xxvn^alganT NAd,rtentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE UITQAVE VAN DE VEREENIOINO DE EEMBODE TE AMERSFOORT Dinsdag- en Vrijdagavond. vljltlf cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan doch «bieden voor den aanvang mmers drie cent. v,n ,bo°ne»eat moe: ge. HET EINDE. De gewone vrertiendaagschc samen- komntcn der vereeniging Geloof Wetenschap ontleenden in den laat- -ten tijd een bizondere actualiteit aan de lezingen door den Wcleerw. heer van I 'ijk moderator der vereeniging, ge- lenden over het evolutie-begrip en wat 1itinedc samenvalt. 1 linsdag werd gesproken over het •i'jde van mensch en wereld. I 'e gevolgtrekkingen uit voorgaande verhandelingen over de evolutie van wereld en aarde komen in 't kort hierop •er iod schiep de wereldliet leven aan (iod ontsprongen; mensch en dier /ijn wezenlijk verschillend; de mensch is een onnnddelijk schepsel van God naar de ziel en bijna zeker tevens naar liet lichaam. I Ie vragenWaarheen de mensch aarheen de wereld zijn in de ge- liicdcnis der evolutie wel de meest ernstige en gewichtige ll'.iarAeen de menuh Welke is zijn loekomtf? Aan alles op aarde komt :i einde. Wij houden op te leven en os met ons Wanneer ons organisme r-letcn is. ol door een of andere -'.'•ring wordt stop gezet, treedt stilstand ui ui dat is 't einde. Maar de mensch uecit een ziel, het levensbeginsel, het rvend zijn van het lichaam. Hel lichaam niet een machine die als door'n af- dcrlijke machinist ..ziel" in beweging wordt gezet, maar het is met de ziel levende machine. Waar is dat •vtiisbeginsel, die levenskracht geble- vn Sterft met het lichaam ook de ;u'i der mcnschen1 lie dicrenziel (het levensbeginsel is .(lelijk zij maakt alleen de stof levend de organen hoorend, ziende, enz. kan slechts stoffelijke dingen kennen 'jegreren en is onvermogend om bu (en de stoffelijke wereld werkzaam zijn; na den dood des lichaamsheeft •Ie plantenI en dicrenziel geen doel •er; zij is geen zelfstandig wezen en iet met ilc stof ondergaan evenals •I' gedaante van een beeld ophoudt m rmeer het verbrijzeld wordt. Het rnsbcginsel der dieren gaat het stoffe- »e nooit te boven en is afhankelijk ..n de stofhet heeft slechts een stoffc- werkende ziel alles is bij het dier. dr ing naar voedsel en geslachtsdrift. :>e mtntchensiel kan onstoffelijk of ettelijk denken en willen zij kan tiidig, in volle onafhankelijkheid de hersenstof, werkzaam zijn, heeft een zelfstandig bestaan voor I ren, zij behoeft derhalve bij de ling van het lichaam i "luien te worden, doch i.irvan gescheiden. 1 lat de menschctijke ziel boven '(lelijke werking, ook nog werken kt onder medewerking sier stof. dus e< listandig. geestelijk wezen is. bewijs I. De mensch kent zich zelvcn ofj ver heeft het vermogen zich zeiven I. kennen. Dat is een zuiver onstoffelijke iking; de ziel denkt aan haar eigen di-i-.kcn bv. om hare gedachten uit te d'.kken, terwijl de stol alleen door ..lore stof in beweging kan gezet j >rdt enkel FEUILLETON. OE BEVRIJDING DER ZWARTEN het volk die gij zijl kinderen des doodi ..Wij zijn besloten ons tc verdedigen.' Iwoorildc Hannibal. ..Vooruit dan." z.eide Jim Joa. I'oen 'gen zij met hunne bijlen op de deur. niet lang tegenstond kon bieden. Albert had nog gehoopt, dat de aan valler» bij het zien «Ier goed voorbe reide veidcdiging zich zouden terug- (rekken maar. toen hij de slagen hoorde. beval hij: ..Vuurl" Dc negers, die in de beide vleugels an hel gebouw hadden postgevat. I'omlcn op den vijand schieten, vijf planters vielen dood neer. Dc blanken begonnen nu op dc vensters te scliic- len, de ruilen vlogen aan stukken maar de verdedigers konden ze niet treilen. •laaivoor had Alben ze tc goed ge plaatst. De strijd duurde zoo eenige minuten vouit, eindelijk bezweek d< deur. en «l«- planters bezetten de bin ncnplaat». Ken vrccxclijkc verwarring volgde. «Ie negers, die zich in 'I bevonden, konden niet schieten, vrees een der iiunnen tc treffen. Albert liet hen dc geweten neerwerpen en stormde met hen de binnenplaat* op. om hunne broeders tc helpen, die an-1 het venster Dinsdag 17 Maart 1914. Kaatoor «n Drukkerij; Langegracht 13, Anerafoort - Telefoon No. 314. Advertentieprijs van Mn tot vijf regels dertig cent. - Elke reeel meer «at Reclames tien ct. p. regel. - Advert ENTtEN in het redactioneel gedezite vl|ftlen cl^. «gel. Billijke tart bv «n bl| sbooncasat. Alle medcdeelingen en advertentlCn In te zenden vóór Mn u worden. 2. I)e mensch kent, wat buiten het I bereik der ziniuigen ligt, b.v. wiskunde, aesthctica enz.; het dier niet. 3. Dc mensch voelt een drang cn voedt begeerten naar bovenzinnelijke goederen; bij hem beslaan nog andere dnjfveeren dan liefde en honger; dc mensch wil weten en begrijpen. Reeds het kind overstelpt ons met honderde vragen naar oorzaak, doel en herkomst alles wat het ziet. De mensch wil :n om te weten zonder te letten op het practisch voordcel. Wat heeft astronomie voor practisch voor in het maatschappelijk en indus trieel leven Kunnen dus onstoffe lijke objecten door den mensch begeerd worden, dan dient ook 's mcnschen ziel (stoffelijk of geestelijk te zijn. 4. Dc mensch bezit een vrije wil. a. Bij het versland behoort een vrijen wil. anders ware hel plannen maken, het berekenen van het verstand noodelooze onrust en iloellooze plagerij. Het denken bestaat in 't vasthouden enkele, in 't afweren van andere «tellingen, dus in 't uitkiezen, in 't zoeken van bewijzen, in 't combineeren lkandcr sluiten van de meest ge schikte bew ijsgronden vooreen gedachte. b. Elk normaal mensch is zich van •en vrije wil bewust; hij weet dat hij ii vele omstandigheden handelen kan iaar verkiezing. c. Vóór tc handelen, overlegt ieder erstandig mensch hoe hij handelen zal; op deze of gene wijze; wij zijn overtuigd van schuld of onschuld. In het dagelijksch leven wordt ,-rijheid van 's mcnschen wil door and geloochend. Opvoeding, loon, itrafzijn zonder wilsvrijheid niet denkbaar. e. Welke waren, zonder wilsvrijheid, de gevolgen voor liet incnschdom Geen deugd, geen kwaad; alles hetzelfde. De hecle menschheid een bandclooze troep ui gewetenlooze schurken. De mcnschclijke ziel kan alzoo ,iver onstoffelijk hare werkzaamheden in denken cn willen uitoefenen waarbij stoffelijke krachten der hersenen ilstrekt niet kunnen medewerkendie geestelijke werkzaamheden moeten een geestelijke oorzaak hebben. )e mcnschelijkc ziel behoeft dus niet met het lichaam ontbonden of vernie tigd te wordenof dc ziel des menschen onsterfelijk zal zijn hangt natuurlijk van God 'zij heelt haar bestaan niet uit zich zelf. dus ook niet haar ecuwig oortbestaan. Zal God de ziel na dc vernietiging des lichaams laten voortbestaan? God zal alleen haar vernietigen: a. Als zij geen verder doel had. b. Als zij zonder lichaam niet werk-1 am kan zijn. c. Als bij den dood des lichaams nok de ziel baar laak zou volbracht hebben I. Welnu elk wezen bezit een stre- n. bezit een drang naar geluk en zelf- houd. ook dc mensch en wel zoo sterk dat velen zelfs niet meer willen als zij hun vermeend geluk n kunnen bereiken! duizelen geneugten rs voor de overmacht zouden be reken zijn. De planters, die nu wel begrepen. I zij dc nederlaag zouden lijden, ga- n toen ecnigen hunner bevel de gc- 'uwen ui brand te steken. Maar Albert. c op alle plaatsen te gelijk scheen zijn. dreef hen terug. G soldaten halen, nep O Brian, zeg' hun. dat de negers van byrakus Kcii^dcr planters verliet inderdaad de „jenden om naar B.ium-Kouge te en tegelijkertijd slaagden «inde hunne brandende lakkc s in de schuren tc werpen. In enkele I i, deze laatste een proo ook het huis begon huis en minuten lei vlammen, iioedie te branden. Albert, die dc ontvluchte neger» noodzakelijkheid had wdl- loc besluiten en ;efluit. ir op den dag van uitgifte. is dit geluk Is het hier op vinden? Vraagt het aan alle i zij zullen antwoorden„Wij den drang naar zinnelijke te midden dier geneugten smachten wij naar nieuwen drift." Het streven naar geluk is als zoutwater voor den dorstige. Heeft iemand geluk, dan verontrust hem dc gedachte, dat 't eens weer eindigen zal, dat de dood hem besluipt. Alleen een oneindig groot en oneindig lang geluk vermag den mensch te ver zadigen 't is nu eenmaal niet anders. Indien dit volmaakt geluk niet te be reiken zou zijn (eeuwigdurend) dan wordt de mensch door zijn diepste zielsdrang ontzettend bedrogen. Dat is Gode on waardig De mensch heeft het vermogen oorzaak en waarheid te zoeken. Immers voortdurend dezelfde vragen: Vanwaar dc wereld Wat is God Wat is dc ziel Hoe zal het zijn na den dood enz. Zou die drang naar weten alleen voor 'l practisch leven zijn ge geven? Dati is een dier vrij wat geluk kiger dat zich met die vragen niet be- en er ook geen zorg of angst heeftWij hebben een drang om alles te doorvorschen wij kunnen hier op aarde zelfs dc eenvoudigste dingen niet volmaakt doorgronden en nog veel minder de eeuwige oorzaken en wetten. toch die drang naar kennen ooit zullen kennen In den dood moeten wij oplossing kunnen vin- en voor alle raadsels. Het dier heeft na korten tijd al zijne erkzaamheden ontplooid: het zingt lustig zijn lied bouwt kunstig zijn nest: verzorgt nauwkeurig zijn kroost; vangt behendig zijn buit't dier is uitgeleefd, het heeft 't hoogste bereikt. Dc mensch slechts uitgeleefd naar liet lichaam ar zijn ziel blijft nog geschikt voor ie matelooze toename aan kennis en liefdeZou dan de mensch in zijn edelst .•rniogcn onbevredigd blijven juist in liet vermogen waordoor hij mensch is dan is een dier meer begunstigd dan hij, want het dier wordt bevredigd in Gods vrije natuur. Duizend wenschen blijven iederen hoogste vermogens zinken of drijven met weg zij worden niet als meststoffen door de wind ter eeuwige vernietiging verstrooiddaarmede moge een Bilch- ncr zich (roosten, zelfs een Schopen hauer cn Hartman zagen zich gedwon gen te erkennen dat een louter aardsch cn stoffelijk leven met al zijne teleur stelling tot vertwijfeling, wanhoop en laffe zelfmoord voert. In het volgend nummer zullen wij •ervolg cn slot dezer leerrijke verhan deling plaatsen. Uit het Buitenland. Uit Duitichland. uitslag van de jongste volkstelling uitschland is bekend gemaakt. Hij :er belangrijk en men ziet er uit. :r van de zes-en-twintig staten, die het Duilsche rijk vormen, er achttien minder dan een milliocn inwoners heb-1 ..De trap brandt." riep zij. „redt mij I' Maar door het leven hoorde niemand haar, dan alleen Jim Joa. Toen hij zag. dat de deur open w.is en niet verde-| digd werd, snelde hij het huis binnen en klom dc brandende trap op. „Ik kom, ik kom," riep hij oi van het venster af tc trekken; zij trad terug, doch slaakte een vreeselijken gil bij 't zien van den opzichter. Ja, ja," mompelde deze, „gij kunt testament maken. Gij behoeft echter vriend, den dokter, niets i, want hij zal weldra doo Terwijl hij deze woorden sprak, trok hij zijn ponjaard; maar hij had den lijd niet, den arm op tc lichten een sterke hand greep hem aan en wierp hem met bovemnenschelijke kracht in het brandende gedeelte. „Kom. Cora, wij hebben geen oogen- blik te verliezen I" Zij keek haar bevrijder verschrikt aan. Albert want hij was he begreep, dat zij niet in staat was, voel tc verzettendaarom nam hij haar in zijne armen cn bracht haar in een stcencn kelder, waar zij geheel buiten gevaar was. Toen keerde hij strijdenden terug. Dc negers hadden zijne afwezigheid bemerkt en daar zij meenden, dat hij bij hooge len roepen, m< larscliuwiie Zambo door zijn „Eindelijk!" riep deze: „voorwaarts, vrienden Dc belegeraars werden door twee vuren ingesloten en van beide kanten werd er verwoed gestreden. Dc ontvluchte slaven ontmoetten ve len hunner tirannen en zij waren ge lukkig, zich nu te kunnen wreken. Maar de planters waren zoo talrijk,jus.i.v.-. w .lat de overwinning nog onbeslist bleef, dood was, vielen zij verwoed op den Corn verscheen op dit oogenblik voor vijand aan. om den dood van hun ka der eerste verdieping. pitein tc wreken de planters trokken ben. De meest bevolkte staten zijn na tuurlijk de vier koninkrijken: Pruisen, met 41 millioen, Beieren met ruim 7, Saksen met bijna 5 en Wurtemburg 2'l, millioen inwoners. De minst- bevolkte staat is het vorstendom Schaumburg-Lippe met slechts 48.000 en een hoofdstad met 7000 Inwoners Bückeburg). De staat, die de kleinste hoofdstad heeft, is het vorstendom Waldeck, waarvan de regeering zetelt te Arolsen, een vlek met 3300 inwoners. Het belangrijkste cijfer is zeker dat der totale bevolking van het Duitsche rijk. Deze bedraagt thans 65 millioen inwoners, dat is bijna het dubbele van de bevolking van Frankrijk. Frankrijk en de Kerk. In de Fransche Kamer heeft een af gevaardigde. welke in geen enkel op zicht kan beschouwd worden als een kampioen voor de vervolgde kerk, gesproken over de verhouding van Frankrijk tot Rome. Ik sta er op, aldus de afgevaardigde Delonde. hulde te brengen aan de politiek van het V'aticaan. De H. Stoel niet vreemd gebleven aan het behoud n den vrede in het begin van het vorig jaar. toen Duitschland zijn be wapening versterkte. De tusscheokomst van den Paus is dikwijls ingeroepen tot behoud van den vrede. Hij heeft invloed uitgeoefend op Oostenrijk en ook op Italië. Halstarrig blijven, staat gelijk met een dwaling, die niet in ons voordeel is uitgevallen, nutteloos verergeren. Waar om de relaties met het Vaticaan niet hernieuwen Ik vraag geen concordaat. >udig dat men elkaar groet. Wij erken- :n. officieel ten minste, den H. Stoel et. maar indien men de geheime zendingen eens wilde tellen, die op hel V'aticaan onze belangen zijn gaan pleiten Men heeft er 57 geteld. Alle andere volkeren, zander uitzon dering eerbiedigen den H. Stoel onderhouden betrekkingen met hem, Duitschland. zoowel als Engeland, cn dc Yereenigde Staten. Brazilië, ofschoon een republiek, heeft zijn gezantschap gehandhaafd. Rusland, een orthodox land. zal binnenkort een concordaat Wij, maar wij ook alleen, stellen alle pogingen in het werk c denten te vermenigvuldigen. Indien Frankrijk, zoo besloot Deloncle, zijn invloed op de wereld wil hand haven, moet het zijn dwaling van tien j jaar geleden erkennen, en opnieuw be trekkingen aanknoopen methet Vaticaan. Een ander afgevaardigde constateerde De Kerk is een macht op de wereld. Het is niet mogelijk haar niet te erkennen. Wij hebben haar steun in het Oosten noodig. Gij erkent de Kerk politiek lichaamgij erkent haar echter als het cr om gaat haar te verhinderen goed te doen, Die politiek is een kinder achtig gedoe. Gij zult er nooit in slagen Frankrijk te ontkerstenen. af, onder bedreiging van met soldaten terug tc komen. Toen Albert weer verscheen, hadden allen de binnenplaats verlaten, terwijl verscheidene dooden achterli n Jim Joa was alleen nog in 't huis zijne kleederen hadden reeds vlam ge- en geen enkel middel vindend om ontsnappen, schreeuwde hij zoo hard. men hem in de verte wel kon hoo- i. De negers omringden hem i met zijne angstkreten. Albert kon dat gezicht niet verdragen, hij wilde hem uit de vlammen redden, maar dc zwarten hielden hem terug, zeggende „Neen, massa dokter, die manmoetj Bevelen noch bedreigingen hielpen. De slaven, die door den opzichter zoo mishandeld waren, stonden niemand toe. hem te helpen. Eerst, toen zijne kreten geheel gestorven waren, keerde Albert naar miss Sillifonds terug. „Miss Cora," zcide hij, „dc vijanden zijn verslagen. Maar ongelukkigerwijze hebben dc booswichten van dit huis een ruïne gemaakt cn van uwe plan tages cenc woestenij." „Maar het leven is gered! O. mijn heer Freimann, hoe zal ik u ooit dank baar genoeg kunnen zijn „Spreken wij daar niet van, waarde miss Cora, laten wij liever eens over leggen. hoe wij u in veiligheid kunnen Binnenlandsche Berichten. Aflakaling. Zondag had te Maastricht in de Luthersche kerk de aangekondig de dienst der oud-Katholieken plaats. Te 10 uur nam de dienst een aanvang, die bijgewoond werd dooreen 25-tal per sonen. waaronder nog eenige vreem delingen. Daar de Katholieken goed op de hoogte waren van hetgeen in het kerk gebouw der Evang. Lutherschen ge beuren zou in alle parochiekerken i den kansel tegen bijwoning of deelneming gewaarschuwd bij pastora len brief hadden zich vele Kath. propagandisten in de Hondstraat, waar de kerk gelegen is, opgesteld om na te gaan wie aan deze heiligschennende oefening zou deelnemen. Slechts eenige liberalen en socialisten gingen het kerk gebouw binnen. Treurig Sobriëtai. Het 3e Nederlandsche Katholieke Congres tegen het alcoholisme te 's-Her- togenbosch is vastgesteld op 24, 25 26 Augustus a.s. Het programma in de Katholieke drankbestrijders- bladen worden bekend gemaakt. Voor wat aangaat de Roomsche reis der Internationale Katholieke vereeni- gingen tegen het alcoholisme kan defi nitief worden medegedeeld, dat voor Nederland (in samenwerking niet Bel gië) liet gemeenschappelijk vertrek be paald is op Zondag 1P April in den namiddag uit Brussel. Terugkomst te Brussel 1 Mei. De audiëntie bij Z. H. den I'aus en de gemeenschappelijke vergadering der drankbestrijders der verschillende lan den zal plaats hebben 22. 23 of „'4 April. Nadere inlichtingen geeft liet Secre tariaat van Sobrietas (Stichting ,.de uers Maastricht) waar men zich vóór Apnl moet opgeven. Brandschade-verzekering. Zondag werd door den Bond van R. K. Werkl.-ver. besloten tot oprichting van een Coöperatieve Brandwaarborg- Maatschappij. genaamd Ons Belang. Ter vergadering waren aanwezig 8P aandeelhouders. De inwerkingtreding der Maatschappij bepaald op 1 Juli 1P14. Besloten werd een Obligatieleening groot f 5000 op aandeeien van f 100 en f 50 uit te geven. Benoemd zijn in de Raad van Com- issarissen de Heeren L. Aquina. Hil- isuni, W, J. C. van Onna, Bussum J. Smidt te Baarn. Het Bureau van den Directeur is gevestigd te Hilversum. St. Annastraat no. IP en de verdere afwikkeling van de Installatie werd opgedragen aan het Dag. Bestuur van bovetigenoeindeii Bond. Uit de ingekomen berichten van deel- imc bleek, dat reeds ruim duizend gezinnen zich hadden aangegeven voor het afsluiten van een verzekering. Zoo zal deze Organisatie naast haar brengen. Vóór het aanbreken van den dag worden we ongetwijfeld aangeval len. daar O'Brian te Büton-Rougc heeft laten zeggen, dat de slaven opgestaan Zij gingen samen naar de binnen plaats. waar ze met een uitroep van vreugde ontvangen werden. Dc vrou wen wierpen zich voor hare meesteres op de knieCn cn kusten hare hand. Bij het zien der dooden stortte Cora tranen. „Zambo." zeide toen Albert, om hare gedachten een andere wending te geven, „Zambo, zoudt gij miss Cora en al onze broeders een schuilplaats kunnen geven Ja, massa dokter, wij hebben een schuilplaats, waar we even veilig zijn als in de stad New-York. Er is plaats voor iedereen." „Dan zou ik u aanraden aanstonds te vertrekken, miss Cora." „En moeten we Svrakus dan laten verbranden, massa?" zeide Zambo„o, neen. het eigendom van miss Cora, moet gered worden." „Er is in 't geheel geen kar.s meer. om 't huis te redden, op alle punten staat het in brand, laten we liever ons zeiven in veiligheid brengen, want de soldaten zullen weldra terugkomen cn dan is voor u of dc gevangenis "f de dood het onvermijdelijk gevolg." Het leed geen twijfel meerallen be grepen. dat hun leven op 't spel stond. Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1