Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
XXVlIe |aargang. No. 98.
UITGAVE VAN DE VEREEN1GING DE EEMBODE TE AMERSFOORT-
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Prijs per drie maanden vijftig cent. Afzonderlijke nummers drie cent.
Aboneinenlen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abonnement moei geschieden vóór den
aanvang van een nieuw kwartaal.
Vrijdag 6 Maart 1914.
KANTOOR EN DRUKKERIj: LANOEGRACHT 13. AMERSFOORT. - TELEFOON No. 314.
Advertentieprijs: van één tot vijl regels dertig cent. Elke regel meer za* coat.
Reclames tien ccat per regel. Advertenties In het redactioneel gedeelte vi|Mea cont per regel.
Billijke tarieven bij abonnement.
Alle mededeellngen en advertentlïn gelieve men in tc zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte.
Epistel en Evangelie.
Eerste Zondag van de Vaste.
Les uit ilen eersten brief van den H.
apostel I'aulus aan Thessalonicensen
IV, 1—7.
ItrocdersWij bidden en smeeken u
in den Heer Jesus, dat, gelijk gij van
ons ontvangen hebt hoe gij moet wan
delen en Góde behagen, gij aldus ook
wandelt, dat gij overvloediger worden
moogl. Immers weet gij, welke voor
schriften ik u door den Heer Jezus ge
geven heb. Want dit is Gods wil: dat
een ieder van u zijn vat wele te be
zitten in heiligheid en eer, niet in drift
der begeerlijkheid, gelijk ook de heide
nen, die God niet kennen; en dat nie
mand zijnen broeder verdrukke of in
de zaak bedriege; want de Heer is een
wreker van dit alles, gelijk wij u te vo
ren gezegd en betuigd hebben. Want
God heeft ons niet geroe|ien tot on
reinheid maar tot heiligmaking, in Chris
tus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheüs; XVII, 1
In dien tijd nam Jesus Petrus, Jaco
bus en diens broeder Joannes met Zich
en leidde hen, afzonderlijk, op een
hoogeu berg; en Hij werd voor hen
van gedaante veranderd, Eu zijn aan
gezicht blonk als de zon, en zijne klee
deren werden wit als sneeuw. Eu zie,
hun verschenen Mozes en Elias, met
llein sprekend, l'etrus nu nam het
woord op en zeide tot Jesus: Heer!
het is ons goed hier te zijn Laat ons,
zoo Gij wilt, hier drie tenten maken,
voor U cene, voor Mozes ééne en voor
Klias ééne'l'erwijl hij nog sprak, ziet
overschaduwde hen ecu eenc lichte
wolken zie, cene stem uit de wolk.
zeide: Deze i> mijn beminde Zoon, in
wicu lk mijn welbehagen hebhoor.
Hein! En de leerlingen, het hooiende,
vielen op hun aangezicht neder -en
vreesden zeer. En Jesus naderde en
raakte hen aanen Hij sprak tot hen
Staat op en vreest niet! En hunne
oogen opslaande zagen zij niemand dan
Jesus alléén. En terwijl zij den berg
afdaalden, gebood Jezus hun en zeide
Openbaart dit gezicht aan niemand,
totdat de Zoon des menschen van i"
dooden is ojigestaan.
MISAAX WIJZING.
Zondag 8 Maart; H. Mis Remini
ecre. 2e gebed van den H. Joannes de
Deo. Geen Gloria.
God bemoeit zich met ons.
noewcl God zich mei ons bemoeit
kunnen wij Zijne inwerking niet altijd
begrijpen en vaststellen.
De tusschcnkomst van God in het
leven dermenschheid eu in ons bijzonder
leven blijft geheimzinnig.
Bij voorbeeld, er zijn hier op de
wereld ongelukken, die de rede doen'
ontstellen, zoo vallen zij op onschuldige
hoofden, en onbegrijpelijke voorspoeden,
zoo onwaardig zijn zij die ze genieten.
Laten wij ons niet verbeelden alle
geheimen van God te kennen.
De grootste geniën hebben zich ver
loren en verliezen zich nog in de ont
leding van één druppel water.
Is hel te verwonderen, dat wij niet
in staat zijn de Voorzienigheid te recht
vaardigen in alle omstandigheden
God is oneindig in Zijne wijsheid. Hij
heeft ons Zijn geheele plan niet geopen
baard. Van tijd tot tijd rechtvaardigt Hij
Zich zelven reeds in dit leven, maar de
:este kecren verschuift Hij de geheele
laatste ontwikkeling van Zijne Opper
macht tot het andere leven.
Hoewel God zich met ons bemoeit,
regelt Hij niet altijd onze afrekening
hier beneden.
Laten wij hier wel op letten.
Het tegenwoordige leven is slechts
de kiem, het begin van onze bestem
ming en de voltooiing van Gods werking
ons reikt in de eeuwigheid.
:t is met de maat van de eeuwig
heid, dat men moet oordcelen over wat
den mcnsch in deze wereld overkomt.
Zonder dat, is het onmogelijk iets te
begrijpen van Gods raadsbesluiten over
„De booze is gelukkig".
Wacht een weinig!
God is geduldig, omdat Hij eeuwig
is. De voorspoed van den booze is zijn
itral', zij verblindt Item. Zij duurt slechts
:en dag, en zijn morgen, daarboven,
zal vreesclijk zijn.
„De rechtvaardige is ongelukkig".
Wacht even!
De beproevingen van den rechtvaar
dige zijn voor hein een bron van ver
diensten, en zij zullen beloond worden
niet een eeuwigheid van geluk. God is
niet verplicht aanstonds te beloonen,
nocli de straf aanstonds op de misdaad
te doen volgen, Hij die 'de eeuwen dei
eeuwen heeft om Zijn werk te voltooien
Er is een ander leven, Tot daar toe ver
bergt God zich en zwijgt. Hij laat ons vrij.
Hoewel God zich met ons bemoeit,
Hij eerbiedigt altijd onze vrijheid. Het
is een geheim, maar een onbetwistbaar
geheim.
God heeft ons vrij geschapen. God,
e weet welke eer Hem het waardigst
is, heeft niet willen bemind en gediend
worden door slaven. Hij heeft wezens
willen sche|>pen, die Hein uit vrije
keuze en zonder dwang zouden be
ien. Hij heeft gewild, dat wij vrij
willige aanbidders zouden zijn, en geen
machines, voortgestuwd door
weerstaanbare aandrift.
Hij heeft Zich willen verheerlijken
ons, en tegelijl; ons de eer willen
geven ons geluk te verdienen. Hij eer
biedigt dus onze vrijheid, waarvan Hij
de buitensporigheden en de misbruiken
voorziet en toelaat. Hij laat ons vrij om
het kwaad te doen. En het kwaad heeft
tot oorzaak niet God maar o
Handelt een vader verkeerd, als hij
zooveel mogelijk bijeen ziet te krijgen,
het zijn kinderen na te laten O
i, niet waar? Integendeel! Maar
als de kinderen nu die nalatenschap
lisbruikcn om cr kwaad mee te doen,
Is ze elkander zelfs bestelen en ter
oorzake dier nalatenschap kwaad be
drijven, kan dan de vader beschuldigd
worden, omdat hij hun die erfenis heeft
nagelaten - Geen kwestie van I
Nu, juist zoo heeft God ons alles
vermaakt, heel de aarde schonk Hij den
mensch bij wijze van erfenis. Is Hij nu
aansprakelijk voor het kwaad en de
euveldaden, door de
de diefstallen en ongerechtig
heden waarvan Zijn nalatenschap aan
leiding is? temeer, daar Zijne bevelen
formeel zijn, daar Zijne wet den mensch
het kwaad verbiedt, zelfs op straf van
voor altijd beroofd te worden van het
hoogste goed, den hemel, waarvoor Hij
is geschapen heeft.
Men beklaagt zich dikwijls over God,
oest men zicli niet over zich zelven
beklagen
Deze jeugdige man lastert God, omdat
hij niet slaagt op zijn kantoor, Maar
waarom heeft hij liet handwerk van zijn
vader veracht
Deze vrouw leeft in ellende en wordt
mishandeld. Maar waarom heeft zij,
alvorens zich met een onwaardigen
'htgeuoul te vereenigen, niet geluisterd
naar wijze raadgevingen, noch het
ledetie van dien muil onderzocht?
Men wordt verteerd door ziekte. Maar
hoe is de jeugd geweest
Een ander verliest zijn fortuin, omdat
hij een doorbrenger en verkwister ge
rest ia.
God is niet verplicht om onze fouten
goed te maken. Hij heeft ons vrij ge-
ichapen en llij eerbiedigt onze vrijheid.
God bemoeit zich met onsmaar
inwerking op on
iverlieerschend.
deze retraite helder worden belicht en
zoo beter worden begrepen en erkend.
Voor de Roomsche drankwecr is het
welslagen dezer retraite dus van over
groot belang.
Eene Retraite voor Kruieverbond-leden.
Gevolg gevende aan een door velen
uitgedrukt verlangen, heeft de Eei
Directie van het Si. Atfonsushuis
Amersfoort eene retraite uitgeschreven
>or leden van liet Kruisverbond.
De aanvang dezer geestelijke oefe
ning is bepaald op Zaterdag 14 Maart,
des avonds uur; zij zal eindigen
Dinsdagmiddag daaropvolgende.
Kr zijn voor deze retraite nog enkele
plaatsen vacant, reden waarom wij er j
eeas de speciale aandacht op
vestigen.
Waar de Mariavcrecnlging reeds
kele malen zóu trouw deelnam, dat er
één plaatsje onbezet bleef, daar
;en onze Kruisvcrbondleden het
zich een eereplicht rekenen, dat de
tenafdeeling der Roomsche drank-
weer ditmaal schitterend met een zoc
groot mogelijk getal Kruisridders het
St. Alfonsushuis binnentrede.
Een enthousiast voor deze rel
uitte als zijn incening, dat het ,,'n
schandaal" zou zijn indien de mannen
zich hier lieten overvleugelen.
Welnu, laten de leden van de ver
schillende Kruisverbond-afdeelingen in
Amersfoort en omgeving trachten dat
„schandaal" te voorkomen. Laten zij
zicli spoedig doen inschrijven voor deze
retraite. Hun actie zal er bij winni
hun geestdrift worden verlevendigd.
Het godsdienstig beginsel waarv
elke roomsche actie noodwendig moet
uitgaan, wil ze niet vastloopen in bot
materialisme of geestdrijverij, zal
Uit hst Buitenland.
ROUW.
De Duitnche Kerk-provincie werd
raar getroffen door den dood van
Z.Em. Kardinaal dr. Gcorg Kopp, vorst-
aartsbisschop van Breslau.
Kardinaal Kopp werd 25 Juli 1837
Duderstad geboren uit een burger
lijk, echt Katholiek huisgezin. Zijn eerste
ojileiding genoot hij op de burgerschool
Later studeerde hij aan het gymna-
De jonge George dacht er toen echter
ig niet aan in den geestelijken stand
te treden. Hij werd telegraaf-beambte
en bleef twee jaren de telegraaftoestel
len bedienen. Maar toen hij ook over
tuigd was. dat God hem riep, gaf hij
dadelijk, zonder aarzelen aan die roep
stem gehoor en ging te Hildeslieim
studeeren, 28 Augustus 18ó2 ontving
hij de 11. Priesterwijding in de Dom
kerk van Hildeslieim.
In 1803 werd aan mgr. Kopp de
kardinale waardigheid verleend. De
Duitsche regeering erkende zijn ver
diensten o.m. door hel verleenen van
de orde van den Zwarten Adelaar,
jaraau de adelstitel verbonden is.
Behalve lid van het Pruisisch Hei
renhuis was kardinaal Kopp nog lid
van hel Oostenrijkschc Heerenhuis en
van den Oosteiirijksch-Sllezischen Land
dag.
Zijn diocees was het grootste diocees
>'an Duitschland, en telde niet minder
lan 3 millioen Pruisische en 300.000
Dostenrijksche dlocesancn.
Zeven en twintig jaren lang lieert hij
ds vorst-bisschop aan het hoofd ge-
itaan van dat reusachtige diocees, met
rusteloozen ijver dat onoverzienbare
arbeidsveld bewerkt.
De St. Vlncentiuevereeniging.
Graaf d'Hendecourt gaf dezer dagen
te Brussel een algemeen overzicht van
den stand der conferenties van den H.
Vine. :'i Paulo over de heele wereld.
Op het oogenbtik bestaan niet minder
dan 8000 conferenties, welke over de
geheele wereld verspreid zijn. Steeds
neemt het heerlijke werk in omvan;
toe. Alleen in liet jaar 1913 zijn er 33"
e conferenties bijgekomen, en met
tot 1854 teruggaan om een der
gelijken groei te vinden. In Frankrijk
zelfs, waar het werk zoozeer bemoeilijkt
,'ordt, zija gedurende het afgeloopen jaar
nog 67 nieuwe conferenties opgericht.
België slaat een record. Het heeft
eer conferenties dan Frankrijk, welks
bevolking vijfmaal zoo groot is. In Bra
zilië zijn in het afgeloopen jaar 50
nieuwe conferenties gesticht. Zelfs in
Portugal, waar de Katholieken ten zeer-
te vervolgd worden, is het getal
!2 vermeerderd.
Er bestaan op het oogenblik confe
renties in Chili. Ceylon, Marokko, ja
zelfs in Dahomey, waar twee confercn-
ran jonge lieden de oude neger*
bezoeken. En binnenkort zullen ook in
Japan en in Ncderlandsch-Indië St. Vin-
centiusvereenigingen worden opgericht.
Engeland.
Al blijft een deel van de Kngclsche
bladen mopperen tegen de verhoogde
marine-uitgaven de regeering krijgt
haar zinde marine-begrooting zal stij
gen tot over de 600 millioen gulden.
Daarvoor heeft Engeland dan een vloot,
die in staat wordt geacht het eilanden
rijk krachtig te verdedigen en de En
gclsche belangen in andere wereiddce-
i te beschermen.
En daarvoor ontkomen de Engelschcn
vooreerst ook nog aan den persoonlij-
'"in militairen dienstplicht.
In Engeland heeft Napoleon nooit
den baas gespeeld en hij heeft cr dus
niet. zooals bijvoorbeeld hier te lande
de conscriptie kunnen invoeren. Dienst
plicht kent men in Engeland niet. Het
F.ngclsche leger bestaat louter uit vrij
willigers. Er zijn wel heel wat voor
standers van dienstplicht, maar het gros
van de bevolking moet er niets van
hebben. Als de vloot maar sterk is,
zegt men, loopt de veiligheid geen
gevaar.
Invloedrijke mannen propageeren ech
ter liet idée. dal het voor Engeland
idig is, dat het een dink leger heeft.
De vloot zeggen zij, is niet bij machte
een inval te verijdelen en als eenmaal
een legerafdeeling van den vijand in
Engeland geland is, dan zullen de
Engelsche troepen deze niet kunnen
Stakers treden met geweld op. om
hun eischen door te zetten, en hebben
verklaard voor niet* terug te zullen
schrikken, indien hun geen volledige
voldoening gegeven wordt; in talrijke
steden hebben dan ook reeds ernstige
botsingen tusschen de staker* en de
troepen plaats gehad.
Minister Asquith heeft in antwoord
op dit betoog duidelijk doen uitkomen,
dat de regeering van invoering van
dienstplicht niets weten wil. De vloot
kan niet beletten, zeide hij, dat hier
of daar op de kust een kleine afdee-
ling van den vijand landt, doch daar
spelen wij het wel mee klaar. En dat
een groot landingsleger naar Engeland
overgezet zou worden, dat is ondenk
baar, want dat kan de machtige Engel
sche vloot zeer zeker wel beletten,
Portugal
wit maar niet tot rust komen. Volgens
berichten moet de toestand allesbehal-
rooskleurig zijn en zou wederom
monarchistische beweging
deur staan. In vers
In plaats van tien krijgen we voor
het nieuwe belastingjaar een opslag
van twintig percent op den aanslag
voor bedrijfa- en vermogensbelasting.
Het is de min joyeuse entree van
minister Bertling.
't Is niet aangenaam, zegt hij, maar
straks komt de inkomstenbelasting, en
daarvoor zijn de hoogere opcenten een
passende voorbereiding.
Daar schuilt toch ook in dezen mi
nister van Financiën eenig gevoel voor
humor, zegt Het Huisgezin.
Wc zullen aan de twintig opcenten
moeten gelooven, maar waarom die
ook geheven van de kleine aanslagen
Waarom deze niet vrijgesteld en
desnoods een paar percenten meer ge
legd op de hoogere inkomens en de
groote vermogens?
Dc kleine burgerij en middenstand
heeft het in deze dagen zoo zwaar te
verantwoorden, dat elke gulden belas
ting meer feitelijk een onrechtmatig
heid is.
Voor allen twintig percent meer Is
schijnbaar de gelijkheid betracht, maar
in werkelijkheid is het de ongelijkheid
beoefend.
Erger nog staat het met de voorge
nomen verhooging van den bieraccijns,
terwijl men den accijns op wijn onge
wijzigd laat.
Minister van linanciëele rechtvaardig
heid zal 'sheeren Bertling'* eeretitel
niet worden.
groote hoeveelheden
tenen en munitie, voor dc royalisten
icstcmd, in beslag zijn genomen. Overi
gens zou de amnestie, welke dezer da
gen verleend ij, en waardoor een
aantal verdreven monarchisten
Portugal kan terugkeeren, niet
heel vreemd zijn aan deze beweging.
Tegelijkertijd zijn op verschillende
plaatsen ernstige stakingen uitgebro
ken. Het telegrafisch- en treinverkeer
tusschen Spanje en Portugal is reeds
verschillende malen, tengevolge van
daden van sabotage verbroken, hoewel
de spoorweglijnen voortdurend door
troepen bewaakt worden, en op elke
locomotief eenige soldaten geplaatst
zijn. In hoeverre de regeering op haar
troepen kan rekenen, zal de toekomst
moeten lceren:
Binnenlandse!» Berichten.
Doorvoer v
Volgens jeene incdedeeling van den
Duitschen gezant hier te lande, beeft
dc Pruisische Regeering, wegens het
'oorkomen van mond- en klauwzeer
ii Nederland, den doorvoer van Ne-
derlandsch vee voor eenigen tijd ver
boden,
Waarschuwing.
Door de Veld-Artillcrie zullen op II
zoo noodig 12 Maart schictocfeoi-.
gen worden gehouden, onder Bunscho
ten. Daardoor zal het verkeer gestremd
worden op „Den Veen- en Veldendyk"
tusschen Spakenburg en Eemdijk en
op het „Kcrkpnd" tusschen Bunscho-
den Eemdijk. De Zuidenee
schuwingsborden zullen de afsluiting
in het verkeer nader aangeven.
Winkelsluiting.
De door de Utrechtsche Handels-
vcreeniging gehouden enquête omtrent
verplichte winkelsluiting, welke zicb
over 33<X) winkeliers heeft uitgestrekt,
heeft het resultaat gehad dat twee der
de der zich uitsprekenden voor en één
FEUILLETON.
DE BEVRIJDING DER ZWARTEN.
Uit vrees voor de pistolen, die op
hen gericht waren, durfden zij niet
nader komen.
„Laat dehonden losriep toen Jim Joa.
Een zeer groote hond kwam aauloo-
pen. Albert mikte op hem en loste een
schot. Het dier viel neer, dc kogel waf
tiisschcn.de oogen in den kop gedrom
geneen tweede werd op dezelfde wijze
afgemaakt. Daarop beraadslaagden de
vijanden en Albert, die hen oplettend
had gade geslagen, zag, dat zij liet lol
gingen werpen.
Twee hunner kwamen toen aan w
kanten op hem af. 1-lij doodde den
eerste en maakte den andere weerloos.
Eindelijk greep hij den tak.
Hoeral hij heeft geen kogels meer,"
riep Jim Joa en allen wierjien zich op
hem niet de kolf van 't geweer naai
voren om hem zou te verpletteren. Al-
bert zwaaide vrceselijk niet den tak in
't rond en vele kolven werden stuk
geslagen.
„Bij Satan!" riep Jim Joa, „hij schijnt
een verbond tc hebben gesloten met
den duivel; allen achteruit."
Dit geschieddemaar na eenige
«ogenblikken zag Albert hen lerngko-
men niet boomtakken in de hand. De
strijd werd voortgezet, maar liet
alleen om de aandacht van hun slacht
offer tc trekken. Twee uit de bende
hadden een omweg gemaakt, grepen
Albert van achteren vast en wierpen
hem op den grond.
Toen gilden allen van vreugde. Al-
bert werd op allerlei wijze bclecdigd,
maar zeide niets terug. Hij begreep,
dal zijn laatste uur geslagen was en
bereidde zich door een hartelijk gebed,
om voor God te verschijnen.
Maar op de vraag van O'Brian „Hoe
zullen we hem ter dood brengen kon
Freiniami niet nalaten te antwoorden
„Het rcdelooze dier eert zijn weldoe
ner en gij durft u bij mijne moordenaars
voegen? Wat zult gij eens den ei
gen Rechter antwoorden?"
„lk zal Hem zeggen, dat ik u
als mijn weldoener erken, daar gij de
oorzaak waart van mijn val door het
verraad van ons vaderland."
„Geen praaljcs meer," viel Jim Joa
hem in de rede. „Ik stel voor hem te
gecselcn."
„Het is een blanke," antwoordden
ile anderen.
„Dat komt er niet op aan. bij heeft
mij ook wel gegeeseld, toen ik eens
den neger Zambo, die gevlucht w:
afstrafte; hij kwam tusschen beiden...
sloeg ine half dood. Toen heb ik ge
zworen mij tc wreken, en daarom ver
zoek ik u mij mi te laten begaan, lk
heb cr liet recht toe."
„Neen," antwoordde een bejaard
„liet is een blanke en daarom wil ik
niet, dal hij sterft als een slaaf."
De opzichter moest toegeven. Men
stelde toen voor den dokter te steeni-
gen; maar dezelfde planter, die ni<
gewild had, dat men Albert gccselde,
im weder het woord op en zeide:
„Mannen, wij zijn in ons recht, als
e dezen vriend der negers dooden,
daar hij hun stand in dc hand werkt
een aanhanger van het Noorden is
ar hij moet eerlijk veroordeeld
den, Door hem dood te gccsclcn ot te
stccnigen, zouden wij slechts wra?1, ---
men, Ik vind, dat we hem aar
boom moesten ophangen, dan begrijpt
iedereen, dat liier liet volk gesproken
heeft. Dat zij, die denken zooals ik de
hand opheffen."
Allen deden het, zelfs Jim Joa,
Dadelijk werd Albert door twee i
:n gegrepen en onder een alleen sl
den boom gevoerd, waarvan ccnigc
takken bijna den grond raakten. De
oudste planter ging er onder zitten,
ontblootte het hoofd en vroeg:
„Wie van u brengt in tegen dezen
man?"
Allen beschuldigden hem van land
verraad.
Daarna sprak de rechter:
„lk veroordeel Albert Freimnnn om
aan dezen boom te worden opgehangen,1
Jim Joa wierp zich op den veroor
deelde, bond hem handen en voeten,
ijl O'Brian liet touw om zijn hals
deed.
„Dat de barmhartige God medelijden
hebbc met mijne ziel en mij al mijne
zonden vergeve, gelijk ik liet u doe,"
„Zwijg nu maar," riep Jim Joa, die
den boom geklommen was met het
touw in dc hand; terwijl hij het einde
van aan de anderen toewierp, zeide hij
„Trekt goed
Alle handen grepen tegelijk liet touw
aar op hetzelfde oogenblik deed de
schrille toon van een Ruit hen sidderen.
e reusachtige negers met bijlen
gewapend kwamen op hen af,
.Hij die trekt is een kind des doods,
riepen zij.
De planters stonden verstomd va
schrik, zij durfden eerst geen tegenstand
biedenmaar toen zij slechts twee
mannen zagen, wilden zij ze aanvallen.
Toen begon het fluiten dadelijk opnieuw
en van alle kanten kwamen gewapende
negers opdagen,
De planters vonden het nu raadzaam
zich zoo gauw mogelijk uit de voeten
te maken.
De zwarten omringden Albert, die van
verbazing geen woord kon uitbrengen.
Jini Joa zat nog altijd in den boom
bevend van angst, hij begreep heel goed,
dat 't met hem gedaan was, zoo hij in
handen der zwarten viel. Hij hield zich
daarom zoo stil mogelijk, hopende zich
zoodoende te kunnen redden. Maar
eensklaps kreeg een der negers hem
in 't oog en riep vol blijdschap uit:
„Daar is die hond, die verscheidene
onzer broeders gedood heeftKom nu
maar beneden, dan zullen wij je
gelijke munt betalen."
De opzichter luisterde niet naai
bevel, maar bleef op zijn plaats en
smeekte hun om medelijden. Slechts een
minachtend lachen was het antwoord.
Ziende, dat hij niet naar beneden
kwam, klommen twee negers in den
boom en kapten met hun bijl den tak
af, waarop de ellendeling zat. Alle bij
len waren reeds opgeheven, nog voor
liij beneden was, en zonder twijfel zou
hij dadelijk afgemaakt zijn, als AU
er niet tusschen gekomen was.
„Bezoedelt uwe handen niet met het
bloed van dien booswicht. Toont, dat
Sij een edeler hart hebt dan hij. door
cm ongedeerd tc laten heengaan."
Doch ziende, dat dc zwarten hier wei
nig lust in hadden, vroeg Albert hun
„Zijt gij dan geen Christenen? Weet
gij niet, dat met; kwaad met goed moet
vergelden
Daarop zcldc een der nogers tot de
anderen
„Laten wij hem dan nu nog niet doo
den; door wat tc wachten verliest de
duivel er tocli niets bij, maar hij moet
wel weten, dat hij zijn leven aan massa
dokter verschuldigd is."
De opzichter liet zich geen tweemaal
dat hij kon vertrekken hij liep
zoo hard weg als hij kon.
Albert dacht nu aan zijn valies; hij
was bang. dat de planters bet gevon
den en meegenomen hadden. Hij ging
aanstond* naar zijn paard, dat hij hevig
bloedend terugvond. De blanken hadden
het dier gedood, maar op 't valies niet
Eletniemand had kunnen vermoeden,
t de dokter zulk een fortuin bij zich
kon hebben, als hij zijne zieken ging
bezoeken.
Toen hij het valies losmaakte, ver
scheen Zambo.
„Vooruit, jongens!" zeide deze tot
dc anderen, „wij moeten gezamenlijk
mi** Cora ter hulp snellen.
„Is zij dan in gevaar vroeg Albert.
„O I massadokter, ik haduniet gezien.
„Is zij in gevaar?" vroeg AF
nogmaals.
„Gij moet weten, massa dokter, dat
de blanken woedend op haar zijn, om
dat zij aan hare slaven de vrijheid ge-
schonken heelt. Zij vrillen daarom een
voorbeeld stellen, opdat dc neger* bang
worden en dc andere planter* miss
Cora niet zouden navolgen. Nu is hun
plan vanavond het hui* in brand te
steken, de neger» tc dooden en mis*
Cora gevangen te nemen. Zij r.ijn au
op weg naar Paris, waar hunne plaat*
van bijeenkomst is."
Wordt voortgezet.