Blanke Haver. WIJ Wilt Het oudste adres van Brandstoffen O. G. Coenen Huwelijks- Te koop gevraagd: 50 of 60 Vim GILISSEN Co. ARNOLD GILISSEN H. L. A. Dullaert. dan nok een kleiner kwantum. Ook ir lijden van crisis y.al een oude fiets door een nieuwe moeten worden ver vangen. Ook op den Nieuwjaarsdag 1015 zal er chocolademelk worden ge dronken, en zal de koekebakker zoute en zoete krakelingen leveren. Waarom zou de fietsenmaker, de chocolade-le verancier of de krakelingen-industrieel, die geregeld adverteert, nu niet adver- teeren? De koopkracht van het publiek is verminderd, zeker! Maar dat kan beteekeiien, dat gezinnen, waar deu Oudejaarsavond anders met sjam- pie en oesters opvroolijkte. nu weer volgens de oude traditie chocolade zul len gaan drinken. Dit is één voorbeeld. Kr zijn duizenden, die bewijzen, dal tijden van crisis o.a. ook beteekeiien voor de leveranciers een nieuw publick, nieuwe klanten, nieuwe relatie.-.. Zooals vanzelf spreekt, gaan enkele oude klan ten verloren. Maar een zakenman, die zijn belang goed begrijpt, en die geen weelde-artikel lanceert, maakt publr' teil ook in moeilijke tijden." De dwaling stroomt, de waarheid druppelt. 1 )e held van een schandaal is gpuwer populair dan die van een goede daad. Heler een onbezorgde ouderdom dan ccne onbezorgde jeugd. De luiheid sleept zich zoo langzaam vooit. dal de armoede haar gemak kelijk achterhaalt. STERVEN. Apologetische bijdrage van Jac. J. Zeij. S. J r Tlu t hierin, dat zij „zielsverhuizing" groote dwaling der oprechte Spiritisten ligt in hun overtuiging, dat die zielen der overledenen de oorzaak zijn der zoogenaamde spiritistische verschijnse len, op séances en bij raadpleging Wij. Katholieken, weten met zeker heid: 1. dal er geen zielsverhuizing bestaat, 'J. dat het niet dc zielen der overledenen zijn, die op de séances ut door middel van scriploscopen me- dedeeliiigen doen. Zoowel voor zeer vele Katholieken, als voor theosofen eu Spiritisten, kan het rijn nut hebben, de fundamenten van die zekerheid eens te onderzoeken. Voor zeer vele Katholieken zal het een noodzakelijke, of althans zéér ge- wenschte vermeerdering zijn van hun geloofskennis. Voor de Theosofen en Spiritisten kan liet aamooneti van dc redelijkheid onzer Katholieke overtuiging een be wijs te mevr zijn. dal wij toch niet zoo hcei erg dom en onwelensehappclijk Daaroni geven wc nog twee hoofd stukjes over zielsverhuizing lijks twee hoofdstukjes over de zielen dei overledenen op séances. Volgens de Theosofen zou de men- sehenziel, kort of lang ,'i den dood, weer ui een ander lichaam komen, en deze verhuizing zou hondrrde. duizen- de keeren kunnen geschieden, alvorens de ziel, na zich vlugger of langzamer geheel vervolmaakt te hebben, het hoogste bereikbare geluk voor eeuwig genieten gaat. Dit nu is onmogelijk aan te nemen, I. oorspronkelijk was de inensch, ook naar het lichaam, onsterfelijk; II. sterven is bij den inensch ge volg van het verlies der gave van on sterfelijkheid III. dit veilies sluit absoluut niet in, dat dit sterven herhaaldelijk moet geschieden IV. en daarenboven weten wij niet zekerheid, dat lilt dcu dood de gele genheid tot zeil verbetering voorbij is. Wanneer uien deze vier zekere waar- stond, dat er in de leer van Christus nergens plaats is voor een zielsverhui zing naar de opvatting der Theosofen. 1. >orsprnnkelijk was de menscli, ook naar het lichaam, onsterfelijk. Dat een mensch sterft, is zeer na tuurlijk, en toch is er, voor het den- kern! verstand, iets vreemds in. Het is zeer natuurlijk. Want de on dervinding leert, dat de inensch nu eenmaal meer lichamelijke kracht ver- nikt, dan op deu duur door slaap en voedsel eu ademhaling hersteld wordt. Kr moet dus wel, na verloop van lan- geren ol korteren tijd, een oogenblik komen, waarop de ziel, hel levensbe ginsel. niet langer meer in het lichaa hel mogelijke instrument vindt, o meiischeiijke verrichtingen te doen. i gedwongen wordt fals 't ware), zich terug te trekken uit het lichaam. lïn toch is er ook iets vreemds Dit vreemde valt aanstonds op, wan neer men het sterven bij den mem vergelijkt met het sterven bij plant dier. Ken dier, een plant, heeft tot eerste levensdoel de instandhouding der soort, tot tweede doel het nut v liet heelal, m 't bijzonder het nut liet genoegen van den mensch. Als nu maar altijd planten en dieren zijn van dezelfde soort, komt 't er eigen lijk niet op aan, of 't dit of dat dier, deze of gene plant is. Ken plant, dier heeft wel soortelijke, maar geen indivirlueele waarde. Deskundiger weren dan ook, dat, volgens een alge- meene natuurwet, de meeste planten en dieren sterven, wanneer ze aa voortbrenging of instandhouding hun soortgelijken niet meer dienstbaar kunnen zijn. En de mensch? De mensch, in 't algemeen, leeft ook voor de instand houding zijner soort, doch dit is niet zijn éénig doel: hij leeft, als redelijk schepsel begaafd niet vrijen wil en, een onverzetbare zucht naar volmaakt geluk, op de eerste plaats voor zich zelf, om zichzelf gelukkig te maken de inensch is een persoon, een indivi du. met persoonlijke, itidividueclc waarde. Is het nu niet vreemd, dat een mensch, die op den bodem van zijn hart het verlangen voelt woelen, om, als mensch. met een gezonde ziel in een gezond lichaam, te blijven leven, toch sterven moet? Behalve de Christelijke Openbaring er geen enkel godsdienst-systeem. :en enkele theorie, geen enkele hypo these. die dit raadsel oplost. Alleen de godsdienst-leer van Chris tus geeft een afdoend antwoord, een antwoord dat zéker is. omdat de ge loofwaardigheid ervan door onbetwist bare wonderen gestaafd is. En welk is dit antwoord? Oorspron kelijk was de mensch, ook naar het lichaam, onsterfelijk, doch ten gevolge een fout van het eerste nienschen- paar, is die onsterfelijkheid, -- tijdelijk, voor eeuwig, aan den mensch Dat die onsterfelijkheid aan den mensch eens zal worden teruggeschon ken, kan hier buiten bespreking blijven, daar wij de afdoende uitspraak des Hceren daaromtrent reeds vroeger ver meld hebben. Maar dat de mensch oorspronkelijk. >k naar 't lichaam, onsterfelijk was. larvoor blijven ons borg de onfeil- ire Hoeken der Heilige Schrift. In het Hoek der Wijsheid (2, 23, 24i lezen wijWant Clod schiep den mensch onsterfelijk, en naar liet beeld zijner gelijkenis maakte Hij hem. Maar door de afgunst des duivels is dc dood in dc wereld gekomen. In het Boek der Schepping (2. 17 wordt ons geleerd, dat God tot deu eersten mensch zeideVan den boom ilcr kennis van goed en kwaad muogt gij niet eten. want ten dage. dat gij Jaarvan eet, zult gij deu dood sterven. En. toen de eerste mensch het toch gedaan had, klonk hel (B. d. Schcpp. 3, 17-19): Omdat gij naar de stem vrouw geluisterd en gegeten hebt den boomzult ge in het zweet uws aanschijns het brood eten, totdat gij wederkeert lot de aarde, waaruit gij genomen zijl. De Heilige l'aulus verklaart dan ook. dal door céiieii ich de zonde in deze wereld is gekomen, en door de zonde de dood |Kom. 5, 121. Het blijkt dus. dat de dood een gevolg is van de zonde. Maar als de dood een gevolg is van de zon- zou dc dood er niet geweest zijn als de zonde er niet geweest was. Oorspronkelijk was de inensch dus isterfchjk. Oorspronkelijk zou de God delijke Albesticring dc zaken dezer we- :ld zoo geregeld hebben, dat de mensch immer door uitwendige oorzaken om .•l leven kwam, terwijl, volgens vele Schriftverklaarders, de vrucht van den boom des levens hem hoeden zou te gen verval van krachten cu ouderdoms gebreken. Stellingen li, 111 en IV gaan we een 'olgcnde maal behandelen. Weekkalender. OE MAAND SEPTEMBER. WOENSDAG 23 September. H. Linus. I'auS'inartelaar. DONDERDAG 24 September. O. I.. Vrouw der Slaven. VRIJDAG 25 September. ZATERDAG 26 September. Correspondentie. Aan de nieuwe lezers van ons blad deelen wij mede dat hun de courant tot I October GRATIS wordt toege zonden. Opgave van nieuwe abonnementen wordt steeds gaarne ingewacht ten Kantore Langeyracht 13. De abonnementsprijs bedraagt ZESTIG cent per drie maanden franco aan huis en is betaalbaar I Jan., I April, I Juli of I Oct. De Administratie. S. De R. K. Openbare Leeszaal en Bi bliotheek, Kampstraat 18, Amersfoort is dagelijks kosteloos toegankelijk voor alle personen boven de 18 jaar van 10—1 en van 3—10 uur. Op Zon- en feestdagen van 12 -2 en van 410 uur. Des Maandags is de leeszaal'smor gens gesloten. St. Catharina-vereeniging. Vanaf Mei tot November is de ver gadering den 1 sten en 3den Dinsdag der maand 's avonds om half 8 tot r' uur, Elleboogsteeg No. 8. W. Chr. Jansen Bouwkundige Pieter Pijpersstraat 43 AMERSFOORT. ge degelijk en net SCHIL DER- en BEHANOERS- werk, tegen concurreerende prijzen, wendt u dan tot M. h. J. VAN LENT SCHILDER EN BEHANGER Valkenstraat 29-31 - Telet. 332. Ettslt Amtisloirtsclii Olunwtinliiiii in Puilmssdiinj Indien men goedkoop BRANDSTOFFEN wenscht te betrekken vraagt dan prijsopgave bij LIEVEVROUWESTRAAT 47-53. geschenken. Opnieuw ontvangen spiegels, schilderijen, serviezen, porte- theetafels, bloem- en vogel- PLAATSEN UWE ADVERTENTIuN NAAR WENSCH IN'ELKE COURANT TEGEN DEN KOSTENDEN PRIJS. DE EEMBODE LANGEGR. 13, AMERSFOORT. kooistandaards, Japansche en Boheent- Ische vazen en vazenstellen, 2-, 3- of 5-deelig, theebladen, presenteerlrom- jmels, nikkelen theestellen, potten, koffiekannen, theelichtjes, bloempotten, beelden, teksten, glaasjes, kratten, ad- I vocaat-, water-, wasch-, olie- en azijn- j stellen, messen, lepels, vorken, koffie- i thee- en suikerbussen, broodtrommels, I koekstellen, klokgarnituren, religieuse I beelden en kruisen, ovale en ronde stolpen in alle maten. enz. Goedkoope Bazar, 1 KROMMESTRAAT 50, AMERSFOORT Arbeidsbeurs van het Patronaat. Bureau Langestrant 116. Aanbieding van drie patronaatsjongens 1 Fietsenmaker. 1 Slager en 1 Typograaf. Marktberichten. Kerkelijke berichten. AMERSFOORT. Parochiekerk 0. L. Vr., Lange Gracht. Donderdag om 7 uur Lof. Dagelijks de llil. Missen ten 7. 8 Parochiekerk St. Franc. Xav. 't Zand. Zaterdagavond om 7 uur Lof ter cere m de H. Maagd. Dagelijks de llll. Missen ten 7. 8 Parochiekerk St. Henricue, Borstraat. Dinsdag om 7 uur Lof ter eere van :n 11. Antonius van l'adua. Dagelijks dc HIJ. Missen ten 7 en Z. D. 11. de Aaitsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot assistent te Utrecht (H. Dominicus) den ZeeiKerw. pater J. de Hie O. 1'. en tot assistent te Tiet den WelK.eiw. pater J. Knippen burg O. 1'. en eervol ontslag verleend aan den ZeerlCerw. pater A. l'ilcrwaal O. P. als assistent te l'iel. Retraiten in hot St. Alfonsushuis Amersfoort. Van 27—30 Sept. Gehuwde Dames (vergoeding fó). Van 1215 Oct. Huismoeders (ver goeding f 4). Van 1619 Oct. Heeren (vergoe ding f 10). Van 2023 Oct. Jonge Dames (ver goeding f 10). Van 2427 Oct. Spoorweg-pcrsonee (vergoeding f4). Van 31 Oct.3 Nov. Mannen jongelingen (vergoeding f4). Van 710 Nov. Heeren van den Middenstand (vergoeding t"6). Van 14—17 Nov. Vrouwencongre gatie van Arnhem en andere plaatsen rergoeding f4). Nijkerk. 21 Sept. Boekweit 10-a f0—. Boter f 1.326 f 1.40 Eieren 16.50 1 (7.5U. U Schrammen a t --Biggen 42 st. f 0.— 4 110.—. Runderen 04 stuks HOU 4 f 24U. 0 Schapen 1-41- 10 Nuchtere Kalveren 110. - .i 20. Kippen 180 stuks f 0.804(1.20. lianen 10 slaks 10.40 a f 0.05. Kuikens 35 sluks !0.85 ;i f 1.60. 34 Eenden 10.404 f 0.00. Tamme luivcn65stuk! Ï0.05 4 f 0.15. Tamme konijnen 14siuksl0.l5 4 f 0.45. 840 Jonge Hanen 10.35 4 f0.75. Advertentiën. DANKBETUIGING. Voor de veelvuldige bewijzen van belangstelling, mij betoond ter gelegen heid van in ij rt zilveren professiefeest, wordt bij deze, ook namens de Eerw. Overste en Zusters der Congregatie St. Jozef hartelijk dank gebracht. Zuster ANDREA. Amersfoort, 21 Sept. 1914. Geachte Stadgenooten De drie conferentiën van den H. Vin- centius a Paulo, hier ter stede, doen een beroep op uwe liefdadigheid, waaraan zeer gemakkelijk kan worden voldaan, en waaraan gij, wij weten het, ook er gaarne wilt voldoen. Bijna in elke, wij mogen wel zeggen in elke huishouding, zijn goederen, hetzij kleedingstiikkeu.beddegoed, huis raad, meubels, enz. enz., te veel om op te noemen, die als overtollig zijn op geborgen op zolders, in kasten of laden, welker bestaan gij soms niets meer i. üeeft ons die afgedankte kle dingstukken, die versleten dekens, die vergeten meubels, die oude lakens of ondergoederen en wat dies meer zij. Wij weten alles te gebruiken en te plaatsen in onze bezochte gezinnen, die vaak het allernoodzakelijkste derven. Menigeen zal zeggen, dat hij niets ouds, niets af te danken heeft! Och, doe eens de moeite uwe kasten en laden te doorsnuffelen, wij weten zeker, dat gij iets zult vinden, wat voor U niet meer bruikbaar is en zoowel door U, noch de uwen nooit meer zal worden gebruikt, dus voor U waarde loos is. Wij herhalen het U. schenkt het ons voor onze arme gezinnen; zendt een boodschap bij een der onder- geteekenden. Het zal U en de uwen ten zegen in en onze armen ten goede komen. C. Heheitkamp. Langestrant 50. F. J. Willenborg, Krommestraat 3. J. Lohmnnn, Langestraat 37. G. A. van Lon, Kampstraat. J. H. Verheij, Wilhelminastraat. 'sGravenhage Amsterdam Kneuterdijk 16. Telegr. Adres: (Wissen Hang. I'elef. 5093. 7219. Teler. 7835, 7845, 7865, 9387. Rotterdam Zuidblaak 40. Telegr. Adres: (Wissen Rotterdam. Telefoon 6472 en 6473. BANKIERS. Hiermede berichten wij, dat wij voor Amersfoort en Omstreken als onzen vertegenwoordiger heb ben aangesteld den Heer Genoemde Heer zal voorloopig eiken Vrijdag zit ting houden te Amersfoort Langestraat 126, hoek Muurhuizen bij de Kamperbinnenpoort. Behalve de Belgische vluchtelingen, die hier te lande in kampen wer den ondergebracht, zijn er ook, die jaren lang aan het hoofd stonden van zeer winstgevende zaken, welke zij plotseling moesten verlaten beklagenswaardigen, die, tot voor kort zeer welgesteld, thans moeten leven van een hoogst bescheiden inkomentje. Wie wil ondergeteekenden helpen, dezen in een hun passende omgeving te brengenwie is bereid, hun te zijnent, zoo noodig geruimeii tijd, tegen geringe vergoeding een tehuis te bieden, waar zij het over hen gekomen ieed niet zoozeer gevoelenwie is genegen, met ondergeteekenden een com missie te vormen, welke dit werk van liefde tot den ntedemensch kan voor bereiden en ook te Amersfoort ofschoon daar reeds zoo veel gevraagd en zoo veel gegeven wordt uitvoerbaar zal maken Wie voor het een of het ander iets gevoelt, kome ter vergadering, welke DONDHRDAG 24 SEPTEMBER, des avonds te 8 uur. wordt gehouden ill ..ONS HUIS", Kortegracht 1. Wie verhinderd is. daar te komen en nochtans zou willen helpen, zende vóór Donderdagmiddag 3 uur bericht aan een der ondergeteekenden. Mevrouw J. Jorissen—De Wit. Muurhuizen 21. Mevrouw A. S. J. Rijkens—Van Slooten, Utr.weg69. W. C. Engelberts, Pieter Bothstraat 5. P. J. Frederiks, Kortegracht 9. D. Gerritsen. Soesterweg 9. C. J. F. Prins. Beekensteinschelaan 12. EEN DRINGEND VERZOEK. Evenals in alle plaatsen wordt ook hier ter stede alles in 't werk gesteld om hen te steunen, die tengevolge van de tijdsomstandigheden hun inkomsten moeten missen. Wij, ondergeteekenden, hebben ons. in overleg met het steuu-comité, vereenigd om een deel van zijn omvangrijke taak op ons te nemen, nl. door te zorgen, dat het steun-comité de beschikking krijgt over ondergoed, bovenkleeren en dekens ten bate van die gezinnen, welke daaraan dringend behoefte hebben. Wij kunnen echter alleen slagen, wanneer gij, vrouwen van Amers foort. ons daarbij helpt. Geeft ons dus aan ondergoed, bovenkleeren en dekens, wat gij missen wiltalles is welkom, bovenal ook grondstoffen en wol om kleedingstukken te maken en kousen te breien, welke arbeid weer tal van vrouwen in slaat stelt, iets te verdienen. Wat zou het een zegen zijn voor tallooze gezinnen, wanneer de karren op onze tochten in de verschillende wijken overvol beladen werden. Mevrouw SANDERS, Presidente. Mevrouw KNOOTE. Secretares. Douairière VAN BEYMA THOE K1NGMA, Penningmeesteres. Gravinne VAN RANDW1JCK. Mejuffrouw VAN DRIEL. Mevrouw FREDERIKS. Baronesse VAN OLDENNEEL. Mevrouw jltr. VAN REYGERSBERG VERSLUYS.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 3