Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. groot f 125.000.000 DE EEMBODE Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort - Tel. No. 314. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- cn Vrijdagmiddag en wordt uitgegeven door de Vereeniging De Eeinbode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten. Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abon nement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Vrijdag 22 Dec. 1916. No. 76. Dertigste jaargang. Advertentieprijs: van éón tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meer tien cent. Voor incasso wordt vijf cent In rekening gebracht. Billijke tarieven bij gercgld advertecren. Alle inededeelingen, ingezonden stukken en advertentiCn gelieve men In te zenden ten Kantore van de Directie van De Ecmbodc, Langegracht 13, Amersfoort, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. EERSTE BLAD. Het volgend nummer van De Eembode verschijnt Vrij dag 29 December 1916. J. B. SCHEUER AMERSFOORT. Langegracht 9 - Telefoon 254. Administratie- en Effectenkantoor. Aankoop en verkoop van HHccten, Verzilveren van Coupons. Sluiten van pro longatie. Kantoor geopend van 9—3 uur. Dezelfde gevoelens van toen keeren i terug. Kn een strnid uit den Hemel vnlt in zijn linrt, wanneer liij instemt met de heilige Kerstbedc, Kerstmis Met welke reine liefde hel uilen bezielt I e wereld gaat zich vereenigen om hel feest der Menschwordin^ van Christus Voor Kerstmis. Plechtig gaan straks weer over stad en land dc klokke-tonrn. Ze zingen een lied van vrede. Toovcrkrachtgaat uit van die klokken. Wij allen gevoelen haar, onverschillig of wij staan in den zonnigen morgen van ons leven, of aan den naderenden levenstond; onverschillig of wij kinderen zijn des gcluks, of kinderen van het leed. Wat is het, dat aan 't Kerstfe too verkracht verleent? Wat is het, dat niet slechts den geloo- vigen christen ontroert, maar ook zachte snaren weet te raken in het hart hem die met God en godsdienst hecl't gebroken Waarom zijn onze kerken weer vol in de n Kerstnacht met geduldig'' tncnschcn, die ntt drie Missen nog te kort achten en anders geen lijd hebben voor éc Waarom gevoelt groot en klein, ar en rijk, de macht die uitgaat van Christus, den Zoon Gods, die is niensch geworden om 't tnenschdom gelukkig te maken? Wat ons zoo diep ontroert op het Kerstfeest, is het niet dc zucht van allen cn van ieder naar den innerlijkcn vrede? Ja, het verlangen om anderen goed te doen, om den last en den strijd des levens voor een korte Wijle te ver geten en een geluk te genieten, dat men nergens zoo geniete» kan. In den donkeren winternacht schitteren de lichten van de vredige Kerstmisse. In den donkeren nacht des levens richten wij den blik omhoog naar schitterende hemel. Daar heeft het Geloof zijne wc plaats. Daar schittert voor ons dc Hop' Daar ontvlamt weer de Liefde. Aan deze macht van h-.t Kerstfeest kan ook hij zich niet onttrekken, wien het licht des Gcloofs niet brandt. Met onweerstaanbaar geweld trekt het Kerstfeest hem terug naar den tijd, toen hij als kind bij het kribje zijne handen vouwde Terug naar den tijd. toen zijn hart nog vervuld was met innig geloof aan den Christus. FEUILLETON. Van Heiden tot Christen Zulk een wezen kan men zich denken. Alleen kan men zich nicl stellen, dat het niet bestaat. Welnu, als er iets beslaat, waarvan men zich het niet bestaan niet denken kan. ter wijl men van het wezen zelf een begrip heeft, door het zich bijvoorbeeld te denken en te bepalen als dc eersti eeuwige, oneindige kracht den geve van alles, die zelf niets ontvangt - dan is de zekerheid van zijn beslaan reeds vastgesteld in iemands binnenste cn dat is de toestand, welke In hel aannemen van een waarheid allo be wijsvoering voorafgaat want her inner u, «lat ik heb aangetoond wezen, dat wij allen als van nature gedwongen worden veel meer te ge- looven, dan iemand onzer ooi bewijzen". „Dit is dan, zeide Augustus, liet duistere beeld, waarvan gij gesproken hebt, de weerschijn van een ster water". „Ja, mijn keizer, antwoordde Diony „jus, maar het is niet altijd duisterhet is het krachtigste en helderste van alle lichten, die door het watei weerkaatst worden. Somtijds geeft het in het ge bidden. Legt uwe vernieuwde voor mens unit Zijne voetjes neder. Zugene U dit Goddelijk Kind U cn ve dierbaren 1 Wccst allen van goeden wil, opdat de engelen ook over uwe zielen het lied van vrede zingenvrede op aarde den mcnschcn van goeden wil." ZALIG KERSTFEEST I Hij v Hij leerde ons de liefde, maande ons den arme bij s arm kindeken zien we Hem-zolven de kribbe liggen. Als niensch heeft Ilij 't lijden van het mcnschdom aan zich-zelven gevoeld. Als God heeft Hij de grootste liefde voor ons beoefend, doordat Hij zich- zelven voor ons ten offer bnclil. Daarom bezielc ons Zijn geest. Onze liefde blijve niet.beperkt tot den huiselijken kring. Zij trekkc ons naar buiten, om dc smarten te lenigen cn weldaden rond te strooien. En de vrede doet ook zijn intocht in de harten der misdeelden, wanneer de engel der liefde bij hen verschijnt, hen opbeurt en troost, wanneer een zonne straal van geluk hun nederige woning verlicht. Zalig de mcn-ch, die op het Kerstfeci in de armen en noodlijdenden deukt i hun met liefde een aalmoes geeft. Zóó gaan wij Keistmis vieren. Zoo gaan we van nu af dat feest van liefde vrede voorbereiden in onze harten. Door onze harten te stemmen tot goedheid, lot medelijden, tot mildheid, t vergeving en verzoening. „Maakt recht den weg dos Heren!' Zoo heeft Johannes, tie wegbereider in Christus, ons gewaarschuwd in dc weken van tien Advent, Wij moeten récht maken wal daar krom, wat daar oneffen is, Door na peinzen cn bidden, in biecht en boete Dan worden wc weer goed cn een voudig on oprecht als de Herders, die het eerst bij 't Kerstkindje weiden toe gelaten. Ook wij zuilen hoorcn en beseffen, at hun uit de hemelen word toege zongen: Vrede aan de mcnschcn van goeden willet Terwijl regeeringen en legeraanvoer ders voorthollen op den weg der ver dwazing, en zinneloos zinnen op nieuwe triomfen door geweld van wapenen, staat op de puinen der vernieling, te midden van het doodsgereutel der hon derden en duizenden, wier jonge teven werd neergehouwen door de onbatm- harligheid van dezen barbanrschen krijg, staat daar Jezus, onze Heiland en Vrede- orst, om met de grenzclooze liefde 'an zijn H. Hart de gcheele wereld te omvatten en de menschen met elkander verzoenen. Lezers en lezeressen, laat dit Kerst feest voor U een heerlijk xielcfcest zijn; feest van grootc geestelijke vreugde; feest waarop gij U wcci inniger hecht aan Christus. Gaat in den geest naar het stalletje van Bethlehem om in liet kleine schreiende kind uw God en Zaligmaker te aan- Uit het Buitenland. Van den Oorlog. De antwoorden op de Duilsche vrc- deswenechen zijn gekomen. Hard cn onverbiddelijk werden xc ist in Rusland, daarna door Frankrijk, Itallti en Engeland afgewezen. oplaaien van het vernielend oorlogsvuur tot to voren niet gekende hoogte is nu te wachten. Aan Duilsche zijde bereidt men zich eensgezind voor op een laatste grootc worsteling, waardoor het feit zal worden beslist, wie de vrede zal voorschrijven. Voor-ieder, die nog menschclijk ge voel heeft, is 'l wel teleurstellend, dat geen der oorlogvoerenden wil inzien dut de voortgezette Kuropccsohc massa moord eindigen moet cn eindigen kan, wanneer men den hoovanrdlgcn macht*- waan liet varen. l)e Engelschc minister Lloyd Gcoigc zeide ..Ieder, die moedwillig den strij l r er- lengde. zou oen misdaad op zijn ge- weten hebben. Maar ieder die den strijd opgaf, voordat het doel werd bereikt, zou daaraan persoonlijk schuldig zijn. „Het aanbod van |e-n Duitschcn Rijkskanselier aunnemtn zuil zijn hoofd in een strop steken. ,Men is den oorlog begonnen, einde Europa te verdedigen tegen den aanval van de Pruisische militaire kaste. Wij moeten aandringen op de mees' volkomen waarborgen dat deze lcastr nooit meer den vrede van Europa kan Dc Brit-chc minister zou zijn ziel belast achten met een misdaad als hij dwillig hel conflict ver'tngdc, maar hij wil ook niet de schuld op zich nemen, waarmede een opgeven van den sirijd, vóórdat het doel bereikt is, hem zou beladen. Hij meent dat aanneming van voorstel (n.b. om (hans onderhand' gen aan te knoopen, want meer is niet voorgesteld) gelijk zou stami steken van zijn hoofd in ccn strik, die de Duitschcrs zouden kunnen toehalen. En dan voegt hij er aan toe, dal zonder volledig herstel vrede onmogelijk is, dat volledige waarborgen moeten worden geschapen tegen «Je mogelijk heid dat ooit weer „de Pruisische militaire kaste den vrede van Europ: kan verstoren," Deze beide doeleinden, meent dus de premier il-r geallieerden, als wij hein zoo mogen noemen, niet door onderhandelingen op dit «ogenblik te kunnen bereiken. Wel door de wapens? Deze rede va» Lloyd George moei muziek zijn in de ooien der Pruisische ilitairisten. Zij weten zich voortaan dc» heel geen beeld; somtijds door den storm voortgczwccptc wolken. Als gij zcgl. dat gij werkelijk een beeld vormt van een zaak, dan zegt gij daarmede, dat gij er zeker van zijt, voor zoover gij er u een beeld van vormt. Zoo gij U een ding als zeker denkt, dan hebt gij er de zekerheid van. Gij kunt bij voorbeeld zeker zijn, dat een ding o zeker is, dan zijt gjj met andere woc den gekomen tot ceil klaar begrip vr zijne onzekerheid. Als men ziclt ci begrip vormt van de toevalligheid v. een zaak, dan bezit men het heldere begrip, dat liet ding toevallig is. Een wezen als noodzakelijk op te vatten, is hetzelfde als het luidere begrip te hebben, niet alleen, dat het is. maar ook dal liet moet zijn, Een wezen als noodzakelijk, en tevens niet beslaande, kan zelfs niet gedacht worden. Alle denkbare dingen, één uitgezonderd, zijn gedacht als mogelijk of als werkelijk bestaande. Maar dat ééne alleen is gedacht als noodzakelijk,tri moet daar om noodzakelijk ook in de werkelijk heid bestaan. Want ofwel men kan zich geen noodzakelijk wezen denken, eens weten -- kan zich niet neder zetten en zich het begrip er van menofwel men kan zich zulk wezen denken, maar dan is zijne heer schappij erkend, omdat in dat begrip 4 pCt. Vrijwillige Leening, Nederland 1916. in Obligutiüii groot f lOOO, f 500 en f IOO aflosbaar A pari. Inschrijvingen kunnen geschieden tol Donderdag 4 Januari n.s. tegen den koers van 97 pCt. waarmede wij ons Qrntis Belasten. Prospectussen op aanvraag verkrijgbaar. Bankverecniging H. L. A. Dullaert Co. AMERSFOORT - Scherpenzeel Soest LANGEGRACHT 30 - TELEFOON INTERC. 363. ïtssz&sa&asBii vijand van Engeland. Men gevoelt, dat hun macht als oorlogsmachine nijgt en men gevoelt ook, wat dat voor dc onze dige», vooral voor ons, du- tusscheu dc beide partijen liggen, kan bettekenen. Het gevaar, dat wij in den oorlog worden betiokl.cn is door deze rede er belangrijk gestegen. Krachtige maatregelen tegen Grieken land moesten vei hindert dat du ge volgen van dcit Roumeenschen tegen ging niet erger werden dan xij waren, wie zegt dat men niet zal pogen een tegenslag in liet westen in zijn gevolgen minder ernstig te doen zij» door te pogen een a ider onzijdige, Gricksch te behandelen De hittori'' zal rechten met Lloyd George over de voorstelling die hij geeft van een als lammeren zoo vreed zaam Euu'pecsch stntcnenmplex mei den Duitschcn wolf daartusachen, zooab du historie zal vragen of er niet andere Iractalcn dan dat der Belgisch' schcnd&.iai'lieid verscheurd zijn, zij het dan wellicht minder ostentatief of minder oprecht cikcnd. Wij herinneren ons te wel met welke gevoelens dc Transvanlschc Boeren nog eerst 15 jaar geleden spraken van de Britten. Hel gevaar van em vernietigd Europa zal te ccn of anderen tijd voor Lloyd George en zijn medestanders zwaarder wegen dan fict Pruisische ge vaar en in zoover is liet jammer, dat, hoeveel offer* Engeland ook gebracht heeft, het dan nog steeds het land is dat dun oorlog liet minst aan den lijve voelt. Dat zou dc oogen eerder openen voor wat er dreigt van een oorlog tot het uitcistc. Want hoe schitterend de Brltschc soldaat aan dc Somme heeft gestreden, hou prachtig Engeland (met hulp van onzijdige immiticieverancicrs) hem had toegerust voor den stiijd, als liet succes van zijn inspanning niet gruoter wordt, dan zal Europa lang vernield zijn, voor dat de eerste Rijnvustingen in BriMCho handen zijn. Eu dat Itij voor dien zou kunnen krijgen „de meest volkomen doeltreffende waarborg tegen de moge lijkheid dat deze kaste ooit weer den vrede In Europa stoort", zal dcEngelscb- toch moeilijk zelf kunnen gclooven. Kardinaal Mcrciti protest gericht lol ligt opgesloten dan zijn bestaan alleen namelijk dc onmogelijkheid ill zijn nict-bcstaan". „Zijn dan ai de droontcn, onderbrak hem Domitius Afer, of de verbeelding van een dichter waarheid, omdat zij gedachten zijn Een kleine stilte volgde. „Wanneer do dichicr, herman Diony- is, zicli Inbeeldt, wat had kunnen zijn, dan gelooft hij ook, dat hot had kunnen zijn, en Itij vraagt van u slechts t te geloovcn. Hij zou belecdlgd zij», .licn gij minder geloofdetbij zou bclcedigd zijn, indien gij hem zeidot, dat hij beschreef niet datgene, wat nooit geweest is, want dat erkent hij zelf, maar datgene, wat zelfs niet ondersteld kan worden. „Wat ik nu zeg, voegde dc Athener er bij, behoort tot ecu anderen cn eeiiigszin* hoogeren kring van gedach ten. Dc onmogelijkheid om als niet- bestaande te verondcrst- llcn ccn on eindig volmaakt wezen, dat bevonden is als zijnde niet onmogelijk, dat het bestaat, behoorde aan bet hart van den mensch het feit bekend temaken, dat het werkelijk leeft. Zich op de eerste plaat* van Hem een gedachte te kunnen vormen, dit Hij bestaat, cn onmiddellijk hierop zich bewust tc zijn van de ongeschiktheid om zich het begrip te vormen van zijn niet-bustaan, heeft een tweede den gouverneur- generaal, legen het wegvoeren van Belgen. Dc kardinaal spreekt in dit tweede otest zijn teleurstelling uit, dat de Duilsche maatregelen nog altijd worden toegepast en zegt, dat liet wegvoeren met grootc willekeur geschiedt. Daarvan haalt liij voorbeelden aan Den 21 November liad dc aanwerving plaats in de gemeente Kcrsbcek-Mfscom. Op du 1325 Inwoners der gcmeenlr, haalden dc nanwervers er 94 weg trocpsgewijzc, zonder onderscheid van stand of beroep; zonen van land bouwers, kostwinners van bejaarde en zwakke ouders, vaders, die vrouw cn kinderen in ellende achterlaten, allen »r htm familie zoo noodig al* het nlfykaeh brood. Twee famililhi zien Ier vier zonen tegelijk zich ontnemen. Op ile 94 weggevoerden waren twee wcrkloozeii. In de streek van Aerschol geschiedde dc rccrutecring den 23 No vember, te Rilaer, te Gelrnde, te Rol- sclaere werden met geweld cn niettegen staande al him protesten weggevoerd jongelieden, die de steun zijn ecner weduweboeren, hoofden van een ge- een hunner, die de vijftig al voorbij is, heeft 10 kinderen die hut lar.il bebouwden, vee bezaten cn nooit stuiver van de openbare liefdadig heid hadden ontvangen. geweldige stormen, die-iu Zwitser land gewoed hebben, zijn naar liet Italiaanscbe front overgeslagen. In het hooggebergte van Tirol en Knrst bracht een warme zuidenwind de lawinen aan het rollen, vernietigde draadversper ringen, verbrak telefooaverbindingcn, deed kazematten instorten en vernietigde gansche wegen over hun gcheele lengte. In het Kustland dreven dc stortregens aarde in de loopgraven the daardoor Scvuld werden met modder die tot aan kniel'n reikte. Dc Oostenrijks-Hon- gaarschc soldaten hebben ziclt voort end te weren tegen den gevaarlijken lastigen tegenstander ril. den winter. Italianen ondervinden dcnzelfdcn en hebben bovendien voorloopig de bedoeling om aan te vallen moeten opgeven. De Rumenen worden nog steeds teruggedrongen. De Buzuu-linie waar zc omdat wij ons Hem «piel anders kun nen denken, dan nis noodzakelijk wezen en eerste kracht, dat is geschreven in dc ziel van icdcrcn mensch. HjJ leeft, ik liciliaal liet met vreugde, die eeuwige, noodzakelijke persoonlijke werkelijkheid. Het bepip zelfs van Hem zou een onmogelijkheid zijn, zoo zijn beslaan geen feit ware j.i meer nog dan een feit, het begin van alle waarheden, de 'Icrccrste noodzakelijkheid". Terwijl de Athener aldus sprak heldere stem, die nungenamur werd, mate zij reus, stond Augustus op randcldc ecu wijle over In t binnen plein, met dc oogun op den grond siigd. Allen waren terzelfdcrtijd hunne zitplaatseri opgestaan, be halve Li via, Julia, Antonia cn dc belde Agrippina's. „Dat, fluisterde Tiberius Domitius Afcr in het oor. beduidt geen misluk ken, nog bespotting of ongenade van den Griek". „Mijn voorganger, Julius Caesar, zeide Augustus ten laatste, terwijl hij stil stond en rondkeek, was de beste sterrenkundige cn wiskunstenaar van zijn tijd wij hebben zijne kalender om het t» bewijzen«Ie beste werk tuigkunde getuige de brug over den Rijn du beste redenaar, éét uitgezon derd, naar wie» Rome ooit luisterde; een hoogst gezellig en onderhoudend spreker over welk onderwerp dun ook; een zeer begaafde en duidelijk ver staanbare schrijverde grootste leger aanvoerder wellicht, die ooit bcstuAn heefteen vérziend staatsman, vlug cn toch diepdenkend te allen tijde ccn man, wiens geest een ontzaglijke lichtbal was, en toch herinner ilt mij levendig de ongerustheid, waarin hij leefde, met betrekking tot de macht, die het heelal, bestuurt cn met welke angstvalligheid hij zijne voorzorgen nam, zelfs de geringste, om eone goed gunstige beschikking over zijn verschil lende ondernemingen te verwerven hoe hij tooversprcuken mompelde bij het in- of uitgaan van den wagen, bij hut bestijgen of afstijgen van zijn paard liij iedere gelegenheid. Het Is duidelijk, dat de grootste geesten cn dc hoogst- beschaafden hel meest geneigd ziln tot zulke verheven bngrippen als w|J van Dionysius gehoord hebben". „Julius Caesar, zcido Tiberius, dacht over. zooals zoovele anderen, dat het namelijk een moeilijk en een duister vraagstuk is, waarin wij tot geen zekere besluiten kunnen komen". „Twee of drie grootc waarheden evenwei, hernam Dionysius, xijn door rcdeneeiingen verkrijgbaar. Een zoo danig bewijs. het was er slechts één uit vele waardoor werd aan getoond, dat een eeuwige God het

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1916 | | pagina 1