Verrichten alle Bankzaken
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
- --- -
DE EEMBODE
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 314,
Verschijnt Dinsdag* en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden zestig
cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten.
Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke
week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan
vang van een nieuw kwartaal.
Zaterdag 30 Juni 1917.
No. 26.
31ste Jaargang.
AdvertentiSnPrijs per regel 127a ct., met bewijsnummer. Voor incasso wordt
vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren.
AdvertentiSn moeten Dinsdag- of Vrijdagmorgen vóór elf uur ten Kantore van De Eembode
worden bezorgd. Mededeelingen, ingezonden stukken en advertentiën te zenden aan de
Directie van De Eembode, Langegracht 13, Amersfoort.
J. B. SCHEUER
AMERSFOORT.
Langegracht 9 - Telefoon 254.
Administratie* en
Effectenkantoor.
Aankoop ca verkoop vaa
Effecten, Verzilveren van
Coupona. Sluiten van pro
longatie.
Kantoor geopend van 9—3 uur.
Waarin iemand gezondigd
heeft, daarin
De lezer zelf heeft liet opschrift van
ons opstel al aangevuld... 'tls de uit
spraak van onzen eeuwenouden Bijbel,
het boek, dat met zijn levenswijsheid
den ongeioovigste nog imponeert, maar
dat voor ons bovendien nog het zegel
der goddelijkheid en onfeilbaarheid
„Waarin iemand gezondigd heeft,
daarin zal hij ook gestraft worden."
Door alle eeuwen heen zien we de
waarheid van die woorden Gods be
vestigd. Elke zonde cn iedere ongere
gelde hartstocht storten ellende en
jammeren over den persoon en over
het gezin van den zondaar. Niemand
zal ooit straffeloos een van de 10 ge
boden Gods overtreden.
Welke wellusteling of woesteling
heeft in de ure van bezinning en na
denken niet gezucht cn geschreid over
de eigen overtreding? Hoevelen loopen
er rond met geschokte zenuwen en een
ondermijnd gestel, met een gcschand-
vlckten naam en een verongelukt leven,
met een veilamden wil cn gedoofde
energie Zij hebben de straf der zonde,
van hunne zonde. „Waarin iemand ge
zondigd heeft, jdaarin zal hij gestraft
worden."
De dronkaard en de gierigaard, de
gulzige cn de luward, de gramstorige
cn de wellusteling, ze dragen de straf
hunner zonde, de wroeging en de ver
veling, de afstomping en de vcrdierlij-
king, de rusteloosheid en het verdriet,
de lusteloosheid en de schande, de
armoede en de levensmoeheid.
De oogst der zonde wordt binnen
gehaald in gevangenissen en tucht
scholen, in zenuwlijdcrsgestichten
in krotwoningen, in ziekenhuizen er
liet kerkhof.
Dc voorspoed en de vrede van
mensch is de onderhouding van
geboden.
Zooals liet met afzonderlijke personen
gaat, gaat het ook met volkeren en
staten. Overtreding van dc wet is zonde,
en „de zonde is anti-sociaal", of zooals
God weer zegt in dc H Schoftuur: „de
zonde maakt de volkeren ongelukk:g".
Het openbare leven in Europa was
door zonde en overtreding ongodsdien-
stig geworden cn zelfs den godsdienst
ijandig. De bestuurscolleges veler lan
den bestonden niet uit een godsdienstige
en Christelijke meerderheid cn na een
jarenlange handelsoorlog, waarin*tnen
ook geen vrouwen of kinderen spaarde,
is eindelijk gekomen, wat komen moest
en is deze oorlog ontketend. De oor
zaken hebben haar eigen gevolgen.
Belust op geld en goud, verzot op eer
en roem, vol zelfoverschatting en vol
minachting voor een menschenleven
heeft men overal roekeloos met vuur
gespeeld, tot het vuur is in het kruit
geslagen en de kruitdamp over de
landen en zeeën van Europa hangt.
Diplomatie was sluwheid en diplo
maat zijn had bijna een slechte betee-
kenis. Sluw en listig werden er netten
gespannen om anderen te vangen en
allen werden mee in eigen netten ver
strikt. De zonde der gekozenen heeft
de kiezers en hun landen ongelukkig
gemaakt.
De voorspoed en de vrede ook voor
volkeren is dc onderhouding der ge
boden.
Tegen Christelijkheid en mensche-
lijkheid was al jaren gezondigd. Met
onchristelijkheid en onmcnachelijkheid
worden nu de volken gestraft. De oogst
der nationale zonde wordt binnenge
haald op de slagvelden, die met laza
retten bezaaid zijn cn die heele provin
cies tot een kerkhof maken.
P. FABIANUS, O. C.
Mogen Roomschen aan
Drankbestrijding doen?
't Moest eigenlijk geen vraag zijn.
Drankbestrijding is een werk van vei
sterving en een werk van naasten
liefde. Dus een goed werk. En geen
enkel goed werk kan aan een Room-
sche vreemd zijn.
Er zijn er nog wel altijd, die drank
bestrijding beschouwen als iets, wat
niet strookt met den Roomschen geest.
Maar dat komt voornamelijk, omdat zij
vooral zien naar de gebreken, welke
dat goede werk, wanneer het door
andersdenkenden wordt beoefend, dik-
rijls aankleven.
Maar om die gebreken is het goede
werk op zich niet verwerpelijk voor
ons, Roomschen.
Als dat waar was, zou Onze Heer
:zus Christus niets hebben willen
eten van hen, die in Zijn tijd dat
werk van versterving beoefenden. En
toen was dat nog niet eens zoo noodig
als tegenwoordig. Toen kende men nog
niet de volkskwaal, die heden als
alcoholisme bekend staat. Toen gingen,
misschien zelfs velen; zich te buiten
bedwelmenden drank, r
misbruik cn ook het geregeld gebruik
was zeker niet zoo algemeen als nu.
Bovendien, de eigenlijke sterke drank
bestond toen nog niet.
Wat zien we nu in het Evangelie
De H. Joannes de Dooper was zeker
geheelonthouder. En ieder Roomschc
kent den lofspraak, welke Christus hein
gafl Dat was deze „onder de menschen-
k nderen stond er nooit een op, grooter
dan Joannes de Dooper."
Zou Christus dat ooit hebben kunnen
zeggen van iemand, die een veroor-
declenswaardige praktijk volgde
E 'ii ander voorbeeld. Op 1 Mei
vierden we het feest van den H. Apostel
Jacobus. Weel ge wat het Roomsche
getijdenboek, wat alle priesteis dage
lijks bidden, van hem zegt? Dit:
„Jacobus, die verwant was aan den
Heer, en de Rechtvaardige werd ge
noemd, dronk geen wijn noch bier van
zijn jeugd af." Hij was dus reeds ge
heelonthouder toen Christus hem tot
Apostel koos. Was dat mogelijk ge
weest, als geheelonthouding zoo iets
overdrevens en verkeerds was, als
sommigen thans willeD beweren
Als de Zaligmaker den geheelont
houder Joannes zóó hoog prees, en
den geheelonthouder Jacobus tot Zijn
Apostel verkoos, dan zijn onze Room
sche drankbestrijders en zelfs ouze
geheelonthouders in uitmuntend ge
zelschap. Dan kunnen zij -;erust alle
beschuldiging van onroomschheid langs
zich laten alglijden. Dan is het eerder
een teelten van gemis van den echt-
Christelijken geest, als men spot mcl
hen, die onthouding en drankbestrijding
beoefenen.
Niemand is. in 't algemeen gespro
ken, verplicht aan drankbestrijding of
geheelonthouding mee te doen. Maar
van den anderen kant, zooals blijkt uit
het bovenstaande, geen Roomsche is
Roomscher om, als hij alle drank-
Een Roomsche, die spot met geheel
onthouding en drankbestrijding handelt
zeker niet in den geest van Christus.
Rotterdam. Kapelaan HEMSING.
wil slechts onderhandelen met een vlj-
die zich overwonnen verklaart.
Dit beteekent dat de afsluiting en isolcc-
ring der Centralen sedert Januari 1917
liet meer enkel gericht is tegen de
•ijandelijke legers, maar dat men den
oorlog wil winnsn, mede door het wapen
der uithongerinvan de vijandelijke
bevolkinggelijk de Centralen hun
tegenstander klein trachten te krijgen
dool' nietsontziend torpedeeren en
schrikaanjaging.
Uit het Buitenland.
Van den Oorlog.
Gruwelijk zijn de gevolgen van
laatsten bom-aanslag op Londcu door
den Duitschen vliegdienst ondernomen.
Behalve dat een spoortrein verpletterd
werd en hier en daar nog vele schade
aangericht is. werden niet minder dan
honderd-zeven-en-vijftig mcnschen ge
dood cn vierhonderd twee-en-dertig ge
wond, volgens de pas ontvangen offi-
cieele Engclsche opgaaf. Mannen,
ouwen er. kinderen rustige burgers,
et-strijders.
De uitwerking van zulke daden is
io afschuwelijkde tooneelen
dood en vernieling plotseling te midden
de rustige stad overgebracht,
zóó aangrijpend zijn, dat w
bijwoont of zich in de gemoedstemming
de omringenden verplaatst, wel
bovenmenschelijke onpartijdigheid
moeten bezitten om te denken
wat er tegenover staat. Ook te
Kaïlsruhe en elders in Duitschland zijn
ïcn, vrouwen en kinderen door vij
andelijke vliegers gedood, en dc lang-
uithongering van een heel volk,
complex van natiën van meer dan
honderd million!, waarop de Entente
het toelegt, is wel minder dramatisch
n aan te zien, maar niettemin
it en een gruwzaam feit.
Eer. onpartijdige, die dc dingen eerlijk;
wil blijven bcoordeeler, mag niet ver
geten, dat Engeland en Frankrijk liet
waren die het Duitsch-Oostenrijkschc
voorstel om althans over den vrede tc
praten, botweg afsloegen. De Enlcute
Binnenlandschs Berichten.
De zeven getorpedeerde schepen.
Na langdurige g?dachtenwisseling in
zake dc op 22 Februari j.l. vernietigde
Nederlandsche schepen, zijn de Neder-
landsche en Duitsche regeeringen tot
overeenstemming gekomen op den vol
genden grondslag.
Ter vervanging van de verloren ge-
gane schepen, zal de Duitsche regeering
aan de Ned. afstaan Duitsche schepen,
die zich op het oogenblik in Nedcr-
landsch Indië bevinden en die in waarde
de vernietigde schepen gelijk
Daartegenover zal de Ned. regeering
aan de Duitsche regeering een som
overmaken, gelijkstaande met het totaal
bedrag van de voor de vernietigde
schepen tc betalen verzekeringssommen.
De afgestane vaartuigen zullea niet in
de vaart worden gebracht, alvorens
de zeemogendheden, die in oorlog met
Duitschland zijn, de overdracht van de
vlag erkend hebben en aan deze vaar
tuigen vrij verkeer hebben toegestaan.
De Duitsche regeering zal aan de
leden van de bemanningen der ver
nietigde schepen de schade vergoeden,
welke zij hebben geleden, zoowel wat
betreft hunne gezondheid als hunne
goederen.
De Souvereine Orde van Malta.
Te Utrecht werd de Zevende Ridder
dag gehouden van de Souvereine Orde
van Malta, onder leiding van den Bal
juw Baron van Voorst tot Voorst.
De Baljuw gaf een overzicht van de
resultaten, die verkregen waren. In het
St. Antonius-Gasthuis te Utrecht, in het
St. Etisabethsgasthuis te Arnhem, in
het Ziekenhuis te Zevenaar. in hel Sa
natorium Dekkerswald zijn het geheele
jaar onvermogende patiënten op kosten
van de Orde verpleegd en verzorgd.
En het kapittel heeft bestoten, dit jaar
wederom een vrijbed, ditmaal in Noord-
Brabant, te stichteD.
Hst verloopt.
De staking der Mijnwerkeis verloopt.
In een toespraak tot de arbeiders voor
spelde dr. Poels
le. Zal de staking tot gevolg heb
ben, een ontwaken van Roomseh Lim-
2e. Als heel het Nederlandsche volk
dc motieven kent, zal het Elfers
zijnen begraven onder de
diging.
3e. Zullen cr vele gezinnen onge
lukkig worden gemaakt.
Dr. Poels veroordeelde het drijven
socialisten.
COMMANDITAIRE BANKVEREENIGING
H. L. A. DULLAERT Co.
AMERSFOORTLangegracht 30 - Tel. 363.
SOESTVan Weedestraat 206 - Telefoonnummer
SCHERPENZEEL: Rijksstraatweg - Telefoonnummer 2.
Eerst toen er geld te verdienen was,
kwamen de socialisten. Toen het volk
waren er wel liefdezusters en
geestelijken, maar geen socialisten.
Met de valsche leuze der neutraliteit
zijn de mcnschen misleid. Toen kwam
de oorlog en door den oorlog de Bel
gen, die ook het socialisme predikten.
Ook Noord-Nederlanders en Duitsche
deserteurs versterkten den Soc.
Onze aardappelen.
De minister van Landbouw brengt
ter algemeene kennis, dat, zoolang om-
den uitslag van den aardappel
oogst geen meerdere zekerheid is ver
kregen, het aankoopen van winteraard
appelen door gemeenten, instellingen
en particulieren moet worden ontraden,
aangezien een minder goede uitslag
van den oogst in bezitneming van alle
winteraardappelen van Rijkswege waar
schijnlijk noodig zal maken.
Katholieke Landgenooten, leest dit!
Met de gratis-verspreiding van het
bij uitstek voor zijn doel geschikt boekje
„Halt", door pater Koenders onder on
ce Katholieke militairen, gaatdeApol.
Vereeniging Petrus Canisius nog gere
geld door. Meer dan 22.000, zegge
twee en twintig duizend, werden reeds
gratis geplaatst.
Wie helpt een handje om de andere,
nog groolere helft der oplage (50.000)
haren weg te doen vinden naar dt
forten, kazernen en andere militaire ver
blijfplaatsen onzei Roomsche jongens:
Hoe nuttig 't boekje werkt, blijkt om
herhaaldelijk uit de getuigenis der gees
telijke leidslieden onzer militairen
hunne herhaalde aanvragen om i
gratis-toezending van een of meerdere
honderd exemplaren. Dc kleinste giften
worden dankbaar aanvaard door den
Secretaris der A. V, Petrus Canisius.
Dr. Th. H. van OPPENRAAIJ,
Hoogl. Seminarie Rijzenburg
Locale Kleavereenigingen.
Nu de verkiezingen zijn afgeloopen,
i het tot stand komen der Grond
wetsherziening derhalve verzekerd is
ildus schrijft Mr. baron van Wijnber
;en in „De Maasbode", zal men ge
echtigd en verplicht wezen het voor
bereidingswerk der verkiezingen vai
1918 krachtig ttr hand te nemen.
Evenals bij elk bouwwerk, zat men
ook bij het oprichten van ons politiek
gebouw beginnen, niet met het dak,
aar met de fundamenten.
Wel zullen in de naaste toekomst de
personen moeten gezocht cn zeker ge
vonden worden, die in eiken kieskring
zullen hebben te leiden en te besturen,
n moeten er organisaties en
personen zijn, die geleid en bestuurd
kunnen worden.
Dc candidatenlijst zal in eiken kies
kring moeten worden samengesteld, niet
door dc personen, die in den kieskring
de leiding en het bestuur zijn be-
maar door de gezamenlijke in den
kieskring wonende kiezers.
Maar daarvoor is duidelijk noodig,
dat er alom zijn, locale kiesvereenigingen
Nu zal zulks niet zoo heel veel
moeite opleveren in die streken des
lands, waar tot dusverre bij elke perio
dieke verkiezing politieke strijd gestre
den werd. Daar zijn in den regel dc
kiesvereenigingen vrij goed in orde.
Zaak zal het dus alleen zijn, die kathcf-
lieke kiezers, die tot dusverre buiten
bleven, tot binnentreden te bewegen,
verder hen, die 't volgend jaar kiezer
zullen worden, tijdig tot het lidmaat
schap der kiesverceniging over te halen.
De op die wijze in locale kiesveteeni-
gingen georganiseerde kiezers, die tot
dusverre in elk district den candidaat
Bi, zullen in 't vervolg in den
zooveel grooteren kieskring de candi
datenlijst hebben saJm te stellen. Hoofd
zaak is, dat alle kiezers in locale kies
vereenigingen zijn ondergebracht.
En zulks is bij lange na niet bet
In sommige streken zijn geen katho
lieke kiesvereenigingen, of zijn ze er
wel, dan is vaak het ledental zeer ge
ring en het politiek leven zeer weinig
ontwikkeld.
Noodig, dringend noodig is, dat ook
daar kiesvereenigingen worden opge
richt, de bestaande worden versterkt
i tot krachtige actie gebracht.
Er zal over gansch het land heel
at werk te verrichten zijn. AU men
het echter niet aan eenigen overlaat.
allen een handje meehelpen, komt
alles best en gemakkelijk terecht.
FEUILLETON.
Het vierde gebod.
Op deze woorden steeg de
die het vuur als middel had aai
den van zijn paard en stroopte z
een woord tc spreken de mouwe
zijn rok op. Daarna zijn zwaard grij
pende trad hij op de deur toe en liet
onder een schreeuw zijn zwaaiend
wapen op bet slot neerkomen. De
slag van den reus was fel, het kraken
der deur bewees het, maar van wijken
was geen sprake. Opnieuw trad hij op
het bravo van Adolf eenige stappen
terug, hief het zwaard boven hel hoofd
en sloeg toe, om echter tegelijkertijd
stervend aan den voet der verbrijzelde
deur neer tc vallen. Het wapi
door de hevige trilling gebroken cn
de reus was in het stuk gevallen dat
nu in zijne borst stak.
Een uitroep van schrik ging onder
de bende op en me.t afschuw ve
derde men zich van den man, die
door Gods hand getroffen zag, op het
oogenblik dat hij zijn heiligdom wilde
schenden. Nog eenige houwen cn de
toegang tot de kerk was vrij, maar
niemand dacht er aan de beloofde
Geldcrschc rijders te verdienen. Adolf
die niet den kinderlijken eerbied ook
veel van zijn geloof had verloren,
kende den bijgcloovigcn schrik vai
tijd voo." zulke voorvallen, een schrik,
welke hem hier zijn doel zou doen
„Lafaards 1" brulde hij. „gij staat
daar te beven als dc nude
Wreekt uw makker cn volgt mij 1"
reeds viel zijri zwaard in de gemaakte
bres der deur. welke spoedig genoeg
vernield was om een man doorgang te
verlcenen.
Het woord cn de daad
aanvoerder had de hebzucht der bende
weer opgewekt. Als getuigenis van
haar veranderde nicening gaf zij
een gebrul antwoord op het voorbeeld
van haar aanvoerder cn zonder naar
haar zieltogenden makker om te zien,
of zich over zijn gekerm te bekom
meren, stormden zij, zoo spoedig als
dat kon door dc opening de kerk bin
nen ouder het uiten van moordkreten.
Eensklaps echter verstomde hpn ge
luid en zelfs de wapens zakten omlaag,
terwijl allen starlings liet oog gericht
hielden op het hoofdaltaar
geschonden heiligdom. Hetgeen zij daar
zagen was wel in staat hen
warring te brengen, of ten inin
geweld te ontwapenen. Eenigen zelfs
slopen langzaam terug cn verlieten de
kerk, een voorbeeld, dat aanstekelijk
bleek, want weldra stond Adolf alleen.
Ook hij scheen ontroerd en kon het
gezicht niet alwenden van het aan
grijpende schouwspel.
Miudcn op het hoofdaltaat verhief
zich een klein tabernakel, bekroond
door een groot kruis. Aan weerszijden
van dat kruis hadden de broeders Van
Prangen post gevat en hielden het met
hunne armen omklemd, als om onder
zijne hoede bescherming te vinden
tegen hel geweld, waarmede zij be
dreigd werden. Wal echter dit toonccl
nog aangrijpender maakte, waren dc
gekruiste zwaarden, die op dc tafel
van het altaar lagen en aanduiden dat
de heeren Van Prangen van allen gc-
welddadigcn tegenstand hadden afge
zien en alleen op het kruis hunne hoop
stelden. De woeste bende was op dat
gezicht teiuggeweken, hetgeen bewees
dat zij nog bewustheid bad van het-
geet zij op het punt stond tc misdrij
ven. Niet echter Adolf van Egmont.
Hij zocht een troon, waarop zijn vader
reeds te lang zetelde, en om dezen te
bereiken was niets hem heilig. Hij,
die zijn vader, indien hij hem in zijne
macht had kunnen krijgen,
gespaard hebben, deinsde voor geen
heiligschennis terug en met woeste
vaart op het altaar toeloopende som
meerde hij den ridders hunne plaats tc
verlaten. Hij kreeg geen antwoord. Dit
prikkelde zijne woede.
„Staakt die schijnheilige poging I'
riep hij. „Geeft u over I Want al zoi
ik het kruisbeeld met eigen hand
moeten neerkappen, gij ontsnapt mij
niet 1"
Onder deze woorden had hij
treden van het altaar reeds beklommen
maakte zich gereed om zijn gods-
lasterende bedreiging ten uitvoer te
brengen. Op dat oogenblik wenkte heer
Werner zijn broeder met de hand.
liet het beeld los en stapte onder de
woorden„Sparen wij een Egmont
zulk eenc afschuwelijke misdaad 1" op
het altaar en vandaar op den grond,
waarna hij zijn broeder hielp naar be
neden klimmen. Beiden plaatsten zich
voor Adolf en wachten zonder
woord te spreken hun lot af.
Op ieder ander zou dat gedrag
druk gemaakt hebben, doch Adolf
vergat zich zoover dat hij zijne gevan
genen met beschimpingen overlaadde
en hen met zijn zwaard naar dc deur
dreef.
„Hier lafaards I" schreeuwde hij de
zijnen toe. „Bindt deze heldhaftige
ridders. Zoekt hunne paarden, laat
opstijgen en dan voorwaarts, m
Nijmegen 1"
Zijn bevel werd oogenblikkchjk i
gevoerd en waarschijnlijk zou hij nog
verder zijn uitgevaren, indien r
stervende hem was voorkomen.
„Heer Adolf," sprak hij, op hem
zijne brekende oogen vestigende, „hoor
mij voor 't laatst aan."
Adolf wendde het hoofd af voor die
blikken, maar naderde niettemin de
plaats, waar dc reus lag te s!
„Heer Adolf.t' herhaalde hij, ik sterf
een schender van het heiligdom,
ik hoop dat deze straf mij zal ver
lichten als ik voor den Oppersten
Rechter verschijn, wien ik mijn ramp
zaligen dood als zoen aanbied. Spiegel
aan mijn voorbeeld eer het te la
De man had deze woorden
langzaam en afgebroken voortgebracht.
„Hij raaskalt," zeide Adolf,
schuwen blik op den stervende
,Neen 1" riep de gewonde. „Neen.
ben bij mijn volle kennis. Nooit
zult gij den troon van Gelderland be
zitten, indien ge niet aflaat uw heer
vader te bestoken 1"
„Zwijg 1" gaf Adolf ten antwoord.
„Kom, wij vertrekken," voegde hij er
bij zonder een antwoord af te wachten,
en hij maakte zich gereed het kerkhof
te verlaten.
„Nooit zult gij den troon
derland bezitten I" riep de gekwetste
met alle krachten. „NooitNooit 1"
herhaalde hij in een langgerekten kreet,
die den hoorders door bloed en adren
g'öff-
Het waren zijne laatste woorden
gewccBt. Een bloedgolf stroomde uit
den mond van den stervende en hij
stond voor den Oppersten Rechter,
barmhartigheid hij in zijne laatste
oogenblikken had ingeroepen.
Het doel van den tocht werd twee
dagen later ongestoord bereikt en
Adolf vond er tot zijne verbazing reeds
brieven des hertogs, die zijne beide
ridders terugeischte. Woedend dat men
hem had voorkomen, en er niet aan
denkende dat de twee ontvluchte la*.s-
kneebten spoorslags naar Grave waren
geijld en aldus Amout in kennis had
den gesteld van het gebeurde, raasde
hij als een bezetene.
Toen hij wat bedaard was liet hij
de ridders voor zich brengen en be
proefde tevergeefs alle middelen om
hen hunne geheimen te doen verraden.
De hecren Van Prangen vroegen
hem niet om genade. Zij hadden hem
zelfs het geluid hunner stem niet laten
hooren sedert zij zijne gevangenen
waren en verbraken dit ook niet om
e trachten een leven te sparen, dat
•oor hen nog zooveel aantrekkelijks
noest hebben. De biechtvader der
beide broeders, die hen op den dood
:st voorbereiden, poogdebet vonnis
•erbtdden, doch werd niet eens in
dc tegenwoordigheid van den woeste
ling toegelaten, zoodat hun dood zeker
as.
Reeds den volgenden dag werden
beiden uit den kerker gebaald en naar
het schavot geleid.
Wordt vervolgd.