Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
Zes en twintigste Jaargang No. 64.Dinsdag 11 Februari 1913.
DE EEMBODE
Verschijnt Dinsdag en Vrijdag. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden50 Cent.
Bureau: LANGEGRACHT No. 13 - AMERSFOORT. jfcrfnjK advertentieprijs va., i tot'5 regels30
Elke regel meer6
Uitgave van de Vcrecniging De Eembode. Blj .bonnemeni mmdc.
ONS WERELDJE.
Alles boerenbedrog? Dan beklagen we
den ullcnliepslen
«vergroot vaderlijke
Eigenlijk liebben
ml,
grtmlirsr Zoolang
A al zouden ze Opgen opzetten bij
•l zien van al 'Ie moderne wonderen.
:i 'l zoll wezenlijk aardig zijn, ge-
ui-.- ie wezen van tie verbazing dier
r.tvo Itiitljes,
\n. kindertjes", zonden ze zeggen,
:ti wel van geluk spreken. Wat
.it.- iunie planeet verbazend vooruit-
- in .Nu zul jullie allemaal wel in
wereld be-la
'•mopperd als
111 tv begrijpen we geen steek van
il.it mooie, drukke wereldverkeer;
.die. bloeien, handel, nijvcrlield
ii..i-i welvaart heerschen van hel
.•ne eind der aarde tot aan liet andere.
i' zijn wij loeli sukkelaar# enbreke-
•i urn geweest, arme lubbers en Mak-
l.n toeli zijn de lieden ilitn gezaaid,
e inel steen en been klagen, trots
ooiiiiemiogeli, cleelrischc kraclu en
iioinobiel. bestevadertje*
Wel. wel! Nauwelijks een vuist hoog
ei teller kind lezen, schrijven en wal
et al. Scholen overal, tot in afgelegen
.-kuchten- Don dreumes van 10 jaar
J is stellig
i hel v
li doel,
i hcei
l'il, vadertjes, is «Ie voorbereiding
i,l liet soldaatje spelen, 't celiig
i.i-llreilend middel lol verheffing v
iel zedelijk gehalte des volks. I'.n te
ijii vi e allen knorrend.
■schort hel jullie dan aan eten
Allermiiisi! Alles i- goedkoop n
ig eMi.i-koopjcs op ileil koop toe,
iet «Ie adveileiilii'n maar even in.
aail.l vloeit van aanbiedingen ov
innifer il.m geen tijd i- alles vertra
"iteerd. 'I Wordt zoowat allemaal
i'-tklaur en pasklaar thuis bezorgd.
I >iis nu eindelijk iedere boer 's Zo:
Lig- een vel hoen in den pot. zoon
lir puihekoning van Frankrijk wens-elite:
aar des Zoi
I 'at nog wei niet,
dag. onderkent men U
zonder moeite «le dieni
huisvrouw, den knecht
't Kouil allemaal evel
slaalsch gekleed voor di
Kil toeli nog niet tevreden? Moeten
jullie dan alle dagen veischgcbakkon
pasteitjes eten?"
't Zit 'm daarin en hierin: me
meer verdienen en meer genieten
een wedren in duizelingwekkende vaart
met koortsachtig jagen en ademli
hijgen, 't Is een snelwieleren, zonder lo
in den blinde, om iiet k:impioenscliii|i
van een land ot' werelddeel
Zonder doelMaar dal is tijdver
1,'wisting en mociteverspilling. onveranl
noordelijk voor God'en maatschappij!
worden we geen sikkepitje geluk
kiger. Wij boffen maar voort en zoeken
het heil, waar het niet te vinden is.
lieele vooruitgang is markt-
ilreuwOndanks alle uitvindingen
«■orderingen is de som van der
ichhcid geluk geen ziertje ver
meerderd.
Vie scluift vrede en vreugde1"
:pt bilter-wecklagend de menigte, die
t meer naar de kerk gaal, het bid
den verleerd heeft en vreemd is gewor
den aan onschuldig spel. O. die menigte,
volk zou zoo gaarne alle ver
lichting en beschaving, aileu vooruil-
gang geven in ruil voor een greintje
geluk!
an nog komen, vriendhoor
ik daar duisteren. Nu. wacht, maar
iet op! l.atcn we nimmer
ilnt hermelijn noch purper,
goud ituch bankpapier, eten noch drin
ken. smullen nog zwelgen van alles
wal de Zonnegloed uil liet Vette der
de weet voort le brengen of de kunst
heerlijk le maken, liet inenschenhail
geluk zullen brengen omdat men
wat niet ontbreken mag. lvr
wordt iels gemist van binnen, dat door
geen rijkdom, geen vermaak, geen zin
genot kan worden vergoed.
11, die pieklijubeschaafde, blimietid-
rcrlietllc maatschappij. met haar
laantjes, die de oorcu met ijdel gekraui.
naar niet het hart met geluk vervullen
I ie toongevers hebben vergeten,
hebben moedwillig verzuimd, hel gods
dienstig gevoel op te wekken. Met den
godsdienst, het hoogste goed op aarde,
werd niet gerekend. Men heelt
geparlementeerd, georganiseerd, gedc-
:ord en geageerd, alsof er geen
jete orde van zaken bestond, als
de door God geschapen menscli
even goed. zoo niet beter, stellen,
hij ui 't geheel geen notitie u
van den goeden God.
et Godsbegrip werd heek-maal
kant gezel als een oiiderwetscli vi
oordeel, als bijgeloof en domheid. I)e
zorgzame, wijze vader
luiisgezms is in dollen overmoed door
baldadige knapen op zijde geschoven,
oen was er geen orde, geen
vrede, geen eensgezindheid meer in
hei huishouden.
in bij al de schijnbare welvaart ging
tevredenheid te loor en de vrede
ceil. i >e donkere wolken werden al
gender. Nieuwe vorilelgingsmiddelcn
den in de hand van onverlaten
werktuigen van moord en verwoesting.
Wee ell driewerf wee mag er geroepen
over «Ie inenschheid, die bij «Ie
ontwikkeling des geestcs, bij de ver-
breidiug van kennis en wetenschap, bij
Ie vermeerdering van stoffelijk vermo-
cn verwaarloost, ook tevens te
'tijgen in zedelijk bewustzijn en gods
dienstzin.
EEN ANOERE RICHTING. gemakkelijk
r vele brave mcnschen zoo lezen
<!e Annalen van Tilburg's Mis
siehuis. is 't nu een tijd van ernstig
nadenken. De vasten is er en zij heb
ben zich bereids voorzien van denoo-
ilige dispensatie: deze moet te hard
werken, die is te zwak, die heeft toch
maar nauwelijks te etenen om nog
verschillende andere redenen niecncn
Maar door die dispensatie zijn zij nu
in moeilijkheden gekomen: depriester,
wien zij hun redenen tot opheffing der
vaste-wel hebben uiteengezet, raadde
aan om zich ten minste in 't een of
ander te versterven, lol boetvaardig
heid. tot versterving, zei hij, is ieder
:rplicht, zelfs al behoeft hij
denken-
=n. Vat
irin zal ik in
r dat ei
'l Is eigenlijk moeilijk le begrijpen,
dal dames, die zich om wille van de
mode de ademhaling en alle lichaams
beweging. inzonderheid het loopeu. zoo
lastig maken, 't is uiocielijk te begrijpen,
dat die heldinnen van zelfbedwang
zwak blijken als 't op een versterving
aankomt.
't Gaal 'n gewoon mcnschenversland
eveneens le boven, dal jongelui die
zich op iiet gebied van sport alles kun
nen ontzeggen en alles kunnen verduren,
■lat zulke echte Gerniaiicnzoileil hun
biechtvader stilletjes komen vertellen,
dal zij niet tegen het vasten bestand zijn.
We zullen de oorzaken van die te
genspraken niet opsporen. Onthouden
wc liever het
kunnen proteslecren als er iemand durft
zeggen, dat liet mciischdom van heden
een geslacht is zonder fut. dat tot geen
offers in staal is. 1 lenkl maar eens aan
hen die hun leven wagei'i om de vlieg
kunst le beoefenen. Loopt maar eens
langs onze voetbaltcrreiuen. waar twee
elftallen in luchtige kleeding de zwaarste
vermoeienis irotsecren. en verschillende
honderden toeschouwers geduldig staan
te kijken enkou le lijden. Neen,
neen. ons geslacht weet wel degelijk
iets van zich le vergen: 't Weet alleen
maar geen richting le geven aan
opotïcringsgeesl, of liever niet de gi
lilting.
Als die nu eens daarheen geleid
werd, dat hij ten bate der samenleving
kwam
'n Vreemd voorstel, maar 't mag
«ell zijn. 't ls waar, men moet vu
zijn eigen ziel en zaligheid zich v<
en, maar als een versterving nog
andere goede uilwerking heeft, dan
j er niet minder goed om, inte
gendeel
1 lier komt nog bij. dat men verster
in de maatschappij
ispondentie en be
zoeken. waarschuwingen en inlichtingen:
i dingen, die ons lijd of inspan
ning of geld kosten.
wclvocgclijkheid kan eveneens
offers vergenkrachlens haar moet
veel nalaten, waar op zich zelf
niets verkeerds in steekt, en vele din
gen doen, die men liever zou vergeten.
En laten we eens rondzien op liet
Igeslrekle veld der Sociale Actie.
iar niet de welvoegelijkheid maar de
astenliefde gebiedt, /.ouden er geen
katholieken zijn, die zeer goed deden
om niet van verplichting te spreken
als zij zich aansloten bij de drank
bestrijding, of bij een propagandaclub
of een der vele andere vcreenigingen
die op sociaal gebied werkzaam zijn!
Plicht of niet. voor iemand die eei
versterving zoekt, is er keuze in over
vloed, als men maar wil kijken.
Och. voor de naastenliefde in 'l bi
ader is er zelfs buiten alle organisatii
li. zooveel gelegenheid. Welke jonge
mie kent geen arme geziluiCn, waarvai
de van koude verkleumde kinderen
issciiien dagelijks voorbij loopt, terwijl
zij zelve zich bchagelijk in bom en
mof verwarmt? /ij zal er misschien
--clien de offervaardigheid van de
treld en den Christel ijken offergeest.
Wij weten veel van ons zeiven te
rgen maar 't is voor de mode, 'l
voor de sport, 't is om gezien en
geprezen te worden, kortom 't is voor
Dien opofferingsgeesl bewaren en
zorgvuldig ontwikkelen, maar er een
andere richting aan geven; naar Gud!
lat is de kunst.
Een kunst, die echter maar kunstje
is, al- wij de naastenliefde als brug
benutten.
ii kunstje waarin de oefening dier-
moet zijn aan allen die prakke-
I)Nu ik de vasten niet mee maak,
1 de i
inlmoesniet uit g
brek aan medelijden, i:
de koudekien kleine v
frouw, denk er aan
I -til li
righcid ol'ge-
rsterving. juf-
El! hoeveel hoeren verpaffen geld
sigaren,
daags minder te
astentiji! een
elkguod werk da
asten is heet w
stuks
ooken. gedurende den
irdige bijdrage
ook zouden ttitsp
i dien aard niet v
s geslacht weel veel
nveerkracht zit er
onzen tijd behoeft n
s zoeken naar verste
werpen.
.tiaar ook liet doel dat men beoogt
oet goed zijn
Hoe dikwijls hoort men «iet
ouders, die voor hun kinderen alle:
offer brachtenvan een mctischenvriend,
die voor het welzijn van den cvenmensch
heel zijn vermogen heeft'opgeofferd
In deze spreekwijzen echter is liet be
grip offci figuurlijk gebruikt
christen i- het begrip duidelijkei
juister omlijnd.
Een offer, en dat is elke versterving,
is een opdracht aan God.
't Is dus niet alleen een schenking
't is een godsdienstige daad, een schcn-
Uit het Buitenland.
De Oorlog.
Met den dag blijkt meer hoe dom de
l urken handelden toen ze de vredes-
.•o-u-wnarden verwierpen en zoo oorzaak
.varen dal 't wreed en bloedig oorlogs-
ipel weer aanving.
Want de meening van sommigen dat
:c zich zouden herstellen van de ver
pletterende nederlagen in den wapen
stilstand is een onjuiste mcening ge
bleken.
'lis een miserie al miserie.
Onccnighcul lusschcn de leiders, sol
ium die niet op tijd van liet noodige
orden voorzien, geheel onvoldoende
Geen wonder dat hel laatste restje
moed er uit gaat en reikhalzend naar
hel c
ld wordt ii
Vast staat echter dat 't eind voor den
'l urk bitter zal zijn. Begrijpelijkerwijze
worden^ de vredesvoorwaarden harder
AdriunopOl, de stad die nooit mocht
irilcn afgestaan volgens de Turkschc
grootsprekers, zal mi toch den verbon
denen in handen vallen.
En lukken de ISulgaarsclie plannen
dan slaan de Balkan-legers spoedig voor
'onslatilinopel, de hoofdstad zelve.
t iesteund door de Grieksche vloot
werkt men in die richting.
Nu zuilen de groote Mogendheden
wel tijdig halt roepen maar 't leit dat
de Turk zijn hoofdstad zelfs nog kwa
lijk weet te behouden zal een diepen
indruk maken o
ir inohametla-
ingcn vat
c zoeken.
I )e omgang met anderen, zelfs in het
huiselijk verkeer, vraagt dikwijls een
mate van oplettendheid en kicschheid,
die de natuur zwaar valtzwijgen, ver
dragen, gehoorzamen: dat alles is zoo
behoeft king Gode
I Niet genoeg is hel. dat wij van ons
zeiven iels vergen, niet genoeg, dat
ons zeiven iets ten offer bren-
i moeten zulks doen met een
honger doel: voor L. Heer!
FEUILLETON.
UIT VERRE TIJDEN.
\\7 alter gaf hem steeds blijken van
V -zijne onverschrokkenheid en van
zijnen moed in de dugelijksche wapen
oefeningen, terwijl vader Ambrosius,
die hem in de wetenschappen en in
den Godsdienst onderwees, hem be
toogde niet welk een on verwelkbaren
roem die strijders zich bedekten, die
het zwaard (ot bescherming des gel-mts
omgorden, en welk een schoone kroon.
eenmaal voor die helden in een beter
vaderland was weggelegd.
I >e knaap luisterde gretig naar al
verhalen, en somtijds zag men hem
de binnenplaats des knsteels met
klein zwaard, speer of bijl gewnpe
echt. l'
n de o
zichtbare vijanden, de
voeren. Verheugd lachte dan de vader;
zijn oog fonkelde van vervoering,
zijn liaii vormde den stillen wen
zijn zoon eenmaal, als een geducht
krijgsman, hel slot zijner vaderen le
tien binnentrekken.
Maria, een lief aanvallig meisje, dat
door biiie zachtmoedigheid zo» geheel
zij bclu
selijke
ha
i die stille
ar* TK 2ES. 5."
Etilco zeer veel van zijn zuster hield,
en deze hem wederkeerig hartelijk be
minde, zoo bracht de zachtheid v
veel toe hij, l
de stomheid van den overmoedig
knaap een weinig te matigen.
De moeder echter, die bevreesd w:
dat de al te krijgshaftige geest en zucht
aar gevechten bij haren zoon lot
.vermoed en dolzinnigheid zouden uit
spatten. trachtte op de eigenaardige
wijze, die ecne moeder alleen bezit, de
vurige geaardheid van haren zoon te
maligen. Dikwijls sprak zij hem van de
vergevingsgezindheid des Zaligmakers;
hoe* deze steeds hoon en smaad niet
alleen geduldig wist te dragen, maar
ooit daarenboven liefderijk vergat; en
hoe grootelijks men tegen de goddelijke
iligdc. door zijn woede den
vrijen teugel te vieren, en zich op zijne
vijanden le wreken. I rouwhartig
liefdevol zag alsdan de knaap zijne
moeder in de oogen, en terwijl hij hei
hoofd op haren schouder legdi
hand in de zijne nam. beloolde hij steeds
h ire lessen indachtig le zullen zijn en
haar nimmer reden tot klagen te geven.
Glimlachend speelde dan de moeder
mei de rijke blonde lokken van l.a.en
Puien, als zij deze woorden tilt zijnen
mond vernamterwijl
moederlijke zaligheid
gelaat verspreidde,
Zoo groeiden de kinderen onder de
vleugelen der ouderlijke liefde voor
spoedig op. en waren I' uico tot een
volmaakt ridder en Maria tol cene be
minnelijke jonkvrouw gevormd, die
de kringen der edele vrouwen, wan
deze laatste hare moeder somtijds v
gezelde, door hare lieftalligheid, aller
harten tot zich trok. en steeds in
«geknutselde eenvoud hei ware I
beeld van onschuld en deugd wa:
Nog immer had hun het leven door
iloemrijke dreven gevoerd, waar zorg
vuldig de doornen voor hunnen
weggeplukt werden, en altijd bovci
hoofd een heldere, onbewolkte hemel
zichtbaar was. toen ook zij. door het
rven hunner geliclde moeder, de
i des levens leerden kennen, en
begrepen dat droefheid en tegenspoed1
's mcnschen lol verbonden zijn. en
de wegen zijn waardoor men
laai een beter vaderland bcrei-
i hemd voor
Zacht en knln
Deugdzame echt
moeder: kort vi
ml lui:
mulcrcn.
was dat afsterven der
jcnoolc en liefdevolle
or haren dood liet zij
e kinderen hare sponde
hier I
iislciling uit
1 Je oorlog verslindt intusscheit schat
ten en de Turkschc schatkist, gewoon
lijk nagenoeg ledig, is nu heelemaa!
uitgeput. I )e regeering zit zonder centen
en weet niet hoe de traktementen van
's lands dienaren te betalen.
1 'e Montcncgrijnen hadden tot nu toe
aar weinig succes met bun leger. Hun
ontbrak zwaar geschut, zoodat de aan
tallen hunnerzijds op liet begeerde
.Skutari gedaan geen resultaat hadden.
nu de Serven de handen wat los
gekregen hebben wijl er in hun gebied
geen Turken meer te bekennen zijn,
komen ze de Montenegrijnsche botulge-
•n een handje helpen.
beter leven, en de hoop op een blij
wederzien gesproken cn had eindelijk
eeno verzuchting op de lippen,
r hen, die haar zoo dierbaar waren,
ilic zij op aarde moest achterlaten,
hare schoone ziel in de handen liaars
Scheppers overgegeven.
Onbeschrijfelijk was de droefheid van
ider en kinderen. Graaf Dido miste
...i de vrouw, die voor hem zulk een
getrouwe gade op den doornigen le
vensweg was geweest. 1 hans had hij
haar verloren, en het scheen Item loc
dat door haren dood ook een d
levens ontvloden was. i'ulco
a deelden de rechtmatige droefheid
des vaders.
liet is te begrijpen, dal den d.
waarop liet aartlschc omhulsel in h
graf was nedergelaten cene diepe
rïgheid op liet
zerd ii
mamngcii va
zocht le hcelen.
moedigheid ..iet
alle gezelschap,
.ade
'henken.
hun volgend leven li
zij haar echtgenoot i
eenmaal aan il.it har
dra zijn kloppingen
zacht cn algebrukcii
hun haar laalsleu zegen op den gri
steel heersclite. De
rif-de liefderijke ver-
Ambrosius. die
opengereten wonde
kouden zijne zwaar-
laligcn. I lij ontvlood
en sleet menig uur
die hel dierbaarste
menige les
geven. Toen lU'ii
i haar kroost nog
gedrukt, dat wel-
zou staken, nog
met lien over een
ii had, t
islou
wat hij op aarde b
'ok iu I'lllco scnccil een
verandering te hebben plants gegrepen:
als hij zich bij zijne zuster bevond, wa:
hij steeds afgetrokken, en gal Iu) haai
som- op hare vlagen geheel verkeerde
antwoorden. Het meisje leed in stilte
het zonderlinge gedrag haars
broeders, zoo geheel verschillend van
hetgeen hij vroeger was. doch was te
kicsch hem de reden dier omkeering
vragen. Zij zocht haar troost bij
der Ambrosius. die haar steeds be
ledigend toesprak, haar geruststelde
haar op de toekomst en vooral op
God deed hopen, die de beste ver
trooster der bedroefden is. Menigmaal
knielde zij dan ook in de kapel neder,
iu de schaduw des altaars, die
ademing te zoeken, waaraan haar
hart zulk ecne behoefte had.
Eindelijk toch vermeende zij jegens
haren broeder niet langer het stilzwij
gen te mogen bewaren, daar zij aan
zijne bleekc gelaatstrekken maar al te
wel zag. dat hem iets op het hart lag.
hetgeen hij zorgvuldig trachtte te ver-
hergen. maar dat voor het liefdevolle
oog dei zuster die lot op den bodem
der ziel la*. niet onopgemerkt kon
blijven, en zij bad hem haar de s
die aan zijn leven knaagde, t--*-
I'ulco verschrikte hevig toen hij zag
dat zijne zuster hem zoo oplettend had
Wordt voortgezet,