EEMBODE Nieuws» en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. Zes en twintigte Jaargang, No. 69. Verschijnt Dinsdag en Vrijdag. Bureau: LANGEGRACHT No, 13 - AMERSFOORT. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Vrijdag 28 Februari 1913. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden Afzonderlijke nummers ADVERTENTIEPRIJS van 1 tot 5 regels Elke regel meer Bij abonnement n Epistel en Evangelie Vierde Zondag van de Vasten. j.s uil den brief van den H. Apostel alius aan «Ie GalatenIV, 22—31. BroedersKr staat geschreven dat brahani twee zonen bad, cciien van aar die van de slavin werd naar hel ee-cli geboren; docli die van de vrije onw krachtens de belofte. Dit nu is n.i/e van voorat beelding gezegd. Want deze zijn twee Verbonden. Het i den berg Sina, dat lot dienst- I baart; en dit is Agar. Want een berg in Arabic, die verwant liet tegenwoordige Jeruzalem, is en met zijne kinderen diénst- Maar liet Jeruzalem, dat omhoog rijen dit is onze moeder. Inl aat er geschreven Verheug u, ruchtbare die niet baart! jubel juich, gij die geen weeen hebt! alrijk zijn de kinderen der een- neer dan van haar die den man Wij nu. broeders! zijn, volgens anderen der belofte. Doch even- u hij, die naar liet vleesch gc- jlgile, die het de vijf gerstcbrooden, welke hun die gegeten hadden, waren overgeschoten. Toen dan deze nienschcn het door Jesus verrichte wonderteeken gezien hadden, zeiden zij: Deze is waarlijk de Profeet, die in de wereld komen moet. Jesus dan, wetend dat zij wilden konten Hem mede te voeren en koning inken, ontweek weder op den berg. Hij alléén. De godsdienst in eere Nog weinige slag bij de s est v Maai vrije mouw. Derhalve, broeders! wij' niet zonen der slavin, inaar der mouw: mei welke vrijheid Christus heeft vrijgemaakt. EVANGELIE ■ens den H. Joannes; VI. 1-1 j. i dien tijd vertrok Jesus over de •..ui Gatilea, welke die van Tibe- i'. en Hein volgde eene groote ugie, omdat zij de wondertcekenen en, welke Hij deed aan lien, die ill waren. Jesus steeg dan op den en zat daar neder met zijne leer- en, Panellen nu, de feestdag der en. was zeer nabij, l'oen dan Jesus - ongeil opsloeg en zag. dat eene i groote menigte tot Hem kwam, k' hij tol PhilippiisVan waar zullen humden knopen, opdat deze eten? nu zeide Hij om hem op de proef stellen; want Hij zelf wist wat Hij ii z,m. I'hilippus antwoordde Hem: jr tweehonderd ticnlingen brood is voldoende voor hen. opdat iedc weinig ontvange. Een zijner lee ;e:i. Adrcas,- de broeder van Simo nu, sprak tut Hem: Er is bicree iap, die vijf gerstcbrooden Cil twee ehen heeft; doch sollen ncdorziuen! Er wa op die plaats, '/.ij zetten t, de mannen ten getale i vijfduizend, Jesus nam iden en, na gedankt te de Hij ze uit aan de ne t de nDoe veel hebben, ingden. Nadat i crzadigd waren, sprak Hij tot zijne ccrlingenVerzamelt de brokken, overgebleven zijn, opdat ze niet verlo ren gaan. /ij verzamelden ze dat lilden twaalf korven met brokken FEUILLETON UIT VERRE TIJDEN. L'g of laat zal het mij l ten komen, O, misleid ee niet! fnltei aanlig stilzwijgen I bevende handen l.ccft mijn zoon i d zal ik daarna mijne iver u uitstrckki J" moet ik hem be- raal'! i Bij al wat ii heilig uwe ontroering I het lo. is mij geheel en al onbekend; ik heb Slechts veronderstel lender wijze gespro ken. en dus moet gij aan mijne woorden niet meer waarde hechten dan zij ver dienen. Ik heb ti slechts op willen maken, om in tijds uv gelen te nemen, en dat wel köndct'^ster ven"alvorens uw zoon terug keert; dan zouden uwe landen wei als leen aan den kroon vervallen wie zou er clan mede begiltigd worde lk weet. Heer Ridder! zo.de de Graaf, die inmiddels zijne bedaardheid herkregen had, dat zeker mijne bezit tingen door menig machtig l ieer won en benijd. Zoowel de Hertog van Braba. als de Graaf van I lolland, hebben dit reeds menigmaal bewezen, dit getuigen de belegeringen, die mijn slot heelt moe ten verduren. Maar al ware ook mijn maanden en de groote iteinbus wordt geleverd, begint reeds zeer rumoerig te in 't land. zeer strijdlustig, vragen, die aan de kiezers ter oplossing worden voorgelegd, wekken blijkbaar bijzondere belangstelling. Zelfs de hartstocht, die gevaarlijke idsman, begint tos Ie komen en zich uir voren te dringen. Velen verliezen hun kalmte en daarmee het koele hoofd. dienen wij te beginnen met bedaard te blijven, om met rustig ge- oed de gedragslijn te bepalen, die wij ons aller belang, in het belang van Vaderland, behooren te volgen. Bij alle kalmte en bedaardheid noch- ns moet het ons duidelijk voor oogen aan. dat de strijd, die over enkele manden bij de stembus zal gestreden orden, een groote en gewichtige Strijd is- dijk zoo dikwert vóór dezen staan ;ezauicnlijkc Katholieken en Anti- ilutionairen wederom tegenover de 1 gezamenlijke Liberalen, Radicalen en Socialisten. Hel zijn de oude natuur lijke verhoudingen; liet is de oude principiéele tegenstelling tiisschcn liet gezag der geopenbaarde Waarheid en de verduisterde menschel ijlcc Rede. ■Catholiekeu gaan bij voorkeur niet de Anti-Revolutionairen samen uit kracht van den gemeenschappelijke!! band. door welken beiden van huis uit door liet gemeenschap pelijk besef, van liet geloof aan het ;ezag der Christelijke Openbaring. Zou dit reeds te allen tijde het geval lijn, inzonderheid zal zich het verschijn- itrijd onzer dagen, die vooral een strijd s lusschcn geloof en ongeloof, itrijd tusschen goddelijk recltt en ichelijke willekeur. Schier alom ter wereld, en oi jus Vaderland, is bij liet streven der politieke partijen bewust of onbe- t veelal geen ander vraagstuk de orde dan dat, hetwelk gesteld ill door ile erkenning of doe ihcpselen voorgeseltrcvi Bij elk onderdeel bijna van het open baar leven: in de wetgeving, eenluopendc gevoelens der Staat •s meestal hun grond vinden in d iloopende zienswijzen met betrekking liet geloof aan of liet ontke den persoonlijken God, Die Zicli rctgevc :b eene dochter! •eloof ik, zou laf ,m de wees var oovcn, en aldm inde prijs le go ii vrouwelijke regeori t ik liet geheel aan i rcldra voor een groot deel bepaald ien tot de leniging der sociale nooden. - en dus moet hel voor ons, die in ct Christendom en daarin alléén den énigen weg tot oplossing der sociale quaestie zoeken, van het grootste be lang geacht worden, dat allen, die liet hieromtrent met ons eens zijn. samen- temmen met ons in liet oefenen van Ien invloed, welke noodig is om de wetgeving en het bestuur des lands te sturen in een richting, als door ons alleen heilzaam wordt geacht. De groote zaak voor ons is en moge eik Katholiek het beseffen dat de godsdienst in liet openbare leven in de wetgeving in hoogere mute Alleen een diep Christelijk bewustzijh jft een volk volkomen kracht en icil oin duurzaam heilige plichten te rvuUcn. Wij strijden dat men 't niet ver te bij de" stembus boven alles legende miskenning van den godsdienst, tegen het materialisme, tegen het on geloof. Het is zeker geheel overbodig er in te herinneren, dat de toestand un- r tegenwoordige maatschappij geen izoiule toestand is. Wij merken maar al te veel beden kelijke verschijnselen op. Nu is het er verre af, dat we een algemeen genees middel zouden kunnen aangeven, om 1 en in korten tijd die bestaande treurige toestanden op te lictïcn. het fundament kunnen wc leggen echte godsdienstzin. „t mcnscli zonder godsdienst kan aangenaam en gezellig mensch maar een volk zonder godsdienst, volk. dal God ontkent, moet nood zakelijk tot barbaarschlteid vervallen. Wij nu, in het gezieht der stembus, istigen het oog op de heilige begin- len en zien de dingen van den dag flink onder de oogen. Wij krijgen over weinige maanden it middel in de hand. om te werken ,n liet waarachtig heil van de natie. Door te strijden voor de majesteit Gods. strijden wij ook voor de ntajes- •an liet recht. willen wij strijden, strijden lenmocd voor de eere Zijns Na; Wij gruwen van het moderne heiden dom en willen trachten te bevorderen de echte Christelijke beschaving, en daarom gaan wij bij de stembus juist den weg, dien we gaan t Wij willen hooghouden de Christelijke loraal. de heiligheid van het huwelijk,1 onaantastbaarheid van liet Christelijke iinijieleven, en daarom kiezen wij „ze mannen tot afgevaardigden ter weede Kanier! Kjczcr-.. de tijd en de strijd naderen. Wij hopen, dat gij bovenstaand ernstig "'•It overwegen en ter harte zult nemen. Stemmen, kiezen is geen zaak van alledaagse!) belang. Omwenteling. Wat deed die Revolutie: Zij proclameerde de souvereiniteit «lel menschelijkc rede en wees het genot als hoogste levensdoel aan. Zij spotte at heilig was en maakte van schappelijk onrecht, «lat her stelling eischic, misbruik, ont de ziel olks tc dooden. Zij Wilde de ver nietiging van elk gezag, dat de we reldorde moet beliecrschen, en de gees- ;n vervreemden van alles wat boven e natuur is. Zij schiep zich een ..god" nar de nienscltclïjke rede, en fatsoe- eerde dien zelfs, op het voetspoor «Ier .cidenen, naar den menschelijken boo- cn hartstocht. Zij verbamle God van iet altaar, om er de godin der rede •oor in dc plaats te stellen! Wij Christenen, wij willen tot den natste» ademtocht den lol zingen van Ien driewerf heiligen God, en daar in, «lie gcschik pielden en knechtou, ja, van de boerenkinderen om «leze vroegtijdig aan paren vc gewennen. Die spaarbank is zoo solied als dc Rijkspostspaarbank, daar alle leden met hun geliecle vermogen borg blijven voor dc terugbetaling. Het feit is er dan ook, dat men al van dorpen, waar de inrich ting nog niet bestaat, liet geld liever naar de naiiyige Boereubank brengt dan ergens anders. Hel geld der spaarbank dient oi landbouwers te helpen, die geld noodig hebben, en ziedaar dc Voorschotbank. Met zeer weinig kosten en tegen lage :nte kunnen hier alle flinke landbouwer: terecht; doorilraaiers zijn uitgesloten, zonder borg krijgt zelfs de rijkste boer De Kerk is tusschenbeidc gekomen «Ie maatschappelijke worstelingen de Kerk zal hare rol blijven vervullen, hare goddelijke zending bewust. De godsdienst zal de verdediger en beschermer der menschelijkc rechten blijven. Het aloude dijkwerk als we 't mogen noemen, zal ons behoeden «Ie grootste ramp, welke de be dreigde maatschappij door«len stijgenden lcicil «Ier begeerlijkheden kan treffen. Wij worden door medelijden be hangen. wanneer we de verlichte", de liberale mannen vol bezorgdheid zien de „vrijheid", zoodra de Kcrk optreedt. Dan weergalmt 't terstond„onverza- dclijko hccrschzucht!" De ooren tuiten •milieu, lezer, kiezen, wij herhalen het, is geen zaak van allcdaagsch be lang. wij werken er door mede aan liet groote doelde eere Gods en van den godsdienst en daardoor en daarmede aan het wezenlijk en waarachtig heil der samenleving. Mogen de kiezers, die het wél mcenen et «Ien godsdienst en met de maat schappij, zulks besetïen en op hun beurt reu ervan doordringen, dan wacht een schoonc. dan wacht het Vader- ecn gelukkige uitslag l Daarvandaan geen v Wam DE ZEGEN DER SAMENWERKING. 't Is nu al jaren geleden. «Jat in on cricht. i zijn s 11 had inellcn en aanhoudenden bloei niet kunnen verwachten. De boeren zijn wakker geworden ncn heeft ingezien, dat eigen hulp de icste hulp is; men is niet blijven la- nenteeren ever „slechte tijden"nu heeft ncn zelf de handen aan den ploeg •eslagen, Boerenbonden verrezen allerwegen, »n daarop altijd als dc bekroning dc Boerenleenbank. Het doel Een Boerenlcenb? ,K wil liet geld der boeren ook gebruikt zien voor de boeren. Zij is op de eerste plaats een Spaar bank: zij ontvangt de spaarpenningen 1 -ïarende groote en kleine boeren, men van den omzet hoort, int men letterlijk verstomd. Men hoort en ziet nu overal hoe goed het gunt, hoe uitstekend liet werkt. Mochten de mannen van energie at begonnen, volhouden en voortzetten en verbeteren wat ze zijn begonnen. Geen beter, practisclicr werk luastculiefdc. Men voorkomt ar moede, en helpt er menigeen bovenop. Zoo'n Boereubank is geen weldadig heid, geen St. Vincentius-Yerceniging. Niemand krijgt er iets voor niets. Maar de steun van icderen Hinken land- er. die in geldverlegenheid komt i de een of andere reden tijdelijk geld noodig heelt. De Boereubank is de dood vai oekeraarsras, ziedaar in een woord i inr betcekenis en doel. haar nut igen. liet geld der boeren voor boeren. De schoonc gevolgen der menwerking. Landbouwers, laat uw kinderen goed loeren, goed ontwikkelen, - dan zullen zij later ook de besproken schoone stelling des te beter begrijpen en wa «loeren als een zegen voor den bóeren- Aanbeveling verdient liet cc hu de Boerenleenbank zich aansluit bij «I. Kentraie Bank, hetzij te Eindhoven, het zij tc l/treclit. Waar zulks nog ni schiedde. als b.v. tc Hoogland. het tijd dat liet spoedig gebeurt. Dc Icclcn liggen voor de hand. Men veel sterker. En men kan ook nut stichten voor den boerenstand. T. G. Heggen en voor do paters sprak, werd later gestraft, en tenslotte afgezet omdat hij zich schuldig gemaakt had -ui „laster en verklikking ten opzichte in zijn onmidilelijkcn overste". Minister Renkin moest in de kamer oegeven dat dc toedracht der zaak inderdaad was zooals boven aangegeven. De „Gazet van Antw." dringt er lar aanleiding van dit schandaal op ui. Jar nu .-iiidcljjk doortastende maatregelen tegen de vrijmetselaarskliek die een schrikbewind in den Congo voert, zullen worden genomen. Het blad schrijft; „Zeker, minister Renkin is niet verantwoordelijk voor den toe stand. Hij toch, heeft hem niet gescha pen. Rceils voordat hij aan het bewind kwam, was de kolonie van vrijmetse laars vergeven. Maar bij moet reeils ondervonden hebben, «lat met zachtheid, met geduld '.•non, met diplomatie niets te winnen Hij staat tegenover een bende die ir niets achteruitgaat, en iedere con cessie van hoogerhntul, al ware ze slechts schijnbaar, beschouwt als een overwin ning, als een aanmoediging. i ruwen borstel moet ge ter hand I, lieer minister; voorbeelden moet ge stellenbreken hen die niet buigen besluit uwe goedkeuring z; - Man loeien v dal ik met u die man, dien ik overigen: hoogachting toedraag, wel «I scheidsrechter zijn, «hen gij moet raadplegen? Ik ding mets. versta mij goed, «k ding niets op zijn verstan. „och doorzicht af. maar is h.j v el - de hoogte «lei wereldsclte zaken, die zoo hemelsbreed van de geestelijke "««did- len? Wat mij betruit, ik zou l spoedig beslist hebben. En op welke wijze? lk zou hei beheer uwer landen verlangtzij wi gaarne ik iiaa gehuwd en han schikken. dat •olkoi Ik verzeker Welnu, dan heb ik immers recus «Ion man gevonden, dicil ik noodig heb. (iij zult mijne lieve Maria, immers niet verstouten, als ook haar laatste steun, haar vader van hare zijde zal wegge- rukt zijn. Komt I'ulco weder, dal gij het zalig genoegen smaken, «li sic bede eens vaders stipt vervuld zult Uit het Buitenland. Oe Loge in den Congo. Het is algemeen bekend dat de loge schier onbeperkt heer en moester in den Congo is, Ecnigen tijd geleden werden een pater Redemptorist en e— Jezuïet pater de Meulemecster door e hooggeplaatst ambtenaar gelasterd. E klacht werd door dc beide inissioi rissen ingediend, maar zij verkregen geen eerherstel. Een ondergeschikt amb- ir die geen valsche getuigenis wilde hebben, en gij die insgelijks vader zijt, zult het beste gevoelen, welk voel van dankbaarheid cr v< mijn hart woont. Ofschoon ik. Graaf Didomet trivering de taak aanvaard, waarmede i{ mij wilt vereeren, zoo gevoel ik echter iiaar al te wel, dat ik mij hier niet aan uittrekken mag, hernam Herman. Geloof cliter «lat gcènc bijoogmerken Üe drijf- eoren mijner handelwijze zijn. Alleen genegenheid voorst en jesliicht halen mij tot eene zan lie ik aan mijne beste vrienc veigeren. Intusschen ik herhaal het u, »ii kunt oi) mijn trouw en verknochtheid "•kenen. Nog slechts een raad wil ik u ■even; gij stelt een volkomen vertrou- AU1' Voorzeker. - Welnudien man zou ik dan tiog- niiiids eene laatste poging laten aanwen den, om iets aangaande Eulco te verne men. Hij dient u trouw in het eene. in liet andere zal hij u insgelijks behulp zaam zijn. Bevalt u dit voorste Uitmuntendik had hier; niet gedachtik beloof u. uwe beide voorstellen ernstig in overweging te ne men. en ik zal u bij uw volgend bezoek, dat ik hoop spoedig op «iit eerste te laten volgen, mijn gevoelen over hot een en ander uit een zetten. Gij zult mij spoedig wederzien, waarde neel'l Vergun mij echter u thans fillen v de wet en het recht!" Engeland. Reeds meermalen maakten wc rncl- ng van dc wandaden der kiesrecht- ouwen. dames die dc rcgccring mot iweld willen dwingen tot liet vcrlee- :n van kiesrecht aan de vrouwen. L)c rechter veroordeelt na arrestatie io'n mensch tot gevangenisstraf, In dc gevangenis weigert ze te eten en o komt ze dan weer vrij. Men dringt er nu publiek op aan de dames wat hardhandiger tc behandelen, mogelijk dat zulks helpt heur dwaze fratsen tc keeren. aanvoerster mevr. Pankhurst. nu terecht omdat zij verklaard had, de verantwoordelijkheid van den iiaimt.ig lier huis van t»inUi«r Lloyd George tc aanvaarden. Toen dc arrestatie van mrs. Pank hurst bekend werd. Itehben «Ie kiesrecht- dames een vergadering belegd, waarop ichcidcnc spreeksters verklaarden dat deze arrestatie van geen kalmee renden invloed zou zjjn op je nrtie der kiesrechtvrouwen, maar de bewe ging nog feller zou maken. Een lieer, die «len kiesrechtdames duidelijk wilde maken, dat het toch niet aanging om op zulk een schande lijke wijze actie tc voeren, werd door de dames de zaal uitgesmeten. De dames hebben nu haar werk weer lortgezet. In brievenbussen werden opnieuw sporen van phosphorus ontdekt. Enkele brieven waren vernield. Erger is een „middeltje" dat de du ties nu weer uitgevonden hebben. Zij icliijncn thans een manie gekregen te hebben om «le draden «Ier spoorweg- ignalcn «loor te knippen. Welke ont zettende gevolgen dit „middel" na zich kan sleepen, is niet te overzien. .■rlatcn. Het is reeds laat, en mijnen mochten soms eens ongeru worden Hocverlaat gij mij reeds zoo spo «lig? Neem heden nacht uw intrek mijn kasteel, ik ben bevreesd, dat door dc «luisternis misleid, misachu nog een ongeluk op die ongcbaani wegen zult krijgen. Geen nood! edele Graal, ik b« met de wegen en bijwegen goed bekend daarbij ben ik reeds, gelijk ik de eer het u tc zeggen, eenigc dagen vtui huis, mijne gade en kinderen zullen Hangend zijn Ittij weder tc zien. Zooat, (.o Hm' «Hdcrl 't l uw billijk verlangen geen hinderpaal den weg leggen. Achhet is zoo et al is de afwezigheid dan ook mui korten duur geweest, door vrouw en kinderen, welkom te worden gch«ten. De Graaf zuchtte terwijl hij die laatste oorden uitsprak, en volgde het voor- beeld van zijnen gast. die reeds zijn zetel verlaten en opgestaan o, nndeelig voor Dido wt vcpllcht. d, tod ,lch O.™ di„„ ««l»»?™ J""' tien. en in «le zaal achter tv blijven. Op de binnenplaat» des ka5taclg gc' konten, wachtte Item zijn ros, dat hij voor een man van zijn leeftijd nog zeer vlug besteeg; bij wisselde fluisterend ceni»e woorden met Heer Heilsberg. drukTe «lezen «Ie hand. en na «len slot bewaarder «He «Ie poort voor hem ont- «loot hebben, gaf Toen i-'ulco, met vcrscliilleitdegcmoeds- aandociiiiigen, met zijnen getrouwen Walter het vaderlijke huis verlaten had, had hij zich onmiddclijk bij de andere kruisvaarders aangesloten, en vvns zon der verdere lotgevallen in het H. land aangekomen, waar hij met gccstdrilt «le aanvoerders «Ier kruislegers onl- vn werd, De toestand van het land j'echter alles behalve geruststellend, verscheidene vorsten het onderling ns waren, en zelfs verscheiden aan zienlijke ridiiers zich in <lc gevangenis bevonden. Groot was de verwarring, die door dien samenloop van omstan digheden, hierdoor was ontstaan, en Joseelijn van Couftenay moest alles wat hem ten dienste stond in het werk stellen, om den wankelenden moed der kruisvaar ders staande tc houden, «laar deze elk oogctibllk geloofden, «loor dc Saraccncn aangevallen, verjaagd of vermoord te worden. Wordt voortgezel.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 1