Zeven en twintigste laargang. No. 38. Dinsdag 8 Aug. 1913. DE EEMBODE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. ""AVE VAN DE VEKLENIOINÜ .ut HEMUUDP TE AMERCm,,,,'/ Dit biaS verschijnt Uin.deg. VrJL.vcd Prijs per drie maanden vijftig cent. At*onderlHL, K%rr,Uenk«n«Vv5S KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANOEGRACHT 13 - AMERSFOORT. Advertentieprijs; van één' lol vijf regels dertig cent. - Elke regel meer ze» cent. Reclames: tien ct. p. regel. advertenti8n in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel. Billl|ke tarieven bij abonnement. Alle medcdcclingen en adverlenlil'n in te zenden vóér drie uur op den dag van uitgifte. 1VVKEDE BLAD. Mul gij dan niel „Christen" worden? I- et een Goddelijk, aHjesticrciul i Hij dat ilult gedaan en godsdienst heeft Hij daug cl) Christelijke», weel gij dal.1 Lil weet il: uil gezaghebbende Ibuckcu, Evangeliën geliceicn. blijkt tiaar dan ail? lal ceil persoon, Christus ge- ilie d'en dooi God gewilde» list «rille Ie brengen aan heel -•lil, zijn woord bevestigde door -pickelijke wondcrlcekeneii en 1 <10gcn heeft, t lok de eigen- i-tit it en de snelle verspreiding en godsdienst wijzen op ,t In i-l <1:1111' ilersden'kendc. Nu i- r hij op dir laatste schuldig blijft, óf v niet goed inziet, ol Mi-ilijklleden, die bel I lieert hel recht dun iiicitsch li. iels .on te nemen, omd geopenbaard heeft, dus ic een redelijke twijfel onurc .in vim een openbaring, dan i- lil Ie oiitieizoel.cn. "I I nbaard heeft ol' niet. I hem. dat hij tot mi toe ii vas, dan is hij verplicht, dit ie schudden en tic waarheit leginseli .•velen, l ïod hel recht tien irden: iltliil r zijne schepselen en nlai iels op gezag van Gotl aan- men, niet in strijd is met onze rcdc- c naiunr, maar integendeel ons zeer ortleelig mag worden genoemd. I Lit God Heer en Meester is over s. behoef ik niet meer te bewijzen, it nis ,p gezag van God aannemen, ri in -nijd is met onze redelijke na- II. 's verbazend duidelijk. Het ligt mris ui onze natuur, zelfs een anderen rnseh op zijn woord te gclooven, is tlie niensch genoegzame kennis waarheidsliefde bezit, om te welen i hij zegt en ons niet te bedriegen, A clnu. als er één is, die weten kan al hij zegt en ons niet bedriegen wil, ui is het (iod zelf. liet is'dus redelijk, wij aannemen, al wat God ons icnbaart. Zclls is het ons zéér voordcclig, aan nemen, wat God openbaart. Vooreerst komen wij daardoor te L'len, wat we anders nooit zonden ihleihaald hebben, bijvoorbeeld dat den ééueu ondcelbaren God drie odilelijke Personen zijn, dat de tweede .'isijun eenc nienscbclijke natuur heelt ingenomen, en nog zoovele andere ysterifin meer. Is hel vervolgens niel voordeclig lc leinen voor verreweg het grootste idcelle der niensehen, als tie gewiclt ;str waarheden mei betrekking to idsdienst en goede zeden, niet gemak et zekerheid en zonder bijmengsel vat •Iwaluig kunnen geweien worden? Nu 1 een openbaring van (ïod kan ah, kan een kind van zevc - jaren met gemak en zekerheid en zoildt dwaalbegrip welen en vatten, wa. andcis de grootste geleerden jarenlang op zouden moeien studcercn, vaak not iiicl cf|- iwijfelaiiilig ifsullaat. Gil is ilus duidelijk, dat God hei n-clit heeft den niensch te verplichten H-ls te gclooven op zij» gezag, verre van in strijd te zijn niet «lelijke natuur, dient de eerbiediging van dat recht om ons ie lielpei omwikkelen, «e veredelen, om kt Ie l"-iioe|i, vlug en gemakkelijk, i e wetenswaardigste waarheden, voeg hier nu bij liet tweede be- giustlomslaat er dus bij een inensch, wien dan ook, boer of burgerman, Koning ui keukenmeid, Jood of Muzel man, heiden of heilsoldaat, naaister of neringdoende, professor ol poldcrwcr- ccn redelijke twijfel, of hij wel doet, wat God van hem eischt, of hij wel weel, wat God voor iedcren menscll geopenbaard heelt, dan is die menscll verplicht, naar best vermogen te onder zoeken, ol hij zich vergist of niet. WaaromWanneer mijn vriend van een klein wazig wolkje aan den horizon beweert dat liet wil was, terwijl ik meende, «lat liet maar grijs was, zal liet de moeite niet loonen, tamelijk onmogelijk wezen en zeker geen beider plicht zijn, een onderzoek i stellen, wie zich vergist heelt, De wetenschap van «Ie witheid of grijsheid van dat reeds lang vervluchtigde wolkji heelt bitter weinig te beduiden iu om beider leven. Maar wel voel ik mij als redelijk inensch genoodzaakt, te onderzoeken, voor plichten ik te vervullen heb over mijn Schepper en Heer. Een die plichten kun ook zijn, dat ik gclooven moei wat die Schepper en 'eer geopenbaard heeft, Zoo spoedig ,-ijlcl daaromtrent bij mij ontstaat, ui ik gaan onderzoeken. olgens, ccn Goddelijke Op baring i-, zulk een uitstekend middel, in menschwaordlg te leven, dat idelijk inensch wel wat moeite dient - doen, om na Ie gaan, ol die Godde lijke i ipenhniing be: Eindelijk nog dit: elke inensch, die een beetje de wereld rondziet, begint onwillekeurig te vermoeden, dat er wel eens een Goddelijke Openbaring wezen kon. Iemand, die weet, hoe de geleerds" niensehen liet niet eens kunnen wordt omtrent de gewichtigste waarheden, hoe in alle lijden, bij alle volken, liet idee eener Goddelijke Openbaring be staan heeft, hoe wonschehjk, hoe nuttig, hoe practlsch noodzakelijk een Godde lijke Openbaring wezen zou, verloochent zijne redelijke natuur, indien hij niet ijverig zoekt naar de waarheid. :i. Hierbij sluit aan, als waardig slot, hel «lerdc beginsel: blijkt aan iemand, onderzoek, dat bij niet in de waar heid is, dat hij dwaalt, dan moet hij ioo haastig mogelijk de dwaling at- ichuilden en de waarheid omhelzen. Dient de evidentie van dit beginsel nog aangetoond Als iemand een ander met bewustheid toespreekt, dan wil hij toch, dat de ander naar hem luistert 1 God heeft het menschelijk geslacht toe gesproken. Dus wil Hij ook, dat men lar Hem luistert. ilij den Evangelist Marcus staat, dat Christus voor zijne Hemelvaart uit drukkelijk zeide: „Gaat heen .1,1 nri'ilikt liet Evi naam „Protestanten", doodeenvoudig met meer te tellen zijn. „Volgens de oflicieele opgaven zijn er thans in de Vereenigde Staten van Noord-Amcrika 56 hoofdsekten, en zoo men de minder belangrijke sekten er bij voegt, komt men tot het getal van «08. Alleen in de stad Londen met hare omstreken bestaan meer dan 100 verschillende sekten, en in elke daar van volgen de geloofsbelijdenissen elkaar op, als de bladeren aan de boomen". En in ons klein landje? Hoe zijn daar de ruim 3 uiillioc» iiiel-Kalholieke Christenen verdeeld Tel nu maar niet eens meede oud- Bisschoppelijke Clerezij en de Hern hutters, noch de Amerikanistcn, Re formkatholieken en Modernisten. Wat schiet er dan nog over Minstens 1. Ncdcrlandsch Hervormde Kerk. 3. Kciuonstrantsche Broederschap. 3. Christelijke Gereformeerde Kerk. 4. De Gcretornieerde Kerken in Ne derland. D. Algemeene Doopsgezinde Sociëteit. O. Kvangelisch-Lulhersch Kerkgenool- :hap. 7. Hersteld Evangelisch Luthersch Kerkgenootschap. Wat zult ge nu doen Van al die irschillende groepen de leerstellingen voorschriften bestudeeren, om daar- i Ie zien, in welke groep niets ont breekt van lietgee» God door Christus mbaarde I Is ontzettend omslachtig .Vare het niet eenvoudiger, de Evan geliën weer eens open te slaan, daarin het werk van den Christus, de ver- ceniging van al zijn volgelingen lot een maatschappelijk geheel, te bestu deeren en daarna de vraag te stellen vind ik soms dat werk in al zijn onder deden niet terug in die geestelijke schappij, die op 'l oogcublik liet grootste aantal leden tell, iu de Katho lieke Kerk Terug dus naar de Evangeliën, de geschiedbronnen, JAC. J. /.BIJ, S. J. iche wereld en predikt liet Evangelie alle schepselen. Wie gcloolt en gedoopt is zal zalig worden; maar e.niet gelooft, zal veroordeeld worden". Gij moet dusl 't Is uw plicht. II. Nu komt de tweede moeilijkheid, al en gewichtig als de eerste. „Christen worden wil zeggen, den godsdienst, door Christus op de aarde gebracht, volgen in al zijn leerstellingen voorschriften. Maar waar vind ik die de Katholieken? In de Oosterschc kerken? Bij «Ie Protestanten? mi zich allen Christenen en n toch van elkander in zeer leerstellingen. Bij wie moet ik i aansluiten"? Natuurlijk hij hen. die de open baring Gods door Christus in geheel haar volheid bezitten. Nu ja, wie zijn dat.' De Katho lieken! de Protestanten ol de Oosterschc 1;CtUC"u telt slechts 3 groepen van niensehen. die zich Christenen noemen. Maar dal dankt u aan een soort van gezichtsbedrog: liet zijn er veel meer dan drie. „Zijn «Ie Katholieken dan weer onderverdeeld"? Neen, de Katholieken juist niet! Dat zijn de ruim 292 millioen niensehen, ■lie Christus' leer aannemen in onder- ,l»nlcl,d.l mm Chrtanrf en, ik zal, oogenblikje - al is hel iv besluiteloosheid nog maken, drillende groep Si; J„, .dink „iel .ksr.KI* Jjc worden soinenRevot onder den Epistel en Evangelie. Dertiende Zondag na Pinksteren. „ES uit den brief van den H. apostel l'aulus aan de Galaten; III, 1621. BroedersDe beloften zijn toege zegd geworden aan Abraham en zij- Nakomeling. Niet zegt ZijEn aan nakomelingen, als van velen r als v it Na komeling en deze is Christus. Dit zeg ik een door God bekrachtigd Ver bond wordt door de Wet, die vierhon derd en dertig jaren later gegeven werd, niel krachteloos gemaakt, zoodat de belofte te niet gedaan zou worden. Immers, zoo de erfenis uit de Wet is, dan is zij niet meer uit belofte; en toch heeft God ze aan Abraham door belofte geschonken. Waartoe is dan de Om wille der overtredingen is gegevjn, totdat de Nakomeling, wien Hij de belofte gedaan had, komen zouen zij werd verordend door engelen in de hand eens middc- Een middelaar nu is het niet énenGod echter is één. Is de lan in strijd met Gods beloften ij verreWant indien de Wet gegeven ware, als die ii vend te maken, dan zou de gerechtig heid waarlijk uit de Wet zijn. Maar de Schrift heeft alles onder de zonde be sloten, opdat aan hen die gclooven de belofte zou gegeven worden uit hel geloof in Jesus Christus. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XVII, 11—16. In dien tijd, toen Jesus naar Jeruza lem trok, ging Hij door het midden van Samaria en Galilca. En als Hij zeker vlek binnenging, kwamen Hem lien melaatsche mannen te gemoct, lie van verre bleven staan en hunne slem verhieven, zeggende Jesus, Mee: ter! ontferm L' onzer I Toen Hij hen mi zag, zcide HijGaat en vertoont li aan de priesters I En het geschiedde Jat zij, terwijl zij gingen, gereinigd wer den, Een nu van hen keerde, zoodra hij 'zag dat hij gereinigd was, terug, God verheerlijkend met luide stem en dankzeggend viel hij voor zijne voelen op zijn aangezicht nederen deze was Samaritaan. Jesus nu antwoordde zeide zijn niet de tien gereinigd geworden en waar zijn de negen Er niemand gevonden, die terugkeerde eer gaf aan God, behalve deze uitdeling. En tot hem sprak Hij Sta op, ga I want uw geloof heelt u behouden. M1SAAN WIJZING. H. Mis: Confcssio. 2de gebed van den Zondag. Gloria, Credo, en l'raelatic van de H. Drievuldigheid. Laatste Evangelie van den Zondag. Kerkelijke Berichten. AMERSFOORT. Parochiekerk 0. L. Vr., Lanye Gracht. Zondag tie 1IH. Missen om 7, half en om half 11 de Hoogmis. Om kwarl over 12 Catechismus. Om 3 uur half ïi Congregatie der H! milie. gezongen Dinsdag Antonius-nns. Donderdag vigilie. Geboden vasten- e» onlhoudiugsdag. Om 7 uur Lol. Vrijdag is hel geoorloofd vleesch- spijzen te gebruiken. De 1111. Missen om 7, half en om half 11 plechtige Hoogmis. Om 3 uur Vesper, t )m 6 a plechtig lol' met predicatic. Gedurende de week de mi. Missen n 7, 8 en 6 uur. Parochiekerk St. Franc. Xav-, 'tZand. Zondag de HH. Missen om half 7, en 11 uur; uiii half 10 de Hoogmis, m 12 en 2 uur Catechismus. Om 3 Donderdag om 7 uur lof. Vrijdag feest van Maria-Hemclvaart vieren en de HH. Missen als up Zondag. Zaterdag om 7 uur Lof. Gedurende de week de H, Missen Parochiekerk St. Henricus, Borstraat. Zondag de HH. Missen om D, om 7 en om 10 uur de Hoogmis. Om 12 uur Catechismus. Om O uur Lof met j Rozenhoedje. Dinsdag om 7 uur Lof ter eere ,n den H. Autouius van l'adua, Vrijdag O. L. Vr. Hemelvaart, De HH. Missen om 6, 7 en om 10 uur Plechtige Hoogmis. Om 6 uur Plech tig Lof. Gedurende de week de II. Missen Tot vicaris capitularis van het bis dom Roermond is gekozen Mgr. Dr. P. Mannens, Vicaris-generaal van dat bis dom, Geheim Kamerheer van Z. H. den Paus, Proost van het kathedraal- kapittel en President van het Groot- Seminarie te Roermond. Z. D. II. de Aartsbisschop van Utrecht Mgr. II. v. d, Wetering droeg heden morgen de Pontificale Re.ptieminis op voor Mgr. Drchmans. Kevelaor. Zaterdag 2 Augustus j.l. vertrok van Utrecht de lc Processie naar Kevelaar met ruim 1U00 pelgrims. Deze processie stond onder leiding van den ZcerEerw. Heer Meuleman, Pastoor van O. L. Vrouw. De 2de Processie gaat op 16 September a.s, Mgr. J. H. Drehmans f. Uit Roermond kwam onverwacht de droeve tijding van hel plotseling afster ven van mgr. Josephus Huberlus Dreh mans, den beminden bisschop van liet Litnburgsche diocees. Algr, Drehntans werd 16 April 1843 te Roermond geboren. Als student op het bisschoppelijk college te Roermond gevoelde hij roeping tol den priester lijken slaat, en na zijne studies te heb ben voltooid, werd hij 17 Maart I860 tot priester gewijd. Reeds spoedig na zijn wijding werd hij benoemd tot professor aan bel col lege te Weert. Na twintig jaar werk zaam te zijn geweest, werd bij in 1887 benoemd tot professor aan het groot seminarie te Roermond. Tijdens dat professoraat werkte hij mede aan de nieuwe Schriftuurvertaling en leverde daarvoor een hooggeroemde vertaling der psalmen. In 1889 werd hij benoemd tot kanun nik van het kathedraal kapittel te Roermond. Den 29en Juni 1899 werd Itij tot bisschop van Roermond gecon sacreerd. Den I7cn April j.l. mocht de be minde kerkvorst onder vele blijken van belangstelling zijn 70cn verjaardag herdenken. De overledene was huisprelnat van Z. 11. den Paus, assistent-bisschop bij don Pauselijken troon en Ronteinsch graaf: terwijl H. M. de Koningin hein begiftigde met het ridderkruis in de orde van den Ned. Leeuw en liet com mandeurskruis in de orde van Oranje Nassau. De bisschop was 's avonds te Koer- nibml teruggekomen van een vormreis te Horst, Voordat hij zich ter ruste begat, had hij verzocht Item een weinig later te wekken dan gewoonlijk omdat luj zich zeer vermoeid gevoelde. Toen men nu om half negen na herhaald kloppen op de deur der slaap kamer maar steeds geen antwoord ont ving, werd de deur geopend en men den bisschop dood te bed liggen. De ontboden gcnecsheeren eoi teerden, dat de dood reeds tegen' dernacllt was ingetreden. Kevelaer. IV. Des winters lijkt een anders zoo drukke bijenkorf uitgestorven, üok Ke velaar is des winters vlood. Het her leeft slechts iu de lange, zonnige zomer dagen. Hel eigenlijke bedevaarlseizoen begint den 29 Juni en reikt tot en met Allerheiligen. Gedurende den tijd heerschl er bijna onophoudelijk eene onbeschrijfelijke drukte. Er komen da gelijks 6, 7, IU tot 20 en zelfs 30 processies. Eens brandden er 36 groote kaarsen tegelijk- in de bedcvaartkapel. Aan hel aantal kaarsen herkent men het getal aanwezige processies. Iedere processie oll'ert hare kaars, die op haar gereserveerde!) luchter met opschrift ge plaatst wordt. De kaars blijft ontstoken zoolang de processie ter plaatse vertoeft. - Bij haar aankomst, na driemaal om de gcnadckapcl te zijn getrokken, treedt cene processie de bedevaart- of kaarsenkapel binnen, waar gebeden en gezongen wordt en de zegen met liet Allerheiligste gegeven. Gedurende het verblijf in Kevelaar, worden meerdere gezamclijkc oefeningen gehouden, iu de U. L. Vr. Kerk. iu de parochiekerk, of langs den schooncn kruisweg. Des vondswordcnzooalsiu Gourdes „fackcl- ilgc" gehouden. De Hollandsclie fak kelprocessies zijn om hare orde en pracht in Kevclaar bekend. Doch de geuadekapel is het eigenlijke centrum van het bedevaartwezen, 't Is een eigenaardig schouwspel die ontelbare menschendromincu in vurig itneeken zich om het heiligdom te zien /erdringen, terwijl soms 6 a 7 proces ses tegelijk, onder luid gebed, gezang en muziek, over het plein rondtrekken, terwijl een verward rumoer van dui zenden stemmen opstijgt van den kant der talrijke kramen met devotie-artikelen en uit de naburige straten der stad. Dat alles smelt echter in één harmo nieus geheel samen dat alles gaat uit van het ecuigc dat uwe gedachte ver vult en uwe harte trektMaria. On zeglijk is de aandoening die u over meestert, wanneer, na uren wachten misschien, gij op uwe beurt een enkel oogenblik inoogt neerknielen. Gij her innert u plots, dat op datzelfde plaatsje, waar ge knielt, niillioencn menschen- harlen van leed en vertrouwen hebben geklopt, dat ontelbare oogen zich daar met tranen hebben gevuld, dat zoove- len van bier, versterkt en verkwikt, zijn heengegaan.... En, zonder moeite, met grenzcnloos vertrouwen, klaagt gij Haar uw leed, toont gij Haar uwe wonden... Een tik op uw schouder doet u opschrikken. Gij liadt vergeten, dat duizenden hunne beurt afwachten. De meeste pelgrims zijn zeer aan Kevelaar gehecht. Velen zijn er meer malen geweest, tot tien, twintig, cn zctl's vijftigmaal. In de kaarsenkapel komt men bijeen. Van daar uit, trekt de processie, driemaal rond den „Kapel- lenplatz". Dun vallen allen op de knie ën om een laatste gebed, dikwijls met tranen vergezeld, op te zenden tot Maria. Het icckcn wordt gegeven en men vertrekt langzaam lieen. Anderen komen, die de licengaanden Eu zoo gaal liet dag iu dag uit, in de beste orde. Een wanklank wor.lt zelden vernomen. Om de orde te hand haven onder die duizenden kan Kevc laar rekenen op de goede diensten eener politiemacht van gezamenlijk.... drie in l'ïcderik-Willem had ge lijk; „De lui die hierheen komen zijn niel gevaarlijk." Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 5