BERN. BOOM, Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. Nicolaï Lebret. Electrische Installaties. DE EEMBODE Dinsdag 6 October 1914. 28? Jaargang. No. 53. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitge geven door de Vereenigiug De Eenibode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abon nement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort - Tel. No. 314. Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een halve cent. Reclames: tien cent per regel. Advertentién in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen en advertentién in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. Zielsverhuizing. Apulogetische bijdrage van Jac. J. Zeij, S. J \T «ilgens belofte behandelen we hier even. >lat ilocli de wetenschap, nóch de 11. Schrift ons eeltig deugdelijk bewijs leveren voor zielsverhuizing ol Als bronnen van wetenschappelijke zekerheid kunnen genoemd worden geloofwaardige getuigenissen, bewezen teilen, en zuivere redeneeringen. In geen van deze drie vinden wc iets. dat onbevooroordeelde breinen er toe 1t ieloofwaardigv getuigenissen. An nie liesant zegt in Itaar werkje„Het levensraadsel en boe de Theosofie het oplost" Amsterdam 1911). op bladz, lid: „Zooals Max Muller terecht op merkt. hebben de grootste geesten, die de menschheid voortbracht, reïn carnatie aangenomen", Kn ze noemt verschillende mooie namen, zelfs dien van Origcnes, doelt voegt er bij„Al hoewel veroordeeld .loot een Roomsch- Katlmlick Concilie bewaarden de Kcl- tersche secten de oude overlevering". Nu wil ik zells gaarne toegeven, dat cr behalve de daar opgenoemde per sonen, nog zeer vele andere, uitsteken de en nobele menschcn zijn. die aan nemen dat onze ziel achtereenvolgens vele lichamen krijgt en dus herhaalde lijk sterft. maar toch bewijst hier de langste namenreeks niets, om de doodeenvoudige reden, dat men eelt minstens even lange itantenreeks van minstens even geleerde en nobele per sonen kan opstellen, die juist liet te genovergestelde aannemen, en voor zeker houden, «lal de niensCll tenzij Cioil zelf een uitzondering maakt op den algemeciien regel, zooals bij voor breid Inj l.azanis maar één keer -.trilt, Zoolang dus gezag tegenover gezag kan gehandhaafd worden, is langs dezen weg geen voldoende ze kerheid te bekomen. Dan dc 2. Uewev.cn feiten. In de oude boe ken dei liiiekcii kan men lezen, dat l-.ilipcdoclex herhaaldelijk verzekerd heelt, dal hij vroeger een visch was geweest' l'hythagonis zeide, dat hij vtoeger Aethulides was, daarna Kup- linrbns weid, toen I lermotmuis, toen l'yrihiis, na wiens dood hij l'hythago- ras is gewoiden. Annic liesant, die iu haar bovenvermeld boekje de vraag beantwoordt„Ais ik dan reeds vroe ger hier geweest was. waarom weet ik «lat dan nietschrijft, op blad/. 2«: „De herinnering aan vroegere ge beurtenissen wordt ecliter somtijds ook gevonden kinderen hebben soms voor bijgaande gezichten van bun verleden, dat door de een of andere gebeurtenis in het tegenwoordige weidt terugge- loepcn; een hngelsche knaap, die beeldhouwer was geweest, herinnerde zich dil, toen hij voor het eerst eenigc standbeelden zag; een Indisch kind herkende een rivier, waarin bet een vorig leven als klein kind was verdron ken en uok de moeder van zijn toen malig lichaam. Er zijn vele gevallen bekend"!'" longe •el wel, dal velen onder mijn ezers bij '1 lezen van deze feilen uu- 'eloovig, en misschien wel medelijdend >1 spottend lachen. Maai tk zelf doe lil niet, doch vraag alleenleggen leze zoogenaamde feiten ook maai t minste gewicht in de schaal, die aan ilen kant dei zielsverhuizing of rclncar- latie hangt Wie is iu staat te bcwij- len, dat bier geen verbeelding, geen iuggestie in liet spel is VVc zijn dus per slot van tekening teruggedrongen naar de derde weten- .cliappclijke keubron i. Zuivere rcdencctingcn. Annie Re tail t bepleit de noodzakelijkheid der •ctncarnnlie, door uiteen te zetten, dat •leer de beste verklaring nisclielijke ongelijkheden hetzij in vermogens, in gelegenheden of omstandigheden" (biz. 22-25). Hare redencering komt hierop neer; ei z.ijn drie verklaringen voor de raad selen van bel mensclienbestaan 1. al- onderlijke schepping door God. II. er- fclijkbeld en lil. reïncarnatie. Wat zij bedoelt met „afzonderlijke schepping door God" en niet „erfelijkheid", laten ,ve luer buiten bespreking, aangezien «re T niet noodig hebben, om liaar «ysteem van reïncarnatie afdoend te voorleggen). Welnu I. en H. is onhoud baar, en lil. is zeer aannemelijk. Dus II. is de verklaring, waarbij zich elk .erslutidig incnscli heelt neer te leggen, i Dit klinkt nu verbazend logisch, ils er maar geen vierde verklaring bc- itond. Doch die bestaat, en dat is de 'llrislelijke. en dal is de cénige. die ibsolutil zeker is, «laar ze gegeven i> door Hein, «lic eeltig en boven allen geloofwaardig is, Jesus Christus. Dooi Hem toch weten wij: 1. dat de ineiisclie. lijkc ongelijkliedeu. voorzoover deze ina.uigeiia.iin, verkeerd, vernedercml :ijn. tot oorzaak hebben de bcrooviug •an «ten Paradijstoestand 2. dal al dat inaaugenaiiie, verkeerde, vernederende, beproevingen zijn, toegelaten zijn «loor een goedertieren liod, «lie alles laat gedijen tot aller en ieders waarachtig welzijn, i/ie de artikelen: „Mismocdi- gcit". „Ook bet haartje van iiw liootd" i-n „Sterven".; Kn nu is 't «lc vraag niet, ot deze verklaring „aangenaam aandoet aan den mensch", maar ol ze w.i.ir is. Annie liesant begaat een «lubbcle fout in de redeneeriug. Ze gaat uit van liet standpunt, dal er maar «Irie vei klaringen zijn. eti er zijn er vier. Dit is de eerste fout. in baar tweede fout is, dal ze die de verklaring kent want zij heeft den Bijbel bestudeerd doch haar verwerpt, omdat zij haar hard, omiicn- ichelijk, onrechtvaardig, „onbegrijpelijk" l. a. p. bladz. 211 vindt, terwijl tocli de eerste en éénig-noodigc vraag is. of ze w.i.ir is. 't Schijnt, «lat de Theosofen «leze 'natste fout vourai gevoelen, en «laar- mi zijn cr pogingen aangewend, om Ie reïncarnatie te bewijzen uit «len Bij bel. Doch niet met succes, zooals we ilgcnde weck zullen zien. l.atigeslraal 27, Amersfoort. Vertegenwoordiger van hetlngenieurs-bureau Utrecht. Binntnlandsche Berichten. De tweede 50 millioen. In Augustus kreeg «Ie Kegcering om dc mobilisaliekosleii Ie dekken vijftig millioen gulden. Dat bedrag is nu schoon op en aan de Tweede Kamer wordt tin wederom 50 millioen gulden geviaagd. Bolerprijzen. De Minister van Landbouw heeft, nu in den boierhandel «lc normale verhou dingen allengs zijn teruggekeerd, be sloten bij wijze van proef geen maximum prijs voor boter vast te stellen, zulks ui liet vertrouwen «lat geen abnormale prijsopdrijving zal plaats vinden. De burgemeesters zijn iutgeno»dig«i van tij«l lot tijd na lc gaan of in vergelijking niet overeenkomstige tijdstippen van vorige jaren Ue bolerprijzen zijn ver- huogd en in dat geval daarvan ineilc- deebug te «lncn aan «len Minister die daarna de nondigc maatirgrleii zal jov. vegen. Ze worden wijzer. I e Soerabaja is een bijeenkomst ge houden van «len Hond van Minder arinc-pcrsoneel lc Soerabaja, ter be- ■reking van «Ie houding «Ier matrozen verband met den huidigeri zorg wek- kenden toestand. I )e voorzitter van «len bond heeft in een korte rede de aan te nemen houding vastgestelil, meldt het Socr. Nbl. Kamaraden", zeide Inj, „laat ons vergeten «lat wc socialisten zijn. Indien «Ie socialisten m het vaderland minder hadden geschreeuwd, dan zouden wc thans kunnen beschikken over grootcre .-liepen dan de tegenwoordige. Laten we daarom de 'out nog niet erger maken. Wij willen voortaan niet voor rood strijden, doch voor rood, wit en blauw Landweer. De Minister van Oorlog heeft bepaald dal hiiulwcetptichligcu in werkelijkcn dienst zijnde, «Ie volgende soldijverht gillg per «lag genieten /.ij, die belmoren tot «Ie I lospit.ial- Idaten ten bedrage van 5 cent «Ie overige ten bedrage van li cent; Deze bepaling wordt geacht te zijn werking gelreden op I Januari 1914. Vervoer van militairen. Gedurende «len tijd. dat liet leger gemobiliseeril is. zullen «loor de Spoor wegmaatschappijen op de gewone voor waarden. aan in uniform gekleede mi litairen vucanliekaarten eerste, tweede en ilciile klasse worden afgegeven. Vervoer. Met machtiging van den Minister van Waterstaat zijn de leveringstijden voor| gocileren in verband met Ue buitenge wone omstandigheden verlengd en vast gesteld op het drievoudige van de tijden, vermeld in art. 5o van het Algemeen Reglement Vervoer. Aldus cene mededeeling van de Ned, Centraal en Siaatsspoorwegmaatschap- pijen. Buitenkansje. De „Stnnuaard" schrijft: l en «lecle mogen we van geluk spreken, dat onze Dreadnoughts voor idié nog niet op stapel slaan. Wel had een Engelsch admiraal :cds voor ettelijke maanden de waar- .-huwtng doen uitgaan, dat de toe- nnist allicht niet aan de groole slag- schepen, maar aan de duikbootcn zou blijven, doch toentertijd had toch nog land zich een geuoegzaai denkbeeld gevormd 'at nu met dc „U 9" wereldkundig rcid. N'u tocli kan uien er zeker van zijn. dat de groote zeemogendheden drie- iaat zooveel werk van de vcchtsche- pen onder water zullen gaan maken •n tenzij liet gelukken mocht tic groole Tuisers en slagschepen tegen zoo on- -erhoedsclien aanval te wapenen, zal t aan het besteden van 30 millioen •oor een enkel reuzenschip wel een Dok ons Dep zal ten deze een beslissing hebben le ip «lc wijze zoo als 't nu toeging evengoed binnen ndnougllts naar den kelder gaan, hadden we in de Oost liegen zulke kolossen, in één voormiddag lieel onze kolossale-vloot zijn opge- zoover is de vertraging, «lie liet plan onderging, in ons voonlecl ge- Het Mollen- en Kikvorschenwet. Ken wetsontwerp is ingcdicml I •lende bepalingen tot bescherming mollen en kikvorschen. Met het oog op «len voortdurend stijgenden prijs hunner huidjes worden ilc mollen in groole massa gevangen, in Nederland zelfs meer dan in ecnig ander Kuropeesch land. Daardoor is de mofienstand in verschillende streken binnen een betrekkelijk korten tijd merk baar achteruitgegaan. Iu sommige strc- -'II van oils land worden de mollen Jor de landbouwende bevolking bc- rhouwd als nuttig, in andere als scha delijk. Om deze reden verdient het aanbeveling den gebruikers van grond vrijheid te laten om naar hun persoon lijk oordeel mollen op hun land te dulden of ze te vervolgen. Iegengegaan moeten slechts worden de buitensporig heden, die een nadeel zijn voor den handel in molleiihuideiipaal en perk moet worden gesteld aan de driestheid, waarmede mollenvangers van beroep zich op gronden van derden begeven, om daar de mollen weg te vangen. Art. 2 der wel heeft ten doel de vervolging, waaraan de mollen zijn blo afgesteld, in den wortel aan te tasten «loor nl. den handel in mollen en mol- lenhuidjes te verbieden. De Katholieks Middanstandsvereeniging. i'ater Borromaeus de Greeve. de wel- «prekende Franciscaan, hield dezer da gen te Amsterdam eene rede ter be vordering van de Middcnslandsorgani- Hij wees op de gevaren, die den mid denstand bedreigen, socialisme, kapi talisme en liberalisme en aan den an deren kant de economische crisis door den oorlog veroorzaakt. Het wetenschappelijk socialisme wil afschaffing van de klassennoemt botsingen tusschen de standen noodza kelijk en wil tegenover den winkelstand coöperaties stellen. De katholieke leer wil de klassenverschillen ook doea ver dwijnen, maar de tegenstellingen niet afschaffen, de standen handhaven, maar dc afstanden kleiner maken. Naast het •ociatismc staat het kapitalisme en die twee trachten den middenstand te ver moorden. Daartegenover moet de midilenstand zich organiseeren, zich vereenigen tot contante betaling, ver wijdering van oneerlijke concurrentie, nichten van handelscursussen, crediet- :n incassobanken. enz. Om den middenstand alleen reeds «loffelijk op te voeren, is organisatie noodig. Maar niet minder is zij noodig voor liet geestelijk heil. Daarvoor vei langen wij organisatie op Katholieken grondslag. Zoo alleen krijgen wij, wal wij iu dezen tijd zoozeer noodig hebben Katholieken van de daad. Kaler Borromaeus zette dan uitvoe- j, uiteen hoe dc Katholiek met zijn Roomschc levensopvatting geheel tegen over andersdenkenden staat, doordat lui andcis denkt en andere daden stelt. Wanneer de Katholiek werkelijk leett volgens zijn leer. dan is zijn uiterlijk le- •cn ook geheel tegengesteld aan dat 'an niet-KathoUckcn. De groote vijand s «lan ook het liberalisme en het z.g. laain-Katbolicisme, Het ware Katholicisme onderscheklt zich van het liberalisme en naam-Ka- tholicisme voornamelijk door dc op voeding der jeugd, de ontspanning en zorg voor tijdelijke belangen. Ken sterk separatisme van dc daad is bij ons noodig, omdat onze levens beschouwing anders is. Laat men dan maar spotten op ons Katholiek ver- cenigingsleven. Aan de andere zijde is het separatisme niet minder sterk. Zoolang men ons nog uit ambten weert, omdat wij Katholiek zijnprotestant- sclie winkels opricht om niet bij Katho lieken behoeven te koopen; een pe- troleuse der 20c eeuw, bonbons knab- FEUILLETON. ONTVOERD. 13 ij «leze woorden nam hel gelaat 13 van l'anlus eene spottende uitdruk king aan en stond hij op liet punt Heracles op lichtzïnnigen toon te antwoorden, doelt daar hij den jon gen werkelijk liefhad weerhield hij zich „Kom, koin I Heracles, omdat je t /«ui «iver denkt, zal ik je niet dwarr booiiien, eu zullen we alleen doen, ss at in jou oogen goed zal zijn. Het stunt vast, dat ik je niet meer verlaten zal, want ik heb me in liet hoofd ge zel je te helpen om liet groole doel te bereiken. Algesprokeu dus laat gaan en beproeven we ons geluk Parijs." Heracles vatte zijn lascli en zijne nianuot cu beiden togen naai groote stad, welke zij na drie kwatler bcieilcten. >n/,e held was verwonderd en sverd zells een weinig door vrees aangegre pen bij het zien van de menigte men schcn, «lie zich in de cindeloo/.c straten bewogen /onder zich om licin ol zijn gezel te bekommeren. Hij vond zich alleen, zoo verlaten te midden dier ;r«.ote Ucsi eginfr hij niet ge- as. dat zijn koelbloedigheid t rschijiilijk geen stand /«stidcn hebben kunnen bieden. •li hij zijn vriend Paulus niet bij zich had gehad. Deze kende de hoofd stad reeds lang en niets scheen indruk op hem te maken. Na verscheidene straten te hebben «loorloopcn, bereikten onze reizigers eene onaanzienlijke herberg, waar l'an lus gesvoonlijl; logeerde. De svaarsl kon zijnen gasten slechts stroozakken aanbieden met gelapte dekens bedekt. Toch strekten Heracles en zijn gezel en lagen weldra in «liepen slaap. VIL Den volgenden morgen beproefde l'anlus nog eenmaal Heracles over lc halen tot liet uitoefenen der uiimler irlijke bedrijven, welke hij hein den vorigen dag had voorgesteldi onze {jonge Iteld verklaarde hem I weg, «lat liij hem onmiddellijk en voor altijd verlaten zou, indien hij hem ooit zulke voorstellen zou doen. I's nam eindelijk het besluit hem meer over. te spreken en beloofde eerlijk en nauwgezet te zullen zijn, als zijn vriend slechts verhingen kon. ,,lk weel niet, hoe het komt," zeide hij, „dat ik je geen weerstand kan bie den en ik mij gestemd gevoel om mi' geheel naar je wil te schikken jt moet mij bepaald betooverd hebben.' „In liet miust niet," antwoordde Heracles„maar als jc een hart ml verstand bezit zult ge gemak kelijker begrijpen, dat je leven lot op ilit oogenbiik veel te weuxchcn heeft overgelaten het is veel meer de stem van je geweten dan mijne stem, waar naar je gedrongen wordt te luisteren. Geloof mij, l'aulus, volg haar getrouw cu je zuil zien, dat je leven veel ge lukkiger zal zijn dan vroeger." l'aulus glimlachte niet een twijfelend jeloat eu brak het gesprek af, door leraclcs voor te stellen, eene procl net zijne marmol l«- nemen, terwijl hij •elf met zijne lluit de kunsten van het kleine «lier zou begeleiden. I leraclcs gehoorzaamde en dc mar ot hield zicll zoo goc.l en bleek zoo Islekend op de maat t<- kunnen dan- n, «lat l'aulus ei verrukt over stond. „Wel, welriep hij, „als «Ie mar mot altijd zoo aardig en vlug is, zul len wij ïiaar langen tijd in l'arijs kun nen laten zien, want «le stad is God dank grootwij zullen zeer veel da gen noodig hebben, alvorens wij alle straten hebben «loorloopcn. Yoi Heraclesvan lieden af moetei ons geluk beproeven en een llinkcn oogst van twintigstuiversslukken trach ic verzamelen." Heracles was onmiddellijk bereid zijnen kameraad te volgen. Overal waar de beide jongelieden zich vertoonden, riep dc tluit van Pau lus eene menigte menschen bij elkaar, die veel vermaak schenen te scheppen iu «lc kunstjes van dc marmot gaarne naar de muziek vati den j« gen Zigeuner schenen te luisteren. Hij het einde der voorstelling ging l'aulus met zijn hoed rond om cr stui- versstukken in te laten regenen zij in Iiuii logement terug kwamen, be vonden zij zich in het bezit van acht liatik te zijn, die zij eerlijk met elknn- dcr deelden. Na een sober maal ging Heracles naar bed, terwijl Paulus van zijn kant in Parijs ging zwerven en eerst bij liet aanbreken van den dag terug keerde, nadat hij zijn laalstcn stuiver uitgegeven had. Kcnige weken gingen op deze wijze voorbij. 1 leraclcs en Paulus deden uit muntende zaken, «lie den eerste een belangrijke som gelds verzamelen de len. terwijl de tweede even hard ver- wistle als hij verdiende. Onze held deed zijn vriend dikwijls •erwijtingen over «lil lichtzinnig gedrag naar «leze luisterde niet, of gaf t lcru- ■les zulke spottende antwoorden, dat deze eindelijk besloot Paulus zijn gang te laten gaan en zicii niet meer over zijn onregelmatig gedrag lc bekom- Op zekeren dag, «lat de beide jon gelieden bezig waren eene voorstelling te geven ill eene nauwe straat, kwam ccn schoon rijtuig, waarin een dame en een jongeman zaten, voorbij. De menigte, die rondom Heracles en l'au lus een grooten kring vormde, dwong de paarden tot stilstaan eu ondanks de kreten van den koetsier en den jongen gezel van dc dame, wilde het volk niet uit den weg gaan, Dit twistgesprek trok de oplettend heid van Heracles naar het rijtuig en verwonderden blik keek hij de dame aan, die cr in zat. Ofschoon zij meer jong was, bezat zij nog een opmerkelijke schoonheid. Maar zij wa» zeer bleek en die bleeke kleur werd nog verhoogd door den zwaren rouw, welken zij droeg. Ken denkbeeld, snel als de bliksem, doorkruiste den geest van Heracles liet scheen hem toe, dut hij die dame vroeger ergens gezien had en terwijl hij ophield om er over na te denken, «•aar hij haar kon hebben ontmoet - •ergat hij Paulus te zeggen met spelen op te houden, optlal het rijtuig zijn weg kon vervolgen, Wat den zwerver betreft, hij bekom merde zich noch om het rijtuig, noch om de dame ol den koetsier, maar al leen om een groote ontvangst te verzamelen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1