BERN. BROM, Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. Nicolaï Lebret Electrische Installaties. DE EEMBODE XXVIIk laargang No. 27. Dinsdag 7 Juli 1914. UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers vijf cent. Aboiieinciiteii kunnen eiken dag ingaan, doelt opzegging van abonnement moet geschieden vóór den KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13. AMERSFOORT. - TELEFOON No. 314. t per regel. Billijke tarleve Alle mcdedeelingen en adverlentiiin gelieve men i p den dag van uitgifte. Engelen. K. een katholiek. A. De zevende les van jullie Katecliisnnis, daar heb ik het mijtte niet van. Zou je ntc niet eens kunnen bewijzen, bewijzen, zie je, wat tiaar allemaal beweerd wordt van engelen, duivelen en engelbewaarders Er be staan zoo verbazend veel grieven tegen jullie Katholieke leer o|> dit ge bied I l)e Protestanten /.eggen, dat jullie afgoderij pleegt door Engelen le aanbidden. De rationalisten rekenen je voor. dat heel tie Katholieke weten schap tier geesten ontleend is aan tien Persischcn godsdienst, 'k Heb ook al ergens gelezen, tint zelfs de Katholieke Kerkvaders en godgeleerden daarom trent zeer uilccntoopcmle opinies er u|> na houden. De Spiritisten willen niets weten van engel noch duivel wat bij jullie een engel of een duivel doet, dat doen bij hen tlt* zielen. En de Theosofen... j.t de Theosofen K. O, ik zal je wel helpen, tie I hcusolcn staan ook in het strijdperk getuige ilit eenc zinnetje in hun standaardwerk. ,.dc geheime l.eer". I-te tleel bladzijde f>42: „Wij bestrijden Uoomscli-Katliolickcn en Protestanten wegens een aantal dogmatische theo logische geloofsjnmten van mciisclielij- ken en sectarischeo oorsprong. W ij stemmen met hen overeen in hun ge looi aan geesten cn verstandig werken tlt Machten, al aanbidden «ii geen ..Engelen", zooals Koimiseh-Kalhohc ken il.it doen". A. Nu. wat zeg je tiaar allemaal K. Ikzt fundamenten van ons katcchctisch gebouw tleze vier waarheden zijn. ken baar uit de rcdcnecringcn cn uit de ;cschiedcnisl i er bestaat een albe- .tierend fpperwezen, God, tlie aan >ns, iiicnselicu. een bepaalden gods kan openbaren, 3 dit ook ge- heeft door middel van iemand, de geschiedenis Jezus Christus en ten 4i dat deze godsdienst, Hen en onvcrvalscht, alléén hij tie Katholieken wordt gevonden. Als t zoo is, en tie vijf Katholieke Bis-I :ho|>|)en van Nederland zetten hun kna|)stc priesters aan 't werk om geza menlijk een Kalecllismustc verv aardigeii. I leeringen heet. tegen tien godsdienst. Die liggen op een gebied van geschiedenis, van bijbcl- kundc, van wijsbegeerte. Is men nu o|> tlie gebieden met thuis, dan kan 'l best gebeuren, dat men de bezwaren niet kan oplossen twijfelt men dan daar- liever! We bewaren dan de tweede toegang te verkrijgen tot het land van vraag voor den volgenden keer. Doch belofte met zijn onuitputtelijke!) ovcr- tle eerste is te vlug beantwoord, om I vloed, en zalige gemeenschap voor den uit te stellen. Zie je. beste vriend, wij,troon van den Grondicgger der maat- kathoheken. nemen deze stelling oa-schappij. dclijk en ties nootls blinde-1 Dit alles onder leiding Is lings aan. om de doodeenvoudige reden,God gesteld, tweeledig, kerkelijk dienst Neen niet waar - dat we zeker weten, dat ze komt van I burgc'.iik gezag. dat. volgens dezelfde A. - Je heb gelijk. Maar je g..eiliet hoogste gezag in tic katholiekevoorschriften, tien plicht heeft, om ie toch toe, dal hel voor emi zoekende kerk. en als Goddelijk geopenbaarde meerderen en minderen vooral tie an belang is. die bezwaren uit den waarheid verkondigd wordt. Kon tic laatste, als uitmakend het grootste ge- eg te ruimen. katholieke kerk hierin dwalen, dan be- j deelte der K. - Niet alleen voor een zoekende, zat ze geen onfeilbaarheid, dan wasvan natuui' laar ook voor een tlie tie waarheid zij de kerk van Christus met. of Chris- gelijkelijk :eds bezit. Want jui-t door die pogm- tus iiad onwaarheid gesproken. Doch ming op t en om 'Ie moeilijkheden uit den weg dat dit alles onmogelijk zijn godsdit goddelijk recht, eerlijk, rfdevol in zijn bescher- s hoogcr waar- 'ver de grondslagen van :k Geloof', gelezen hebt. Ik ga er van avond nog beknopt maar duidelijk, staan bijeen degelijker kennen gegroepeerd, dan kan men toch wel deeren. In alle eeuwen van liet christen-1 Ka denken, dat er geen onhoudbare stel- dom zijn 't .Jist de ketterijen geweest, lingcu in gevonden zullen worden. 1 'I die aan de Christenen zelf hun eigen bc; ge moet weer gaan twijfelen aan de geloofsschat beter hebben leercn ken- K. Heel goed', 'ie zult er uit be- grondslagcn. tien. ,.1'it hoor cn wederhooren. wordt grijpen, hoe de Katholieke Kerk in dit A. Die rcdcnccring is juist, ik 'helder licht geboren". Juist gelijk in opzicht voor ons de vaste rots is. die kan er geen speld tusscheu steken. Ik I «Je booglamp liet licht ontstaat, wanneer de eeuwen trotseert, de petra, waartegen jok al gekocht, de twee tcgengestchh i. Ma.) r naden de poorten - mogen. En c-chiedcnis r hel n zelfs ij jeilijkheden. die tegc als ik In I hel j. r dat j. aarhei hebh ik je even zeggen wat me op de lip pen lag. ik |e in de rede dreigde t vallen. Is dat nu zoo redelijk, hel eei het ander met aan ie nomen, roe Met alle moeilijkheden, die don •gen worden ingebracht. verwondert u zeer: Je vraagt over de ..zevende los", heli je een Katechismus gekocht A. Gewis! "k wil ook den Katho lieken godsdienst kennen, 'k heb liet l'iotestantisme al bestudeerd, en liet Leger des llcils, en het Spiritisme, en de Theosolle ,w.il is die moeilijk!. K. 'i Is genoeg, arme jongen I Wal ben ik blij, dat je mi hel katho licisme te pakken hebt. Je doet me denken aan ..bliiidcmannctjcspelen". Als een geblinddoekte heb je romige tasclit. Ze riepen van links en van ii-chts„koud. koud" 01 „warm. warm", maar nu roep ik „heet. heet" hooi 1 A. -- We zullen eens kijken! Die Katechismus bcwccit veel. maar bewijst weinig. K. Dal heb ilt ook altijd gezegd. Maar die Katechismus is dan ook niet gemaakt voor andersdenkenden, die zoeken in de blinde. Trek eerst den blinddoek af, en bekijk de geloofswaar digheid van den Katechismus. A. Waar is die te bekijken r K. Bijvoorbeeld in het boekje „Over de Grondslagen van ons Katho liek Geloof' Daar kun je vinden, dat opg< Welnu lien z zult Da De reden, waarom men zoo iets aau- toch niet. il.it men er geen enkel bezwaar in ziet, maar wel. dat doorslaande, positieve redenen heeft om hel aan te nemen. En die kunnen vaak zoo positief, zon doorslaand zijn, dat men, wanneer een leiljjkhcid opdoemt, wel belangstelling kan koesteren in de wijze, waarop de moeilijkheid moet irdett opgelost, maar intusschen in 'tj minst niet geschokt wordt in de over tuiging van wat men eenmaal met zekerheid heeft ingezien. Wanneer ze een berekening voorleggen, ze bewijzen willen dal een vliegmachine onmogelijk in de lucht kan omduikelen, dan is 't mogelijk, dat je op 't eerste gezicht de moei lijkheid niet oplost, mogelijk, dal ge uiterst nieuwsgierig zijl. hoe die moei lijkheid moet worden opgelost, maar .ehen twijfelt ge geen oogenblikj Ie waarheid van het feit, want ge hebt zelf l'cgoud zien duikelen, en ge kor van uw zaak, dal ge cn al zegtdaar moet een fout zijn in de berekening. Zoo gaal hel ook met de bezwaren leerden, dat de grootste. i zake dan. Wat de zevende genieën, de vcrmaardsle vernuften, de1 ,-uii den Katechismus betreft, hier j omzaglijkste geleerden van elk der. ic „Verklaring van den Kaicchi— j negentien vervlogen ecuwen zich 't der N'ederlaiisclic bisdommen hoolii te pletter liepen tegen die stecn- I', Potters, le dee-1uitgever: mts. zoo zij niet nederig aannamen, al v. feiilings. 's Hoscll l'->l!i" Mier wat uitdrukkelijk gezegd weril door liet je lezen, van bid/.. 1110 tot 233, I onfeilbaar gezag, dat de Godmenseh| bewijzen van ons, Katholieken op aarde achterliet, vóór hij opsteeg engelen, duivelen cn engclbcwaat- ten Hemel. zijn we ook geenszins Houd hei boek uu maar dicht, beangst voor nieuwe beweringen van zullen de lieeie stof samen nieuwe genieën. vernuften cn geleerden. ons engelcngeloof of aan verbeel- ig "1 aan bangmakerij, of. zooals de icosofcn. aan „dogmatische" cn „scC- ■isehe" verbasteringen van den oor spronkelijke!) Indischen godsdienst loc- Langestraat 27, Amersfoort. Vertegenwoordiger van het Ingenieurs-Bureau Utrecht. behandelen, door een \r« h-/.waren te weerleggen. Heel gra.ig, 'k ben gehei - 'in dun vooreerst hot goed van ons cngcleitgeloof sast te tl. dienl ge le welen dat het Ton vuil I.uIcmiicii in 121:') «le Katlio- wereldbeschouwing. zooals die blijkt uil de Goddelijke Openbaring, aldus heelt samengevat en is hel beginsel van alles, de Schepper van alle zichtbare en onzicht bare. geestelijke en lichamelijke we tens. die dour zijn almacht, bij den taiivung van den lijd. een dubbele ichcpping uit het niet heeft voortge bracht, een geestelijke en een stullë- lijkc, namelijk de wereld der engelen de wereld der stof: en daarna de ischclijke wereld, als 't ware een tusschcnschepping, bestaande toch uit geest en uit iichnan). Want de duivel le andere booze geesten zijn wel aar van nature als goede geesten geschapen, doch zij hebben zich zelf slecht gemaakt. De menseh echter heeft gezondigd tengevolge van de inblazing iles duivels" Nu gaan we geleidelijk voort en vra at lo. moeten we deze stelling on- lorwaardclijk, des noods bundelingv aan vaarden -'o wat behelst deze stol ling Goed, maar 't spijt me dat ik weg moet. Mag ik nog eens terug komen - Wis en zeker Hoe meer hoe l\. Dat zijn we ook, zeker :kig I En ik wetlsch jou gee minder, hoor! Besten dank I Tot zien J. J. ZKIj. -In tj\ Wat zijn jullie. Katholieken. cli gelukkig, dal jullie ",|vi I Uit het Buitenland. Engeland. e I.ouden overleed. S4 jaar oud, •f t 'liamberlain, een Engclsch «taats- i. wiens naam in onze Hollandselit i) juist geen aangenaiiien klank J- Het doel. ie maatschappij is een samenstel meerdere huisgezinnen, edele en der edele, niet ongelijk aan de samen voeging der verschillende ledematen, nutte en minder nutte, tol één nien- schclijk lichaam. Gelijk de laatste noodzakelijk, elk door •igenaardigc verrichting samenwerken tot behoud van het leven en de gezond heid. - zoo ook behoorcu de vele :n velerlei huisgezinnen, volgens .Ie voorschriften van het evangelie en Ie daarop berustende encyclieken van Paus Leo XIII en Pius X allen in liun verschillenden stand en staat, door godsdienstigheid, rechtvaardigheid en vooral liefde. die de band der vol maaktheid is, - elkander te steunen maatschappelijk en kameraadschap pclijk, nietlscllwaardig en gezond nan 'el en lichaam, zoetjes aan naar he indje van dit leven te kuieren, en alzoo Van Chamberlain sprekende, herin- ui zich de wreede wijze, waar op deze man de Boeren van Vrijstaat Transvaal hun onafhankelijk volks- •slaan ontnam tegen alle recht en billijkheid in. Dc man maakte zich toen gehaat jor allen die van mceiiiiig zijn, dal acht nog geen recht is. Op latere» leeftijd kwam Joe, zoo noemden z'n vrienden hem, in 't ver geetboekje. Hij werd ziekelijk en zwak zijn invloed slonk. Voor hij in de grootc politiek ging. deed Chamberlain van zich spreken stekende kwaliteiten als gemeentebestuurder. Op dat gebied hij een baas, «lat erkent thans nog ieder, vriend en vijand. Volgende week zal de Etigelsclte arine eens haar macht ontplooien. Meer dan 10.000 matrozen en 4000 servistcn zullen gemobiliseerd worden. In liet geheel aal de mobilisatie zich 403 schepen uitstrekken, waaron- 13 slagschepen, 4 slagschipkruisers. 63 kruisers. 187 torpedo-vernielers, 83 torpedobooten. 5" onderzeeërs en ver der mijnleggcrs en hulpscliepen. Op de reede van Spithead zal de koning een vloot van 200 schepen inspecteeren. In een deftig Engelsch tijdschrift gaal een dame van hoogen stand te keer tegen het waanzinnig optreden der kiesrechtvrouwen, maar tegelijker tijd ook tegen de zwakke houding der huidige regeering. „Wat mij [verbaast en verontrust, zegt de schrijfster, ,,is de ziekelijke, zwakke houding van de mannen. Uit wat voor stof zijn de hedendaagsche mannen gemaakt, dat zij dc vrouwen I maar schilderijen en andere kunstwer- I ken moedwillig laten vernielen, en dan I er^ nog bang voor zijn om dc verniel- Er is inderdaad alle reden voor. om zich eens at te vragen, wat den En gelsman, die anders zoo flink uit den hoek pleegt te komen, toch mankeert. Het wordt hoog lijd. dat er een eind gemaakt wordt aan dat misdadig ge doe der „wilde wijven" Het leven des konings wordt zelfs bedreigt. I In den vroegen morgen, zoo melden de bladen, verscheen in hel Bticking- hatn-paleis een eenvoudig geklccde dame, die den koning wensclitc te spre ken. Haar zonderlinge houding viel zeer op. zoodat men haar naar de anti- [chainbre leidde en politic ontbood om j haar te fouilleeren. Men vond toen op haar twee scherp geladen revolvers. Ondervraagd om trent het doel waarvoor deze bestemd waren, kon de dame geen antwoord geven. Albanië blijft onze aandacht trekken. Vooral omdat Xcderlandschc officieren er vci- blijvcu ter organiseering van de gen darmerie. Dat was althans de hen op gegeven taak, doch de luop der om- uandighede» heeft gemaakt, dat zij er li zeer moeilijke positie gekomen zijn. De Albaneesche verwikkelingen wor den uil verschillend oogpunt beschouwd :n in de beoordeeling van den toe- itand loopen de meeningen ver uiteen- Maar hierover zijn alle beoordeelaars eus, dal de Xederlandsclle óflicie- zich als helden gedragen, dat hun ijver, plichtsbetrachting en moed allen lof verdienen. Hel is een eigenaardig land en een •igenaardig volk. De Albaneezen zijn krijgshaftig en ,-rijheidlievend. Eeuwenlang streden zij tegen allerlei vreemde indringers als 'Turken, Grieken, Monienegrijuen. en dat zij, soms in naam cn schijn ouder worpen. toch steeds goeddeels onaf hankelijk bleven, danken zij hun ber gen, woest en weinig toegankelijk. aarin zij zich terugtrokken. De Albaneezen wonen in het wes telijk deel van het Balkanschiereiland, tellen circa twee millioen zielen, waar- 1 millioen 120 duizend in het eigenlijke Albanië wonen. Zij vormen echter niet een eigenlijk volk. maar zijn verdeeld in twee hoofdstammen, welke weer onderverdeeld worden in verscheidene kleinere groepen, die itl voortdurenden strijd met elkaar leven. 17 FEUILLETON. STRIJD. Hij zelf was met zijn post niet erg ingenomen, tl.iar hij voor den eer- slen keer een veiantwoordelijkc posi tie bekleeddelot dan toe had hij sleehls blindelings gehoorzaamd, /un der ooit rekenschap ervan le geven. De gendarme, die zich over den ounoozclcn koster vroolijk mankte, meende, ilnl deze een type was va een gcduhhgcn Duilsclter, die gewi lig dun nek gebogen had. om de voor hei hestemde slagen te ontvangen, en te slotte nog voor de afstraffing bedankt, Georg sloeg bescheiden en gelaten dc uogen neder. „Niels geschiedt zon der den wil des Hceren". antwoord de hij. „Een mooie theorie", lachte dc l'iansclinuui. „Is de ondergang v« stad Spiers, die op bevel van o allergenadigstcn koning in de aseli werd gelegd, dan ook del) wil veeg. de „Menseh I" liep de gendarme, „hebt ge dan geen gal in het lijf Kookt bloed met bij de gedachte aan hem. •lie uw stad heeft gekeerd slechts céue stad in Klankrijk den 1 hiilsclicn keizer aan de vk werd prijsgegeven, zouden zelfs de kinderen in furiën veranderen en ii wraak schreeuwen I" De gewaande koster schudde lang- am hel hoofd. „Wij moeten «lit ongeluk beschou wen als een straf van boven. Mis schien hchhcu wij liet verdiend door 0i1zc zouden, en is koning I.odewijk slechts hel werktuig tol voltrekking dier straf. „Nu", zeide de Traiiscliinaii opsprin gend, „deze philosophic is nog zoo kwaad niet, ze verzoent den inciisch niet zijn lot. Inderdaad een zeker phlcg- tun is dikwijls beter dan al te grootc drift. Man. ik benijd u ge bevalt mij I" Georg glimlachte. „Eu voelt ge geen wrok in het hait tegen uw vijand", vraagde de gendar me, „haat ge mij nicl als den vijand van uw land?" „Neen. de christen mag nici haten, maar moei degenen, die hem vervolgen, liel hebben en goed doen. En waarom zou ik tegen den soldaat, die slechts gehoorzamend aan het be vel van zijn vorst in ons land kwam, een wrok koestelen „Aan u is inderdaad een capuciju vertoren gegaan". „Zulk een hoogen wensch heb ik ■looit gekoesterd ik was tevreden met mijn bescheiden lot. want hel komt er minder op aan. wellc ambt kleedt, dan wel hoe dal men dat ambt bekleedt". De Kratischman liep heen door het vertrek. Zulk een lijdzaamheid had hij nog nooit aangetroffen; hij wist of hij de gelatenheid koster bespotten of bewonderen in alle gevalle scheen hij hem dig genoeg te zijn, om zich in onveranderlijke te schikken. „T Is hier ontzettend vervelend", mompelde hij: „mijne kameraden eten en smullen als groote hecren, plun deren wat er nog te plunderen is en ik zit hier in dit oude nest 't is om r.i/.cnd te worden „Wal doet gij hier!" vraagde Georg. „Wal ik «locHa ha! Een krank zinnig meisje bewaak ik - een mooie taak voor een soldaat I" „Een krankzinnig... koster bijna tc luide. D; zwijgen voor zich bleek geworden. „Ja, wal het eigenlijk le bclcekencn heeft weet ik niet. Caltouel zegt dat zij eeue vturadcrcs is, met mijn hoofd moet ik voor dc krankzinnige borg blijven 'l ls be spottelijk I" Georg zweeg het onderwerp scheen hem geen belang in te boezemen. ,,'t ls anders jammer van het meisje", vervolgde «Ie g« mlarme, die behoefte icheen te gevoelen zijn li; mand uit te storten. ïcorg zweeg, «laar hij niet veel lust gevoelde zich langer met «le gemlari bezig te houden want de mededeeling dat de gevangene krankzinnig was. had hem jiijnlijk getroffen. Zoo onmogelijk ónwaarschijnlijk was «lu inderdaad want «le verschrikkelijke gebcur- ssen «Ier laatste dagen waren zeer in staat geweest de arme Johanna haar verstand te bcrooven. Hij juoest zekerheid hebben I „'t U werkelijk vervelend hier", zeide hij na eenc poos. „ik ben ledige hamlcn gekomen en uitsti'kcnd middel om de vei met den kostelijke» wijn te kunnen dienen, want hij bekende ronduit, «lat het hem verheugde, een man van zoo goeden smaak ill zijn kameraad te heb ben aangetroffen. .Goeden smaak", riep «le Fransch- n. „dat zou ik denken, ik heb ver- statui van wijn, zooals maar weinigen". „A propos", zeide Georg. „we spra ken zoo even van uwe gevangene, wat heeft deze misdaan-" „Dat weet ik niet cn «laarovcr bekom- „Als het „En liddel is keek liii hij wa, z. „Kenige rtosschen oude Malvasiewijn. waarvan ook de «lomlieeren gewoon zijn te drinken een goede st „(iueil. Haal den wijn, een glaasje heb ik in «lil raitennest nog niet gevonden". Georg verliet het vertrek en kw. weldra met ccuigc kiuikcn terug. De Frauschman tastte dapper t« want «le edele drank smaakte hem beter, daar hij in vergelijking met zij kameraden in dc laatste «lagen tot eenc onvrijwillige matiglu «I was gedwongen geweest. De koster scheen er een ge noegen in te vinden «Ion gendarme zal ik ze waarschijnlijk Kunt g«' mij soms iti Hare kamer brengen „Neen. «lal kan niet", zeide hij na eenc poos: ..«lat wil zeggen, viior anderen. Gij moogl haar echter wel zien". Georg volgde zijn halfdronken gids door een lange gang. Zij klommen tie smalle wenteltrap in «len toren op. tot dc Fransclimau «Ie deur opentic van een vertrek, «lat hij de cel der krank zinnige noemde. Georg en «Ie geiulaiine traden binnen. Johanna stond bij liet venster en keek naar buiten over liet lachende landschapzij nam niet «Ie minste notitie van «Ic binnentredende!). „Ma«leiu>)is«.lle zeide «le bewaker. Johanna gaf geen antwoord. „Komt mademoiselle u bekend voorvraagde hij, zich t«»t den kt ter wendend. „Neen", antwoordde «leze. „ik kan mij barer niet herinneren". Bij den toon dezer stem keerde Jo hanna zich plotseling om. Haar ge zicht werd beurtelings bleek en rood slechts een oogenblik vestigde zich haar oog vragend en vol verbazing op ';e- org. die in zijn zonderlinge klccdlng voor haar stonddaarna begon zij luide le lachen, zwaaide wild en waan zinnig mei dc armen in «le lucht en stortte plotseling door een beroerte getroffen op den grond neer. Georg sprong vooruit om liet meisje op te vangen. „Laat haar", zeide de gendarme, hem tegenhoudend, „deze aanvallen zijn heb haar eens \villcn|bij*taan.' maar ai werd zij nog wilder en krabde j in het gezicht". lieorg bleet staan, zijn borst zwoeg- zoodat «Ic adem hem bijna begaf: i voorhoofd glooide, zijn vingers openden cn sloten zich, als moest hij den Kratischman wurgen. Johanna krankzinnig' Dit goede, edele meisje, ijne briiiil van haar verstand beroofd loor dc schurkerij van een ellendeling. Wat belette hem den soldaat neer te vellen, Johanna in de armen te nemen weg te dragen Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1