Zeven en twintigste laargang.
No. 42. Vrijdag 22 Aug. 1913.
DE EEMBODE
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN.
UITGAVE VAN DE VEREEN1G1NG „DE EEMBODE" TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Bril» per drie maanden vl|ttlg cenl. - Afzonderlijke nummers drie cent.
Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abonnement moet ge
schieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. B
KANTOOR EN DRUKKERIj: LANGEORACHT 13 - AMERSFOORT.
advertentieprijs: van één tot vijf regels dertig cent. Elke regel meer zes cent.
reclames: tien ct. p. regel. Advertentiën in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel.
Billijke tarieven bl) abonnement.
Alle mededeelingen en advertentién in te zenden vóór drie uur op den dag van uilgiite.
TWEEDE BLAD.
Epistel en Evangelie.
Vijftiende Zondag na Pinksteren.
I-ES uit den brief van den 11. Apostel
l'aulus aan de Galaten; V, 25—VI, 10.
Broeders! Zoo wij door den Gees
leven, laat ons oolc door den Gees
wandelenLaat ons geen bejagers wor
den van ijdele eer, elkander uittartend,
elkander benijdend. Broeders! Mocht
ook iemand door eenig misdrijf t
vallen zijn: gij, die geestelijk zijt,
derricht den zoodanige in den geest
van zachtmoedigheid, terwijl gij acht
geeft op tl zelve, u|>dat ook gij nie
in bekoring komt. Draagt elkander:
lastenen zóó zult gij de wel vai
Christus vervullen. Want als iemand
meent iets te zijn, ofschoon hij
is, bedriegt hij zich zeiven. Een ieder
nu beproeve zijn eigen werk; en zóó
zal hij roem hebben in zich zeiven alleen,
en niet in eeneu andere; want een ieder
zal zijn eigen last dragen. Hij nu, die
onderwezen wordt in het woord, deele
aan dengene, die hem onderwijst, van
alle goederen mede. Bedriegt u niet
God laat zich niet bespottenWant
wat de meuscli gezaaid heeft, dal zal
hij ook maaien; hij toch die in zijn
vleesch zaait, zal ook van het vleesch
bederf maaiendie echter in den geest
zaait, zal van den geest het eeuwig
leven maaien. En laat ons, het goede
doende, niet moede wordenwant in
dien wij niet moede worden, zullen wij
te zijnen tijde maaien. Laat ons der
halve, zoolang wij tijd hebbeu, weldoen
aan allen, doelt voornamelijk aan de
huisgenooten des geloofs.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; VII, 11—16.
In dien tijd begaf Jesus Zich naar
eene stad, die Naïm genoemd wordt,
en met Hem gingen zijne leerlingen en
een talrijke schare. Als Hij nu de poort
der stad naderde, zie, werd er een
overledene uitgedragen, een éénige zoon
zijner moeder, en deze was weduwe;
en een groote schare uit de stad was
met haar. Toen de Heer haar gezien
had, werd Hij door medelijden met haar
bewogen en zeide tot haar: Ween niet!
En Hij trad nader en raakte de lijk
baar aan (en de dragers stonden stil).
En 1-lij sprak: Jongeiing Jongeling! Ik
zeg u, sta opEn hij die gestorven
was, zette zich overeind en begon te
spreken. En Jesus gaf hem aan zijne
moeder. En vrees greej) allen aan, en
zij verheerlijkten God, zeggende: Een
groot Profeet is onder ons opgest
en: God heeft zijn volk bezocht 1
DeinrichtingvanhetGodsrijk.
Christus heeft het geestelijk Kijk,
waarvan Hij de Koning is, niet
alleen aangekondigd door zijt) prediking
en in tal van parabelen geschetst, maar
ook dat Kijk metterdaad gesticht. Hij
heeft er een bepaalden vorm, een
paalde inrichting aan gegeven.
Deze inrichting is voor iederen
dersdenkende minstens de kennismaking
waard.
Wie iets zoekt. bijvoorbeeld de
ware Kerk van Christus 1 heeft
belang bij, zich goed bewust te 2
en te blijven, boe het er uitziet, v
hij zoekt! Anders zou hij het onbewust
kunnen voorbijloopenen nimmer vinden
Welnu, de Kerk van Christus, zooals
ze ons geloond wordt m de Evangeliën,
draagt een bijzomieren, onnavolgbaren.
driedubbele!) stempel; men moet daar
vinden: 1. onfeilbaar leergezag,
stuursniacht, 3. beide uitgeuelend door
en onder één opperhoofd. Zon was bet
bij de stichtingZóó moet liet nog zijn.
I.
Zóó was het bij de stichting. Men
leze de Evangeliën en redeneere.
1. Het is een feit, dal Christus,
vóór Hij ten hemel steeg, op de elf
leerlingen Judus had zich gezclf-
moord toetrad en hun zeide:
i gegevc
ilcn
i op an nie. (iaat dan. ui
valken en doopt lien in dei
4 Vaders en des Zoons en de
alles, wat Ik geboden heb
Ik bell niet u alle dagen to
1-lij, die alle macht heeft in i
hemel en op aarde, God is sti:
ineiisclien uit om „alle volken te
derwijze!)dit dan toch zeker u
om dwaling te onderwijzen I
Hij verklaart, dat Hij „met" ben is
„alle dagen tot liet einde der wereld".
Kort daarop wordt Hij, bij zijn hemel
vaart, voor goed onzichtbaar voor liet
mensclielijk oog totdat de jongste
dag komt. Maar dan moet dat met-hen-
blijven minstens b-teekenen: te zullen
'rgen, dal zij in hun onderwijs niet
.ten.
Te meer, daar hel een onderwijs
gold, dat den onderwezenen een ver-
oordecliug berokkende indien zij het
aannam,.,,, vVant Hij zegt:
Wie niet gelooft, ral veroordeeld
i is liet immers ondenkbaar, dat
Christus, die de menschgeworden God
onder strafte van eeuwige verdoe-
lis gelasten zou, onware of twijfel
achtige leerlingen te aanvaarden
In de Kerk van Christus was dus
jij de stichting een onfeilbaar leergezag.
Maar ook
2. Bestuursmacht. De Leeraar van
Nazareth beeft natuurlijk zijn leerlingen
liet iets op de inouw gespeld. Indien
Hij hun dan zeide
Voorwaar, Ik zeg uAlles wat gij
zult binden op aarde, zal ook gebonden
zijn in den hemel, en alles wat gij ont
binden zult op aarde, ral ook ontbonden
hier alleen sprake kan wezen van
binden en ontbinden in figuurlijken zin,
hebben zijn gezanten met deze ver
zekering des Heeren de macht gekregen,
niensclten zedelijker wijze te
binden of te ontbinden, hun plichten
leggen of hen van plichten te
ontslaan, hun wetten voor te schrijven,
hen te besturen.
3. Doch beide, leergezag
ituursinacbt, worden uitgeoefend door
■n onder één Opperhoofd.
Ook zonder veel „sociale klassieke
taalstudie" beoefend te hebben, begrijpt
iedereen toch wel, dat men woorden,
die gesproken zijn
de beteekenis, die
toen hadden. Nu staat het vol
gende wetenschappelijk vast:
Simon, de zoon van Jona, was
der Apostelen van Jesus, en kreeg
anderen naam, namelijk Petrus,
Petrus beteekent steenrots
In dien tijd zou alleen een dwaze
an zijn huis bouwen op zand. Een
wijze man bouwde zijn huis op de rots.
Komen dan winden en water:,troomen,
dan valt het toch niet ineen, 't Is goed
gefundeerd.
Het woord van Christus, dat wij door
.Kerk" vertalen, beteekende oors|>ron-
kelijk niet een huis, maar een saainge-
stroomde of saamgegroepeerde, verga
derde, menigte menschen. Met „mijn
Kerk" bedoelde de Heer dus blijkbaar
dezelfde menschengroep, die bij elders
„een kudde schapen" vergelijkt,
/an Hij de „goede herder" is, een
menschengroep, die „het rijk der heme
len" vormt, waarvan Hij de Koning
alle stervelingen te zamen, die in
Hem „gelooven", Hem „volgen",
"unieer Hij dus tot Simon zegt
(Jij zijl Petrus, en op deze stecnroL
zat Ik inijne Kerk bouwen,
kan zelfs de domste vissclter daaruit
verstaan: als de Heer eens weggaat
willen toch zijn leer blijven
aanhangen, iu Hem blijven gelooven,
Hem blijven volgen, dan hebben we
slechts vast te houden aan Petrus,
liet fundament van het Kijk der hemelen.
In liet spraakgebruik der Ooster
lingen zijn „de sleutelen" het zinnebeeld
der volledige macht. Wie de sleutelen
eener stad iu bezit had, was haar be-
heerscher. Aan iemand de sleutelen
stad overreiken, beteekende
veel als iemand volle bestuursmacht
geven over die stad.
Christus heeft tot bovengenoemden
rtrus ook gezegd:
En u zal ik de sleutels geven
liet rijk der hemelen.
Niemand van hen, die dit woord
Christus' mond opving, kou het begrip
ook maar de minste moeite
in de gemeenschap
.-li naar de leer van Christus,
heeft Petrus de volle bestuursmacht
over allen, dus ook over de andere
Apostelen.
c. Bindenen „ontbinden betee
kende in die dagen zooals mi
soms: „plichten opleggen" en
plichten ontslaan". Die uitdrukking
kenden de Israëlieten uit de profetieën
van Daniel en uit het Boek der Getal
dat de tijdgenooten van den Koning in
het rijk der waarheid, ook de volgende
woorden, ook eenmaal tot Petrus alleen
gesproken, begrepen hebben al
konden zij misschien de volle uitge
strektheid ervan in de praktijk, nog niet
En al wat gij op aarde zult hinde»,
il ook in den heinel g~'
al
l B'j O]
Een vierde, echt Israelietische
beeldspraak laat, omtrent de aanwezig
heid van één Opperhoofd bij de stich-
van Christus' Kerk niet den minsten
twijfel meer over.
Meer dan eens heeft Christus zich
zelf voorgesteld als een „herder", en
hen. die zijn leering aannamen, als
zijne „kudde". Maar in dit geval be
grijpen ook wij den Goddelijken Meester
volkomen, als Hij lot Petrus zegt
Weid mijne lammeren... hoed mijne
schaapjesweid mijne schapen.
Dit alles werd aan Petrus alléén
gezegd.
Nu kan de Godniensch zich zelf niet
tegenspreken. Legt Hij dus later, even
ol kort vóór zijn hemelvaart, aan de
elf Apostelen op, zooals wij reeds
zagen, alle volken te onderwijzen, hen
te doopen, hen te leeren onderhouden
alles, wat Hij geboden had, dan moet
dit zoo worden verstaan, dat Petrus
„Opperherder"de andere Apostelen
„ondergeschikte herders" moesten zijn.
Toen de Godniensch van deze aarde
wegging, liet Hij derhalve een Rijk der
hemelen, een Godsrijk, een schaapstal,
een kerk, een gemeente achter, die een
eigen, driedubbelen stempel droeg:
onfeilbaar leergezag, bestuursmacht,
beide uitgeoefend door en onder één
opperhoofd.
II.
Zóó was het bij de stichting. Zóó
moet het nu nog zijn.
1. Eigenlijk behoeft dit hoegenaamd
geen betoog. Wie een maatschappij
sticht en daaraan een bepaalde inrich
ting. een bepaald cachet geeft, wil
natuurlijk, dat die maatschappij
blijlt, totdat liet doel bereikt is
wilde Christus een Rijk stichten, dat
eerst bij het einde der wereld voltooid
n de ganschc wereld en
predikt het Evangelie aan alle schep
selen Dit Evangelie des rijks zal
verkondigd worden over heel de wereld
lot een getuigenis voor alle volkeren
en dan zal het einde komen.
De Apostelen zijn gestorven, lang
iórdat zij alle volken onderwezen
hadden; toch had Jesus gezegd
u alle dagen tot liet einde
der wereld". Wat voorzin kunnen deze
woorden hebben, indien Hij
de Apostelen ook hunne wettige op
volgers bedoelde?
Nu nog moet liet Christendom dus
denzelfden driedubbelen stempel dragen
onfeilbaar leergezag, bestuursmacht,
beide uitgeoefend door en onder één
Opperhoofd.
bijzonder omtrent de aan
wezigheid van één Opperhoofd, kan
liet Christendom sinds zijn stichting
et veranderd zijn.
God is de eeuwige waarheid, die
et wil, niet kan bedriegen. Zoo Hij
„ts zegt, is liet zooals Hij zegt. Hij
heeft gezegd, dat Hij zijne Kerk, dat
de vereeniging van alle menschen,
in Hem gelooven, zou bouwen op
den H. Petrus. Dat is dus ook gebeurd
Wat een fundament is voor een huis,
is l'eirus voor de Christenen.
Nu moet een huis niet na
óp het fundament gebouwd worden,
en ook altijd met dat fundament vast
vereenigd blijven, anders is het immers
li ander huis of liet zakt in elkaar.
De Christenen op Petrus, een levend
geheel op een levenden grondslag!
Nu is Petrus gestorven, bijna 18'/,
eeuw geleden. Is de kerk toen inéén
gestort De kerk moest blijven tot het
einde der wereld. Dat einde der wereld
was toen nog lang niet gekomen, 't Is
er nu nog niet. De kerk bestaat dus
nog altijd. Maar dan moet hel funda
ment er ook nog zijn;... er bestaat
ergens op de wereld één Opperhoofd
van bet echte Kijk der hemelen door
Christus gesticht.
Redelijkerwijze kan men er niet langs:
er moet thans iemand leven, die alles
bezit, wat eenmaal Petrus bad, om
fundament van de Kerk te zijn.
Pius X, het Opperhoofd der Roomsch-
*- ïnsch,
denis langs een onafgebroken rij van
260 Pausen terugwijst op Petrus.
Alléén de Koomsch-Kalholieke Kerk
bijgevolg bet Rijk der hemelen door
Christus gesticht, want zij alleen heeft
een eenhoofdig opperbestuur, in rechte
lijn opklimmend tot de eerste Steenrots
Zij moet dus ook bezitten onfeilbaar
leergezag en bestuursmacht. Zij heeft
thans nog de inrichting, de organisatie,
waardoor Christus oorspronkelijk aan
zijn Kijk fundament, levensvatbaarheid
duurzaamheid gaf.
Deze inrichting is blijkbaar een doorn
hel oog van vele andersdenkenden.
Immers, men spreekt en schrijft in den
lande, met een schuinsckeu blik op ons,
Katholieken, „dat we al wat coufes-
•ioneel op onze belijdenis een eigen
itcmpel drukt, hebben los te laten, om
ten slotte tot zelfs met de heidenen
volstrekt ongeloovigeu toe ons één
te voelen in de ééne gedachte, dat er
toch in allen zekere behoefte aan be
wondering en zekere drang naar aan
bidding werkt". (Aldus iemand in .V.
R. C. Oct. 1912.)
Neen, duizendmaal neenEerbiedigen
zullen wij Katholieken, al de behoefte
aan bewondering, al „den drang naar
aanbidding" in onzen dwalenden even-
mensch, maar daarvoor loslaten wat
God door Christus ons gebracht heeft
liet Rijk der hemelen met zijn onfeil
baar leergezag en bestuursmacht, beide
uitgeoefend door en ouder één Opper
hoofd, loslaten „al wat confessioneel
op onze belijdenis een eigen stempel
drukt": dat nooit!
Wij willen wel in den geest der
echt Christelijke naastenliefde, met
Thorbecke zeggenbet heilige van een
ander is mij heilig in zijne ziel", maar
daarvoor prijsgeven het heilige, dat
woont in onze ziel, de historie in het
aangezicht slaan, in lage lafheid ver
zaken aan den vrijen wilsakt van ons
geloof? Dat nooit i
Jac. J. Zeij S. J.
Plaatselijk Nieuws.
ia, StWÜÖsi» bik job. |K.tl,oli.k. Kerk, i, Je ia.igt
Het mag ons dan niet verwonderen,[die zegt: ik ben bet! en m degeschie-
Soest. De Kon. familie woonde Zondag
niet gevolg de godsdienstoefening bij
le Ned. Herv. kerk onder gehoor
ds. W. J. Meiners van Amersfoort.
Baarn. Tijdens de viering der onafhan
kelijkheidsfeesten werd aan ouden van
dagen een heerlijk middagmaal aan
geboden, doch de oudjes van de Lage
Vuursche waren hiertoe niet uitgenoo-
digd. Zoodra de feestcommissie hiervan
hoorde, heeft zij haar verzuim trachten
goed te maken. Zestien bejaarden liet
zij dezer dagen in de openbare school
aldaar samen komen, waar ieder een
gift in geld kreeg. Dankbaar en vol
daan keerden de oudjes huiswaarts.
De heer Hornsveid, bloemkweekcr,
ontving bezoek van den hertog van
Mecklenburg-Schwerin, neet van Prins
Hendrik, die op de kweekerjj ..Bur-
bankia" een langdurig en belangstellend
onderzoek instelde naar de dahliacultuur.
Een lietser, die 's avonds toen het
reeds donker werd, op den weg naar
Soest reed, Wel met zijn rijwiel omver,
juist toen een auto voorbijreed. De fiets
kwam onder liet achterwiel der auto
en werd erg beschadigd; de man zelf
kwam met den schrik vrij.
Hilversum- Mej. P-, uit 's-Graveland,
bevond ziclt op den Kerkbrink, de
tram afwachtend, toen zij plotseling
ineenzonk en op de plaats doodbleef.
Zij werd in liet gemeentehuis voorloo-
pig ondergebracht in afwachting van
den komst van den gemeente-genees
heer.
Het bouwen van een groote vee
voeder- en meelfabriek te Wresper-
carspel is door den architect Bakker
opgedragen aan den aannemer M. J.
Mouw alhier.
Naarden. Zondag ongeveer half zes.
waren eenige personen op de Maai
landen getuigen van een schouwspel,
waarvan hen de oorzaak ook nu nog
niet bekend is. Op het genoemde uur
tocli zagen zij, hoe 't op de Maatlandeu
aanwezige talrijke vee plotseling hevig
verontrust en beangst werd en alle
kcnteekeneii van schrik en vrees ver
toonde, loeiende en hinnikend de kop
pen opstak en als op een afgesproken
teeken de vlucht nam in de richting
van Muiderberg. Zelfs een hond deelde
in de algemeene vrees der dieren,
een luid gehuil uit en poetste
de plaat. Verbaasd zagen de mannen,
onder wie eigenaars van liet vee, rond
zich heen, dachten aan vliegmachines
of luchtschepen, doch niets was merk
baar wat den panische» schrik der
dieren kon verklaren. Eenigen tijd
daarna hernamen de dieren hunne
kalmte en was er niets meer aan hen
Zeist. Door den gemeenteraad werd
aangenomen een voorstel om aan de
Ooster Stoomtram Maatschappij ver
gunning te verlceneu lot 't kruisen
van gemeentewegen voor den aan tc
leggen tramweg Zeist Amersfoort.
Utrecht- In de Croezelaan kwam men
tot de ontdekking dat eenige kinde
ren zonder verzorging waren achter
gebleven. De politie trad bet huisje
binnen, dat zeer veryuild bleek. Enke
le kinderen bevonden zich zonder toe
zicht en bleken in vervuilden toestand
verkeeren, het jongste kind zelfs in
die mate, dat geneeskundige hulp moest
worden ingeroepen. De dokter oordeel
de overbrenging naar het ziekenhuis
noodzakelijk, doch vóórdat het kind
kon worden weggebracht, was de moe
der, die onder den invloed van sterken
drank verkeerde, gekomen en deze ver
zette ziclt tegen de opname van het
kind in het gasthuis. Treurig I
Barneveld. Een melkrijder uit Appel
bad bet ongeluk aan de fabriek te Ter-
ichuur onder een kar le geraken. Ern
stig verwond werd hij aan de beenen.
Bij een manufacturier die op liet
laatste moment uit de Feestcommissie
trad, zijn 's nachts eenige drempels onder
de uitstalkast met teer besmeerd.
Maandagmorgen arriveerden bier
vier extra-treinen met militairen uit Den
Haag. Van daar werd gemarcheerd naar
het remonte-Depót te Millingen en wel
in verband met de herfstnianoeuvres
op de Veluwe.
Onze gemcentenaren hebben het
onafhankelijklicidsfeest schoon ge
vierd. Vooral de optocht was prachtig,
's Avonds werd een rondgang bij fak
kellicht gehouden en een schitterend
vuurwerk ontstoken.
Donderdag 28 Augustus a.s.
gedenkt de smid van Amersfoort
C. J. van de Heuvel, den dag dat hij
25 jaren onafgebroken de markt alhier
bezocht heeft.
Gemengde Berichten.
n hel hospitaal
i feest-
i voorstelling
Roekeloos. Een soldaat van de inf. had
in liet dorp Etten de onvoorzichtigheid
een brandende sigaar in zijn patroun-
tasch, gevuld niet losse patronen, op
tc bergen, met het gevolg, dat een
twintigtal patronen ontplofte en hij
aan zijn rechterhand een erg bloedende
wonde verkreeg. Hij is
te Breda opgenomen.
Turnfeest. In den tuin
gebouw te Kief zou ee
gegeven worden; 15000 toeschouwers
waren reeds toegelaten, zoodat de po
litie liet noudig oordeelde verdere lief
hebbers den toegang te ontzeggen. Het
publiek liet zich ecliter niet afwijzen,
doch drong den tuin binnen. De leuning
n de trap, die naar den tuin voerde be-
•eek, waarop vele opdringers naar
beneden storttenwaarbij 26 personen,
werden verwond.
Scheepsramp. Het stoomschip „State
of California" verliet Seattle verleden
iensdag en liep op een rots. In de
minuten die tusschen de aanvaring
het zinken van liet schip verliepen,
werden per draadlooze telegrafie hulp-
roepen de wereld ingezonden, welke
op het zich in de nabijheid bevindende
stoomschip „Jefferson" werden opge
nomen. Dit stoomschip bevond ziclt op
20 minuten afstand van de plaats en
nam de zich in de reddingsbooten be
vindende personen aan boord. Velen
van de geredden hebben van de koude
zoodanig geleden, dat 10 van hen op
sterven liggen.
Zwendel. In ons vorig nummer maakten
we melding van oplichterij door een
bankiersbediende gepleegd.
De benadeelde firma is het bankiers
huis Jan Kol tc Amsterdam. De be
diende ging over de stukken van liet
bankiershuis. Hij was tevens geassoci
eerd met een anderen gewezen bedien
de van genoemde bankiers, samen vorm
den zij de firma W. en Co.. die zich
voornamelijk toelegde op den beurs
handel van effecten. Toen de tweede