edieten.
ionnier,
BERN. BROM,
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en
«rsl j»rf en kanerverhuirders.
Nicolaï Lebrel,
Electrische
Installaties.
Amersfoort.
DE EEMBOD
W. Chr. Jansen
Bouwkundige
Picter l'ijpcrxxtrnnt 43
AMERSFOORT.
I Dinsdag 3 November 1914.
No. 61.
26e laargang.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de
Vereeniging De lïembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent.
Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch op
zegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 314.
Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. Elke regel meer zeven en een
halve cent. Reclames: tien cent per regel. Advertentlön in het redactioneel
gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle
mededeelingen en advertentiën in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen.
De veelvuldige goede diensten, welke
op allerlei gebied door de Katho-
lieke bladen worden gepresteerd, moe-
i ten den Katholieken een aansporing
zijn om het niet alleen als eene goede
I daad maar als een dringenden plicht te
beschouwen, die pers te steunen. De
cenige practische manier om te steunen
I is abonné worden.
Mgr. WurrasiDK.
Zielenverschijningen.
Apologetische bijdrage
van lac. i. ZeiJ, S. J
/.eer vele Spiritisten zijn van mee
ning, dat de zielen der overledenen,
door middel van gehypnotiseerde per
sonen (mediums), of door middel van
scriptoscopen (soort van letlcrborden),
kunnen opgeroepen worden ten einde
aan ons. levende mcnschcn, mededee
lingen te doen omtrent verleden, tegen
woordige of toekomstige gebeurtenissen
Ziehier een beknupl en tamelijk vol
ledig antwoord.
lo. Dat een ziel, op 'l oogenblik,
dat ze het lichaam verlaat, of l.ort te
voren, daarvan op «enigerlei wijze ken
nis kan geven aan afwezige personen,
schijnt zeker te zijn.
l)a
zielen .Ier
door
Cods
overledenen kunnen
t de zielen, door eig.
icllt, die
vosehij
lijks haar eerste, laat stapn haar laatste
woord gezegd. Geeft het mcnschelijk
lichaam aan de geleerden nog altoos
veel slof tot onderzoek, dc n.cnschctijkc I
ziel nog veel meer. 't Zal ook nog wel
een tijdje duren, alvorens zij bepaald
hebben, hoe groot de kracht der ziel,
naar l.uiten uit, kan wezen op '1 oogen
blik, dat zij 't lichaam verlaat.
Laat me hier even wijzen op iets,
dat wel wel is waar niets bewijst, maar
toch wel te denken geeft.
Hoe helder van geest zijn soms ster
venden bij hun laatste» doodstrijd.
derde stervenden, hebben, zooals
Herder, Mülller, en anderen, in hunne
ite oogenbiikken door uitroepen
verrukking getuigenis afgelegd van
Ihi.i plotseling vcrlicht-worden en gees
teskracht Zelfs waanzinnigen, bij wie
lichamelijke storing der hersenen oor
zaak was hunner jarenlange geestes-
krankle, ontwaakten in die oogenbiikken
ot een wonderbaarlijke klaarheid van
erstand Stervenden leggen somtijds
liet alleen een terugziende, maar ook
ooruit/iende gecsles-schcrple aai. den
dag, vooral omtrent die aa.igclegenhe-
over zij gedurende l.u.i leven
bezorgd waren. Kn wij, wij
overeenkomstig .Ie ondervin
ding aller tijde», wanneer wij hunne
1ste woorden mcl slechts als heilige
inde», maar ook als profetische l aad
iiigcu
i. levende meiischi
niie.i opgeroepen
ju. Dal het
ildrukkelijk vei
veilden
i korte be
iprt
fhanii
vijlde
eiste stellingen, en blij'
•en volgenden keer bewaard.
Dal een ziel, op 't oogenblik,
p ze 't lichaam verlaat, of kort
op I
indere
s kan geven aan een a
zigen persoon, schijnt zeker te zijl
Ken voorbeeld uil honderde. Scho
penhauer schrijft ergens „Kort gele
den stierf hier te Frankfurt in het Juoil-
schc hospitaal des nachts een
meisje. Den volgenden morgen kwamen
haar zuster en haar nicht. - de een
woont hier, de ander een mijl van hier.
tegelijk aan 'l hospitaal, 0111 naar
haar te vragen, want ze was aan bei
den des nachts verschenen. De direc
teur van het hospitaal, die dit mede
deelde, verzekerde, dal zulke gevallen
méér vuorkwainen."
Ja, 't is niet te ontkennen, /ulk<
vallen komen, in sterkeren en zwa
ren vorm, ook nu, men zou haast zeg
gen, bijna dagelijks voor.
Stervenden, en zelfs in levensgeval
verkeerenden, schijnen, hoe dan 00
bewust of onbewust, bij afwezige pe
soneii gedachten, of voorstellingen
kunnen opwekken.
De wetenschap heeft hier nog nauw
In liet 17tle hoofdstuk van Maltlieils
wordt verhaald, dat de Zaligmaker, op
den berg, en ten aanschouwen van
l'olrus, Jacobus en Joannes, van ge
veranderde, „en /ie, hun vcr-
Muses en Klias, .lie mcl llem
1 de verschijning van Klias
nt, naar '1 algemeen gc-
iclirlftgelecrden, is Klias
niet dood, 1
gaan
FEUILLETON.
ONTVOERD
,1 et vuur drukte I leracics de hand
- l van zijn vriend ofschoon hij de
ondeugden van I'aulus niet verbloemen
kon, begreep bij, dat betere hoedanig
heden in groot aantal met de slechte
eigenschappen vermengd waren. Hij
erkende in hem. behalve een hart van
toegenegenheid, een soort van nederig
heid, welken den armen jongen deed
inzien, wat hij werkelijk was en waar
door het onzen held mogelijk was hem
de verwijtingen te doen, welke hij v
diende. I'aulus onderbrak Heracles
zijne gedachten, door zijn vriend
aan te herinneren, dat het noodig w:
aan de gewichtige samenkomst te di
hen, welke deze met Roland hebben
zou. De beide vrienden overwogen
zorgvuldig, wat de voorzichtigheid hun
gebood en tot in de kleinste omstandig
heid werd de houding van Heracles
tegenover den zwerver vastgesteld.
Vervolgens sloegen zij den weg
naar de O. L. Vr. kerk en toen
niet ver meer van hel gebouw verwij
derd wa'cn, trad onze held alleen tiaar
liet groote voorportaal, uit welks sch;
duw een man op hem toetrad.
foor eigen kracht aan nog levende
menschen verschijnen
Hieromtrent zijn dc geleerden liet
Lcpicicr en zeer vele anderen mce-
icn, dat de ziel 11a den dood volkomen
inmachlig blijft, om zelfs '1 geringste
itolje te bewegen. Waar r Het lichaam
bezielende, zeggen zij, kon de ziel
•clits iets bewegen door middel van
dc bezielde stofdus, opgehouden heb
bende het lichaam te bezielen, kan de
ziel ook niets meer bewegenderhalve
niet uit eigen kracht verschijnen,
want verschijnen wil zeggen zich op
n of andere stoffelijke wij/c aan de
ituigcn of aan de verbeelding ver-
tooncn.
Dr. W. Schneider daarentegen, steu-
nd op de geleerde Conimbricenses,
denkt er anders over. Gegeven nu een
maal, zegt hij, dat de ziel gescheiden
111 het lichaam, niet in haar gewonen
cstand is. en gegeven, dal zij in dien
estand toch haar denk- en wil-verm
>11 kan uitoefenen, waarom zou luj d;
>k niet haar beweeg-veimogen kuiuii
(oefenen, zoodat zij op de stof kan
werken /ooals de engelen dat
innen - en iets laten zien of voeler
111 de levemle menschen
Hoc 't /ij. in ieder geval is dit zeker
Maa
s de
ia al
■nwb.'ii
r zal c
rst sl
relil op hel punt is te v
Doch Moses. hij was sinds lang gi
:ii begraven, en toch verschijt
hij en spreekt met Jesus.
zelfde Kvangclie, hoofdstuk
lezen we, wat er gebeurde bij en 11
dood„de graven gingen open
-Ie lichamen van heiligen, die
slapen waren, verrezen, en de graven
Hatend, kwamen zij (die heilige z
et hunne lichamen) na Zijne op
ding in de heilige stad en verschenen
111 velen,"
Doch, deze gebeurtenissen doei
nor als wonderen, als rechtstreeks door
ods almacht veroorzaakte feiten,
lull kan vragen
Mo. Kunnen de zielen der overli
wisselden eenige woorden, d
herkenningsleeken waren vastgesteld,
uil zijne kleederen het portret van
vader te hebben te voorschijn ge
haald, bood Heracles het Kolundaa
het eenige oogenbiikken in het 11
licht bekeek.
„Dat is het, er valt niet meei
twijfelen," mompelde hij in
zelve», „zijne gelaatstrekken en blonde
haren doen hem als de zoon der gra
herkennen, Ha, havervolgde hij
lijde, wij zullen nog eens te zanu
praten, mijnheer de graaf Antoon I"
Terwijl hij deze woorden uitsprak,
itraalde zijn gelaat van helsehe vreugde.
Daarna wendde hij zich tot Hi
:los, die van de alleenspraak van 1
bandiet niets begrepen had, cn
zocht hem meer in de schaduw
portaal te willen komen.
„Mijn jongen," zcide hij eindelijk,
„je wilt je moeder terugvinden, niet
iel
1 gestorvene is 1.1
1 de hel. of in 'l vat
lar de ongedoopt gc-
ijn, en. als ze uil eig
'schijnen kan, il.m kaï
ouder uitdrukkelijke»
.elating van God.
de vierde stelling
1 den
■orgenni
ader
a /aken
1 go
i «durende dit sterfelijk
de incnsch een pelgrim, die gebruik
sag maken van al het stoffelijke,
elfs van God heerschappij over o
angen heelt om liet Ie benutten
lerciking van zijn einddoel. Waniii
Ij in dien beproevingstoestand macht
lilocfcnt op andere levende mensch
lan kan dat rechtens alléén zijn. 1
eu gezag, dat van God komt,
hoogcrc belangen van opvoeding
karaktervorming (ouders en omlcrwij-
maatschappelijk welzijn (regee-
ringsmacht), eeuwige zaligheid (kerk
gezag). K11 die machtsuitoefening ge
schiedt dan nog altijd door uitwendig!
dingengesproken of geschreven gebot
of verbod, controle, strafbedreiging,
enz. Maar wat zou uu een levende
mensch voor macht kunnen uitn
op een /iel, bij \Vie geen spraki
is van opvoeding, karaktervorming,
maatschappelijk welzijn, opleiding tt
eeuwige zaligheid? Dp eene ziel, die
buiten 't lichaam is, en dus stoffelijke
oigane-n mist. om machtsuitoefening te
ondergaan van den kant «Ier levende
menschel)
Strikt genomen hadden we wel
waar toch van God het vermogen
kunnen ontvangen hebben, om macht
uil te oefenen op dc zielen, doch dat
wc 't feitelijk niet ontvangen hebben,
blijkt uit dc ondervinding. Bezat dc op
aarde levende mensch een natuurlijke
kracht, om de zielen der overledenen
te beïnvloeden, dan zouden de meeste
irmalc menschen daar ten minste iets
in moeten bespeuren. Doch het te
gendeel is waar. In alle tijden is om
gang met overledenen of als iets bo
vennatuurlijks, of als iets zeer geheim
zinnigs beschouwd,
c. De derde reden, waarom wij dc
mogelijkheid, zielen naar willekeur op
tc roepen, beslist blijven tegenspreken,
is deze, dat er door hen, die deze
mogelijkheid willen bewijzen, geen enkel
deugdelijk bewijs geleverd wordt.
Ik verwijs hier even naar dc vorige
likelen over het Spiritisme.
Noch de gelijkenis der verschijnende
gestalten, noch de gelijkenis van hel
icllijnende handschrift, noch de ge
lijkenis der gecstenphotogralieén, noch
de openbaring van verborgen zaken,
bewijzen wetenschappelijk, dat men met
Je zich aldus voorgevend'' zielen tc
doen heeft.
Integendeel de kinderachtigheid der
ie nemen voorzorgsmaatregelen, de
bespottelijkheid dor meubelbewegingen,
de tegenspraak der geestenantwuorden,
de nadeelige gevolgen der seances en
seriptoscoop raadplegingen voor 't ze
nuwgestel en hel zedelijk leven, dal
alle- wij-l op heel iets andels dan op
Wal
er we den volgenden keer
I hel uitdrukkelijk verbod bij
den Schepper, om zelfs po
wedde
willckc
1 verbinding
lien we veilig verklari
zielen zegt"0111 te gaan,
lar van Geloof
ilcrld is.
Dc
Oordeelt niet.
lorlogvoerende partijen, zt
geschreven,
e schildering van schanddaden
besparen, welke de eene partij
soldaten der andere toeschrijft
moesten niet trachten te bewijzen, dat
de tegenpartij barbaren zijn zonder hart.
,,St. Olaf', een Koorsch blad, acht
dit zeer juist gezegd,
Vooreerst immers zijn deze vertelsels
voor de helft verdichtselsecu aan
merkelijk deel van de rest is overdreven
en een ander deel blijkt verklaarbaar,
wanneer men later de omstandigheden
hoort waaronder ze hebben plaats gehad.
Maar in geen geval kan een ver
standig mensch een heel volk er voor
verantwoordelijk stellen, dat een deel
zijner soldaten of zelfs een aanvoerder
zich schuldig mankt aan een openbaar
isdrijf, dat in dc meeste gevallen j
ior de eigen landslieden afgekeurd
wordt, zoodra zij de hecle waarheid
en ook in ons blad reeds eerder gezegd,
maar zc dienen nog wel eens herhaald
tc worden.
Bij alle mededoogen met de ramp
zalige slachtoffers van dezen ontzetten-
den wereldoorlog, dient men zijn hoofd
koel, zijn bloed rustig te houden.
Over zeer veel dingen zal 111011 zijn
oordeel moeten opschorten.
ie durft beweren, dat de begaafde
ichinan, dc Kngclsche gentlcmufl.
de gemoedelijke Oostenrijker. de zacht
zinnige Belg, <lc trouwe Duitscher nu
een hand omd aaien een troep moor-
naars cn roovers zijn geworden
Maar is Tiet dan niet een eeuwige
schande voor dc Duitscher#, dat zij dc
neutraliteit van Luxemburg cn Hclglö
schonden, die ze toch plechtig gegaran
deerd hadden cn dat zc monumenten
verwoestten, die door geen nieuwe
vervangen kunnen worden Is dal be
schaving
Volkomen waar 1
Maar hebben de Duitschers dat ge
daan of de Duitschc machthebbers
Kn is het dan wel beschaafd,
de Kngelschen doen: Japanners roepen
0111 Christelijke mcdcmcnschen tedoo- NOGA. NOGA.
als Frankrijk. Afrikaan*chc
negers, en al» Kngcland, Indiërs naar
Europa brengen, om daar bij dc Kuro-
rancn de beschaving vooruit te helpen?
Maar is daarvoor het l-ransche c'
het Kugelsclic volk aansprakelijk, e.
Hen met lijngcvooligcr maar hij doet I
1 noch bij den een, noch bij den ander, b OmtfGnt DfilS PH7
Maar ook de oorlog heelt niet uit-P v/iiiiicill CllL.
i"?":1, November schriftelijk
SLA Te,aris der commissie
ar.lige daden mode -JQ. 1 0.
Binnenlandsche Berichten.
u wem pér ons.
Voortdurend verkrijgbaar bij dc
Firma H. DE JAGER
Hof 9 - Amersfoort - Tel 182.
'MEABRIEK VAN SUIKERWERKEN
iinissie voor Amersfoort
■llen een betrouwbare
te dcclcn, die ook de-ze
en in elk leger, tc aanschouwen geelt
cn die bewijzen, dat de oorlog niet
alle menschelijkheid en alle christelijke
deugd heelt gedood.
Kn dan de groote vraag Wie draagt
eigenlijk de schuld van dezen verschrik-
kelijkcn oorlog
Du
raag
up
Illcn beantwoorden, terwijl dc
grootste politici zich nug (overgeeft
liet hoofd er over breken.
Kr kunnen tientallen van jaren ovci
heen gaan. eer dc historici met xclcci-
held het antwoord er up kunnen geven.
Het is dus ecu onredelijk verlangen,
dut wij, die niet achter de coulissenM,
kijken, daarop zouden antwoorden.
Deze opmerkingen zijn niet uit
'HT.
- WOERDEN - ZEIST.
Reserven f 150.000.
bezit van zijn huis
„Ja, Roland," antwoordde Heracles,
„en ik zal jc rijkelijk belooncn, als je
me helpt dat doel tc bereiken. Jc zult
•10.000 livres hebben van de bezittin
gen, welke mij eenmaal zullen toebc-
llooreii."
„Zeer goed," antwoordde Roland
„maar wie verzekert mij, dat je de aan
Dc maan schitterde aan den hemel mij gedane belofte houden zult Ik
:n goot hare heldere stralen op de ben zoo dwaas niet, om aan het woord
aarde neder, Heracles en de vreemde-1 van een jongen te geloovcn, die als
hij in ,10
rang gekomen is, gcneei /al Kunnen
vergelen, wat hij den armen Zigeuner
beloofd heeft."
„Maar," zei Heracles, „welken an
deren waarborg kan ik je aanbieden
dan mijn woord? Want ik bezit nu niets
meer dan eenige kledingstukken en
mijn marmot."
„Ja, ik weet het, je bent arm slechts
één woord, één enkel woord uil mijn
mond kan je onmetelijk rijk cn geluk
kig maken dat woord zal ik uitspre
ken, als je mij een voldoend onder
pand voor het houden van je belofte
geeft."
„Waardoor kan ik je dit onderpand
verschaffen?" vroeg Hciactes.
„Door een zeer eenvoudig middel,'
Roland „door met vertrouwen ji
persoon in mijne handen te stellen ei
bij mij te blijven, totdat je moedor di
belofte vervuld heeft, welke jij mij hebt
jcdaan. Dan zal ik je zelf
irii.cn voeten. 40.000 livres zu
i'oldoeude zijn, want hel is een pen
ning, dien wij, arme Zigeuners,
alle dagen kunnen verdienen. Maa
wil hen hebben en ik zal zc hebben,
alvorens je los te lat
„Ik verwerp deze
drukkclijk", zei onze held, die zich den
raad van I'aulus herinnerde, „Wa
zou ik meer vertrouwen stellen in jouw
beloften dan jij in de mijne stelt
.Omdat je er toe gedwongen bent.
mijn beste kleine." hernam Roland op
spottende» toon, „Ik alleen cn niemand
anders, ken het geheim van je geboorte
'iet zou waarlijk van mijnen kant
dwaasheid zijn jc daarmee be
kend te maken, zonder dat ik zeker
van de belooning. welke ik
door verkrijgen kon. Neen, neen,
mensch heelt zich zclven het liefst
jc niet van plan bent op mijn
irstcl in tc gaan, welnu, loop heen
blijf je geheelc leven een arme.
bedelende knaap, Ik bied je aan groote
rijkdommen, een hoogen rang, wat
- is de liefde van eene tcedcrc
Ier cn jc wilt mij niet bevredigen
Ga heen en denk na, mijn besluit i:
onherroepelijk dc voorwaarde, welke
ik stel, of niets
Teen. ik zal me niet in je macht
stellen." riep onze held op verbitterden
toon, „Bewaar je geheim, liever worde
het met u begraven, dan dat ik in zulke
voorwaarde toestem. Als het Gods wil
is. dat ik ecu onbekend leven leid,
welnu ik zal mij aan dien H. Wil onder
werpen. Maar God kan ook, als Hij
wil, de verhorgenste zaken aan het licht
brengen en Hij kan mij, misschien
der dan gij denkt, dc middelen verschaf
fen om het geheim van mijne geboorte
te ontsluieren, (ia heen, zal ik je ook
toeroepen, zooals je mij straks deed
ga heen. en blijf dc in dc lompen ge
Langstraat 27, Amersfoort.
Vertegenwoordiger
van hetlngenieurs'Bureau
Utrecht.
e eer de ontvangst te berichten van
•en, waaronder zeer vele Nouveauté's
•enkokers, barnsteen en meerschuim
er etui, prachtige albums in diverse
,en- cn dames-reislasschcn en koffers,
fietsmanden, kinderspeelgoed, alsook
rakborden, alle soorten gezelschap-
I Uiineesche en Japansche artikelen,
Roofjes, berlinzilveren lepels en vor-
heermesscn. zakmessen en scharen.
i.liteit uit de fabriek van F. Herder. 1
hulde Zigeuner, omdat je het wilt
ost jc, als je honger hebt, niet de
Jachte, dut je een geheim bezit, dat
rijk lean maken. Je kunt heengaan.
Vaarwelik heb niets meer met je te
Heracles wendde zich om cn wilde
heengaan, maar Roland weerhield hem
cn greep hem bij den arm.
„Wacht een oogenblikNiet zoo
outstuimig, mijn jongen," zei hij tot
hein, „toon dan toch een weinig gezond
rstand. Misschien xou er nog een
der middel zijn. om de zaken in het
ine te brengen."
„Ik ken geen ander middel," ant
woordde Heracles op beslisten toon,
„dan dat jc op mijn woord vertrouwt."
„En als ik dwaas genoeg ben om
liet tc doen, wat zal er dan gebeuren
vroeg Roland met cenigen twijfel.
„Dan zon je je zeiven kunnen toe
juichen, omdat je den goeden weg in
geslagen waart," antwoordde Heracles,
„Ik ben, God zij dank, altijd eerlijk
geweest en ik zal het altijd blijven.
Neen. voor al het goud en alle goe
deren der wereld zou ik God cn mijn
geweten niet willen mishagen
Met verwondering cn met een soort
van bewondering beschouwde dc Zi
geuner den knaap cn scheen zorgvul
dig dc woorden tc overwegen, welke
I hij zooevcn had vernomen.
„Zeer welzeide hij„geef mij al
leen tijd lol morgenavond 0111 na te
denken en ik zal je zeggen, welke mijne
bedoelingen zijn. Beloof jc ine morgen
op dezelfde plaats en op hetzelfde uur
zulten komen?"
„Ja. ik zal er komen," antwoordde
Heracles.
„Welnu I je kunt heengeen." zei Ro
land „ik zal jc morgen den uilslag
111 mijn nadenken mcdedcetcn."
Heracles ging eerst langzaam, ver-
ilgens sneller heen. De Zigeuner zag
hem zich verwijderen.
„Ik geloof, zelilc hij tot zich zclven.
dat Ik mij volkomen op zijn bclolte
kan verlaten. Maar ik wil eerst zijn
waardigen oom, graaf Antoon van
Belleville, bezoeken en hein vragen,
welken prijs Inj mij voor zijn zoozeer
beminden neef wil geven, Ik ben over
tuigd, dat hij mij onmiddellijk KXJ.000
livres voor dit zaakje wil geven cn
dat zal veel beter zijn dan 40.1X10 livres
van dezen jongen."
Dc ellendeling barste in een ruwen
lach uil. zoo zeker was hij dezen prijs
:o verkrijgen in ruil voor liet leven van
Jen armen Heracles.
Daarna verdween hij stiel in het net
iler naburige straten, die gewoonlijk
aan hem en zijn gelijken tot toe
vluchtsoord dienden.
Wordt voortgezet.