Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
XXVIIe laargang. No. 66.
UITGAVE VAN DE VEREEN1GING DE EEMBODE TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag;- en Vrijdagavond.
I'rljs per drie maanden vijftlfc cent. - Afzonderlijke nummers drie cent.
i abonnement moet geschieden vóór den
Vrijdag 14 November 1913.
KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13, AMERSFOORJ.
Billijke tarieven t
Alle mededeellngen en advertentiën gelieve men in I
abonnement.
zenden vóór drie i
Epistel en Evangelie.
27e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den H,
apostel Paulas aan de Tliessalonicen-
sen; I. 2—10.
Broeders! Altijd zeggen wij Goile
dank wegens u allen, zonder ophouden
uwer gedachtig zijnde in onze gebeden,
dewijl wij ons herinneren aan het werlc
uws geloofs en aan uwen arbeid en
uwe liefde en aan de geduidighcid uwer
hoop op onzen Heer Jesus Christus,
voor God en onzen Vader; daar wij.
van God beminde broedersuwe uit
verkiezing kennen. Want ons Evange
lie was bij u niet in woorden alleen,
maar ook in kracht en in den Heiligen
Geest en in groole volheid, gelijk gij
weet, hoedanig wij om uwentwil onder
u geweest zijn. En gij zijl navolgers
geworden van ons en van den Heer;
daar gij in veel verdrukking het woord
hebt aangenomen met blijdschap des
Heiligen Geestes; zoodat gij een voor
beeld zijt geworden voor al de geloo-
vigeu in Macedonië en in Acliajc. Want
van u uit is het woord des Heercn
verbreid geworden, niet alleen in Ma
cedonië en ill Achajemaar ook in
alle plaatsen is uw geloof in God uit
gegaan. zoodul wij niet noodig hebben
iets te zeggen. Want zij zeiven ver
kondigen aangaande ons, hoedanig ons
optreden bij u geweest is, en hoe gij
u van de afgoden bekeerd hebt tot
God. om den levenden en waren God
te dienen en uit den hemel te verwach
ten zijnen Zoon, dien Hij uit de doo-
deu heeft opgewekt, Jesus, die ons ver
lost heeft van den tockonistigen toorn.
EVANGELIE
volgens den H. MatthcUs; XIII, 3133.
lil dien tijd sprak Jesus tot de scha
ren deze gelijkenis: Het Rijk der he
melen is gelijl; aan een mostaardzaad,
dat iemand nam en in zijnen akker
zaaide. Dit nu is wel het kleinste va»
al de zaden; maar wanneer liet opge
schoten is, is liet grooter dan al de
moeskruiden en wordt een boom, zoo
dat de vogelen des hemels komen en
wonen in deszclfs takken. Kene ande
re gelijkenis sprak Hij tot hen: Het
Rijk der hemelen is gelijk aan zuurdeeg,
dat eenc vrouw nam co onder drie
maten meel vermengde, totdat dit ge
heel gedeesemd werd. Dit alles sprak
Jesus in gelijkenissen tot de scharen,
en zonder gelijkenissen sprak Hij niet
tot hen; opdat vervuld zoude worden
wat gesproken was door den profeet,
die zeide: Ik zal mijne mond openen
in gelijkenissen, ik zal vermelden wat
verborgen was van de grondvesting
der wereld af.
In onze Roomsche tempels.
Is niet alles er licht? Alles, wat men
er doet en wat men er zegt?
Wat men er doet.
Neen, wij geloovigen, wij Katholieken,
zijn het tocli waarlijk niet. die onze bij
eenkomsten houden in voor anderen
ontoegankelijke gebouwen, in donkere
FEUILLETON.
EEN VLAAMSCHE VERTELLING.
In een «Ier armoedigste hutten op dc
Hei sliep eiken Zaterdag ceil oude
Walin, aan wie Marie in hare dagen
van voorspoed wel eens een potje kof
fie en cellen boterham had geschonken.
Van die vrouw kocht zij eenc uit latten
vervaardigde rugmand zette er haar
Klaasje in en beladen niet haren ceni-
gen schat, ging zij met Piel het zand
venten en ontving het geld zonder dat
haar man het kwalijk nam. want hij
keilde zijne zwakheid; en zoo kwam
er wéér levenslust, vrede en voorspoed
iu de hut.
III.
De arme menschen dragen elkander
meer vriendschap loc, dan dc rijke,
die met vaak verachting op hen
ncderzien, wel denken. Dagelijks ge
beurt het, dat de huisvrouwen elkan
ders kinderen verzorgen en ze gansche
dagen in hun huis nemen zonder ver
gelding. Toen Klaasje tc groot werd
om in den mand gedragen te worden
en nog te klein was om vier of vijf
uren verre achter dc kar te loopen,
had de zandvrouw slechts te kiezen bij
wie» zij haar kind wilde in den kost
d Klaasje was een zonderling knaapje
vertrekken met zwarte wanden en kleine
ruitjes en zware valluiken om ook den
laatsten zwakken lichtstraal nog uit te
bannen.
Wij verbergen onze geheimen, onze
Jilechtighcden niet. Wij gevoelen geen
behoefte om te fungeeren als duister-
lingeii en uiollcnwerk te doen.
..Qui male agil, odit luccindie liet
kwaad doet, zegt het Evangelie, vlucht
het daglicht".
Dat is bij ons niet het geval. Dat
laten wij over aan anderen.
Van ons weet men wie wij zijn, al
thans men mag en kan het weten.
Men kan bij onze samenkomsten
tegenwoordig zijn, alles zien, alles
liooren, alles uitpluizen en hoe meer
men komt, hoe liever wij het hebben.
De deuren onzer kerken zijn wagenwijd
geopend, wij zijn openhartig en onbe
krompen en onbevreesd genoeg om
iedereen binnen te laten en niets te
:rdonkeremaiieii.
Alles is licht in onze tempels, wat
'ii er segt, zoowel als wat men er doet.
Daar leert men aan allen en in haar
geheclen omvang de sainenvalling der
geopenbaarde, dat is. der tevens meest
wijsgeerige en verlichtende waarheden.
De meest verlichtende, de meest, ja
de cenig behoudende, reddende, troos
tende en verheffende ook.
Waarheden van orde en behoud:
•or den afzonderlijken persoon, voor
het gezin, voor de maatschappij, voor
alle levensomstandigheden, voor heel
dc meiischelijke samenleving.
En die waarheden leert men er aan
Aan allen, zonder onderscheid van
leeftijd, van geslacht of van stand.
Dezelfde verlichtende en troostende
leer wordt in onze kerken verkondigd
den nederigsten bewoner des lands
len meest beschaafden en verfijnden
edeling, aan den zoon des werkmans
an den erfgenaam van de grootste
:n en de rijkste familicn. aan de
arbeidster die haar eerlijk brood
verdient met de punt van haar werk
zame naald en aan de edele dame die
zijde en in purper gaat.
En nu zegge men niet, dat hier van
de toehoorders een „blind" geloof wordt
gevraagd.
Dat wist reeds Sint Peter wel beter.
De godsdienst heeft zijn gronden,
st op goede en hechte grondslagen
i deze grondslagen moeten voor allen
worden blootgelegd. Daarop moeten zij
vaststaan.
Zoo moet hun godsdienst redelijk zijn.
En daarom eischte reeds de H. Petrus,
dat de geloovigen moeten weten „reken
schap te geven van de hoop die in
Het hart heeft zijn heilige rechten,
i 't vindt die bevredigd vooral in den
heerlijken Katholieken eeredienst, maar
ook het verstand heeft ze. Doch ook
dit laatste ontkent de godsdienst niet,
itegendcel.
Speciaal van den Katli. godsdienst
heeft Fontanelle eens gezegd„De
Kath. godsdienst is de eenige die be
wijzen geeft". Deze bewijzen nu worden
vergeten, maar herhaaldelijk uit
eengezet. En indien het niet altijd op
volmaakt mogelijke wijze geschiedt,
i schrijve het toe aan de zwakheid
het menschelijk orgaan, doch be-
schuldige in 's hemels naam niet de on
genoegzaamheidvan den godsdienst-zelf.
Ofschoon het, gelijk de andere kinde-
dor Hei-bewoners, in stof en smook
groot gebracht, had liet een af
keer voor alle onreinheid, en de liefde
al wat schoon is. scheen hem op
buitengewone wijze ingeboren.
Toen de moeders hare kinders bij
den eersten lcntczonncschijll barrevoets
lieten loopen. en dc buurvrouw, die
het zoontje van den zandboer verzorg
de, ook zijne sokken en klompjes af
deed, durfde hel kind de bloote
jes niet verzetten, uit vrees van
bezoedelen. Op zijne klcedereii zag
men nooit een vlek, en wanneer de
wind in den zandige» heidegrond speel
de en hem eene stofwolk in het aan
gezicht joeg, ging hij zich dadelijk iu
de beek wassclicn.
l)ie aangeboren zucht voor reinheid,
die bewondering voor liet selioone, lliet
den knaap mede aangroeiende, verheug
de tic moeder. Zij ook bracht hare
hulde aan alles, wat zij schoon oor
deelde maar het meest bewonderde
zij een schoone vlasgaard.
Wanneer Marie niet haren Piet de
schoone polderlanden doortrok, om
zich naar hel land te begeven, bleef
zij menigmaal stilstaan om de schoone
vrucht te bewonderen. „Zie eens welk
een vlas I" riep zij dan uit„hoe rank
is het opgewassen, hoe heerlijk bloeit
liet I Welke pracht I welke rijkdom
Eens, in het begin der maand Juni
„LOCAL OPTION".
Zeer vele drankbestrijders stellen zich
in de „jilaatselijke keuze" groote en
goede gevolgen voor.
Het gezonde in het stelsel is, zoo
zeggen zij, dal het rekening houdt met
deze onbetwistbare waarheid, dat een
Drankwetgeving, die tegen de gezind
heid van het volk ingaat, onuitvoerbaar
is. Als volgens het stelsel van plaatse
lijke keuze liet aantal drankverkoop
plaatsen wordt beperkt of als die ver
koopplaatsen worden opgeheven, dan
weel inen, dat de groote meerderheid
der ingezetenen dit verlangt, dat het
dus niet tegen den volkswil ingaat, ge-,
lijk uit de voorafgaande stemming blijkt.
Beperking van het aantal vergunnin-
:n is nu ook mogelijk, maar, zegt men,
de gemeentebesturen doen daar blijk
baar heel ongaarne aan mede en ook
daarom is het beter partij tc trekken
onniiddelijk van de medewerking
der burgerij.
De volksstemmingen, waardoor zich
de menschen uitspreken, achten de voor
standers van dc plaatselijke keuze ook
veel gewicht oin de levendige be
langstelling, welke zij voor het alcohol
vraagstuk zullen wekken. Als tnen zich
zal moeten uitspreken over een maat
regel van zoo ingrijpende strekking als
verbod van drankverkoop, zal inen gaan
overwegen, zich latan voorlichten en
de onverschilligheid van velen, dat
groote struikelblok', zal plaats maken
voor belangstelling. En die belangstel
ling zoo zeggen de drankbestrijders
:en we niet, want het goed recht
den strijd zal dan waardeering
vinden.
Als men overtuigd is, zoo redeneeren
verder, dat de drank oorzaak is van
groote maatschappelijke en zedelijke
ellende als men weet. dat de ge
legenheid ook hier den dief maakt, met
andere woorden dat het bestaan van
drankverkoopplaatsen het drinken be
vordert, dan dient men te concludeeren.
dat het goed is, dat er niet een over
vloed van dergelijke gelegenheden
wordt gevonden.
Als men dus tot beperking' of af
schaffing konten wil, dan is het goed,
dat daaraan het volk onmiddelijk mee
werkt, opdat blijke, dat het niet bestaan
n drankverkoop in overeenstemming
met den wil van de groote meerder
heid. Dan heeft men een waarborg,
dat later de krachtige handhaving van
het verhod ook instemming zal vinden
en niet tegen den volksgeest ingaat.
Want als dat wel het geval ware, zou
het verbod toch niet te handhaven zijn.
Maar er worden ook groote bezwaren
tegcu tie plaatselijke keuze ingebracht.
Het ligt voor de hand, dat velen
loor drankbestrijding en ook voo:
itclsel niets voelen.
De bezwaren, uit hun overwegingen
nicer ieder vlaspijltjc met een blau-
kroon pronkte en het land waarop
het golfde, eenc bloemenzee geleek,
sloeg Marie haar oogen over eenen
lincn vlasgaard in den polder.
„Piet sprak zij tot haren man, „in
dien wij dit vlas konden koupen, zou
ik mij de gelukkigste vrouw der wereld
„Wij 1" lachte de levenslustige i
boer „Wel, waar zou het geld vandaan
komen Die arm geboren is moet
Marie schudde het hoofd. „Zie eens
de Verbeck's" sprak zij„hun eerste
sluit vlas hebben zij voor vijftien jaar
gekocht op credict van den boer Boud
en nu is Verbeek een rijke koopman.
Zijne vrouw heeft het mij zelve gezegd.
er waait mij sedert maanden lang
geduchte door het hoofdmij
dunkt, dal wij een vlashandel moeten
beginnen."
„Waarmee vroeg de zandboer
„meent gij misschien, dat er nog men
schen zijn gelijk de oude Boud, die u
de vrucht zou laten plukken voc
betaald is?"
„Ik zou u gaarne iets toevertrouwen
iets wat u zou verblijden maa
„Wat vreest gij zei Piet, „dat ik
van blijdschap weer aan het drinken
zou geraken
„Gij hebt het geraden," was hel
voortvloeiend, gaan we thans voorbij.
We willen echter nu die naar voren
brengen van velen, die wel degelijk
mede den drank helpen bestrijden, die
heel goed inzien, dat drankmisbruik
ellende brengt. Ze geven ook toe. dat
beperking van het aantal drankverkoop
plaatsen cien. middel k:in zijn om het
drankmisbruik tc bestrijden, maar zij
len, dat daartoe reeds nu gelegen
heid bestaat.
anneer werkelijk in een gemeente
bij de groote meerderheid de ernstige
voorzit en er de overtuiging be-
dat door de te vele drankgelegen
heden het drinken bevorderd wordt,
wel dan zal men in zoo'n gemeente, ook
zonder het nieuwe stelsel, tot be
perking komen. Een algeheel verbod
lacht ook veel voorstanders weinig toe,
zij wenschen „local option" voor be
perking, terwijl toch juist het beperken
van het getal vergunningen, enz. bij
volksstemming in de praktijk uiterst
moeilijk geregeld kan worden.
„Local option" drijft naar totaal ver
bod, zooals men dat al in meerdere
landen heeft.
Maar dat totaal verbod zal, zeggen
de tegenstanders, het drinken in huis
bevorderen, terwijl het in een dichtbe
volkt land als het onze ontzaglijk moei
lijk te handhaven is en terwijl het tot
zeer vreemde toestanden aanleiding zal
geven als van vlak bij elkaar liggende
gemeenten in de eene het verbod van
drankverkoop geldt, in de andere niet.
Dat zijn praktische bezwaren, die
en zal trachten te ondervangen, maar
ier gewicht men niet onderschatten
moet.
Het groote bezwaar echter, is het
i-Nederlandsche van het stelsel, dat
in vreemden bodem hierheen gebracht
wordt, zonder dat overtuigend oewezen
dat het daar zoo schitterende resul-
ïii had. En vooral ook zonder dat
n ons overtuigt, dat die toepassing
hier noodig is om het drankmisbruik
te bestrijden.
De drankzonde van ons volk
ui vandaag of gisteren, de drankbe
strijding, die een kwaad van eeuwen
her wil uitroeien, zal dat niet kunnen
korten tijd, noch mét, noch zonder
hulp van de wet.
Welnu, de drankbestrijding is, enkele
itzonderingen daar gelaten, over het
algemeen in ons land, op den goeden
weg. In de laatste jaren is het drank
misbruik een eind teruggegaan. Meer
dere ontwikkeling, betere sociale toe
standen, enz. enz. hebben daartoe mede
gewerkt.
Nóg is er drankmisbruik, en drank
ellende, mnar was Nederland vroeger
het drinkersland, het neemt in de rij
der Europcesche landen tegenwoordig
een gunstige plaats in en dat gaat nog
beter worden, Niet in korten tijd roeit
een eeuwenoud kwaad uit. Maar
het kwaad dan toch teruggedreven
wordt en ingeperkt, daar achten wij de
beweging voor een stelsel, dat ons
vreemd is, dat in de toepassing groote
bezwaren zou medebrengen, vooral in
land als het onze, ontijdig,
s meer waar de drankbestrijding,
die zachtjes aan in breede kringen syi
pathie wint. deze verbeurt en onwil
wekt door te streven naar dwanginid-
Men kan nu wel zeggen, dat die on
wil gevolg is van onkunde, verkeerd
inzicht enz., doch dat ze opgewekt
wordt is vast en zeker. En dat schaadt
aak die men bevordej-en wil.
oord, en Marie sloeg de oogen neder.
„Vertrouwmij dan gerust uw geheim,"
sprak de wakkere zandboer„overma
tig drinken doe ik nooit meer. Dat heb
ik gezworen uit liefde voor vrou\
kind."
„En indien u iemand eenc groote
soniiuc geld schonk, zoudt gij uwe
blijdschap met geen jenever lucht
geven
„Waarachtig niet, zoowaar ik leef,"
zei de man.
„Zie eens wat schoone zaak het zou
zijn, indicu wij cenen stal naast
huisje konden opslaan om er het vlas
in te bewerken, dat wij contant
zouden koopen. Gij zijt bij de dertig
en ik ben acht en twintig jaar. Wij
zijn allebei goede arbeiders, en indien
het geluk ons meê sloeg, zouden wij
ons Klaasje eens eenen schooncn sl
ver kunnen nalaten, zoo wel als Vi
beek zijnen Hendrik."
De zandboer bekeek zijne vrouw*
zonderling, als geloofde hij, dat zij
krankzinnig werd.
„Marie 1" zuchtte hij.
„Eu is het niet ongelukkig," hernam
de vrouw „ons kind altijd bij vreem
de menschen te moeten laten, cn he
zoo in het wild te zien opgroeien
Indien wij thuis ons brood konden ver
dienen, dan hadden wij het altoos bij ons'
„Wat is dat nu voor gekkepraat
riep Piet ten einde van zijn geduld.
Uit het Buitenland.
Italië.
Met behulp der goedgezinde Katho
lieken kwam er een meerderheid van
gematigde politici in het parlement.
De stoute droomen van radicalen en
socialisten over scheiding van Kerk en
Staat met roof der kerkgoederen als in
Frankrijk cn andere zaken, worden zoo
voorhands geen werkelijkheid.
In Rome moet de jood-vrijmetselaar
Nathan, die zoo vaak het Roomsch ge
moed en ook rechtgeaarde anders-
-denkenden ergerde, ophoepelen.
De gezondheidstoestand van den H.
Vader is tegenwoordig zeer goed.
De Faus ontving voortdurend vele
pelgrims in audiëntie.
Woensdag ontving Z. H. 170 Ameri-
kaansche matrozen uit Napels (aldaar
hun oorlogsschip aan wal gegaan)
later tweeduizend Italiaansche pel
grims met twintig bisschoppen.
De put.
De gewapende vrede is als een bodein-
looze put waarin al maar door schatten
gouds worden geworpen, zonder prac-
tisch nut.
Dit troosteloos bedrijf wordt door vele
weldenkende menschen betreurd. Hun
aantal neemt gelukkig toe, want dc be-
wapeningskoorts sloopt de volkskracht.
Meer algemeen moest echter worden
ingezien dat er voor het geluk der
menschheid practischer werk en er nutti
ger bezigheid voorde regeeringen is, dan
het omzetten van de milliocnen der
belastingbetalende» in pantserplaten
moordwerktuigen.
De Engelschc minister Lloyd George
redevoerde dezer dagen te Middles-
borough over den gewapenden vrede en
hij zeide bij die gelegenheid o. m. dat
voor Duitschiand, Engeland, Franlc-
en Rusland beter ware hun uitgaven
ar bewapening in zee tc gooien, dan
te besteden aan afschuwelijke werk
tuigen, bestemd om menschen te slach
ten. Eén land kan zulks niet doen, maar
gezamenlijk kunnen de mogendheden
wel een eind maken aan dezen onzaligen
wedstrijd in bewapening, meende hij.
Als het gold, nu voor oorlogstoe
rustingen besteed, ten goede kwain aan
maatschappelijke hervormingen zou men
een nieuw Engeland kunnen scheppen.
Volgens een maritiem vakblad zullen
dc zeemachten der groot-mogendheden
binnenkort samen over 147 reuzenslag-
schepcn beschikken. Dat beteckent dat
er bijna vijfduizend vijfhonderd milliocn
aan dit oorlogstuig is uitgegeven.
Engeland heeft 28 van die uiterst
kostbare drijvende forten, Duitschiand 16.
Ook Nederland wil gaan meedoen aan
dit kostbaar oorlogsspel.
Men beweert dat ter verdediging van
Indië zoo'n reuzenslagschip noodzake
lijk is.
In Engeland
hebben de kiesrechtdarnes weer Op
schudding verwekt door 't plegen van
allerlei wandaden.
Zoo werd in een park te Manchester
door haar een bom geworpen in een
kostbaar planten-paviljoen. Ook staken
den brand in eenige buitenplaatsen.
Gruwelen.
Het geheimzinnig lot, dat beschoren
is aan de 80 Bulgaarsche soldaten,
die bij de uitwisseling der gevangenen
inet Griekenland ontbraken, is bekend
geworden,
Deze soldaten werden ingescheept
op de Grieksche stoomboot „Pelope",
die naar Saloniki bestemd was, om
daar, naar het heette, in quarantaine
gelegd te worden. Een aantal man
schappen zijn onderweg op bevel van
den kapitein in zee geworpen. Elf an
dere gevangenen zijn onder verschrik
kelijke martelingen ter dood gebracht.
Verschillende passagiers zijn van het
gebeurde getuige geweest.
„Gij spreekt van geld, van blijdschap
cn van vias koopen. Hebt gij eene
erfenis gel,'regen of eenen schat gevon
den Zeg het dan ronduit."
„Noch liet een noch het ander."
woorddc de vrouwmaar ik heb geld
overgespaard."
Piet schaterlachte. „Eene zandboer-
vrouw. die overspaart, wie heeft in zijn
leven van zulke toeren gehoord t"
„Ik heb waarlijk overgespaard," zei
de zij„toen gij alleen op reis ging,
hebt gij eiken dag een halve gulden
in jenever verdronken, dat
wel."
Piet knikte.
Sedert vijf jaren, dat tic u vergezel
en dat gij den drank hebt gelaten, heb
ik eiken dag meer dan één halve gul
den ter zijde kunnen leggen. Wij be
zitten eene som van acht honderd gul
den, die ons eerlijk toebehoort, zonder
ons klein geld en daar Piet haar on-
geloovig bekeek, haalde zij eene grauw
linnen beurs te voorschijn, en schudde
de goudstukken in haren schoot.
De ruwe zandboer werd week.
„Door uwe liefde en zorg hebt gij
den dronkaard tot beternis gebracht,"
stotterde hij, „en poogt gij hem nog
te verheffen boven den stand waarin
hij geboren is. Marie, zoo veel geluk
had ik niet verdiend."
„Ik heb mijn plicht vervult, noch
min noch meer", zei de vrouw.
Binnenlandsche berichten.
Amsterdam III.
Het derde Amsterdamsche Kamer
district, hetwelk sinds jaren een bolwerk
der solcialisten gold, is bij een dezer
dagen gehouden herstemming voor de
partij der Rooden verloren gegaan. De
liberale hoofdonderwijzer Otto werd bij
herstemming in ntr. Troelstra's plaats
gekozen.
Alle vrienden van orde zullen zich
ter dezen uilslag verheugen. Delibe-
al was in dit geval verre te verkiezen
>or den man der spoorwegstaking, de
vakverbond-leider Oudegeest.
Deze voor de socialisten zoo be
denkelijke uitslag wijst erop, dat in vele
kringen de oogen opengaan.
Dat er fel gestreden werd, laat zich
denken. De vrijzinnigheid bediende zich
van meer dan 50 auto's en ruim 200
kiezersjagers. En dat de socialisten niet
stil zaten, begrijpt ieder, die weet hoe
actief die menschen steeds voor hun
candidaat werken.
't Pensioen,
lij Kon. be .luit zijn o. m. de vol
gende pensioenen verleendjhr. mr. de
de Marees van Swinderen, minister van
buitenlandsche zaken, f4000; mr. Th.
Heemskerk, minister van binnenlandsche
zaken f4000; mr. M. J. C. M. Kolkman,
inister van financiën f4000.
Woningbouw,
De regeering heeft gunstig beschikt
op de aanvragen van bouwvoorschotten
ten behoeve van eenige vereenigingen
Amsterdam. Daaronder bevinden zicli
ook enkele „sectarischc" corporaties,
als de ver. „Dr. Schaepman", „Patri-
"onium" en „Het Oosten".
Zulks bewijst dat ook „St. Bonifacius"
.Dat stukje vlas behoort aan boer
Koppens, zoo ik meenkom Marie,
•ij zullen het gaan koopen". -
„Zoo niet, luchtte de vrouw, „wij rij
en eerst met zand terug en sluiten
den koop in het keeren, dan is ons
daggeld omtrent verdiend, of meent
gij, dat wij de zandafTaire van nu af
laten varen? Neen, Piet, wij moeten
die stillekcns voortzetten, om onze
klanten te behouden en moest de vlas
handel ons tegen gaan. dan behielden
wij toch onze kostwinning."
IV.
Een paar dagen waren sinds dat ge
sprek vervlogen en nu stond de gan
sche Heidebuurt in rep en roer. Piet
de zandboer had een bunder van het
schoonste vlas gekocht cn naar het
zeggen der menschen met gereed geld
betaald. De kwade tongen, meest
alle praatzieke vrouwen, die liever wit
tebrood en kaas dan roggeboterham
men bij de kofiïe gebruikten, zeiden
recht uit, dat Marie zoo min als zij
geld kon overgelegd hebben. Hare
mannen gingen ook met zand, en ver
kochten daarenboven in den winter ko
nijnen. Waar had Piet dat geld van
daan gehaald
(Wordt voortgezet.)