BEUN. BROM,
Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
Electrische
Installaties.
DE EEMBODE
XXVIIic Jaargang. No. 17.
UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Prl|« per drie meenden vljltlje cent. Afzonderlijke nummer» drie cent.
Dinsdag 2 Juni 1914.
Kantoor en DrukkerijLangegracht 13, Amersfoort - Telefoon No. 314.
RkCLAMES: tien ct. p. regel. Advertent'iEn in het redactioneel gedeciie vijftien ct. p. regel.
Blllllke terleven bij ebonnement.
Alle mededeelingen en advertcntien in Ie zenden vóór twaalf uur op den dag van uitgifte
De R. K. Vrouwenbond en
de Godsdienst.
In de Mei-alicvcring van liet rclrailcn-
tijdschrift „De Tabor" lazen wc een
schoon artikel tnel bovenstaand opschrift.
Hel is voor velen van belang ei van
kennis te nemen, reden waarom wij het
hier laten volgen
weging, niet het minst in katholieke
kringen, altijd breedcre afmetingen aan.
Hoewel het vrouwenvraagstuk al dateert
van overoude lijden. Plato,
l het :i
op
weet te bezielen Neen. zij verlagen d
vrouw niet. het geloof heeft de vrouv
die door het heidendom verdrukt wen
in haar eer hersteld, en haar de hulp
genoemd aan den man gelijk. Kn on-|fidi
der alle mcnschen. zoo mannen als tro
vrouwen, zoo Iceren de godgeleerden, is |hc<
die allen in waardig-
haar innige vror
cïscllt. Van haar
r zegt van de ste
blikken naarboven en biddende alisten wanneer het er op aankomt
gen den dauw des hemels en de Kerk en Godsdienst te verdrukken.
ineslralen der genade, opdat er einde-
11 c i 11
Moeder
Christus. Ook
de katholieke
te hove
den
Mari
odmcrisch Jcz
II.ia
al zijn betrouwen en i-
odkdicn-lig'.* zijn krachtig
vurige godsdienstzin do1
opleven de vlam Je. ge
ook het bovennatuurlijke
li.uir moederlijk gebed.
I >at dan dour den Rooi
wenbond de godsdienst n:
rechten der vrouw. is het toch in
onze dagen vooral ccne brandende
kwestie geworden, die lot een alge-
weging den stoot gat.
De
Woïls
logena
mde l'c
omwenteling. De revolutie-man-
droegen de woorden„Vrijheid
leid en Broederschap." m
■ti deze woorden toe en cischicn
ie vrouw algchccle gelijkheid aan
lalt. Spoedig werden deze begin-
ook in geschriften gepropageerd
nlcdigd o.a. door Condorert. Mary
lonecraft. Hippel e.a. en late
Hebei in zijn boek: „Die 1-rau
i groeide liet getal voorstanders
irstandslcrs van het femiuisme met
legen hunne dwaalbegrippei
der
i de
dc Koonisehc Vrouwenbond op zit
heeft genomen. Hij stelt hier icgcnovi
ile katholieke begm'-elen. Man en vroui
zoo leoren deze, zijn aan elkander g
lijk PI dien zm. dal God aan beidi
dezelfde meiisehelijke natuur en wa.i
digheid heelt toebedeeld. Beiden ook
zijn ia dezelfde mate aan Christus' ver
lossingswerk deelachtig en hebben ge
lijkelijk God tot doel. Maar al zijn man
en vrouw gelijkwaardige vertcgenwoor-
s derzclfde menschetijkc
toch z
nilcr
schillend. De man heeft eigenschappci
die de vrouw mist en omgekeerd, ei
eerst jn man en vrouw .samengenomei
komt het idee mensch tot zijn volli
recht en tot volmaakte uiting. Ze zijn
dus niet twee op-zich-zelf-staande
viilucn, die sociaal aan elkander gelijk
en van elkaar onafhankelijk zijn. i
-zij vormen samen een comjilectc
licid, één organisch geheel. En i:
samenzijn van man en vrouw is liet de
man, die door de natuur en de open
baring tot hoofd der vrouw is aange
wezen. Hierdoor echter wordt de vrouw-
de minderwaardige van den
daar het voeren van het gezag
nog geen meerderwaardigheid beteeki
Was in het huisgezin van Nazareth
Jozef niet het hoofd van Haar. die zoi
hoog boven hem uitstond door haa
Goddelijk moederschap
Ziedaar dc beginselen van ons hei
lig geloof, die de Roomsche Vrouwen
bond wil verdedigen.
Maar hoe zal hij de zegepraal beha
len in den strijd wanneer hij zijn leden
niet met liefde voor deze beginselen
geensz
FEUILLETON.
STRIJD.
\\T el had hij in macliteloozc woede
aan de ijzeren staven van zijn
venster gerukt, maar wat baatte het
hem, dat dc stecnen, waarin zij be
vestigd waren geen weerstand konden
bieden aan zijn gesp
Schreed daar niet voor
schildwacht op en neer, die hem bij
zijne eerste poging tot ontvluchten zo
neergeschoten hebben
Wel duizendmaal was hem het tre
rige voorval, waarom hij den dood
zou sterven, langs den geest gegi
Maar wat was toch zijne misda
Dat hij niet met eigen hand het werk
zijner vaderen wilde verwoesten, dat
hij een ellendigen krijgsknecht, die hem.
den vrijen patriciër, had geslagen, op
den grond had geslingerd, en hij te
genover den commissaris Cahouct lucht
gegeven had aan zijn trouwe, vader
landlievende gevoelens en de hande
lingen van den vijand met den rechten
naam had genoemd Dat hij
narttc Item
ttder
inden vader i
zijn dierbare bruid.
Doch hoorSchreden naderen zijn
kerker, hij hoorde stemmen een oogen-
blik later knarste dc sleutel in de deur
en zijn cipier opende. Kwam men Item
handen
rider dan
dc
i.-slo:
aller.
t worde ver
r be-
ingevce
zich
rufruge"
in tot
.elite dc j Ih-iIi
-O Heeft I vere
lit de arbeidersklasse zeil
den huisehiken baard. I met
die 'dJn'zai:
r liet heilige lan
ensten aan te bieden.
De Ronnische Vrouwenbond nu heeft
cli het lol dezer vrouwen aangelrok-
•II, en zich tol taak gesteld voor hare
'iilsiliervstigc. zedelijke en sociale he
ngen zorg te dragen, Ook hier echter
iet zich de beboette aan godsdienst
vendig gevoelen. Dat iemand, die
ch wijden wil aan dc godsdienstige
clelijkc belangen van den naaste
o.Sstliei
t behoeft geen bel
laarMem
isdienstzin wordt cr gevorderd in dc
uw. die haar huisgezin verlaat om
sociaal terrein te gaan strijden,
ders zal de gedaehle aan het stoffe
lijke bij haar de overhand nemen en
liet sociale werk haar geheel voor zich
schcn en dan zal alle godsdienstzin
bij haar te loor gaan. Terecht vorderen
daarom in het boek: „Charakterbilder
der kntholischen Frauenwelt" de beide
schrijfsters, dat in de worsteling om
brood en rechten, de godsdienst Diet
mag worden voorbijgezien, daar deze
alleen in staat is aan den socialen in
vloed der vrouw duurzaamheid en ze
gen mee te declcn.
Eindelijk wil de Vrouwenbond vrou
wen vormen, berekend voor de taak
van cchtgenoote en moeder. In de
Roomsche vrouw wordt heden ten dage
een zekere godsdienstige ontwikkeling
gevraagd. Te recht zegt Prof. Acnge-
nent in zijne brochure„De sociale
taak der Roomsche vrouw in onze da
gen", dat van eonc godsdienstig-onder-
legdc vrouw, die met kennis van za
ken den thans gevoerden geloofsstrijd
met haar man kan bespreken, een gron-
te kracht ten goede uitgaat. Maar meer
reeds halen voor de terechtstelling
Doch neen, de soldaat deelde hen
mede, dat iemand hem met toestem
ining van generaal Monclar een kwar
tier uurs lang mocht spreken. De sol
daat trad terug en met een luiden kreet
•reugde snelde Johanna op hem
toe!
baasd.
i-cldigd doe
dat bij i
ast c
uiten. Dc overgang van de som
berste vertwijfeling tot dc grootsti
'reugde, waarmede het zien zijner dier
tare verloofde hem vervulde, was zo.
plotseling, dat zijn verstand dreigde zich
te verwarren.
„Georgriep het meisje eindelijk,
terwijl haar van vreugde schitterend
oog in zijn verbaasden blik rustte, „il
ben liet, uwe Johanna zijt gij ni
ct verheugd, mijn arme Georg 1"
„Mijne uren zijn geleld, Johanna
o, liet is verschrikkelijk, zoo jong
te moeten sterven I"
Onwillekeurig welde een traan op
zijn oog, de eerste, dien hij sedert vele
jaren had geweend. „Spreek niet
sterven", zeide Johanna. „Gij zult leven
voor mij en uwen vader. ik ben ge
komen. om u te redden".
Verbaasd keek Georg haar aan. „I)at
is onmogelijkzeide hij dof.
„Het moet mogelijk zijn. Georg, gij
moogt en zult niet sterven I Men wil
elite hun sluimerend geloof?
1 staat ook de gehuwde vrouw
godsdienstige ten achter bij de
drongen
.-crhaal
11. Monica en veie anderen, die
engelen van hun gezin verdienden
te lieclen en die hunne mannen sterk
ten iu het geloof, de vonk der hoop
in hen aanbliezen, en hen geheel voor
Christus wonnen door hunne verwar
mende liefde.
Dc gehuwde vrouw is behalve ccht
genoote ook moeder, en alleen als ze
vroom is kan ze eene goede moeder
voor Itarc kinderen zijn God schiep
haar hait zoo Hiep-ontvankelijk voor
godsdienstige indrukken en legde in
hare ziel die krachtige neiging naar
vroomheid, opdat ze niet slechts der.
man in den godsdienst sterken, maar
ook hare kinderen eone godsdienstige
opvoeding geven zou. Is het de moeder
niet. die in de kinderziel de eetste za
den van deugd en godsdienstzin
strooit cn ze door haar koesterende
liefde ontkiemen doet? Legt zij zet
zoo diep. dat ze bijna nooit meer w
den uitgeroeid maar altijd blijven lc
en heerlijk gedijen? En gebeurt het al
dar de akker, waaraan zij die zaden
toevertrouwde lang onvruchtbaar blijft
en in stee van graan, slechts onkruid
voorbrengt, dan zal de vrome moede
den moed niet laten zinken maar hoop-
u vermoorden, gij hebt den dood niet
verdiend. Gij zijt zonder recht cu reden
veroordeeld, omdat willekeur en ge
weld heerschen alle beden waren ver-
geefseh, daarom stellen wij list en ge
weld tegenover vijandelijke lagen I"
„En hoe zal dat geschieden
„Twee mannen, zullen morgen avond
den op wacht staanden soldaat over
weldigen om tien uur vlucht gij uit uwen
kerker. Hier is een louw. eene vijl cn
cene kleine zaag. ook een pak boeren-
klccrcn verberg dit alles
Werktuigelijk gehoorzaamde Georg
hij begreep nauwelijks, wat zij hem
zeide. Was het dan mogelijk, dat hij
den dood zou ontvluchten
Maar reeds rammelden wedei
sleutels. „De tijd is om" zeide de
soldaat.
„Het moet gelukken", fluisterde Jo
hanna. „Moed, mijn GeorgMisschien
zullen we elkander in langen tijd
de hemelmaar ik blijl uw trou
De deur viel met een zwaren slag
in het slot.
Huilend voer de storm over de vel
den en door dc straten van Spier
leder, wicn zijn plicht niet naar
ten dreef, sloot zich op in de g
ligc, veilige kamer, cn wie zich op
ile straat moest wagen, haastte zich
zoo snel mogelijk, den met regen cn
hagel vermengden storm te ontvluchten.
Henhuizen. I 'aar kan men heengaan,
met slechts afzonderlijk maar ook en
corps. Kn wanneer men er heengaat
als vcreemging. dan wordt daar spcci-
i.i! gewezen op de eigenaardige geva
ren, die juist ii bedreigen, en op de
middelen, die gij moet aanwenden, om
uwe v-.recnigmg tot bloei te brengen.
En wat diepen indruk zullen deze waar
heden Op u maken in het stille, rustige
rc-.r.iitenhuis. waar ge zijt buiten het
gedruisch der wereld en de beslommc-
van den huiselijken Kring. Ge
herademen en uitrusten en het
inhuis verlaten, bezield met nieu-
.-or voor uwe vcrceniging en ver
in den godsdienst.
Langestraat 27, Amersfoort.
Vertegenwoordiger
van het Ingenieurs-Bureau
Nicolaï Lebret,
Utrecht.
Binnenlandsche Berichten.
Uit het Buitenland.
De Paus-
H. de Paus heeft liet voorrecht
.n zijn "falen verjaardag te vieren,
us X gaat zijn 80e levensjaar
Katwijk.
Wegens de benoeming van baron
van Wassenaer tot lid van de Eerste
Kamer kwam het Tweede-Kamer-district
„Katwijk" open. Het bezetten van dien
rechtschen zetel was vroeger vaak aan
leiding tot twist tusschen Christelijk-
Historischen en Antirevolutionairen.
Thans is bij onderlinge afspraak goed
gevonden de plaats weer toe te wijzen
aan een lid der Christelijk Historische
partij. Dr. J. Th. de Visser is de recht-
sche candidaat.
Van Asch van Wijck.
Jhr. mr. H. W. van Asch van Wijck,
oud-lid van de Tweede Kamer voor
rsfoort. is voor uiterlijk anderhalf
jaar, ter beschikking gesteld van de
De Paus dwingt nog altijd, trots zijn
iarenlast, door zijn machtig genie en
zijn onbegrijpelijke werkkracht, door
zijn energiek en levens tactvol optreden
mtzag en eerbied van de geheele
i-ereld af.
Hij toont aan de wereld, dat de Kerk
-an Christus niet veroudert; hij schonk
haar nieuw leven.
Met aandrang wekken we onze Lezer;
>p. om vooral vurig tot den H. Jozef,
'atroon van Kerk cn Paus te bidden,
ipdat God de hooge jaren van onzen
dierbaren Opperpriester niet gedenkc.
maar hem spare, altijd nog spare en
beware voor Christus' Kerk, welke door
hem zoo roemrijk wordt bestuurd.
Spaar, o Heer. Uwen Dienaar, den
Paus, tot heil der kerk nog vele jaren
Frankrijk.
Het ministerie met Doumergue aai
het hoofd treedt af. naar aanleiding van
den uitslag der verkiezingen.
Men vermoedt dat de om
clericalisms beruchte Vivian
president zal worden.
Verdeeld als men is over de oph
sing van vele politieke vraagstukken,
is er eenheid bij de radicalen
In tegenstelling inet deze laatstcn
wandelde de wachtpost voor den GUI-
cheopoort met kalmte langzaam heen
en weer. Hij trotseerde liet weder, of
liever hij moest het irotseeren,
hij mocht het niet ontvluchten. Maar
de soldaat had zich diep in zijn i
tel gehuld en floot een krijgslied.
Aan den hemel jaagden in razende
snelheid dikke wolken voort, die de
wind wegveegde, om steeds nieuwe
massa's van den kant van het Harz-
gebergte aan te voeren. Slechts nu en
dan. wanneer de wolken zich voor een
oogenblik verdeelden keek de maan op
de aarde neder en wierp daarop een
mat. vaag schijnsel.
Dof klonken van uit den toren de
tonen van een klok, die het tiende ure
in den avond aankondigde.
Met koortsachtig ongeduld en ang
stige spanning had Georg op dit uur
gewachthet was hem niet moeilijk ge
vallen de toch reeds verroeste ijzeren
staven van het venster met behulp
van dc scherpe werktuigen uil te bre
ken cn dc traliën te verwijderen. Het
touw was vast gemaakt en niets
lette nog zijne ontvluchting dan de
soldaat, die nog altijd aan den voet
van den toren heen en weer wandelde.
Zijn oog doorboorde dc duisternis,
hoewel hij dc afzonderlijke voort
pen niet meer kon onderscheiden, be
merkte hij tocli duidelijk de soldaat,
den belast met de waarneming van
liet ambt van lid van het Hof van
justitie te Paramaribo.
De Hanzebank.
Op de jaarvergadering van de Han
zebank werd de balans- met winst- en
erliesrekening goedgekeurd.
Besloten werd o.a.
le. tot uitkeering van 3 pCt. op de
aandeelcn over 1013;
alsnog 3 pCt. dividend uit te
keeren op de aandeelen welke in de
jaren 1011 en 1912 waren volgestort;
3e. voortaan een entree-geld van
nieuwe leden te heffen van f 1
4e. de waarde der aandeelen voor
de. voor de volgende jaarvergadering
eventueel uittredende leden, werd be
paald op 08 pCt.
Credieten kunnen worden verleend
tot een 'onbepaald bedrag, mits goed
keuring van den Raad van Toezicht
en tot f3000 door den Raad van Be-
Herkozen werden
a. het aftredende bestuurslid de heer
J. H. Veels te Ulft;
b. de beide plaatsvervangende be
stuursleden. de heeren J. C. Paymans
die als eene zwarte schaduw daar on
der hem heengleed. Alles bleef rustig
men hoorde niets dan het huilen van
den wind en de gelijkmatige stappen
der wacht.
Zou de redding niet gelukken, zou
het plan verijdeld zijn? Of had Johan
na zich in den tijd vergist Plotseling
zag hij twee gestalten opduiken, die
den post naderden cn onder zijn ven
ster bicven staan.
De gevangene nam de traliën weg
boog zich uit het venster zijn adem
stond stil want nu zou zijn lot be
slist worden. De mannen spraken een
poos met den soldaat op fluisterenden
loon 't scheen, alsof zij den Fransch-
man wilden overhalen, zich niet tegen
hun plan te verzettenmaar plotse
ling sprong deze achteruit en rukte
zijne buks van den schouder, terwijl
een luid .jamais" (nooit) in de stilte
van den nacht weerklonk. Op het zelf
de oogenblik echter wierpen zich twee
gestalten op den soldaat, en Georg
zag een donkeren, worstelenden hoop.
Het oogenblik der redding was ge
komen snel klom hij door het venster
injar buiten, grecg het touw vast en
in weinige seconden stond hij op den
Wordt voortgezet.