Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE Kantoor: Langegracht 13, Amersfoortf-YTel. No. 314. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag en wordt uitgegeven door de Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten. Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen eiken .dag ingaan, doch opzegging van abon nement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Vrijdag 23 Juni 1916. No. 24. Dertigste Jaargang. Advertentieprijs: van één tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meiy tien cent. Voor incasso wordt vijf cent in rekening gebracht. Billijke tarieven bij geregld adverteeren. Alle mededeelingen, ingezonden stukken en advertentien gelieve men in te zenden ten Kantore van de Directie van De Eembode, Langegracht 13, Amersfoort, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. TWEEDE BLAD. EPISTEL EN EVANGELIE. TWEEDE ZONDAG NA PINKSTEREN. LES uit den eersten brief van den H. apostel Joannes; III, 13—18. Zeer geliefden Verwondert u niet, zoo de wereld u haat. Wij weten, dat wij uit den dood tot het leven zijn overgebracht, dewijl wij de broeders liefhebben. Die niet liefheeft, blijft in den dood. Al wie zijnen broeder haat, is een moordenaaren gij weet, dat geen moordenaar het eeuwig leven heeft in hem blijvend. Hierin hebben wij de liefde Gods gekend, dat-Hij zijn leven voor ons gegeven heeft; ook wij moeten voor de broeders ons le ven geven. Indien nu iemand de goe-i deren dezer wereld heeft en zijnen broeder gebrek ziet hebben, en zijn hait voor hem sluit, hoe blijft de lief de Gods in hem Mijne kinderkens laat ons niet liefhebben met woord of met de tong, maar in daad en waarheid! EVANGELIE volgens den H. Lucas; XIV, 1624. In dien tijd sprak Jesus tot de Pha- rizeën deze gelijkenis: Zeker man recht te een groot avondmaal aan en tioo- digde velen. En tegen het uur des avondmaals zond hij zijnen dienaar om den genoodigden te zeggen dat zij zou den komen, daar alles reeds toebereid was. Doch zij begonnen zich alien ge lijkelijk te verontschuldigen. De eerste zeidc tot hem Ik heb eene landhoeve gekocht en moet noodzakelijk uitgaan om die te bezien; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd I Een ander zeidc: Ik heb vijf koppel ossen gekocht en ga ze beproevenik bid u, houd mij voor verontschuldigdEu een ander zeidcIk heb eene vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen. De die naar nu keerde terug en boodschapte dit zijnen heer. Toen werd de huisva der vertoornd en sprak tot zijnen die naar Ga haastig uit naar de straten en wijken der stad, en breng de armen en kranken en blinden en kreupelen hier binnenDe dienaar nu zcide Heerhet is geschied gelijk gij bevo len hebt, en er is nog plaats. En de heer sprak tot den dienaarGa uit naar de wegen en heggen, en dring hen binnen te komen, opdat mijn huis vol worde I Doch ik zeg u, dat geen van die mannen, welke uitgenoodigd waren, mijn avondmaal proeven zal. Voorzichtigheid Christus heeft gezegd dat wij niet alleen zoo eenvoudig moeten zijn als duiven, doch ook zoo voorzichtig als slangen. Die voorzichtigheid is voor ons Katholieken even onontbeerlijk, als de oprechte liefde, waar sprake is van j onzen omgang met andersdenkenden. Voorwaar niet zonder reden noemt dc katecliismus, onder onze plichten jegens nict-katholieken, ook dezen: „Wij moeten in den omgang niet niet-ka- tholieken een al te groote gemeen zaamheid vermijden." „Al te groote gemeenzaamheid." Daar is natuurlijk niet mee bedoeld zondige gemeenzaamheid, want die moeten wij overal vermijden, zoowel met katholie ken als met nici-katholickcn. Neen, blijk baar is hier een gemeenzaamheid be doeld, die bij katholieken onderling ge oorloofd is, maar bij katholieken in den omgang met anderdenkenden moet vermeden worden. Dc katecliismus wil zeggen wees voorzichtig in uw om gang met. nict-katholieken, in gemeen-1 zanten omgang met hen steekt groot gevaar. Dc gevaarlijkheid uit dien om gang is natuurlijk minder groot, wan neer hij voortspruit uit en zich beperkt tot handelsbetrekkingen en ambtelijke bezigheden. Maar zécr gevaarlijk is hij. waar katholieken en nict-katholieken samen komen {om te eten en te drin ken en zich door zang of spel cn dans te ontspanner, cn te vermaken. Hier schuilt een driedubbel gevaar. 1. Vooreerst een gevaar van ge- loofsverzwakking. Wie al te gemeen zaam omgaat met andersdenkenden, loopt gevaar schade te lijden ill zijn geloof. Want óf wel men spreekt over het katholiek gclool', of niet. Spreekt men over het katholieke geloof, dan krijgt men vaak allerlei spitsvondige moeilijkheden te hooren, lasterpraatjes over geestelijken, spotternijen over godsdienstige gebruiken, ophemeling van godsdiensten cn tegen dat alles zijn de meeste katholieken op den duur niet bestand, Zonder het te beseffen drinken ze een langzaam werkend vergif. Of wel, men spreekt nooit over godsdienstzaken. Maar wat doet gij dan uw geloof een geweld aan, als ge veelvuldig met andersdenkenden ge meenzaam omgaat, cn bij eten en drinken, bij sport en spel maar altijd uw geloof onder stoelen en banken steektWat is het verloop van zulk een feitelijk huichelachtig leven Door dat men er nooit over spreekt, begint men ook te vergeten er aan te den ken, dat men overal katholiek is, en! moet zijn en door er niet meer aan te denken, beginnen wij in onze ma nier van doen hoe langer hoe heiden- scher te worden en waar blijft dc leer van de H. Schrift: ,,'tZij gij eet hetzij gij drinkt, 't zij gij iets anders doet, doet alles tot glorie van God!" 2. Dan is er ook nog een niet ge ring gevaar voor zondigen uit mensche- lijk opzicht. Hoe gaai het dikwijls bij gemeenzamen omgang tusschen katho lieken en nict-katholieken? Dc katho lieken zijn dan degenen, die 't gewil ligst zijn, zich 't meeste laten welge vallen, de anderen het meest naloopen Uit vrees van de andersdenkende te stootcn, lacht men ook maar mee, als er iets tegen den godsdienst ge zegd wordt, praat men ook maar mee, wanneer er een taal gevoerd wordt, die niet past op de lippen van hem die te Communie gaatkeurt men ook maar af, wat de andersdenkenden in de katholieke Kerk afkeuren. Uit vrees van voor een fijn-katho liek door te gaan, durft men aan tafel bij andersdenkenden geen kruisteeken te maken durft incn niet te protcs- tccren als er iets tegen geloof en goede zeden gezegd wordtdurft men bij partij of feestgelegenheid niet vroeger op staan, of met drinken ophouden, als men don volgenden dag te Communie zou willen gaan. en 't dan in Gods naam maar niet doet Uit vrees voor achterlijk te schijnen, gaat men dan de gevaarlijke boeken en romans lezen, waarover de anders denkenden spreken wil men ook graag op dc hoogte blijven, wat er alzOO in de anti-katholieke bladen staat, en aboncert er zich op -alleen maar om mee te kunnen praten, gaat men mededoen in lichtzinnige kleeding en lichtzinnige dansen, alleen maar omdat anderen het ook doen 1 3. Een derde gevaar, 't dreigendst van alle, is het gevaar voor gemengde huwelijken. Daar hebben de bisschop van Roermond cn de bisschop van Haarlem nog dit jaar genoeg op ge wezen, om tot het besluit te komen, dal is „de" ramp der Roomsche Kerk in Nederland En 't verband tusschen het kerkelijk verbod van gemengde hu welijken, en het gebod in den katecliis mus „wij moeten in den omgang met nict-katholieken een al te groote ge meenzaamheid vermijden springt te zeer in het oog, om er nog op te wijzen. Hier zijn de gevolgen van onvoorzich tigheid in den omgang te overzien. Bleef een gemengd huwelijk nog maar een ramp voor twee. dan was het al tnctr dan vcrfoeiclijk. Maar het is een ramp voor het kroost. Mgr. Charles Gay schrijft ergens „Ieder kind is ccn broneen bron op geestelijk terrein, een bron op maat schappelijk terrein, een bron van daden zonder tal. die het kind zelf zullen voe ren tot zijn laatstcn einddoel, invloed zullen uitoefenen in de wereld, cn glo rie aan God't kind is ook ccn bron van andere wezens, 't zij naar 't vlcesch, 't zij naar den geest, 't zij naar de natuur, 't zij in dc orde der genade, Het kind dat is..,, een familie, later een stad, later.... een volk Nu vraag ik iedereen, die cenigzins weet, wat er van een kind te maken ishoe kan hart cn hoofd van een kind uit een gemengd huwelijk zicli gezond en verstandig zonder verwarde denkbeelden, ontwikkelen, wanneer het dagelijks ondervinden moet, dat de twee hem dierbaarste wezens, zijn va der en zijn moeder, van elkander ver schillen, tegenstrijdige opvattingen heb ben omtrent de meest gewichtige ic- lcvcnsvragenliet bestaan van God, de ontsterfelijkheid der z:el, de verlos sing door Jesus Christus, de noodza kelijke genademiddelen, dc voorspraak der onbevlekte Moedermaagd? Wat mist een kind niet, als moeder zelf 't op haar schoot niet leerde zeggen „Onze Vader die in de hemelen zijt... Wees gegroet Maria.... als vader zelf geen kruisteeken maakt vóór en na het eten. Wat moet zoo'n kind niet denken 1 Wat een ideaal van va der- cn moederschap hebben dan toch die jongelieden, die een gemengd huwelijk sluiten, dat zij hun kind, hun schat hun bloem, met zorgen gekoes terd en met kommer bewaart', toever trouwen aan een mcnscl), die God niet eert, die geen kind van Jezus Christus, geen kind van Maria is Wanneer zelfs dc heidenschc dich ter Juvenalis den grootcn eerbied be zingt die men hebben moet voor het kind, dan is het van Katholieke ouders niet te veel gevraagd, dat zij uit eer bied voor hun kinderen, hen hoeden voor al te gemeenzamen omgang met andersdenkenden, waaruit gemengde huwelijken kunnen ontstaan, die voor zoovele andere kinderen een ramp zijn Eenvoudig dus als dc duif, 'maar voorzichtig als de slang J. ZEIJ. S. J. Arbeiderstuinen. Er bestaat over „aibciderstuinen" een groote litteratuur en al blijft het nog altijd iets nieuws, heel nieuw is het toch niet. Wie bijvoorbeeld het in 1905 verschenen boek van J. Bruin- wold Riedel opslaat, ziet gcheele lijs ten met boeken opgegeven, handelend over dit onderwerp. Ook in ons land is de zaak bekend cn van katholieke zijde is eveneens meer dan een poging gedaan. Wij herinneren er aan, dat op de eerste algemeene vergadering van de confercnticn van den H. Vincentius ,'i Paolo to 's Gravenlage. op 7 en 8 Augustus 1901, besloten werd dc zaak der arbeiderstuinen in hare kringen te bevorderen. De instelling der „arbeiderstuinen" is dus een opzettelijk sociaal werk. een instelling van voorzorg, waardoor de toestand van den arbeider op gemak kelijke wijze veel kan worden verbeterd. Zij houdt verband niet het instituut der tuinsteden, maar is hiervan toch in we zen onderscheiden. En ook gemakke lijker te bereiken. Men treft dit voorzorgsinslituut het eerst in Engeland. En het komt hierop neer. dat de overheid, of een of ander sociaal lichaam, zooals b.v. dc St. Vincentiusvereeniging, een groot stuk land bij gedeelten aan arbeiders onder bepaalde voorwaarden ter beschikking stelt en hen op eenige wijze bij de bebouwing daarvan behulpzaam is. Wat in Engeland bereikt werd om schrijft, V. A. Huber in zijn „Rcise- briele aus Engeland", als volgt ,,'t Is heerlijk, deze tuinen te zien. Men zou uit den indtuk, dien zij ma ken, een beeld kunnen verkrijgen van de persoonlijkheid van lien die zc be zitten en bewerken. Deze tuinen dienen ongetwijfeld en tc recht eerst lot het voordeel dat zij kunnen opbrengen. Maar in sommige zag ik toch ook bloemen cn de door deze opgewekte vreugde. Het hoofddoel, dat men zich met deze tuinen voorstelt, is in de meeste gevallen volkomen bereikt vermeerdering van dc noodige voedings middelen, met de minst mogelijke kos ten gekweekt in een tijd, die van den gewonen arbeid vrijvalt en die andeis nutteloos zou zijn verloren gegaan voorts lichamelijke cn geestelijke op wekking cn verfrissching in de natuur, waarvoor de Engelschman meer dan iemand anders zin heeft." Uil dit citaat kan men zicli reeds voorstellen wat een arbcidcrsiuin eigen lijk is een groot stuk grond in vele kleinere parten verdeeld, door arbei ders naar hun individucclcn wenscli bewerkt en bebouwd. Het doel is het welzijn en het belang der arbeiders en er mag dan ook voor de gemeente of voor de coiporatic, die zich met dc zaak belast, geen geldelijk voordeel Het valt gemakkelijk te begrijpen dat zulk een instelling groote zrgenin- :gen voor een stad kan opleveren. Waar hier aan plannen van stads uitbreiding wordt gewerkt, moet aan de wenschclijkhcid van „arbeiderstui nen" worden gedacht cn gronden hier voor beschikbaar worden gehouden. Men kan er trouwens een soort parken door scheppen, die aan de .gemeente niets kosten cn die tocli op vele ma nieren aan dc volksgezondheid ten goede komen. Uit den Omtrek. Baarn. Een der slagers die zich niet ge-; houden had aan dc voorwaarden, waar op dc rcgceringsvarkens worden ver strekt, maar het vleesch aan een koop man afstond, die voor het buitenland opkocht, is gestraft met het inhouden van varkens. Naar aanleiding van de botsing, die voor een paar weken op het kruis punt voor liet hotel de la Promenade plaats had tusschen een auto en een rijtuig, zijn aldaar waarschuwingsborden geplaatst. Barneveld. Dinsdagmorgen geraakten paard en kar van een landbouwer te Voort- huizen in dc sloot. Op het voertuig bevond zich een mand met een 600- tal eieren, die verloren gingen. Verder liep het ongeval goed af. De allevering van schors heelt weer een aanvang genomen. Dank zij het gunstige weder in Mei, is de schors in deze omgeving over liet algemeen van uitstekende kwaliteit. Op de Hoo- ge Veluwe daarentegen, waar men half Juni nog aan het schillen was, heeft deze looistof veel van den regen gele den. Voor eerste kwaliteit wordt de nooit gekend hooge prijs van f 105 per voer (816 K.G.j besteed, terwijl de prijs van het schilhout den laatslen tijd ook nog gestegen is. Hiervoor bedingt men thans tot f6.50 per vim (104 Eamnes. De hooioogst is in aantocht. Met het maaien van het gras is reeds een begin gemaakt. De arbeiders zijn ech ter schaarse!) en alleen tegen hooge looncn te verkrijgen. De grasmaaiers vragen 7 ;t 8 gulden voor het maaien van ccn dammaat. De maaimnchincs worden daarom meer cn meer in werking gesteld. Lunteren. In De Valk is een inbreker op brutale wijze aan het werk geweest. Zoo is o,m. ingebroken bij het hoofd der openbare school, bij wicn geld, en spaarbankboekjes ontvreemd zijn. Hier' had men van die inbraak niets be merkt. Dit was wel echter het geval bij den landbouwer Hazeleger, wiens vrouw door cenig gerucht wakker werd cn toen een kerel met een lichtje voor het geopende kabinet waarin zicli nogal wat geld bevond, zag staan. Doodelijk verschrikt, begon de vrouw tc gillen, waarop de inbreker, die blootsvoets was, door het opengeschoven raam het hazenpad koos, zonder gelegenheid ge had te hebben wat mede te nemen. Nijkerk. I)e lokaal spoorwegmaatschappij De Veluwe, die de lijn NijkerkBar neveldEde exploiteert maakte in 1915 bijna 15 'luizend gulden winst, waar mede oude schuld wordt afbetaald, Utrecht. Door het L'trcchtsch Mannenkoor Euterpe" directeur Alphons Vranken, zal ter gelegenheid -an het 20-jarig bestaan, in November van dit jaar een nationale zangwedstrijd voor manncn- cn gemengde koren worden gehouden. Dc rechtbank deed o.m. de vol gende uitspraken 1'. V. 33 jaar, W. V. 29 jaar, bei den arbeider te Amersfoort, wegens mishandeling van G. M. huisvrouw H. B. ieder 7 dagen gevangenisstraf, J. H. 52 jr, bakker tc Amersfoort, wegens mishandeling van K. M„ wed. A. L, M. tot f 10 boete sub 10 d. heel). A. B. boerenknecht 24 jaar tc Bar neveld wegens mishandeling van A. v. 1'. tot 14 d. gevangenisstraf. Voonendaal. Dc bekende jaarlijkschc bijenmarkt zal Dinsdag 11 tot cn met Vrij dag 14 Juli 1916 gehouden worden bij de Wed. H. Hupkcs aan de Klomp en J. van Kcsscl aan den Nieuwen Weg. Marktmeesters zijn J. Hupkcs en J. van Kcsscl. Op eiken maiktdag zal de Jury, beslaande uit H. Burck, H. de Gooijer en J. J. van Woudenberg, dc inzendingen keuren. l'rijzen en diploma's worden uitge loofd. Voorthuizen. Het landgoed Kiefveen, te. grootte van ruim 114 H.A., is ingezet op f64790. Gemengde Berichten. I'oor Indië. Bij den Raad van State is een credictaanvraag voor nieuwen aan bouw van schepen, ten behoeve van de verdediging van Ned.-Indië I.e.-mugTc Rotterdam is bij den ge meenteraad het voorstel ingediend tot het aangaan van een 4'/, perceuts- leening van 6.000.000 gld. Een tehuis. Er is definitief besloten tot de oprichting van ccn tehuis voor Oud- Indische militairen in de nabijheid van Nijmegen, met daaraan verbonden ar beidsbeurs en voorschotbank. Verdronken. Er zijn twee kelners van liet familiehotel te Patcrswolde in het Paterswolder meer verdronken, door dat de zeilboot, waarin zij met nog twee andere kelners zaten, omsloeg. 's Rijks middelen hebben Mei van dit jaar f3,787,002,08 meer opgebracht dat: in Mei 1915, terwijl over de eerste 5 maanden van dit jaar f 17,416,583,37 meer ontvangen is dan in gelijk tijdperk van 1915. Oorlogswinst. De Koninklijke Petroleum- Mij. heeft in 1915 een winst gemaakt van bijna 30 millioen gulden. De boerenbevolking van Vlaanderen heeft 't best. Requisites worden goed betaald. Alle producten gaan weg voor fabelachtige prijzen, ondanks de wette lijk vastgestelde maxima. Zij houden ze vast, en verkoopen in 't geheim aan grage klanten, die geld bezitten. Zoo kocht men in Brugge aardappelen voor 27 tot 30 frank de 100 kilo van de boeren. Maar met geld in den zak te kort komen, doet niemand graag. Het Hoj. H. M. dc Koningin zal zicli gedurende eenigen tijd met H. K, H. dc Prinses vestigen te Katwijk Buiten. Prins Hendrik gaat voor de variatie in Zwitserland bergen beklimmen. .tan see. Aan het strand te Hoek van Holland dreef aan het in staat van ontbinding verkeerend lijl; van een man, gekleed niet ccn blauwe trui, bruine broek en korte laarzen. Ook dreven een aantal tonnen en kisten aan met reeds bedorven appelen. Spion. De gemeentepolitie van Neuzen heeft een onbekend persoon wegens landlooperij in bewaring genomen. Hij gaf voor Engelschman te zijn en door de Duitschcrs te zijn vastgehouden se dert de bezetting van Antwerpen. Hij was nu ontsnapt en wilde naar Enge land, waarvoor hij zich op het Engelsch en het Belgisch consuitaat vervoegde, geheel uitccnloopende inlichtingen ge vende. Hij bleek een merkwaardige kennis te hebben van onze grensstreek, waardoor de verdenking rees, dat men hier te doen had met een persoon, die op spionnagc uit was. Bioscoop. De commissie van toezicht op het lager onderwijs tc Vlissingcn heeft uitgegeven ccn woord aan dc ouders over het bioscoop-bezoek door kinderen, waarin wordt nagegaan hoe groot het aantal kinderen is, dat ge regeld de bioscopen bezoekt. De com missie is van oordeel, dat dit bezoek zeer slecht voor de kinderen is cn daarom af te raden. De commissie licht haar mccning uitvoerig toe. Doodslag. Voor de Rechtbank te Am- steidam werd met gesloten deuren de behandeling voortgezet van dc zaak tegen de letterkundige, dr. H. B., te Hilversum, beklaagd van doodslag op zijn echtgenoolc, of van doodslag op verzoek der cchtgcuoote. Het 0."M„ cischte zes maanden gevangenisstraf. Slakkenplaag. Uit tal van plaatsen in Noord-Brabant wordt geklaagd over een ware slakkenplaag, die een ge volg is van het natte weer der laatste weken. Het zijn de grijze tuinslakkcn, die de tuingewassen vernielen cn hun vraatzucht bot vieren nan boonen, aardappels, cn zelfs dc bloemen weg- In veel Brabantschc dorpen ziet.nen dan ook ijverig jongens aan het werk. die met spits gemaakte stokken de schadelijke beesten oppikken cn doo- den, zoodra de stok'-en weer zijn vol- gereger.. De jongens zijn daar zeer bedreven in. Ze kloppen de slakken van dc planten af, zoodat zc op den grond vallen en rijgen zc dan aan het spit. Zoodoende worden de gewassen door het prikken niet beschadigd. Duizenden dieren worden op deze practische wijze onschadelijk gemaakt.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1916 | | pagina 5