Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amérsfoort en Omstreken.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort - Tel. No. 314.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden
zestig cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor
incassokosten. Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar.
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van
abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw
kwartaal.
Dinsdag 27 Maart 1917. No. 102. Dertigste Jaargang.
Advcrtentilin: Pij-ijs per regel 12V» ct., met bewijsnummer. Voor incasso
wordt vijf cent 1 per maand-nota in rekening gebracht. Billijke
tarieven bij geregeld ad verteeren. Advertentiën moeten Dinsdag- of
Vrijdagmorgen ..wóór elf uur ten Kantore van De Eembode worden
bezorgd. Wededeelingen, ingezonden stukken en advertentiën te zenden
aan de Directie van De Eembode, Langegracht 13, Amersfoort.
God te beminnen.
„Wat is de Meester wijs en goed,
Die alles lieeft gebouwd,
En nog in wezen blijven doet,
Wat 's mcnsclien oog aanschouwt I"
Zoo zingt in zijn Meischen Morgen
stond Dirk- Camphuyscn, en kenschetst
met dit rijmpkc, wat cr opwelt uit
ieders hart, bij liet zien van het schoonc
en goede in Gods natuur: bewondering
en genegenheid voor den Maker van
al dat moois
Moet men Katholiek zijn, mout men
Christen zijn, is cr iets bovennatuurlijks
voor noodig in 's menschcn ziel, om
van de schepselen op te stijgen tot
den Schepper, en 't relrein van Anna
Bijns met een oprecht liefdegevoel tel
kens weer te kunnen herhalen
O, hoe schoon moet Hij zijn, die 'tal
iheelt geschapen
Of ligt hel niet voor de hand. dat
's menschcn wil als van zelf bemint,
wat 's menschcn verstand als van
goed en beminnelijk noemt
Wie durven beweren, dat de me
met louter natuurlijke krachten, God
niet vermag te kennen, noch tot
waarlijk goede handeling in staat
moeten noodzakelijkerwijze ook de u
gelijkheid loochenen, dat de mcnsch
van nature bij machte is, God te be-
Tocli is het zeker, en bij de Katho
lieken algemeen aangenomen, en geheel
in overeenstemming met de '.eer der
Katholieke Kerk, dat de mcnsch zulks
wèl kan.
Volgens Sint Paulus toch.
brief aan de Romeinen, kunnen de hei
denen God danken, verceren en dienen.
Maar hoe zal dit goedschiks geschieden,
indien men God niet, althans tot zekere
hoogte, ook liefheeft
Zeker zal zulk een liefde meestal
nog onvolmaakt zijn. Wanneer de Ka
tholieke Kerk in haar Concilies zegt.
dat er bovennatuurlijke hulp noodig is,
om God te beminnen, voegt zij ei bij:
„zooals het behoort," „zooals het nuttig
is voor de zaligheid." Sprekend o
de bovennatuurlijke liefde, zoude
deze bepalingen er niet aan vastge
koppeld hebben, zoo zij er
overtuigd was, dat er ook een natuur
lijke liefde tot God bestaat.
Zelfs veroordeelt de Kerk de
ning van hen, die alle natuurlijke liefde
tot God als onmogelijk beschouwen.
De Heilige Paus Pius V toch heeft
deze twee stellingen onhoudbaar vc
klaard „Dat onderscheid tusschen «i
tuur lij kt' liefde, waarmede God bemind
wordt als Maker des heelals,
natuurlijke liefde, waarmede Hij bemind
wordt als de Bron onzer zaligheid,
ijdel en verzonnen en uitgedacht
bespotting der Heilige Boeken,"
„Dc natuurlijke liefde, die voortkomt
uit de natuurlijke krachten wordt door
sommige leeraren verdedigd,
der blaain op Christus' kruis,
Geen wonder, dat zulke beweringen
zijn gevonnist. Wanneer men met
natuurlijke vermogens God kan kom
il Opperste Goed, zou men met
zijn natuurlijke vermogens, Hem dan
'c niet kunnen beminnen, althans op
oogenblik, dat men Gods goedheid
beminnelijkheid helder voor oogen
heeft
Wij durven zelfs verder gaan en de
ogclijkhcid verdedigen van een na
tuurlijke liefde, waarmede men God
„boven alles" bemint.
Immers, indien dit onmogelijk
i het moeten voortkomen, rif wei
absoluut onvermogen van
>f uit tirannieke overheersching der
lagere hartstochten, óf uit overtuiging,
"at men toch niet in staat is, door
nlbrengen wat Gode behagciijlc
Hem die genegenheid te toonen.
Doth geen van deze drie gevallen
aan noodzakelijk steeds in den weg.
's Menschcn wil toch is van nature
geneigd tot wat liet verstand als 't
beste hem voorstelt; en wie bewijst
i, dal de natuurlijke mensch nimmer
zich God kan voorstellen als het boven
alles beminnenswaardige Wc:«
Ook leert dc ondervinding, dat de
lagere hartstochten niet onafgebroken
menschelijk hart in boeien houden.
En des te eerder zouden wij geneigd
n vast te stellen, dat een ongedoop-
zonder cenige bijzondere hulp, een
akte van liefde „boven alles" tot God
kan stellen, wanneer we achtereenvol
gens bedenken ten eerste, dat de op
rechte wil om alles te volbrengen,
Gode behagelijk is, niet zooveel n
lijkheden medebrengt als de blijvende
uitvoering van dat voornetT
tweede, dat, voor 't bestaan
goed voornemen, niet de mogelijkheid
vercischt wordt, om het met dc uogen-
blikkclijk beschikbare krachten ten
voer te leggen ten derde, dat i
zich gemakkelijk een akte van
maakte liefde kan denken, waarbij tie
aandacht op dc mogelijke moeilijkhe
den afwezig is.
Zoo komen we dan tot hel besluit,
dat wij op de vraagIs de mtnsch bij
machte, om. alléén met aijn natuurlijk,
ermogensminstens een akte ra
naakte liefde M tiod te steil,
mondig moeten antwoorden: ja, dat kan
stelt God Ie beminnen zooals Zijn
cdheid 't ons heeft toegedacht.
In de wereld ontmoet men soms
menschcn, dwalendeti ter goeder trouw,
die. met minder hulpmiddelen, onbaat-
zuchtiger God beminnen, dan wij, die
Ulndaaf kennen, en, ouder
den druk van duizendc kleine obser-
:es, vcrwaarloozcn bewuste a'
liefde Ic stellen. Kloppen we
rouwmoedig op onze borst, n
vergeten vooral niet, bij ons mor:
ndgobed, de bekende akte.
iefde met wat meci hewustheij
innigheid tc herhalen.
In de wereld ontn
menschen, die vrede in GodJjzoeken
lang de duistere wegen van jQwaling
dclijk denken, die yfm geen
der apologetische boeken ctjtfapologe
tische artikelen en apologt
apologetische dimmie;
deel willen trekken of wglon tc trek
ken, die voor zich zelf
God en dc wereld ccnlgroot vraag-
teeken zijn en blijven, «ie alle gods-
'iensten bestudeeren enlgcen enkelen
grondig kennen, en danftcn slotte be
sluiten, mnar zonder goidsdn
sukkelen, totdat dc levensdroom is
itgedroornd 1O. z
tegenkomt op uw levenspad, en hij
mede tc gaan in de veilige richting
der Katholieke geloolslcer, verlaat hem
dan toch niet, vóór ge hem geleerd
hebt, het „Onze V.-ujer" te bidden.
diit bidt en meent wat hij bidt,
bemint zijn God, Men behoeft geen
Katholiek, geen Jhristen tc zijn,
behoeft slechts iet Opperwezen te er
kennen, om het ..Onze Vader" te kun-
n bidden met liefde en vrucht. V«
oogenblik a,', dat men God „Om
Vai',.-r" genoemd heeft, i". de ziel ge
stemd tot dankbaarheid, liefde en ge
hechtheid, cn tevens de weg gebaand
het berouw uit liefde, volmaakte
liefde tot God.
J. ZEIÏ. S. J.
In de wereld ontmoet men
cnschca, zonder „Doop" en ze
„belijdenis," die, tengevolge van i
oordeel en éénzijdige opvoeding,
„Docp" noch „belijdenis" willen hoo
rnaar toch naar de mate hunner
vermogens, het Opperwezen eik.
eren. Wat een troost voor
nèt Christus toch zoo vurig
langen naar de eeuwige zaligheid
allen zonder otulcr-clieid, dat zuil:
nschen God wcikclijk kunnen bemii
iEn wie zou. ter gelegener tijd,
hen niet gaarne daartoe aansporen
Want al geeft zulk een akte niet In
eeuwige leven, al is zulk ten akte no
niet „gelijk hel behoort cn dienstig
ter zaligheid," meermalen herhaald
steeds honger opgevoerd, is zij de beste
igrtiiming der beletselen, dc
orbereiding tut het ontvang
hoogheilige genade, die ons ii
aesluilt
met
Uit het Buitenland.
Van den Oorlog.
De 1' r.m-ch'-n hebben de laatste
dagen in N. Frankrijk opnieuw goede
vorderingen gemaakt.
'ar.grijk is het Frarsche bericht,
reds twee buitenste torten om L
Fère in Frnnsehe handen zijn gevallen.
Ot dat mi ook „volgens h t vastge
stelde plan" der Duitschers is, valt tc
betwijfelen.
Dat er binnenkort echter b' slissende
gcbeuitcnissen in Noord-Frankrijk mo
gen worden verwacht is wel zokci.
Er luid in België van 12 tol 18
Maart zoo'n reusachtig troepenvervoer
aats als n>'g niet was waargenomen.
Hel Engc'lehc blad „The Nation"
er niet g.rus: op, dat dc Duitschers
et o.) weirig kleerscheuren zijn terug
getrokken.
„Toen de Russen uit Warschau ont-
iaplen met Opoffering van een sterke
achterhoede m het garnizoen van Nowo
Georgim-sk, hebben wij dat work terecht
geprez/in. Maar de Duitschc-r; ontruim-
ilcourt zonder dat wij het
i sedert hebben zc de ccne
plat/is na de andere ontruimd, die we
wcen lang hadden gebombardeerd en
ijA'gezondercI, en dc vervolging inet een
/handvol scherpschutters afgeweerd.
..Voor een nieuw groot offensief zal
tijd van voorbereiding noodig zijn. Wij
zullen nieuwe wegen, tram- en spoor-
egverbindingen moeten aanleggen
Hoe kanonnen te krijgen over drie of
vier mijl granaatgaten gevuld met mod
der en water rial is ecu vraag, die
nu onze generaals moet bezig houden."
Het blad erkent het voordeel voor
lie Engclschen in den terugtocht der
Duitschers, maar het moet bewondering
hebben voor dien terugtocht, die
onder dwang geschiedde, maar koel
cn weloverwogen. Aan de verbindings
wegen der Eugel8choil is een gewel
dige slag toegebracht.
De terugtocht eischic veel voorbe
reiding. Reusachtige hoeveelheden ont
plofbare stoffen werden door auto's
aangedragen. Hier en daar waren reeds
vroeger, zonder dat het de aandacht
trok, huizen in brand gestoken cn had
groote gebouwen doen springen,
terwijl een bijzonder krachtig geschut
vuur den vijand moest doen denken,
dat zijn granaten hier doel troffen. Ein
delijk kon men onder begunstiging van
een aanhoudenden mist bij het einde
der werkzaamheden, overgaan tot het
in brand steken van geheele plaatsen.
Het scheen dat dc tegenstander niets,
hoegenaamd niets van dit alles had
gemerkt; dc commando's voor de ver
nieling werden niet gestoordgeen ge
schutvuur werd gericht op de verbin
dingswegen, waarover onafzienbare co
lonnes zich van hen verwijderden. De
terugtocht was gelukt un nergens lag
een open veld tusschen ons en onze
tegenstander.-. Nu begon het werk voor
dc achterhoeden. Langzaam en met
groote verliezen zochten Franschman
on Brit toen een weg in het duister
gevaar.
President Wilson heeft de mobilisatie
in 500,000 man troepen en de uit
gave van een half milliard dollar ter
-.schatting van 2000 duikbootjngen
,'olen. Verder gelastte hij een aan
:g te maken rr.ct den aanbouw var
60 duikboolen en verscherpte hij de
bewaking der geïnterneerde scheeps
bemanningen.
Zoo gaan de Vvrecnlgdc
oort niet voorbereiding op oor
log. hoewel geen stap nog gedaan
■irdt die dezen tot een feu maakt.
China heeft intusschen het voc
beeld van president Wilson gevolgd
de betrekkingen met Duitschland
afgebroken. Tot een oorlog zal het
wel niet komen en het cenige gevolg
.-rmoc.Vlijk daarin blijven be-
dal enkele Duitsche schepen in
de Chinccschc havens in beslag ge
imen werden.
Dc Kussen vorderen op alle wegen
die van Perzii! naar McsopotJiiliü luiden,
hebben Kerind in Pcrzic
a dicht bij dc grens tusschen Pcrzlt!
Mesopotamia nog geen honderd
kilometer verwijderd var. het door dc
Engclschen bezette Bagdad. Spoedig
zal naar alle waarschijnlijkheid ver
binding tot stand gebracht zijn tusschen
beide legergroepen.
Binnenlandsche Berichten.
De Minister van Landbouw heeft
bepaald, dat dc regeling voor de con-
suinptie-melkvoorziening in den winter
lr>16/17 ook voor dc maand April 1017
zal gelden.
Door het legerbestuur worden maat
regelen genomen óm ten behoeve van
land- cn tuinbouworganisaties dc aan
wezige stal- en andere mest op billijke
voorwaarden ter beschikking dier or
ganisaties tc stellen.
Contrale Raad voor de K. S. A.
Te Utrecht vergaderde dc Centrale
Raad voor de Katholieke Soe-'.-de Actie
Nederland. Alle bisdommen waren
vertegenwoordigd, terwijl ook de re
presentanten van verschillende natio
nale verecnigingen aanwezig waren.
Het grootste gedeelte van de ver
gadering werd ingenomen dooreen be
spreking van dc vraag is het wcnsche-
lijk, in de K. S. A. een blijvende in
spectie m tc voeren Natuurlijk werd
daarbij als voorbeeld aangehaald de
wijze, waarop de Heer Bianchi dc in
spectie houdt In dc R. K. Drankbe-
strijdersvcrcenigingen.
Algemeen bleek men overtuigd van
dc noodzakelijkheid dezer inspectie,
zoodat elk jaar alle Plaatselijke Comi-
té's cn alle Hoofd-correspondentcn door
den inspecteur bezocht zouden worden.
Men verecnlgde zich niet algemeene
rmmen met 't voorstelde Inspecteur
zij ambtenaar van het Centraal Bureau,
maar de helft zijner bezoldiging worde
door de vijl" Diocesane Comité'* be
taald. Op deze wijze zou, meende men,
ook uiterlijk tot uiting komen, dat de
Inspecteur, hoewel ambtenaar zijnde
liet Centraal Bureau, toch ook te-
kwam namens het Dioccsann Be
stuur. waarmee hij dan ook steeds
ooraf overleg heeft te plegen.
In dezen geest zal np onverwijld,
namens den Central en Raad. ccn voor
de Diocesane Besturen wor
den gedaan.
i werd besloten
m in het najaar een groote,
algenteene vergadering voor dc K. S. A.
te houden cn
I de propaganda van het Tijd
schrift voor de K. S. A. speciaal tc
in de maanden November cn
December, tu groote oplage zal dan
een speciaal proefnummer uitgegeven
worden.
Bij de rondvraag werd er de aan
dacht op gevestigd, dat aan verschil
lende stations katholieke kranten bijna
nooit bij den K. O. zijn te verkrij
gen. wel in dc Kiosk. Gevraagd werd.
of dit opzet was, dat de jongens deze
kath. bladen niet bij zich hadden En
at daartegen te doen?
67
FEUILLETON.
Van Heiden tot Christen.
Ten 'aalstc sta ik hier, dacht l'aulus,
en zie na vele lotgevallen op de
schoonste, dc geheimzinnigste all -
steden. Dit is de tijd, de dag, het mi
waarop, volgens de Zieners cn Slbyllcn
een God zal nederdalen in deze werele
van misdaden en bederf, ten einde lina
tc hervormen.
Een ding is mij duister in deze dul
tere geschiedenis. Hoe kan een Go.,
lijden? Hoe overwonnen worden, zij
het dan schijnbaar, door zijn eigen cn
nog wel de slechtste zijner schepselen
Wat beteekenen die kreten van sniar.
en verschrikking door de profeten
geuit
Als Paulus aldus mijmerde cn nu
dan in nauw hoorbare klanken zijn
dachten uitdrukte, daalde iemand den
olijfberg af, «lie hem in liet voorbijgaan
aanzag. Nooit vergat l'aulus den glans,
die straalde uit zijne oogen.
De persoon, die onzen held voorbij-
cing was schoon van gestalte. Zijn
hoofd was onbedekthij had lichtbruin
haar dat in krullende lokken langs zijn
hals' afhing. Hij droeg het lange slee-
pende kleed der Joden, dal ter hoogte
van dc middel was opgegord.
„Mijn God, dacht Paulus, mdieu cr
rordeti, die <le natuurlijke of
ovemiatuurlijkc koning van I
schelijk geslacht moest wezen,
"n verschijning gemakkelijk de drag;
n van dien persoon I"
Hij was tenger en zelfs ee
vermagerd. Zijn gelaat had i
kunnen noemen, indien de frissclu
ilkleur zijn wangen niet gevoi
had. Hij wierp een oogslag op P.uili
En l'aulus gevoelde geen vn.es vo
de toekomst, geen bitterheid over I
verleden. Dat gelaat ciidiehemelgia
stonden hem voortdurend voor oogt
ook toen de gedaante van dezen p
soon langzaam verder ging. en v
dween achter het loof tier olijven,
Onze held zette zich neder op o
half-bcmosten steen, en gal zich ot
aan een droevige overweging.
Een ruischcn door de olijven tr
zijn oplettendheid, cn wie ter wen
ook, nooit had hij Longinu-J verwacht.
„Watriep Paulus verbaasd, gij hii
Niet te Romer"
,.Ik bun juist aangekomen, antwou
ile de soldaat met hot bevel, mij ter
beschikking tc stellen van Pontius Pi-
latus, den landvoogd van Juden, want
Cornelius is tiaar Caczarea gezonden'"
„Wat een blijde verrassing. U hi
tc ontmoeten I zcide Paulus. W.
Theilus tegenwoordig
„Die is ook hierhij heeft Jeruzalem
als standplaat^ gekregen. Dc rust
veelde hem'
/.ij zetten 'un gesprek voort i
den mlddeleimjl den olijfberg af.
„Hebt gij iemand ontmoet, vroeg
Paulus nan longimn, bij het bestijgen
in den ben?'
„Ja, antwwddc Longinus ernstig,
aar ik kcn4 hém niet",
Zij gingen zwijgend verder, totdat
m 'Kr, votfwin den berg een schoonc
jongeling nu golvende haren hen tege
moet kwam ai vroeg
„Goede vr'ndcn, hebt gij den Moes
ter van den ijfbcrg zien komen
„Mij dunk: zcide Paulus, den per
soon gezien hebben, dien gij bc
doe't". En lv beschreef dengene, dien
hij ontmoet !>d.
„Dat is |r! ''op de Jongeling. II;
bid U. waar :>ng hij heen
l'aulus verl eide het, en als de
deling zich «Wc verwijderen, vroeg
Paulus hem
„Hoe hccDm dien gij den Mees
„Weit gij Jmniclr hernam de jon
geling laeheii'i.1 Maar ik zie aan uwe
kleeding, dat lw Romeinen zij., Zijn
„Wal I riepf»u!u*. is het dan waar
heid? Is er k '»'d van dien naam on
der de niensck'Q verschenen, versche
nen op deze tijd. verschenen in dit
land Nog vuidaag za| j|t een brief
Dlonysius van Athene zenden. Ik
bid u. jongeling, boe heet gij zelf?"
„Men noemt mij Joannes. Ik draag
denzulfden naam nla de Doopcr, de
gevangene van Herode*, Jonnn
profeet, ju meer dan ccn profeet, een
Engel Gods".
„Hcrodus, hernam Paulus, heeft mij
dozen avond aan ziin feest genoodigd.
Zog mij. waarom is Joannes, dc proleet,
n gevangene van Hcrodcs
„Wijl hij op Gods ingeving Hcrodus
hoeft berispt".
Dc jongeling ging heen. l'aulus cn
Longinus vervolgden hun weg.
Bij de gouden poort van het voorin.i
de« tempels werd l'aulus opgewacht
door den honderdman Marcus, die
zijn persoon was verbonden. Dc
daat leidde een klein vurig Tauii
paard bij den teugel. Paulus nam
in.men van het paard in zijn linkerhand
in sprong in den zadel.
l'aulus reed langzaam vuurw.-i.-ui*
langs de boek Kedrou cn de muren
van Jeruzalem, totdat hij den vij—-
van Siloö naderde. Dan keerde
Zuidwaarts en wendde zijn blikken
de gebouwen op den berg
de poort van Gcanatli ging hij dc
binnen cn reed langzaam voort.
In hot midden van een nauwe
t. Door
stad
ontmoette hij een zwarte menigte van
menschcnccnlgen to voet, anderen
paard. Een man, rijk gekleed, troisch
...n oogopslag, forscli van gestalte.cn
rijdend op een muildier, voerde den
Paulus was op het punt zijn Taurisch
paard om tc wenden, als de hooghar-
o. man hem toeriep
„Terug! Verachtelijk volk! Torug
Laat Catphas voorbijgaan
„Wie is Caïphas vroeg l'aulus,
zijn paard omkcercnd.
„De Hoogcpricster van Jeruzalem",
klonk bet antwoord.
Paulus reed aanstonds terug cn liet
den Hoogepriestcr niet zijne volgelin
gen voorbijgaan. Zij gingen in de rich
ting van het landgoed, waar de Hooge
priestcr gewoon was den nacht door
te brengen.
XXIV.
In het huis van Hcrodts den Vier
vorst weerklonk dien avond blijde mu
ziek, Dc voornaamste uer-o.ien van
Jeruzalem behoorden onder de g.isten.
Dc luister van dit leest zou voo'tlcven
tot het einde der eeuwen, cn de schan
delijke misdaad, die daar plaats had,
zou. opgeteekeml in de boeken van
God, van geslacht tot geslacht worden
overgeleverd.
Worth voortgezet.