin een veel gemak kelijker cn krachtiger bewijs voor de ontkenning der pauselijke macht te vinden. Binnenlandsche Berichten. latere e Onderwijs. Verschenen is het rapport van dc commissie, benoemd door het bestuur van den Algemeenen Bond van R.-K. Kicsvcreeniginget! in Nederland over de vraag hoe tc komen tot gelijke be handeling vanwege de overheid van het openbaar en liet bijzonder onderwijs, ook in verband met de a.s. grondwets- herziening. De commissie vat haar oordeel over deze belangrijke kwestie samen in de volgende conclusies: le. Uit de Grondwet en wet worde alles verwijderd, wat zou aanduiden, tl in beginsel het geven van onderwijs eeti deel der Staatszaak. 2e. De ouders behooren tie kosten dragen van het onderwijs hunner kinderen. Teneinde ongewenschte toe standen te voorkomen, heffe de Staat iredig schoolgeld, in dier voege, dat bedeelden worden vrijgesteld, min- mogenden reeds een deel opbrengen voor meergegoeden het verschul digde dc kosten per leerling niet over- 3e. De Staat betale aan de bijzon dere schoolbesturen terug, wat deze dc onderwijzers betalen, vermeer derd niet een soin per leerling voor de algemcene exploitatie-kosten eener gewone lagere school. 4e. De Staat betale ditzelfde uit aan de gemeentebesturen en verbiede gelden uit de gemeentekas aan het openbaar onderwijs ten koste te leggen. 5e. De wet treffe een regeling, waarbij de verschillende school- cn gemeente besturen voor de door hen tc maken kosten voor lokaliteit schadeloos wor den gesteld. wet stelle de cischen vast waaraan de verschillende soorten van lager onderwijs moeten voldoen en eischc waarborgen, dat deugdelijk ontlcrwijs worde gegeven. 7e. De wet stelle dc salarissen en verdere tegemoetkomingen voor de onderwijzers vast. 8c. Er kome een regeling der wacht gelden, die meer waarborg biedt voor de openbare onderwijzers tlan de te- woordigc. Uns Leger. Bij invoering der nieuwe organisatie zal dc eerst voorgestelde benaming ..afdecling" bij het wapen der infanterie worden vervangen door „regiment," terwijl de benaming der thans bestaande regimenten vervangen wordt door „bri gades". Hierdoor zal het wapen der infanterie bestaan uit 12 brigades, ook gecommandeerd door ccn kolonel, ter wijl elke brigade zal wortlen verdeeld in 2 regimenten, elk bestaande uit 3 bataljons. Met het commando van een regiment wordt belast een luit.-kol., terwijl het bevel over een bataljon zal 1 majoor. in het evangelie van den j worden opgedragen

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1912 | | pagina 1