Katholiek Niéuws-
en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
UITGIFTE
Geldleening groot f22.000
H. L A. DULLAERT Co.
DE EEMBODE
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 314.
Dit Blad verschijnt eiken Dinsdag* en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de
Vereenlging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent.
Afzonderlijke nummers vijf cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan,doch
opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Dinsdag 7 Maart 1916. No. 98. Negen en twintigste Jaargang.
AdvertentieprijsVan één tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meer
tien cent. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen.
ingezonden stukken en advertentien gelieve men in te zenden ten kantore van
De Eembode, aan de Langegracht no. 13, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen.
VIN Df WETERING
e gods f.
AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT,
Huisprelaat van z.H. Paus Benedictus XV,
Assistent-Bisschop bij den
Pauselijken troon.
;n de Getoovigen
Zaligheid in den Heer.
In Ons herderlijk schrijven bij gele
genheid van de vasten, nu twee jaar
geleden, wezen Wij er op, dat naast
veel, dat Ons met vrees en angst voor
de toekomst vervulde, er ook veel
was, dat ons met moed en vertrouwen
de toekomst deed tegemoet zien. In
ons land is een niet te ontkennen op
bloei van Katholiek leven. Wij hebben
onze Katholieke verecoigillgcn, die
blijkens haar statuten o. a. teil doel
hebben liet bevorderen van het gods
dienstig leven der ieden en die bijge
volg bij hel naleven dier statuten,
machtige lichamen kunnen en moeten
zijn, om het godsdienstig leven lot bloei
te brengen. Wij hebben verder de zoo
nuttige patronaten, die meer en meer
worden opgericht, waarin onze jongens
en meisjes niet alleen beschutting vin
den tegen zoovele gevaren, die in de
jaren der jeugd zoo menigeen in hel
ongeluk brengen, maar waarin zij door
verstandige leiding en godsdienstig
onderricht voorbereid en gesterkt wor
den voor den strijd, die licit in hun
volgend leven wacht, ln de latere jaren
is ook het bij uitstek verdienstelijk werk
begonnen der gesloten retraiten, waar
zoovelcn van de beslommeringen des
r dagen verpuozing vin
den om zich
Gods
dan
gena
esterkt doe
,:d,gd dov
mrijkcr gcdaclt-
opwekkiug. n
ijver rn moed de wereld
veelvuldige H. Cm
ons vaderland, scdei
Z. H. Paus Pius X.
tctti», uitgevaardigd, zoo sterk
genomen en nog vooildurcnd toeneemt.
I)at er ouder de aan Onze zorg toe
vertrouwde gcloovigcn zoovelcn zijn,
die meermalen in «Ie week, ja dagelijks
de H. Communie ontvangen, vervuil,
11. G„ ons hart met vreugde en dank
baarheid.
En met redenwant wie dikwijls
waardig communicecren, zullen, als van
zelf, toenemen in liefde tot God. in
ijver in den dienst des Heercn; zullen
meer en meer voortgang maken op den
weg van deugd en volmaaktheid. De
H. Communie immers is het groote
genademiddel door Jezus in Zijne on
eindige liefde en barmhartigheid inge
st :ld, waardoor Hij zich met ons wil
vcrcenigen. in ons wil vermeerderen de
heiliginakende genade en liefde tot God,
ons wil verrijken met de dadelijke ge
naden, die ons dienen moeten om de
zouden te vermijden en de deugden te
beoefenen, ons wil bevestigen, verster
ken, bevorderen in den dienst van God.
De H. Communie is het hemelbrood
door Jezus ons bereid om 't bovennatuu;
lijke leven onzer ziel te bestendigen en
te verhoogen.
Als zoodanig heeft de Zaligmaker
de instelling van dit aanbiddelijk Liefde-
geheim reeds aangekondigd aan de Jo
den, toen Hij daags na de wonderbar,
spijziging van vijfduizend menschen
Ik ben het brood des levens,
vaderen hebben het manna ge
geten in de woestijn en zijn gestorven.
Dit is bet brood dal uit den hemel
ifederdaalt, opdat men daar
en niet sterve. Ik ben het levend brood,
dat uit den hemel is nedergedaald
indien iemand van dit brood eet, zal
hij leven in eeuwigheid. En het brood
nu dat lk zal geven is mijn vleesch
voor het leven der wereld.
De joden twistten met elkander
zeiden Hoe kan deze ons zijn vleesch
te eten geven. Jezus dan zeide hun
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Indien
ge het vleesch van den Menschenzoon
niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt
ge geen leven in u zeiven. Wie mijn
vleesch eet en mijn bloed drinkt heelt
het eeuwig leven en Ik zal hem op
wekken ten jonsten dage. Want mijn
vleesch is waarlijk spijs en mijn bloed
is waarlijk drank. Wie mijn vleesch eet
en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik
in hem. Evenals de levende Vader
Mij zond en lk leef door den Vader,
zoo ook wie Mij eet, ook hij zal door
Mij leven.
Duidelijker, B. G„ kon de instelling
het Allerh. Sacrament des Altaars
den Joden wel niet worden aangekon
digd. En niet alleen de instelling van
het Allerh. Sacrament, maar ook de
voordeden, de vruchten, de genaden,
die door het ontvangen van dit Sacra
ment aan de zielen worden meege
deeld, zijn hier reeds duidelijk door
den Verlosser aangegeven t. w. de
innige verceniging met Hem, liet voc-
het versterken, het verhoogen
het bovennatuurlijk leven der ziel
door de genade en de verzekering
cener heerlijke verrijzenis, doordat het
lichaam in de innige verocnigir.g met
het verheerlijkt lichaam van Jezus in
dit leven, een onderpand heeft van in
alle eeuwigheid te zullen declcn in
Zijne verheerlijking.
Bedenkend welk een schat van ge
naden ons door het ontvangen tier H.
<- wordt meegedeeld, brgoj-
ilat, xooAl* in de Handelingen
tier Apostelen getuigd wordt, de eer-
Christenen volhardend waren inde
leer der Apostelen en in de gemeen-
icliap van de breking des broods. Dit
volharden in de gemeenschap van de
breking des broods, zegt oris. B. G.,
an liet H. tlïer
der Mis door het nuttigen van de H.
Communie.
Ook de II. Kerkvaders wekten dc
doovigen op om dagelijks te com-
uniccercu, Zoo zegt de 11. Augusli-
isdit brood is het dagclijktch brood;
ontvang het <1. n dagelijks, opdat het
dagelijks tot voordcel strekkc. En
de li. Ambrosiusontvang dagelijks
Ie H. Communie, omdat zij u dage
lijks nuttig is maar leef ook zoo. dat
gij verdient ze dagelijks te ontvangen.
De woorden: „dat gij verdient! ze
dagelijks te ontvangen." hebben wij.
B. li., niet in den strengen zin van
verdienen te verstaan. Geen sterve
ling toch verdient, of kan verdienen
li- II. Communie te ontvangen. Een
ieder moet. zoo dikwijls hij de Cum-
inunie gaaft met den honderdman be
kennen Heer, ik ben niet waardig,
dat Gij onder mijn dak komt: Hoe
li.'bbcn wij dat verdienen dan te ver-
deercct over de dagclijk-
sche H. Communie geeft op die vraag
liet antwoord: „De veelvuldige en
dagelijksche Communie", zoo lezen wij
in hel decreet, „als door Christus onzen
Heer en door de Katholicka Kerk ten
vurigste gewenscht, zij voor alle ge-
loovigen, van welken rang of stand
ook, geoorloofd, zoodat niemand, die
genade is en met een
godc en vrome mecning tot dc H.
Tafel nadert, daarvan kan worden ver
wijderd gehouden. De goede ntccning
iu bestaat hierin, dat hij. die tot de
I. Tafel nadert, dit niet doet uit sleur,
if uit ijdelheid, of om menschelijkc
beweegredenen, maar dat hij aan Gods
welbehagen wil voldoen, met H<
nigcr door de liefde wil verecnigd
-orden en door dit goddelijk genees
middel aan zijne zwakheden en tekort
komingen wil te hulp komen."
Ziedaar, B. G., in weinig woorden
is veiklaari. in welke gesteltenis wij
Communie dienen te ontvangen.
Zwakheden en onvolmaaktheden zijn
geen reden ont or.s van de H. Corn-
mnie terug te houden, veeleer kunnen
ie voor ons een reden zijn om dik-
ijls te communiceercn, daar de H.
Communie het grootste genademiddel
zwakheden en tckortkomin-
Wanneer wij uit
i oprecht en ernstig verlangen
leven meer en meer ook vun klei-
zonden te zuiveren dikwijls naderen
de Tafel des Heercn, dan kunnen
er van verzekerd zijn, dat Christus
t Zijn genade ons zal helpen om
:e verkeerde neigingen te onder
drukken en onze zwakheden te over
winnen cu zoo zal de H. Communie
voor ons het krachtdadig genademid
del zijn om voortgang te maken op
den weg van deugd en volmaaktheid.
Voor eene zaak echter dienen zij,
die dikwijls en vooral zij, die dagelijks
communicecren, zich wel te wachten,
dat n.l. de H. Communie niet wordt
eene gewone dagelijksche oefening
godsvrucht zonder verder van invloed
te zijn op hun doen en laten. Zij die
zoo dikwijls communicecren inoeti
toch wel bedenken, dat het hart, waar
in Jezus telkens weer rusten zal, zoo
rein mogelijk dient te worden gehou
den en bijgevolg dat zij moeten waken
over hun hart en aan ongeregelde nei
gingen bewust en vrijwillig nooit moe
ten toegeven. De veelvuldige H. Com
munie maakt het ons ten plicht, met
eer dan gewone waakzaamheid op
is zelf, op ons doen en laten te letten.
Wanneer wij de leerlingen van Em-
aus Itooren verklarenbrandde ons
irt niet in ons binnenste, toen Hij tol
is sprak op den weg en ons dc schril-
it verklaarde, dan vragen wij moe-
n dan zij niet branden van liefde tot
Jezus, die niet alleen dadelijks Zijn ge-
-chap mogen declen, maar Hem
telken dage opnemen in hun hart1 Die
moeten met den Apostel /eggen ik
niet echter infer ik. maar Chris-
leeft in mij.
In nu B. G.. de tijd is weer aai.ge-
broken, waarin de Kerk ons niet alleen
aanspoort, maar verplicht Om boete te
doen cn ons tc versterven. Helaas, er
zijn tegenwoordig zooveel katholieken,
die beweren niet tc kunnen vasten. Of
:!at begeren al of niet gegrond I». leun-
ten en willen Wij ruet bcoordcclcn. al
gelooven Wij voor ons. dat menigeen.
te kunnen vasten, het
indien hij zich een
klein ongerief wilde laten welgevallen
nok wanneer wij niet kun-
:Uii mogen wij on-- toch
tentijd ontslagen achten. Wij zijn
laars en moeten derhalve boete doen.
..ncn wij dan op andere wijze ons
rijwillig versterven, door ons te ont
houden van iets wat ons geoorloofd is,
rrootmoedigen wij ons voor God in
n vastentijd, opdat, volgen-* hel woord
,n den Psalmist, een vermorzeld en
rootntocdigd hart zult Gij. God niet
TMnuden. onze gebeden des te ge-
edtr verhooring vinden bij Hem.
Bidden cn smeeken wij God met den
eesten aandrang, dat de onmensche-1
lijkp oorlog toch
v.ng
hoe Europa cn de wereld er na de
oorlog zullen uitzien, zullen wij een zeer
belangrijk woord meespreken."
De „Möwe"
De commandant van de Mowe. is
na een welgeslaagde kruistocht van
verscheidene maanden met 4 Engelsche
officieren, 29 Engelsche mariniers cn
matrozen en IÓO man bchoorende tot
de bemanning van vijandelijke stoom
schepen. onder wie 103 Indiërs, als
gevangenen en verder met 1 millioen
Mark in gouden staven in eer. Duitsche
haven binnengeloopen.
Dé Mfiwc heelt 10 vijandelijke stoom-
ichepcn opgebracht en voor 'let mcc-
rendeel vernield, cn voor het klein-le
gedeelte naar een onzijdige haven ge
zonden.
De Mówe heeft verder op verschil
lende plaatsen aan dc vijandelijke kust
ujricn gelegd, waarvan o.a. het Bntsche
slagschip Edward het slachtoffer is ge
worden.
Russisch verlies
Het geheele aantal gesneuvelden van
Juni tot 1)1 December 1915 bedroeg
1.942.01U. Van de ofliciereu waren er
sedert het begin van den oorlog
125,433 dood. waaronder 277 generaals.
UITGIFTE
41z °|o Obl. R. K. Parochie van den H. Jacobus
te Winterswijk.
Geldleening groot f 20.000.
verdeeld in 35 Obligatiën van
25 Obl. van f 100.-,
Utrecht.
rentende 4-
f 500.
Goedgekeurd door Z. D. H. den Aartsbisschop
De inschrijving op deze Obligaties zal zoolang de voorraad
strekt, tegen den koers van 100 opengesteld zijn te
AMERSFOORT ten kantore der
Sankvereeniging H. L. A. Dullaert Co.
alwaar prospecti en inschrijvingsbiljetten verkrijgbaar zijn.
Binnenlandsche Berichten.
wijken
Bidden wij veel vóór de H. Kerk
I jotucrj II. Wider Pui;-. Benedictus
>1.11 God Hem met Zijne genade
bijzonder moge sterken in deze ban ;e
uiterst moeilijke •lagen. Bidden wij
>r Hare Majesteit onze geëerbie
digde Koningin, die zoo volop mee-:
Z. H de Paus en de St. Vincentius Ver.
Z. H. den Paus richtte een schrijven
aan den aigcmcenen voorzitter der
Conferenties van rit. Vincentius Paulo:
Dat de helde niet meer uitsterft,
oo zegt de H. Vader, doch met den
moge emdi- dag krachtiger wordt aangewakkerd,
ede weer terugkeeie op door het toenemen der ellenden en
rampen, wisten Wij bij ervaring en
onden Wij bevestigd in het schrijven,
ei. einde Ons in kennis vte stellen van
el toenemen van het getal der „Con-
erenties" gedurende de laatste jaren
n van haar veelvuldige beoefening
er liefdadigheid. Wij nu, beminde
onen. erkennen dat deze heugelijke
verschijnselen, we!'-- gij Ons zoo be-
scltrcven hebt gesteld, de beste tijden
Haar volk cn nog in de der Kerk waardig, aldus Gode moeten
toegeschreven, dat ook Uwe toewijding
daarbij haar lof niet misseen Wij
brengen U dien lof des te gereeder,
daar wij U vol ijver zien om alles te
ondernemen dat kan bijdragen ont
heilzaam werk en de weldadige
gevolgen ervan te bevorderen en te
doen groeien, naar gelang van den
cisch der omstandigheden. Want wij
leven inderdaad in een tijd, die van
de christelijke liefde de grootste toe
wijding vereischtdoch wij wenschen
dal de kinderen des lichts bij de be
oefening daarvan zóódanig anderen
ten voorbeeld zijn, dat zij niet slechts
menschlievendheid blijk geven,
doch hun doel hooger stellen en die
genen, welke zij beweldadigen door de
zachtheid der christelijke broederliefde,
heentrekken tot de liefde Gods en hen
daartoe als 't ware dringen.
Doch wij weten te goed dat gij en
uwe medebroeders „wandelt ais kinde
ren des lichts, zoekende hetgeen Gode
welgevallig is en U niet bezig hou
dende met onvruchtbare werken",
gaan.
Krachtens Apostolische volmacht
verleencn Wij bij deze aan de geloo-
vigen van ons Aartsbisdom dezelfde
dispensaties in dc vasten- en onthou-
dingswet als verleden jaar onder de
me voorwaarden. Wij vermanen u
wel om door aalmoezen en door
andere goede werken aaiT te vullen,
door het gebruik maken van deze
dispensatie aan uwe boetedoening ont-
En zal dit ons herderlijk schrijven in
alle tot ons Aartsbisdom behoorende
kerken, alsmede in de kapellen, waar
een Rector is aangesteld, op Zon
dag (Juinquagesima op gebruikelijke
wijze van den predikstoel worden voox
gelezen.
Gegeven te Utrecht op Zondag Sep
tuagesima.
v H. VAN DE WETERING.
Aartsbisschop van Utrecht.
Op last van Z. D. Hoogwaardigheid
R. G. R. SMEETS, Secretaris.
Uit het Buitenland.
dat i
:den
Een
Van den Oorlog.
Tot het uiterste.
De dikwijls offtcieuse „I'rankf. Ztg."
bevat een hoofdartikel„De oorlogs
stemming in Engeland", waarin onder
meer het volgende,.Mcnkancrnauwelijks
aan twijfelen, de verkondiging
oorlog tot het uiterste, is in
stemming met dc tegenwoordige
ming van dcpulitiekc kringen in Engeland.
Duilschland moet daaiuit de nood
zakelijke gevolgtrekkingen maken en
den strijd met dczeltde vastberadenheid
voortzetten, waarmede men de voort
zetting in de lauden der Entente eischt.
Dat de tegenwoordige stemming na
maanden nog dezelfde zal zijn als thans,
behoeft men daarom nog niet als vast
staand aan tc nemen. Maar voor hel
tegenwoordige tenminste moeten wij
rekening houden met een langdurigeu
en vei bitterden oorlog.
Wij waren bereid om vrede te slui
ten. Daar men den vrede niet wil, zoo
zullen wij aan onze vijanden door da
den bewijzen, dat inen zich wederom
ernstig in ons vergist. Over de vraag,
4 j0 o Obl. R. K. Parochie v. d. H. Clemens Maria Hofbauer
te Hilversum.
rentende 4' averdeeld in Obllgatlën van f 500.-, f 250 - en <100.-
Goedgekeurd door Z. D. H. den Aartsbisschop van Utrecht.
De inschrijving op deze Obligaties zal zoolang de voorraad strekt,
tegen den koers van 100 "/0, opengesteld zijn ten kantore der
Commanditaire Bankvereeniging
alwaar prospecti en inschrijvingsbiljetten verkrijgbaar zijn.
4o. Het derde deel van de dupli
caat vermogensbelasting.
5o. Het derde deel van de vermo-
gensbefftng voor eens.
6o. Het derde deel van de extra-
inkomstenbelasting.
Men zal moeten erkennen dat het
et weinig is!
't Ontzag verdwijnt.
Een groot deel van de Nederland-
sche kiezers kan volgens Prof. Brug-
met den besten wil in de leden
der kamer zijn beteren, zijn aristen, niet
Men ziet niet tot de Kamer op,
r op baar neer. Dat ligt soms aan
het standpunt, waarop men zich gelieft
te plaatsen, maar veelal toch ook aan
de vertegenwoordiging. Zij telt onge
twijfeld nog vele voortreffelijke leden,
wier woord ook in anderen kring gaarne
wordt vernomen. Maar zij heeft in haar
midden ook veel, te veel leden, naar
wie in een ander gezelschap stellig nie
mand zou luisteren het ongeluk wil,
dat juist deze leden maar al te dikwijls
hun bescheiden licht niet onder de
korenmaat verbergen, maar voor
volke laten schijnen. Van ouds klinken
leege vaten het hetderst.
zaak is er die gij noodig hebt,
n.l. de hulp der Goddelijke genade
en omdat gij daarin dagelijks overvloe
diger toeneemt, verleenen wij aan U,
beminde zonen, en aan al de overige
leden der St. Vincentius Veroeniging
over de geheele wereld, als blijk «an
onze welgezindheid, uit heeler harte
den apostolischcn zegen."
De donkere drie jaren-
De „verdcdigingsbelastingen" van
minister Van Gijn zullen moeten be
taald worden in 10 driemaandelijksche
termijnen, telkens aan het einde van
kwartaal. Men kan dus zeggen,
in de eerstvolgende drie jaren
ieder jaar ongeveer het derde deel er
van moet worden opgebracht.
Men heeft nagegaan, wat in drie ja
ren, naar de plannen van mr. Van Gijn,
moet worden betaald en men somt
dit alles als volgt op
Door hem, die geen vermogen bezit;
lo. De gewone inkomstenbelasting.
2o. De pensioenbelasting.
3o. Het derde deel van de extra
inkomstenbelasting.
Door hem, wiens geheele inkomen
uit vermogen komt
lo. De gewone inkomstenbelasting.
Ons leger.
Minister Bosboom deelde in de Eerste
Kamer mede, dat de landstorm der
jaarklasse 1912 zal opkomen, doch
veertig dagen laterdaartusschen wordt
dan geschoven het overgebleven deel
der militie 1916. Hierdoor zal de militie-
lichting 1908 in Augustus naar de land-
kunnen overgaan, om iets later
onbepaald verlof naar huis te
den gezonden.
In verband met deze mededceliug
zullen nu de 2de bataljons van de
militielichting 1916 ongeveer 20 April
onder dc wapenen komen.
Gemengde Berichten.
Bijenteelt. De minister van Landbouw
heeft ontvangen een deputatie uit het
hoofdbestuur der Vereeniging tot be
vordering der bijenteelt iu Nederland.
Aangezien de prijs van de suiker, die
de bijenhouders noodig hebben om huu
volken a.s. najaar in te winteren, reeds
aanzienlijk gestegen is en dreigt nog
meer op te loopen, werd door genoemde
deputatie de bemiddeling van den
minister ingeroepen, om haar aan 200,000
K.G. goedkoopere suiker te helpen,
daar anders het bestaan der ijmkerij
gevaar zou loopen. Aan dit verzoek
n welwillend
Inbraak. Ingebroken is in het post
kantoor te Delft. De dieven zijn eerst
ruim 3 M. hoogen muur ge
klommen. hebben daarna op de plaats
een ruit uitgesneden en drongen daar
door het kantoor binnen.
De kantoorknecht die den vroegdienst
had, opende het kantoor, doch eenmaal
binnen zijnde, werd hij door drie kerels
aangevallen en overmand, onder bedrei-
'ng inet den dood als hij alarm maakte.
In de kamer van den directeur is de
brandkast geforceerd, daaruit wordt
eenig klein geld vermist, terwijl een
op het kantoor staande brandkast werd
geopend met een sleutel welke zich in
de geforceerde brandkast bevond. Uit
de laatste kast is ruim f lDOOOontvreemd.
Een stel gereedschappen is achter
gelaten.
Vechtpartij. Onder het werjtvolk van
de steenfabriek Heynes te Arnhem
ontstond twist over een af te kondigen
staking van steenkruiers, waarbij het
tot een gevecht kwam. Zekere J„ aan
gevallen door P„ kreeg hulp van zijn
oons, waarop ook vele anderen
lessen trokken cn de strijd alge-
werd. Ten slotte werden P, en
eekere V. zoodanig toegetakeld, dat zij
naar het ziekenhuis moesten worden
vervoerd. Hun toestand is levensge
vaarlijk.
Tulnbouwactie. De staking onder de
luinbouwarbeiders is opgeheven. De
patroons hebben de organisatie der
arbeiders erkend, maar hebben het recht
aan zich behouden het loon te geven
dat door hen eenmaal is vastgesteld.
Van elders boden zich vele werkkrach
ten aan en de arbeidersverenigingen
hadden geen geld meer om de actie
door te zetten. Toen schreef Locrakker
als secretaris der arbeidersfederatie een
brief aan de patroons waarin hij ver
klaarde dat de arbeiders de actie als
verloren beschouwen. Hij verzochtcchter
geen wraak op hen te nemen. In een
ipoedvergadering hébben dc patroons
iu verklaard zoo weinig mogelijk slacht
offers te zullen maken.
De Kerk en de Pere. De H. Congre
gatie van het Concilie heeft aan kar
dinaal Maffi, ecre-voorzitter van het
(Italiaansche) Werk voor dc goede pers
een zeer belangrijk schrijven gezonden.
Daarin wordt verklaard, dat, indien
„de bisschoppen in hun diocesen be
schikbare fondsen hebben voor werken