Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE XXVIIe Jaargang- No. 80. UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie maanden vljrtlg cent. - Afzondert Vrijdag 2 Januari 1914. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13, AMERSFOORT Advertentieprijs van dén tot vijf regels dertig cent. Elke regel meer zes cent. Reclames: tien ct. p. regel. Advertentiën in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel. Billijke tarieven bl] abonnement. Alle mcdedeelingen en advertentiën in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte. TWEEDE BLAD. Epistel en Evangelie. Zondag voor Driekoningen. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Gaiaticrs IV, 17. Broeders! Zoo langen tijd de erfge naam kind is, verschilt hij niets van een dienstknecht, ofschoon hij lieer van alles ismaar hij staat onder voogden en verzorgers tot aan den tijd. door zijn vader te voren bepaald. Zoo ook waren wij, zoo lang wij kinderen waren, dienstbaar onder de eerste beginselen der wereld. Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijnen Zoon, geworden uit eene vrouw, ge worden onder de Wet, gezonden, opdat Hij hen die onder de Wet waren, zoude vrijkoopen, opdat wij de aanneming tot zonen zouden verwerven. En omdat gij zonen zijt, heeft God den Geest van zijnen Zoon in uwe harten gezonden, die roept: Abba, VaderDus is liet niet meer dienstknecht, maar zoonin dien nu zoon, dan ook erfgenaam door God. EVANGELIE volgens den H. Mattheils; II, 1923. In dien tijd, toen Herodes koning was, zie, verscheen een engel des Heercn, in den slaap, aan Jozef in Egypte, zeg gende: Sta op en neem het Kind en zijne Moeder en ga naar het land van Israëlwant degenen, die liet Kind naar liet leven stonden, zijn gestorven. En hij, opstaande, nam het Kind en zijne Moeder en kwam in het land van Israël. Toen hij echter hoorde, dat Archelaüs in Judca regeerde in plaats van zijnen vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaanen, na in den slaap vermaand te zijn. weck hij naar het land van Ga- lilea. En er gekomen zijnde, woonde hij in eene stad, Nazareth gehcetcn opdat vervuld zou worden wat door de Profeten gezegd is: Hij zal eer zareër genoemd worden. lissen als op Zondag. Om 3 uur Lof. Zaterdag 7 uur Lof. Gedurende de weck de H, .Missen 8 en 9 uur. Parochiekerk St. Henricus, Borstraat. Zondag de tl. .Missen ont 5 en 7 uur i om 10 uur de Hoogmis. Om 12 ir Catechismus. Om zes uur Lof niet Conferentie. Maandag om 7 uur St. Gerardtis- Majeila-Mis. Dinsdag. Driekoningen. De H. Mis: n 5, 7 en 0111 10 tuit de plechtige Hoogmis. Om 4 uur Plechtig Lof Rozenhoedje. Donderdag om 3 uur Vergadering in de Zelatricen der I'cnningcollecti lor dc St. Henricuskerk. Gedurende de week dc H. Missen on' Retraiten in het St. Alfonsusretraiten- huis. Amersfoort. 10 Jan.—13 Jan. Mariavereeniging in Amersfoort. 'Vergoeding f4.] 17 Jan.20 Jan. Propagandaclub uit Wijk bij Duurstede e. a. pl. [Verg. (4.] 22 Jan.25 Jan. Meisjes. [Verg. f4. 27 Jan.30 Jan. Huismoeders. [Ver goeding f 4.[ 31 Jan.3 Febr. Ongehuwde Dames. Vergoeding f6.| 8 Febr.11 Febr. Gehuwde Dames. [Vergoeding 16.] Die wenschen deel te nemen aan dezer retraiten, worden beleefd doch dringend verzocht, minstens vier dagen voor het begin der retraite zich aan te melden bij de Directie van het St. Al- fonsusretraitenhuis te Amersfoort. Kerkelijke berichten. AMERSFOORT. Parochiekerk 0. L. Vr-, Lange Gracht. Zondag de HH. Missen om 7, half 9 en om half 11 de Hoogmis. Om kwart over twaalf Catechismus. Om 3 uur Vespers. Om half vijf Congrega tie van de H. Familie. Dinsdag de H.H. Missen om 7. half 0 cn om half II de Hoogmis. Om 3 uur Vesper. Donderdagavond om 7 uur Lof. Gedurende de weck de H- Missen om 7. 8 en 9 uur. Parochiekerk St. Franc. Xav., 'tZand. Zondag de HH. Missen om half 7, en 11 uur en om half 11) dc Hoogmis. Om 12 en 2 uur Catechismus. Om 3 uur Vespers. Om 6 uur Con ferentie. Dinsdag Fcestdi.g der Verschijning des Heercn. Driekoningendag. De II. Weekkalender. armee wederom heel wat anders bedoeld wordt dan liet woord zou doen denken. Gesteld, «lat een fabrikant de ver- eeniging van zijne werklieden erkent, 'er hij wat hij aan alle zijne werk lieden bekend wil maken, zendt aan het bestuur dier vereeniging, met op dracht dit ter kennis van alle hare leden te brengen, meent men. dat hij daarmee voldaan zou hebben aan wat men bedoelt? Ganschclijk niet. „Dc erkenning" beduidt gewoonlijk hecl wat anders. Onder die „erkenning" verstaat men veelal, dat de patroon over dc grieven van een zijner werklieden liet bestuur der vereeniging (de „orga nisatie") moet te woord staanvaak, dat over.allerlei regeling, die hij voor bet bedrijf maakt, de vereeniging (dc „organisatie") vooraf moet worden ge- Natuurlijk valt dit op zich zelf geheel buiten het begrip van erkenning van de vereeniging. Intussclicn doet dit woord dienst om op den patroon, welke niet gezind is die ciscben in te willigen, den stempel drukken van onbillijkheid, alsof hij ct erkent wat bestaat. Doch inderdaad is de toestand deze, dat zoodanige verccnigizgen eerst eigen machtig vaststellen welke bevoegdheden haar bestaan zuilen verbonden i, om dan wie die bevoegdheden niet erkent, te beschuldigen dat hij dc ver eeniging (dc „organisatie") niet erkent. Zoo wordt door valschc namen mis leidend gewerkt. is juist het niet erkennen van de werkelijkheid bij lien, die zich daarover vaak op luiden toon beklagen. DE MAANO JANUARI. ZONDAG 4 Januari. MAANDAG 5 Januari. DINSDAG 6 Januari. WOENSDAG 7 Januari. DONDERDAG 8 Januari. VRIJDAG 9 Januari. ZATERDAG 10 Januari. NIET ALLEDAAGSCH! Over Vakorganisatie iclireef prof. I). P. D. Fabius onlang: het volgende: Men geeft, zooais ik reeds vroeger opmerkte, valscheiijkden schooiicn n van vakorganisatie aan wat heel Aan eene blootc vereeniging, vol strekt niet rustende op dc verhoudingen het vak. Alzoo gcene organisatie Zelfs omsluit dergelijke vereeniging geenszins allen, die bij het vak betrokken, daarin werkzaam zijn. Maar alleen de zg. werklieden, «Ie breedste onderlaag. Ja, ook niet immer alle werklieden. Wat alzoo vaak slechts eene ver eeniging is van een deel der werklieden. :>rdt evenwel gehecten vakorganis; Straks heeft men het over de erken ning van dc „vakorganisatie". Uit den Omtrek. Soest. Naar wij vernemen, is de lieer P. E. VV. Foekcn alhier door de Holl. Electriciteits-Maatschappij te Hilversum aangesteld als haar vertegenwoordiger Soest en Soestcrberg. Allo aan vragen om aansluiting enz. moeten van af tot hem gericht worden. Onder het vee van den landbouwer H. Kok is een geval van miltvuur voor gekomen. Het beest werd onmiddellijk rerbrand. Soesterberg. Bij Kon besluit is dr. H. G.Canilcgicteropnicuw tijdelijk benoemd tot assistent bij het Koninklijk Neder landse!) Meteorologisch Instituut te de ter standplaats Soesterberg. Bij een jachtpartij door een drietal heercn op het jachtterrein van den heer Rutgers van Rozenburg gehouden, werd een werkman die als drijver dienst deed, door een schot hagel in een zijner beo- en getroffen. Na verbonden te zijn. •erd hij per rijtuig naar zijne woning gebracht. Hij zal eenige dagen rust moeten houden. Baant. Bij den gemeenteraad kwam in rekest van de afdceling Baarn van Ccntralcn Bond van bouwvakar beiders en de afdecling Baarn van den K. kalk- en steenbewerkersbond, houdende verzoek in de gemeente-be stekken op te nemen het verbod voor den aannemer tot uitschakeling van de artikelen 1638 c en d van liet burgerlijk wetboek in de arbeidsovereenkomst. W. adviseeren het verzoek in te willigen, met dien verstande evenwel, dat in de gevallen bedoeld in artikel 1638 c 1ste lid z'zicktc of ongeval) geen loon behoeft te worden uitgekeerd over de twee eerste dagen gedurende welke geen arbeid is verricht. Uemnes. Dacht men met de electrische -erlichting van Laren tot Baarn met 1 Januari gereed te zijn, thans blijkt het dat men zich voorloopig met de oude verlichting zal moeten behelpen tot midden Januari. In de raadsvergadering werd Ioons- 'erhooging voor de nachtwachts bepleit, door den Voorz. die zcide dat zij des nachts hebben tc letten op brandge «rooming en inbraken en da van 13 cent toch eigenlijk te weinig want wie wil voor 78 cent zijn ge- heele nachtrust opofferen. Loupen zij wel eiken nacht, werd er gevraagd en zitten zij niet liever in liun wachthuisje te kaarten Dan moet ge controle doen uitoefe- n, betoogde de burgemeester, maar dc veldwachter kan dat niet doen. S'a veel gepraat werd met 5 tegen stemmen besloten hun loon van 13 it op 15 cent per uur te brengen. Aan den tijdelijk benoemden gemeen tearts, den heer Lommei van Laren, is een salaris toegekend van f 200 per jaar. Dat vond 't raadslid Makker te veel voor de weinige werkzaamheden, die daarvoor werden verricht. Hij zeide, dat de dokter heel gemakkelijker zijn geld verdiende, dan de nachtwachts, en gaf in ov a om 't traktement van den heer Lommei met f 100 te verminderen. Dc Voorzitter achtte het geen aan gename taak, dit den dokter mede te De heer Makker hield voet bij stuk, maar zijn voorstel werd met tegen één stem verworpen. Blaricuni. De jacht op klein wild en ook op snippen is in Noord-Holland ge- loten op Woensdag 31 December, let vervoeren of te koop stellen v 'ild blijft geoorloofd tot 14 Januari an grof wild tot 14 Febrnari e.k. Op den Eersten Kerstdag was het Vitusgebouw een versierde kerst boom ter bezichtiging gesteld. De Eerw, Zusters hadden zich alle moeite ge- troost den kinderen een prettigen mid- dag te bezorgen. Den Tweeden Kerst dag trokken de kleinen van de be waarschool en de meisjes naaicursus naar liet gebouw op scerden zich kostelijk. Onnoodig te zeg gen, dat ook vele volwassenen blijk ga ven van hunne belangstelling. Laren. Als gevolg van de maatregelen door het nieuwopgetroden bestuur van Stad en Lande van Gooiland genomen lijdelijk als meentmeesters te Naarden J. H. Maas, te Bussum, R. Verver; te Hilversnn, A. L. de Jongh G. Smitte Laren, C. v. d. Brink, te Blaricuni, G. de Jong, te Huizen, G. Rebel. Hun is verzocht ver gunningen tot hei graven van zand, leem en grint alleen te verleenen met stipte inachtneming der bepalingen van het heidercglement en telkens voor niet langer dan een maand. Het toe zicht op de heidegronden zal worden verscherpt, zoodat onbevoegd handelen lichtelijk tot gerechtelijke vervolging aanleiding kan geven. Hilversum. In de Kleine Drift ont stond een vechtpartij lusschen de ge broeders v. d. \V. 14 en 11 jaar. Hier bij werd dc oudste zóódaning in de zijde gewond, dat geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Dokter ten Brink gelastte onmiddelijk overbrenging naar dc R. K. Ziekenverpleging waar de knaap nog dienzclfden dag werd geopereerd. Bussum. Met het bouwen der Open bare Leeszaal en Bibliotheek is men thans zoover gevorderd, dat in Febru- i.s. de opening van dit nieuwe ge bouw kan worden tegemoet gezien. Hoogland. Vooral omdat het een on derwerp is, waarover tot de boeren wel eens een hartelijk woordje mag gespro ken worden, wekken we dringend op tot bijwoning der landbonwvergadering, waarin de landbouwleeraar Zeldcrs zal spreken over de teelt van knol- en wortelgew issen en hun waarde als vee voeder. De vergadering wordt gehou den bij Westerïaak in ie Faam op Donderdag 8 Jan a.s. Zij vangt aan uur en is gratis toegankelijk. s. R. K. Volksbond St. Joris- Zondag 4 Jan.. 12',, uur Maandver gadering. Agenda: 1. Opening. 2. No tulen. 3. Installatie. 4. Behandeling Agenda Bondsbestuur-vergadcring. 5. Mededcelingen. 6, Rondvraag. R. K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. Amersfoort. De R. K. Openbare Leeszaal cn Bi bliotheek. Kampstraat 18. Amersfoort is dagelijks kosteloos toegankelijk voor alle personen boven de 18 jaar van 10—1 en van 3—10 uur. Op Zon- en feestdagen van 122 eu van 410 uur. Des Maandags is de leeszaal 'smor- gens gesloten. Vereeniging van de H. Catharina van Sienna. De eerste vergadering in Januari 1914 is niet 6 maar 7 Jan. op het ge- one uur. Amersfoortsche R. K. Spaarbank- Zondag wordt zitting gehouden in liet Schoolgebouw aan de Breedestraat. St. Vincentius-Bibliotheek. Eiken Zaterdagavond van half 8 tot uur worden in het gebouw van den R. K. Volksbond de leesboeken uitge geven cn aangenomen. Apologetische Bijdragen 5 van Pater Jac. J. Zeij, S- J. EEN NIEUWE GODSDIENST!? II. Maar kan het Spiritisme misschien een nieuwe openbaring zijn binnen de grenzen van het Christen dom? Neen! Is het dan onmogelijk, dat ons, op Gods bevel of bij Gods toela ting. door de geesten iets zai worden medegedeeld als Goddelijke Openbaring, aan dc Apostelen?! Jnmogelijk! Waa'"— 1) Omdat dit in strijd zou zijn dc uitdrukkelijke verklaring van Chr die gezegd heeft: „wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u den weg wijzen tot alle waarheid". Daar Christus dc komst Van den H. Ci zijn elf Apostelen aankondigt als oogenbllk. waarop hun droefenis angst zal verdwijnen, geldt zijn w alleen voor de Elf cn niet vno. wettige opvolgers. Alleen aan de LU dus is de weg tot alle waarheid gewe zen, die God den mensch wilde open baren. Als anderen, na dc Apostelen nog een nieuwe waarheid door openba ring zouden loeren, ware den Apostelen niet de «eg gewezen tot alle waarheid! I!) Zoo hebben de Apostelen het ook begrepen. Anders had de H. l'nulus aan den t<>' Bisschop verhc-ven Tinui- ',i'„jci zoo uitdrukkelijk herhaald, .1» l,ij X* mo"> VMlh„u.:.r. dc leer der Apostelen. De Heilige .Judas Uiaddacus zou het geloof niet genoemd hebben iets „dat den heiligen éénmaal s overgeleverd". De Colossensers had den ook niet Ie llooren gekregen „Ge lijk gij dan Jezus Christus den Heer, ontvangen hebt, wandelt in Hem, ge worteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd wordende door het geloof'. En allen, voor wie de ,-,Brief aan de Kphesiërs" bestemd was, was liet niet ziiii ingeprent, dal zij waren opge bouwd op het fundament der Aposte len en Profeten, terwijl dc hoofdhoek- steen Jcsus Christus zelf is, in Wiet) het gausche gebouw.' samengevoegd wordende, opwast tot een heiligen tem pel in den Heer." 3) Voegt ge daar nog bij, dal de II. Hieronyinus en Auguslinus cn Cliry sostomus én zoovele andere schrijver: der Christelijke Uidlieid bewoordingen omschrijt waarheid den Apostelen is dan mag men er niet ir len, of noch het Spirilisi andere zoogenaamde ook, zal ooit iets vermeerdering va geloofsschat. Wat het Spiritisme wel bijbrengt, i: een stille vermaning aan dc Katholie ken, zich beter te wapenen met dt kennis des geloofs, om hei heiligste wat ze op aarde bezitten, krachtiger „dat alle tlcgedeeld", aantwijfc noch welke openbaring ainncn bijbrengen tot i onzen Katholieken te kunnen verdedigen Eenzelfde!vermaning, juist wat betreft izc geloofsleer omtrent den Groote (icest cn de zielen, gaat ook uit, va :n andere nieuwigheidde Thcosofii „AAN SPIRITISME DOEN!" Als W. <lc Veer, S. J. reeds in 1906 kon schrijven, dat „het door zijn ge heimzinnigheid zoo verlokkend spiri- ook in Katholieke kringen meer neer veld wint." als Dominee Beversluis in 1909 durfde tc beweren „Vele predikanten van verschillende richting zijn overtuigende spirilualisten (of spiritisten)Ook onder de geestelijken der R. K. Kerk vindt lu spiritualisme zijn aanhangers Verder drong hel door in alle rangen n standen der maatschappij. Vooral i den Hang treft men de spiritualis- clicn van den meest iiitccnloopctulcn ard," als tot op den dag van he len een vloedgolf van spiritistische -liegende blaadjes cn romans ook landje overstroomt, cn „Ziclelevi liet orgaan van de Vereeniging psychisch onderzoek, maandelijks den lezers een hutspotju van spiriti: theosofie en occultisme voorzet, liet toch zeker niet nutteloos, dit spi- baarde waarheden van ons Katholiek Geloof, ik kan beknopt wezen, wijl ik iien, die er meer van willen v dechts te verwijzen heb, bijv. naar spiritisme, door W. de Veer, Haarlem, II. G. van Alfen Het spiritisme, door J. Waterreus, Wed. J. R. v. Ros: Utrechtde ongeziene Wereld, door M. l.epicier, bij dezelfde uitgeefster. Men zou bijna zeggen, dat dc Fra sche stad Lyon het eerste groote broei nest geweest is voor het van Amerika laar Europa overgewaaide „moderne spiritisme." Want een der grootste profeten dezer nieuwigheid, de FVansch- nan Rival (18031869), die onder den schuilnaam Allan Kardac schreef, wiens boeken op den Index staan. haalt in zijn Voyage spirite cn 18 men, tijdens zijn eerste reis n Lyon in I860, aldaar hoogstens honderdtal ingewijden telde; het jaar daarop waren er reeds 5 tot 6 duizend „en dit jaar (18621 is het niet doenlijk ze te tellen, maar men kan ze zonder overdrijving op 25 lot 30 duizend schatten." Bij ons gaal zulks zoo vlug niet. Wel deed reeds in 1857 het spiritisme zijn intree te 's-Gravenhagc, kwam in 1859 te Rotterdam een spiritistische vc ging „Ozomaze" tot stand, wi Amsterdam in 1869 een soortgelijk: vereeniging opgericht ouder den n; „Veritas", doch dank zij onze geringere mate van lichtzinnigheid en grooiere mate van knltn ric-kat-uit-den-booni-kij- ken. zijn zelfs nu nog de „ingewijde" spiritisten ten onzent niet zoo talrijk, ofschoon er steeds meer en meer zijn, e „aan spiritisme doen." Even kom ik op Lyon terug. In ge noemd jaar 1862 hield in de l'rimaat- Kerk daar ter stede, in tegenwoordigheid van Zijne Eminentie den Kardinaal- Aartsbisschop, den I4den December cn ook nog eens den 21stcn, dc Jcsuitcn- pater Nampon een doorwrochte rede tegen het spiritisme, die in 't Neder- landsch vertaald, in 1865 het licht zag Amsterdam bij C. L. van Langcn- liuijscn. dccling dezer redevoering luidt aldus: „Het spiritisme is eene hande ling om de geesten der afgestorvenen tc roepen; liet is ook. zooals het dit zelf verklaart, eene leer, gegrond op -ijzingen der geestenliet is eindelijk eene vereeniging, gevormd ten dienste dezer handeling cn tot uitbrei ding dezer leer." Dezen duidclijken opzet volgend, zul len wij, in de uitwerking er van, Nampon laten rusten, daar uit de 50 jaren, die na deze redevoering verloopcn zijn, heel wat actueelcr materiaal bijeen te bren- r spiritische handelingen. gen c. Dus.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 5